Perustelut
Valiokunta kiinnittää valtiovarainvaliokunnan vakavaa
huomiota ympäristöministeriön hallinnonalan
supistuvasta kehyksestä aiheutuviin vaikeuksiin. Kehys
supistuu vuoden 2012 275 miljoonasta eurosta 222 miljoonaan
euroon vuonna 2016. Hallinnonala muodostaa näin 0,4—0,5 % hallinnonalojen
kokonaiskehyksestä. Koska kokonaiskehys on näin
pieni, lisäsäästöjen vaikutus
hallinnonalan toimintamahdollisuuksiin on suhteellisesti suurempi
kuin muilla hallinnonaloilla.
Toimintamäärärahataso on niin matala,
että lisäsäästöjä ei
tule enää toteuttaa.
Ympäristöministeriön hallinnonalan
osalta valiokunta pitää myönteisenä Itämeren
suojeluun osoitetun rahoitustason säilymistä suunnilleen
entisellään. Valiokunta korostaa Itämeren suojelun
ja Suomen kansainvälisten sitoumusten suurta merkitystä tältä osin. Öljyntorjuntamenoja
kuitenkin leikataan 600 000 eurolla, mikä on ongelmallista
siksi, että öljyntorjunta-alusten ylläpitokustannukset
nousevat luonnollisesti vuosittain ja kokonaiskustannuksetkin kasvavat
uusien, sinänsä tervetulleiden öljyntorjunta-alusten
käyttöönsaamisen myötä.
Valiokunta viittaa eduskunnan Itämeri-selonteon johdosta hyväksymään
kannanottoon siitä, että hallituksen tulee turvata öljyntorjunnan
riittävät resurssit. Valiokunta toteaa myös,
että öljysuojamaksun korotus on voimassa väliaikaisesti
vain vuoden 2012 loppuun saakka. Öljyntorjuntavalmiuden
rahoitus muissa Itämeren rantavaltioissa on järjestetty
valtion budjettirahoituksella. Väliaikaisen korotuksen
hyväksyessään valiokunta edellytti, että hallitus
selvittää mahdollisuuksia laajentaa öljysuojarahaston
rahoituspohjaa sekä huolehtii öljysuojarahaston
jatkuvuudesta ja sen toimintakyvyn turvaamisesta tarvittaessa talousarvioratkaisuinYmVM
11/2009 vp — HE 167/2009 vp; Hallituksen esitys
laiksi öljysuojarahastosta annetun lain muuttamisesta..
Myönteistä on myös Metsähallituksen
luontopalveluihin osoitetun rahoitustason säilyminen. Tämä onkin
välttämätöntä, sillä vuonna
2011 on perustettu Selkämeren kansallispuisto ja Sipoonkorven
kansallispuisto, joista aiheutuu kustannuksia vanhojen kansallispuistojen
ohella. Valiokunta korostaa tässä yhteydessä,
että kansallispuistoilla on suuri merkitys matkailun vetovoimatekijänä ja
siten aluetalouden kannalta ja tutkimusten mukaan niihin sijoitetut
varat palautuvat moninkertaisesti paikallistalouteen. Valmisteilla
olevaan valtion kulttuurihistoriallisesti arvokkaan kiinteistövarallisuuden
omistuksen ja hoidon järjestämiseen ei kuitenkaan
ole riittävää rahoitusta. Valtion maaomaisuuden
keskittämisen myötä Metsähallitukselle
on siirtynyt tältä osin uusia tehtäviä.
Edellä lausutusta huolimatta valiokunta on hyvin huolissaan
kokonaiskehysten niukkuuden vaikutuksesta jopa koko ympäristöhallinnon
perustehtävien hoitamiseen. Ehdotetut lisäsäästöt kohdistuvat
kaikkiin toiminnallisiin määrärahoihin,
jolloin hallinnon toimintakyky joutuu suurelle koetukselle. Ympäristövastuualueet
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa
sekä aluehallintovirastoissa menettävät
resurssejaan, mikä voi vaarantaa ympäristölupien
joutuisan käsittelyn ja ympäristönsuojelun
jälkivalvonnan perustehtävän asianmukaisen
hoitamisen. Samanaikaisesti hallintoa työllistää muun
muassa kaivosteollisuuden kasvu, joka on jo lisännyt valvontatarpeen
kolmin-nelinkertaiseksi. Myös turvallisuus- ja kemikaalivirasto
TUKESilla on kaivosteollisuuden osalta tärkeä asema.
Ympäristönsuojelun jälkivalvonnan tehostamiseen
on jo nyt huomattavaa painetta. Strategisesti merkittävän
uuden teollisuudenalan, kuten kaivosteollisuuden luvitukset
on kyettävä hoitamaan yhteiskunnallisesti kokonaisuutena
katsoen hyväksyttävästi ja korkeatasoisesti.
Valiokunta katsoo, että määrärahojen
niukentuminen samanaikaisesti tehtävien lisääntymisen
kanssa edellyttää joko rahoitustason nostoa tai
uusien rahoitusmallien selvittämistä ja käyttöönottoa, mukaanlukien
väliaikaiset ruuhkanpurkumallit.
Määrältään pieni,
mutta merkitykseltään huomattava leikkaus kohdistuu
vuodesta 2015 alkaen myös ympäristönsuojelun
edistämisen määrärahaan (ennen
ns. ympäristötyöt, 1,5 miljoonaa euroa).
Edistämismäärärahalla tulisi ELY-keskusten
esitysten ja maakuntaohjelmien toteuttamissuunnitelmien mukaan vuosina 2011—2015
käynnistää yli 30 uutta siirtoviemärihanketta
sekä yli 20 muuta ympäristötyökohdetta.
Nämä ovat lähinnä pilaantuneiden
alueiden kunnostushankkeita pohjavesien pilaantumisriskin ehkäisemiseksi
sekä vesistöjen kunnostaminen ja yhdyskuntien
jätevesikuormituksen vähentäminen jätevesien
käsittelyä keskittämällä.
Hankkeet ovat ympäristönsuojelun kannalta olennaisia
ja myös työllisyyden kannalta tärkeitä,
eikä jatkumoa tule harkitsemattomasti katkaista.
Määrällisesti suurin ympäristöministeriön hallinnonalan
määrärahaleikkaus kehyskaudella kohdistuu
asuntojen korjaus- ja energia-avustuksiin (15 miljoonaa euroa).
Avustuksia uusiutuvaa energiaa hyödyntävien lämmitystapojen käyttöönottamiseen
ei enää myönnetä. Käytännössä tämä tarkoittaa
ns. lämpöpumppuavustusten lakkaamista joko vuonna
2013 tai 2014 (10 miljoonaa euroa). Korjaus- ja energia-avustusten
vaikuttavuus ja kohdentaminen on määrä arvioida
uudelleen määrärahan vähennyttyä merkittävästi.
Valiokunta pitää korjaus- ja energia-avustuksiin
kohdistuvaa leikkausta ilmastostrategian vastaisena linjauksena.
Energia- ja ilmastopoliittisen strategian tavoitteita tulee toteuttaa
johdonmukaisesti, mikä edellyttää määrärahatason säilyttämistä ennallaan.
Avustusta myönnettiin vuonna 2011 15 800 kohteeseen, mikä osoittaa suurta
kiinnostusta tukimuotoon. Valiokunta katsoo, että tukea
ei tulisi leikata ainakaan ennen kuin on selvitetty, onko käytettävissä muita, vaikuttavampia
ohjaustoimenpiteitä vastaavien tavoitteiden saavuttamiseksi.
Ilmastopolitiikkakaan ei saa olla tempoilevaa, vaan tukipolitiikassakin
tulee olla johdonmukaisuutta.
Valiokunta huomauttaa, että määrärahaleikkaukset
voivat johtaa energia- ja ilmastopoliittisen strategian ja Suomea
sitovien tavoitteiden toteutumisen hidastumiseen tai saavuttamatta jäämiseen.
Päästövähennystavoitteiden kiristyessä lainsäädännöllä ja
taloudellisilla ohjauskeinoilla on aikaisempaa suurempi merkitys.
On huomattava, ettei avustusten lakkauttaminen ole vain helppo säästötoimenpide,
vaan sillä vaikutetaan kokonaistavoitteiden saavuttamiseen.
Valiokunta huomauttaa myös, että asuntopolitiikan
tavoitteena tulee olla elinkaarimallin mukaisen asumisen mahdollistaminen
myös ikääntyneille ja vammaisille. Valiokunta
pitää tärkeänä, että hissiavustuksia
ei vähennetä, sillä se saattaa johtaa
kasvaviin menoihin yhteiskunnalle, jos itsenäisen asumisen
mahdollisuus hissittömissä taloissa vaarantuu.
Tavoitteiden saavuttamista vaikeuttaa myös tuulivoimarakentamisen
kaavoituksen toteutusta edistävän määrärahan
lakkaaminen vuonna 2014. Ilmasto- ja energiastrategian tavoitteena on
kuitenkin nostaa tuulivoimakapasiteetti 2 000 megawattiin vuonna
2020, mikä edellyttää osaltaan laadukasta
kaavoitusta. Lisäksi hallitusohjelmassa todetaan erikseen,
että tuulivoimarakentamista ohjaavien kaavojen, kuten maakuntakaavan,
hyvälle laadulle ja kaavoituksen sujuvalle etenemiselle
varmistetaan riittävät resurssit. Valiokunta esittää,
että ilmastopoliittisten toimien vaikuttavuutta selvitetään
ja rahoitusta jatketaan, kunnes tehokkaista ohjauskeinoista voidaan
harkitusti päättää.
Valiokunta toteaa yhteenvedonomaisesti, että ympäristöministeriön
hallinnonalan pienuudesta johtuen erityisesti toimintamenomäärärahasäästöt
aiheuttavat muihin hallinnonaloihin verratuna suhteellisesti ottaen
suurempia vaikeuksia. Hallinnonalalla on saatu pienellä panostuksella
aikaan paljon, mutta lisäsäästöt
voivat johtaa jo hallinnon perustehtävien hoitamisen kärsimiseen.
Valitettavaa ja lyhytnäköistä on myös
hallitusohjelman mukaisen vihreän talouden edistämiseen
kohdennetun määrärahan leikkaaminen sen
vähentäessä tulevaisuuden menestystekijöitä.
Säästöjä ei tulisi kohdentaa niihin.