Perustelut
Valtioneuvosto hyväksyi Suomen kansallisen toimenpideohjelman
13.10.2005, minkä jälkeen se toimitettiin EU:n
komissiolle. Komissio arvioi jäsenmaiden laatimat
toimenpideohjelmat ja julkaisee niistä raporttinsa tammikuussa
2006. Ohjelma on näin ollen komission käsiteltävänä, eikä siihen
voida enää tässä vaiheessa tehdä muutoksia.
Valiokunta on siksi arvioinut ohjelmaa vain yleisluontoisesti.
Valiokunta toteaa, että kestävä kehitys
-näkökulma tuli osaksi Lissabonin strategiaa Göteborgin
huippukokouksen tuloksena. Uudistetussa Lissabonin strategiassa
kestävä kehitys on aikaisempaa vankempi osa kasvun
ja työllisyyden edistämistä painottavaa
strategiaa.
Lissabonin strategia ja kestävän kehityksen strategia
luovat yhdessä perustaa eurooppalaiselle talous- ja yhteiskuntamallille.
Molemmissa painotetaan globaalia toimintaympäristöä,
resurssitehokkuutta ja innovaatioiden sekä käyttäytymistapojen
muutoksen ja eri sidosryhmien yhteistyön merkitystä.
Lissabonin strategian tavoitteiden toteutumisella voidaan luoda
edellytyksiä pitkän aikavälin kestävän
kehityksen strategian edistämiselle, ja vastaavasti kestävän
kehityksen strategia voi tukea Lissabonin strategian keskipitkän
aikavälin tavoitteita. EU:n tasolla strategioiden välistä suhdetta
on kuitenkin tarpeen tarkentaa, jotta ne muodostaisivat hallitun
kokonaisuuden.
Valiokunta pitää hyvänä,
että rakennemuutosta ja kestävää kehitystä tukeva
energia- ja ilmastopolitiikka on nostettu Suomen toimenpideohjelman
yhdeksi painopistealueeksi. Kunnianhimoisen tavoitteen mukaan hallituksen
politiikka nojaa taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti
kestävään kehitykseen, mikä merkitsee
tuotannollisen toiminnan, taloudellisen kasvun ja ympäristönäkökohtien
tasapainoista huomioon ottamista. Yksityiskohtaisemmalla tasolla
toimenpideohjelmassa käsitellään kuitenkin
vain kahta tavoitetta; energiatehokkuuden parantamista ja ympäristöteknologian
kehittämistä.
Ympäristö- ja energiakysymykset kytkeytyvät
kiinteästi toisiinsa. Suomen tuotantorakenne, ilmasto,
sijainti ja maan sisäiset pitkät kuljetusetäisyydet
korostavat energiaratkaisujen merkitystä. Ilmastonmuutoksen
hillitseminen on niin keskeisesti talous- ja työllisyyspolitiikkaan vaikuttava
tekijä, että sen sisällyttäminen
kansalliseen toimenpideohjelmaan on perusteltua. Valiokunta toteaa,
että toimenpideohjelmaan on tältä osin
sisällytetty vain viittauksia valmisteilla olevaan energia-
ja ilmastostrategiaan. Toimenpideohjelman täydentäminen
tältä osin onkin tarpeen strategian tultua hyväksytyksi.
Valiokunta yhtyy näkemykseen uusien ohjauskeinojen tarpeesta
ja katsoo, että pitkän ajan politiikkalinjaukset
verorakenteen uudistamiseksi ovat tarpeen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Toimenpideohjelman konkreettisempi sisältö ja
kasvun ja ympäristönsuojelun synergia sisältyy
ympäristöteknologian kehittämistavoitteisiin.
Ekotehokkaiden innovaatioiden tukemisella edistetään
ympäristötavoitteiden saavuttamista. Edelläkävijän
asema ympäristöteknologiaosaajana edistää paitsi
ympäristönsuojelua myös yritysten kilpailukykyä.
Ympäristöpoliittisilla ohjauskeinoilla voidaan
paitsi saavuttaa halutut ympäristötavoitteet myös
luoda markkinoita uudelle ympäristöteknologialle.
Suomella on korkeatasoista osaamista ympäristöteknologiassa, mutta
tutkimustulosten tuotteistamisessa ja viennin onnistumisessa on
parantamisen varaa. Ympäristöteknologian maailman
markkinat kasvavat yli 10 prosenttia vuodessa, ja markkinoiden arvo
on noin 550 miljardia euroa. Markkinoiden kasvun luomia mahdollisuuksia
ja edelläkävijäasemaa ei kuitenkaan ole
onnistuttu riittävästi hyödyntämään
ympäristötekniikan viennissä.
Valiokunta korostaa, että pienet ympäristöteknologiayritykset
tarvitsevat tukea kaupallistamisen ja markkinoinnin kehittämisessä,
viennin edistämisessä ja vientimarkkinoiden tarpeiden
ja potentiaalin kartoittamisessa. Yritysten verkottuminen ja kumppanuuksiin
perustuvien liiketoimintamallien luominen on tärkeää markkinauskottavuuden
saavuttamiseksi kriittisen massan kautta. Yritysrahoitusta tulee
määrätietoisesti edistää tukemalla
pilottihankkeita ja referenssilaitoksia. Uudet rahoitusmallit ovat
tarpeen ympäristöteknologiainvestointien riskien jakamiseksi.
Valiokunta katsoo, että uusien teknologiahankkeiden syntymisen
kannustamiseksi tarvitaan selkeitä, pitkän aikavälin
linjauksia, joiden varaan toimijat voivat perustaa kannattavuuslaskelmansa
ja investointipäätöksensä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että kestävän kulutuksen ja tuotannon
toimikunnan ohjelmaesitysKestävän kehityksen
ja tuotannon toimikunta (KULTU); Vähemmän enemmästä ja
paremmin. Ehdotus kansalliseksi ohjelmaksi 16.6.2005. on otettu
toimenpideohjelmaan. Ohjelma liittyy YK:n kestävän
kehityksen huippukokouksen päätökseen
laatia 10-vuotinen puiteohjelma kestävien tuotanto- ja
kulutustapojen edistämiseksi. Kestävän
kehityksen toimikunta on aloittamassa kestävän
kehityksen strategian päivityksen, ja ohjelma muodostaa
tälle työlle hyvän pohjan. Talouden ja
työllisyyden kasvun tulee tukea kestäviä kulutus-
ja elämäntapoja ja johtaa talouden kasvun ja ympäristöhaittojen
irtikytkentään niin, että lisääntyvä vauraus
tuotetaan yhä vähenevällä ympäristökuormituksella. Toimikunnan
esityksistä on nostettu erityisesti esiin materiaalitehokkuuden
palvelukeskuksen perustaminen. Luonnonvarojen ja materiaalien säästävä käyttö on
yhä tärkeämpi kansainvälinen
kilpailukykytekijä, ja siten energia- ja materiaalitehokkuuteen
panostamalla voidaan kansallisella tasolla parhaiten lujittaa Lissabonin strategian
ja ympäristöpolitiikan välistä yhteyttä.