Perustelut
Yleisarvio
Ympäristövaliokunta rajoittuu lausunnossaan arvioimaan
direktiiviehdotusta ainoastaan pääkysymyksen eli
meriensuojelun näkökulmasta. Direktiiviehdotuksen
oikeusperustaan ja rikosoikeudellisten seuraamusten säätämistapaan
lausunnossa ei puututa.
Meriensuojelun lähtökohdasta valiokunta tukee
valtioneuvoston kantaa siitä, että Euroopan unionin
tasolla on tarpeen tehostaa alusjätepäästöjen
vastaisia toimia. Ehdotus alusjäterikosdirektiiviksi on
tärkeä täydennys unionin aiempiin merenkulun
turvallisuutta koskeviin toimiin, joita muun muassa ovat direktiivit
satamavalvonnasta (95/21/EY), alusjätteiden
jättöpakosta satamiin (2000/59/EY)
ja alusliikenteen seurantajärjestelmästä (2002/59/EY)
sekä direktiiviehdotus öljyalusten kaksoisrunkovaatimuksen
nopeutetusta käyttöönotosta (KOM (2002) 780
lopullinen).
Säätämällä rikosoikeudellisista
seuraamuksista voidaan laittomien öljypäästöjen
jättäjät ja törkeällä huolimattomuudella öljyonnettomuuden
aiheuttaneet saattaa välittömään
vastuuseen aiheutuneista vahingoista. Tämä on
erittäin tärkeää, sillä nykyiset
kansainväliset siviilioikeudelliset vastuu- ja korvausjärjestelmät
rajoittavat saastuttajan henkilökohtaista vastuuta (aluksen
omistajan oikeus rajoittaa vastuuta, kollektiiviset korvaukset rahastoista).
Nykyisillä vastuu- ja korvausjärjestelmillä ei
siten ole riittävää ennalta estävää vaikutusta.
Ympäristövaliokunta kiirehtiikin alusjäterikosdirektiiviehdotuksen
käsittelyä ja voimaansaattamista.
Yhteistyö
Direktiiviehdotuksen 8 arktiklan mukaan jäsenvaltioiden
ja komission on tehtävä yhteistyötä vahvistaakseen
yhteiset käytännöt ja menettelytavat öljypäästöjen
seurannassa, saastuttajien tunnistamisessa ja käyttökelpoisten
todisteiden keräämisessä tuomioistuinmenettelyä varten. Tarkoitus
on muun muassa kehittää menetelmiä öljyn
merkitsemiseksi DNA:n avulla, jotta mereen päästetty öljy
voitaisiin yhdistää tiettyyn alukseen.
Ympäristövaliokunta korostaa valtioiden välisen
yhteistyön merkitystä. Tällä hetkellä yhteistyö on
puutteellista, mikä näkyi esimerkiksi Tanskan
ja Ruotsin toimista Bornholmin edustalle äskettäin
uponneen kiinalaisen laivan öljypäästöjen
torjunnassa.
Valiokunnan mielestä on välttämätöntä kehittää yhteistyötä myös
muiden kuin EU-maiden kesken. Suomenlahden ja Itämeren
suojelun kannalta oleellista on yhteistyö Venäjän
kanssa. Venäjä pitäisi saada mukaan laittomien öljypäästöjen
valvontaan. Valtioneuvoston tuleekin neuvotella Venäjän
kanssa valvonnan toteuttamisesta sekä toimia myös
HELCOMin kautta asiantilan korjaamiseksi.
Muita näkökohtia
Ympäristövaliokunta on monessa lausunnossa vaatinut
toimia Itämeren ja Suomenlahden suojelemiseksi ja laivakuljetusten
turvallisuuden parantamiseksi (mm. YmVL 32/2002 vp ja YmVL
4/2003 vp). Valiokunta viittaa aiempiin lausuntoihin ja
toistaa kantansa, jonka mukaan valtioneuvoston tulee aktiivisesti
toimia Itämeren suojelemiseksi kaikilla tasoilla: Kansainvälisessä merenkulkujärjestö
IMO:ssa,
HELCOMissa, kahdenvälisin neuvotteluin sekä kansallisin
toimin.
Suomen omista toimista valiokunta kiirehtii erityisesti talousvyöhykkeen
perustamista Suomenlahdelle ja hallinnollisen sakon käyttöönottoa.
Valtioneuvoston tulee valmistella asiaa koskevat esitykset kiireellisesti.
HELCOMin puitteissa tarvitaan toimia öljyjätteen
vastaanottolaitteiden parantamiseksi Itämeren satamissa.
Tällä hetkellä osa Itämeren
satamista on puutteellisesti varustettuja. Satamien puutteellinen
varustus on yksi merkittävä syy laittomiin öljypäästöihin.
Valtioneuvoston tulee toimia aktiivisesti myös tämän
asian korjaamiseksi.