Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunnan puhemies on 7 päivänä helmikuuta 2003 lähettänyt valtioneuvoston kirjelmän eduskunnalle ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen muuttamiseksi (kaksoisrunkoasetus) (U 81/2002 vp) käsiteltäväksi suureen valiokuntaan ja samalla määrännyt, että ympäristövaliokunnan on annettava asiasta lausuntonsa suurelle valiokunnalle.
Valiokunnassa on ollut kuultavana
hallitussihteeri Jaana Heikkinen, liikenne- ja viestintäministeriö
Lisäksi valiokunnassa ovat olleet kuultavina Suomenlahden ja Itämeren öljykuljetusten turvallisuudesta (MINS 8/2002 vp) ympäristöneuvos Olli Pahkala ja neuvotteleva virkamies Maija Pietarinen ympäristöministeriöstä, osastopäällikkö Markku Mylly ja merenkulun ylitarkastaja Jorma Kämäräinen Merenkulkulaitoksesta sekä yli-insinööri Kalervo Jolma Suomen ympäristökeskus SYKEstä. Heidän lausuntojaan on voitu käyttää hyväksi kaksoisrunkoasetusta koskevan ehdotuksen arvioinnissa.
Komissio on antanut 20 päivänä joulukuuta 2002 ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi öljysäiliöalusten kaksoisrungosta (KOM (2002) 780 lopullinen). Ehdotus koskee kaksoisrunkoisten öljysäiliöalusten käyttöönoton nopeuttamista, raskasöljyjen kuljetuskieltoa yksirunkoisille öljysäliöaluksille ja alusten kunnonarviointiohjelman (CAS) soveltamisalan laajentamista. Ehdotuksen taustalla on öljysäliöalus Prestigen uppoaminen marraskuussa 2002 Espanjan rannikolla ja siitä aiheutunut mittava ympäristökatastrofi.
Valtioneuvosto pitää tärkeänä ympäristön kannalta vaarallisimpien raskaiden öljylaatujen kuljetuskieltoa yksirunkoisilla öljysäiliöaluksilla sekä kaksoisrunkovaatimuksen nopeutettua käyttöönottoa. Valtioneuvoston kantaa selostetaan tarkemmin valiokunnan kannanottojen yhteydessä.
Ympäristövaliokunta kannattaa valtioneuvoston tavoin raskaiden öljylaatujen kuljetuskieltoa yksirunkoisilla aluksilla sekä kaksoisrunkovaatimuksen nopeutettua käyttöönottoa. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan myös siinä, että Itämeren kannalta on erityisen tärkeää saada uusien sääntöjen piiriin Euroopan unionin hakija- ja naapurimaat. Valiokunta tukee voimakkaasti valtioneuvoston näkemystä, jonka mukaan unionin tulee pyrkiä saamaan erityisesti Venäjä sitoutumaan yksirunkoisten säiliöalusten kuljetuskieltoon.
Yksirunkoisten säiliöalusten nopeutetusta käytöstä poistamisesta tulee valtioneuvoston mielestä pyrkiä sopimaan myös kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO:ssa Marpol 73/78 -yleissopimusta muuttamalla. Ympäristövaliokunta yhtyy myös tähän valtioneuvoston kantaan ja korostaa, että valtioneuvoston tulee toimia aktiivisesti tavoitteen puolesta sekä EU:n kautta että kahdenvälisissä neuvotteluissa.
Valtioneuvoston kannassa esitetään tutkittavaksi poikkeusmahdollisuutta, jonka mukaan jäävahvistettujen kaksoispohjaisten säiliöalusten käyttö sallittaisiin raskaiden öljylaatujen kuljetuksessa lyhyen siirtymäkauden ajan edellyttäen, että aluksen sivutankkeja ei täytetä öljyllä. Alukset olisivat tällöin käytännössä yhtä turvallisia kuin kaksoisrunkoiset säiliöalukset. Valtioneuvoston esityksen taustalla ovat huoltovarmuuden takaamiseen liittyvät näkökohdat ja öljynkuljetuskaluston rajallisuus. Ympäristövaliokunnalla ei ole huomautettavaa valtioneuvoston esitykseen.
Yksirunkoisten säiliöalusten käyttökiellon osalta valiokunta kiinnittää huomiota vielä yhteen seikkaan, johon ei ole puututtu valtioneuvoston kannanotoissa. Kysymys on Euroopan unionin jäsenvaltion lipun alla purjehtivan säiliöaluksen liikennöinnistä unionin rannikkovesien ulkopuolella. Valiokunta katsoo, että unionin jäsenvaltion lipun alla purjehtivan säiliöaluksen tulee noudattaa uusia sääntöjä riippumatta siitä, millä merialueella se liikennöi. Valtioneuvoston tulee pitää näkökohta esillä asetusehdotuksen jatkokäsittelyssä.
Valtioneuvosto katsoo, että kaksoisrunkovaatimusten ohella EY-lainsäädäntö tulisi ulottaa kattamaan myös aluksen rakennetta ja koneistoa koskevat vaatimukset jääolosuhteissa (jääluokkamääräykset). Yhtenäisten jääluokkamääräysten aikaansaamista tulisi pyrkiä edistämään myös Itämeren merellisen ympäristönsuojelukomission (HELCOM) ja IMO:n puitteissa. Ympäristövaliokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan.
Edellä olevan perusteella ympäristövaliokunta esittää kunnioittavasti lausuntonaan,
että valiokunta yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan täydennettynä huomautuksella, joka koskee Euroopan unionin jäsenvaltion lipun alla purjehtivan säiliöaluksen liikennöintiä unionin aluevesien ulkopuolella.
Helsingissä 12 päivänä helmikuuta 2003
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Salme Kandolin