Perustelut
Yleistä
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Suomella on Kioton sitoumuskaudella vuosina 2008—2012
käytettävissään sallittuja päästömääräyksiköitä 71,1
milj. ekvivalenttisen hiilidioksiditonnin edestä keskimäärin
vuodessa, mikä ei riitä kattamaan arvioituja kasvihuonekaasupäästöjä kyseisinä vuosina.
Kansallisen energia- ja ilmastostrategian uudistamisen yhteydessä tehdyn
linjauksen mukaan päästövelvoitteen hoitamiseen
osallistuvat päästökauppasektorin ja
sen ulkopuolisten sektoreiden toimijat sekä myös
valtio hankkimalla päästöyksiköitä Kioton
mekanismeilla 10 Mt:n määrää vastaten.
Kioton mekanismien käytön ensisijainen tavoite
on hankkia päästöyksiköitä kustannustehokkaasti.
Mekanismien käyttö tulee kuitenkin nähdä myös
osana teknologian siirtoa, jolla ilmastonmuutoksen kannalta keskeiset
kehitys- ja siirtymämaat saadaan asteittain tiiviimmin
mukaan kasvihuonekaasujen vähentämiseen. Mekanismien
käytöllä luodaan samalla valmiuksia hyödyntää mekanismien
kaltaisia järjestelmiä myös vuoden 2012
jälkeen toteutettavassa ilmastopolitiikassa, jos kansainvälisessä ilmastopolitiikassa
kehitys etenee siihen suuntaan. Mekanismien käytöllä suunnataan
siten päästöjen vähentämiseen
tähtääviä toimia oman maan sijasta
kokonaisuuden kannalta edullisimpiin kohteisiin sekä tuetaan
kestävää kehitystä maassa, jossa
hanke toteutetaan.
Suomen tavoitteena on hankkia omalla hanketoteutuksella päästöyksiköitä 3,7
Mt, josta noin 2,7 Mt puhtaan kehityksen hankkeilla eli CDM-hankkeilla
ja 1 Mt yhteistoteutushankkeilla eli JI-hankkeilla vuosina 2006—2012.
Hanketoimintaan liittyvien saatavuusriskien vuoksi oman hanketoteutuksen
ohella esitetään hankittavaksi noin 3 Mt päästöyksiköitä valtioiden
välisen päästökaupan avulla.
Osto-ohjelmassa keskitytään sellaiseen päästökauppaan,
johon on kytketty päästöjä vähentäviä tai
muita ympäristötoimia ns. Green Investment Schemen
(GIS) avulla.
CDM-hankkeisiin panostetaan JI-hankkeita enemmän, koska
suurissa kehitysmaissa, kuten Kiinassa, Intiassa ja Brasiliassa
myyntipotentiaali on suuri ja niissä arvioidaan
olevan paremmat hankintamahdollisuudet kuin JI-maissa. Koeohjelman
CDM-hankkeita on toteutettu ja vireillä Hondurasissa, El
Salvadorissa ja Sambiassa. JI-hankkeita ja kansainvälistä päästökauppaa
koskevia neuvotteluja on toistaiseksi käyty Bulgarian,
Romanian, Venäjän ja Tsekin tasavallan kanssa.
JI-hankkeita on toteutettu Viron ja Ukrainan kanssa. GIS-konseptin
toimintamalleja vasta luodaan, eikä sille siten ole kansainvälisiä sääntöjä.
GIS-kauppoja on tehty toistaiseksi erittäin vähän.
GIS saattaa kuitenkin mahdollistaa suurten päästöyksikkömäärien
kustannustehokkaan hankinnan ja sellaisten politiikkatoimien liittämisen
kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen
kohdemaissa, joita JI-hankkeiden kautta ei ole mahdollista toteuttaa
(kuten institutionaaliset kehitys- ja koulutushankkeet).
Kioton mekanismien käyttö edistää ympäristöteknologian
kehittämistä, siirtoa kehitysmaihin, käyttöönottoa
ja yleensä hankkeiden isäntämaiden kestävän
kehityksen tavoitteiden saavuttamista. Isäntämaat
saavat hankkeiden kautta investointeja ja kehittynyttä,
vähäpäästöistä teknologiaa.
Ulkoasianministeriön päästövähenemien
hankintaa Suomelle vv. 2006—2012 koskevassa toimintasuunnitelmaluonnoksessa
määritellään CDM:n politiikkaulottuvuuksiksi
ilmastopoliittinen ulottuvuus, suomalaisen ympäristöosaamisen
ja teknologian siirron edistäminen sekä kehityspoliittinen
ulottuvuus.
Ulkoasiainministeriön toimintasuunnitelmaluonnoksen
mukaan koeohjelman kokemusten perusteella voidaan arvioida, että muun
ohella pienvesivoimahankkeet, tuulienergia, energiamuodon vaihto,
biomassahankkeet ja kaatopaikkakaasuprojektit tarjoavat kiinnostavaa
potentiaalia hankkeille. Hiilidioksidin varastointi ja muut
innovatiiviset ratkaisut voivat tulevaisuudessa tarjota uusia toimintamahdollisuuksia.
Marrakeshissa pidetyssä ilmastosopimuksen sopimusosapuolten
seitsemännessä konferenssissa (COP 7) päästiin
yhteisymmärrykseen Kioton pöytäkirjan
toimeenpanosäännöistä, mukaan
lukien mekanismien käyttö ja toimintatavat niiden
käytössä. Nämä hyväksyttiin
muodollisesti Montrealissa vuonna 2005 (COP 11). Näihin
kuuluu ensinnäkin vaatimus mekanismien täydentävyydestä.
Teollisuusmaiden mekanismeilla hankkima mahdollisuus ylittää päästökiintiönsä ei
saa olla määrällisesti merkittävä. Mitään
lukuarvoa tälle täydentävyysvaatimukselle
säännöt eivät kuitenkaan määrittele.
Linkkidirektiivin mukaan EU:n jäsenvaltiot voivat sallia,
että laitosten toiminnanharjoittajat voivat käyttää Kioton
hankemekanismeista saatuja päästövähenemiä päästökaupassa.
Kaudella 2008—2012 mekanismien käytön
enimmäismäärä asetetaan kansallisessa
jakosuunnitelmaesityksessä ja laitoskohtainen raja päästöoikeuksien
myöntämispäätöksissä.
Kioton mekanismien käyttöä koskevalla
lailla luodaan hallinnolliset puitteet suomalaisten oikeushenkilöiden
osallistumiselle mekanismien käyttöön, mutta
linkkidirektiivi pannaan täytäntöön
tältä osin hallituksen esityksellä laiksi
päästökauppalain muuttamisesta (HE 161/2006
vp), josta valiokunta antaa lausuntonsa erikseen. Kansallisessa
jakosuunnitelmaluonnoksessa esitetään päästökauppasektorin
toiminnanharjoittajille mahdollisuutta käyttää hankemekanismeja
enintään 11,7 % laskennallisten
päästöoikeuksien kokonaismäärästä.
Valiokunta pitää tätä perusteltuna
lähtökohtana korostaen, että Kioton sopimuksen
päästövähennysvelvoitteiden
täyttäminen pääasiassa kansallisin
toimin on selkeä lähtökohta.
Valiokunta korostaa myös Kioton pöytäkirjaan,
osapuolikokousten päätöksiin ja linkkidirektiiviin
perustuvien hyväksyttävyyskriteerien merkitystä.
Linkkidirektiivin 11 a artiklan mukaan EU:n päästökauppajärjestelmässä ei
voida Kioton ensimmäisellä velvoitekaudella eikä sitä edeltävällä kolmivuotiskaudella
käyttää maankäytöstä,
maankäytön muutoksesta tai metsätaloutta
koskevista toiminnoista eikä ydinvoimahankkeista saatuja
ERU- tai CER-yksiköitä. Päästökauppalakia
koskevan muutosesityksen (HE 161/2006 vp) 51 c §:ssä ehdotetaan
säädettäväksi vastaavat rajaukset
oikeuteen käyttää hankeyksiköitä.
Linkkidirektiivin 11 b artiklan 6 kohta edellyttää,
että yli 20 megawattia tuottavien vesivoimahankkeiden
osalta jäsenvaltiot varmistavat hankkeita hyväksyessään,
että asiaankuuluvat kansainväliset perusteet
ja ohjeet otetaan huomioon tällaisia hanketoimintoja kehitettäessä.
Kohdassa viitataan erityisesti Maailman patokomission vuoden 2000
marraskuussa valmistuneeseen raporttiinDams and Development — a
New Framework for Decision-Making. sisältyviin perusteisiin
ja ohjeisiin. Kioton mekanismien käyttöä koskevan
lakiehdotuksen 7 §:n 1 momentin 4 kohdassa ehdotetaan
CDM-hankkeen hyväksymisen perusteista säädettäväksi
viittaamalla Kioton pöytäkirjan ja sen osapuolikokouksen
vaatimuksiin. Lakiesityksen perustelujen mukaan hankkeiden hyväksymiselle
asetettavat edellytykset on toteutettu viittauksilla Suomea sitoviin
kansainvälisiin sopimuksiin ja yhteisölainsäädäntöön
siitä syystä, että sääntely
voi lähitulevaisuudessakin muuttua.
CDM-hankkeiden hyväksymiskriteerit
Valiokunta korostaa, että hankemekanismeilla tuetun
kehityksen tulee olla mahdollisimman kestävää ja
päästövähennyspotentiaaliltaan
tehokasta. Säädösehdotus on huolellisesti
laadittu, mutta erittäin tekninen. Esimerkiksi lain tarkoitusta
kuvaavassa 1 §:ssä todetaan lain tarkoituksena
olevan luoda hallinnolliset puitteet Kioton mekanismien käyttämiselle,
mutta ei kuvata sisällöllisiä tavoitteita,
kuten ympäristöteknologian kehittämisen,
siirron ja käyttöönoton edistämistä kehitysmaissa
ja yleensä hankkeiden isäntämaiden kestävän
kehityksen tavoitteiden saavuttamisen tukemista. Valiokunta esittää talousvaliokunnalle,
että se harkitsee näiden, omien päästövähennystavoitteiden
saavuttamisen ohella keskeisten sisällöllisten
tavoitteiden lisäämistä 1 §:ään.
Kioton pöytäkirjan soveltamissääntöjen
perusedellytys hankkeen hyväksyttävyydelle CDM-hankkeeksi
on, että sen ilmaston kannalta suotuisia vaikutuksia ei
syntyisi ilman siihen osallistuvien toisten maiden panosta (ns.
lisäisyysvaatimus). Kioton pöytäkirja
ja osapuolikokouksen päätökset edellyttävät
lisäksi muun muassa, että CDM-hankkeet
edistävät isäntävaltion kestävää kehitystä.
Hankkeen kasvihuonekaasujen vähentämistä koskevien
vaikutusten tulee myös olla mitattavissa olevia ja pitkäaikaisia.
Lähtökohtaisesti hankkeen isäntävaltio
arvioi hanketta hyväksyessään, edistääkö hanke
kestävää kehitystä. Isäntävaltio
lausuu kirjallisesti hankkeen kestävän kehityksen
mukaisuudesta, eikä hanketta voi rekisteröidä CDM-hankkeeksi ilman
tätä lausumaa. Myös hankkeen validointiraportin
laativa riippumaton toimija (designated operational entity, DOE)
lausuu raportissaan hankkeen kestävän kehityksen
periaatteiden mukaisuudesta.
CDM-hankkeeksi hankkeen hyväksyy ja rekisteröi
ilmastosopimuksen sihteeristön alaisuudessa toimiva puhtaan
kehityksen mekanismin hallintoneuvosto (CDM Executive Board).
Hallintoneuvosto valvoo, että syntyneiden päästöyksiköiden
syntytapa täyttää Kioton pöytäkirjan
ja osapuolikokouksen päätösten vaatimukset,
muun muassa kestävän kehityksen mukaisuuden. Hankkeen
kestävän kehityksen mukaisuutta sekä sen
vaikutusten mitattavuutta ja pitkäaikaisuutta CDM-hallintoneuvosto
arvioi hankeasiakirjan ja validointiraportin sisältämien
tietojen perusteella.
Valiokunta pitää tärkeänä kestävän
kehityksen näkökulman ja yleensä hankkeiden
hyväksymiskriteerien eksplisiittistä sisällyttämistä lakiin.
Lakiehdotuksen yksityiskohtaisissa perusteluissa kriteeriperusta
tuodaan esiin, mutta pykälätasolla viittaus on
vain tekninen. Valiokunta katsoo, että sääntelyn
informatiivisuutta voidaan parantaa vaihtoehtoisesti muuttamalla
lakiehdotuksen 7 §:n 1 momentin 4 kohtaa siten, että siinä viitataan
keskeisiin, tavoitteellisiin hyväksymiskriteereihin seuraavasti:
4) hanke tavoitteidensa ja suunnitellun toteutuksensa puolesta täyttää Kioton
pöytäkirjassa ja osapuolikokousten päätöksissä asetetut
edellytykset, kuten kestävän kehityksen edistämisen
sekä päästövähennysten
lisäisyyden, mitattavuuden ja pitkäaikaisuuden; sekä päästökauppadirektiivin
11 b artiklan 6 kohdassa asetetut edellytykset; ja sitä on
muutenkin pidettävä toteuttamiskelpoisena.
Muita muutosehdotuksia
Valiokuntakuulemisessa on kiinnitetty huomiota siihen, että lakiehdotuksesta
puuttuu todentamistehtävien suorittamista koskeva pykälä.
Koska todentaja tulee lain nojalla toimimaan julkisessa hallintotehtävässä,
tulee lakiin sisällyttää päästökauppalain
tapaan vähintään julkisen hallintotehtävän
hoitamisedellytykset kuvaava sääntely esimerkiksi
seuraavasti: Todentajan on tässä laissa tarkoitettuja
julkisia hallintotehtäviä hoitaessaan noudatettava,
mitä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999),
sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa
annetussa laissa (13/2003), hallintolaissa (434/2003)
ja kielilaissa (423/2003) säädetään.
Lakiehdotuksen 10 §:n 3 momentin mukaan ympäristöministeriö voi
todentajan hyväksyessään asettaa hyväksymispäätöksessä ehtoja,
jotka ovat tarpeen todentamisen asianmukaiseksi suorittamiseksi.
Valiokuntakuulemisessa on tullut esiin, että tarvetta on
myös asetuksenantovaltuudelle. Valiokunta katsoo, että valtuuden
voisi sijoittaa 3 momentin loppuun seuraavasti: Ympäristöministeriö voi
lisäksi antaa asetuksella tarkempia säännöksiä päästöjen
tarkkailusta, päästöistä laadittavasta
selvityksestä, todentajan lausunnosta, todentajan hyväksymismenettelystä,
hyväksymisen edellytysten arvioinnista ja todentamistehtävän
suorittamisesta.
Valiokunta ehdottaa myös lakiehdotuksen 9 §:n
1 momentin 6 kohdan alkuun lisättäväksi hankkeen
piiriin kuuluvien päästöjen tarkkailusta (ja
hankkeen tuottamien päästövähennysten todentamisesta
on hyväksyttävä suunnitelma). Lisäksi
esitetään harkittavaksi, onko selvyyden vuoksi
tarpeen lisätä lakiehdotuksen 14 §:n
3 momentin loppuun virke: Valtuutuksen antamisesta päättää ympäristöministeriö.