Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Koloveden kansallispuiston laajentaminen
Ehdotetulla lailla laajennetaan vuonna 1990 perustettua Koloveden
kansallispuistoa ja saatetaan samalla kansallispuiston rauhoitussäännökset
pääosin vastaamaan uudistetun luonnonsuojelulain
(58/2011) säännöksiä.
Koloveden kansallispuisto ja siihen nyt liitettäväksi
ehdotetut alueet sisältyvät pääosin
Natura 2000 -verkostoon ja vuonna 1990 hyväksyttyyn rantojensuojeluohjelmaan.
Laajennusalueet ovat suurimmaksi osaksi yksityisiltä ja
yhteisöiltä suojelutarkoituksiin hankittuja valtion
maita ja vesiä. Lisäksi puistoon esitetään
liitettäväksi osa Nahkiaissalon alueesta, jonka
Metsähallitus on METSO-periaatepäätöksen
mukaisesti osoittanut suojelumetsäksi.
Valiokunta toteaa, että Koloveden kansallispuiston
rauhoitusmääräyksistä on säädetty
Koloveden kansallispuistosta annetussa asetuksessa (168/1990),
joka on annettu Koloveden kansallispuistoa koskevan lain nojalla.
Vuonna 2011 voimaan tulleessa luonnonsuojelulain osittaisuudistuksessa
kansallispuistojen rauhoitusmääräykset
niitä koskevine poikkeuksineen siirrettiin lain tasolla
säädettäviksi. Tässä yhteydessä luonnonsuojelulaista
poistettiin perustuslain 80 §:n vastaisena mahdollisuus
antaa kansallispuistoja koskevia rauhoitussäännöksiä asetuksella.
Tämän vuoksi lakiesityksessä ehdotetaan, että nykyinen
Koloveden kansallispuistoa koskeva laki kumotaan ja sen tilalle
säädetään kokonaan uusi laki
Koloveden kansallispuistosta.
Esityksessä ehdotetaan rauhoitussäännösten osalta
viittaussäännöstä luonnonsuojelulain
kansallispuistoja koskeviin 13—15 §:iin.
Nykyiseen Koloveden kansallispuistoasetukseen sisältyvät
rauhoitussäännökset vastaavat pääosin
näitä lain säännöksiä.
Valiokunta toteaa, että kansallispuistoa koskevat rauhoitussäännöt
jäävät pääosin ennalleen.
Koloveden kansallispuiston suojeluarvot
Valiokunta pitää Koloveden kansallispuiston laajentamista
eteläisen Suomen luonnonsuojelun edistämisen kannalta
erittäin tarpeellisena. Puiston laajennusalueet turvaavat
metsien monimuotoisuuden ja maisema-arvojen säilymistä, edistävät
saimaannorpan suojelulle asetettuja tavoitteita ja parantavat alueen
virkistyskäytön mahdollisuuksia. Kansallispuiston
alueeseen kuuluu nykyään lähes yksinomaan
saaria, kun taas uuteen laajennettuun kansallispuistoon kuuluu myös
mannerrantoja sekä laajoja vesialueita. Liitettävät
alueet muodostavat yhdessä nykyisen kansallispuiston kanssa
kokonaisuuden, jonka seurauksena puisto on huomattavasti eheämpi
suojelualue.
Alueen maisemat ovat erikoisuus suomalaisessa järviluonnossa:
maisemaa hallitsevat luodekaakkoissuuntaiset suurmuodot ja kallioperän ruhjeisuus.
Kalliojyrkänteet kohoavat vedestä korkeimmillaan
yli 50 metriin järvenpinnasta. Koloveden selkävedetkin
ovat kapeita ja niiden rannat kallioisia ja karuja. Kansallispuisto
ja sen laajennusalue on kokonaisuutena eteläsuomalaisittain
poikkeuksellisen erämaisena ja hiljaisena säilynyt
alue.
Kolovesi on alueelta kerätyn lajistotiedon perusteella
todennäköisesti Etelä-Savon arvokkaimpia
vanhojen metsien suojelualueita. Metsistä lähes
kaksi kolmasosaa on yli satavuotiaita. Osassa alueen metsiä on
vanhan luonnonmetsän piirteitä, osassa kalliometsien
nopeasti taantuvia luontotyyppejä ja lajeja. Kalliolouheen ja -murskeen
sekä kiven käyttö rakentamisessa on kasvanut
voimakkaasti 2000-luvulla. Uusimpien uhanalaisuusselvitysten
mukaan erityisesti kalliometsien luontotyypit ja lajit ovat vähentyneet
nopeasti. Valiokunta toteaa, että kansallispuiston laajentamisella
toteutetaan osaltaan Natura 2000 -verkoston toimeenpanoon liittyviä Suomen
EU-jäsenyysvelvoitteita. Euroopan komissio on hyväksynyt
kansallispuiston laajennusalueineen luontotyyppien sekä luonnonvaraisen
eläimistön ja kasviston suojelusta annetun neuvoston
direktiivin 92/43/ETY mukaiseksi SCI-alueeksi
(kohde FI050001 Kolovesi — Vaaluvirta — Pyttyselkä).
Koloveden alueella esiintyy kymmentä luontodirektiivin
liitteessä I tarkoitettua luontotyyppiä sekä liitteen
II lajeista saimaannorppa ja saukko.
Koloveden kansallispuiston laajennusalueeseen kuuluu saimaannorpalle
tärkeitä elinympäristöjä.
Puiston vaikutusalueella arvioidaan olevan tällä hetkellä 17
saimaannorppaa. Kuutteja on kuitenkin viime vuosina syntynyt vähän,
ja norppakanta on tällä hetkellä taantuva.
Vesialueiden liittämisellä puistoon
luodaan edellytykset tehostaa saimaannorpan suojelutoimia, ja lisäksi
voidaan samalla parantaa uhanalaisen saimaannieriän suojelua.
Metsähallitus valtion vesien haltijana ei norpan suojelemiseksi
myy Kolovedelle verkkokalastuslupia, mikä osaltaan edesauttaa
myös saimaannieriän suojelua.
Kansallispuiston laajentamisen yhteydessä on keskusteltu
Nahkiaissalossa sijaitsevan noin 100 hehtaarin suuruisen alueen
liittämisestä puiston osaksi. Ehdotettu lisälaajennusalue
on valtion omistuksessa ja täyttää tältä osin
luonnonsuojelulain 11 §:n edellytykset puistoon
liittämisestä. Valiokunta toteaa kuitenkin, että Nahkiaissalon lisälaajennusaluetta
ei ole tällä hetkellä sisällytetty
minkäänlaisen suojelun piiriin, vaan alue on Metsähallituksen
liiketoiminnan omaisuutta. Valiokunta katsoo, että hallituksen
tulee selvittää Nahkiaissalon 100 hehtaarin alueen
sisältämät luontoarvot ja muut suojelun
laajentamiseen liittyvät kysymykset. Tämän
selvityksen perusteella tulee myöhemmin arvioida, onko alueen
liittämiselle kansallispuistoon olemassa edellytyksiä (Valiokunnan
lausumaehdotus).
Metsästys Koloveden kansallispuistossa
Luonnonsuojelulain säännösten mukaan
eläinten tappaminen ja hätyyttäminen
on kansallispuistoissa pääsääntöisesti
kielletty. Hirvenajo voidaan kuitenkin kansallispuistoissa sallia alueen
hallinnasta vastaavan viranomaisen eli Metsähallituksen
luvalla. Pohjoisessa Suomessa metsästyslain 8 §:ssä erikseen
määritellyllä alueella sijaitsevien
kansallispuistojen perustamisen yhteydessä metsästyskiellosta
on kuitenkin säädetty laajoja poikkeuksia paikallisille asukkaille.
Eteläisessä Suomessa poikkeus kansallispuistojen
hirvenmetsästyskieltoon on sen sijaan säädetty
ainoastaan Koloveden kansallispuistossa.
Kansallispuistoa perustettaessa vuonna 1990 säädettiin
hirvenmetsästyksen sallimisesta, jotta puiston perustamisen
vaikutuksia paikallisten asukkaiden metsästysharrastukseen
voitiin lieventää. Nykyisin voimassa olevan Koloveden kansallispuistoasetuksen
mukaan paikalliset asukkaat saavat Metsähallituksen luvalla
metsästää hirveä suurimmassa
osassa kansallispuistoa. Valiokunta toteaa, että paikallisten
asukkaiden hirvenmetsästysoikeuksien säilyttäminen
on niin sanottu saavutettu etu, jota ei ole haluttu poistaa.
Hallituksen esityksen tavoitteena on ollut löytää nykyisen
lainsäädännön puitteissa sellainen järjestely,
joka ottaa kohtuudella huomioon alueella toimivien paikallisten
asukkaiden tarpeet hirvenmetsästyksen jatkamiseksi alueella. Paikallisten
asukkaiden mahdollisuus metsästää hirveä ehdotetaan
esityksessä säilytettäväksi
jatkossakin suurimmassa osassa nykyistä kansallispuistoa.
Lisäksi myös merkittävällä osalla
puistoon liitettäviksi ehdotettavista uusista alueista hirvenmetsästys
on paikallisille asukkaille edelleen mahdollista alueen hallinnasta
vastaavan viranomaisen luvalla. Valiokunta pitää hyvänä sitä,
että ehdotettavat hirvenmetsästysalueet on pitkälti
rajattu yhteistyössä alueella toimivien metsästysseurojen
kanssa. Valiokunta korostaa lisäksi sitä, että kansallispuistossa
säilyy myös edelleen tarve sallia hirvenajo metsästyksen
yhteydessä. Hirvenmetsätyksen voi arvioida vaikuttavan
vain vähän kansallispuiston muuhun virkistys-
ja matkailukäyttöön, koska niitä harjoitetaan
pääosin kesäkuukausina hirvenmetsästyskauden
ulkopuolella. Retkeilyyn erityisesti osoitetuilla ja sitä varten
varustetuilla alueilla hirvenmetsästys ei olisi jatkossa
sallittu. Valiokunta toteaa lisäksi, että kansallispuistoon
liitettävät alueet muodostavat suurimmalla osalla metsästysseuroista
melko pienen osan seurojen kokonaismetsästysalasta.
Perustetta, jolla metsästykseen oikeutetut tahot määräytyvät,
ei ole esityksessä tarkoitus muuttaa nykyisestä.
Alueella tapahtuneet kuntaliitokset ovat osin laajentaneet sitä asukaspohjaa,
jolla vastaisuudessa on oikeus hirvenmetsästykseen kansallispuistossa.
Toisaalta Etelä-Savo on maakuntana muuttotappioaluetta,
jonka väestö on vähentynyt. Maa- ja metsätalousvaliokunta
totesi lausunnossaan, että esitys vähentää hirvenmetsästykseen
oikeutettujen henkilöiden määrää alueen
metsästysseuroissa muuttoliikkeen takia. Maa- ja metsätalousvaliokunta
esitti lausunnossaan ympäristövaliokunnalle lakiehdotuksen
4 §:n muuttamista siten, että Koloveden kansallispuistossa
sallittaisiin alueen hallinnasta vastaavan viranomaisen luvalla
hirvenmetsästys 2 §:ssä mainittujen kuntien
alueella toimivien riistanhoitoyhdistysten jäsenille. Metsästysseurat
valitsevat kuitenkin viime kädessä itse omat jäsenensä,
ja niiden halukkuus hankkia uusia jäseniä vaikuttaa
myös osaltaan hirvenmetsästyksen toteuttamismahdollisuuksiin.
Valiokunta katsoo, että hirvenmetsästysoikeuden
rajaaminen sijaintikunnan vakinaisiin asukkaisiin esityksen mukaisesti
kuten tälläkin hetkellä on selkeä ja
metsästyslain 8 §:n mukainen menettely, joka kuntaliitosten
myötä takaa alueella riittävän
potentiaalisen hirvenmetsästäjien joukon myös
tulevaisuudessa. Koloveden kansallispuiston kolmen sijaintikunnan
(Enonkoski, Heinävesi ja Savonlinna) yhteenlaskettu asukasmäärä oli
vuoden 2012 lopussa noin 41 800 henkilöä,
joiden joukosta hirvien ampumiseen osallistuvien metsästysseurojen
jäsenten tulee jatkossa löytyä. Metsästyseurojen
muut jäsenet voivat osallistua hirvenajoon ja muihin metsästykseen
liittyviin tehtäviin.
Puiston laajentaminen pienentää Metsähallituksen
nykyistä pienriistan lupametsästysaluetta. Valiokunta
toteaa, että vieraslajien, kuten minkin ja supikoiran,
pyynti on edelleen sallittua koko kansallispuiston alueella.
Liikkumisrajoitukset kansallispuistossa
Valiokunta toteaa, että Metsähallitus on vuonna 2010
laatinut Koloveden kansallispuistolle ja siihen nyt liitettäväksi
ehdotetuille laajennusalueille luonnonsuojelulain 19 §:ssä tarkoitetun hoito-
ja käyttösuunnitelman, joka on vahvistettu ympäristöministeriössä.
Käyttö- ja hoitosuunnitelman pohjalta Metsähallitus
voi aloittaa järjestyssäännön
laatimisen sen jälkeen, kun Koloveden kansallispuistolaki
on tullut voimaan.
Luonnonsuojelulain 20 §:n mukaan kansallispuiston järjestyssäännössä annetaan
tarpeelliset liikkumisrajoitukset, joista säädetään
lain 18 §:n 2 momentissa. Liikkumis- ja maihinnousukielto tai
-rajoitus edellyttää sitä, että alueen
eläimistön tai kasvillisuuden säilyminen
nimenomaisesti vaatii erityisten kieltojen tai rajoitusten asettamista.
Valiokunta pitää tarpeellisena, että nykyiset
liikkumisrajoitukset tarkistetaan ja sellaiset poistetaan, joita
eläimistön tai kasvillisuuden säilyminen
kansallispuistossa ei uuden luonnontieteellisen tiedon perusteella
enää edellytä. Hoito- ja käyttösuunnitelma
antaa esimerkiksi mahdollisuuden poistaa liikkumisrajoitukset Vaajasalon
pohjoisosasta ja Ukonlahdelta. Selvitysten mukaan saimaannorpat
eivät ole enää viime vuosina käyttäneet
kyseisiä alueita karvanvaihtoon, minkä vuoksi
liikkumista ei ole tarpeen näillä alueilla enää rajoittaa.
Valiokunta toteaa, että selkeillä ja oikein sijoitetuilla
rantautumisalueilla voidaan vähentää retkeilyn
mahdollisia haittavaikutuksia luonnonarvoille.
Mikkelin lääninhallitus on veneliikennelain 3 a §:n
ja 10 §:n (607/1977) nojalla kieltänyt moottoriveneilyn
Kolovedellä. Kielto on annettu alueen helposti häiriintyvien
erämaisten lajien, ennen kaikkea uhanalaisen
saimaannorpan, suojelemiseksi. Kielto on tullut voimaan vuonna 1995.
Polttomoottoriveneiden käyttö on kuitenkin sallittu
alueen kiinteistöjen omistajille, ammatinharjoittajille
ja Metsähallituksen tehtävissä. Valiokunta
pitää moottorikiellon asettamista ja siihen liittyviä nykyisiä poikkeuksia asianmukaisina.
Kansallispuiston laajennus edistää puiston kehittämistä yhtenä eteläisen Suomen
hiljaisimmista alueista.
Kansallispuiston kehittäminen
Koloveden matkailullisen vetovoiman keskeisimmät elementit
ovat hiljaisuus ja alueen luonnontilaisuus. Tärkeimpiä kävijäryhmiä ovat
melojat, soutajat ja patikkaretkeilijät. Kansallispuistossa
vieraili vuonna 2011 noin 8 000 kävijää,
joista noin 85 prosenttia yöpyi alueella. Manneralueiden
liittäminen kansallispuistoon parantaa mahdollisuuksia
kohdentaa puiston yleisöpalvelut niille alueille, joilla
ne aiheuttavat mahdollisimman vähän haittaa suojelutavoitteiden
saavuttamiselle. Puiston laajennuksen myötä tavoite
on kasvattaa kävijämäärä noin 16 000
retkeilijään vuodessa. Valiokunta katsoo, että herkät
luontoarvot voidaan parhaiten turvata kehittämällä matkailupalveluita
erityisesti melontaretkeilyn ja päiväpatikoinnin
näkökulmista. Päiväpatikoinnin
mahdollisuuksien paraneminen pidentää todennäköisesti
kävijöiden alueella viettämää aikaa,
mikä puolestaan kasvattaa lähialueilla majoituksen
ja muiden palveluiden kysyntää.
Koloveden kansallispuisto on jo nykyään aluetaloudellisesti
tärkeä matkailukohde. Ulkomaisten matkailijoiden
prosentuaalinen osuus on kansallispuistoistamme suurin, mikä luo
hyvät edellytykset kasvattaa kestävää ja
kannattavaa matkailutoimintaa edelleen. Valiokunta katsoo, että kansallispuiston
hoidon ja käytön tulee tukea luonto- ja kulttuuriarvot
huomioivaa virkistyskäyttöä ja kehittyvää luontomatkailutoimintaa.
Valiokunta pitää myös välttämättömänä, että kansallispuiston
laajentamiseen osoitetaan Metsähallituksen luontopalvelulle
tarvittavat taloudelliset resurssit, jotta laajennuksen myötä kasvava
kävijämäärä voidaan
ohjata hallitusti alueelle.