Perustelut
Ympäristövaliokunta on käsitellyt
ehdotusta valtion talousarvioksi oman toimialansa kannalta. Lausunnossaan
valiokunta tarkastelee kolmea asiakokonaisuutta, jotka ovat asumisen edistäminen,
ympäristön suojelu sekä kansainvälinen
ympäristöyhteistyö ja ympäristönäkökulma
kehitysavussa. Lisäksi valiokunta on esittänyt
eräitä yksittäisiä kannanottoja
uusiutuvan energian edistämisestä, luonnon monimuotoisuuden
turvaamisesta, ympäristökasvatuksesta ja -viestinnästä sekä jäteveroa
koskevasta kokonaiselvityksestä.
1 Asumisen edistäminen
Yleistä
Viime vuosien aikana yleinen korkotaso on ollut matalahko, rahan
saatavuus on parantunut, laina-ajat ovat pidentyneet ja kotitalouksien
talouskehitys on ollut myönteinen. Tämän
seurauksena asuntokysyntä ja vuokra-asumisesta omistusasumiseen
siirtyminen on voimakasta. Talousarvioehdotuksessa varaudutaan siihen,
että vuonna 2007 aloitetaan noin 6 500 arava-,
korkotuki- ja takauslainoitetun asunnon rakentaminen korkotukilainoituksen
osuutta lisäten ja aravalainoitusta vähentäen.
Kuluvana vuonna on lokakuuhun mennessä uustuotantona aloitettu
n. 2 500 asuntoa, joten toteutuma jäänee
kokonaisuutena noin 3 000 asuntoon, joista erityisryhmähankkeiden
osuus on 53 %.
Valiokunta pitää myönteisenä erityisryhmähankkeiden
osuuden vahvistumista ARA-tuotannossa. Valiokunta viittaa kuitenkin
tarpeeseen turvata kohtuuhintaisen asumisen edellytyksiä yleensä.
Pääkaupunkiseudulle ja muihin kasvukeskuksiin
syntyvät palvelusektorin työpaikat edellyttävät
kohtuuhintaisen asumisen järjestymistä kohtuullisella
etäisyydellä työpaikasta. Vaikein tilanne
on kasvukeskuksissa ja etenkin pääkaupunkiseudulla,
jossa kerrostaloasunnon neliöhinta on noin kaksinkertainen
muun maan keskiarvoon verrattuna. Korkeiden rakennuskustannusten
lisäksi pula käytettävissä olevasta tonttimaasta
vaikeuttaa tuotannon aloittamista ja nostaa hintoja. Vaikka asunto-olot
ovat kehittyneet, tarvitaan kasvukeskuksissa edelleen kohtuuhintaista
asuntotuotantoa edistäviä toimenpiteitä.
Valiokunta viittaa tässä yhteydessä myös
hallituksen syksyn 2005 budjettilinjauksiin tarpeesta nopeuttaa
valtion maiden saattamista asuntotuotantoon Helsingin seudulla.
Maakauppoja alueen kunnille ei kuitenkaan ole syntynyt toivotulla
tavalla. Valiokunta kiirehtii linjauksen mukaisia toimenpiteitä katsoen,
että tämä olisi yksi parhaista käytettävissä olevista
keinoista Helsingin seudun tonttipulan helpottamiseksi. Nopeuttamalla
valtion omistamien maiden saattamista asuinkäyttöön
sekä yleensä suunnitelmallista maankäyttöä ja
maapolitiikan keinojen käyttöä edistämällä voidaan
osaltaan turvata kohtuuhintaista asuntotuotantoa ja samalla elinkeinoelämän
toimintaedellytyksiä, kilpailukykyä ja hyvinvointia.
Korjaus- ja energia-avustukset
Korjausrakentamisen ja asuntokannan kehittämisen tarve
kasvaa väestön ikääntyessä.
Talousarvioesityksessä korjaus- ja energia-avustusmääräraha
(35.30.55) on 50 milj. euroa, kun kuluvana vuonna tarkoitukseen
on osoitettu 70 milj. euroa. Valiokunta esittää,
että määrärahataso nostetaan
kuluvan vuoden tasolle 70 milj. euroon, sillä ikääntyvän
väestön asunto-olojen kehittäminen esteettömämmäksi
ja erityisesti hissien rakentaminen on tulevaisuuden kannalta strategisesti
tärkeää. Kustannussäästö on
moninkertainen, jos ikääntyvä väestö voi
asua kotonaan mahdollisimman pitkään.
Hissiavustusten lisäksi määrärahaa
voidaan käyttää asuntojen korjaus-, energia-
ja terveyshaitta-avustuksista annetun asetuksen (128/2006)
mukaisesti pientalojen omistajille laiteinvestointeihin ja kaukolämmön
liittymismaksuun, kun talon lämmitysjärjestelmä uusitaan
asetuksen mukaisesti. Valiokunta on energia- ja ilmastoselonteosta
antamassaan lausunnossa (YmVL 8/2006 vp) korostanut, että tuen rahoitus
on turvattava erikseen, eikä sitä tule ottaa muusta
asumisen energiataloudellisuutta edistävästä tuesta.
Määrärahataso ei nyt riitä rivi-
ja kerrostalojen energiakorjauksiin, vaikka asuinrakennuskannan
energiatehokkuuden parantaminen on yksi energia- ja ilmastopolitiikan tavoitteista.
Tärkeä määrärahan
käyttökohde on lisäksi asuntonsa terveyshaittojen
vuoksi taloudellisiin vaikeuksiin ajautuneet perheet. Erityisesti
talojen homeongelmat ovat aiheuttaneet eräissä tapauksissa
kestämättömiä tilanteita. Rakentamisen
laatuun, materiaalien valintaan ja energiatalouteen on jatkossa
kiinnitettävä aikaisempaa enemmän huomiota
terveyshaittojen ehkäisemiseksi ja ilmastopoliittisten
tavoitteiden saavuttamiseksi.
Edellä esitettyyn viitaten valiokunta esittää korjaus-
ja energia-avustusmäärärahan nostamista
20 miljoonalla eurolla vuoden 2006 tasolle 70 miljoonaan euroon.
Asumistuki
Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
myös asumistuen kohdentumisen tämän hetkisiin
rakenteellisiin ongelmiin. Asumistuki on perinteisesti ollut lapsiperheiden
tukijärjestelmä, mutta 1990-luvun alun laman seurauksena yksinäisten
työttömien tukitarve koitui samalla lapsiperheiden
tappioksi siten, että lapsiperheiden osuus asumistuen saajista
on pudonnut 70 prosentista 40 prosenttiin. Valiokunta korostaa, että asumistuen
tulisi olla asumismenojen korvaamisessa ensisijainen tukimuoto suhteessa toimeentulotukeen.
Jotta tämä periaate toteutuisi, täysimääräisen
tuen tulisi myös lapsiperheillä ulottua toimeentulotukitasolle.
Siten täysimääräiseen asumistukeen
oikeuttavia tulorajoja tulee jatkossa korottaa siten, että tuloista
johtuvaa perusomavastuutta ei ole tulotasolla, jolla on vielä toimeentulotuen
tarvetta. Täysimääräisen asumistuen
tasojen korjaaminen edellyttää vuositasolla noin
50 milj. euron asumistukimenojen lisäystä. Uudistuksen
seurauksena toimeentulotukimenot kuitenkin pienentyisivät
noin 40 %:lla uudistuksen kustannuksista. Uudistus voidaan
toteuttaa asumistuen vuotuisissa perusteissa, eikä lain
muutosta tarvita.
Valiokunta pitää myönteisenä eläkkeensaajan
asumistuessa hyväksyttävien asumiskustannusten
enimmäismäärien tarkistusta, jolla asumiskustannusten
enimmäismääriä nostetaan I ja II
kuntaryhmän kunnissa 4,6 prosenttia ja 3,2 prosenttia III
kuntaryhmän kunnissa. Vuositasolla tämä merkitsee
7,7 milj. euron lisäystä.
2 Ympäristön suojelu
Talousjätevesiasetuksen toimeenpano
Vuonna 2004 tuli voimaan valtioneuvoston asetus talousjätevesien
käsittelystä vesihuoltolaitosten viemäriverkostojen
ulkopuolisilla alueilla, jonka tavoitteena on vesistöjen
rehevöittävän ravinnekuormituksen merkittävä vähentäminen vuoteen
2014 mennessä. Jätevesijärjestelmien suunnitelmien
ja rakentamisen laatu ja sen valvonta on kehittynyt myönteisesti,
mutta vanhojen rakennusten kiinteistökohtaisten jätevesijärjestelmien
uusiminen ei ole vielä lähtenyt käyntiin
ja vaarana on töiden ruuhkautuminen siirtymäajan
loppuun. Korjaus- ja energia-avustusmäärärahasta
on voitu myöntää avustusta sosiaalisin
perustein silloin, kun kustannukset muodostuvat kiinteistön
omistajan maksukykyyn nähden kohtuuttomiksi. Avustukseen
on varattu 3 milj. euroa, mutta määrästä on
voitu myöntää ainoastaan 10 % erittäin
kireiden tulorajojen vuoksi. Valiokunta kiirehtii asetuksen tehokasta toimeenpanoa
katsoen, että avustusjärjestelmää tulee
uudistaa siten, että siirtymäajan alkupäässä saatava
hyöty on uusimisen lykkäämistä suurempi.
Ympäristötyöt
Talousarvioesityksessä myönnetään
ympäristötyöt-momentille (35.10.77) 9
milj. euroa eli 25 % vähemmän
kuin kuluvana vuonna. Menokehyssuunnitelmassa tarkoitus on vielä alentaa määräraha
vuonna 2008 7,5 milj. euroon. Valiokunta kiinnittää valtiovarainvaliokunnan
vakavaa huomiota määrärahan niukkuuteen,
sillä määräraha on jo esitetyllä tasollaan
täysin riittämätön. Määrärahan
keskeisiä käyttötarkoituksia ovat pilaantuneiden
maa-alueiden kunnostaminen pohjavesien pilaantumisriskin ehkäisemiseksi
sekä vesistöjen kunnostaminen ja yhdyskuntien
jätevesikuormituksen vähentäminen jätevesien
käsittelyä keskittämällä.
Päätavoite on siten ympäristönsuojelullinen,
mutta ympäristötöillä on myös
työllisyyttä lisäävä vaikutus.
Suomessa on arvioitu pilaantuneiden kohteiden määräksi
noin 20 000. Kokonaisrahoitustarpeeksi on arvioitu 1—1,2
miljardia euroa seuraavan 20 vuoden aikana. Vaikka suuri osa kustannuksista
jää pilaajan ja alueen omistajan tai haltijan
maksettavaksi, jää julkisin varoin rahoitettavaksi
silti noin 300—400 milj. euroa. Kiireellistäkin
kunnostusta vaativat kohteet jäävät kalleutensa
vuoksi usein hoitamatta. Pilaantuneen maaperän puhdistamisvelvollisuus
jää kunnalle silloin, kun kunnostusvelvollisuuden
määrääminen alueen haltijalle
olisi kohtuutonta. Useissa tapauksissa valtion osallistuminen on myös
vastuussa olevan kunnan talouden kannalta välttämätön
edellytys kunnostukseen ryhtymiselle. Vuosittain aloitettavien hankkeiden
määrä on nykyisin 300—400 ja
kulut noin 50—70 milj. euroa. Valtion ympäristötyömäärärahoista
pilaantuneiden alueiden kunnostamiseen on voitu käyttää vain
n. 3 milj. euroa vuodessa, vuonna 2007 enää reilut
2 milj. euroa. Kunnostukseen on perusteltua osoittaa riittävästi
varoja myös siksi, että pohjaveden pilaantumisesta
ja raakavesivarannon tuhoutumisesta aiheutuva vahinko on usein moninkertainen.
Jätevesien käsittelyn keskittäminen
isompiin, tehokkaampiin ja toimintavarmempiin yksiköihin
edellyttää siirtoviemärien rakentamista.
Siirtoviemäreillä mahdollistetaan myös
niiden varrella olevan haja-asutuksen saaminen tehokkaan jätevedenpuhdistuksen
piiriin. Haja-asutuksen jätevesikuormituksen vähentäminen
on kiireellisesti tarpeen Itämeren suojelun tehostamiseksi. Määrärahatarve
on suuri, sillä alueellisten ympäristökeskusten
mukaan vuosina 2008—2011 on tarpeen käynnistää ainakin
35 uutta siirtoviemärihanketta, kun vuonna 2007 voidaan
aloittaa kaksi uutta siirtoviemäriä ja kesken
on 11.
Edellä olevan perusteella valiokunta esittää ympäristötyöt-määrärahan
korottamista 5 miljoonalla eurolla.
Ympäristötutkimusmäärärahat
Valiokunta kiinnittää valtiovarainvaliokunnan huomiota
ympäristöministeriön toimintamenomomentin
(35.01.21 ja 35.99.22) ympäristötutkimuksen määrärahojen
supistumiseen ja pitää ehdotusta tältä osin
kestämättömänä, sillä suunnittelu-
ja kehittämismäärärahan avulla
voidaan tehostaa ympäristöpolitiikan eri toiminta-alueiden
yhteiskunnallista vaikuttavuutta vahvistamalla päätöksenteon
tietopohjaa ja politiikkaohjelmien valmistelua ja toimeenpanoa.
Tässä yhteydessä voidaan todeta yleisemminkin,
että ympäristöministeriön menokehyksen
supistuminen vaikeuttaa hallinnonalan laajenevan tehtäväkentän
hoitamista. Ympäristöhallinnon voimavarojen mahdollisimman
tehokkaaksi suuntaamiseksi tuleekin arvioida myös hallinnon
toimien vaikuttavuutta.
Ympäristötutkimusmäärärahaan
tarvitaan kiireellisesti 2 miljoonan euron korotus erityisesti jätehuoltoon,
ilmastopolitiikkaan, rakennusten rakenteelliseen turvallisuuteen
ja biologiseen monimuotoisuuteen liittyvien selvitystarpeiden vuoksi.
Jätehuollossa on useita kestävän tuotannon
ja kulutuksen toimikunnan ohjelmaehdotukseen perustuvia selvitystarpeita
liittyen jätteiden synnyn ehkäisemiseen, ekotehokkuuskriteerien
laatimiseen, jätteiden ja luonnonvarojen tilinpidon kehittämiseen
sekä tuottajavastuujärjestelmien toimivuuden ja
tehokkuuden arvioimiseen. Ilmastopolitiikan vuoden 2012 jälkeiseen
aikaan tulee varautua selvittämällä tulevia päästövähennystavoitteita
Suomen kannalta, taakanjaon kriteereitä, hiilinieluihin
liittyviä kysymyksiä sekä päästökaupan
ja muiden mekanismien toimivuutta. Rakennusten rakenteelliseen turvallisuuteen
liittyviä ongelmia on ilmennyt yllättäen
rakennusten kattorakenteissa. Näistä riskikohteista
ja tarvittavista toimenpiteistä niihin puuttumiseksi tarvitaan
edelleen lisätietoa. Myös luonnon monimuotoisuuden
tutkimukseen, erityisesti vedenalaisen meriluonnon monimuotoisuuden
kartoitukseen, tarvitaan lisärahoitusta. Valiokunta painottaa,
että tasoltaan hyvin vaatimattomista tutkimusrahoista tinkiminen
ei ole lyhyellä eikä varsinkaan pitemmällä tähtäimellä perusteltua,
vaan tiedonpuute voi päinvastoin vaikeuttaa esimerkiksi
rakentavaa osallistumista kansainvälisiin sopimusneuvotteluihin.
Edellä esitettyihin tutkimustarpeisiin viitaten valiokunta
ehdottaa, että ympäristöministeriön toimintamenomomentille
(35.01.21 ja 35.99.22) osoitetaan ympäristötutkimukseen
2 miljoonaa euroa lisärahoitusta.
3 Kansainvälinen ympäristöyhteistyö ja
ympäristönäkökulma kehitysavussa
Kansainvälisten ympäristösopimusten
rahoitus
Suomi on jäsenenä yli sadassa kansainvälisessä ympäristösopimuksessa.
Keskeisimmillä sopimuksilla pyritään
ilmastonmuutoksen torjumiseen, yläilmakehän otsonikerroksen
suojeluun, luonnon monimuotoisuuden suojeluun, kemikaalien aiheuttamien
haittojen hallintaan, merien suojeluun sekä vaarallisten
jätteiden kansainvälisten siirtojen ja käsittelyn
valvontaan. Tavoitteena on sopimusten välisen synergian
ja yhteistyön paraneminen ja globaalin ympäristökuormituksen
hallinta.
Ympäristöministeriön 1,5 milj. euron
määrärahalla (35.99.66) katetaan Suomen
maksuosuus kansainvälisten ympäristösopimusten budjeteissa.
Useilla sopimuksilla on lisäksi vapaaehtoinen lisäbudjetti,
joihin Suomi osoittaa ulkoasiainministeriön momentilta
24.99.66 noin 2,5 milj. euroa. Momentilta maksetaan myös Suomen
8 milj. euron maksuosuus maailman ympäristörahastoon
(GEF), ja YK:n ympäristöohjelmaan on varattu 2,86
milj. euroa. Ulkoasiainministeriön momentilta
tuetaan erityisesti Rion kolmea suurta sopimusta; aavikoitumis-, biodiversiteetti-
ja ilmastosopimusta; sekä metsäfoorumia.
Kehitysmailla on keskeinen asema globaalien ympäristöongelmien
ratkaisemisessa, ja siksi on perusteltua, että ympäristökysymykset
on valittu yhdeksi kehityspolitiikan prioriteeteista. Erityisesti
ilmastosopimuksen jatko ja Kioton pöytäkirjan
sitoumuskauden eli vuoden 2012 jälkeiset sitoumukset ja
sopimuksen toimeenpano edellyttävät myös
kehittyviltä mailta huomattavia ponnistuksia, kuten ympäristöhallinnon
vahvistamista ja valvonnan kehittämistä. Kun kehitysmaat
ovat tärkeä neuvottelukumppani useissa kansainvälisissä sopimuksissa,
tulee niiden osallistumisvalmiuksia vahvistaa ja sopimusten toimeenpanoa
tukea kehitysyhteistyövaroin.
Valiokunta toteaa, että kehitysyhteistyön
ympäristörahoituksen suunta on laskeva, mikä on ristiriidassa
Johannesburgin huippukokouksessa vuonna 2002 hyväksyttyjen
vuosituhattavoitteiden saavuttamisen kanssa eli poistaa äärimmäinen
köyhyys ja nälkä sekä taata
ympäristön kestävä kehitys.
Julkaisussa kansainväliset ympäristösopimukset
ja Suomen kehityspolitiikkaUlkoasiainministeriön julkaisu
2005. todetaan, että kehitysyhteistyön ympäristörahoitus
oli korkeimmillaan vuonna 2002 ja se on etenkin kahdenvälisessä ja
alueellisessa yhteistyössä ollut laskussa. Myös
ulkoasiainministeriön tutkimusrahoitus on ympäristön
osalta selvästi pienentynyt.
Valiokunta viitaten mainitun julkaisun johtopäätöksiin
katsoo, että kehityspolitiikan ympäristörahoitus
tulee nostaa entiselle tasolleen. Ympäristörahoituksen
selvittäminen Suomen kehitysyhteistyön tilastoista
on hankalaa, ja myös tähän tulisi panostaa
seurannan mahdollistamiseksi. Köyhyyden vähentämisohjelmia
tulee kehittää niin, että köyhyyden
vähentämisen tulokset ovat myös ekologisesti
kestäviä, ja köyhyysohjelmiin sisältyville
ympäristötoimille tulee suunnata riittävästi
varoja. Myös maatason yhteistyöneuvotteluissa
on tarpeen nostaa ympäristönäkökohdat
ja ympäristösopimukset systemaattisesti esiin
ja ottaa ympäristönäkökohtien huomioon
ottaminen myös rahoituksen suuruudessa huomioon.
Valiokunta korostaa erityisesti ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi
tarvittavan yhteistyön merkitystä ja rahoitustarvetta
jatkossa. Suomi on sitoutunut vuonna 2001 annetussa ns. Bonnin julistuksessa
tukemaan kehitysmaita niiden toimissa ilmastonmuutokseen vastaamiseksi.
Globaalien päästövähennystoimien
edistämiseksi tarvitaan valmiutta nykyistä suurempaan
tukitasoon.
Lähialueyhteistyö ja Pohjoisen ulottuvuuden ympäristökumppanuus
Lähialueyhteistyö on ympäristönäkökulmasta ollut
hyödyllistä erityisesti Suomenlahden ja Itämeren
suojelun sekä ydinturvallisuuden parantamiseksi Venäjällä ja
Itä-Euroopan entisissä sosialistimaissa.
Rahoituksen suunnitelmallinen väheneminen on perusteltua
olosuhteiden muuttumisen ja EU:n laajenemisen johdosta. Valiokunta
kuitenkin korostaa rahoituksen jatkumisen tarvetta erityisesti silloin,
kun hankkeilla voidaan parantaa Itämeren ja Suomenlahden heikkoa
tilaa. Kiireelliset suojelutoimenpiteet jätevesikuormituksen
vähentämiseksi kaikin tavoin ovat tarpeen ja Suomen
lähialueyhteistyötoimet perusteltuja myös
tulevaisuudessa. Tähän työhön
tarvitaan myös Venäjän vahvempaa sitoutumista.
Pohjoisen ulottuvuuden ympäristökumppanuuden
avulla on saatu aikaan hyviä ympäristönsuojelutuloksia.
Merkittävin pohjoisen ulottuvuuden ympäristökumppanuusrahaston
tuella valmistunut hanke on 200 miljoonaa euroa maksanut Pietarin
lounainen jätevedenpuhdistamo, johon rahasto osallistui
5,8 milj. eurolla. Suomi avusti hanketta yhteensä 10 miljoonalla
eurolla. Avustus käytettiin suomalaisiin toimituksiin. Lounainen
puhdistamo on viime vuosien merkittävimpiä Itämeren
alueen ympäristönsuojeluhankkeita, ja se vähentää Pietarista
Suomenlahteen johdettavia käsittelemättömiä jätevesiä noin
kolmanneksella.
Lähitulevaisuudessa valmistellaan ympäristökumppanuuden
peruspääoman lisärahoituskierros. Valiokunta
korostaa lähialueyhteistyön ja pohjoisen ulottuvuuden
ympäristökumppanuushankkeiden rahoituksen turvaamisen
tärkeyttä, sillä investoinnit Pietarin
seudun jätevesihuoltoon ovat kustannustehokas tapa parantaa
Suomenlahden tilaa ja vaatimattomalla omalla lahjoitusrahalla saadaan
aikaan merkittäviä kansainvälisiä rahoitusjärjestelyjä.
Pietarin pohjoisen kokoojatunnelin rakentaminen ja kemiallinen fosforin
poisto ovat Pohjoisen ulottuvuuden ympäristökumppanuuden
hankkeita, joihin seuraavaksi tarvitaan kansainvälisiä rahoitusjärjestelyjä ja
joihin myös Suomen apua on tarkoituksenmukaista antaa.
4 Yksittäisiä kannanottoja
Uusiutuvan energian edistäminen
Valiokunta on energia- ja ilmastoselonteosta antamassaan lausunnossa
(YmVL 8/2006 vp) katsonut, että Suomen tulee panostaa
uusiutuvien energioiden ja uusien teknologioiden edistämiseen
aiempaa voimakkaammin, koska uusiutuvan energian edistämisohjelman
tavoitteita vuoteen 2005 ei ole saavutettu tilastokeskuksen vuoden
2004 ennakkotietojen mukaan aurinkolämmön ja -sähkön,
tuulivoiman, vesivoiman, biokaasun, kierrätyspolttoaineiden,
liikenteen biopolttoaineiden eikä kaukolämpösektorilla käytettävän
bioenergian osalta. Uusiutuvien energialähteiden edistäminen
edellyttäisi siten selkeitä tukipäätöksiä,
kun tukitasot talousarvioehdotuksen mukaan säilyvät
ennallaan.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että asianmukaisen
tuuliatlaksen käytettävissä oleminen
on perusedellytys tarkoituksenmukaisten tuulivoimainvestointien
tekemiselle. Nykyinen atlas ei ole enää käyttökelpoinen,
koska sen mittaukset on tehty liian matalalla, eivätkä tuolloiset
mittausasemat anna kattavaa kuvaa tuulioloista. Valiokunta katsoo,
että tuuliatlaksen päivittämiseen tulee
ryhtyä mahdollisimman pian ja sen toteuttamiseen tarvittava
noin 2—3 milj. euron rahoitus tulee järjestää.
Luonnon monimuotoisuuden turvaaminen
Suomi on sitoutunut Johannesburgin huippukokouksessa vuonna
2002 luonnon monimuotoisuuden vähenemisen pysäyttämiseen
vuoteen 2010 mennessä. Suomessa on vuosia 1997—2005
koskevan biodiversiteettiohjelman arvioinnin myötä saatu
runsaasti lisätietoa biologisen monimuotoisuuden nykytilasta
ja kehityssuunnista sekä omaksuttujen toimintatapojen ja
tehtyjen toimien vaikuttavuudesta. Tarve turvata monimuotoisuutta
on arvion mukaan ymmärretty, mutta ohjelman toimet eivät
kuitenkaan ole kyenneet pysäyttämään
tai kääntämään luonnon monimuotoisuuden
kielteistä kehitystä. Tavoitteen saavuttamiseksi
valmisteilla on nyt kansallinen luonnon monimuotoisuuden suojelua
ja kestävää käyttöä koskeva
strategia ja toimintaohjelma vuosille 2006—2016.
Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelma METSO:n
kokeiluhankkeet ovat osoittaneet, että vapaaehtoisuuteen
perustuvat suojelukeinot ovat olleet tehokkaita ja saavuttaneet
myös maanomistajien hyväksynnän. Metsäluonnon hoidon
edistämisen määrärahasta (30.60.45)
on varattu 200 000 euroa luonnonarvokaupan kokeiluun Lounais-Suomessa.
Kysyntää on ollut enemmän kuin mihin
määräraha on antanut mahdollisuuden.
Valiokunta pitää perusteltuna kuvatuntyyppisen
tuloksellisen ja myönteisen vastaanoton saaneen toimintamuodon
jatkamista ja laajentamista luonnon monimuotoisuuden yhtenä suojelukeinona.
Ympäristökasvatus ja -viestintä
Valiokunta korostaa ympäristötietoisuuden
lisäämisen ja asennemuutoksen merkitystä kestävämpien
kulutustottumusten vakiinnuttamiseksi ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.
Erityisesti ilmastonmuutos merkitsee pitemmällä tähtäimellä koko
yhteiskuntaa koskettavaa muutosta, joten ilmastonäkökulma
on otettava osaksi kaikkea päätöksentekoa
ja kannustettava kansalaisia omissa valinnoissaan kestäviin
ratkaisuihin. Ympäristöjärjestöillä ja
uusiutuvien energialähteiden käyttöä edistävillä järjestöillä on
tässä työssä tärkeä merkitys,
joka tulee ottaa määrärahojen jaossa
huomioon. Ilmastonmuutosta ja uusiutuvia energialähteitä koskevan
tiedotuksen ja ympäristökasvatuksen rahoitus tulee
turvata.
Jäteverosta kokonaisselvitys
Valiokunta uudistaa vaatimuksensa jäteveron kokonaisselvityksen
tekemisestä. Jäteveron tuotto ennakoidaan 57 milj.
euroksi, mutta tuoton nousemisesta huolimatta aikaisempaa päätöstä jäteveron
tuoton ohjaamisesta osin pilaantuneiden alueiden ja käytöstä poistettujen
kaatopaikkojen kunnostamiseen ei ole tapahtunut. Valiokunta toistaa
aikaisemman kantansa siitä, että jäteveron
soveltamisalan laajentamismahdollisuuksia sekä teollisuuden
yksityisiin kaatopaikkoihin kohdistuvan ympäristöperusteisen
ohjauksen riittävyyttä tulee selvittää ja
ohjata osa jäteveron tuotosta pilaantuneiden alueiden ja käytöstä poistettujen
alueiden kunnostamiseen.