Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
EU:n ns. maaseutuasetukseenNeuvoston asetus (EY) N:o 1698/2005
Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston tuesta
maaseudun kehittämiseen. sisältyy neljä toimintalinjaa,
joista linja kahden tuet koskevat ympäristön ja
maaseudun tilan parantamista. Näitä tukia ovat
luonnonhaittakorvaus, Natura 2000 -tuet, vesipuitedirektiiviin liittyvät
tuet, maatalouden ympäristötuet, eläinten
hyvinvointia edistävät tuet ja ei-tuotannollisten
investointien tuet.
Valiokunta pitää uudistusta lainsäädäntöä selkeyttävänä,
kun ehdotuksen mukaan toimintalinjaan kaksi sisältyvistä tuista
säädetään omassa lainsäädännössään.
Maatalouden luonnonhaittakorvaus ja ympäristötuki
muodostavat tärkeän osan tilojen perustoimeentuloa,
mutta ovat samalla ympäristön kannalta merkityksellisiä edistäessään
ympäristönäkökohtien ja kestävän
kehityksen huomioon ottamista maaseudun kehittämisessä.
Natura 2000 -alueita ja vesipuitedirektiiviin liittyvää tukijärjestelmää ei
kuitenkaan ehdoteta sisällytettäväksi
lakiin, koska maatalouden ympäristötukitoimilla
edistetään sekä luonnon monimuotoisuuden
turvaamista Natura 2000 -maatalousalueilla että vesienhoitosuunnitelmien
toimeenpanoa.
Uudistuksella voimassaolevan lainsäädännön mukaisen
tavanomaisen hyvän maatalouskäytännön
vaatimuksen tilalle tulevat ns. täydentävät
ehdot. Tuella kannustetaan jatkamaan viljelyä sopeutuen
samalla tiukkeneviin ympäristövaatimuksiin. Tärkeitä tavoitteita
ovat esimerkiksi huolehtiminen luonnon monimuotoisuudesta, ympäristökuormituksen
vähentäminen ja torjunta-aineiden käytöstä aiheutuvien
riskien ehkäiseminen.
Erittäin tärkeää on pitkäjänteisten
ympäristönhoitotoimien jatkaminen vesistöjen
ja Itämeren rehevöitymisen vähentämiseksi.
Maatalouden ympäristötuki on pääasiallinen
keino maataloudesta aiheutuvan vesistökuormituksen vähentämiseksi.
Uudistus lisää toteutuessaan ympäristötukijärjestelmän
vaikuttavuutta, mitä valiokunta pitää tärkeänä.
Valiokunta on kuitenkin huolissaan siitä, että laaja
sitoutuminen uuteen ympäristötukijärjestelmään
ei välttämättä toteudu siksi,
että ehdot ovat nykyistä ohjelmaa kalliimmat toteuttaa, mutta
korvaustaso alhaisempi. Lisätoimenpiteiden taloudellinen
merkitys on jopa puolet viljelijän tuloista. Jos investointi
on huomattavasti kalliimpi kuin maksettava tuki, sitoutuminen lisätoimenpiteeseen
voi olla viljelijälle mahdotonta. Kuten esityksessä todetaan,
esimerkiksi kosteikkoja on nykyisellä ohjelmakaudella perustettu
vähän, koska pinta-alaperusteisella ympäristötuella
ei ole saatu riittävän houkuttelevaa korvausta
investointityyppiseen toimenpiteeseen. Lakiehdotuksen mukaan ohjelmakaudella 2007—2013
on tarkoitus rahoittaa kosteikkojen perustamista ei-tuotannollisten
investointien tuen kautta. Valiokunta pitää sitä myönteisenä, vaikka
kokonaisrahoitustaso onkin huolestuttava.
Lakiehdotuksen 13 §:n 2 momentin mukaan työvoima-
ja elinkeinokeskuksen on hankittava alueellisen ympäristökeskuksen
lausunto ennen 4 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetun
tuen myöntämistä. Hallituksen esityksen
yksityiskohtaisissa perusteluissa (s. 20/II) painotetaan,
että näiden ei-tuotannollisten investointien osalta lausunto
on aina pyydettävä. Muilta osin lausunnon pyytäminen
on harkinnanvaraista.
Valiokunta pitää ehdotettua lausunnonpyyntövelvollisuutta
perusteltuna alueellisen ympäristökeskuksen asiantuntemuksen
hyödyntämiseksi. Kysymykseen tulevia ei-tuotannollisia
investointeja ovat esimerkiksi kosteikon perustaminen ja arvokkaiden
perinnebiotooppien alkuraivaus ja aitaaminen. Perinnebiotoopit ovat pääasiassa
niiton ja laidunnuksen synnyttämiä luonnoltaan
monimuotoisimpia maatalousympäristöjä,
joiden hoito ja kunnostus on maatalousympäristössä keskeistä luonnon
monimuotoisuuden turvaamiseksi.
Valiokunta esittää tässä yhteydessä lainsäädäntöteknistä muutosta
lakiehdotuksen 13 §:n 4 momenttiin, joka ei esitetyssä muodossaan
ole johdonmukainen pykälän alkuosan kanssa. Valiokunta
esittää, että 4 momentin alkuosa muutetaan
kuulumaan "Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä lausunnon
hankkimisesta
alueelliselta ympäristökeskukselta tai paikalliselta
toimintayksiköltä." Muutos on perustuslain 80 §:n
kannaltakin tarpeellinen, koska lausuntojen pyytämisestä säädetään 13 §:n
2 ja 3 momentissa ja 4 momentti sisältää valtuuden
antaa tätä koskien tarkempia säännöksiä,
ei itse velvollisuudesta pyytää lausunto.