Perustelut
Periaatepäätöksen puollettavuus
Valtioneuvosto pitää yhteiskunnan kokonaisedun
mukaisena Suomen nykyisten ydinvoimalaitosten toiminnassa syntyvän
käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksen rakentamista
Eurajoen kunnan Olkiluotoon sellaisena kuin hakemuksen laitoskuvaus
sen esittää keskeisiltä toimintaperiaatteiltaan
ja turvallisuuden varmistamiseen liittyviltä ratkaisuiltaan.
Ympäristövaliokunta on käsitellyt
valtioneuvoston periaatepäätöksen hyväksyttävyyttä ensisijassa
ydinjätteen loppusijoituslaitoksen ympäristövaikutusten
ja turvallisuuden kannalta. Näistä lähtökohdista
valiokunta puoltaa periaatepäätöksen
hyväksymistä.
Puoltaessaan periaatepäätöstä valiokunta
korostaa, että päätös koskee
vain Suomen nykyisten ydinvoimalaitosten tuottaman ydinjätteen
sijoittamista. Päätös ei sisällä kannanottoa
ydinvoiman lisärakentamisen puolesta eikä sitä vastaan.
Kantaansa muodostaessaan valiokunta on kiinnittänyt
huomiota ydinjätteiden loppusijoitusta koskevaan lainsäädäntöön
ja päätöksiin, loppusijoittamisen vaihtoehtoihin,
periaatepäätöksen kritiikkiin, loppusijoitushankkeen
etenemiseen, Ruotsin tilanteeseen sekä loppusijoituksen
kustannuksiin ja rahoitukseen.
Loppusijoitusta koskeva lainsäädäntö ja
päätökset
Ydinenergialain (990/1987) mukaan ydinjätteet,
jotka ovat syntyneet Suomessa tapahtuneen ydinenergian käytön
yhteydessä tai seurauksena on käsiteltävä,
varastoitava ja sijoitettava pysyväksi tarkoitetulla tavalla
Suomeen. Muualla syntyneen ydinjätteen sijoittaminen pysyvällä tavalla
Suomeen on kielletty.
Ydinjätteen käsittelystä, varastoinnista
ja pysyvästä sijoittamisesta vastaa ydinenergialain mukaan
ydinvoimalaitos, jonka toiminnan seurauksena ydinjätettä syntyy.
Ydinvoimateollisuus perusti vuonna 1995 erillisen yhtiön,
Posiva Oy:n, huolehtimaan käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksesta.
Ydinjätehuollon suunnittelun ohjaus ja valvonta kuuluu
ydinenergialaissa säädetyille viranomaisille.
Tässä tarkoituksessa jätehuoltovelvollisen
on toimitettava vuosittain kauppa- ja teollisuusministeriölle
mm. loppusijoituksen suunnittelua ja toteutusta koskevat suunnitelmat.
Loppusijoituksen suunnittelun peruspuitteista on myös
valtioneuvosto tehnyt useita päätöksiä.
Tällaisia ovat
- valtioneuvoston vuonna 1983 tekemä periaatepäätös,
jonka mukaan Suomessa mahdollisesti tapahtuvaan käytetyn
polttoaineen loppusijoittamiseen on varauduttava siten, että vuoden 2000
loppuun mennessä on valittu sijoituspaikka, johon loppusijoitustilat
voidaan tarvittaessa rakentaa, ja vuoden 2010 loppuun mennessä varauduttu
esittämään rakentamislupaa varten tarvittavat
suunnitelmat;
- valtioneuvoston vuonna 1983 tekemät lupapäätökset
Teollisuuden Voima Oy:n ydinvoimalaitosyksiköiden käytön
jatkamisesta, joihin sisältyy määräys
varautua Suomessa tapahtuvaan, turvallisuus- ja ympäristönsuojeluvaatimukset
täyttävään loppusijoittamiseen
pitäen suunnittelulähtökohtana sitä,
että loppusijoittaminen voidaan aloittaa noin vuodesta
2020;
- valtioneuvoston päätös (478/1999)
käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksen turvallisuudesta,
joka koskee käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoittamista
pysyväksi tarkoitetulla tavalla kallioperään.
Suunnitellun loppusijoitusratkaisun yhteiskunnallinen hyväksyttävyys
arvioidaan ydinenergialain mukaan ensin periaatepäätösmenettelyssä (valtioneuvosto,
eduskunta) ja sen jälkeen päätettäessä loppusijoituslaitoksen
rakennusluvasta ja käyttöluvasta (valtioneuvosto).
Loppusijoituksen vaihtoehdot
Suomessa on suunniteltu jo parin vuosikymmenen ajan käytetyn
ydinpolttoaineen suoraa loppusijoittamista kallioperään.
Ydinpolttoaineen huollolle voidaan kuitenkin valita myös
vaihtoehtoisia strategioita. Tällaisia ovat ydinjätteen jälleenkäsittely,
jälleenkäsittely yhdistettynä jätteen
muuttamiseen vaarattomaksi (transmutaatio) sekä pitkäaikaisen
välivarastoinnin jatkaminen.
Käytetyn ydinpolttoaineen jälleenkäsittelystä jää jäljelle
voimakkaasti aktiivista jälleenkäsittelyjätettä.
Jälleenkäsittelyvaihtoehto ei näin ollen
ainakaan nykyisiä menetelmiä käytettäessä poista
loppusijoitustarvetta. Vaihtoehto ei ole Suomessa toteutettavissa
myöskään siksi, että Suomen
neljän ydinreaktorin ydinjäte ei luo edellytyksiä jälleenkäsittelylaitoksen
kannattavalle toiminnalle. Voimassa oleva lainsäädäntö taas
kieltää muualta tuodun ydinjätteen käsittelyn
Suomessa, mitä ympäristövaliokunta pitää erittäin
tärkeänä.
Transmutaatiohankkeet ovat valiokunnan saaman selvityksen mukaan
vielä verrattain varhaisella kehitysasteella ja menetelmän
todelliset tekniset mahdollisuudet ovat vielä osoittamatta. Transmutaatio
edellyttäisi lisäksi laajaa sitoutumista ydinjätteiden
jälleenkäsittelyyn ja ydinenergian laajenevaan
käyttöön. Valiokunta kiinnittää myös
huomiota siihen, että nykytietämyksen mukaan transmutaatiollakaan
ei kyetä muuttamaan kaikkea ydinjätettä vaarattomaksi,
vaan osa jätteestä jäisi loppusijoitettavaksi.
Edellä olevan perusteella valiokunta katsoo, että ne
realistiset vaihtoehdot, joita Suomessa voidaan tällä hetkellä harkita
käytetyn ydinpolttoaineen huollossa, ovat
- jatkaa suoran loppusijoituksen
tutkimista ja suunnittelua tavoitteena ydinjätteen sijoittaminen
kallioperään lähitulevaisuudessa tai
- jatkaa valvottua välivarastointia ennalta määräämättömäksi
ajaksi odottaen ydinjätetutkimuksen ja -teknologian kehitystä.
Valtioneuvosto on tehnyt periaatepäätöksen ydinjätteen
sijoittamisesta kallioperään. Periaatepäätöshakemuksen
mukaisessa loppusijoitusratkaisussa käytetyt polttoaineniput,
joita on jäähdytetty vähintään
20 vuotta, sijoitetaan kuparista ja raudasta valmistettuihin kapseleihin, jotka
suljetaan kaasutiiviiksi. Jätekapselit sijoitetaan bentoniittisaven
ympäröiminä kallioperään
400—700 metrin syvyyteen rakennettavaan laajaan tunneliverkostoon.
Loppusijoitusratkaisusta on tehty säteilyturvakeskuksessa
ydinenergialain edellyttämä turvallisuusarvio.
Loppusijoitusratkaisusta on laadittu myös ympäristövaikutusten
arviointimenettelystä annetussa laissa (468/1994)
säädetty arviointi. Valtioneuvosto toteaa periaatepäätöksessään,
että arvioissa ei ole tuotu esiin seikkoja, joiden mukaan
loppusijoituslaitosta ei voitaisi rakentaa turvallisesti tai että siitä olisi
haittaa ympäristölle, ihmisille tai omaisuudelle.
Valtioneuvosto toteaa edelleen periaatepäätöksessään,
että päätös merkitsee hakemuksen mukaisen
loppusijoitushankkeen etenemistä maanalaisten tutkimustilojen
rakentamiseen ja paikkakohtaisiin tarkempiin tutkimuksiin. Kysymys
ei siten ole lopullisesta päätöksenteosta.
Osa valiokunnan kuulemista asiantuntijoista suhtautui kielteisesti
periaatepäätöksen tekemiseen. Kielteisen
kannan keskeisinä perusteina esitettiin:
- että maanalaisiin tutkimuksiin
ryhtyminen on hankkeen tässä vaiheessa ennenaikaista ja
että maanalaiset tutkimustilat saattavat vahingoittaa sijoituspaikkaa,
- että Olkiluodon alueen soveltuvuus loppusijoittamiseen
ei ole paras mahdollinen ja
- että tulevan jääkauden vaikutukset
ovat jääneet selvityksissä liian vähälle
huomiolle.
Kriittiset asiantuntijat katsoivat, että päätöksentekoa
tulee siirtää myöhemmäksi, koska
loppusijoitukselle ei ole vielä esitetty turvallista ja
riskitöntä vaihtoehtoa. Näin ollen paras
vaihtoehto on jatkaa valvottua välivarastointia.
Ympäristövaliokunta ei yhdy johtopäätökseen.
Tähän on useita syitä. Ensinnäkin
valiokunta katsoo, että ydinjätteen pitkäaikainen maanpäällinen
varastointi on ympäristön ja turvallisuuden kannalta
suurempi riski kuin nykysuunnitelmien mukainen jätteen
syvälle kallioperään hautaaminen. Maanpäällisen
välivarastoinnin riskejä ovat ainakin alttius
tahallisesti aiheutetuille onnettomuuksille, yhteiskunnallisesti
epävakaat olot ja luonnonkatastrofit.
Toiseksi valiokunta katsoo, että käytetyn ydinpolttoaineen
pysyvä sijoittaminen on tär-keää toteuttaa
sinä aikana, jona ydinvoimayhtiöt ovat toiminnassa,
sillä ydinvoiman tuottajien velvollisuutena on huolehtia
käytetystä ydinpolttoaineesta ja sen huollon kustannuksista. Nykyisillä ydinvoimaloillamme
on jäljellä käyttöikää 20—40
vuotta. Kun erilaiset uudet energiateknologiat ovat varsin nopeasti
kehittymässä, ei voida olla varmoja, onko Suomessa
vielä 40 vuoden kuluttua toiminnassa olevia ydinvoimaloita.
Kolmanneksi valiokunta toteaa, että päätöksenteon
pohjaksi on vain harvoin — jos koskaan — saatavissa
täydellistä tietoa. Tällä hetkellä vallitsee
yleinen käsitys, että tutkituista vaihtoehdoista
syvälle kallioperään tapahtuva loppusijoitus
tarjoaa parhaat mahdollisuudet eristää runsasaktiiviset
ydinjätteet ihmisen elinympäristöstä.
Teknologia kehittyy nopeasti, mutta sitä ei kuitenkaan
tiedetä, pystytäänkö suoralle
loppusijoitukselle löytämään
parempaa vaihtoehtoa. Siksi valiokunnan mielestä on perusteltua jatkaa
kallioperäsijoituksen tutkimista. Loppusijoitusprosessin
jatkaminen keskeytyksettä on tärkeää myös
ydinjätehuolto-osaamisen säilyttämiseksi.
Ympäristövaliokunta korostaa, että periaatepäätös
merkitsee vain loppusijoitushankkeen etenemistä seuraavaan
tutkimusvaiheeseen. Periaatepäätökseen
on kirjattu, että päätös ei
millään tavalla rajoita valvovan viranomaisen
mahdollisuuksia tehdä ydinjätehuollon periaatteita koskevia
uusia päätöksiä. Uusilla päätöksillä voidaan
esimerkiksi velvoittaa ydinvoimayhtiöt seuraamaan hakemuksessa
esitetystä ratkaisusta poikkeavien käytetyn ydinpolttoaineen
huollon menetelmien kehitystä ja raportoimaan viranomaiselle
menetelmäkehityksen mahdollisista vaikutuksista tämän
periaatepäätöksen mukaisen loppusijoitusratkaisun
tarkoituksenmukaisuuteen.
Periaatepäätös on siten luonteeltaan
välipäätös. Kallioperäsijoitukseen
liittyy vielä paljon avoimia kysymyksiä, jotka
on ratkaistava ennen lopullista päätöksentekoa.
Ympäristövaliokunta arvioi loppusijoitushankkeen
toteuttamiseen tarvittavia jatkotutkimuksia ja selvityksiä jäljempänä.
Ennen sitä valiokunta tarkastelee vielä yksityiskohtaisesti asiantuntijalausuntojen
kriittisiä huomautuksia.
Periaatepäätöksen kritiikki
Maanalaisten tutkimusten ennenaikaisuus
Maanalaisten tutkimusten ennenaikaisuutta koskeva kritiikki
perustuu lähinnä Isossa-Britanniassa
vuonna 1997 tehtyyn päätökseen evätä ydinjätehuoltoyhtiö Nirexiltä lupa
maanalaisiin tutkimuksiin Sellafieldissä. Epäämispäätöksen perusteina
olivat sijoituspaikan väärä valinta (kallioperän
monimutkaisuus) sekä tieteellisen ja teknisen tiedon puutteellisuudet
(mm. veden ja kaasujen virtauksista kalliohalkeamissa). Maanalaisten
tutkimustilojen rakentamisen katsottiin myös vahingoittavan
kallioperää, johon loppusijoitus aiotaan tehdä.
Ympäristövaliokunnan saaman selvityksen mukaan
Olkiluodon valintaan johtanut prosessi poikkeaa olennaisesti Sellafieldin
tapauksesta. Suomessa aloitettiin jo 1980-luvulla loppusijoituspaikkakunnan
valintaan tähtäävät tutkimukset
ja selvitykset, joiden lähtökohtana olivat Suomen
kallioperän kivilajit ja kallioperän yleinen rakenne.
Pyrkimyksenä oli löytää riittävän kokoisia
ruhjevyöhykkeiden rajoittamia kal-liolohkoja,
joista voitaisiin valita geologisiin maanpinta- ja kairaustutkimuksiin
soveltuvia alueita.
Usean vuoden seulontaprosessin jälkeen geologiset tutkimukset
aloitettiin viidellä paikkakunnalla. Vuodesta 1992 lähtien
tutkimukset keskitettiin neljälle paikkakunnalle, joilla
tehtiin syväkairauksia ja laadittiin laaja geologisiin havaintoihin,
näytteisiin ja tulkintoihin perustuva arvio kallioperästä.
Tutkimusten ja niihin perustuvan turvallisuusanalyysin perusteella
paikkojen kallioperäolosuhteiden välillä ei
löydetty sellaisia eroja, joiden perusteella ne olisi voitu panna
paremmuusjärjestykseen.
Kotimaisten kallioperätutkimusten ohella suomalaiset
tutkijat ovat osallistuneet kansainvälisiin kalliolaboratoriotutkimuksiin.
Niistä on saatu runsaasti yleistä tietoa suunnitellun
kaltaisen loppusijoituksen käyttäytymisestä Suomessakin
tyypillisissä kallioperäoloissa. Eri kal-liolaboratorioissa
tehdyt kokeet tukevat Suomen paikkatutkimuksissa muotoutunutta näkemystä,
jonka mukaan kallioperän pienen mittakaavan epäedullisten
piirteiden esiintymismahdollisuutta ei voida sulkea täysin
pois maanpäällisten tutkimusten perusteella. Kiteisen
kallioperän ominaisuuksien vaihtelevuus yhden paikan sisällä on
yleisesti yhtä suurta kuin eri paikkojen välillä.
Jäljellä olevien epävarmuuksien ja
teknisessä suunnittelussa tarvittavien lähtötietojen
selvittämiseksi on hakemuksen mukaan välttämätöntä kartoittaa
ne olot, jotka vallitsevat loppusijoitukseen aiotussa kalliossa.
Maanalaisten tutkimustilojen rakentamista pidetään
myös säteilyturvakeskuksen turvallisuusarviossa
tarkoituksenmukaisena, jotta sijoituspaikan soveltuvuudesta ja turvallisuudesta
saadaan tarvittavat tutkimustiedot. Säteilyturvakeskuksen
kansainvälinen asiantuntijaryhmä on yhtynyt tähän
käsitykseen.
Posiva Oy:n äskettäin julkaisemassa tutkimusohjelmassa
loppusijoitustilojen rakentamista edeltävälle
ajalle (Posiva 2000—14) todetaan maanalaisten tutkimustilojen
vaikuttavan jonkin verran paikallisiin kallioperäolosuhteisiin. Tutkimusohjelmassa
on sitouduttu ennen tilan rakentamista laatimaan kuvaus alueen nykyisistä oloista
(ns. perustilan kartoitus), esittämään suunnitelma
tutkimustilan rakentamisesta ja siellä aiotuista tutkimuksista
sekä arvioimaan tutkimustilan mahdolliset vaikutukset niihin
kallioperän ominaisuuksiin, joilla on merkitystä loppusijoituksen
pitkäaikaisturvallisuuden kannalta. Posiva 2000—14
-tutkimusohjelmassa kuvataan myös, miten veden ja kaasujen
virtauksia on tarkoitus tarkentaa jatkotutkimuksissa.
Saamansa selvityksen perusteella ympäristövaliokunta
yhtyy periaatepäätöksen kantaan maanalaisten
tutkimusten tarpeellisuudesta. Valiokunta huomauttaa lisäksi,
että loppusijoitustilojen rakentamisesta aiheutuu lopulta
samanlaista häiriötä kallioperäolosuhteisiin
kuin tutkimustilankin rakentamisesta. Häiriöistä on
tär-keää saada perusteellinen selvyys
etukäteen. Ennen maanalaisten tutkimustilojen rakentamista on
kuitenkin kallioperän peruskartoituksen tulokset arvioitava
perusteellisesti ja julkisesti.
Olkiluodon alueen soveltuvuus loppusijoitukseen
Olkiluodon valintaa loppusijoituspaikaksi on kritikoitu kallioperätutkimusten
riittämättömyyden ohella myös
kahdella muulla perusteella. Ensinnäkin on huomautettu,
ettei Olkiluoto kuulunut niiden alueiden joukkoon, jotka alkuperäisessä seulontatutkimuksessa
osoittautuivat jatkotutkimuksiin soveltuviksi kallioalueiksi. Toiseksi
on kiinnitetty huomiota Olkiluodon sijaintiin merenrannikolla, mistä johtuen
alueen pohjavedet ovat suolaisia. Suolaisuus saattaa lisätä kuparikapselien
korroosiota ja heikentää bentoniittisuojan toimintaa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan loppusijoituspaikan valintaan
tähtäävät ensimmäiset
tutkimukset ja selvitykset perustuivat ensisijaisesti maaperän
pinnanmuotojen tulkintaan sekä olemassa oleviin geologisiin
ja geofysikaalisiin kartoituksiin. Tutkimusalueiden valinnalla pyrittiin
saamaan vertailukelpoinen kokonaiskuva Suomen kallioperästä lukuun
ottamatta Pohjois-Lappia, joka rajattiin käytännön
toteutettavuussyistä mahdollisten loppusijoitusalueiden
ulkopuolelle. Valittu menettely jätti käytännössä myös
rannikkoalueet huomiotta, koska yhtenäisten kalliolohkojen
tunnistaminen ei ole topografian perusteella rannikolla samaan tapaan mahdollista
kuin sisämaassa. Rannikkoalueita pidettiin kuitenkin mm.
virtausoloiltaan loppusijoitukseen edullisina alueina (tasainen
pinnanmuodostus). 1980-luvulla loppusijoituspaikkaa etsittiin vain
Olkiluodon reaktoreiden käytetylle ydinpolttoaineelle,
siksi myös Olkiluodon alueesta laadittiin tässä yhteydessä erillinen
kivilaji- ja rakenneanalyysitutkimus. Tutkimus osoitti, että myös
Olkiluodossa on yhtenäinen kiteinen kalliolohkoalue. Eurajoki
valittiinkin yhdeksi jatkotutkimusalueeksi lohkokartoituksen perusteella
nimetyn neljän alueen rinnalle.
Aiemmin on jo todettu, että varsinaisten paikkakuntatutkimusten
ja niihin perustuvan turvallisuusanalyysin perusteella ei löydetty
sellaisia eroja, joiden perusteella tutkitut paikat olisi voitu
panna paremmuusjärjestykseen. Niin suolaisuus- kuin virtaustekijöidenkään
perusteella mitään paikoista ei voitu asettaa
toisten edelle eikä mikään paikoista
myöskään osoittautunut selvästi
muita huonommaksi. Olkiluoto valittiin lopulta suunnitelluksi loppusijoituspaikaksi,
koska se tarjosi muuten parhaat edellytykset loppusijoituslaitoksen
rakentamiselle. Olkiluodossa toimivien ydinreaktoreiden jätteille
ei tarvita kuljetusta. Olkiluodon voimalaitosalueen infrastruktuuri
(liikenneyhteydet, kunnallistekniikka, teolliset palvelut) on valmiina
eikä kaavoitus aseta estettä loppusijoituspaikan
rakentamiselle. Alueen asukkaiden selvä enemmistö puoltaa
loppusijoituslaitoksen rakentamista Olkiluotoon.
Ympäristövaliokunta pitää Olkiluodon
valintaperusteita tarkoituksenmukaisina. Erityisesti ydinjätteen
kuljetusten vähäisempi määrä verrattuna
sijoituspaikkaan, johon jätteet olisi toimitettava molemmilta
voimalaitospaikkakunnilta, on ympäristön ja turvallisuuden
kannalta tärkeä seikka. Seuraavassa valiokunta
tarkastelee vielä yksityiskohtaisemmin pohjaveden suolapitoisuuteen
liittyviä selvityksiä ja arvioita.
Periaatepäätöshakemuksen mukaan ydinjätekapselit
sijoitetaan 400—700 metrin syvyyteen. Sijoitussyvyys tullaan
ratkaisemaan jatkotutkimuksissa, joita tehdään
myös pohjaveden suolaisuuden vaikutuksista. Tämän
hetkisten tietojen perusteella loppusijoitus suunnitellaan tehtäväksi
500 metrin syvyyteen, jossa pohjaveden suolapitoisuus on noin 20
g/litra. Suolapitoisuus kasvaa nopeasti syvemmälle
mentäessä ja on 700 metrin syvyydessä jo
70 g/litra.
Suolainen pohjavesi heikentää bentoniittisaven
ominaisuuksia: hyvää joustavuutta, jota tarvitaan
vaimentamaan kallioperän liikkeitä, ja vähäistä vedenläpäisykykyä,
jota tarvitaan vähentämään pohjaveden
pääsyä kosketuksiin jätekapseleiden
kanssa. Jotta bentoniittisaven ominaisuudet heikkenisivät
puoleen, veden suolapitoisuuden tulee valiokunnan saaman selvityksen mukaan
nousta 100 grammaan litrassa.
Säteilyturvakeskuksen turvallisuusarviossa todetaan,
että tähän mennessä tehtyjen
tutkimusten perusteella pohjaveden suolaisuuden vaikutukset loppusijoituksen
turvallisuuteen näyttävät verraten vähäisiltä,
jos pitoisuudet eivät nouse merkittävästi
suuremmiksi kuin puolen kilometrin syvyydessä. Arviossa
on tarkasteltu suolaisen pohjaveden vaikutusta nimenomaan bentoniittisaveen.
Periaatepäätösasiakirjoista käy
ilmi, että loppusijoitusratkaisua varten kehitettyjen kapse-lien
odotettu elinikä on vähintään
100 000 vuotta. Kapselin ulompi kuparikerros on suunniteltu korroosiosuojaksi
ja sisempi rautakerros mekaaniseksi tukirakenteeksi. Kuparin korroosiota
aiheuttavat ensinnäkin happaman veden kloridit. Saadun
selvityksen mukaan Suomessa ei kuitenkaan ole syvällä kallioperässä hapanta
vettä. Myös sulfidit syövyttävät
kuparia. Valiokunnalle on kerrottu, että Olkiluodon kallioperässä esiintyy
sulfaattia sulfidiksi pelkistäviä bakteereita.
Sulfidin muodostus ei kuitenkaan saadun selvityksen mukaan vaaranna
loppusijoituksen turvallisuutta, sillä rikkibakteerit eivät
pysty elämään kapselia ympäröivässä bentoniitissa
eivätkä näin pääse
kapselin pinnan kanssa kosketuksiin. Toisaalta massavirtaukset bentoniitin läpi
ovat niin alhaisia, että bentoniitin ulkopuolella muodostunutta
sulfidia ei pääse merkittävästi
kulkeutumaan kuparikapselin pinnalle. Asiakirjoissa todetaankin
kuparin korroosion olevan loppusijoituspaikassa vallitsevissa ke-miallisissa
olosuhteissa hidasta. Ympäristövaliokunta huomauttaa
lisäksi, että kupari on histo-rian kulussa osoittautunut
varsin kestäväksi materiaaliksi. Kuparista on
tehty esineitä liki 6 000 vuoden ajan ja esinelöydöt
osoittavat korroosiovauriot yleisesti vähäisiksi.
Valiokunta on tässä yhteydessä tarkastellut myös
tilannetta, jossa kapselissa alunperin oleva "neulanreikä"
kasvaa nopeasti korroosion vaikutuksesta ja bentoniitin eristyskyky
heikkenee raudan korroosiokaasujen ulospurkautumisen tai korroosiotuotteiden
paisumisen takia. Säteilyturvakeskuksen turvallisuusarviossa
viitataan tältä osin ruotsalaiseen turvallisuusanalyysiin
(1999), jonka mukaan "neulanreiästä" huolimatta
radioaktiivisia aineita alkaisi vapautua jätekapseleista
vasta 200 000 vuoden päästä. Turvallisuusarviossa
pidetään silti tarpeellisena, että jätekapselien
eheyden vaarantavia ilmiöitä tutkitaan vielä lisää.
Valiokunta yhtyy arvioon. Jatkotutkimuksissa on selvitettävä myös
jätekapselien kyky kestää pohjaveden
voimakasta suolapitoisuutta sekä tutkittava edelleen loppusijoituspaikan
kemiallisia olosuhteita.
Tulevan jääkauden vaikutukset
Kriittisissä arvioissa todettiin seuraavan jääkauden
vaikutusten olevan ydinjäteluolaston olosuhteisiin sen
verran ennakoimattomissa, että suunniteltua loppusijoitusta
ei voida pitää turvallisena ja riskittömänä vaihtoehtona.
Valiokunnalle esitettiin arvio,
että noin 10 000
vuoden kuluttua ilmasto saattaa alkaa jälleen viiletä ja
ikirouta tunkeutua kallioperään siten, että kalliorakojen
pohjavesi jäätyy. Kun ydinjätekapselit
tuottavat huomattavasti lämpöä, saattaa
pohjaveden lämpötila ja paine nousta luolaston
alueella. Ilmiöllä saattaa olla ratkaiseva vaikutus
siihen, että luolaston rakentamisesta johtuva kalliolohkon
rakenteellinen heikkous purkautuu siirroksina mannerjään
painosta. Siirroksissa kapselit saattavat rikkoutua. Valiokunnan
huomiota kiinnitettiin myös siihen, että jäätiköitymisen
aikana maankuori painuu ja jääkauden loppuvaiheessa
nousee nopeasti. Aiempien jääkausien
yhteydessä ilmiö on ai-heuttanut
voimakkaita maanjäristyksiä, jotka todennäköisesti
toistuvat uuden jääkauden tullessa. Maanjäristysten
aiheuttamat kallioperän liikkumiset voivat myös
rikkoa jätekapseleita.
Ympäristövaliokunnan saama selvitys jääkauden
vaikutuksista on yhdensuuntainen: jääkausi voi
erityisesti sulamisvaiheessa aiheuttaa huomattavia muutoksia kallioperään.
Jäätikön vetäytymisvaiheessa
voi myös hapettavaa sulamisvettä tunkeutua kallioruhjeisiin.
Periaatepäätöksen mukaan käytetyn
ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksen suunnittelun lähtökohtana
on, että laitos kestää kallioperän
muutosten vaikutukset. Tästä ei kuitenkaan voida
olla asiantuntijoiden mukaan varmoja.
Arvioitaessa jääkauden vaikutuksia loppusijoituksen
turvallisuuteen on valiokunnan mielestä keskeistä kiinnittää huomiota
siihen, mikä tuolloin on loppusijoitetun ydinpolttoaineen
radioaktiivisuuden taso.
Saadun selvityksen mukaan käytetyn ydinpolttoaineen
radioaktiivisuus verrattuna luonnon uraaniin on
- loppusijoitusajankohtana 10 000-kertainen,
- 1 000 vuoden kuluttua 100-kertainen,
- 10 000 vuoden kuluttua 10-kertainen ja
- 200 000 vuoden kuluttua luonnollisen uraanin tasolla.
Säteilyturvakeskuksen turvallisuusarviossa todetaankin,
että ydinjäteaineiden eristäminen kallioperästä ensimmäisten
tuhansien vuosien aikana on turvallisuuden kannalta olennaista.
Posivan loppusijoitusratkaisuun sisältyvillä teknisillä vapautumisesteillä (mm.
kapselit, täyteaineet ja sulkurakenteet) on hyvät
edellytykset täyttää tämä vaatimus.
Asiasta varmistuminen edellyttää kuitenkin tutkimusten
jatkamista.
Myös useimmat valiokunnan kuulemat asiantuntijat pitivät
loppusijoitusta seuraavaa noin 10 000 vuoden ajanjaksoa
säteilyturvallisuuden kannalta kriittisenä aikana.
Tuona aikana ydinjätteet ehtivät menettää suurimman
osan aktiivisuuttaan. Valiokunnan huomiota kiinnitettiin lisäksi
siihen, ettei tulevan jääkauden ajankohdasta ole
varmuutta. Viimeisimmät tutkimustulokset ilmastonmuutoksista
ja jääkausista viittaavat siihen, että jääkausi
tulee huomattavasti myöhemmin kuin aiemmin on arvioitu.
Kaikkiaan tulevan jääkauden ei arvioitu aiheuttavan
vakavaa ympäristökatastrofin vaaraa ydinjätteen
loppusijoitustilan mahdollisen vaurioitumisen takia.
Tässä yhteydessä valiokunnalle on
selostettu myös 1,8 miljardia vuotta sitten Gabonissa tapahtunutta
ydinreaktiota luonnon uraanissa (ns. Oklo-ilmiö). Tutkimuksin
on voitu selvittää ydinreaktiossa kehittynyt energia
sekä halkeamisreaktioiden ja syntyneiden aktiivisten aineiden
määrä. Samoin on tutkittu miten radioaktiiviset
aineet ovat levinneet muinaisessa mutalammikossa ja joessa. Leviäminen
on ollut hyvin rajoitettua, sillä savi on osoittautunut
hyväksi ioninvaihtajaksi. Oklo-ilmiön tutkimus
tukee nopeutettuihin kokeisiin, riskianalyyseihin ja geologiaan
perustuvia arviointeja suunnitellun loppusijoituksen turvallisuudesta siinäkin
ta-pauksessa, että jääkausi vaurioittaisi
jätekapseleita.
Valiokunta toteaa lopuksi, että Posiva 2000—14
tutkimusohjelmaan kuuluu jääkausiolojen vaikutuksen
tarkempi selvittäminen. Valiokunta pitää tärkeänä,
että asia selvitetään ennen loppusijoituslaitoksen
rakentamislupahakemuksen jättämistä.
Eräitä muita kriittisiä huomioita
Asian käsittelyn aikana on valiokunnassa noussut esiin
myös ydinjätekapselien tuottama lämpö ja
sen vaikutukset suunnitellun loppusijoitusratkaisun turvallisuuteen.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan lämpö vaikuttaa
bentoniittisaven toimintakykyyn. Jos loppusijoitustilan lämpötila
nousee 200 celsiusasteeseen, bentoniitin rakenne muuttuu ja sen
eristysominaisuudet heikkenevät. Jätekapselit
onkin suunniteltu sijoitettavaksi sen verran kauaksi toisistaan,
ettei lämpötila nouse loppusijoitustilassa yli
100 celsiusasteen. Säteilyturvakeskuksen turvallisuusarviossa
edellytetään kuitenkin vielä loppusijoitustilan
enimmäislämpötilaa koskevien lisätutkimusten
tekemistä.
Asian käsittelyn aikana on tuotu esiin myös näkemys,
jonka mukaan loppusijoitustilat tulisi rakentaa syvemmälle
kuin puoleen kilometriin.
Tähän liittyen on jo edellä käsitelty
pohjaveden suolaisuutta Olkiluodossa. Veden suolaisuus lisääntyy
nopeasti 500 metristä syvemmälle mentäessä.
Suolaisuus on sinänsä osoitus vähäisistä pohjavesivirtauksista,
mikä on turvallisuuden kannalta hyvä asia, mutta
toisaalta suolaisuus heikentää bentoniitin jousto-
ja eristys-ominaisuuksia. Puolessa kilometrissä suolaisuus
ei saadun selvityksen mukaan juurikaan haittaa bentoniitin toimintakykyä.
Olkiluodon rakennettavuusselvitykset osoittavat lisäksi,
että yli 600 metrin syvyydessä jouduttaisiin kalliojännitysten
takia turvautumaan vaativiin loppusijoitustilan lujitustoimenpiteisiin.
Jatkotutkimuksissa on valiokunnan mielestä silti selvitettävä jätekapselien
sijoittamista aina 700 metrin syvyyteen saakka periaatepäätösasiakirjoissa
todetun mukaisesti.
Hankkeen eteneminen
Hankkeen toteuttaminen edellyttää ydinenergialain
mukaan valtioneuvoston rakentamislupaa ja myöhemmin käyttölupaa,
joiden yhteydessä hanketta jälleen tarkastellaan
yhteiskunnan kokonaisedun kannalta.
Periaatepäätöksessä todetaan,
että rakentamislupakäsittelyä varten
luvanhakijan on toimitettava viranomaisille useita ydinenergiasäännösten
edellyttämiä laitoksen turvallisuusselvityksiä ja
ajantasaiset selvitykset laitoksen ympäristövaikutuksista
ja niistä suunnitteluperusteista, joita hakija aikoo noudattaa
ympäristövahinkojen välttämiseksi
ja ympäristörasituksen rajoittamiseksi.
Hankkeen ympäristövaikutusten selvityksissä hakijan
on esitettävä myös tarkennetut selvitykset
ydinpolttoaineen kuljetusvaihtoehtojen turvallisuudesta ja vaikutuksista
ympäristöön sekä osoitettava,
että kuljetukset voidaan toteuttaa turvallisesti ja niin,
että vaarallisten aineiden kuljetuksista annetun lain (719/1994)
sekä sen nojalla annettujen säännösten
vaatimukset tulevat täytetyiksi.
Valtioneuvoston päätös käytetyn
ydinpolttoaineen loppusijoituksen turvallisuudesta säätää tarkemmista
kallioperäsijoituksen turvallisuusvaatimuksista. Päätöksen
mukaan hankkeesta vastaavan on luotettavin selvityksin osoitettava laitoksen
käytön turvallisuus sekä pitkällä että lyhyellä aikavälillä.
Periaatepäätöksessä katsotaan,
että tällaisiin selvityksiin sisältyy
selvitys teknisten vapautumisesteiden toimivuudesta (mm. kapselit
ja loppusijoitustilojen täyteaineet) vallitsevissa loppusijoitusolosuhteissa
ottaen huomioon mm. suolaisen veden ja ydinpolttoaineista vapautuvan
lämmön vaikutukset. Pitkäaikaisen turvallisuuden
tulee perustua toi-siaan varmistaviin vapautumisesteisiin
siten, että yhden vapautumisesteen toimintakyvyn vajavuus
tai ennustettavissa oleva geologinen muutos ei vaaranna pitkäaikaisturvallisuutta.
Hakijan
tulee esittää selvitys siitä, että loppusijoitusalueen
kallioperässä tai sen kautta ei tapahdu radioaktiivisten
aineiden kulkeutumista ympäristöön niin,
että niistä voisi lyhyellä tai pitkällä aikavälillä aiheutua
haittaa ihmisille, omaisuudelle tai ympäristölle
mukaan lukien meriympäristö. Ympäristövaikutusten
selvityksissä on otettava huomioon myös mahdolliset vaikutukset
eläin- ja kasvilajeihin. Lisäksi selvityksissä on
otettava huomioon kaikki kemialliset ja fysikaaliset prosessit ja
vuorovaikutukset, joilla voi olla merkitystä loppusijoituksen
turvallisuudelle.
Ydinpolttoaineen loppusijoituksen turvallisuutta koskevan valtioneuvoston
päätöksen mukaan loppusijoitus tulee
suunnitella myös siten, että loppusijoitustila
on avattavissa, mikäli kehittynyt tekniikka tekee sen tarkoituksenmukaiseksi.
Hakemuksen mukaan loppusijoitus on suunniteltu niin, että loppusijoitettujen
kapse-lien palautus maanpinnalle on teknisesti mahdollista hankkeen
kaikissa vaiheissa. Periaatepäätöksessä edellytetään,
että hankkeesta vastaavan on ennen mahdollista rakentamislupaa esitettävä tarkennetut,
riittävän yksityiskohtaiset selvitykset ja suunnitelmat
loppusijoitustilojen avattavuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä sekä avaustekniikasta
ja avaamisen turvallisuudesta. Samoin on esitettävä ajantasainen
arvio avaamisen kustannuksista. Suunnitelmissa on otettava huomioon
se, ettei pitkäaikaisturvallisuus saa heikentyä avattavuuden
ja palautettavuuden seurauksena.
Ympäristövaliokunta pitää erittäin
tärkeänä, että valtioneuvoston
periaatepäätöksessä todetaan
ne keskeiset selvitykset, jotka hankkeesta vastaavan on laadittava
ennen rakentamisluvan hakemista. Valiokunta pitää kaikkia
periaatepäätöksessä mainittuja
selvityksiä välttämättöminä.
Niitä laadittaessa tulee ottaa huomioon myös ne
huomautukset, joita tähän mennessä on esitetty,
mm. ympäristövaikutusten arviointiselostuksessa
ja kansainvälisissä asiantuntija-arvioissa.
Valiokunta esittää, että hankkeen jatkoselvityksiä tehtäessä noudatetaan
myös vastaavanlaista avoimuutta ja vuorovaikutteisuutta kuin
tähän mennessäkin on tehty.
Tässä yhteydessä ympäristövaliokunta
ha-luaa erikseen korostaa loppusijoitustilan avattavuuden merkitystä.
Ydinjätteen palauttaminen maanpinnalle tulisi olla mahdollista
sen varalta, että tulevaisuudessa kehitetään
vielä turvallisempia tapoja huolehtia ydinjätteestä.
Avattavuudella turvataan myös tuleville sukupolville päätösvalta
asiassa.
Valtioneuvoston periaatepäätös on
ydinenergialain mukaan lähetettävä eduskunnan
tarkastettavaksi. Eduskunta voi kumota päätöksen
tai päättää, että periaatepäätös
jää sellaisenaan voimaan. Jos eduskunta päättää hyväksyä periaatepäätöksen,
tulevat päätöksen perustelut ja niissä mainitut
vaatimukset myös eduskunnan hyväksymiksi. Tästä lähtökohdasta
valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että eduskunnalle annetaan ennen mahdollista rakentamislupaa
selonteko niiden selvitysten sisällöstä,
jotka periaatepäätöksen jälkeen
tehdään. Ympäristövaliokunta
esittääkin talousvaliokunnalle, että se
ottaa asiasta mietintöönsä lausuman.
Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitus Ruotsissa
Päätöksentekoprosessi
Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitusta koskeva päätöksentekoprosessi
on Ruotsissa jossain määrin erilainen kuin Suomessa.
Ydinjätehuollosta vastaa Ruotsissa ydinvoimateollisuuden
omistama yhtiö, SKB. Yhtiön tehtävänä on
laatia ydinjätteen loppusijoitusta koskevat suunnitelmat
ja esitykset. Päätösvalta loppusijoitussuunnitelmien
ja esitysten hyväksymisestä sekä loppusijoituslaitoksen
rakennus- ja käyttöluvista on maan hallituksella.
Hallitus saa päätöksenteon pohjaksi arviot
ydinvoiman tarkastuslaitokselta (SKI) ja säteilyturvallisuuslaitokselta
(SSI). Hallitusta avustaa päätöksen-teossa
myös ydinjäteneuvottelukunta (KASAM), joka arvioi
Ruotsin ydinjätehuollon tieteellistä tasoa ja
osaamista.
Hallitus ohjaa ja valvoo myös loppusijoitussuunnitelmien
tekemistä. Ruotsin lainsäädäntö edellyttää,
että SKB-yhtiö esittää joka
kolmas vuosi ydinjätehuollon tutkimus-, suunnittelu- ja toimenpideohjelman
hallituksen arvioitavaksi.
Loppusijoitusuunnitelmien eteneminen
SKB-yhtiö tutkii ja suunnittelee ensisijaisena loppusijoitusvaihtoehtona
kallioperään tapahtuvaa sijoitusta. Suunnitelma
vastaa suomalaista loppusijoitussuunnitelmaa. Viime vuonna hallitus
hyväksyi alustavasti sen, että Ruotsissa keskitytään
tämän vaihtoehdon eteenpäin viemiseen.
Näihin asti kalliovarastointia on vaadittu selvitettäväksi
myös useiden kilometrien syvyisissä rei’issä (ns.
"syvä porareikä" -menetelmä). SKB-yhtiö ei
kuitenkaan pidä ko. menetelmän suunnittelua enää tarkoituksenmukaisena
eikä kilpailukykyisenä. Hallituksen on tarkoitus
ottaa lopullisesti kantaa asiaan tänä keväänä.
SKB-yhtiö on valinnut marraskuussa 2000 kolme kuntaa
paikkatutkimuksia varten. Hallitus ottaa myös tähän
esitykseen kantaa tänä keväänä,
minkä jälkeen kunnat tekevät omat päätöksensä.
Jos kunnat/kunta suostuvat paikkatutkimuksiin, ne alkavat
vuoden 2002 keväällä.
Jos selvitykset etenevät suunnitelmien mukaan, SKB-yhtiö valitsee
noin vuonna 2007—2008 ydinjätteen sijoituspaikan,
johon rakennetaan ensin maanalaiset tutkimustilat. Tutkimustilojen
rakentamiseen tarvitaan rakennuslupa. Tutkimustiloihin on tarkoitus
rakentaa myös "oikea" loppusijoitustila koeluonteisesti.
Sinne loppusijoitettaisiin 5—10 prosenttia siitä käytetyn ydinpolttoaineen
määrästä, joka kokonaisuudessaan
on tarkoitus loppusijoittaa.
Yhteenvetona Ruotsin tilanteesta Suomeen verrattuna voidaan
todeta, että kummankin maan loppusijoitusprosessi on johtamassa
päätösmenettelyjen erilaisuudesta huolimatta
varsin samanlaiseen loppusijoitusmenetelmään suunnilleen
samassa aikataulussa. Loppusijoituslaitos sijoitetaan kummassakin
maassa kuntaan, joka puoltaa sen rakentamista.
Kustannukset ja rahoitus
Ympäristövaliokunta on saanut asian käsittelyn yhteydessä vain
yleispiirteistä selvitystä käytetyn ydinpolttoaineen
loppusijoituksen kustannuksista ja rahoituksesta. Saatu selvitys
on ollut riittämätöntä kustannusten
ja rahoituksen kokonaisvaltaiseksi arvioimiseksi.
Kun loppusijoituksen kustannukset ja rahoitus eivät
kuulu ympäristövaliokunnan varsinaiseen toimialaan,
ympäristövaliokunta esittää, että talousvaliokunta
paneutuu huolella loppusijoituksen taloudelliseen puoleen. Ympäristövaliokunnan
mielestä tarkemmin selvitettäviä kysymyksiä ovat
ainakin ydinjätehuoltorahaston takaisinlainaukset ja niiden
vakuudet sekä loppusijoituslaitoksen sulkemisen jälkeiset
kustannukset.
Vastuu loppusijoituslaitoksesta ja kaikista kustannuksista,
joita siitä sulkemisen jälkeen mahdollisesti aiheutuu,
kuuluu nykyisen lainsäädännön
mukaan yksiselitteisesti valtiolle. Tällaisia kustannuksia
voivat olla loppusijoituspaikan avaamiskustannukset ja valvontakustannukset.
Periaatepäätöksessä edellytetään
avaamisen kustannukset selvitettäväksi jatkossa.
Tästä huolimatta ympäristövaliokunta
pitää tärkeänä, että talousvaliokunta
tutkii, voidaanko tässä vaiheessa saada jonkinlainen
arvio kustannuksista, koska kysymys on valtion vastuulle tulevasta
menoerästä.
Periaatepäätöksen mukaan loppusijoituksen suunnittelussa
lähdetään siitä, että pitkäaikaisturvallisuuden
varmistaminen ei edellytä loppusijoituspaikan valvontaa.
Säteilyturvakeskuksen turvallisuusarviossa katsotaan myös,
että jätekapseleihin suoranaisesti kohdistuvat
valvontatoimet samoin kuin loppusijoitustilan kiteiseen kallioperään
kohdistuvat valvontatoimet eivät näytä mahdollisilta
heikentämättä samalla turvallisuutta.
Osa loppusijoituslaitoksen kuiluista ja päätunneleista
voidaan kuitenkin säteilyturvakeskuksen arvion mukaan pitää halut-taessa
käytön jälkeen avoimina, jotta loppusijoitustiloja
voidaan tarkkailla ja jotta jätekapselien palautettavuus
olisi helpompaa. Näin ollen ei ole poissuljettua, etteikö seurantaa
ja valvontaa tehtäisi myös loppusijoituslaitoksen
sulkemisen jälkeen. Säännönmukaista
seurantaa ja valvontaa edellyttänevät myös
periaatepäätöksen mukaiset pitkäaikaisturvallisuuden
vaatimukset, joihin sisältyy altistusehtoja. Ydinmateriaalin
valvonnasta on joka tapauksessa huolehdittava tilojen sulkemisen
jälkeen, sillä kansainväliset sopimukset
eivät mahdollista valvonnan täydellistä lopettamista.
Edellä olevan perusteella ympäristövaliokunta
esittää, että talousvaliokunta selvittää myös valvonnasta
valtiolle mahdollisesti aiheutuvien kustannusten suuruusluokan.