Perustelut
Valiokunta pitää valtioneuvoston tavoin ehdotettuja
toimia laivoista aiheutuvien rikin oksidien päästöjen
rajoittamiseksi lähtökohtaisesti kannatettavina,
sillä päästöt aiheuttavat haitallisia
vaikutuksia ihmisen terveydelle ja niitä rajoittamalla
voidaan parantaa erityisesti tiheästi asuttujen rannikkoseutujen
ilmanlaatua.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan polttoaineiden enimmäisrikkipitoisuuden
alentamisen arvioidaan vähentävän laivojen
rikkioksidipäästöjä 90 % SECA-alueella.
Myös pienhiukkasten päästöt
vähenevät merkittävästi. Korkearikkisen
(3,5—4,5 %) raskaan polttoöljyn
poltossa syntyy kaasumaisten rikin ja typen oksidien ja haihtuvien
hiilivetyjen (VOC) ohella runsaasti kiinteää nokea
ja myrkyllisiä metalleja, vanadiinia ja nikkeliä,
sisältävää lentotuhkaa sekä nokihiukkasiin
päästön jäähtyessä välittömästi
kiinnittyviä syöpävaarallisia polyaromaattisia
hiilivetyjä (PAH-yhdisteet). Rikin ja typen oksideista
muodostuu ilmakehän reaktioissa vesiliukoisia, hiukkasmaisia
suoloja.
Laivojen rikkipäästöjä voidaan
vähentää siirtymällä vähärikkisen
polttoaineen käyttöön, nesteytetyn maakaasun
(LNG) käyttöön tai ottamalla käyttöön
ns. rikkipesuri. Teknisen ratkaisun valintaan vaikuttaa moni tekijä,
ja esimerkiksi maakaasun käyttö tulee kysymykseen
vain kokonaan uusien laivojen osalta. Valiokunta huomauttaa, että kysymys
on osittain teknisesti vaativasta prosessista, sillä rikkipesureita
on laivoissa vasta koekäytössä. Myös
esimerkiksi rikkipesurien käytöstä aiheutuvia
pesuvesiä koskevat vaatimukset on määriteltävä.
Teknisten ratkaisujen valinta ja käyttöön
ottaminen edellyttävät joka tapauksessa riittävää siirtymäaikaa.
Komission ehdotuksiin liittyvistä vaihtoehtoisista
skenaarioista on tehty kustannus-hyötyanalyysi, jossa arvioidaan
saavutettavat terveyshyödyt EU:ssa v. 2020 (10—36
miljardia euroa / vuosi) moninkertaisiksi verrattuna laivapolttoaineiden
enimmäisrikkipitoisuuden laskemisesta tai soveltuvista
vaihto-ehtoisista, innovatiivisista toimista syntyviin kustannuksiin
(0,9—10 miljardia euroa / vuosi). Suomen nettokustannushyödyiksi
eri skenaarioissa arvioidaan 90—96 miljoonaa euroa / vuosi.
Kustannus-hyötyanalyysiä pidetään
yleisesti korkeatasoisena.
Nykyisellä SECA-alueella (Itämeri, Pohjanmeri,
Englannin kanaali) käytettävien laivapolttoaineiden
enimmäisrikkipitoisuuden laskemisen nykyisestä 1,5
prosentista 0,1 prosenttiin 1.1.2015 alkaen (skenaario SEA1) on
päästö- ja pitoisuusmallinnuksissa arvioitu
pienentävän ulkoilman PM10-vuosipitoisuuksia
10—30 % näiden merialueiden läheisiltä rannikoilta
aina muutamien satojen kilometrien päähän
sisämaassa. Vuonna 2020 pienhiukkasiin liittyvien hengitys-
ja sydänsairaiden ja vastasyntyneiden kuolemien arvioidaan
vähentyvän EU:n jäsenmaissa noin 16 500
tapauksella. Vastaavasti nykyinen PM10-vuosipitoisuus
pienenisi arviolta 10—20 % Suomen Etelä-
ja Länsirannikoilta sisämaahan ulottuvalla väkirikkaalla
alueella. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos korostaa erityisesti,
että laivojen pienhiukkas- ja rikinoksidipäästöjä sekä polttoperäisille
pienhiukkasille altistumista ja terveyshaittoja Suomessa ja muissa
Euroopan maissa on aikaisemmin aliarvioitu. Myös rikin
ja typen laskeumat sekä niistä johtuva vesistöjen
ja maaperän happamoituminen ja rehevöityminen
vähenisivät.
Ilmatieteen laitoksen mukaan rikkidioksidin pitoisuudet eivät
ole Suomessa 2000-luvulla ylittäneet ohje- ja raja-arvoja.
Laitos toteaa, että rajoitusten hyödyt Itämeren
alueen päästövähennyksistä jakaantuvat
laajalle alueelle ja ylipäänsä vaikutuksien
arviointia tulisi tehdä koko Euroopan laajuisen arvioinnin
ja mallinnuksen pohjalta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kiinnittää vielä huomiota
siihen kustannus-hyötyraportin puutteeseen, että siinä ei
käsitellä rikkipäästöjen
vähentymisestä eri skenaarioissa mahdollisesti
aiheutuvia kiihdyttäviä eikä myöskään nokipäästöjen
vähentymisestä mahdollisesti aiheutuvia hillitseviä vaikutuksia
ilmakehän lämpenemiseen pohjoisilla alueilla.
Saamiensa selvitysten perusteella valiokunta toteaa, että toimia
rikin oksidien päästöjen rajoittamiseksi
voidaan pitää kannatettavina terveysvaikutusten
vähentämiseksi erityisesti tiheästi asutuilla
rannikkoseuduilla. Arvio kustannuksia selvästi suuremmista
hyödyistä perustuu erityisesti tiheään
asutulla alueella aiheutuviin myönteisiin terveysvaikutuksiin.
Itämeren tilan kannalta kaikkein suurin ongelma on rehevöityminen,
jonka kannalta typen oksideilla on rikkiä enemmän
merkitystä. Rikkipäästöjen rajoittaminenkin
on lähtökohtaisesti hyvin perusteltua, sillä ilman
rajoitustoimia meriliikenteen rikkidioksidi- ja typenoksidipäästöt
ylittävät vuonna 2020 kokonaisuutena maalta peräisin
olevat päästöt. Lähtökohtaisesti
kaikkien toimialojen tulee osaltaan kantaa vastuunsa päästöjen
rajoittamisesta kestävälle tasolle.
Valiokunta katsoo erityisesti edellä esitettyihin terveyshyötyjä koskeviin
perusteluihin viitaten, että ehdotetut matalat rikkipitoisuusvaatimukset
tulisi ulottaa koko EU:n alueelle, koska rajoitusten kustannustehokkuus
on korkea erityisesti tiheästi asutuilla rannikkoseuduilla.
Ympäristö- ja terveysperusteiden sekä sisämarkkinoiden
tasapuolisen toiminnan kannalta olisi perusteltua, että koko
EU:n aluetta koskevat samat rajoitukset ja siten tasavertaiset kilpailuedellytykset.
Valiokunta toteaa, että direktiiviehdotuksen tarkoituksena
on panna toimeen IMO:ssa hyväksytyt alusten aiheuttaman
meren pilaantumisen ehkäisemistä koskevan kansainvälisen
yleissopimuksen eli MARPOL 73/78 -yleissopimuksen uudistetun
ilmansuojeluliitteen määräykset, eikä direktiivillä ole
oikeudellisesti mahdollista muuttaa IMO:n määräyksiä.
Muutosten aikaansaaminen edellyttäisi muutosehdotusten
läpiviemistä IMO:ssa, mihin Suomella ei ole yksin
toimivaltaa, vaan vain EU voisi tehdä senkaltaisen ehdotuksen.
Direktiiviehdotuksen toimeenpanolla käyttöön
tulevat uudet määräykset nostavat selvästi
merenkulun kuljetuskustannuksia, mikä rasittaa erityisesti
Suomen vientiteollisuutta. Valiokunta toteaa, että Suomen
irtautuminen IMO:n tai direktiivin toimeenpanon aikataulusta ei
kuitenkaan edes teoreettisesti ratkaisisi kilpailukykyongelmaa,
koska noin 70 % Suomen ulkomaanliikenteestä hoidetaan
ulkomaan lipun alla purjehtivilla aluksilla ja maailman tonnistosta
yli 90 % on rekisteröity ilmansuojeluliitteen
soveltamisalaan kuuluvaan maahan. Myös suomalaiset alukset
joutuisivat noudattamaan uusia määräyksiä käydessään
ilmansuojeluliitteen osapuolina olevien maiden satamissa. Mahdollisen
siirtymäajan pidennyksen tulisi siten koskea kaikkia IMO:n
ilmansuojeluliitteen osapuolia ja EU:n jäsenmaita, eli
kysymys ei ole vain Suomea koskevasta ratkaisusta. Valiokunta toteaa
vielä, että myös Venäjä on
ratifioinut ilmansuojeluliitteen huhtikuussa 2011, joten määräyksiä tullaan
soveltamaan myös Venäjälle suuntautuvassa
meriliikenteessä. Lisäksi on huomattava, että direktiiviehdotuksen
mukaan matkustaja-aluksiin sovelletaan 0,1 %:n enimmäisrikkipitoisuutta
kaikilla EU:n merialueilla.
Valiokunta pitää edellä esitettyyn
viitaten välttämättömänä,
että EU-tasolla ehkäistään rajatulla
alueella soveltamisesta aiheutuva kilpailunvääristyminen
ja selvitetään, millaisia terveys- ja
ympäristöhyötyjä tai muita ympäristövaikutuksia
aiheutuisi meriliikenteen alhaisen rikkipitoisuustason ulottamisesta
koko EU:n alueelle. On myös arvioitava niitä haitallisia
ympäristövaikutuksia, jotka voivat aiheutua uusien määräysten
mahdollisesti johtaessa meriliikenteen kuljetusten siirtymiseen
maantiekuljetuksiin.
Valiokunta korostaa valtioneuvoston tavoin, että edellä esitetyn
perusteella on välttämätöntä löytää ratkaisuja,
jotka takaavat sen, ettei direktiivin täytäntöönpanosta
ja erityisesti sen hyvin nopeasta aikataulusta aiheudu kohtuuttomia
kustannuksia suomalaisille yrityksille tai valtiontaloudelle ja
että vientiteollisuuden kilpailukyky turvataan. Myös
uuden teknologian käyttöönottovaatimuksen
näkökulmasta direktiiviehdotuksen aikataulu on
kohtuuton. Sopeuttamistoimenpiteet sekä kansallisella tasolla
että erityisesti EU:n tasolla ovat siten välttämättömiä.