Perustelut
Suomen Natura 2000 -verkosto on meillä esiintyvien
luontotyyppien ja lajien esiintymien vuoksi absoluuttisena pinta-alana
huomattavan laaja, noin hehtaari jokaista suomalaista kohden. Verkoston
laajuuden vuoksi myös kustannukset ovat suuret.
Natura 2000 -verkoston rahoitus on Suomessa toteutettu pääasiassa
kansallisin varoin. Kokonaiskustannuksiksi on arvioitu noin 50 miljoonaa
euroa vuodessa, 2003—2013 noin 532 miljoonaa euroa. Suurimman
kustannuserän muodostavat valtiolle hankittavat alueet
ja maanomistajille maksettavat luonnonsuojelulain mukaiset korvaukset,
yhteensä 217 miljoonaa euroa. Muita merkittäviä kustannuksia
ovat hallintokulut, alueiden hoidon ja virkistyskäytön
aiheuttamat kustannukset sekä seuranta- ja tutkimuskustannukset.
Tulevaisuudessa alueiden hoitoon, käyttöön
ja seurantaan liittyvät kustannukset kasvavat voimakkaasti.
Suomi on saanut vuosina 1995—2004 LIFE-luontorahoitusta
yhteensä 33,4 miljoonaa euroa. Lisäksi rakennerahastoista
ja LIFE-ympäristörahastosta on saatu jonkin verran
rahoitusta. Suhteelliseen maksuosuuteen nähden Suomen saama
palauma on ollut melko korkea.
Ympäristövaliokunta pitää erittäin
ongelmallisena komission ehdotusta, jonka mukaan pääosa
Natura 2000- verkoston yhteisörahoituksesta tulisi maaseudun
kehittämisrahoituksen ja aluekehitysrahoituksen kautta.
Maaseudun kehittämisrahoitus mahdollistaisi ainoastaan
käytössä olevien maatalousmaiden ja metsäisten Natura-alueiden
rahoittamista, ja aluekehitysrahoitus rajoittuu infrastruktuurin
rahoittamiseen. Näitä rahoitusmuotoja ei ole suunniteltu
käytettäväksi luontodirektiivin velvoitteiden
mukaan laaditun Natura 2000 -verkoston toteuttamiseen ja ylläpitämiseen.
Kun Suomen Natura-verkostosta suurin osa sijoittuu Lappiin ja Itä-Suomeen,
tarvitaan rakennepoliittisten varojen kohdentamista taloudellisista
ja sosiaalisista syistä pääasiassa elinkeinopoliittisiin
kohteisiin. Päätökset seuraavasta rakennerahasto-ohjelmasta
ja tukitasosta puuttuvat.
Valiokunta toteaa, että komission tiedustellessa jäsenvaltioiden
kantaa siitä, sisällytetäänkö Naturan
rahoitus muuhun yhteisön politiikkaan vai käytetäänkö erillistä rahastoa,
enemmistö kannatti rahoituksen integroimista. Tämä on
luonnollista, sillä rakennerahastojen käyttö on
edullisempaa niille jäsenvaltioille, joille ei itselleen
aiheudu merkittäviä kustannuksia verkoston toteuttamisesta.
Sidosryhmistä muodostettu asiantuntijaryhmä sen
sijaan on kannattanut erillistä Natura 2000 -verkostoa
varten tarkoitettua rahastoa.
Valiokunta katsoo, että Natura 2000 -verkoston yhteisörahoitus
tulisi hoitaa tarkoitusta varten perustettavan rahaston kautta eikä integrointimallia
tule lähtökohtaisesti hyväksyä.
Koska Suomen Natura-verkosto on laaja ja poikkeaa luonteeltaan merkittävästi
eteläisemmän Euroopan alueista, verkoston hoitoon
on voitu käyttää vain vähän
maatalouteen ja maaseutuun liittyviä tukia. Suomessa nimittäin
verkostoon kuuluu erittäin vähän maatalousalueita
ja yleensäkin taloudellisen toiminnan piirissä olevia
alueita. Ratkaisu ei siten sovellu Suomen olosuhteisiin. Koko esitetty
rahoituskokonaisuus on puutteellinen. Rakennerahastojen käyttäminen
tähän tarkoitukseen ei ole Suomen kannalta edullista, eikä ympäristöalan
rahoitusväline ole riittävä. Uuden rahoitusvälineen
kautta osoitettava rahoitus on jäämässä vaatimattomaksi,
eikä vielä ole tietoa siitä, kuinka suuri
osa siitä olisi käytettävissä Natura
2000 -verkostoon liittyviin toimenpiteisiin.
Valiokunta edellyttää, että yhteisön
rahoituksen ohjaaminen Natura 2000 -verkostoon erillisen rahoitusvälineen
kautta otetaan Suomen ensisijaiseksi tavoitteeksi. Vaihtoehtoisesti
rahoitusta on ohjattava riittävästi LIFE+-rahoitusvälineen
kautta ja verkoston rahoitukseen on osoitettava sitovasti kiinteä osuus
rahoitusvälineestä. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston
kantaan siltä osin kuin siinä painotetaan, että uutta
ympäristöalan rahoitusvälinettä on
myös voitava käyttää komission
ehdotusta laajemmin verkostosta aiheutuviin kustannuksiin perustamisesta
ylläpitoon asti. Valiokunta painottaa vielä, että lisäksi on
huolehdittava siitä, että tarvittavat kansalliset
rahoitusosuudet kyetään hoitamaan.