Perustelut
Valiokunta pitää lakiesitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Esityksellä saatetaan EU:n lannoiteasetus
osaksi Suomen lainsäädäntöä, mutta
samalla myös selvennetään voimassaolevaa
lainsäädäntöä. Valiokunta
pitää hyvänä lannoitevalmistelain
keskeistä tavoitetta lannoitevalmisteiden käytöstä ympäristölle
aiheutuvien haittojen vähentämisestä.
Lannoitevalmisteiden valmistuksessa, markkinoille saattamisessa
ja käytössä on varmistuttava siitä,
että toiminnasta ei aiheudu vaaraa ihmisten tai eläinten
terveydelle tai turvallisuudelle, kasvien terveydelle taikka ympäristölle.
Keskeiset keinot tavoitteen toteuttamiseksi sisältyvät
lannoitevalmisteiden laatuvaatimuksia, valvontaa ja laitosten hyväksymismenettelyä
koskeviin
säännöksiin.
Valiokunta toteaa, että uusi lainsäädäntö hahmottuu
melko vaikeasti, koska se on puitelainsäädännön
tyyppistä. Lainsäädännön
sisältö, kuten vaara ihmisten tai eläinten
terveydelle tai turvallisuudelle, kasvien terveydelle tai ympäristölle,
konkretisoituu vasta asetustasoisessa sääntelyssä.
Ministeriön asetuksissa ja niiden liitteissä on
tarkoitus yksityiskohtaisesti säätää esimerkiksi
ihmisten, eläinten ja kasvien taudinaiheuttajien sallituista
tai niitä indikoivista raja-arvoista ja sallittujen raskasmetallien
tai muiden haitallisten aineiden enimmäispitoisuuksista. Valiokunnalla
on ollut käytettävissä asetusluonnos
liitteineen.
Lannoitevalmisteiden valmistuksen ja markkinoille saattamisen
valvonta siirtyy ehdotuksen mukaan selkeästi valmistajan
vastuulle. Omavalvonnalla ja viranomaisten suorittamalla valvonnalla
voidaan turvata lain tavoitteiden saavuttaminen. Valvonta laajenee
koskemaan myös lannoitevalmisteiden käytön
valvontaa. Valiokunta pitää hyvänä,
että ehdotuksessa korostetaan lisäksi valvovan
viranomaisen velvollisuutta antaa ohjeita ja neuvontaa toiminnanharjoittajille.
Laitoshyväksyntää koskevalla vaatimuksella yhdenmukaistetaan
laitoshyväksyntä koskemaan myös muita
orgaanisia lannoitteita ja maanparannusaineita koskevia laitoksia
kuin lannoitevalmisteita eläimistä saatavista
sivutuotteista valmistavia laitoksia.
Lannoitevalmistelakia ei sovelleta lannoitteiden, lannoitevalmisteiden
eikä lannan hyödyntämiseen maanparannusaineena,
vaan siitä säädetään
ympäristölainsäädännössä (erityisesti
valtioneuvoston asetus maataloudesta peräisin olevien nitraattien
vesiin pääsyn rajoittamisesta, 931/2000
ja valtioneuvoston päätös puhdistamolietteen
käytöstä maanviljelyksessä,
281/1994). Ympäristö- ja lannoitelainsäädännön
välisen rajanvedon epäselvyyttä on pyritty
ehdotuksessa poistamaan, mutta hallintomenettelyissä tulisi edelleen
olemaan jonkin verran päällekkäisyyttä.
Valiokunta kiinnittää maa- ja metsätalousvaliokunnan
huomiota tarpeeseen yhteensovittaa eri lakien mukaiset menettelyt
siten, että päällekkäisyydet
poistetaan ja varmistetaan yhdyskuntien jätevedenpuhdistamoissa
syntyvien lietteiden asianmukainen käsittely siten, että maanparannusaineena
käytettävien lietteiden ravinne- ja raskasmetallipitoisuudet
eivät ylitä sallittuja pitoisuuksia.
Valiokunta painottaa maaperän suojelun tavoitteen tehokasta
huomioon ottamista ja pitää ehdotettuja uudistuksia
tärkeinä lannoitevalmisteiden raskasmetallipitoisuuksien
ylitysten sekä kasvi-, ihmis- ja eläintautiriskien
ehkäisemiseksi. Suomi on EU:hun liittyessään
saanut oikeuden pitää voimassa kansallinen lainsäädäntönsä, joka
koskee kadmiumin enimmäismäärän
rajoittamista lannoitteissa. Poikkeamisoikeus päättyy 31.12.2005,
ja Suomi on pyytänyt komissiota jatkamaan oikeuden voimassaoloa.
Valiokunta pitää poikkeamisoikeuden säilymistä erittäin tärkeänä ja
katsoo, että kadmiumpitoisten lannoitteiden käytön
estämiseen EU:n sisämarkkinoilla tulee kiinnittää Suomessa
erityistä huomiota. Valiokunta katsoo, että Suomen
tulee edelleen toimia sen suuntaisesti, että koko yhteisön alueelle
saadaan voimaan sama kadmiumraja-arvo kuin Suomessa nyt. Lakiehdotuksen markkinavalvonnalle
perustuvan nykyistä tehokkaamman valvontamenettelyn avulla
voidaan ehkäistä korkeita raskasmetallipitoisuuksia
sisältävien lannoitteiden käyttöä.
Valiokunta kiinnittää maa- ja metsätalousvaliokunnan
huomiota siihen, että teollisuuden sivutuotteiden käytön
lisääntymisestä ympäristölle
aiheutuvien riskien kasvaminen on otettava erityisesti huomioon.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan myös tutkimustarve
sivutuotteista valmistettujen lannoitevalmisteiden vaikutuksesta
maaperään, vesiin, ilmaan, kasvinviljelyyn ja
satojen laatuun on erittäin suuri.
Valvonnan tehokkuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota,
sillä voimakkaasti yleistynyt Internetin välityksellä tapahtuva
verkkokauppa asettaa uusia haasteita lisätessään
yksittäisten lannoite-erien suoratuontia lähialueilta.
Valiokunta korostaa, että elintarvikkeiden tuotantoketju
tulee nähdä yhtenä kokonaisuutena, jossa
huomio kiinnitetään tuotteen laatuun alkutuotannosta
kuluttajalle saakka, valvonta on aukotonta ja tuotteiden alkuperä jäljitettävissä.
Toimivan valvonnan turvaamisen ohella valiokunta pitää tärkeänä sitä,
että lakiesityksen avulla paitsi ehkäistään
haittojen aiheutuminen, myös edistetään
teollisuuden lannoitetarkoituksiin soveltuvien sivutuotteiden ja
ylijäämämaiden hyötykäyttöä.
Samanaikaisesti on tarpeen kiinnittää nykyistä enemmän
huomiota esimerkiksi metsäteollisuuden jätetuhkan
käyttöön metsänparannusaineena,
sillä tuhkan sisältämien raskasmetallien
liukoisuus voi vaihdella suuresti ja vaikutus ympäristössä olla
hyvinkin erilainen eri tapauksissa.
Valiokunta toteaa tyytyväisyydellä, että lakiehdotukseen
sisältyvää lannoitevalmistajien ilmoitusvelvollisuutta
tuotteiden määristä ja ravinnepitoisuuksista
voidaan hyödyntää esimerkiksi kasvihuonekaasujen
päästölaskennassa ja velvollisuus palvelee
siten muitakin tavoitteita kuin lain välitöntä valvontaa.
Valiokunta kiinnittää maa- ja metsätalousvaliokunnan
huomiota siihen, että laissa ei oteta huomioon kysymystä geenimuunneltujen
tuotteiden käyttämisestä raaka-aineena
lannoitevalmisteita valmistettaessa tai niiden merkitsemisestä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan suomalaiset lannoitevalmisteiden
valmistajat eivät käytä geenimuunneltuja
tuotteita valmisteissaan. EU:n lannoiteasetus ja sivutuoteasetus
eivät sisällä määräyksiä geenimuunneltujen
tuotteiden käyttämisestä raaka-aineena
lannoitevalmisteissa, vaan merkintöjä vaaditaan
ainoastaan elintarvikkeilta ja rehuilta. Pakkausmerkintöjä koskevia
vaatimuksia tulisi yleisemminkin selventää ja
tarkentaa siten, että niistä ilmenevät kaikki
ympäristölle tai terveydelle haitalliset ainesosat.
Valiokunnalle on esitetty, että lakiin tulee sisällyttää voimassaolevaan
lannoitelakiin sisältyvää ns. ankaralle
vastuulle perustuvaa vahingonkorvaussäännöstä vastaava
sääntely. Vahingonkorvausvelvollisuussäännös
suojaa voimassaolevan lain mukaan tehokkaasti ammattimaista maanviljelystoimintaa
harjoittavia elinkeinonharjoittajia lannoitevalmisteen virheellisyystilanteessa.
Siinä lähtökohtana on lannoitevalmisteen
valmistajan, pakkaajan, maahantuojan tai muun markkinoille saattajan
velvollisuus korvata virheellisestä lannoitetuotteesta
aiheutunut vahinko.
Lakiehdotukseen ei sisälly vahingonkorvaussäännöstä,
sillä lähtökohtana on pidetty maa- ja metsätalousvaliokunnan
mietintöä MmVM 6/1997 vp, jossa katsotaan,
että tuoteryhmäkohtaisilla toisistaan poikkeavilla
säännöksillä ei ole asiallista
perustetta ja että erot aiheuttavat käytännössä tarpeetonta
epätietoisuutta ja sekaannusta. Ratkaisua on perusteltu
myös sillä, että lainsäädäntö on
muutoinkin muuttunut tuotevastuulain soveltamisalan laajennuttua
koskemaan myös maatalouden alkutuotteita. Kauppalakiin
(355/1987) perustuvaan vahingonkorvaussääntelyyn
siirtymisen ei ole arvioitu olennaisesti lisäävän
ammattimaisesti harjoitettuun maanviljelyyn liittyviä riskejä.
Valiokunta esittää, että maa- ja
metsätalousvaliokunta arvioi huolellisesti esitettyjä lähtökohtia,
koska vahingonkorvaussäännöksellä voi olla
välillistä, ennaltaehkäisevää merkitystä myös
ympäristönsuojelun näkökulmasta.
Teoreettisen yhdenmukaisuuslähtökohdan ohella lainsäädäntöratkaisulle
tulee olla myös pitävät käytännölliset
perusteet. Lainsäädännön tulee tukea
kuluttajien luottamusta maataloustuotannon turvallisuuteen ja korostaa
tuottajan vastuuta myös alkutuotteiden laadusta. Maanviljelijän oikeusaseman
selvittämiseksi on kauppalakiin perustuvan oikeudellisen
aseman arvioiminen välttämätöntä.
Lopuksi valiokunta huomauttaa, että lakiehdotuksen
3 §:ään tulee lisätä puuttuva
viittaus lakiin vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden
käsittelyn turvallisuudesta (390/2005).