Ehdotus
Vihreän kirjan tavoitteena on käynnistää keskustelu
ja kerätä sidosryhmien kantoja vuoteen 2030 ulottuvaa
ilmasto- ja energiapolitiikan kehystä valmisteltaessa.
Komission perusteluina aikaiselle liikkeelle lähdölle
kehyksen suunnittelussa on vakaan investointi-ilmapiirin luominen,
vihreän talouden mahdollisuudet luoda kasvua ja työpaikkoja
sekä vuoden 2015 kansainväliset ilmastoneuvottelut,
joita ennen tulisi määritellä EU:n neuvottelutavoitteet.
EU:n pitkän aikavälin päästövähennys-,
toimitusvarmuus- ja kilpailukykytavoitteiden ohella täytyy
kehystä suunniteltaessa ottaa huomioon myös merkittävät
muutokset sitten vuoden 2009, kuten käynnissä oleva
talouskriisi ja sen heijastuminen investointeihin sekä toisaalta
kotitalouksien energialaskuun ja yritysten kilpailukykyyn. Lisäksi tulee
huomioida muutokset maailmanlaajuisilla energiamarkkinoilla ja EU:n
ulkopuolisten maiden sitoutuminen päästövähennystavoitteisiin.
Vihreä kirja voidaan nähdä komission
vuoteen 2050 ulottuvien matalahiilitiekartan ja energiatiekartan
jatkona. Tiekarttojen skenaariolaskelmien perusteella voidaan olettaa,
että vuoden 2030 päästövähennystavoite
EU:lle voisi olla luokkaa 40 % suhteessa vuoden 1990 tasoon
ja uusiutuvan energian tavoite 30 %:n tasolla. Tiedonantojen
ja niiden skenaariolaskelmien lisäksi tulee arvioida myös
vuoden 2009 ilmasto- ja energiapaketissa luodun kehyksen toimivuutta
ja vaikutuksia uutta kehystä valmisteltaessa. Skenaariolaskelmien
ja vuoden 2009 ilmasto- ja energiapaketin ohella tulee vuoteen 2030
ulottuvaa kehystä pohdittaessa huomioida EU:n muut, toimitusvarmuusnäkökohdista
liikkeelle lähteneet lainsäädäntöaloitteet
yhtenäisistä sähkön ja maakaasun
sisämarkkinoista sekä EU:n kasvava riippuvuus
energian tuonnista.
Vihreä kirja lähtee liikkeelle tarvittavista
tavoitteista ja niiden asettamisesta. Lisäksi käsitellään
eri politiikkatoimien keskinäistä koherenssia
sekä politiikan vaikutuksia kilpailukyvylle. Keskeinen
elementti on myös jäsenmaiden väliset
erot ja niiden huomioonottaminen mahdollisten (uudelleen)jakomekanismien
kautta. Vihreän kirjan lopussa on lukuisa määrä kysymyksiä,
jotka koskevat edellä mainittuja osa-alueita. Vihreän
kirjan tyyli on enemmän keskusteleva kuin linjaava. Olennaiset
asiat ja kysymykset nostetaan esiin, mutta johtopäätöksiä ei vielä esitetä.
Vihreä kirja ei myöskään sisällä varsinaisia
ehdotuksia vuoden 2030 tavoitteiden suhteen. Vihreässä kirjassa
todetaan selkeästi, että tarvittavista tavoitteista
vallitsee eriäviä näkemyksiä.
Yhtenä vaihtoehtona on tavoitteiden supistaminen ainoastaan
päästötavoitteeseen. Keskeinen kysymys
tässä pohdinnassa on tietenkin, mihin päämääriin
pyritään asetettavilla tavoitteilla.
Vuoden 2030 päästötavoitteen asettamisen lähtökohtana
pidetään vähähiilitiekartan
analyysiä, jonka perusteella kustannustehokas vähennystaso
vuonna 2030 olisi 40 % verrattuna vuoden 1990 päästöihin.
Päästökaupan osalta tämä tarkoittaisi
n. 45 % päästövähennystä verrattuna vuoden
2005 tasoon, jolloin päästökauppa alkoi. Nykyinen
1,74%:n vuotuinen päästövähennystahti
kiihtyisi 3 %:n tasolle. Tässä oletuksena
on, että päästökaupan ja ei-päästökaupan
suhteellinen jako säilyisi myös uudessa paketissa.
Vihreässä kirjassa tunnustetaan, että vaikka tavoitteiden
välillä on synergiaa, ne ovat olleet myös
osittain päällekkäisiä. Erityisen
ongelmallista on ollut energiatavoitteiden aiheuttama vaikutus päästökauppaan,
jonka hintataso on romahtanut mm. harjoitetun uusiutuvan energian politiikan
seurauksena. Myös energiatehokkuuden edistäminen
eri politiikkatoimilla on vähentänyt päästökaupalle
jäävää päästövähennyspotentiaalia.
Tämä taas on johtanut siihen, ettei päästökauppa
kaikilta osin ole toiminut toivotulla tavalla. Tulevassa arkkitehtuurissa
on paremmin otettava huomioon nämä kytkennät.
Uusiutuvan energian tavoitteesta todetaan, että sen
tarpeellisuutta on arvioitava suhteessa siihen, mitä tehokkaalla
päästökauppajärjestelmällä voidaan
saada aikaan myös uusiutuvien edistämisessä.
Tavoitteen tarpeellisuutta on analysoitava monipuolisesti siten,
että myös kestävyyskysymykset sekä kustannusvaikutukset
ja teknologian kehittyminen otetaan huomioon.
Energiatehokkuuden edistäminen perustuu indikatiivisiin
tavoitteisiin sekä sitoviin määräyksiin.
Vihreän kirjan mukaan mahdolliset sitovat tavoitteet on
määriteltävä siten, että jäsenmaille jää riittävästi
joustavuutta niiden toimeenpanossa. Keskeinen arvioitava asia on
myös, missä määrin energiamarkkinat
ja energian hinta edistävät energiatehokkuutta
ilman erityisiä tavoitteita.
Yleisesti ottaen on jatkossa tarkkaan arvioitava, miten tavoitteiden
asetannassa turvataan riittävä tasapaino EU-tason
politiikkatoimien ja jäsenmaiden joustavan toimeenpanon
välillä. Tähän kokonaisuuteen
liittyy keskeisesti kysymys siitä, millä tasolla
tavoitteet asetetaan eri päämäärien
osalta.
Erityisesti uusiutuvan energian politiikan kansallinen toimeenpano
on johtanut varsin kirjaviin tukijärjestelmiin eri jäsenmaissa.
Jatkossa on olennaista kiinnittää huomiota myös
politiikan yhtenäisyyteen unionin alueella. Kyse on sopivan
tasapainon löytämisestä EU-tason politiikan
ja kansallisen toimeenpanon välillä.
Kilpailukykyä käsittelevässä osuudessa
tarkastellaan varsin monipuolisesti erilaisia energian
hintaan vaikuttavia tekijöitä. Ilmastopolitiikan
kannalta on tärkeä huomata, että kasvava joukko
maita on asettanut itselleen päästötavoitteita
ja on ottamassa käyttöön kansallisia
politiikkatoimia, kuten päästökauppajärjestelmiä. EU:n
päästökaupassa energiaintensiivisen teollisuuden
huolet ns. hiilivuodosta on otettu huomioon varsin hyvin
nykyisessä ilmasto- ja energiapaketissa. Vuoden 2030 kehysten
kannalta on tarpeen arvioida nykyisen politiikan riittävyyttä tässä suhteessa.
Vihreän kirjan arvioin mukaan nykyiset toimet hiilivuodon
riskin lieventämiseksi ovat ilmeisesti vallitsevassa tilanteessa riittäviä vuoden
2020 tavoitteiden kannalta. Asia on kuitenkin arvioitava uudestaan
vuoden 2030 tavoitteiden osalta. Tähän liittyy
myös kysymys kansainvälisten päästöyksiköiden
käyttömahdollisuuksista EU:n tavoitteiden saavuttamisessa.
Vihreässä kirjassa käsitellään
myös jäsenmaiden välista solidaarisuutta
ja siihen liittyviä toimenpiteitä. Nykyisen lähestymistavan
tarkoituksenmukaisuutta on syytä arvioida uudestaan. Jäsenmaiden
eriytetyt tavoitteet voivat lisätä joustavuutta,
mutta toisaalta ne eivät välttämättä takaa
kustannustehokasta kokonaistulosta. Kuinka tarvittavat investoinnit
saadaan jäsenmaissa liikkeelle, on keskeinen haaste uuden
paketin hahmottamisessa. Jäsenmaat voivat olla tässä suhteessa
varsin erilaisessa asemassa keskenään. Eriytettyjen
tavoitteiden tilanteessa on huolehdittava joustavasta toimeenpanosta,
jolla riittävä kustannustehokkuus voidaan turvata.
Vihreän kirjan julkaisemisen jälkeen (27.3.2013)
alkaa konsultaatiovaihe, joka kestää 2.7.2013
asti. Konsultaatioon voivat osallistua kaikki sidosryhmät,
myös jäsenvaltiot.
Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvosto toivottaa komission vihreän kirjan vuoden
2030 ilmasto- ja energiapoliittisista kehyksistä tervetulleeksi.
Valtioneuvosto pitää tärkeänä,
että keskustelu vuoden 2020 jälkeisestä ilmasto-
ja energiapolitiikasta EU:ssa alkaa mahdollisimman nopeasti tulevien
tavoitteiden selkeyttämiseksi.
Valtioneuvosto katsoo, että vuoden 2020 jälkeisten
päästövähennystavoitteiden tulee
olla linjassa ns. kahden asteen yleisen lämpenemistavoitteen
kanssa. Vihreä kirja on tärkeä avaus
sille keskustelulle ja valmistelulle, jota vuoden 2030 päästötavoitteen
asettaminen edellyttää. Keskustelu EU:n vuoden
2030 päästötavoitteen asettamisesta on
tarpeen myös kansainvälisten ilmastoneuvottelujen
kannalta. EU:n toiminta aktiivisena neuvotteluosapuolena edellyttää,
että EU:n sisällä on päästy
yhteiseen näkemykseen oman päästötavoitteen
tasosta.
Valtioneuvoston näkemyksen mukaan uuden ilmastosopimuksen
neuvotteluissa vuoden 2020 jälkeisten EU:n päästövähennystavoitteiden
tulee olla linjassa kahden asteen yleisen lämpenemistavoitteen
kanssa. Lähtökohtana tällöin
on, että päästötavoite on ilmastotieteen
ja tarvittavan vähähiilisen kehityksen kannalta
riittävän kunnianhimoinen.
Tavoitteen asettaminen vuoden 2030 päästötasolle
olisi tärkeä elementti sekä päästökaupan että sen
ulkopuolisten sektoreiden toimijoiden pitkän aikavälin
suunnittelun ja varautumisen näkökulmasta. Käynnissä olevassa
keskustelussa päästökaupan rakenteellisesta
uudistuksesta vuoden 2030 tavoitteen asettaminen on nähty yhtenä mahdollisuutena
päästökaupan toimivuuden vahvistamiseksi
myös nykyisellä kaudella 2013—2020.Valtioneuvoston
käsityksen mukaan on arvioitava perusteellisesti, onko
päästövähennystavoitteen lisäksi
tarpeen asettaa myös muita energiapolitiikkaan liittyviä vastaavia
tavoitteita. Ainoastaan yhden ohjausvaikutuksiltaan suunnitellusti
toimivan tavoitteen eli päästövähennystavoitteen
asettaminen johtaa todennäköisesti parhaimpaan
kustannustehokkuuteen. Valtioneuvosto katsoo, että EU:n
uusiutuvan energian käytölle asettama tavoite
toisi ennakoitavuutta investoijille ja teknologian kehittäjille.
EU:n yhteisen tai jäsenvaltiokohtaisen uusiutuvan energian
tavoitteen tulisi olla ohjeellinen tai sitovan tavoitteen maltillinen,
jotta kansalliselle energiapolitiikalle ja kansallisten olosuhteiden
mahdollisille muutoksille jäisi riittävästi
liikkumatilaa.Valtioneuvosto katsoo, että kolme erillistä EU-tasolla
asetettua tavoitetta estävät toimien optimoinnin.
Siksi mahdollisen EU:n energiatehokkuustavoitteen tulisi olla ohjeellinen
ja kansallisen tavoitteen Suomen itsensä määrittelemä.
Energiatehokkuutta edistetään EU:ssa jo nykyisin
laajalti ja tulevaisuudessa vielä entistä enemmän
yhteisin toimin, mm. laitteiden energiatehokkuusvaatimuksin. Uusiutuvien
energiamuotojen ohjauskeinojen jatkuessa 2020-luvulla on valtioneuvoston
käsityksen mukaan pyrittävä tukijärjestelmiä ohjaavan
lainsäädännön harmonisointiin
EU-tasolla sekä paranevaan kustannustehokkuuteen. Jäsenmaan
tulee kuitenkin edelleen voida päättää,
mitä uusiutuvia energiamuotoja jäsenvaltiossa
tuetaan. Tukijärjestelmien harmonisointi ei valtioneuvoston mielestä tulisi
olla velvoittava. Tukitasoista päätettäessä pitää voida
ottaa huomioon myös kansalliset olosuhteet, koska eri uusiutuvien
energiamuotojen kannattavuus vaihtelee alueittain. Tulisi myös
varmistaa, etteivät ympäristötuen suuntalinjat
muodosta hallinnollista estettä kustannustehokkaille tukijärjestelmille.
Valtioneuvosto pitää tärkeänä,
että energiaintensiivisen teollisuuden toimintaan liittyvää hiilivuodon
riskiä arvioidaan myös vuoden 2030 kehysten valmistelun
yhteydessä ja varaudutaan jatkamaan tai kehittämään
nykyisiä toimia hiilivuodon riskin lieventämiseksi.
Asia riippuu ratkaisevasti siitä, kuinka hyvin pystytään
lähivuosina etenemään kohti kattavaa
uutta kansainvälistä ilmastosopimusta asetettujen
tavoitteiden mukaisesti. Kattavan ilmastosopimuksen aikaansaaminen
on hiilivuoto-ongelman lieventämisen kannalta keskeinen
elementti.
Valtioneuvosto katsoo, että vuoden 2030 ilmasto- ja
energiapolitiikan suunnittelussa on tärkeätä kiinnittää huomiota
siihen, miten voidaan kustannustehokkaalla tavalla edistää puhtaan
teknologian kehittämistä ja siihen liittyvää innovaatiotoimintaa.
Päästökaupan huutokauppatulojen käyttö voi
tässä yhteydessä olla tärkeä elementti.
Valtioneuvosto ymmärtää, että uusien
kehysten rakentamisessa on otettava huomioon jäsenmaiden
erilaiset valmiudet investoida ja sopeutua. Valtioneuvosto pitää tärkeänä,
että jäsenmaiden toimet päästöjen
vähentämiseksi, uusiutuvan energian lisäämiseksi
ja energiatehokkuuden parantamiseksi vuoden 2005 jälkeen
tulee ottaa huomioon päätettäessä mahdollisista uusista
jäsenmaiden taakanjaoista. Valtioneuvosto katsoo, että jäsenmaiden
välistä solidaarisuutta tulisi ensisijaisesti
edistää muilla keinoilla kuin ilmasto- ja energiapolitiikan
toimenpiteillä. EU-tason rahoitusmekanismien hyödyntämismahdollisuuksia
on tässä yhteydessä arvioitava
perusteellisesti.
Valtioneuvosto kiinnittää huomiota siihen,
ettei vihreässä kirjassa käsitellä maankäyttö-, maankäytön
muutos- ja metsätaloussektorin eli ns. LULUCF-sektorin
roolia tulevassa ilmastopolitiikassa. Valtioneuvosto toteaa, että jo
nykyisessä ilmasto- ja energiapaketissa on varauduttu siihen,
että tämä sektori jollakin tavalla otetaan
huomioon tulevien päästötavoitteiden asettamisessa.