Perustelut
Valiokunta on tarkastellut selontekoa erityisesti ympäristöhallinnon
aseman ja ympäristöasioiden käsittelyjärjestelmältä vaadittavien
edellytysten kannalta.
Ympäristöhallinnon tehtävistä ympäristönsuojelu-
ja vesilainsäädännön alaan kuuluvat
lupa- ja muut hakemusasiat hoidetaan aluehallintovirastoissa, joista
neljässä on ympäristövastuualue.
ELY-keskuksille kuuluu ympäristö- ja vesilupien
valvonta, ympäristönsuojelu, alueidenkäyttö,
rakentamisen ohjaus, kulttuuriympäristön hoito,
luonnon monimuotoisuuden suojelu ja kestävä käyttö sekä vesivarojen
käyttö ja hoito. Ympäristö-
ja luonnonvarat -vastuualue on 13 ELY-keskuksessa.
Alueellisen ympäristöhallinnon tehtävissä merkittävä osa
asioista on oikeusharkintaisia, lakiin perustuvia lupa-asioita sekä valvonta-
ja hallintopakkoasioita, joissa on kysymys asianosaisten välisiin
oikeussuhteisiin välittömästi vaikuttavasta
ratkaisutoiminnasta. Usein kysymys on myös moniasianosaissuhteesta,
mikä tekee asioista laaja-alaisia, monimutkaisia ja usein ristiriitaisiakin.
Päätöksenteon oikeudenmukaisuuteen ja
riippumattomuuteen kohdistuu näin normaalia enemmän
odotuksia ja paineita. Ympäristöhallinnon toimintakyky
ja riippumattomuus on tästä syystä ollut
valiokunnan erityisen tarkastelun kohteena.
Uudistuksen toimeenpano ja resursointi
Valiokunta toteaa, että aluehallintouudistus on mittava
hallinnollinen uudistus, joka toteutettiin kiireisellä aikataululla.
Yleiskuva uudistuksen toteuttamisen onnistumisesta on selonteon
perusteella suhteellisen myönteinen, mutta erityisesti
ympäristöasioiden osalta ovat osin toteutuneet
etukäteen ennakoidut hankaluudet sen suhteen, miten riippumattomalta
ja puolueettomalta viranomaistyö näyttää ulospäin
ja miten joutuisasti lupahakemuksia on kyetty käsittelemään.
On luonnollista, että uuden toimintakulttuurin luominen
on vienyt muutosvaiheessa paljon aikaa, mikä on kaikki
pois ydintehtävien hoidosta. Tilanne on saatava tasoittumaan,
sillä tehtävien kokoaminen suuriin yksiköihin
ei saa merkitä pysyvästi sisäisen byrokratian
lisääntymistä. Lisäksi sähköisten
järjestelmien tuottamiseen olisi osoitettava riittävästi
varoja, jotta ne saadaan käyttöön nopeasti
ja tavalla, joka parhaiten palvelee ja tehostaa hallinnon toimintaa.
Samanaikaisesti hallinnollisen uudistamisen kanssa on jatkettu
tuottavuusohjelman mukaisten vähennysten tekemistä,
mikä on konkreettisesti vähentänyt voimavaroja
koko aluehallinnosta. Resurssien pysyvä pieneneminen on
olennaisin ongelma ympäristöasioiden laadukkaan hoitamisen
kannalta. Selonteossakin todetaan (s. 133), että on olemassa
riski, että tulevien vuosien kehystason mahdollistamilla
henkilöresursseilla kumpikaan viranomainen (AVI ja ELY)
ei jatkossa pysty hoitamaan tehtäviään
lainsäädännön edellyttämällä tavalla.
Selonteon lähtökohtana on joistakin tehtävistä luopuminen,
ja toisaalta tarve lisärahoitukselle on tunnistettu.
Valiokunta toteaa, että ympäristöhallinnossa resurssivaje
on merkinnyt ensinnäkin valvontakäyntien vähentymistä.
Valtiovarainministeriön selontekoa varten laaditun taustaraportin
mukaanAluehallintouudistuksen toimeenpano ja toteutuminen;
Työryhmän raportti eduskunnalle annettavaa selontekoa
varten VM 28/2012 s. 157. ELY-keskusten ympäristönsuojelun
valvontakäyntien määrä on vähentynyt
miltei 3 000 käynnistä 2 300
käyntiin. Voimavaratilanteen kiristyessä ympäristöministeriö on
alentanut myös valvonnan tavoitteita siten, että 3 000 käynnin
tavoite on tulossopimuksissa alennettu 2 300 käyntiin.
Aluehallintovirastojen ympäristönsuojelulain
ja vesilain nojalla annettujen ratkaisujen määrä puolestaan
notkahti uudistuksen voimaantulovuonna, mutta lähti nousuun
heti seuraavana vuonna. Entiseen tasoon verrattuna tasosta puuttuu
kuitenkin edelleen noin 400 ratkaisua. Aluehallintovirastojen ympäristövastuualueilla
ratkaistiin vuonna 2011 yhteensä 1 244 asiaa, mikä on
7 % vähemmän kuin edellisenä vuonna,
ja henkilöstön määrä väheni
saman 7 % (s. 154). Raportin mukaan ELY-keskusten resurssivajeeseen
vaikuttaa osaltaan myös asiantuntevan henkilöstön
eläköityminen ja rekrytointikielto.
Tuottavuustavoitteiden toteuttaminen on merkinnyt henkilötyövuosien
vähenemistä varsinkin ELY-keskuksissa. Selonteon
tilaston mukaan (s. 125) ELY-keskusten ympäristö-
ja luonnonvarat -vastuualue on menettänyt vuosina 2010—2012
18 % henkilötyövuosistaan samaan aikaan,
kun elinkeinovastuualueen vähennys on 9 % ja liikennevastuualueen
7 %. Osin ympäristövastuualueen suhteellisesti
suurempaa vähenemää selittää vastuualueen
korkeampi keski-ikä, joka on eläköitymisen
johdosta johtanut suurempaan vähennykseen, kun tuottavuusohjelmaa
on toteutettu ainoastaan luonnollisen poistuman keinoin.
Selonteon mukaan ELY-keskusten vastuualueiden määrärahatasojen
suhteelliset osuudet ovat pysyneet samalla tasolla vuosina 2010—2012,
eivätkä vastuualueiden väliset erot henkilötyövuosikehyksen
muutoksissa ole merkittäviä. Elinkeinovastuualueen
osuus on noin 29 %, ympäristövastuualueen
noin 25 % ja liikennevastuualueen noin 16 %.
Valiokunta korostaa, että hallinnon riittävä resursointi
on yksi välttämätön hyvin toimivan hallinnon
osatekijä. Laissa määrättyjen
perustehtävien asianmukainen hoitaminen on osaltaan kiinni
lainsäädännöstä ja
hallintorakenteista, mutta myös voimavaroista, joiden tulee
olla riittävät asiakkaiden palvelutarpeista yhdenmukaisesti
huolehtimiseksi. Valiokunnan kuulemisissa on tullut esiin, että vähennettävissä olevat
henkilötyövuodet
on ympäristöhallinnosta nyt vähennetty
eikä lisävähennyksiä voida enää tehdä ilman,
että tehtäviä karsitaan. Resurssien vähentäminen
ei saa tapahtua myöskään sattumanvaraisesti
sen mukaan, mistä yksiköistä siirrytään
eniten eläkkkeelle.
Valiokunta korostaa, että ympäristöhallinnolle
on varmistettava riittävät resurssit lakisääteisistä tehtävistä huolehtimiseksi.
Esimerkiksi strategisesti merkittävän uuden teollisuudenalan,
kuten kaivosteollisuuden, luvitukset on kyettävä hoitamaan
yhteiskunnallisesti kokonaisuutena katsoen hyväksyttävästi
ja korkeatasoisesti. Myös ympäristönsuojelun
jälkivalvonnan tehostamiseen on jo nyt huomattavaa painetta.
Muun muassa kaivosteollisuuden kasvu on jo lisännyt
valvontatarpeen kolmin-nelinkertaiseksi aikaisempaan verrattuna.
Selvityksiä lupamenettelyjen keventämiseksi tai
muuttamiseksi normipohjaiseksi pienimuotoisen toiminnan osalta tulee
jatkaa, jotta niukat resurssit voidaan kohdentaa optimaalisesti.
Tässä yhteydessä valiokunta kiinnittää huomiota
myös siihen, että lupahakemusten käsittelyaikojen
pituus ei ole yksinomaan resurssikysymys, vaan siihen vaikuttaa
myös hakemusten taso ja monet muut seikat. Ympäristölupahakemukset
ovat usein niin puutteellisia, että niitä joudutaan
toistuvastikin täydennyttämään,
mihin kuluu aikaa. Lainsäädäntöä ja
käytäntöjä tulee kehittää kiireellisesti
siten, että lupahakemusten taso saadaan nousemaan ja niiden
täydentäminen helpottuu ja että täysin
puutteelliset hakemukset voidaan jättää ottamatta
käsiteltäväksi. Valiokunta kiirehtii
ehdotuksen sisällyttämistä vireillä olevaan
ympäristönsuojelulainsäädännön
kokonaisuudistukseen. On kuitenkin muistettava, että laajoissa
ympäristöhankkeissa on usein paljon asianosaisia
ja vaikutukset ulottuvat laajalle alueelle, joten lähtökohtaisesti
tällaisten hankkeiden käsittely on kaksiasianosaissuhteeseen
perustuvaa hallintoasiaa huomattavasti monimutkaisempaa.
Valiokunta kannattaa selvitysmies Saaren ehdotusta ELY-keskusten
menokehysten uudelleenarvioinnista vuosina 2014—2017 siten,
että säästöt toteutetaan jälkipainotteisina.
Tämä on kuitenkin vain väliaikaisratkaisu
välittömän tilanteen helpottamiseksi,
ja jatkossa on pohdittava laajemmin keinoja hallinnon toimintakyvyn turvaamiseksi.
Valiokunta katsoo, että maksullisen toiminnan laajentaminen
on tarpeen ympäristöhallinnon toimintaedellytysten
turvaamiseksi. Valiokunta on useaan otteeseen jo aikaisemminkin vaatinut
uusien rahoitusmallien selvittämistä ja käyttöönottoaEsimerkiksi
YmVL 6/2012 vp — VNS 1/2012 vp Valtioneuvoston
selonteko valtiontalouden kehyksistä vuosille 2013—2016..
Esimerkiksi valvontamaksuja peritään yleisesti
monilla sektoreilla, mutta ympäristövalvonnassa
ei. Valiokunta kiirehtii valvontamaksuja koskevan sääntelyn
sisällyttämistä vireillä olevaan
ympäristönsuojelulainsäädännön
kokonaisuudistukseen korostaen, että lisääntyvä tulorahoitus
ei kuitenkaan saa vähentää toiminnan
yleisiä voimavaroja niissä tehtävissä,
joihin tulot kohdentuvat, eikä vähentää toimintamenorahoitusta.
Valiokunta on huolissaan myös ympäristöhallinnon
asiantuntemuksen ja osaamisen säilymisestä tilanteessa,
jossa eläköityminen on ollut nopeaa ja tilalle
ei ole voitu palkata uutta henkilöstöä.
Osaamisen kapeneminen heikentää hallinnon toimintakykyä ja
uskottavuutta, joten tilanne on korjattava ja pidettävä huolta
siitä, että tehtäviin jatkossakin hakeutuu
osaavaa väkeä. Pitkällä tähtäimellä on
siten pidettävä huolta hallinnon työpaikkojen
riittävästä palkkatasosta ja yleensä valtion
työnantajakuvasta.
Tehtävien järjestelyn riippumattomuus ja puolueettomuus
Laissa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista
(4 §) sekä laissa aluehallintovirastoista (5 §)
on säännökset toiminnan organisoinnista
ja takeet ympäristöasioita koskevan päätöksenteon itsenäisyydestä ja
riippumattomuudesta. Valiokunta edellytti tätä sääntelyä,
ns. palomuuria, lausunnossaan aluehallinnon uudistamista koskevaksi
lainsäädännöksiYmVL 25/2009
vp — HE 59/2009 vp Hallituksen esitys aluehallinnon
uudistamista koskevaksi lainsäädännöksi.,
ja sääntely on saatujen kokemusten mukaan toiminut
päätöksenteon selkänojana käytännössä.
Hallinnossa toimivien oman käsityksen mukaan ongelmia ei
pääsääntöisesti ole
ilmennyt ja yksittäiset hankalat tapaukset on
ratkaistu hyvässä yhteistyössä.
Valiokunta on tähän säädöspohjaan
ja kokemukseen tyytyväinen, mutta kiinnittää huomiota myös
siihen, että ympäristöasioiden päätöksenteon
riippumattomuuden ja puolueettomuuden tulee myös näkyä ulospäin.
Jos samassa virastossa hoidetaan keskenään ristiriitaisia
tehtäviä, tulee päätöstoimivallan
jakautumisen eri yksiköihin näkyä selkeästi
myös asiakkaille.
Valiokunta korostaa, että kansalaisten on voitava luottaa
viranomaisen toiminnan puolueettomuuteen kaikissa tilanteissa. Viimeaikaisten
kokemusten valossa luottamusta on koeteltu, eikä paine
liity yksinomaan aluehallintouudistuksen mukanaan tuomaan rakenteeseen.
Tämä huoli on otettava vakavasti. Resurssien ohella
huomion kohteena ovat viranomaisen asiantuntemus ja käytössä oleva
keinovalikoima. Selvitysmiesten Rainio ja Turpeinen Talvivaara-selvityksessä todetaan,
että valvontaviranomaisen haluttomuus käyttää hallintopakkoa
samoin kuin useat poikkeuksellisia tilanteita koskevat päätökset
ovat saattaneet olla omiaan herättämään
epäilyksen valvojan toiminnan riippumattomuudesta. Valiokunta
tukee selvitykseen sisältyvää ehdotusta hallintopakkotoimivallan
siirtämisestä lupaviranomaiselle eli aluehallintovirastolle
ja siellä ympäristölupavastuualueelle,
jolla on itsenäinen ja riippumaton asema. Valiokunta kiirehtii ehdotuksen
sisällyttämistä vireillä olevaan
ympäristönsuojelulainsäädännön
kokonaisuudistukseen.
Ohjausmallin kehittäminen ja johtaminen
Selonteossa todetaan, että aluehallintoviranomaisten
ohjausmalli ei ole erityisesti ELY-keskuksissa toiminut eräiltä osin
tavoitteiden mukaisesti. Ohjauksen selkiyttämiseksi ja
yksinkertaistamiseksi ehdotetaan siirtymistä kolmiportaisesta
kaksiportaiseen ohjaus- ja suunnittelujärjestelmään.
Valiokunta pitää ehdotusta kannatettavana katsoen,
että siirtyminen kolmiportaisesta kaksiportaiseen ohjaus-
ja suunnittelujärjestelmään selkiyttää ja
yksinkertaistaa ohjausmallia. Tulossopimusohjauksen uudistamisessa
tulee lisäksi ottaa huomioon eri hallinnonalojen ohjaustarpeet
ja yhteisen osuuden rinnalla tulee säilyttää mahdollisuus
hallinnonalakohtaisiin tavoitteisiin.
On hyvä, että selonteossa on nostettu esiin myös
resurssiohjauksen ja substanssin tavoiteohjauksen eriyttämisen
ongelmat. Työ- ja elinkeinoministeriön asemaa
ELY-keskusten yleisohjaajana ei voida pitää neutraalina
ratkaisuna, koska ministeriöllä on oma substanssivastuualue
ELY-keskuksessa. Jatkossa ELY-keskusten määrärahapuitteet
ja henkilöstökehykset määritellään
tulossopimuksessa vastuualueittain ja yksiköittäin
eikä yhteisesti, joten tulostavoitteista sovittaessa on
myös tiedossa niiden saavuttamiseksi käytössä olevat
resurssit.
Valiokunta korostaa, että asiantuntemuksen häviäminen
eläköitymisen myötä vaikeuttaa lainsäädäntö-
ja toimintaympäristömuutosten johdosta lisääntyvien
ympäristötehtävien hoitamista. Riittävän
asiantuntemuksen varmistaminen vaativissa ympäristötehtävissä edellyttää, että toiminnallisesta
ohjauksesta vastaava ministeriö voi vaikuttaa tehtävissä tarvittaviin
voimavaroihin. Toiminnallisen ohjauksen ja resurssiohjauksen tulisi
kuulua samalle ministeriölle.
ELY-keskusten johtajina on toiminut oman toimensa ohella yhden
vastuualueen päällikkö. Valiokunta katsoi
uudistuksen hyväksymisen yhteydessä antamassaan
lausunnossa YmVL 25/2009 vp, että päätoiminen
johtaja on välttämätön. Selonteossa
esitetyt kokemukset sivutoimisesta johtajuudesta ovat vahvistaneet
näkemystä päätoimisen johtamisen
merkityksestä. Selonteossakin on tunnistettu nämä kokemukset,
ja tarkoituksena on selvittää ELY-keskusten ylijohtajan
päätoimisuutta. Valiokunta tukee tätä.
Valiokunta katsoo, että selvitettäessä ylijohtajan
päätoimisuutta on kuitenkin huolehdittava siitä,
että ratkaisuvalta säilyy nykyiseen tapaan hallinnonaloilla
ja vastuualueilla, eli ylijohtajan roolin tulee jatkossakin olla
hallinnollinen. Riippumattoman päätöksenteon
edellytyksenä on päätöksenteon
itsenäisyyden säilyttäminen vastuualueilla
ilman mahdollisuutta ottaa asia ylijohtajan ratkaistavaksi. Toisaalta
on otettava huomioon mahdollinen ELY-keskusten hallinnollisten tehtävien
yhteenkokoamisen vaikutus ylijohtajan tehtäviin.
Muut kehittämistarpeet
Syksyllä 2012 valmistui kaksi selvitystehtävää alueellisen
ympäristöhallinnon kehittämisestä. Selvityshenkilö Saaren
toimeksiantona oli selvittää, olisiko ympäristöhallinnon
resurssien ja toiminnan laadun ja tehokkuuden kannalta tarpeellista
yhdistää ELY-keskusten ja aluehallintovirastojen
ympäristötehtävät samaan virastoon.
Saaren ehdotuksen mukaan ympäristöhallinnon luvat
ja valvonta tulisi koota samaan organisaatioon. Selonteossa myös
todetaan, että tehdyn kyselyn perusteella lupa- ja valvontatehtävien
erottamisella on ollut kielteisiä vaikutuksia ja yhteenkokoamista
kannatetaan laajasti.
Selvityshenkilö Rainio selvitti nykyiselle toimintatavalle
vaihtoehtoisia tapoja hoitaa alueellisia ympäristötehtäviä siten,
että ympäristön tilan kannalta keskeisiä lakisääteisiä tehtäviä voitaisiin
hoitaa nykyistä tehokkaammin. Rainion ehdotuksiin ei puolestaan
sisälly Saaren ehdotus lupien ja valvonnan kokoamisesta
samaan organisaatioon, vaan kolme muuta ohjauksen kehittämiseen
tai muunlaiseen uudelleenjärjestelyyn perustuvaa ehdotusta.
Valiokunta tukee edelleen hallintouudistuksen lähtökohtaa,
jossa AVI:lle kuuluu ympäristölupien myöntäminen
ja ELY:lle ympäristölupien valvonta. Lupa- ja
valvontatehtävien erottaminen on ollut perusteltua, sillä ei
ole pidetty hyvänä sitä, että sama
viranomainen toimii ristiriitaisissa asioissa sekä luvan
myöntäjänä että valvojana,
mahdollisesti myös luvan hakijana. ELY-keskusten vastuualueet
voivat nimittäin olla myös luvanhakijoita, ja
niiden intressit voivat olla vastakkaiset. Valiokunta tuki tehtävien erottamista
uudistusta koskevassa lausunnossaan YmVL 25/2009
vp.
Tosin on huomattava, että ero koskee nimenomaan ympäristölupatoimivaltaa
ja että kuvattu päällekkäinen
toimivaltuus on olemassa eräiden muiden asioiden osalta,
esimerkiksi luonnonsuojelulain soveltamisessa. Korkein hallinto-oikeus
on ratkaisussaan 2012:6 katsonut, että ELY-keskuksen ympäristövastuualue
oli toimivaltainen ratkaisemaan saman ELY-keskuksen liikennevastuualueen
tekemän hakemuksen.
Laki elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista
sisältää säännöksiä,
joiden tarkoituksena on turvata asioiden käsittelyn riippumattomuus
ja puolueettomuus sekä oikeusturva. Lain 4 §:n
3 momentin mukaan ympäristönsuojelua sekä ympäristö-
ja vesiasioita koskevien valvontatehtävien hoito on järjestettävä siten,
että asioiden käsittelyn puolueettomuus
varmistetaan. ELY-keskuksen johtaja ei voi ottaa ratkaistavakseen
asiaa, joka kuuluu vastuualueen tehtäviin ja toimivaltaan.
Lain 20 §:n mukaan jos ELY-keskuksen toimivaltaan kuuluvaa
valvontaa, velvoitteiden asettamista tai oikeuden myöntämistä koskevan
hallintoasian puolueeton käsittely voi ilmeisesti vaarantua
sen vuoksi, että keskus on tai on ollut asiassa myös
asianosaisena, keskuksen on, jollei asian puolueetonta käsittelyä voida
keskuksen sisäisin toimenpitein järjestää,
pyydettävä ministeriötä määräämään
toinen ELY-keskus käsittelemään ja ratkaisemaan
asia.
Valiokunta katsoo tämän ns. palomuurin olemassaolosta
huolimatta, että ELY-keskuksiin ei tulisi harkitsemattomasti
siirtää enää ympäristölupatehtäviä,
kun ne jo nyt toimivat hankkeiden hakijana, rahoittajana, toteuttajana
ja valvojana ja tästä aiheutuu painetta pyrkiä selventämään näiden
roolien riippumatonta hoitamista asiallisesti ulospäin.
Lupatehtävien siirto samaan viranomaiseen vaikeuttaisi
tilannetta entisestään.
On kuvaavaa, että aluehallintovirastojen osalta yleinen
käsitys on, että ympäristölupaviranomaisena
sen riippumattomuus on toiminut hyvin, mutta toisaalta uudistuksen
tavoitteena ollutta synergiaakaan muiden vastuualueiden kanssa ei
ole juuri syntynyt.
Selonteon mukaan aluehallintovirastoissa ja ELY-keskuksissa
on tarpeen tarkastella uusia mahdollisuuksia määritellä viraston
toimivalta joissakin tehtävissä alueellisen jaotuksen
sijaan valtakunnalliseksi toimivallaksi. Selonteon mukaan ympäristöministeriö yhteistyössä
työ-
ja elinkeinoministeriön kanssa jatkovalmistelee ympäristöhallinnon
erityisasiantuntemusta vaativien tehtävien mahdollista
siirtämistä valtakunnallisiksi ja valtakunnallisesti
merkittävien tehtävien kokoamista yhteen yksikköön.
Valtiontalouden kehyspäätöksessä tähän
työhön on osoitettu 2 miljoonaa euroa.
Valiokunta pitää erittäin hyvänä tätä tavoitetta
katsoen, että tämä olisi keino resurssien
joustavampaan käyttöön, asiantuntemuksen
turvaamiseen tiettyjen kriittisten tehtävien hoitamisessa
sekä yhtenäisen ratkaisukäytännön
varmistamiseksi koko maassa. Selvitystyötä on
myös pidettävä välttämättömänä viimeaikaisten
kokemusten valossa. Tietyt erityistehtävät ovat
luonteeltaan niin erityisiä, että niiden asianmukainen
ja tehokas hoitaminen edellyttää erityyppisiä resurssejakin.
Toimivallan muuttaminen osin valtakunnalliseksi voi olla perusteltua
myös resurssien tehokkaan käytön kannalta,
kunhan samalla huolehditaan kansalaisten yhdenvertaisuudesta palvelujen
saatavuuden suhteen. Jo nyt eri ELY-keskukset tarjoavat hyvin erilaisia
palveluja, mikä ei edistä kuvaa yhtenäisestä aluehallinnosta
asiakkaiden suuntaan.
Valiokunta tukee selvitystyötä erityisasiantuntemuksen
keskittämiseksi vaativien ja valtakunnallisesti merkittävien
tehtävien kokoamiseksi yhteen yksikköön,
mutta katsoo, että lähtökohtaisesti kysymyksessä tulisi
olla paremminkin joustava tukitoiminto kuin valtakunnallisen viraston
perustaminen. Perusratkaisut toimivallasta eri lupa- ja muissa tehtävissä ovat
lainsäädännössä, mutta
myös resurssien niukkuuden vuoksi toimivaltaisella viranomaisella
tulisi tarvittaessa olla käytettävissä tukiyksikkö,
joka pystyisi antamaan tukea ja ohjausta poikkeuksellisissa tilanteissa.
Järjestely ei saa myöskään johtaa
aluehallinnon vahvistamisen vastaiseen keskittämiskehitykseen.
Lopuksi
Selonteossa todetaan, että kehysten supistuminen edellyttää ELY-keskusten
tulevaisuuskuvan, tehtävien ja roolin uudelleenarviointia
sekä tehtävien priorisointia kaikilla hallinnonaloilla. Selvitysmiehet
ovat tehneet arvioitaan kehittämisen suunnasta ympäristötehtävien
osalta, ja samanaikaisesti on vireillä ympäristönsuojelulain
kokonaisuudistus, joka vaikuttaa monin tavoin tehtäviin
ja toimintaedellytyksiin. Valiokunta kiinnittää hallintovaliokunnan
huomiota tarpeeseen huolehtia hallinnon jatkokehityksessä ympäristönsuojelun
korkeasta tasosta ja samalla turvata yhteiskunnallisesti merkittävien hankkeiden
lupien korkeatasoinen ja joutuisa käsittely.
Ympäristöhallinnon tulee olla riippumaton, asiantunteva,
tehokas ja riittävästi resursoitu. Viranomaisen
riittävä läsnäolo alueella on
turvattava keskeisissä ympäristötehtävien
toiminnoissa, kuten ympäristövalvonnassa. On myös tärkeää,
että kansalaiset kokevat ympäristöhallinnon
itsenäisenä, riippumattomana ja puolueettomana.
Valiokunta korostaa tämän lisäksi
hallintovaliokunnalle yhteenvedonomaisesti seuraavia näkökohtia:
-
ympäristöhallinnolle on varmistettava riittävät
resurssit lakisääteisistä tehtävistä huolehtimiseksi
-
ympäristölupien käsittely
on hoidettava joutuisasti ja korkeatasoisesti
-
ympäristölainsäädäntöä on
kehitettävä siten, että täysin
puutteelliset lupahakemukset voidaan jättää ottamatta
käsiteltäväksi, ympäristövalvonnasta
voidaan periä valvontamaksuja ja hallintopakkotoimivalta
siirretään aluehallintoviraston ympäristölupavastuualueen
toimivaltaan
-
ympäristöhallinnon asiantuntemuksen säilymisestä on
huolehdittava
-
ohjaus- ja suunnittelujärjestelmää on
selkiytettävä ja yksinkertaistettava, ja toiminnallisen
ohjauksen ja resurssiohjauksen tulisi kuulua samalle ministeriölle
-
ELY-keskusten ylijohtajien muuttamista päätoimisiksi
tulee selvittää, mutta roolin tulee jatkossakin
olla hallinnollinen
-
ELY-keskusten ja AVI:jen toimivallan määrittäminen
joissain tehtävissä valtakunnalliseksi edistää resurssien
joustavampaa käyttöä, asiantuntemuksen
turvaamista tiettyjen kriittisten tehtävien hoitamisessa
sekä yhtenäisen ratkaisukäytännön
varmistamisessa
-
erityisasiantuntemusten kokoamista vaativien ja valtakunnallisesti
merkittävien tehtävien kokoamiseksi
yhteen yksikköön tulee selvittää.