Perustelut
Kaksoisrunkoasetus
Kaksoisrunkoasetuksen muutosten käsittely on Euroopan
unionissa loppuvaiheessa. Neuvosto hyväksyi maaliskuussa
asiaa koskevan yhteisen kannan, mikä merkitsee asian poliittista
sopimista.
Ympäristövaliokunta pitää valtioneuvoston tavoin
erittäin tärkeänä kaksoisrunkoasetukseen tehtyjä muutoksia
yksirunkoisten alusten poistamisaikataulun nopeuttamisesta sekä raskaiden öljylaatujen
kuljetuskiellosta. Muutokset ovat merkittävä edistysaskel
meriturvallisuuden edistämisessä. Valiokunta yhtyy
valtioneuvoston näkemykseen myös siitä,
että on tärkeää saada asia EU:n
tasolla päätökseen ennen kesäkuun
2003 loppua, koska neuvottelut asiasta alkavat Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä
IMO:ssa
jo heinäkuussa 2003. Valtioneuvosto korostaa, että EU:ssa
hyväksytyt säännöt tulee saada
voimaan myös globaalilla tasolla, erityisesti Venäjän öljykuljetusten
takia. Valiokunta tukee voimakkaasti myös tätä valtioneuvoston
kantaa.
Valiokunta painottaa edelleen, että valtioneuvoston
tulee huolella seurata jäävahvistusvaatimuksia
koskevan säädösvalmistelun etenemistä. Saadun
selvityksen mukaan Itämeren merellisen ympäristön
suojelukomissio (Helcom) on perustanut työryhmän
valmistelemaan asiaa. EU:n komission edustaja osallistuu työryhmän
työhön. Tarkoituksena on, että jäävahvistusvaatimuksia koskeva
Helcom-suositus hyväksytään vuoden 2003
loppuun mennessä. Komissio aikoo valmistella oman säädösehdotuksensa
Helcom-työryhmän työn tulosten pohjalta.
Valiokunnan mielestä valtioneuvoston tulee tarvittaessa
kiirehtiä komission valmistelutyötä.
EU-valmistelua on jatkettava siitä huolimatta, ettei Helcom-suositus
valmistu suunnitellussa aikataulussa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että jäävahvistusvaatimuksia koskevat
säännöt hyväksytään
pikaisesti myös IMO:ssa. Valiokunta katsoo, että valtioneuvoston
tulee neuvotella Helcom-suosituksen viemisestä IMO:hon
heti sen valmistuttua, jos suositus hyväksytään
ennen EU-säädösten valmistumista.
Öljy- ja kemikaalikuljetusten turvallisuus
Suomenlahden ja Itämeren öljykuljetukset tulevat
kasvamaan merkittävästi tulevaisuudessa. Viime
vuonna öljyä kuljetettiin noin 68 miljoonaa tonnia.
Vuonna 2010 kuljetusten määrän arvioidaan
olevan jopa 130 miljoonaa tonnia.
Kasvava öljy- ja kemikaaliliikenne Suomenlahdella ja
Itämerellä ei saa kasvattaa onnettomuusriskiä.
Yksiselitteiseksi lähtökohdaksi onkin valiokunnan
mielestä asetettava kuljetusten turvallisuus ja meriympäristön
suojeleminen.
Öljykuljetusten viimeaikaiset onnettomuudet ovat jo
johtaneet turvallisuusvaatimusten tiukentamiseen. Merkittävä parannus
on öljysäiliöalusten kaksoisrunkovaatimuksen
toteuttaminen EU:ssa. Vaikka vastaavia muutoksia ei vielä ole
hyväksytty IMO:ssa, vaikuttaa kaksoisrunkoasetus sellaisenaan
myös Venäjän öljykuljetuksiin.
Asetus nimittäin kieltää yksirunkoisilla
aluksilla tapahtuvan kuljetuksen paitsi EU:n satamista myös
EU:n satamiin. Kaksoisrunkoasetus parantaa Suomenlahden
ja Itämeren meriturvallisuutta lähitulevaisuudessa
myös sitä kautta, että Baltian maat tulevat
Euroopan unionin jäseniksi. Tällöin myöskään
Baltian maiden satamiin ja satamista ei saa kuljettaa öljyä yksirunkoisilla
aluksilla. Valiokunta toteaa edelleen tässä yhteydessä,
että yksirunkoisten öljyalusten liikenne Koiviston
satamaan on kielletty Venäjän omin säännöksin
(satamamääräykset).
Kaksoisrunkoasetus on osa Euroopan unionin ns. Erika I -pakettia
meriturvallisuuden parantamiseksi. Tähän pakettiin
kuuluivat myös alusturvallisuutta ja alusten tarkastusta
ja katsastusta koskevat direktiivimuutokset.
Erika II -pakettiin sisältyi tärkeä direktiivi meriliikennettä koskevan
yhteisön seuranta-, valvonta- ja tietojärjestelmän
perustamisesta (valvontadirektiivi 2002/59/EY).
Direktiivi laajentaa alusten ilmoitusvelvollisuutta ennen kuin ne
tulevat yhteisön vesille käyttämällä automaattista
tiedonsiirtoa ja alusten automaattista tunnistusjärjestelmää (AIS),
lisäämällä jäsenvaltioiden
viranomaisten yhteistyötä sekä seuraamalla
tarkemmin sellaisia aluksia, jotka ovat erityisen riskialttiita.
EU-järjestelmän lisäksi Suomi, Venäjä ja
Viro ovat ottamassa käyttöön oman ohjaus-
ja seurantajärjestelmän (VTMIS) Suomenlahden ja
Itämeren liikenteeseen.
Käyttöön otettavat liikenteen ohjaus-
ja valvontajärjestelmät lisäävät
oleellisesti meriturvallisuutta. Ympäristövaliokunta
pitää tärkeänä, että vastaavat
seuranta- ja ohjausjärjestelmät saadaan käyttöön
myös kansainvälisesti.
EU:n valvontadirektiiviin sisältyvät myös säännökset
jäsenvaltioiden velvollisuudesta ottaa hädässä olevat
alukset hätäsatamiin sekä jäsenvaltioiden
mahdollisuudesta kieltää alusten lähtö satamista
sellaisten poikkeuksellisten sääolosuhteiden vallitessa,
jotka aiheuttavat huomattavan riskin ympäristöturvallisuudelle.
Ympäristövaliokunta pitää säännöksiä hyvinä.
Valiokunta korostaa hätäsatamien merkitystä ja
sitä, että myös niiden turvallisuus-
ja ympäristönsuojelujärjestelmien on
oltava kunnossa.
Laivojen öljypäästöt
Laivojen tahallisiin öljypäästöihin
on myös puututtu usein toimin. Helcom hyväksyi
vuonna 1998 suosituksen, jonka mukaan alusten on ilmoitettava satamille
jätteistään ennen satamaan saapumista,
jätteet on jätettävä satamaan
ennen kuin alus poistuu ja jätteistä on aina perittävä maksu.
Samana vuonna Euroopan unionin komissio antoi direktiiviehdotuksen
alusjätteen jättöpakosta satamiin.
Meillä on toteutettu kaksi lainmuutosta Helcom-suositusten
pohjalta. Vuonna 1999 hyväsyttiin alusjätteen
jättöpakko. Vuotta myöhemmin säädettiin
alusjätteen pakollisesta maksusta. Sen mukaan satamaan
saapuvilta aluksilta peritään aina maksu öljyisistä jätteistä riippumatta
siitä, jättääkö alus
satamaan jätteitä vai ei, ellei alukselle ole
myönnetty poikkeuslupaa.
Öljypäästöjä ei
ole kuitenkaan saatu vähenemään. Suomenlahdella
havaitaan vuosittain edelleen yli sata tahallista päästöä.
Koko Itämeren alueella öljypäästöjä arvioidaan
olevan noin 500—800 vuodessa. Ajan mittaan tämä kuormitus
rasittaa Itämerta enemmän kuin tähän
mennessä Itämerellä tapahtuneet öljyonnettomuudet.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että uusia toimenpiteitä valmistellaan ja toteutetaan öljypäästöjen
estämiseksi. Suomen tulee ensinnäkin perustaa
talousvyöhyke, joka ulottuu aluevesirajojemme ulkopuolelle.
Tällä alueella olisi mahdollista esimerkiksi sakottaa
laittomista öljypäästöistä.
Talousvyöhyke on perustettavissa kansallisin toimin. Ruotsilla
ja Saksalla on hyviä kokemuksia talousvyöhykkeen
perustamisesta ja sakotuskäytännöstä.
Toiseksi tulee selvittää öljyjen merkitsemistä,
jotta voidaan saada selville, mistä laivasta päästö on
lähtöisin. Kolmanneksi Suomen tulee neuvotella
Venäjän kanssa öljypäästöjen
valvonnasta. Saadun selvityksen mukaan Venäjällä ei
tällä hetkellä valvota lainkaan laivojen
päästöjä.
Öljyntorjunta
Öljyntorjunnassa on niin ikään tehostettu
toimenpiteitä viime aikoina. Euroopan unioni on valmistellut öljynkuljetusalus
Erikan uppoamisen jälkeen eurooppalaisen korvausrahaston
perustamista täydentämään kansainvälistä öljyvahinkovastuujärjestelmää.
IMO on hyväksynyt vuonna 2000 öljyn aiheuttaman
pilaantumisvahingon vastuurajojen korotukset.
Suomessa öljynsuojarahaston varoja nostettiin kuluvan
vuoden talousarviossa, jotta väylänhoitoalus Seili
voidaan muuttaa öljyntorjuntaan sopivaksi. Seilin valmistuminen
ei kuitenkaan poista avomeri- ja jääolosuhteissa
tapahtuvan öljyntorjunnan puutteita. Hallitusohjelman mukaan
Suomeen ollaan lisäksi hankkimassa öljyntorjuntaan
sopivaa monitoimimurtajaa.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että riittävän öljyntorjuntakapasiteetin
omaava monitoimimurtaja hankitaan Suomeen. Merenkulkulaitoksen liikelaitostaminen
ei saa viivästyttää murtajan hankintaa.
Lisäksi valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus tekee yhteistyötä Venäjän
ja Viron kanssa öljyntorjunnan ja riittävän öljyntorjuntakapasiteetin
varmistamiseksi Suomenlahdella.