Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muutettuna
seuraavin huomautuksin.
Korjaus- ja energia-avustuksista annettua lakia muutettaisiin
siten, että avustusten käyttötarkoitukset
muuttuisivat eräiltä osin. Ensinnäkin korjausavustuksia
voitaisiin myöntää sosiaalisin perustein
kiinteistökohtaisten talousjätevesijärjestelmien
parantamiseen. Asetuksella säädettäisiin
tarkemmin avustuksen myöntämisperusteista ja tulo-
ja varallisuusharkinnasta. Avustuksen saamiseen liittyisi viiden
vuoden mittainen asunnon käyttörajoitus. Samalla
luovuttaisiin avustusten myöntämisestä rakennusten
ja tilojen käyttötarkoituksen muutoksiin ja erityisistä avustuksista
lähiöprojektialueitten asunto-osakeyhtiötaloille.
Valiokunta pitää hyvänä uutta,
hallituksen asuntopoliittisen ohjelman mukaista avustusta kiinteistökohtaisten
talousjätevesijärjestelmien parantamiseen. Avustuksella
tuetaan pysyvässä asuinkäytössä olevissa
kiinteistöissä, joissa asumiskustannukset nousevat
kohtuuttoman korkeiksi, asuvia pienituloisimpia talouksia täyttämään
kiristyneet talousjätevesien käsittelyä koskevat
vaatimukset. Jätevesien uusista käsittelyvaatimuksista
on arvioitu aiheutuvan keskimäärin 3 000 euron
kustannukset. Kustannukset voivat kuitenkin tilanteesta riippuen
vaihdella 500 eurosta 6 000 euroon. Kustannukset ovat siten niin
merkittävät, että sosiaalisin perustein
myönnettävä avustus on hyvin tarpeellinen.
Avustuksia voidaan myöntää korjausavustusvaltuudesta vuositasolla
noin 3 miljoonaa euroa kymmenen vuoden aikana.
Ehdotuksen 2 §:n 1 momentin 5 kohdan
poistamisella luovuttaisiin erityisten kehittämistoimenpiteiden
kohteena olevien asuinalueiden asunto-osakeyhtiötalojen
korjausavustuksista. Avustuksilla on tuettu Lähiö 2000
-ohjelman lähiöprojektihankkeita, jotka on pääosin
saatu päätökseen. Valiokunta korostaa,
että vaikka mainittu hanke päättyy, tulee
jatkossa turvata riittävien avustusvaltuuksien käyttömahdollisuus
esimerkiksi energia-avustuksina lähiöiden rakennuskannan
systemaattiseksi ylläpitämiseksi. Asuntopolitiikan
suurimpia haasteita on lähiöiden asuntokannan
peruskorjaus ja nykyaikaistaminen. Erityisesti hissien jälkiasentaminen
on tarpeen ikääntyvän väestön
asumistarpeiden huomioon ottamiseksi.
Ehdotetun uuden 2 a §:n mukaan valtioneuvosto
voi päättää avustusvaltuuden
jakautumisesta eri käyttötarkoituksiin sekä valtuuden alueellisista
käyttöperusteista. Perustelujen mukaan käyttösuunnitelma
on tarpeen erityisesti silloin, kun avustuksia haetaan paljon enemmän kuin
valtuuden puitteissa on mahdollista myöntää.
Valiokunta kiinnittää huomiota ehdotetun sääntelyn
epätäsmällisyyteen. Sääntelystä ei
ensinnäkään ilmene, milloin valtioneuvosto
tekisi tarkoitetun päätöksen. Toiseksi
kysymyksessä on valtuuden perusteella myönnettävien
avustusten jakamisperusteiden tarkentaminen eikä avustusvaltuuden
jakaminen. Ehdotuksen sanamuoto "valtioneuvosto voi päättää valtuuden alueellisista
käyttöperusteista" viittaa tarkoituksensa vastaisesti
siihen, että alueelliset käyttöperusteet
jäisivät kokonaisuudessaan asetustasoisen sääntelyn
varaan. Sääntelyn täsmentämiseksi
valiokunta ehdottaa 2 a §:n muuttamista
siten kuin jäljempänä ilmenee. Muutos
on lakitekninen. Tarkoituksena on täsmentää,
että valtioneuvosto voi silloin, kun avustushakemusten
määrä ylittää arvoltaan
valtuuden määrän, päättää tarkemmin
siitä, mihin 2 §:ssä säädettyihin
käyttötarkoituksiin avustuksia voidaan myöntää.
Valiokunta kiinnittää lisäksi huomiota
siihen, että korjaus- ja energia-avustuksista annettua
lakia olisi jatkossa arvioitava kokonaisuutena erityisesti perustuslain
80 §:n 1 momentin lailla säätämistä koskevan
säännöksen kannalta ja tehtävä siihen
mahdollisesti tarvittavat muutokset. Tässä yhteydessä valiokunta
kiinnittää huomiota siihen, että korjaus-
ja energia-avustuksista annetun lain mukaisen hissiavustuksen käyttämisen
yhtenä esteenä on pidetty sitä, että hissikustannusten
jakamista asunto-osakeyhtiössä normaalin vastikeperusteen
mukaisesti on pidetty yhdenvertaisuusperiaatteen vastaisena, koska hissi
hyödyttää ylemmissä ja alemmissa
kerroksissa sijaitsevia asuntoja eri tavoin. Eduskunta on lausumassaan
EV 18/2001 vp edellyttänyt, että valtioneuvosto
selvittää mahdollisuutta ohjeistaa kiinteistöjen
uudistamisesta ja perusparantamisesta aiheutuvien kustannusten tasoittamista
osakkaiden kesken huoneistojen saaman hyödyn suhteessa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan nykyinen lainsäädäntö edelleen estää asunto-osakeyhtiöiden
päätöksentekoa ja niille varatusta hissiavustuksesta
jää vuosittain huomattava osa käyttämättä.
Tämän johdosta valiokunta edellyttää,
että valtioneuvosto selvittää mahdollisuuksia
ohjeistamalla tai tarvittaessa lainsäädännöllä kiinteistöjen
uudistamisesta ja perusparantamisesta aiheutuvien kustannusten tasoittamiseen
osakkaiden kesken huoneistojen saaman hyödyn suhteessa (Valiokunnan
lausumaehdotus).