Perustelut
Ympäristöhallinnon toimintakyky
Ympäristöhallinnon tehtävät
ovat viime vuosina jatkuvasti lisääntyneet samanaikaisesti,
kun henkilöstövoimavarat ovat vähentyneet.
Tehtäviä on tullut lisää erityisesti
EU:n lainsäädännön kansallisen
toimeenpanon kautta. ELY-keskusten ympäristövastuualueiden
henkilöstö on supistunut neljässä vuodessa
yli viidenneksellä (22 %). Tehtäviä on
mahdollisuuksien mukaan karsittu ja toimintaa tehostettu, palveluita
on ulkoistettu ja keskitetty sekä palvelujen sähköistys
aloitettu. Koska tehtävät ovat kuitenkin lisääntyneet,
ei voimavaratilanne ole lainkaan helpottunut.
Syyskuussa 2014 ELY-keskuksissa alkaneiden yhteistoimintalain
mukaisten neuvottelujen tavoitteena on noin 15 prosentin lisäleikkaukset,
mikä merkitsisi aikaisemmat leikkaukset huomioon ottaen
jo 35 prosentin vähennystä henkilöstöön
ainakin ympäristövastuualueiden osalta. Tämä vähennys
on niin huomattava, että vaje ei ole enää tehostamisella
ja keskittämisellä hoidettavissa, vaan palvelutaso
väistämättä laskee ja käsittelyajat
pidentyvät.
Ympäristövaliokunta korostaa, että ympäristöhallinnon
toimintakyky on turvattava. Erityistä huomiota on kiinnitettävä myös
osaamisen säilyttämiseen ja siirtämiseen
rekrytoitavalle henkilöstölle, sillä lähivuosina
erityisesti ELY-keskusten ympäristövastuualueilta
on jäämässä eläkkeelle
huomattava määrä osaamispääomaa. ELY-keskuksille
kuuluvia erilaisia ympäristönsuojelun edistämis-,
torjunta-, tiedonvälitys- ja kasvatustehtäviä on
pakko hoitaa kevyemmin tai jättää lopulta
kokonaan hoitamatta, jotta lakisääteiset tehtävät
voidaan hoitaa asiallisesti, ellei voimavaroja lisätä.
Valiokunta edellyttääkin, että määrärahaleikkausten
vaikutuksia arvioidaan riittävästi siten, että vähentämisen
kokonaisvaikutukset tiedetään ja myös
välilliset vaikutukset voidaan ottaa huomioon.
Ympäristölupaviranomaisissa eli aluehallintovirastojen
ympäristölupavastuualueilla voimavarat ovat vähentyneet
4 prosenttia, mutta ongelmana on silti osin aluehallintouudistuksen
toteutuksesta ja osin lainsäädännön
muutoksista seurannut ympäristöluparuuhka. Vireille
tulevien asioiden määrä on kasvanut,
päätösten vaatimustaso on noussut ja
edelleen osin myös hakemusten puutteellisuus työllistää lupaviranomaista. Muuttunut
lainsäädäntö edellyttää enemmän
erilaisia selvityksiä, joten työmäärä hakemusta kohden
on kasvanut. Oman erityisen ruuhkansa muodostavat turvetuotantoa
koskevat lupahakemukset, samoin esimerkiksi Talvivaaran kaivoksen
päästöistä vesiin tehdyt sadat
korvaushakemukset.
Ympäristöhallinnon sisäistä ohjausta
on kehitetty perustamalla ohjaustoiminto tukemaan aluehallinnossa
tehtävää työtä. Vuoden
2014 alusta on voitu suunnata lisämääräpanostusta aluehallintoviranomaisten
ympäristötehtävien hoidon kehittämiseen
ja tehostamiseen. Pääosa resurssilisäyksestä käytetään
ELY-keskusten ja aluehallintovirastojen esittämiin kehittämishankkeisiin,
joilla vahvistetaan ja tuetaan aluehallinnon toimintakykyä.
Ohjausrahalla voidaan myös esimerkiksi palkata henkilöitä sellaisiin
tehtäviin, jotka parantavat vakavien ympäristöongelmien
ennaltaehkäisyä.
Ympäristöhallinnon voimavarojen vähentämisen
vaikutukset heijastuvat yrityksiin, kansalaisiin ja alueiden kehitysmahdollisuuksiin.
Lupien ruuhkautuminen voi myös hidastaa tuotannollisten
investointien käynnistymistä. Kysymys ei siten
ole vain ympäristön tilasta tai ympäristönäkökulman
täysipainoisesta huomioon ottamisesta, vaan alueiden kehitysmahdollisuuksista
ja yritysten investointiympäristöstä.
Lupien joutuisa käsittely on paitsi toiminnanharjoittajien
kannalta tarpeellista myös haitankärsijöiden
intressissä.
Vasta aluehallintovirastojen nykyisen luparuuhkan purkaminen
antaa mahdollisuuden myös hallinnon sisäisen toiminnan
kehittämiseen ja tehostamiseen, kun ruuhkautuneessa tilanteessa
kaikki voimavarat on kohdennettava suman purkamiseen. Lupaviranomaisen
voimavarojen lisäksi kokonaisuuteen vaikuttavat ELY-keskusten
voimavarat, sillä keskukset antavat lupaprosesseissa lakisääteisiä lausuntoja, joiden
viipyminen hidastaa osaltaan lupaprosessien kulkua.
Valiokunta edellyttää edellä esitettyyn
viitaten, että aluehallintovirastojen ympäristölupavastuualueille
kohdistetaan rakennepoliittisen ohjelman linjausten mukaisesti 10
htv:n lisävoimavarat seuraavan kahden vuoden ajalle ruuhkan
purkamiseen.
Avustukset järjestöille ja ympäristönhoitoon
Momentille 35.01.65 (Avustukset järjestöille
ja ympäristönhoitoon) ehdotetaan 2 miljoonan euron
määrärahaa eli 160 000 euron
vähennystä. Valiokunta esittää,
että määräraha tulee säilyttää ennallaan.
Määräraha on pieni, mutta merkittävä ja
ylläpitää toimivaa vuoropuhelua, joka
ehkäisee äärinäkemysten syntymistä.
Erityisesti valtakunnallisten järjestöjen merkitys
on tärkeä osana yhteiskunnallista keskustelua.
Edellä esitettyyn viitaten valiokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta lisää momentille
25.01.65 (Avustukset järjestöille ja ympäristönhoitoon)
160 000 euroa.
Haja-asutuksen jätevesihuolto
Haja-asutuksen jätevesihuoltoa kehitetään
toisaalta siirtoviemärien rakentamisella ja toisaalta kiinteistökohtaista
jätevedenkäsittelyä koskevan lainsäädännön
toteuttamisella. Kiinteistökohtaista jätevedenkäsittelyä koskevan
ns. haja-asutusalueiden jätevesiasetuksen toimeenpanon siirtymäaika
päättyy 1.3.2016, joten tarvittavien hankkeiden
toteuttamiseen on aikaa enää pari vuotta.
Siirtoviemärihankkeilla on toteutettu osaltaan eduskunnan
lausumaa, jossa se edellytti hallitukselta viemäröintiohjelman
laatimista tarpeellisine määrärahakorotuksineen
päättäessään maaliskuussa
2011 haja-asutuksen jätevesiä käsittelevän
lainsäädännön muuttamisesta.
Valtakunnallisen viemäröintiohjelman puitteissa
on tuettu siirtoviemäreiden rakentamista. Siirtoviemäreillä jätevedet
voidaan johtaa tehokkaasti toimiville keskuspuhdistamoille, joilla
on pieniä laitoksia paremmat edellytykset huolehtia jätevesien
tehokkaasta puhdistamisesta. Siirtoviemäreihin liitetään
niiden varrella olevaa haja-asutusta, jätevesistä aiheutuva
kokonaiskuormitus vesiin pienenee ja vesialueita vapautuu kokonaan
yhdyskuntajätevesikuormituksesta.
Viemäröintiohjelman toteutuksesta saatujen alustavien
tietojen mukaan ohjelma on selkiyttänyt ja ohjannut viemäriverkostojen
laajentamista. Ohjelman perustavoite 20 000 haja-asutusalueen
talouden liittämisestä viemäriverkoston piiriin
on toteutumassa. Ohjelman toteuttamista on pidetty erityisen ajankohtaisena
juuri nyt, kun se ajoittuessaan haja-asutuksen jätevesiasetuksen
siirtymäajan päättymistä edeltäviin
vuosiin on tehostanut kehittämissuunnittelua.
Vuoden 2015 talousarvioehdotuksessa siirtoviemärihankkeiden
tukeen on käytettävissä ympäristöministeriön
hallinnonalalla 4,4 milj. euroa (35.10.61) sekä 8 milj.
euroa maa- ja metsätalousministeriön vesihuollon
ja tulvasuojelun momentilla 30.40.31. Tuki riittää käynnissä olevien
hankkeiden sopimuksilla sidottuihin tukiin hankkeiden loppuun saattamiseksi.
Näissä neljän suurimman siirtoviemärin
osalta tukea on sidottu ainoastaan hankkeiden ensimmäiselle
vaiheelle. Siirtoviemäreihin kohdistuva tuki on talousarvioiden
tulevien vuosien kehyksissä suunniteltu lopetettavan kokonaan
vuoden 2015 lopussa, jolloin kahdessa vaiheessa toteutettavien siirtoviemärihankkeiden
toisen rakennusvaiheen tukiosuutta ei voida myöntää,
mikä nostaisi vesihuoltolaitosten kustannuksia. Seurauksena
voi olla toisen vaiheen toteuttamisen peruuntuminen tai lykkääntyminen.
Valiokunnan saaman arvion mukaan tämä merkitsisi
sitä, että viemäröintiohjelman
tavoitteista toteutuisi vain puolet.
Hallitusohjelman kirjauksen mukaisesti haja-asutuksen säännösten
toimeenpanoa edistetään huolehtimalla tiedottamiseen
ja neuvontaan tarvittavista resursseista. Neuvonnasta vuosilta 2012—2014
saadut kokemukset osoittavat, että neuvonta edellyttää vähintään
1,5 miljoonan euron määrärahaa.
Vuoden 2015 talousarvioesityksessä neuvontaan käytettävissä oleva
määräraha on kuitenkin vain 700 000 euroa.
Tämä tarkoittaa neuvontahankkeiden lukumäärän
supistamista aiemmasta ja toiminnan kohdistamista alueille, joissa
haja-asutusta on eniten. Vuonna 2015 neuvonnan avustusmäärärahaa
on suunniteltu käytettäväksi myös
valtakunnalliseen yleistiedottamiseen.
Valiokunta huomauttaa, että hajajätevesineuvonta
on suunniteltu lopetettavan vuoden 2016 lopussa, jolloin haja-asutuksen
jätevesiasetuksen toimeenpanon siirtymäkauden
päättymisen seurauksena neuvonnan pääasiallinen
tarve olisi poistunut. Neuvontahankkeissa tiedot on kerätty yhtenäisin
perustein, ja hajajätevesisäännösten toimeenpanon
tämän hetken tilanteesta on juuri valmistunut
Suomen ympäristökeskuksen selvitys.Muistio
haja-asutusalueiden jätevedenkäsittelyn toimeenpanon
tilanteesta. Johanna Kallio, Suomen ympäristökeskus
10.10.2014. Sen tulosten mukaan saneerausta arvioidaan tarvittavan
vielä noin 89 000—124 000 pientalossa.
Tilanteeseen vaikuttaa sekin, että kuntaliiton selvityksen
mukaan hajajätevesiasetuksen 4 §:n mukaiset tiukemmat
puhdistusvaatimukset on annettu kunnallisilla ympäristönsuojelumääräyksillä 74
prosentissa kunnista. Edellä esitettyyn viitaten valiokunta
esittää,
että valtiovarainvaliokunta lisää momentille
35.10.61 (Ympäristönsuojelun edistäminen)
siirtoviemärihankkeisiin 4,2 miljoonaa euroa ja hajajätevesineuvontaan
0,8 miljoonaa euroa eli yhteensä 5 miljoonaa euroa.
Metsähallituksen julkiset hallintotehtävät
ja tuloutustavoite sekä METSO-toimintaohjelma
Valiokunta pitää hyvänä,
että Metsähallituksen julkisten hallintotehtävien
määräraha (35.10.52) säilyy
tasoltaan ennallaan. Momentille esitetään 34 098
miljoonan euron määrärahaa, johon sisältyy
kehysriihen päätöksen mukaisesti 5 miljoonan
euron lisämääräraha mm. uusien
kansallispuistojen perustamiseen. Laki Etelä-Konneveden
kansallispuistosta tuli voimaan 1.9.2014, ja hallituksen esitys
Teijon kansallispuiston perustamiseksi on parhaillaan ympäristövaliokunnan käsiteltävänä.
Uudet kansallispuistot ja Museovirastolta vuoden 2014 alussa Metsähallitukselle
siirtyneet 29 kansallisesti arvokasta historiallista monumenttia
ja arkeologista kohdetta edellyttävät rahoitustason
turvaamista. Merkittäviä Metsähallituksen
luontopalveluiden hallintaan siirtyneitä tai siirtyviä kohteita
ovat myös puolustusvoimien käytöstä poistuneet Örön
rannikkolinnake- ja varuskuntasaari Kemiönsaaren kunnassa
sekä Vallisaari ja Kuninkaansaari Helsingin edustalla.
Perusrahoitusta tarvitaan perustamiseen sekä palveluiden
ja palveluvarustuksen rakentamiseen ja parantamiseen, vaikka matkailun
ja palvelun liiketoiminta rakennetaan yksityisen yrittäjyyden
varaan.
Erityisesti kansallispuistojen vetovoimaan perustuvan matkailun
kokonaistulo- ja työllisyysvaikutukset ovat useiden tutkimusten
mukaan aluetaloudellisesti mittavia. Luontomatkailuun perustuvaan
potentiaaliin lisätä erityisesti ulkomailta suuntautuvaa
matkailua tulee siten suhtautua arvokkaana mahdollisuutena lisätä tukipalveluihin
perustuvien työpaikkojen määrää. Valiokunta
korostaa myös sitä, että Metsähallituksen
luontopalvelut on työllistänyt neljän
viimeisen vuoden aikana noin 500 nuorta talousarvioiden erillismäärärahoilla.
Tämä on tarjonnut työttömille
nuorille mahdollisuuden työllistyä ja saada arvokasta
työkokemusta erityisesti harvaan asutulla maaseudulla ja
rakentanut näin mahdollisuuksia uusille työllistymismahdollisuuksille
ja elämänhallinnalle. Nuorten työttömien
työllistämisen jatkaminen hyväksi koettuun
tapaan edellyttäisi lisämäärärahaa.
Edellä esitettyyn viitaten valiokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta lisää nuorten työllistämiseen
momentille 35.10.52 miljoona euroa nuorten työttömien
työllistämiseen.
Metsähallituksen vuoden 2015 tuloutustavoite on 135
miljoonaa euroa. Tavoite sisältää hallituksen
julkisen talouden suunnitelmassa päätetyn tavoitteen
myydä kiinteistöjä tulosvaikutukseltaan
25 miljoonalla eurolla. Kiinteistöjen myyntiin perustuvaa
lisätuloutusta on maksettu ennakoivasti 10 miljoonaa euroa
vuonna 2014, ja Metsähallituksen osuus vuoden 2015 lisätuloutuksesta
olisi 15 miljoonaa euroa.
Valiokunta katsoo, että kun suuruudeltaan yli 1 000
hehtaarin metsäpalstojen hintataso lähestyy metsien
tuottoarvoa, ei niiden myyntiä ole pidettävä pitkällä tähtäimellä kannattavana. Huomioon
on otettava myös se, että suuremmilla palstoilla
metsien muiden käyttömuotojen, kuten virkistyskäytön,
painoarvo kasvaa. Myytävien alueiden valinnassa tulee ottaa
huomioon se, ettei myynti painotu virkistys- ja luontoarvoiltaan
keskimääräistä arvokkaampiin
kohteisiin.
Valiokunta tukee sen selvittämistä, voidaanko
mainittu 25 miljoonan talousarviovaikutus saavuttaa jollain vaihtoehtoisella
tavalla. Yksi selvitettävä keino on alentaa Metsähallituksen peruspääomaa
pääoman palautuksella. Myyntitulojen ansiosta
vahvistuneesta kassasta voidaan irrottaa rahoituspääomaa,
jolloin myyntitavoitetta voitaisiin alentaa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Metsähallitus valtion metsien hoitajana ottaa
erityisesti huomioon myös metsien käytön
sosiaalisen kestävyyden. Metsähallituksen tuloutustavoitteessa asetetaan
paitsi maanmyyntitavoitteet myös lähtökohtaisesti
vaatimukset Metsähallituksen metsien käytölle.
Valiokunta korostaa tarvetta arvioida tuloutustavoitetta
ekosysteemilähestymistapa huomioon ottaen eli sisällyttäen
arvioon muutkin näkökulmat kuin puuntuotto.
Valiokunnan saaman arvion mukaan hakkuita ei ole mahdollista enää lisätä nykyisestä
ilman,
että sosiaalinen kestävyys kärsii.
Vapaaehtoisuuteen perustuva METSO-toimintaohjelma tarjoaa maanomistajalle
mahdollisuuden suojella metsäänsä joko
pysyvästi tai määräaikaisesti
20 vuoden ajan. Pysyvässä suojelussa vaihtoehtoja
on maa-alueen myyminen valtiolle tai sen rauhoittaminen yksityisenä suojelualueena.
Lisäksi ohjelman kautta voidaan hoitaa talousmetsien monimuotoisuutta. METSOn
hehtaaritavoitteet ovat merkittävin konkreettinen keino
edistää monimuotoisuustavoitteiden toteutumista.
Ohjelman toteutusta jatketaan aiemmin sovittujen tavoitteiden mukaisena,
mutta pienemmällä vuosipanostuksella vuoteen 2025
asti. Valiokunta korostaa tarvetta huolehtia myös METSO-ohjelmaan
tarvittavan määrärahatason pitkäjänteisestä turvaamisesta.
Soidensuojelun täydennysohjelma on suunniteltu toteutettavaksi
momentin 35.10.63 kehysten puitteissa samalla, kun vanhojen suojeluohjelmien
toteutus vähenee ja loppuu lähivuosina. Valiokunta
huomauttaa, että ohjelmien toteutus edellyttää osaltaan
riittäviä voimavaroja ELY-keskuksissa.
Itämeren suojelu ja öljyntorjunta
Itämeren suojeluun käytettäväksi
ehdotettu 3,84 miljoonan euron määräraha
sisältyy momentille 35.10.22 (Eräät ympäristömenot).
Määrärahalla toteutetaan hallituksen
päättämiä toimia Saaristomeren
hyvän tilan saavuttamiseksi, vedenalaisen meriluonnon monimuotoisuuden
inventoimiseksi sekä merenhoidon toimenpideohjelman valmistelemiseksi.
Ravinteiden kierrätyksen edistämistä ja
maatalouden vesiensuojelun tehostamista koskevat hankkeet ovat konkreettisia
ja käytännönläheisiä,
ja niillä pyritään myös edistämään
käytännössä hyödynnettäviä ja
monistettavia menettelytapoja, teknologioita ja innovaatiota sekä vesien
kuormitusta vähentäviä toimenpiteitä.
Suomi koordinoi yhdessä Puolan kanssa ravinteiden vähentämiseen
tähtäävää Itämeren alueen
strategian toimintaohjelmaa (NUTRI). Tehtävän
jatkaminen edellyttäisi 100 000 euron lisämäärärahaa.
Kansainvälinen yhteistyö Itämeren
suojelussa on tärkeää, vaikuttavathan
kaikkien rantamaiden päästöt meren tilaan.
Lähialueyhteistyö entisessä muodossaan
on päättynyt, eikä uusia hankkeita sitä kautta
rahoiteta. Lisäksi ulkoasianministeriön
hallinnonalaan sijoittuva Itämeren, Barentsin ja arktisen
alueen yhteistyön momentti on puolittumassa (1,6 milj.
euroa momentilla 24.90.68). Hyviä tuloksia on kuitenkin saatu
aikaan Suomenlahden rantavaltioiden eli Venäjän,
Viron ja Suomen välisellä kolmikantayhteistyöllä.
Erityisen tärkeäksi on osoittautunut
tämän vuoden aikana yhteistyö Suomenlahti-vuosi
2014 -hankkeessa, jossa on saatu muun muassa ensimmäistä kertaa
yhteinen havaintoverkosto, joka tuottaa vertailukelpoista tietoa
meren tilasta yhteneväisin mittauksin ja menetelmin ja
mahdollistaa data-aineiston yhteiskäyttöä merialueilta
Suomen, Viron ja Venäjän välillä.
Tämän työn jatkamisen mahdollistaminen
on äärimmäisen tärkeää myös
siksi, että tämänhetkisen poliittisen
tilanteen ja Venäjälle asetettujen sanktioiden
seurauksena kansainvälisten rahoituslaitosten hankevalmistelu
Venäjälle on pysähdyksissä ja
muukin kansainvälinen rahoitus ja tuki epävarmaa.
Suomenlahden rantavaltioiden tutkimusyhteistyön jatkaminen edellyttäisi
300 000 euron lisämäärärahaa.
Edellä esitettyyn viitaten valiokunta esittää,
että valtiovarainvaliokunta lisää momentille
35.10.22 (Eräät ympäristömenot) 300
000 euroa.
Öljyvahinkojen torjunta rahoitetaan momentilta 35.10.20
(Ympäristövahinkojen torjunta). Määrärahaesitys
on 5,4 miljoonaa euroa (vuonna 2014 5,2 milj.). Valiokunta pitää hyvänä,
että määrärahataso säilyy,
sillä öljyvahinkojen torjunta merellä on
huomattavasti halvempaa kuin jälkikäteinen korjaus
ja järjestelmämme on kaikkiaan todettu kustannustehokkaaksi
myös valtiontalouden tarkastusviraston tuloksellisuuskertomuksessa.
Merentutkimusalus Arandan kunnossapitoon ja tutkimuslaitehankintoihin esitetään
1,45 milj. euroa (35.10.70, Alusinvestoinnit), ja lisäksi
ehdotukseen sisältyy valtuus peruskorjauksen suunnittelun
käynnistämiseksi. On tärkeää,
että tämä säilytetään,
sillä seurantaohjelmien toteuttaminen edellyttää tehtävään
soveltuvan, merikelpoisen tutkimusaluksen käyttöä.
Öljyvahinkojen torjuntakapasiteetin kasvusta aiheutuu
kuitenkin lisäkustannuksia 0,3 miljoonaa euroa, mitä määrärahassa
ei ole otettu huomioon. Ilman lisämäärärahaa
on pakko tinkiä torjunta-alusten kansallisista ja kansainvälisistä harjoituksista
ja koulutuksesta, kansainvälisten sopimusten mukaisesta
yhteistyöstä ja koulutusajoista. Valiokunta korostaa
tarvetta vastata meriliikenteen kasvun tuomiin haasteisiin ja onnettomuusriskin
kasvuun turvaamalla sinänsä kohtuullisella tasolla
olevan öljyvahinkojen torjuntakaluston toiminta, koulutus
ja kansainvälinen yhteistyö.
Yhteenveto
Ympäristövaliokunta esittää siten,
että valtiovarainvaliokunta
— lisää momentille 25.01.65
(Avustukset järjestöille ja ympäristönhoitoon) 160 000
euroa,
— lisää momentille 35.10.61
(Ympäristönsuojelun edistäminen) siirtoviemärihankkeisiin
4,2 miljoonaa euroa ja hajajätevesineuvontaan 0,8 miljoonaa
euroa eli yhteensä 5 miljoonaa euroa,
— lisää nuorten työllistämiseen
momentille 35.10.52 miljoona euroa nuorten työttömien
työllistämiseen,
— lisää momentille 35.10.22
(Eräät ympäristömenot) 300 000
euroa.