Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esityksessä tarkoitettujen
sopimusten hyväksymistä ja ilmoituksen antamista
sekä lakiehdotusten hyväksymistä muutettuna
seuraavin huomautuksin.
Hallituksen esityksellä hyväksytään
ja pannaan täytäntöön Kioton
pöytäkirjan toinen velvoitekausi. Kioton pöytäkirjan
Dohassa, Qatarissa, pidetty osapuolikokous hyväksyi Kioton pöytäkirjan
muutoksen, jolla pöytäkirjaan lisätään
vuodet 2013—2020 kattava toinen velvoitekausi. Muutoksen
hyväksymisen yhteydessä EU ja sen jäsenvaltiot
sekä Islanti antoivat lausuman, jonka mukaan ne täyttävät
Dohan muutoksen mukaiset päästövähennysvelvoitteensa
yhteisesti. Valiokunta toteaa, että Islannin kanssa tehtävä sopimus
on Suomen puolesta allekirjoitettu 25.2.2015. Ennakoidun allekirjoituspäivämäärän
muuttumisen johdosta valiokunta on tehnyt 2. lakiehdotuksen 1 §:ään
tätä tarkoittavan teknisen korjauksen.
Suomessa jo toteutettujen ja energia- ja ilmastostrategian mukaisesti
suunniteltujen toimenpiteiden arvioidaan olevan riittäviä paitsi
EU-lainsäädännön mukaisten velvoitteiden
myös Dohan muutoksen mukaisen päästövähennysvelvoitteen
täyttämiseksi.
Kioton pöytäkirjan toinen velvoitekausi liittyy
kiinteästi kansainvälisiin ilmastosopimusneuvotteluihin,
joiden tavoitteena on saada aikaan maailmanlaajuinen, kunnianhimoinen
ilmastosopimus Pariisissa joulukuussa 2015. EU ja sen jäsenvaltiot
olivat valmiita hyväksymään pöytäkirjan
toisen velvoitekauden sillä ehdolla, että ilmastosopimuksen
osapuolet samalla päättivät käynnistää neuvottelut
uudesta maailmanlaajuisesta sopimuksesta tai instrumentista. Valiokunta
korostaa, että toisen velvoitekauden hyväksyminen
on siten tärkeää myös kansainvälisten
neuvotteluiden edistämiseksi.
Lähtökohtana toisen velvoitekauden hyväksymiselle
oli, etteivät EU:n ja sen jäsenvaltioiden päästövähennysvelvoitteet
kiristy. Suomi oli kuitenkin ainoa EU:n jäsenvaltio, jolle
Durbanissa vuonna 2011 tehdyistä metsäkatokompensaatiota
koskevista päätöksistä voitiin
odottaa aiheutuvan merkittävä lisärasite
pöytäkirjan toisella velvoitekaudella, kun metsäalueiden
siirtymistä muuhun käyttötarkoitukseen
ei voida enää täysin korvata metsänä säilyneiden
alueiden kasvavilla nieluilla. Suomi oli valmis hyväksymään päätöksen
edistääkseen kansainvälisiä ilmastoneuvotteluita
ja saatuaan EU:n komissiolta poliittisen lupauksen, että uudesta
laskentasäännöstä aiheutuvan
alijäämän laskennallinen lisätaakka
korvataan EU:n sisäisillä järjestelyillä. Tätä erityisjärjestelyä koskeva
neuvottelutulos vahvistettiin komission 6 päivänä huhtikuuta 2014
antamalla täytäntöönpanopäätöksellä (2014/224/EU),
jonka mukaan Suomelle siirretään korvauksena enintään
10 miljoonaa tonnia hiilidioksidiekvivalenttia vastaava määrä päästöyksiköitä.
Valiokunta toteaa, että estettä toisen velvoitekauden
hyväksymiselle ei tältäkään osin
siten ole.
Valiokunta toteaa, että Kioton pöytäkirjan
5, 7 ja 8 artikloita koskevia toimeenpanopäätöksiä, joiden
tarkoituksena on tarkistaa nykyiset laskenta- ja raportointisäännöt
Dohan muutosten mukaisiksi, ei ole vielä tehty, vaan ne
on tarkoitus hyväksyä Pariisin kokouksessa joulukuussa. EU:n
neuvosto hyväksyi Dohan muutokset 26.1.2015 sääntöjen
puuttumisesta huolimatta, joten estettä sopimuksen hyväksymiselle
ei ole. EU:n asiantuntijoiden alustavan arvion mukaan sääntöjen
puute voi vaikeuttaa, mutta ei estä toisen velvoitekauden
toimeenpanoa.
Valiokunta toteaa vielä, että EU:n jäsenvaltioiden
sallitut päästömäärät
on laskettu ensimmäisellä velvoitekaudella voimassa
olleiden inventaario-ohjeiden perusteella. Toisella velvoitekaudella
päästöjen ja päästövähennysvelvoitteen
laskenta muuttuu uusien, kansainvälisesti sovittujen inventaario-ohjeiden
myötä. Uudet ohjeet voivat vaikuttaa kaikkien
jäsenvaltioiden päästötasoihin.
Alustavien arvioiden mukaan Suomen päästötaso
nousisi vuodesta riippuen noin 1—4 %. Ns. seurantajärjestelmäasetuksessa
(27(2) artikla) on sovittu, että mikäli uusien, toista
velvoitekautta koskevien ohjeiden aiheuttamat muutokset päästölaskentaan
muuttavat taakanjakopäätöksen mukaisia
päästöjä enemmän kuin
prosentin, komissio voi muuttaa jäsenvaltion vuotuisia
taakanjakopäätöksen mukaisia velvoitteita
vastaavasti ja tällä tavalla ottaa huomioon ohjeiden
aiheuttamat muutokset. Lisäksi seurantajärjestelmäasetuksen
10(7) artikla antaa komissiolle mahdollisuuden siirtää jäsenvaltiolle
EU:n päästörekisterissä olevia
yksiköitä mahdollisissa yllättävissä ja
jäsenvaltiota epäedullisesti kohtelevissa tilanteissa.
Tavoitteena tulee olla, että menetelmämuutoksista
aiheutuvasta päästötason noususta ei
aiheudu lisätaakkaa Suomelle kohdistuvaan päästövähennysvelvoitteeseen
EU:n taakanjaon tai Kioton pöytäkirjan soveltamisessa.