Perustelut
Esityksen puollettavuus
Hallituksen esityksessä mainituista syistä ja
saamansa selvityksen perusteella ympäristövaliokunta
puoltaa Kioton pöytäkirjan hyväksymistä siltä osin
kuin pöytäkirja kuuluu Suomen toimivaltaan sekä ilmoituksen
antamista Euroopan yhteisön ja sen jäsenmaiden
keskinäisestä taakanjakosopimuksesta. Valiokunta
puoltaa myös lakiehdotuksen hyväksymistä pöytäkirjan
lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaan saattamisesta.
Valiokunta toteaa, että Suomi täyttää Kioton pöytäkirjan
ratifioinnin edellytykset. Suomessa on laadittu pöytäkirjan
velvoitteiden toteuttamisesta ilmasto-ohjelma, jota selostetaan
myös käsiteltävänä olevassa
esityksessä.
Euroopan unioni teki päätöksen Kioton
pöytäkirjan ratifioinnista maaliskuussa 2002.
Päätöksen mukaan yhteisön ja
sen jäsenmaiden ratifiointiasiakirjat pyritään
tallettamaan samanaikaisesti ja, jos mahdollista, viimeistään
kesäkuun alkuun 2002 mennessä. Tavoitteena on,
että pöytäkirja tulee voimaan ennen Johannesburgin Kestävän
kehityksen huippukokousta (Rio +10). Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi tekee oman ratifiointipäätöksensä Euroopan
unionin aikataulutavoitteen mukaisesti.
Kioton pöytäkirjan eteneminen ratifiointivaiheeseen
on pitkän valmistelutyön tulos, joka alkoi jo
Rio de Janeiron kehitys- ja ympäristökonferenssissa
vuonna 1992 allekirjoitetusta Yhdistyneiden Kansakuntien ilmastopuitesopimuksesta.
Puitesopimuksen 7. osapuolikokouksessa Marrakeshissa marraskuussa
2001 saatiin pöytäkirjan toimeenpanosäännöt
sovittua sellaisiksi, että pöytäkirja
voidaan ratifioida.
Valiokunta pitää Kioton pöytäkirjan
ratifiointia historiallisesti merkittävänä askeleena,
vaikka siinä sovitut päästövähennysvelvoitteet
ovat vielä vaatimattomia. Kysymyksessä on kuitenkin
alku toimenpiteille, joilla ilmastonmuutoksen torjunta saadaan kansainvälisesti
käyntiin. Jatkossa on tärkeää edistää kansainvälistä yhteisymmärrystä siitä,
että sopimusmääräyksiä kehitetään
ilmastonmuutoksen vaatimuksia paremmin vastaaviksi.
Tärkeää myös on, että jatkossa
pöytäkirjan velvoitteet saadaan maantieteellisesti
kattaviksi. Erityisesti on pyrittävä saamaan Yhdysvallat jatkoneuvotteluihin
ja noudattamaan pöytäkirjassa sovittuja vähennystavoitteita.
Myös kehitysmaat tulee tulevaisuudessa saada sopimusvelvoitteiden
piiriin alkaen nopeimmin kehittyvistä maista kuten Kiina,
Intia ja Meksiko.
Valiokunta pitää sinänsä perusteltuna,
että vähennysvelvoitteet kohdistetaan ensin teollisuusmaihin.
Teollisuusmailla on historiallinen vastuu kasvihuonekaasupäästöistä,
sillä kysymys on kumulatiivisesta vaikutuksesta (erityisesti CO2-päästöt
säilyvät kauan ilmakehässä).
Teollisuusmaiden päästöt ovat edelleen
asukasta kohden huomattavan suuret, suuremmat kuin esimerkiksi missään
kehittyvässä maassa.
Muita näkökohtia
Asian käsittelyn yhteydessä on valiokunta
kiinnittänyt huomiota myös Kioton pöytäkirjan
joustomekanismeihin. Komissio ehdottaa Euroopan laajuisen päästökaupan
käynnistämistä vuonna 2005 ja on valmistellut
asiaa koskevan ehdotuksen jäsenvaltioiden käsiteltäväksi.
Sitä vastoin yhteistoteutuksesta (JI) ja puhtaan kehityksen mekanismista
(CDM) ja niiden soveltamisesta yhdessä päästökaupan
kanssa ei esityksiä ole annettu. Valiokunta pitää tärkeänä,
että myös muita joustomekanismeja kuin päästökauppaa
kehitetään. Tässä yhteydessä valiokunta
vielä painottaa, että jäsenvaltioilla
tulee olla riittävä päätösvalta
joustomekanismien soveltamisessa, koska sovittu vähennysvelvoitekin
on kansallinen.
Lopuksi valiokunta huomauttaa, että hallituksen esityksen
liitteenä olevan Kioton pöytäkirjan 11
artiklassa on käännösvirhe. Muiden teollisuusmaiden
sijasta artiklassa tulisi puhua muista sopimuspuolista.