Perustelut
Esityksen puollettavuus
Hallituksen esityksessä mainituista syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää osaomistusasuntojärjestelmää koskevaa
uutta lainsäädäntöä tarpeellisena
ja puoltaa ehdotettujen lakien hyväksymistä.
Osaomistusasuntoja on tähän saakka rakennettu
sekä yhteiskunnan tukemilla korkotukilainoilla että täysin
vapaarahoitteisesti. Osaomistusasuntojärjestelmillä ei
kuitenkaan ole ollut säädöspohjaa, vaan
kukin asuntotuottaja on laatinut oman sopimuspohjaisen järjestelmänsä. Sopimuspohjaisten
järjestelmien on todettu poikkeavan toisistaan ja niissä on
ilmennyt ongelmia mm. asukkaiden asumisturvan kannalta. Valiokunta
yhtyy hallituksen käsitykseen siitä, että osaomistusasuntotuotannossa
noudatetta-vien menettelysääntöjen tulee
olla yhdenmukaiset ja asukkaiden asumisturvan kunnossa, jos tuotantoa
tuetaan yhteiskunnan varoin.
Osaomistusasumista koskevan lainsäädännön antaminen
on välttämätöntä myös
siksi, että vuoden 2002 alusta voimaan tullut uudistettu korkotukilainsäädäntö ei
mahdollista enää osaomistusasuntojen rakentamista
korkotukilainalla.
Hallituksen esittämän uuden osaomistusasuntolainsäädännön
tavoitteena on tuottaa asuntoja sellaisille asunnon tarvitsijoille,
joilla ei ole mahdollisuutta ostaa suoraan omistusasuntoa mutta
joiden tulot eivät mahdu sosiaalisen vuokra-asunnon tulorajoihin.
Tavoitteena on myös lisätä asuntotuotannon
määrää alueilla, joissa asunnoista
on pulaa. Ympäristövaliokunta on useaan kertaan
(mm. YmVL 9/1997 vp, YmVL 9/2000 vp) korostanut,
että markkinoille tulee saada kohtuuhintaisia asuntoja
myös ns. väliinputoajille. Kohtuuhintaisten asuntojen
puute on jo pitkään haitannut työvoiman
saantia kasvukeskuksissa. Valiokunta on tyytyväinen, että lainsäädäntöä nyt
uudistetaan tätä asukasryhmää ajatellen.
Samalla valiokunta korostaa, että hallituksen tulee muutoinkin
toteuttaa tehokkaasti asuntopoliittista strategiaansa, jossa yhtenä pääkysymyksenä
on
kasvukeskusten asuntopulan poistaminen ja muuttotappiokuntien tyhjien
asuntojen ongelman hoitaminen.
Osaomistusasuntojen tuottamiseen liittyvistä riskeistä
Osaomistusasuntojen korkotukilainoja voitaisiin myöntää kunnille
ja yleishyödyllisille yhteisöille. Yleishyödylliset
yhteisöt ovat kiinnittäneet valiokunnan huomiota
niihin riskeihin, joita osaomistusasuntojen tuottamiseen uuden lainsäädännön
mukaisin ehdoin saattaa sisältyä. Riskit liittyvät
asukasvalintaan, tuoton tuloutukseen ja lunastamatta jäävien
asuntojen myyntiin. Riskien on arvioitu vähentävän
halukkuutta rakentaa osaomistusasuntoja.
Osaomistusasuntojen asukasvalinnoissa sovelletaan ehdotuksen
mukaan niitä tulorajoja, joita nykyisin käytetään
omistusasuntojen korkotukilainoissa. Valiokunnalle on esitetty,
että sosiaalinen asukasvalintaperuste vaikeuttaa asukkaiden
löytymistä ja asukkaan halua asunnon lunastamiseen.
Valiokunta toteaa, että osaomistusasunnot on tarkoitettu
niille, joilla ei tulojensa puolesta ole mahdollisuutta heti hankkia
omaa asuntoa. Jotta tämä tavoite toteutuisi ja
valtion maksama korkotuki kohdentuisi sitä eniten tarvitseville,
asukkaat osaomistusasuntoihin on syytä valita sosiaalisin
perustein.
Tuoton tuloutukseen sovelletaan ehdotuksen mukaan voimassa
olevan korkotukilainsäädännön
säännöksiä. Valiokunnalle on
esitetty, että säännökset ovat
liian rajoittavia. Yleishyödyllinen osaomistusasunnon tuottaja
ei voisi tulouttaa omistajilleen asunnosta mahdollisesti saatavaa
tuottoa silloin, kun vähemmistöosakas lunastaa
asuntonsa, vaan tuotto jäisi yleishyödylliseen
yhteisöön. Siksi on esitetty, että tällaisessa tapauksessa
tuotto tulisi voida tulouttaa rajoituksetta.
Valiokunta toteaa, että vuokra-asuntojen ja asumisoikeustalolainojen
korkotuesta annetun lain 24 §:n mukaan yleishyödyllinen
asuntoyhteisö ei saa tulouttaa omistajalleen muuta kuin omistajan
yhteisöön sijoittamille varoille lasketun kohtuullisen
tuoton. Kohtuullisen tuoton suuruudeksi on asetuksella säädetty
8 prosenttia. Yleishyödyllisellä asuntoyhteisöllä tarkoitetaan
kaikkia niiden konsernin yhtiöiden, jotka on nimetty tai
jotka omistavat aravalainoitettuja tai korkotukilainoitettuja asuntoja,
muodostamaa osiota. Tuoton tulouttamista ei siten rajoiteta asunto-
tai talokohtaisesti eikä konsernissa edes yhtiökohtaisesti.
Tuloutettavaa tuottoa voi muodostua myös mahdollisista
omistusasuntojen myyntivoitoista. Tuottoprosentin suuruutta säädettäessä on
valiokunnan saaman selvityksen mukaan otettu huomioon korkotuettuun
asuntotuotantoon liittyvät riskit. Valiokunta katsookin,
että tuoton tuloutusta koskevat säännökset on
syytä säilyttää ennallaan myös
osaomistusasuntojärjestelmässä, sillä kysymyksessä on
valtion tukema tuotanto.
Lunastamatta jääneiden asuntojen osalta
ehdotus lähtee siitä, että enemmistöosakkaan
on lunastettava asunnon vähemmistöosuus, jollei asunnolle
kolmen kuukauden kuluessa löydy uutta osaomistajaa. Enemmistöosakas
voisi vuokrata näin omistukseensa tulleen asunnon tai myydä sen
Valtion asuntorahaston myönnettyä vapautuksen
käyttörajoituksista.
Valiokunnalle on esitetty, että lunastamatta jääneiden
asuntojen vuokraaminen synnyttää ns. sekataloja,
joihin liittyy mm. vuokraus- ja hallinnollisia riskejä.
Lunastamatta jääneet asunnot tulisikin voida myydä vapaasti
edelleen. Valtion asuntorahastolta haettava vapautus rajoituksista on
hankala menettely ja rahaston harkintavalta tulkinnanvarainen säännösehdotuksessa.
Valiokunta toteaa, että asuntorahastolta haettavan
vapautuksen tarkoituksena on varmistaa, että korkotuetut
osaomistusasunnot säilyvät sosiaalisin perustein
valittujen asukkaiden käytössä niin kauan
kuin tällaista kysyntää on. Valiokunta
kuitenkin katsoo, että vapautusmenettely on säännöksen
tarkoituksen kannalta liian byrokraattinen. Riittävää on,
että enemmistöosuuden omistaja ilmoittaa asuntorahastolle
halukkuutensa myydä lunastamatta jäänyt
asunto vapaasti. Rahasto voisi ilmoitusten perusteella valvoa, että säännöksiä ei
rikottaisi. Valiokunta ehdottaa, että vuokra-asuntolainojen
ja asumisoikeustalolainojen korkotuesta annetun lain 17 §:ään lisätään
uusi 4 momentti ilmoitusvelvollisuudesta ja rajoituksista vapautumisesta.
Samalla olisi poistettava 18 §:n 2 momentti vapautusta
koskevasta hakumenettelystä.
Arvioiduista riskeistä huolimatta valiokunta pitää ehdotetun
lainsäädännön hyväksymistä tarpeellisena
todeten samalla, että riskien realisoitumisen todennäköisyys
riippuu pitkälle suhdannetilanteesta. Kaiken kaikkiaan
on perusteltua, että yhteiskunnan tukemaan asuntotuotantoon tuodaan
uudenlaisia vaihtoehtoja. Tuotannon monipuolisuus lisää yksilöllisiä valinnan
mahdollisuuksia ja luo edellytyksiä asuntotuotannon käynnissä pitämiselle
esimerkiksi tilanteessa, jossa vapaarahoitteinen tuotanto vähenee.
Saadun selvityksen mukaan omistusasuntotuotanto on viime aikoina
selvästi hidastunut. Korkotuetulle osaomistusasuntojen
rakentamiselle on siten tällä hetkellä tilaa.
Tähän viittaa myös Valtion asuntorahastoon
jätettyjen osaomistusasuntojen korkotukilainahakemusten määrä,
joka on n. 600.
Asukkaan oikeusturvasta
Valiokunnan huomiota on asian käsittelyn yhteydessä kiinnitetty
vielä hallituksen esityksen perustelujen kohtaan, jossa
käsitellään asukkaan oikeuksia osaomistajana
ja vähemmistöosakkaana. Asukas ei voisi suoraan
lain nojalla vaikuttaa taloyhtiön kunnossapitoon eikä perusparannuksiin.
Osaomistajan ja vähemmistöosakkaan asemaa voidaan
kuitenkin parantaa sopimus- ja yhtiöjärjestysmääräyksillä.
Perusteluissa todetaan, että rakennuttajayhteisöjen
ja viranomaisten on syytä kiinnittää asiaan
erityistä huomiota.
Ympäristövaliokunta korostaa asukkaan oikeussuojan
turvaamisen tärkeyttä. Valiokunta katsoo, että ympäristöministeriön
tulee antaa asiasta tarkempia ohjeita.