Perustelut
            
            Esitykset koskevat sekä Euroopan parlamentin että neuvoston
               direktiivejä: 1—50 megawatin polttolaitosten direktiiviehdotusta
               sekä ehdotusta Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi
               päästökattodirektiiviehdotuksesta. Edellä mainitut
               esitykset ovat osa myös Euroopan komission viime vuoden
               lopulla antamaa ilmastonsuojelupakettia.
            
            
            Ensinnäkin perussuomalaisten valiokuntaryhmä on
               alusta pitäen suhtautunut varsin kriittisesti nyt tehtyihin
               esityksiin. Emme ole esimerkiksi teollisuuden kilpailukyvyn suhteen
               olleet mielissämme siitä, että ilmastopolitiikan
               kriteereitä on lähdetty ylipäänsä muuttamaan
               kesken voimassa olevan sopimuskauden. Tällä näemme olevan
               negatiivisia vaikutuksia juuri etenkin teollisuutemme kilpailukykyyn
               sekä Suomessa että muuallakin Euroopassa. Varsinkin,
               kun maamme hallitus on vielä tämän lisäksi
               heikentänyt teollisuutemme kilpailukykyä entisestään omilla
               toimillaan. Huonona esimerkkinä tällaisesta toiminnasta
               voidaan juuri mainita ns. Windfall-vero, joka on myös
               heikentänyt kotimaisen teollisuutemme investointihalukkuutta. Teollisuuden
               taakkaa lisää vielä entisestään
               onneton rikkidirektiivipäätös, mikä myös
               lamauttaa teollisuutta vielä lisää. Yhtenä hyvänä huonona
               esimerkkinä voidaan mainita, että ehdotuksen hiukkaspäästörajat
               edellyttävät huomattavia toimia erityisesti alle
               10 MW:n biopolttoainetta käyttävissä laitoksissa.
               Tämä tulee laitoksille joissakin tapauksissa hyvin
               kalliiksi.  Tähän kokonaisuuteen kun lisätään
               vielä nyt käsittelyssä olevat esitykset,
               niin tilanne ei todellakaan näytä hyvältä. 
            
            
            Toisaalta valiokuntaryhmämme on myös huolissaan
               niistä mahdollisista vaikutuksista, mitä nyt esillä olevat
               esitykset mahdollisesti aiheuttavat maamme teollisuudelle ylimääräisten
               velvoitteiden muodossa. Tämän vuoksi Suomen tulisi
               puolustaa voimakkaammin pienten polttolaitosten kansallista sääntelyä — vähintään
               kaikkein pienimpien laitosten osalta, sillä on selvää, että kustannukset
               ainakin nousevat ilman, että niillä on merkittäviä vaikutuksia
               ilmastonsuojeluprosessissa kokonaisuutena. Peruslähtökohtana
               tulisikin olla perussuomalaisten mielestä se, ettei maamme
               teollisuudelle tule toimeenpanossa lainsäädännön
               vuoksi ylimääräisiä vaatimuksia
               erilaisten direktiivien, kuten päästökattodirektiivin,
               kautta. Näkemyksemme mukaan pääpyrkimyksenä pitäisikin
               olla, että päästöjen vähentäminen
               tapahtuu uusien investointien kautta.
            
            
            Kolmanneksi valiokuntaryhmämme näkee, että EU:n
               sääntelystä puhuttaessa tulisi aina asettaa
               etusijalle maamme kansallinen etu, ja tässä valiokuntaryhmämme
               perää sitä, että ainakin siirtymäaikojen
               tulisi olla riittävän pitkiä. Maamme
               tulisikin kyseenalaistaa EU-tasoisen päätöksenteon
               sekä ohjauksen toimenpiteet silloin, kun kansallisella
               lainsäädännöllä pystyttäisiin
               paremmin ottamaan huomioon maamme omat erityispiirteet etenkin biopolttoaineiden osalta
               siten, ettei niiden tuotanto maassamme jatkossa vaarannu. Yleisestikin
               erityisesti tulisi huolehtia, että typenoksidien osalta
               ymmärretään päästökaton
               vaikutukset. Suomen on tärkeää huolehtia,
               ettei päästökattodirektiivi aiheuta lisäsääntelyä jo
               merkittävästi säännellylle energia-alalle.
            
            
            Lopuksi valiokuntaryhmämme haluaa vielä kertaalleen
               muistuttaa siitä, että Durbanin ilmastokokouksessa
               vuonna 2011 hallituksen lepsun toiminnan seurauksena metsistämme
               tuli hiilinielujen sijasta päästölähde.
               Myöhemmin tämä on kompensoitu maallemme
               päästöoikeuksien lisäämisellä.
               Käytännössä emme kuitenkaan
               ole tyytyväisiä kompensaatioihin, sillä niiden
               hinta on käytännössä romahtanut.
               Suomen tulisi pyrkiä edistämään
               päästökattodirektiiviä päästöjen pääasiallisena
               vähennyskeinona huomioiden kuitenkin ilmastopolitiikan
               vaikutukset. Tästä johtuen haluamme yhä,
               että maallemme maksetaan täysi rahallinen kompensaatio
               eikä pelkkää ilmaa. On myös
               syytä huomioida se, että maamme on ollut eturintamassa
               ympäristöasioissa. Tästä johtuen
               asemaamme ei ole kuitenkaan huomioitu.