Perustelut
         
         Hallituksen esitys kuuluu sisällöltään
            ympäristövaliokunnan toimialaan. Hallituksen esityksen
            perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen
            perusteella valiokunta pitää esitystä tarkoituksenmukaisena
            ja puoltaa hallituksen esityksen hyväksymistä muuttamattomana
            seuraavin huomautuksin.
         
         
         Hallituksen esityksen tarkoittama Marpol-yleissopimuksenAlusten
            aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna
            1973 tehty yleissopimus ja siihen liittyvä vuoden 1978
            pöytäkirja, ns. Marpol 73/78 -yleissopimus,
            SopS 51/83. käymäläjäteveden
            aiheuttaman pilaantumisen ehkäisemistä koskeva
            liite IV on tehty jo vuonna 1973. Liite ei kuitenkaan tullut voimaan
            yhtä nopeasti kuin muut yleissopimuksen liitteet. Tämän
            vuoksi kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa
            sovittiin periaatteellisella tasolla liitteen muuttamisesta jo ennen
            liitteen kansainvälistä voimaantuloa. Liite tuli
            lopulta kansainvälisesti voimaan syyskuussa 2003 ja mainitut
            muutokset hyväksyttiin vuonna 2004.
         
         
         Yleissopimuksen IV liitteen mukaan käymäläjäteveden
            tyhjentäminen aluksesta mereen on tiettyjä poikkeuksia
            lukuunottamatta kiellettyä. Poikkeukset ovat kuitenkin
            käytännössä varsin laajat. Käsittelemätöntä käymäläjätevettä saa päästää veteen
            etäämpänä kuin 12 meripeninkulman
            päässä lähimmästä maasta
            silloin, kun alus on kulussa ja kulkee vähintään
            neljän solmun nopeudella. Lisäksi käymäläjätevettä saa
            päästää mereen etäämpänä kuin
            kolmen meripeninkulman päässä lähimmästä maasta
            sellaisen hyväksytyn laitteiston kautta, joka hienontaa
            ja desinfioi käymäläjäteveden.
         
         
         Muutetun liitteen mukaan rantavaltioilla on oikeus sallia käymäläjäteveden
            tyhjentäminen mereen vieläkin lievemmin edellytyksin.
            Tällöin rantavaltiolla ei ole myöskään
            velvollisuutta järjestää käymäläjätevesien
            vastaanottoa satamissaan. Ns. HELCOM-sopimuksen eli Helsingin sopimuksenItämeren
            alueen merellisen ympäristön suojelua koskeva
            vuoden 1992 yleissopimus. osapuolet ovat kuitenkin sopineet,
            ettei rantavaltion mahdollisuutta lievempiin määräyksiin
            sovelleta Itämeren alueella. HELCOM-sopimuksen vastaavat
            käymäläjätevesimääräykset
            koskevat lisäksi kaikkia aluksia mukaan lukien huviveneet,
            joissa on käymälä, sekä alukset,
            joiden vetoisuus on alle 400 tonnia.
         
         
         Lainsäädännön osalta on
            huomioon otettava lisäksi se, että Suomessa on
            voimassa HELCOM:in suositukseen ja EU:n alusjätedirektiiviin
            200/59/EY perustuva käymäläjäteveden
            jättöpakko ja ns. ei erityismaksua -järjestelmä.
            Ei-erityismaksua -järjestelmä on koskenut öljyisiä jätteitä vuodesta
            2000. Vuoden 2004 alusta tuli voimaan alusjätelain muutos
            (933/2003), jolla aluksella syntyvät kiinteät
            jätteet ja käymäläjätevedet
            liitettiin ei erityismaksua -järjestelmään,
            jossa perittävät maksut eivät riipu jätetyn jätteen
            määrästä. Sääntely
            tuli kuitenkin käytännössä voimaan
            vasta siirtymäajan jälkeen 1.9.2004 eli 12 kk
            Marpol-sopimuksen IV liitteen kansainvälisen voimaantulon
            jälkeen.
         
         
          Ei erityismaksua -järjestelmän tarkoitus
            on kannustaa jätteiden määrän
            vähentämiseen. Järjestelmän
            tarkoituksena on luoda tilanne, jossa ei synny taloudellista houkutinta
            päästää jätettä mereen,
            koska satamassa on joka tapauksessa maksettava ei erityismaksua
            -järjestelmän mukainen maksu. Säännöllisessä liikenteessä oleville
            aluksille, joilla on jätehuoltosopimus pätevän
            jätehuoltoalan yrityksen tai sataman kanssa, voidaan myöntää poikkeus
            jättöpakosta, jolloin niiden ei myöskään
            tarvitse maksaa ei erityismaksua -järjestelmän
            mukaista maksua jätteistä tai jätevesistä.
            Valiokunnan huomiota on kuitenkin kiinnitetty siihen, että järjestelmää sovelletaan
            käytännössä sekavasti, jos lainkaan,
            eikä se siten toimi tarkoitetulla tavalla. Käsittelemätön käymäläjätevesi
            kuuluu ei erityismaksua -järjestelmään,
            mutta jätevettä ei ole pakko jättää maihin,
            jos alus purjehtii aluevesien ulkopuolellakin. Käsitelty
            käymäläjätevesi ei kuulu lainkaan ei
            erityismaksua -järjestelmän piiriin. Valiokunta
            pitää tärkeänä, että valvontaa
            tehostetaan ja koulutusta ja neuvontaa sekä itse järjestelmää kehitetään
            toimivaksi.
         
         
         Valiokunta kiinnittää liikenne- ja viestintävaliokunnan
            huomiota siihen, että Marpol-yleissopimuksen IV liitteen
            vaatimukset ovat HELCOM:in piirissä sovitusta lievennyskiellosta huolimatta
            Itämeren ja Suomenlahden tilaan nähden aivan liian
            löysät. Ei erityismaksua -järjestelmä ei
            vaikuta tilanteeseen millään tavoin olennaisesti.
            Liitteessä IV tarkoitettujen laitteistojen avulla voidaan
            ainoastaan desinfioida jätevesi eli poistaa siitä lähinnä kolibakteerit
            sekä hienontaa aines visuaalisen haitan vähentämiseksi.
            Keskeisiä rehevöitymisen aiheuttajia eli fosforia
            ja typpeä laitteistot eivät poista tai vähennä.
            Etäisyysvaatimuksilla ei ole rehevöitymisongelman
            kannalta mitään merkitystä, koska ravinteet
            jäävät kuormittamaan merta niiden päästöpaikasta
            riippumatta. Noin 2 000 matkustajan risteilyalus kuormittaa
            siten käymäläjätevedet mereen
            laskiessaan Itämerta suunnilleen vuosittain yhtä paljon
            kuin 40 000 asukkaan kaupunki, jonka jätevedet
            puhdistetaan asianmukaisessa jätevedenpuhdistamossa.
         
         
         Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella, että osa
            risteilyaluksista kerää omaehtoisesti kaikki jätevedet
            varastotankkeihin ja toimittaa ne satamassa viemäriverkostoon.
            Yllättävän moni kuitenkin päästää jätevedet
            mereen.
         
         
         Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että käymäläjätevesiä koskevia
            vaatimuksia Itämerellä tiukennetaan mahdollisimman
            pian. Itämeren tila ei ole ravinnepäästöjen
            vähenemisestä huolimatta toipunut samassa suhteessa,
            vaan rehevöitymiskehitys on jatkunut ja osin pahentunut.
            Lisätoimenpiteet ravinnekuormituksen vähentämiseksi
            ovat välttämättömiä ja
            kiireellisiä. Vesien tilan heikkenemisen estämiseen
            ja hyvän tilan saavuttamiseen velvoittaa myös
            EU:n vesipolitiikan puitedirektiivi. Puitedirektiivin tavoitteena
            on saavuttaa kaikkien vesien, myös rannikkovesien hyvä ekologinen
            tila vuoteen 2015 mennessä sekä estää vesien
            tilan heikkeneminen. Tässä tarkoituksessa rannikkoalueille
            tulee laatia vuoden 2009 loppuun mennessä vesienhoitosuunnitelmat,
            joissa merialueiden rehevöitymishaittojen vähentäminen
            on yhtenä keskeisenä lähtökohtana. 
         
         
         Meriliikenne on luonnollisesti vain yksi rehevöitymisen
            aiheuttajatahoista. Ottaen huomioon Itämeren ja erityisesti
            Suomenlahden vakavan rehevöitymisongelman on myös
            meriliikenteen, erityisesti matkustaja-alusten jätevedet
            saatava yhdyskuntajätevesien käsittelyn piiriin.
            Samalla valiokunta toteaa, että laivojen ilmaan pääsevät typpipäästöt
            ovat myös ongelma, johon tulee pystyä suhteellisen
            nopeasti puuttumaan. Itämeren koko typpilaskeumasta arvioidaan
            noin 10 % olevan peräisin laivoista.
         
         
         Edellä olevan perusteella on todettava, että Suomen
            voimassaoleva lainsäädäntö on
            hieman tiukempi kuin käymäläjätevesiä koskevan
            IV liitteen määräykset, mutta erolla
            ei ole ympäristönsuojelullista merkitystä;
            kumpaakaan ei voida pitää tasoltaan hyväksyttävänä.
            Valiokunta katsoo edellä esitetyin perustein, että liite
            IV tulee kuitenkin hyväksyä, vaikka se ei ole
            ympäristönsuojelutavoitteiden kannalta hyväksyttävä,
            koska vain liitteen hyväksymällä Suomi
            voi osallistua liitteen kehittämistyöhön
            jatkossa. 
         
         
         Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että Suomi on asiassa aloitteellinen ja pyrkii aktiivisesti siihen,
            että HELCOM-sopimuksen jäsenmaat tekevät
            IMO:lle aloitteen Itämeren nimeämiseksi Marpol-sopimuksen
            liitteen IV alaiseksi erityisalueeksi, jolla käymäläjätevesien
            kaikki mereen päästäminen on kielletty.
            Kansallinen lainsäädäntöratkaisu
            ei poista ongelmaa, koska silloin ainoastaan Suomen lipun alla kulkevat
            alukset joutuvat noudattamaan määräystä.
            Tästä syystä vain alueellinen ratkaisu
            voi olla riittävä.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan läheskään
            kaikissa Itämeren satamissa ei ole purkumahdollisuutta
            suoraan viemäriverkostoon, vaan jätevesien jättäminen
            maihin tapahtuu säiliöautojen avulla. Ongelmaksi
            voi muodostua se, että kaikkien HELCOM-sopimuksen jäsenmaiden
            tulee hyväksyä IMO:lle tehtävä aloite.
            Valiokunta tähdentää liikenne- ja viestintävaliokunnalle,
            että Suomen tulee toimia aktiivisesti kaikkien jäsenmaiden
            saamiseksi aloitteen taakse ja mahdollisuuksien mukaan rahoituksen hankkimiseen
            jätevesijärjestelmien rakentamiseksi.