Perustelut
Liikennesektori ja ilmastonmuutos
Valiokunta on tarkastellut liikennepoliittista selontekoa toimialansa
mukaisesti arvioiden sitä ympäristönäkökulmasta
ja toteaa lausuntonaan seuraavan.
Valiokunta pitää hyvänä liikennepoliittisen selonteon
keskeistä tavoitetta liikennepolitiikan pitkäjänteisyyden
lisäämisestä ja koko politiikkasektorin
kytkemistä ilmastonmuutoksen asettamiin reunaehtoihin.
Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tarvittavien toimenpiteiden välttämättömyys
on asianmukaisesti otettu yhdeksi liikennepolitiikan lähtökohdaksi
ja kevyen liikenteen sekä joukkoliikenteen ja siinä erityisesti
raideliikenteen merkitystä korostettu hyvin. Selonteossa
on pyritty selvittämään keskeisimmät
ja tehokkaimmat liikennepoliittiset keinot ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.
Lähtökohtana on, että päästöjen
vähentämistoimia on väistämättä otettava
käyttöön ja ne koskevat kaikkia liikennemuotoja.
Konkreettisten päästövähennystavoitteiden
asettaminen ja keinojen valinta on kuitenkin jätetty ratkaistavaksi
valmisteilla olevassa ilmasto- ja energiastrategiassa sekä ilmasto-
ja energiapoliittisessa tulevaisuusselonteossa.
Selonteossa todetaan, että komission energia- ja ilmastopaketin
taakanjakoehdotuksen mukaan Suomen tulee vähentää päästökaupan
ulkopuolisilla toimialoilla hiilidioksidipäästöjä keskimäärin
16 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Liikennesektorilla
tavoite merkitsee 2,5—3 miljoonan tonnin vähennystarvetta,
jota pidetään erittäin haasteellisena
ottaen huomioon, että liikenteen päästöt
ovat jatkuvasti kasvaneet. Valiokunta pitää tavoitetta
myös haasteellisena, mutta korostaa, että tavoite
kiristyy 16 prosentin tavoitteesta, jos kansainvälinen
sopimusjärjestely saadaan aikaan, ja pitkällä tähtäimellä päästöjä on
väistämättä alennettava 60—80
prosentin suuruusluokkaa. Nämä tavoitteet ovat
niin mittavia, että on välttämätöntä saada
päästöjen kasvu taitettua mahdollisimman
nopeasti ja kääntää trendi laskusuuntaan.
Tämän kehitysnäkymän tulisi
näkyä selonteossa selvemmin, vaikka selonteossa
pitkäjänteisyydellä ymmärretäänkin 10—15
vuoden aikajännettä.
Selonteossa on esitetty suuntaa-antavia keinoja liikenteen hiilidioksidipäästöjen
vähentämiseksi. Näitä ovat yhdyskuntarakenteen
eheyttäminen, joukkoliikenteen edistäminen muun muassa
raideliikenteen investointeja suosimalla, liikenteen biopolttoaineiden
käytön lisääminen, uuden ajoneuvoteknologian
täysimääräinen hyödyntäminen,
liikenteen hinnoittelu sekä asenteisiin vaikuttaminen.
Keinojen kustannustehokkuutta ei kuitenkaan ole arvioitu. Valiokunta
toteaa, että kaikki nämä keinot ovat
perusteltuja ja kannatettavia. Osa tavoitteista on kuitenkin luonteeltaan
sellaisia, että niiden vaikutukset näkyvät
vasta pitkällä aikavälillä (kuten yhdyskuntarakenteen
eheyttäminen ja raideliikenteen investoinnit) ja osa lyhyelläkin
tähtäimellä vaikuttavia (liikenteen hinnoittelu,
liikenteen biopolttoaineiden käytön lisääminen).
Valiokunta esittää, että jatkotyössä lyhyen
ja pitkän tähtäimen keinot tunnistetaan
ja molempia edistetään, mutta kunkin toimenpiteen
vaikutuspotentiaali huomioon ottaen. Kasvavan päästökehityksen
taittamiseksi ja kääntämiseksi laskuun
on välttämätöntä toteuttaa
lyhyellä tähtäimelläkin vaikuttavia
toimia pian.
Valiokunta toteaa, että liikennesektorin ilmastopoliittisten
tavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan useita rinnakkaisia toimia.
Liikennemuotojen energiatehokkuuden parantaminen on tärkeä tavoite.
Energiatehokkuus onkin parantunut viime vuosina huomattavasti, mutta
päästövähennyksiä ei
ole silti saavutettu liikennesuoritteiden jatkuvan kasvun vuoksi.
Siten on välttämätöntä vaikuttaa
tehokkaasti liikennetarpeen vähentämiseen. Keinot
päästöjen vähentämiseksi
voidaan jakaa kolmentyyppisiin:
1) Teknologiset keinot; Ajoneuvoteknologian kehittämisessä tulee
edelleen lisätä energiatehokkuutta, panostaa uusien
teknologioiden ja vaihtoehtoisten polttoaineiden kehittämiseen.
2) Liikenteen hinnoittelu ja markkinapohjaiset keinot; Liikenteen
hinnoittelussa voidaan ottaa käyttöön
markkinapohjaisia välineitä, kuten veroja tai
verokannustimia, päästökauppajärjestelmä,
ruuhkamaksut jne.
3) Välilliset, maankäytön suunnitteluun
ja asenteiden muokkaukseen liittyvät keinot; Pitkän
aikavälin tulosten saavuttamiseksi on toteutettava toimia,
joilla eheytetään yhdyskuntarakennetta ja vahvistetaan
yhdyskuntarakenteen yhteyttä liikennejärjestelmien
kehittämiseen, vaikutetaan liikkumistottumuksiin ja asenteisiin joukkoliikenteen
käytön edistämiseksi, raideliikenteen
lisäämiseksi jne.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että selonteon
mukaan linjausten ympäristövaikutuksia on arvioitu
niin laajalti ja tarkasti kuin se poliittisen selonteon valmistelussa
on mahdollista. Suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten
arvioinnista annetun niin sanotun SOVA-lain (200/2005)
vaatimukset on täytetty. Selontekoa on valmisteltu vuorovaikutteisesti.
Valmistelua edelsi sidosryhmien lausunnonantomahdollisuus, jota
käytti lähes 150 viranomaistahoa. Valiokunta huomauttaa,
että SOVA-lain mukaisen arvioinnin arviointituloksia ei
kuitenkaan ole esitetty selonteossa.
Liikenteen ja yhdyskuntarakenteen yhteys
Yksi tärkeimmistä pitkän tähtäimen
ilmastonmuutoksen hillinnän keinoista on yhdyskuntarakenteen
eheyttäminen ja siihen liittyvät liikenneratkaisut.
Yhdyskuntarakenteen eheyttäminen edistää erityisesti
kaupunkiseuduilla liikennemäärien ja henkilöautoriippuvuuden
vähentämistä ja painopisteen siirtymistä vähemmän
ympäristöä kuormittaviin liikennemuotoihin. Maankäytön
ja liikennejärjestelmän keskinäistä yhteyttä on
vahvistettava voimakkaasti ja kehitettävä yhtenäisenä kokonaisuutena
siten, että liikenneverkon mahdollisuudet tulevat täysimääräisesti
hyödynnetyksi. Valiokunta viittaa tässä yhteydessä valtakunnallisten
alueidenkäyttötavoitteiden tarkistamisesta antamaansa
lausuntoon (YmVL 11/2008 vp). Kaupunkiseutujen yhdyskuntarakenteen
eheyttäminen edistää myös alueiden
elinkeinoelämän kehittymistä ja taloudellista
kasvua, sillä monikeskuksinen yhdyskuntarakenne vähentää energian
käyttöä ja parantaa samalla seudun kilpailukykyä mm.
työmarkkina-alueen laajentuessa ja seudun eri osien yhteistyöedellytysten
parantuessa.
Tärkeitä tavoitteita ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi
ja yleensä kestävän kehityksen edistämiseksi
ovat kävelyn ja pyöräilyn edellytysten parantaminen
ja joukkoliikennepalvelujen houkuttelevuuden lisääminen.
Valtion ja kuntien suunnitteluyhteistyötä tulee
tehostaa erityisesti suurten kaupunkiseutujen uusien toimintojen kaavoituksen
ja liikennejärjestelmäsuunnitelmien
osalta. Etenkin taajamien kevyen liikenteen verkostojen rakentaminen
ja kestävien joukkoliikenneratkaisujen aikaansaaminen ovat tavoitteita,
joissa valtion ja kuntien yhteistyötä voidaan
lisätä. Huomiota tulisi kiinnittää myös autoilun
päästöjen vähentämiseen
liikenne- ja kaupunkisuunnittelun keinoin.
Joukkoliikenne
Joukkoliikenteen kilpailukyvyn parantaminen on nostettu selonteossa
hyvin esille. Liikennetutkimusten mukaan matkustajan päivittäisiä matkapäätöksiä ohjaavat
eniten matkan hinta ja liikenteen sujuvuus. Näihin vaikuttamalla
voidaan siis ohjata tehokkaimmin kansalaisten valintoja. Joukkoliikennetukea
nostamalla voidaan vaikuttaa matkustamisen hintaan ja esimerkiksi
bussikaistoja sekä raideliikennettä kehittämällä voidaan
lisätä joukkoliikenteen sujuvuutta. Suurten kaupunkien
joukkoliikennetuen aikaistamista vuodelle 2009 on pidettävä kannatettavana
toimenpiteenä korostaen, että autokannan kasvua
ja yhä lisääntyvää ruuhkautumista erityisesti
pääkaupunkiseudulla ja suurissa kaupungeissa voidaan
estää julkisen liikenteen ja kevyen liikenteen
toimivuutta parantamalla. Joukkoliikenteen polttoaineiden verotason
alentamista sekä matkalippujen hinnassa olevan 8 prosentin
arvonlisäveron alentamista tai poistamista tulee selvittää.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että selonteossa
ei riittävästi pohdita mahdollisuuksia alentaa
matkalipun hintaa ja kehittää hinnoittelujärjestelmää joustavammaksi.
Kun matkustamisen hinta on yksi määräävimmistä tekijöistä matkustustapapäätöksen
tekemisessä, tulisi hinnan muodostumista selvittää yksityiskohtaisemmin.
Kokemukset muista maista osoittavat, että matkalippujen
joustavalla hinnoittelulla (perheliput, matkalipun hinnan puolittaminen
ruuhka-ajan ulkopuolella) on lisätty joukkoliikenteen houkuttelevuutta
ja samalla tehostettu kaluston käyttöastetta ruuhka-aikojen ulkopuolella.
Keskeistä on panostaa myös joukkoliikenteen
laatutason nostamiseen eli aikataulujen luotettavuuden sekä matkan
sujuvuuden ja mukavuuden edistämiseen. Erityisesti raideliikenteen,
mutta myös muun joukkoliikenteen palvelujen ääreen
tullaan usein autolla, joten liityntäliikenteen pysäköintialueiden
toimivuus ja odotusaikojen lyhentäminen ovat tärkeitä tavoitteita,
jotta yksityisauton valitseminen kulkutavaksi ei muodostuisi julkista
liikennettä houkuttelevammaksi. Valiokunta korostaa, että seutuliikenteen
liityntäliikenteen paikoitusalueiden kehittäminen
edellyttää metropolipolitiikan ratkaisuja eli
yksittäistä kuntaa laajempaa aluetta käsittävää kaavoituksen
ja rakentamisen ohjausta. Joukkoliikenteen palvelut tulee ylipäänsä suunnitella
kuntarajat ylittävinä, seudullisina kokonaisuuksina.
Valiokunta katsoo, että työsuhdematkalipun houkuttelevuutta
tulee lisätä yhtenä lyhyellä aikavälillä vaikuttavana
tehokkaana päästöjenvähennyskeinona.
Valtio- ja kuntatyönantajien tulisi toimia tässä mallina
muille. Verohallinnon tietojen mukaan työsuhdematkalippu
oli vuonna 2006 käytössä noin 440 työnantajalla
ja 7 400 työntekijällä ja vuonna
2007 vastaavasti 870 työnantajalla ja 31 700 työntekijällä,
joten sen käyttö on lisääntynyt
nopeasti. Työsuhdematkalipun ongelmana on se, että lipun
käyttäjät ovat yleensä jo valmiiksi
julkisen liikenteen käyttäjiä, joten
tuki ei välttämättä muuta liikennemuodon
käyttötapaa. Oman auton käyttäjillä ratkaisevana
tekijänä ovat usein auton käyttöön
liittyvät käyttötarpeet työmatkan
yhteydessä, jolloin joukkoliikenteen käyttäjäksi
ei siirrytä. Liikennepolttonesteiden hinnan jatkuva nousu
vaikuttanee kuitenkin jossain vaiheessa yksityisauton käyttöön,
ja työsuhdematkalipun kehittämisellä työntekijän
kannalta vielä edullisemmaksi voitaneen vaikuttaa siinä tilanteessa
päätökseen joukkoliikenteen käyttöön
siirtymisestä. Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että joukkoliikenteen käytön mahdollista
kasvua kyetään ennakoimaan ja siihen pystytään
varautumaan hallitusti. Kaluston riittämättömyys
on esteenä jo nykyisin junavaunujen lisäämiseen
ruuhka-aikoina pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä.
Riittävää palvelutasoa ei saavuteta,
jos istumapaikkoja ei ole riittävästi.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
autoedun verotuskohtelun ympäristövaikutusten
selvittämistarpeeseen. Selonteon mukaan työsuhdematkalipusta
tulee tehdä houkutteleva ja autoetuun nähden kilpailukykyinen
vaihtoehto. Autoedun merkitystä ei kuitenkaan ole lainkaan selvitetty.
Valiokunta toteaa, että verohallinnon tietojen mukaan vuonna
2006 autoetu oli noin 78 900 työntekijällä,
joista vapaa autoetu oli 59 300 työntekijällä.
Edun määräksi on arvioitu noin 468 miljoonaa
euroa.
Valiokunta korostaa, että raideliikennehankkeet ovat
ilmastonmuutoksen kannalta edullisia välillisesti mahdollistaen
ilmastonmuutoksen kannalta kestävän yhdyskuntarakenteen
kehittämisen. Kuten selonteossa todetaan, raideliikennehankkeiden
yhteiskuntataloudellinen kannattavuus suhteessa tiehankkeisiin paranee,
jos ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi toteutettavat toimet hidastavat
tieliikenteen kasvua ja vastaavasti nopeuttavat raideliikenteen
kasvua. Valiokunta kiirehtii liikenneinvestointien kannattavuuslaskelmissa
käytettävän laskentamallin uudistamista
siten, että ilmastonmuutosvaikutus sisällytetään
arviointeihin.
Ratahankkeet on selonteossa priorisoitu hyvin, mutta perusradanpidon
rahoituksen riittävyys näyttää ongelmalliselta.
Rataverkon peruskorjausohjelma ja eräiden päärataosuuksien
riittämätön välityskyky ovat
radanpidon suurimpia ongelmia, joiden korjausinvestointeihin ei
esitetä lisäystä lainkaan vähäliikenteisiä ratoja
lukuunottamatta. Korvausinvestointien vuositarve on 190 miljoonaa
euroa, mutta rahoitus jäänyt tästä viime
vuosina, mikä on aiheuttanut rataverkon rapautumista. Valiokunta
pitää investointien ohella tärkeänä,
että ratojen korvausinvestointien tasoa nostetaan, sillä panostukset
ovat ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tarvittavien tavoitteiden
toteuttamiseksi välttämättömiä.
Älykkäiden liikennejärjestelmien
kehittäminen kaupunkiseuduilla
Selonteossa nostetaan esiin hallitusohjelman tavoite edistää informaatioteknologiaa
hyödyntävien palvelujen käyttöönottoa
liikenteessä ja liikenteen hallinnan kehittämisen
merkitys erityisesti kaupunkiseuduilla. Valiokunta katsoo, että telematiikan
hyödyntäminen avaa huomattavia mahdollisuuksia
liikenteen sujuvuuden lisäämiseksi ja samalla
ympäristökuormituksen pienentämiseksi,
kun ruuhkissa seisominen vähenee. Telematiikan hyödyntäminen
merkitsee turvallisuutta lisäävän automaation
ja informaation käyttöä liikenteen hallinnassa,
tienkäyttäjille suunnattuja langattomia yhteys-
ja tietopalveluja ja esimerkiksi muuttuvien liikennemerkkien käyttöä.
Liikennesuunnittelussa tuleekin varautua siihen, että langaton
viestintä avaa uusia mahdollisuuksia liikenteen sujuvuuden
seuraamiseen ja ongelmakohtien aktiiviseen poistamiseen. Joukkoliikenteessä telematiikka
tarjoaa esimerkiksi reaaliaikaista matkustajainformaatiota.
Älykäs liikenne tunnistetaan mahdolliseksi keinoksi
ilmastonmuutoksen hillitsemisessä liikenteen kysynnän
ohjaamiseksi ja väyläkapasiteetin käytön
tehostamiseksi paikannukseen perustuvan tienkäyttömaksun
avulla sekä tavaraliikenteen tehostamiseksi logististen
järjestelmien ja liikennetelemaattisten ohjaus- ja tietopalvelujen
avulla. Valiokunta katsoo, että selonteossa tulisi linjata
ja resurssoida konkreettisia kokeiluhankkeita vapaaehtoiselta pohjalta älykkään liikenteen
kehittämiseksi ja toteuttamiseksi. Valiokunta katsoo, että erityisesti
joukkoliikenteen houkuttelevuutta voidaan parantaa älykkään
liikenteen tieto- ja viestintätekniikan keinoin. Myös
ruuhka- tai tiemaksukokeiluja on mahdollista toteuttaa älykkään
liikenteen keinoin.
Kevyt liikenne
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että selonteossa
kevyen liikenteen rooli on jäänyt suhteellisen
vähäiseksi, vaikka kevyen liikenteen merkitys
kulkumuotona on merkittävä ja potentiaali päästöjen
vähentämiseksi edelleen huomattava. Kevyen liikenteen
väylät ovat pääosin kuntien
vastuulla, mutta ilmastopoliittisin perustein tulisi harkita valtion
roolin lisäämistä. Erinomaisena on pidettävä sitä,
että teemahankkeiden osalta mahdollisina sisältöinä on
nostettu esiin joukkoliikenteeseen, kävelyyn ja pyöräilyyn
liittyviä paketteja.
Ajoneuvoteknologian kehityksen tukeminen
Selonteossa on esitetty, että kehittyvän ajoneuvoteknologian
nopea käyttöönotto on yksi tehokkaimmaksi
arvioitu keino päästöjen vähentämiseksi.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että uuden teknologian käyttöönottoa
tuetaan auto- ja ajoneuvoverouudistuksilla avatun linjan mukaan. Autoilun
verotusta tulee kehittää edelleen siten, että se
kannustaa valitsemaan energiatehokkaita, vähäpäästöisiä autoja.
Veroporrastuksen tulee koskea sekä auton hankintaan kohdistuvaa autoveroa
että auton käytöstä perittävää vuotuista
ajoneuvoveroa. Dieselautoilta perittävän erillisen
käyttövoimaveron poistamisen vaikutusta tulisi
selvittää, samoin kuin kaasu-, hybridi- ja sähköautojen
verokohtelua. Myös polttoaineverotuksen porrastusta päästöjen
mukaan tulee selvittää.
Vuoden 2008 alusta voimaan tulleen autoverouudistuksen ja vuoden
2010 alusta voimaan tulevan ajoneuvoverouudistuksen veromalli suosii
lähtökohtaisesti suhteellisesti enemmän
pieniä ja pienipäästöisiä autoja.
Autoveron taitepisteenä on 180 grammaa kilometriltä siten,
että päästöiltään
sitä alempien autojen vero aleni ja suurempien nousi. Esitys
perustui tasoon, jolla päästöt vähenevät
pitemmällä aikavälillä merkittävästi,
ellei autokannan, ajoneuvojen koon tai liikennesuoritteen kasvu
syö päästöjen vähennystä.
Valiokunta korosti lausunnossaan (YmVL 14/2007 vp), että uudistuksen
vaikutuksia tulee seurata tarkasti ja ryhtyä tarvittaessa toimenpiteisiin
autoveron ympäristöohjaavuuden lisäämiseksi,
jos tavoitteet päästöjen kääntymisestä laskuun
eivät näytä toteutuvan. Ilmastonmuutoksen
hillitsemiseksi on perusteltua varautua veron taitepisteen hallittuun
alentamiseen EU:n strategian mukaiseen tasoon 130 g/km.
Ensimmäiset tiedot verouudistuksen vaikutuksista ovat myönteisiä,
sillä vuoden 2008 alkukuukausina rekisteröityjen
henkilöautojen keskimääräinen
hiilidioksidipäästö on 161 g/km (bensiinikäyttöisissä 167
g/km ja dieselkäyttöisissä 156
g/km), kun se vuonna 2007 oli lähes 180 g/km,
eli alkuvuoden 2008 päästötaso on 8 prosenttia
pienempi kuin vuonna 2007. Liikennepolttonesteiden myyntilukutilastot
julkaistaan kuitenkin vasta myöhemmin.
Ensirekisteröityjen autojen moottorikoko on pienentynyt,
ja dieselautojen osuus ensirekisteröinneistä nousi
yli 50 prosenttiin aikaisemman 30 prosentin sijaan. Hiukkassuodatin
on pakollinen uusissa autoissa vuoden 2009 alusta alkaen, mutta
jo tänä vuonna 10 automerkkiä oli varustettu
hiukkassuodattimella.
Valiokunta korostaa kuluttajainformaation merkitystä,
jotta kuluttajien valinnat ohjautuisivat aikaisempaa enemmän
pienipäästöisempiin autoihin. Valiokunta
tukee myös ympäristömerkinnän
kehittämistä valintojen ohjaamiseksi pienipäästöisiin
autoihin.
Ekologisen autoilun kehittämiseen tulisi myös
panostaa. Autojen suunnittelussa ja valmistuksessa tulisi ottaa
entistä paremmin huomioon kierrätettävyyden
parantamiseen liittyvät näkökohdat. Ajoneuvoista
tulisi tehdä helposti osiin purettavia, ja komponentit
tulisi merkitä standardien mukaisesti tunnistamista varten.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että selonteosta
puuttuu kokonaan ekologisen autoilun kehittämisen näkökulma,
esimerkiksi sähköautojen käyttöönottoon
liittyvät mahdollisuudet. Sähköauto on
hyvä ratkaisu kaupunkiympäristössä,
jossa ei tarvita pitkää toimintamatkaa, mutta
niiden kehitystyössä on ollut akkujen kestävyyteen
liittyviä ongelmia. Sähköautojen kehitystyö kuitenkin
jatkuu, ja akkutekniikan nopea kehittyminen saattaa avata niille
uusia mahdollisuuksia.
Liikenteen biopolttoaineiden käytön edistäminen
Valiokunta tukee liikenteen biopolttoaineiden käytön
voimakasta lisäämistä edellyttäen,
että siirtymistä toisen sukupolven biopolttoaineiden,
biokaasun ja uusien raaka-aineiden käyttöön
kiirehditään. Vaarana on, että investointeja suunnataan
valtaosin edelleen ensimmäisen sukupolven biopolttoaineisiin,
mikä taas hidastaa toisen sukupolven biopolttoaineiden
kehittämistä ja käyttöönottoa.
Biopolttoaineiden tuotannon ja käytön edistämisellä voidaan
vähentää kasvihuonekaasupäästöjä,
edistää hiiliriippuvuuden vähentämistä,
parantaa energiaomavaraisuutta, lisätä maaseutualueiden
tulonlähteitä sekä kehittää pitkän
aikavälin vaihtoehtoja fossiilisille polttoaineille.
Valiokunta korostaa tutkimus- ja tuotekehitystyön sekä biopolttoaineiden
tuotannon ja käytön edistämisen tarkastelun
pitkäjänteisyyttä. Kehitystyössä tulee
keskittyä myös uusien biopolttoaineiden ilmanlaatuvaikutusten
selvittämiseen sekä tarkastella eri lähteistä kehitettävien aineiden
kestävyyttä elinkaaritarkastelun keinoin ottaen
huomioon myös biomassan tuotantoon, valmistukseen ja käsittelyyn
liittyvät ympäristövaikutukset. Biopolttoaineiden
tuotannon ja käytön lisääminen
ei saa johtaa negatiivisiin ympäristövaikutuksiin,
kuten trooppisten metsien hakkaamiseen viljelyalueiden tieltä. Trooppisten
metsien hävittäminen aiheuttaa nykyään
noin 20 prosenttia maapallon hiilidioksidipäästöistä.
Valiokunta kiinnittää huomiota maakaasun ja biokaasun
liikennepolttoainepotentiaalin vähäiseen hyödyntämiseen
Suomessa. Kaasukäyttöiset autot käyttävät
joko maakaasua tai jalostettua biokaasua. Biokaasu on korkealaatuinen polttoaine,
jota tuotetaan pääosin eloperäisistä jätteistä.
Biokaasu voidaan jalostaa biometaaniksi, joka on ensiluokkainen
liikennepolttoaine. Biokaasun käytön lisääminen
erityisesti joukkoliikenteessä olisi nopea tapa vähentää joukkoliikenteen
hiilidioksidipäästöjä alentaen samalla
polttoainekustannuksia. Kaasun tankkausasemaverkosto on
tällä hetkellä riittävä vain pääkaupunkiseudulla.
Gasum aikoo rakentaa vuoteen 2010 mennessä kattavan tankkausasemaverkoston
maakaasuputken alueella. Ruotsissa on jo yli 80 kaasun tankkausasemaa
ja 12 000 kaasuautoa.
Meriliikenne
Selonteossa kiinnitetään asianmukaisesti huomiota
merenkulun turvallisuusriskeihin erityisesti Itämeren alueella.
Suomenlahden öljykuljetusten arvioidaan kasvavan yli 250
miljoonaan tonniin vuoteen 2015 mennessä, mikä lisää vakavaa
ympäristöonnettomuusriskiä entisestään. Meriturvallisuuden
parantamiseksi on tehty hyvää työtä,
kuten hyvin toimiva pakollinen alusliikenteen ilmoittautumisjärjestelmä GOFREP. Valiokunta
painottaa meriturvallisuusohjelmatyöhön panostamisen
merkitystä sekä EU:n Itämeristrategiaan
liittyviä mahdollisuuksia edistää ympäristönsuojelutavoitteiden
toteutumista. Meriliikenteen typpioksidipäästöjen
vähentämiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota.
Lentoliikenne
Valiokunta kiinnittää lentoliikenteen osalta
huomiota tarpeeseen varautua haasteisiin, joita lentoliikenne Suomessa
kohtaa. Lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjen
vähentämiseksi lentoliikenne sisällytetään
EU:n päästökauppajärjestelmään.
Lentoliikenteen päästöihin on puututtava, sillä vaikka
niiden osuus EU:n hiilidioksidipäästöistä on
vain noin 3 %, ne kasvavat hyvin nopeasti
ja lentoliikenteen ilmastovaikutus kokonaisuutena on 2—4-kertainen
verrattuna pelkkiin hiilidioksidipäästöihin
koneiden aiheuttamien vesihöyryvanojen ja cirruspilvien
vuoksi. Tavoitteena tulee kuitenkin olla maailmanlaajuinen järjestelmä lentoliikenteen
päästöjen hillitsemiseksi.
Pitkien etäisyyksien maissa, kuten Suomessa, lentoliikennepalvelujen
järjestämiseen liittyy erityisiä haasteita.
Maan eri osien saavutettavuus on tärkeä lähtökohta.
Ympäristöhaittojen vähentämiseksi
on tärkeää panostaa entistä vähäpäästöisempään
kalustoon, tehokkaampaan lennonohjaukseen ja mahdollisimman suoraan reititykseen
kohteeseen sekä korkean täyttöasteen
edistämiseen.
Liikenteen ympäristöhaittojen torjuminen
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että ilmastonmuutoksen mittavan haasteen ohella liikennepolitiikan
linjauksissa käsitellään myös
liikenteen haitallisia terveysvaikutuksia, kuten pienhiukkaspäästöjä,
melua ja tärinää sekä liikennehankkeiden
vaikutuksia luonnonvarojen kulutukseen.
Selonteossa tuodaan esiin, että liikenteestä aiheutuu
myös vakavia haittoja ympäristölle ja
ihmisten terveydelle. Hiilidioksidipäästöjen
ohella haittoja aiheuttavat muut päästöt,
melu ja väylien estevaikutus. Ympäristöhaittojen
osalta olisi tarpeen käsitellä lähemmin
ainakin pienhiukkasiin ja typenoksideihin liittyviä ongelmia.
Erityisesti selonteossa tulisi esittää keinoja
ja rahoitusta meluhaittojen vähentämiseksi ja
poistamiseksi. Melu heikentää elinympäristön
laatua ja viihtyisyyttä ja huonontaa ihmisten terveyttä ja hyvinvointia.
Meluntorjunnan asema ympäristönsuojelussa on ollut
heikko, ja meluhaittojen vaikutuksia vähätellään
päätöksenteossa tai niitä ei
lainkaan tunneta. Koska liikenne aiheuttaa Suomessa jopa 90 prosenttia
ympäristömelulle altistumisesta, tulisi selontekoon
sisällyttää selkeästi meluntorjunta
yhtenä keskeisenä tavoitteena.
Suomessa käytetään tierakentamiseen
luonnon kiviaineksia 70—80 miljoonaa tonnia vuodessa. Uusiomateriaaleja,
kuten ylijäämämaa- ja kiviaineksia, teollisuuden
sivutuotteita, pilaantuneita maita ja vanhoja maarakenteita, tulisi hyödyntää nykyistä
tehokkaammin
neitseellisten luonnonvarojen säästämiseksi.
Uusiomateriaalien kehitysohjelmaa tulee jatkaa, sillä materiaalien
käytön edistäminen edellyttää materiaaleja
koskevan teknisen tietämyksen lisäksi kehitystyötä logistiikan,
hankintamenettelyjen, ohjeistuksen ja tuotteistamisen osalta. Tavoitteena tulee
olla uusiomateriaalien käytön edistäminen infrarakentamisessa
ottaen huomioon hankkeen koko elinkaaren aikaiset ympäristövaikutukset eli
kestävän kehityksen mukaisesti.
Valiokunta huomauttaa, että perusväylänpidon
tarpeisiin tulee varata riittävästi rahoitusta. Sitoutuminen
pitkäjänteiseen liikenneväylien kunnon
säilyttävään perusväylänpidon
rahoitukseen ja lisäpanostus puuhuollon kuljetusten kannalta
tärkeälle alempiasteiselle tiestölle
edistää samalla välttämättömiä uusiutuvan
energian, kuten metsähakkeen, kuljetuksia.
Viestintä ja asenteisiin vaikuttaminen
Selonteossa esitetään yhtenä keinona
päästöjen vähentämiseksi
asenteisiin vaikuttaminen, jotta ihmiset muuttaisivat liikkumiseen
liittyviä valintojaan ympäristöystävällisemmiksi.
Valiokunta korostaa asennemuutoksen merkitystä ja tarvetta
paitsi yksittäisille kampanjoille, myös pitkäjänteiseen
valistustyöhön.