Perustelut
Valiokunta on tarkastellut selontekoa toimialansa mukaisesti
kaupunkiseutusuunnitelmien osalta eli kaupunkiseutujen maankäytön,
asumisen, liikenteen ja palvelujen yhteensovittamisen sekä yhdyskuntarakenteen
eheyttämisen ja yhteisvastuullisen asuntopolitiikan näkökulmasta.
Valiokunta toteaa, että ilmasto- ja energiapolitiikan
merkityksen nopea vahvistuminen on nostanut maankäytön
ja asumisen muodostaman kokonaisuuden merkitystä PARAS-hankkeen osana.
Kaupunkiseutujen kasvaessa niiden maankäytön yhteensovittaminen
ja yhdyskuntarakenteen kehittymisen hallinta ovat tärkeässä asemassa
myös ilmastopolitiikan tavoitteiden saavuttamisen kannalta.
Kaupunkiseutusuunnitelman laatineilla seuduilla asuu 2/3
väestöstä, joten puitelailla on huomattava
potentiaali ohjausvälineenä. Kestävän
yhdyskuntarakenteen aikaansaamiseksi pitkällä tähtäimellä on
tarpeen kehittää uusia keinoja maankäytön,
asumisen ja liikenteen yhteensovittamiseksi ilmastotavoitteiden
kannalta tehokkaammin. Yhdyskuntarakenne on rakenteena varsin pysyvä,
eikä olemassa olevia rakenteita voida juurikaan muuttaa.
Tulevaisuudessa on pysäytettävä rakenteiden
hajaantuminen ja mukautettava kehitys yhdensuuntaiseksi ilmastotavoitteiden
kanssa. Maankäyttöpolitiikan tulee osaltaan tukea
ilmastotavoitteita ja politiikkaristiriidat tulee tunnistaa ja sovittaa
yhteen.
Valiokunta pitää selonteon kaupunkiseutuja koskevia
linjauksia kannatettavina ja kiinnittää hallintovaliokunnan
huomiota erityisesti seuraaviin näkökohtiin.
Yhdyskuntarakenteen ohjaus, maankäyttö ja liikenne
Valiokunta yhtyy selonteossa todettuun näkemykseen
siitä, että maankäytön ja maapolitiikan itsenäisyys
koetaan tärkeäksi osaksi kunnallista itsehallintoa
ja usein yhteistyön pelätään
rajoittavan kuntien kehittymistä, samanaikaisesti kun tarve
maankäytön yhteistyöhön ja yhteensovittamiseen
asumiseen, liikenteeseen ja palveluihin on kasvanut erityisesti
suurimmilla kaupunkiseuduilla. Seudulliseen maapolitiikkaan ei ole ollut
laajalti poliittista tahtoa. Valiokunta korostaa, että kaupunkiseutusuunnitelmien
laatimisvelvoite on käynnistänyt myönteistä kehitystä seutujen
yhteistyössä ja näkemys yhteistyön välttämättömyydestä myös
kuntien elinvoimaisuuden turvaamiseksi on vakiintumassa. Yhteinen
tiedollinen pohja ja erilaisten toimintakulttuurien ja seudullisten
erojen ymmärtäminen rakentavat luottamusta, joka
on edellytyksenä kestävän strategisen
muutoksen aikaansaamiseksi.
Ekotehokas yhdyskuntarakenne on lähtökohtaisesti
taloudellisesti edullinen, sillä tiiviissä rakenteessa
kaiken infrastruktuurin rakentaminen ja ylläpito asukasta
kohden on hajanaiseen rakenteeseen verrattuna halvempaa. Harva asutus
ei myöskään mahdollista toimivaa joukkoliikennettä,
ja pitkät etäisyydet lisäävät
yleisesti liikkumisen pakkoa ja liikenteessä käytettyä aikaa.
Riittävä asukastiheys ja nauhamainen yhdyskuntarakenne
parantavat joukkoliikenteen järjestämisen edellytyksiä.
Tällaisilla alueilla asuvien osuus väestöstä on
kuitenkin laskenut. Viimeisen 30 vuoden aikana kaupunkiseutujen rakennettu
pinta-ala on kasvanut, taajamien väentiheys kaupunkiseuduilla
on pienentynyt, työmatkapituudet ovat kaksinkertaistuneet
ja autoistuminen lisääntynyt. Muutos on siten
tapahtunut ekotehokkuuden ja ilmastonmuutoksen hillinnän
kannalta epätoivottuun suuntaan. Ilmasto- ja energiastrategia
velvoittaa kaupunkiseudut ja maakunnat laatimaan omat ilmasto-ohjelmat.
Kunnat ja alueet vaikuttavatkin ratkaisevasti ilmastotavoitteiden
saavuttamiseen. Muutokset yhdyskuntarakenteessa tapahtuvat kuitenkin
hyvin hitaasti, ja siksi on tärkeää,
että seudulliseen yhteistyöhön laajojen
työssäkäyntialueiden saamiseksi
kehittämisen perustaksi ryhdytään viipymättä.
Valiokunta korostaa, että yhdyskuntarakenteen tarkoituksenmukaisella kehittämisellä
on
keskeinen merkitys myös tehokkaan ja taloudellisen palvelurakenteen
sekä palvelujen saatavuuden toteuttamiseen.
Maankäyttö- ja rakennuslaki eri ohjausvälineineen
ohjaa kaavoitusta edistämään tarkoituksenmukaista
alue- ja yhdyskuntarakennetta. Maakunnan suunnittelussa ja muussa
alueidenkäytön suunnittelussa on huolehdittava
valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden huomioon
ottamisesta siten, että edistetään niiden toteuttamista.
Tarkistettujen valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden
mukaan maakuntakaavoituksessa ja yleiskaavoituksessa tulee edistää yhdyskuntarakenteen
eheyttämistä ja esittää eheyttämiseen
tarvittavat toimenpiteet. Erityisesti kaupunkiseuduilla on varmistettava henkilöautoliikenteen
tarvetta vähentävä sekä joukkoliikennettä,
kävelyä ja pyöräilyä edistävä liikennejärjestelmä.
Maakuntakaavojen sisältövaatimuksia koskevan 28 §:n
mukaan kaavaa laadittaessa on muun ohella kiinnitettävä erityisesti
huomiota maakunnan tarkoituksenmukaiseen alue- ja yhdyskuntarakenteeseen,
alueiden käytön ekologiseen kestävyyteen
sekä ympäristön ja talouden kannalta
kestäviin liikenteen ja teknisen huollon järjestelyihin.
Yleiskaavan sisältövaatimuksista säädetään
lain 39 §:ssä. Yleiskaavaa laadittaessa
on mainitun säännöksen mukaan otettava
muun ohella huomioon yhdyskuntarakenteen toimivuus, taloudellisuus
ja ekologinen kestävyys sekä olemassa olevan yhdyskuntarakenteen
hyväksikäyttö, asumisen tarpeet ja mahdollisuudet
liikenteen, erityisesti joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen järjestämiseen.
Valiokunta toteaa, että tästä lainsäädäntöperustasta
huolimatta kehitys ei ole ollut tavoitteen suuntaista. Maakuntatason
suunnittelussa ei ole käytännössä aina
onnistuttu riittävän konkreettisesti toteuttamaan
näitä tavoitteita. Myös yleiskaavatasolla
alueidenkäytön ohjaus jää usein
kuntakohtaiseksi eikä ota riittävästi huomioon
kuntarajat ylittävän suunnittelun tarpeita. Valiokunta
korostaa kaavoituksen, maankäytön ja liikenteen
ohjauksen suunnittelun merkitystä ilmastotavoitteiden saavuttamisessa.
Myös yleiskaavallista yhteistyötä on
toteutettu kunnissa jo pitkään, mutta vasta maankäyttö- ja
rakennuslailla tehtiin mahdolliseksi laatia kuntien yhteinen yleiskaava
oikeusvaikutteisena. Valiokunta on maankäyttö-
ja rakennuslain muuttamista koskevan viimeisimmän hallituksen
esityksen käsittelyn yhteydessä kiinnittänyt huomiota
tarpeeseen selvittää tämän sääntelyn tarkentamistarpeita.
Mainitussa hallituksen esityksessä vapaaehtoisesta yhteisestä yleiskaavasta
tuli pääkaupunkiseudun neljän kunnan
osalta pakollinen siten, että se voi olla joko oikeusvaikutukseton
tai oikeusvaikutteinen. Eduskunta hyväksyi valiokunnan
mietinnön (YmVM 13/2008 vp) johdosta lausuman,
jonka mukaan hallituksen tulee selvittää kaupunkiseutujen suunnittelutarpeiden
korostuessa ja kuntarakenteen kehittyessä kaavajärjestelmän
kehittämistarpeita liittyen maakuntakaavan ja yhteisen yleiskaavan
suhteeseen kuntien yleiskaavoituksen ohjaamisessa sekä yhteistä yleiskaavaa
koskevan päätöksentekomenettelyn kehittämiseen siten,
että yhteinen yleiskaava voitaisiin hyväksyä myös
kuntien erillisin päätöksin.
Edelliseen viitaten valiokunta katsoo, että selonteon
linjaus nykyistä puitelakia sitovamman velvoitteen antamiseen
suurille kaupunkiseuduille maankäytön, asumisen
ja liikenteen yhteensovittamiseen on perusteltu. Tässä yhteydessä tulee
harkita myös sitä, pitäisikö kunnat velvoittaa
tietyissä tilanteissa lainsäädännöllä yhteisen
seudullisen asunto- ja maapoliittisen strategian sekä yhteisen
yleiskaavan laatimiseen. Maankäytön suunnittelun
avulla on mahdollista saavuttaa merkittäviä päästövähennyksiä kasvavilla
kaupunkiseuduilla. Ekotehokkuustavoitteen saavuttamiseksi on myös
tarpeen ottaa kaavasuunnitteluun käyttöön
uusia välineitä, kuten hiilitaselaskenta. Valiokunta
korostaa lisäksi, että merkittäviä tuloksia
rakennusten energian säästämiseksi ja
päästöjen vähentämiseksi
on saavutettu myös panostamalla ennakoivaan ja opastavaan
rakennusvalvontaan seudullisena toimintana. Valtion tulisi tukea
rakennusvalvonnan järjestämistä kaupunkiseutukohtaisesti.
Valiokunta kiinnittää hallintovaliokunnan huomiota
siihen, että samanaikaisesti kun on selvää,
että yhdyskuntarakenteen eheyttämiseen tarvitaan
sitovamman ohjauksen ja ehkä taloudellisenkin ohjauksen
kehittämistä, on tarve ratkaisumallien räätälöinnille
selkeä. Kestävän yhdyskuntarakenteen
perusratkaisut voivat eri kaupunkiseuduilla olla erilaisia. Suomen
ympäristökeskuksen yhdyskuntarakenteen seurantajärjestelmää koskevassa
YKR-tutkimuksessa on kehitetty liikenteen ja maankäytön
yhteensovittava vyöhykemenetelmä, jonka avulla
pyritään löytämään
ratkaisumalleja erilaisille kaupunkiseuduille. Esimerkiksi Helsingin
seudulla tulisi sen mukaan keskittyä raideliikenteen ja
sitä tukevan sivukeskusten välisen bussiliikenteen
kehittämiseen, kun taas eräillä keskisuurilla
kaupunkiseuduilla hyvän palvelutason bussiliikenteen kehittäminen
on avainasemassa. Maaseutualueiden ekotehokkuuden parantaminen puolestaan
edellyttää täysin toisenlaisia ratkaisuja
kuin kaupunkiseuduilla. Hankalimpana alueena pidetäänkin lisärakentamisen
ohjautumista taajamien ulkopuolelle — ei kaupunkeja taikka
perinteistä maaseutua ja haja-asutusta, vaan kaupunkiseutujen
rajat ylittävää hallitsematonta rakentamista.
Valiokunta korostaa, että kunta- ja palvelurakenneuudistuksen
yhdyskuntarakenteen eheyttä tukevan maankäytön,
asumisen ja liikenteen seudullisen kehittämisen perustana
on luottamuksen ja sitä kautta yhteisen kehittämisnäköalan
ja tahtotilan syntyminen. Mahdollisen sitovamman ohjauksen tulee
siten jättää tilaa erilaisille ratkaisuille,
jotka löydetään ja valitaan kaupunkiseuduilla
yhteistyössä itse. Näin voidaan saavuttaa
myös pysyviä tuloksia. Myös Helsingin
seudun erityinen asema tulee ottaa kaupunkiseutuja koskevissa linjauksissa
huomioon, siten kuin selonteossa esitetään.
Yhteisvastuullinen asuntopolitiikka
Myös asuntopolitiikan suurimmat haasteet ovat kaupunkiseuduilla.
Valiokunta pitää myönteisenä sitä,
että kunta- ja palvelurakenneuudistus on lisännyt
asumisen ja maankäytön yhteensovittamista laajemminkin.
Yhteisvastuullisempi asuntopolitiikka on osoittautunut kuitenkin
vaikeaksi, koska yhteistyötä vaikeuttaa kuntien
välinen kilpailu asukkaista. Kunnat ovat erilaisia, eikä sitoutuminen
sosiaalisen asuntotuotannon yhteistavoitteisiin ole aina kaikkien
kuntien kannalta lyhyellä aikavälillä tarkoituksenmukaista. Valiokunta
yhtyy selonteon näkemykseen siitä, että asumisen
yhteistyön kehittäminen on tarpeellista kaikilla
kaupunkiseuduilla. Erityisryhmien asumisen järjestäminen
ja väestön ikääntymiseen liittyvät
haasteet ovat kaikille yhteisiä.
Valiokunta toteaa, että kuntien haluttomuus aktiiviseen
maapolitiikkaan on yksi selittävä tekijä asuntopolitiikan
vaikeuksiin. Riittävä, kuntien käytössä oleva
tonttivaranto mahdollistaa aktiivisen asuntopolitiikan toteuttamisen
siten, että asumistoiveisiin voidaan vastata ja samalla turvata
myös mahdollisuudet kohtuuhintaisen ARA-asuntotuotannon
tarpeisiin. Myös tarkistetuissa valtakunnallisissa alueidenkäyttötavoitteissa
korostetaan, että alueidenkäytön suunnittelulla
on huolehdittava, että asunto- ja työpaikkarakentamiseen
on tarjolla riittävästi tonttimaata.
Selonteon kaupunkiseutuja koskevissa linjauksissa
esitetään, että Tampereen ja Turun seuduilla
otetaan kokeiluluonteisesti käyttöön vuoden
2012 loppuun asti kestävä valtion ja seudun kuntien
välinen maankäytön, asumisen ja liikenteen
aiesopimusmenettely. Valiokunta toteaa, että Helsingin
seudun asunto- ja tonttitarjontaa koskeva aiesopimus on solmittu
Helsingin seudun 14 kunnan kesken. Siinä valtion ja kuntien
yhteisenä tavoitteena on, että seudulla rakennetaan
vuosina 2008—2017 keskimäärin 12 000—13 000
uutta asuntoa vuodessa. Kokonaistuotantotavoite on jaettu kuntakohtaisesti. Kunnat
sitoutuvat siihen, että kunkin kunnan asuntotuotannosta
20 prosenttia on valtion tukemaa vuokra-asuntotuotantoa. Kuntien
tulee osoittaa valmistuvissa asemakaavoissa vuosittain vähintään
13 000 asunnon tuotantoa vastaava rakennusoikeus siten,
että kaavoitus perustuu joukko- ja erityisesti raideliikenteeseen.
Valtio tukee määrällisten ja laadullisten
tavoitteiden saavuttamista uudistettavilla infra-avustuksilla kunnallistekniikkaan.
Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat saavuttaneet tavoitteensa, mutta
kehyskuntien tuloksissa on parantamisen varaa.
Valiokunta tukee käynnissä olevaa PARAS-selonteon
kaupunkiseutulinjausten toimeenpanotyöryhmän selvitystyötä,
jonka tavoitteena on muun ohella selvittää ja
arvioida vaihtoehdot sille, miten suurien kaupunkiseutujen yhdyskuntarakenteen
ohjauksen ja maankäytön ja liikenteen yhteensovittamisen
edellytyksiä parannetaan lainsäädäntöä kehittämällä,
sekä tehdä ehdotus kokeiluluonteisesti käyttöön
otettavasta seudun kuntien ja valtion välisestä aiesopimusmenettelystä ja
sen toteuttamisesta. Valiokunta pitää aiesopimusmenettelyä keskeisenä välineenä kuntien
välisessä yhteistyössä. Menettely
on kannustava, koska se tuo seudulliseen kuntien väliseen
yhteistyöhön myös valtion panoksen. Valiokunta
katsoo, että menettelyn käyttömahdollisuuden
laajentamista koskemaan Tampereen ja Turun lisäksi muitakin
suurimpia kasvukeskuksia tulisi selvittää.