Perustelut
Valiokunta on tarkastellut selontekoa toimialansa mukaisesti
muuntogeenisten elintarvikkeiden turvallisuuden ja ympäristövaikutusten
näkökulmasta. Euroopassa on erittäin
tiukka muuntogeenisiä tuotteita koskeva lainsäädäntö.
Valiokunta katsoo, että varovaisuusperiaatteen noudattaminen
on geenitekniikan osalta hyvin perusteltua. Kuten selonteossa todetaan,
maailmassa viljellään enenevässä määrin
muuntogeenisiä kasveja, ja myös elintarvikekauppaa
käydään maailmanlaajuisesti. Tästä saattaa
olla käytännön seurauksena EU:ssa vielä hyväksymättömän
muuntogeenisen aineksen sekoittumista tuotantoerissä, jotka
päätyvät EU:n markkinoille.
EU:n alueella on muuntogeenisten kasvien viljely-, rehu- ja
ravintokäyttöä varten haettava lupa Euroopan
komissiolta. Luvan tarkoituksena on varmistaa, että muuntogeeniset
viljelykasvit ovat käyttäjille ja ympäristölle
turvallisia. Tuotehyväksyntää koskeva
käsittely tapahtuu keskitetysti yhteisötasolla
sääntelykomiteamenettelyssä pääsääntöisesti
EY-asetuksen N:o 1829/2003 mukaisesti. Muuntogeenisten
elintarvikkeiden ja rehujen turvallisuuden arvioi Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen
EFSA.
Jos EFSA:lle toimitetussa hakemuksessa haetaan lupaa myös
viljelykäyttöön, tulee ympäristöriskien
arviointi tehdä kansallisesti muuntogeenisten eliöiden
tarkoituksellista levittämistä ympäristöön
säätelevän direktiivin 2001/18/EY mukaisesti.
Varsinainen markkinointipäätös tehdään
käyttäen sääntelykomiteaa, jolloin
jäsenmailla on mahdollisuus vaikuttaa sen sisältöön ja
hyväksymiseen.
Euroopan yhteisön lainsäädäntöön
kirjattu pakollinen tuotteiden seurantavelvollisuus tekee mahdolliseksi
saada indikaattorien avulla tietoa tuotteiden mahdollisista ympäristö-
ja terveysvaikutuksista. Valiokunta korostaa, että muuntogeenisten
viljelytuotteiden markkinoille hyväksymisessä tulee
noudattaa mahdollisimman suurta avoimuutta. Valiokunnalle toimitetun
selvityksen mukaan EFSA onkin ilmoittanut kehittävänsä muuntogeenisten
tuotteiden turvallisuusarviointiprosessin avoimuutta. Tämä on tärkeätä luottamuksellisen
ilmapiirin synnyttämiseksi kansalaisten herkäksi
kokemassa asiassa.
Cartagenan bioturvallisuuspöytäkirja on biologista
monimuotoisuutta koskevaan yleissopimukseen liittyvä oikeudellisesti
sitova ympäristösopimus. Pöytäkirjan
tavoitteena on vaikuttaa siihen, että eläviä,
perimältään muunneltuja tai muuntogeenisiä organismejä siirretään,
käsitellään ja käytetään
tavalla, joka ei aiheuta haittaa luonnon monimuotoisuudelle ja sen
kestävälle käytölle. Pöytäkirja
korostaa varovaisuusperiaatteen merkitystä. Suomessa Cartagenan
bioturvallisuuspöytäkirja tuli voimaan syksyllä 2004.
Valiokunta toteaa, että pöytäkirjan merkitys
on erityisen suuri kehitys- ja siirtymätalouksille, joiden
bioturvallisuuteen liittyvää hallintoa ja lainsäädäntöä voidaan
sen avulla kehittää. FAO:n ja WHO:n yhteinen elin,
Codex Alimentarius, toimii kaupan esteitä poistavien yhteisten standardien
luojana. Sen piirissä on otettu tehtäväksi
pohtia myös yhteisesti hyväksyttäviä pelisääntöjä muuntogeenisten
elintarvikkeiden turvallisuuden arvioimiseksi. Valiokunta katsoo, että EU:n
ja kansallisten toimien lisäksi tarvitaan yleisiä kansainvälisiä ratkaisuja
muuntogeenisten kasvien viljelylle ja kaupalle. Muuntogeenisten
kasvien siemenkauppaa ja esiintymistä perinteisissä siemenissä koskeva
säännöstö on myös toistaiseksi
puutteellinen.
Valiokunta toteaa, ettei selonteossa ole muuntogeenisten kasvien
viljelyyn liittyvistä mahdollisista ongelmista mainittu
yhteyttä luonnon monimuotoisuuteen, pellon biogeokemiallisiin
prosesseihin tai kasvinsuojeluaineiden käyttöön. Viljelyllä saattaa
olla haitallisia vaikutuksia pellon biogeokemiallisiin prosesseihin,
kuten esimerkiksi typpeä sitoviin bakteereihin tai maan rakenteen
muuttumiseen. Kasvinsuojeluaineresistenttien kasvien viljely saattaa
lisätä riippuvuutta tietyistä kasvinsuojeluaineista,
jolloin niiden pitoisuudet viljelymaassa ja pohjavesissä voivat
kasvaa. Valiokunta korostaa, että muuntogeenisten viljelytuotteiden
tutkimukseen ja seurantavelvoitteiden noudattamiseen tulee suunnata
riittävästi voimavaroja.
Suomessa ei muuntogeenisiä lajikkeita ole toistaiseksi
viljelyssä, lukuun ottamatta vähäistä perunan
koetoimintaa Jokioisissa. EU:ssa viljelykäyttöön
hyväksytty maissi ei sovellu Suomen kasvuolosuhteisiin.
Suomessa muuntogeenisiä perunalajikkeita saatetaan ottaa
käyttöön ensi vuosikymmenen puolella.
Muuntogeenisten viljelykasvien sekä tavanomaisen ja luonnonmukaisen
maataloustuotannon rinnakkaiselo on EU:ssa toistaiseksi jätetty
kansallisesti säädettäväksi,
noudattaen komission suosituksissa (2003/556/EY)
kirjattuja periaatteita. Selonteossa on todettu, että rinnakkaiseloa
koskeva kansallinen puitelaki valmistunee vuonna 2007. Valiokunta
katsoo, että varovaisuusperiaate tulee ottaa huomioon myös
rinnakkaiseloa koskevan puitelain valmistelussa.
Selonteossa on todettu, että eräiden muuntogeenisten
tuontielintarvikkeiden merkinnöissä on havaittu
puutteita. Valiokunta painottaa, että puutteellisiin pakkausmerkintöihin
tulee valvonnassa välittömästi puuttua,
koska muutoin kuluttajalla ei ole halutessaan mahdollisuutta välttää geenimuunneltuja
tuotteita. Tärkeää on myös turvata
valvontaan riittävät resurssit, jotta kuluttajan
valinnanvapaus voi käytännössä toimia. Kuluttajan
kannalta myös pakkausmerkintöjen selkeys on avainasemassa,
ja niiden luettavuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Selonteossa muuntogeenisiä elintarvikkeita koskevat asiat
on käsitelty elintarvikkeiden fysikaalista ja kemiallista
turvallisuutta koskevan otsikon alla. Sen sijaan muuntogeenisiä elintarvikkeita
ei ole mainittu lainkaan selonteossa asetetuissa hallituksen elintarviketurvallisuuden
tavoitteissa. Valiokunta katsoo, että muuntogeenisiä elintarvikkeita
koskevan turvallisuuden säilyttäminen ja parantaminen
sekä yhteistyön tehostaminen viranomaisten ja
kansalaisjärjestöjen kanssa olisi vaatinut myös
omat tavoitteensa vuosille 2007—2010.