Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 5 päivänä lokakuuta 2010 lähettäessään hallituksen esityksen laeiksi rikoslain 44 ja 48 luvun, luonnonsuojelulain 58 §:n sekä ympäristönsuojelulain 20 §:n muuttamisesta (HE 157/2010 vp) valmistelevasti käsiteltäväksi lakivaliokuntaan samalla määrännyt, että ympäristövaliokunnan on annettava asiasta lausunto lakivaliokunnalle.
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
lainsäädäntösihteeri Sami Kiriakos, oikeusministeriö
yksikön päällikkö Petri Ahlroth, Suomen ympäristökeskus
Lisäksi valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon ympäristöministeriöltä.
Hallituksen esityksellä pannaan täytäntöön direktiivi ympäristön suojelusta rikosoikeudellisin keinoin (ympäristörikosdirektiivi) ja säädetään rangaistaviksi ympäristön turmelemisena pesuaineita koskevan asetuksen ja otsonikerrosta heikentäviä aineita koskevan asetuksen vastaiset teot. Lisäksi ns. CITES-asetuksen vastaiset teot, joista nyt voidaan rangaista luonnonsuojelurikkomuksena, tulevat rangaistaviksi myös luonnonsuojelurikoksena. Asiallisesti suurin muutos liittyy siihen, että oikeushenkilön rangaistusvastuuta koskevat säännökset soveltuvat myös ydinenergian käyttörikokseen, räjähderikokseen ja vaarallisten aineiden varomattomaan käsittelyyn.
Valiokunta toteaa, että Suomen lainsäädännön mukainen rangaistavuuden ala täyttää ympäristörikosdirektiivin vaatimukset. Oikeushenkilön rangaistusvastuun osalta lainsäädäntöä on kuitenkin tarpeen täydentää. Lisäksi nykyisin erityislakien mukaan rikkomuksena rangaistavien CITES-asetuksen vastaisten toimenpiteiden (eli suojeltujen luonnonvaraisten eläin- ja kasvilajien hallussapito, kiinniottaminen, vahingoittaminen, tappaminen tai kauppaaminen) lisäksi säädetään mahdollisuudesta rangaista teoista vakavampien tekomuotojen osalta rikoslain mukaan luonnonsuojelurikoksena. Muutos on tärkeä, vaikka laiton kauppa onkin monissa maissa Suomea suurempi ongelma, mutta globaalisti uhkaa luonnon monimuotoisuuden säilymistä. Valiokunta pitää muutoksia tarpeellisina ja tarkoituksenmukaisina.
Valiokunta pitää tärkeänä, että rikosoikeus kehittyy ympäristöarvot huomioon ottavaan suuntaan samanaikaisesti, kun varsinainen ympäristönsuojelun aineellinen lainsäädäntö on laajentunut ja syventynyt. Rikosoikeudellisen sääntelyn tulee osaltaan tukea aineellisen lainsäädännön sisällön toteutumista. Valiokunta toteaa, että ympäristörikosoikeudellinen sääntely on viime vuosina ollut voimakkaan muutoksen kohteena myös siksi, että EU-lainsäädännön keinoin harmonisoidaan unionin maiden ympäristörikoslainsäädäntöä. Harmonisointi on sisämarkkinoilla perusteltua, koska monet ympäristörikokset tehdään taloudellisin vaikuttimin ja epätasapaino lainsäädännössä saattaisi johtaa lainsäädännön vastaisesti toimivien yritysten sijoittumiseen maihin, joissa ympäristölainsäädäntö ja rikoslainsäädäntö on kehittymätöntä. Oikeushenkilön rangaistusvastuu on myös lähtökohtaisesti yksilöön kohdistuvaa rangaistusvastuuta tehokkaampi keino ennaltaehkäisevän vaikutuksen näkökulmasta.
Lausuntonaan ympäristövaliokunta esittää,
että lakivaliokunta ottaa edellä olevan huomioon.
Helsingissä 15 päivänä lokakuuta 2010
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Marja Ekroos