Perustelut
Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Säädöshierarkkiset muutokset
Hallituksen esityksen keskeisenä tavoitteena on muuttaa
maankäyttö- ja rakennuslain säädöshierarkiaa
ja erityisesti lakiin sisältyviä asetuksenantovaltuuksia
perustuslain vaatimusten mukaisiksi. Nykyinen lain, asetusten ja
Suomen rakentamismääräyskokoelman muodostama
kokonaisuus ei rakenteeltaan vastaa perustuslain vaatimuksia. Lakitasolla
on siksi tarpeen säätää rakentamista
koskevista edellytyksistä ja vaatimuksista nykyistä täsmällisemmin
siten, että lain säännökset
muodostavat riittävän perustan asetuksella annettaville
tarkemmille säännöksille. Lisäksi
määräysten ja ohjeiden eroa selvennetään
nykyisestä ja rakentamismääräyskokoelman
rakennetta selkiytetään.
Hallituksen esityksellä muutetaan nykyinen menettely,
jossa asetuksella on annettu määräysten
lisäksi myös ohjeita. Hallituksen esityksen mukaan
vain velvoittaviksi tarkoitetut määräykset
annetaan jatkossa asetuksella ja ei-sitovat ohjeet kootaan rakentamismääräyskokoelman
oheen
tiedoksi. Valiokunta pitää määräysten
ja ohjeiden selkeää erottamista toisistaan kannatettavana,
mutta korostaa samalla, että ohjeetkin ovat käytännössä hyödyllisiä ja
tarpeen säilyttää.
Valiokunta katsoo, että Suomen rakentamismääräyskokoelma
tulee säilyttää, vaikka rakentamista
koskevat määräykset annetaan jatkossa asetuksina
ja julkaistaan sen mukaisesti. Rakentamismääräyskokoelma
on vakiinnuttanut paikkansa, ja se palvelee lukuisia toimijoita
rakentamisen määräysten helppokäyttöisenä tiedonlähteenä ja
ohjeistajana. Rakentamismääräyskokoelmaan
tulee koota alalle helppolukuisessa muodossa kutakin nykyistä rakentamismääräyskokoelman
osaa vastaavasti asianomainen maankäyttö- ja rakennuslain
säännös olennaisista teknisistä vaatimuksista,
asiaa koskeva asetus sekä siihen liittyvät ohjeet.
Näin kaikki asiaa koskevat säännökset
sekä niihin liittyvät suositukset ovat lukijan
kannalta helposti löydettävissä yhdestä paikasta.
Rakentamismääräyskokoelmaan voidaan koota
myös muiden valtion viranomaisten antamia rakentamista
koskevia määräyksiä. Tähän
työhön tulee turvata erityisesti lain viiden vuoden
siirtymäkauden tarpeet huomioon ottaen riittävät
resurssit.
Asetuksenantovaltuudet
Hallituksen esityksen yhtenä tavoitteena on tarkistaa
asetuksenantovaltuudet vastaamaan perustuslain vaatimuksia. Lähtökohtana
asetuksenantovallan sääntelyssä tulee
perustuslain mukaan olla, että valtioneuvoston yleisistunto
antaa asetukset laajakantoisista ja periaatteellisesti tärkeistä asioista
ja ministeriölle voidaan osoittaa asetuksenantovaltaa lähinnä teknisluonteisissa
sekä yhteiskunnalliselta ja poliittiselta merkitykseltään
suhteellisen vähäisissä asioissa.
Valiokunta on arvioinut hallituksen esitykseen sisältyviä asetuksenantovaltuuksia
edellä mainituista lähtökohdista. Valiokunta
toteaa, että rakentamista koskevalle, lakia alemmanasteiselle
sääntelylle on luonteenomaista tietynlainen teknisluonteisuus,
mikä on esityksessä ollutkin perusteena asetuksenantovaltuuden
osoittamisessa pääsääntöisesti
ympäristöministeriölle. Toisaalta rajanveto
teknisen ja yhteiskunnallisesti tai poliittisesti merkittävän
asian välillä on jossain määrin
tulkinnanvaraista, ja teknisluonteisellakin asialla saattaa olla
laajempaa yhteiskunnallista merkittävyyttä.
Hallituksen esityksen 117 g §:n mukaan rakennus on
rakennettava energiatehokkaaksi, ja energiatehokkuuden vähimmäisvaatimusten täyttyminen
on osoitettava energiankäyttöön, energiahäviöön
ja energiamuotoon perustuvilla laskelmilla. Energiamuodon kertoimien
määrittämisen perusteet ehdotetaan säädettäviksi
lain tasolla siten, että ehdotuksen mukaan kertoimia määritettäessä arvioidaan
jalostamattoman luonnonenergian kulutusta, uusiutuvan energian käytön
edistämistä sekä lämmitystapaa
energiantuotannon yleisen tehokkuuden kannalta. Ympäristöministeriön
asetuksella voitaisiin antaa tarkempia säännöksiä esimerkiksi
energiamuotojen kertoimista (kohta 5).
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan olemassa olevat energiamuotojen
kertoimet on määritetty primäärienergiakertoimiin
(jalostamattoman luonnonenergian käyttö) perustuen. Suomen
2000-luvun energiantuotannon tilastojen perusteella on määritetty
niin kutsutulla hyödynjakomenetelmällä kokonaisprimäärienergiakerroin,
johon energiamuotojen kertoimien suhteet perustuvat. Rakentamismääräyskokoelman nykyisiä
energiamuodon
kertoimia määritettäessä korostettiin
toisaalta tarvetta lisätä uusiutuvien
energialähteiden käyttöä (uusiutuvan
energiankäytön edistäminen, muun muassa
RES-direktiivin velvoitteet) ja toisaalta vähentää fossiilisten
polttoaineiden käyttöä. Energiamuodon kertoimien
määrittäminen ja niistä päättäminen on
esityksen mukaan perustunut hyvin tekniseen selvitykseen.
Valiokunnan mielestä on asianmukaista nostaa kertoimien
määräytymisen perusteet lain tasolle.
Valiokunta kuitenkin katsoo, että ehdotettu sääntelytapa
(kertoimia määritettäessä arvioidaan
jalostamattoman luonnonenergian kulutusta, uusiutuvan energian käytön
edistämistä sekä lämmitystapaa
energiantuotannon yleisen tehokkuuden kannalta) ei muodosta niin
täsmällistä ja tarkkarajaista määrittelyperustetta,
että menettelyä voisi luonnehtia puhtaasti tekniseksi,
vaikka se perustuukin laajaan tekniseen aineistoon. Kysymyksessä ei
ole puhtaasti energiatehokkuuden sääntely, vaan
se lähestyy energiamuotojen käytön sääntelyä,
jolloin määrittämisperusteiden tulee
ilmetä täsmällisesti ja tarkkarajaisesti lain
tasolla. Lisäksi sääntely lähestyy
työ- ja elinkeinoministeriön toimialaa, mikä myös puoltaa
asetuksenantovaltuuden osoittamista valtioneuvostolle. Kertoimilla
voidaan siten katsoa olevan laajempaa yhteiskunnallista merkittävyyttä.
Edellä esitetyn perusteella valiokunta katsoo, että asetuksenantovaltuus
energiamuotojen kertoimien määrittämisestä on
tarpeen osoittaa ympäristöministeriön
sijasta valtioneuvostolle siten kuin yksityiskohtaisissa perusteluissa
esitetään.
Rakennuksen korjaus- ja muutostöiden energiatehokkuusvaatimukset
Hallituksen esityksellä toimeenpannaan osaltaan rakennusten
energiatehokkuusdirektiivi, joka edellyttää, että energiatehokkuutta
koskevia vaatimuksia sovelletaan myös sellaisiin rakennusten
korjaus- ja muutostöihin, joilla on merkittävä vaikutus
rakennuksen energiatehokkuuteen.
Valiokunta korostaa, että olemassa olevaan rakennuskantaan
sisältyy huomattava mahdollisuus energiatehokkuuden parantamiseen,
sillä rakennuskanta uusiutuu uudisrakentamisen kautta vain
prosentin vuosivauhdilla. Sen sijaan merkittävä osa
rakennuskannasta on tulossa peruskorjausvaiheeseen, ja energiatehokkuuden olennainen
parantaminen on tällöin järkevää. Suomessa
on omakotitaloja ja muita 1—2 asuntoa käsittäviä rakennuksia
noin miljoona sekä rivi- ja kerrostalorakennuksia noin
123 000. Noin 75 % asuin- ja palvelurakennuskannasta on
rakennettu vuoden 1960 jälkeen ja noin 40 % vuoden
1980 jälkeen. Rakentamisen painopiste on siten siirtymässä uudisrakentamisesta
rakennusten ylläpitoon ja korjausrakentamiseen. Valiokunta
kiinnittää lisäksi huomiota tuotantorakennusten
suureen merkitykseen energiankulutuksen kannalta. Siksi mahdollisuuksia
edistää energiatehokkuutta myös tuotantorakennuksissa tulee
selvittää.
Valiokunta korostaa, että energiatehokkuuden parantamiseksi
korjaustyön yhteydessä tehdyt investoinnit maksavat
itsensä usein nopeasti takaisin pienentyneinä asumiskustannuksina. Energian
säästäminen ja energiatehokkuuden parantaminen
on useissa tutkimuksissa todettu myös kustannustehokkaimmaksi
tavaksi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä.
Kannustin toimia sääntelyn mukaisesti on siten
vahva, kunhan tutkimustietoa kustannustehokkaista ja monipuolisesti
käytettävissä olevista ratkaisuista on
saatavilla. Tutkimustietoa onkin käytettävissä aikaisempaa
enemmän. Myös ympäristöministeriö on pyrkinyt
kehittämään ja vakiinnuttamaan kunnossapito-
ja korjauskulttuuria ja tarjoamaan kiinteistönpitoon
tietopalveluja kuten korjaustieto.fi.Korjausrakentamisen strategia
2007—2017, ympäristöministeriön
raportteja 28/2007. Valiokunta pitää tärkeänä,
että valtakunnallista tiedon jakamista ja neuvontaa jatketaan
ja kehitetään.
Joustava soveltaminen
Valiokunta huomauttaa, että rakennusviranomaisilla
on jo nykyisin varsin laaja toimivalta edellyttää energiatehokkuutta
tiettyjen korjaustoimenpiteiden yhteydessä, sillä uudisrakentamista
koskevia rakentamismääräyksiä sovelletaan
soveltuvin osin korjausrakentamiseen. Rakennusvalvontaviranomaisten
tulkinnoissa siitä, mitä "soveltuvin osin" kulloinkin
tarkoittaa, on ollut vaihtelua. Hallituksen esitys muuttaa tätä lähtökohtaa,
kun jatkossa korjausrakentamista koskevista velvoitteista säädetään
aina erikseen, minkä voidaan katsoa yhtenäistävän
ja selventävän käytäntöä.
Korjaus- ja muutostoimenpiteiden tekeminen vanhaan rakennukseen
on aina vaativaa, ja kohteiden erilaisuus vaatii myös sääntelyltä riittävää joustoa.
Tämä puolestaan on haaste säännösten
yhtenäisen tulkinnan kannalta. Energiatehokkuutta parantavien
toimenpiteiden tekeminen ei saa johtaa kosteus- tai homeongelmien syntymiseen
tai rakennusperinnön säilymisen kannalta kielteiseen
kehitykseen. Hallituksen esityksen lähtökohta
säännellä korjausrakentamista koskevista
vaatimuksista erikseen lisää rakentamisen energiatehokkuuden
kokonaisuuden hallintaa, joka korostaa paitsi energiatehokkuutta
myös hyvää sisäilmaa, rakennusfysikaalista toimivuutta
ja luonnonvarojen säästeliästä käyttöä.
Hallituksen esitykseen sisältyy siirtymäsäännös,
jolla tällä hetkellä voimassa olevia
rakentamismääräyksiä sovelletaan
nykyiseen tapaan sekä uuden rakennuksen rakentamiseen että soveltuvin
osin rakennuksen korjaus- ja muutostöihin viiden vuoden
ajan. Rakentamismääräyskokoelman osia
uudistetaan uusilla asetuksilla, ja jatkossa sääntely
eriytetään tarpeen mukaan koskemaan joko uudisrakentamista
tai korjausrakentamista. Tämä mahdollistaa lähtökohtaisesti
riittävän joustomahdollisuuden erityisesti korjausrakentamisen
osalta. Valiokunta kuitenkin toteaa, että käytännön
ratkaisut jäävät väistämättä asetuksen
tasolla tehtäväksi, koska lain tasolle ei ole
tarkoituksenmukaista ottaa tarvittavan yksityiskohtaista sääntelyä.
Ohjeistus on hyvin tärkeää, jotta voidaan
varmistua säännösten mahdollisimman yhdenmukaisesta
soveltamisesta eri puolilla maata.
Energiatehokkuusvaatimukset huomioon silloin, kun korjaustöitä tehdään
Hallituksen esityksen lähtökohtana on, että rakennuksen
energiatehokkuutta on parannettava luvanvaraisten toimenpiteiden
yhteydessä. Energiatehokkuustarkastelu toteutetaan vain
silloin, kun rakennuksen omistaja muusta syystä päätyy tekemään
korjaus- tai muutostöitä. Valiokunta korostaa,
että esimerkiksi koneellisen ilmanvaihdon asentamisesta
jälkikäteen päättää edelleen
rakennuksen omistaja omista lähtökohdistaan. Hallituksen
esityksen tarkoittamia uusia vaatimuksia sovelletaan vain silloin,
kun rakennuksen omistaja on päättänyt
uusia olemassa olevia laitteistoja, uudistaa ilmanvaihtojärjestelmää tai
asennuttaa uuden ilmanvaihtolaitteiston.
Rakennuslupa on esityksen 125 §:n mukaan haettava sellaiseen
rakennuksen vaippaan tai teknisiin järjestelmiin kohdistuvaan
korjaus- tai muutostyöhön, jolla voidaan vaikuttaa
merkittävästi rakennuksen energiatehokkuuteen.
Suurin osa näistä toimenpiteistä tarvitsee
rakennusluvan joka tapauksessa, joten luvanvaraisuus ei laajene.
Toimenpidelupa on esityksen 126 §:n mukaan
tarpeen rakennuksen julkisivun muuttamiseen sekä rakennusosan
tai teknisen järjestelmän vaihtamiseen silloin,
kun sillä voidaan vaikuttaa merkittävästi
rakennuksen energiatehokkuuteen. Toimenpideluvan alaisia toimenpiteitä ovat
tavallisesti ikkunoiden ja ovien vaihto, julkisivun kevyt korjaus
ja rakennuksen julkisivun muuttaminen. Eri kuntien rakennusjärjestyksissä voi
olla tältä osin eroja. Valiokunta korostaa, että hallituksen
esityksen tarkoituksena ei ole, että toimenpideluvan tarve
muuttuu nykyisestä. Tarkoitus on, että toimenpideluvan
varaisen korjaus- tai muutostyön lupaharkinnan yhteydessä kiinnitetään
huomiota myös energiatehokkuuden parantamiseen silloin,
kun se toimenpiteen luonne huomioon ottaen on mahdollista.
Valiokunta korostaa siten, että yksittäisten
ikkunoiden ja ovien vaihtaminen ei vaikuta merkittävästi
rakennuksen energiatehokkuuteen, eikä tästä aiheudu
toimenpideluvan tarvetta, ellei sitä kunnan rakennusjärjestyksessäRakennusjärjestyksessä annetaan
paikallisista oloista johtuvat suunnitelmallisen ja sopivan rakentamisen, kulttuuri-
ja luonnonarvojen huomioon ottamisen sekä hyvän
elinympäristön toteutumisen ja säilyttämisen kannalta
tarpeelliset määräykset. Kuntaliiton
laatiman rakennusjärjestyssuosituksen avulla kunnat ovat
yhdenmukaistaneet rakennusjärjestysten sisältöä siten, että ne
ovat pääosin yhdenmukaisia. vaadita. Direktiivin
toimeenpano mahdollisimman vähin hallinnollisin lisävelvoittein
on tärkeää, jotta sääntely
ei käänny itseään vastaan ja
tarkoituksenmukaiset pienkorjaukset jää sen vuoksi
tekemättä.
Muutos ei myöskään vaikeuta hirsirakennusten
kunnossapitoa. Hirsirakennukset, joiden seinän vahvuus
on 180 millimetriä, täyttävät
uudisrakentamiselle asetetut vaatimukset seinän lämmönläpäisevyyden
osalta. Yleensä hirsiseiniin ei kohdistu sellaisia korjaustoimenpiteitä,
joiden yhteydessä syntyisi velvollisuus energiatehokkuuden
parantamiseen hallituksen esityksen tarkoittamalla tavalla.
Edellä sanotusta huolimatta on mahdollista, että toimenpidelupaa
koskeva esityksen 126 §:n uusi 3 momentti voi joidenkin
korjauskohteiden osalta laajentaa toimenpideluvanvaraisten muutostöiden
piiriä riippuen kuntien lupakäytännöistä.
Myös energiatehokkuusnäkökulman aikaisempaa
laajempi huomioon ottaminen lisää osaltaan kuntien
työmäärää. Hallituksen
esityksen yksityiskohtaisissa perusteluissakin todetaan, että muutokset
aiheuttavat kuntien rakennusvalvontaviranomaisille lisätyötä,
mikä voi aiheuttaa lisäresurssitarvetta kunnan
koosta ja rakennuskannan luonteesta riippuen sekä tarvetta
lisäkoulutukseen. Valiokunta katsoo, että tämä on
kuntien rakennusvalvonnan jo nykyinen kuormitettu tila huomioon
ottaen huolestuttavaa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että ympäristöministeriö ohjeistaa
energiatehokkuusnäkökulman huomioon ottamista
rakennusvalvonnan työn helpottamiseksi ja mahdollisimman
yhtenäisten tulkintojen varmistamiseksi eri kunnissa. Myös
kunnille aiheutuvia lisäkustannuksia tulee seurata ja arvioida
mahdollisuutta keventää rakennuslupamenettelyjä kuntien
hallinnollisen taakan vähentämiseksi.
Poikkeukset soveltamisalasta
Hallituksen esityksen 117 g §:n 2 momentin mukaan energiatehokkuuden
parantamisvelvollisuus ei koske kaikkia rakennuksia, vaan soveltamisalasta
on suljettu pois direktiivin mukaisesti suojellut rakennukset, hartauden
harjoittamiseen ja uskonnolliseen toimintaan käytettävät
rakennukset, väliaikaiset rakennukset, tuotantorakennukset,
muut kuin asuinkäyttöön tarkoitetut maatilarakennukset,
alle 50 m2:n suuruiset rakennukset ja loma-asunnot, joissa
ei ole kokovuotiseen käyttöön tarkoitettua
lämmitysjärjestelmää. Velvoitteet
eivät myöskään koske rakennuksia,
joiden käyttötarkoitus vaikeutuisi kohtuuttomasti
velvoitteiden vuoksi, kuten kasvihuone ja väestönsuoja.
Hallituksen esityksen vaatimukset eivät koske virallisesti
suojeltuja rakennuksia, mutta kaikkia rakennusperinnön
kannalta arvokkaita rakennuksia ei ole virallisesti suojeltu. Valiokunta
toteaa, että hallituksen esityksellä ei kuitenkaan
muuteta MRL 118 §:ää, jonka mukaan rakentamisessa,
rakennuksen korjaus- ja muutostyössä ja muita
toimenpiteitä suoritettaessa samoin kuin rakennuksen tai
sen osan purkamisessa on huolehdittava siitä, ettei historiallisesti tai
rakennustaiteellisesti arvokkaita rakennuksia tai kaupunkikuvaa
turmella. Nämä arvot on siten joka tapauksessa
otettava rakennuksen korjaus- ja muutostyön yhteydessä huomioon.
Vanhojen rakennusten osalta korjausratkaisut ovat usein hyvin
erilaisia kuin uusiin rakennuksiin soveltuvat ratkaisut. Energiatehokkuusdirektiivi
ei salli esimerkiksi tietynikäisten, vanhojen rakennusten
sulkemista pois sääntelyn soveltamisalasta kokonaan,
mutta kustannusoptimaalisuus on kaiken sääntelyn
taustalla. Valiokunta korostaa, että suojeltujen tai vanhojen
rakennusten energiatehokkuuden parantamisvelvollisuutta arvioitaessa
tulee ottaa huomioon tekninen, toiminnallinen ja taloudellinen toteutettavuus,
mikä suojellun tai vanhan rakennuksen osalta voi johtaa
eri arvioon kuin tavanomaisen rakennuksen osalta. Rakennusperinnön
kannalta arvokkaan rakennuksen energiatehokkuutta ei tule vaatia
parannettavaksi esimerkiksi kosteusteknisiä ominaisuuksia
heikentämällä siten, ettei rakennus enää soveltuisi
alkuperäiseen käyttötarkoitukseensa,
tai siten, että rakennuksen arvokkaiden ominaispiirteiden
säilyttämisen kannalta korjauksen kustannukset
nousisivat kohtuuttomiksi.
Yksityiskohtaiset perustelut
117 g §. Energiatehokkuus.
Valiokunta ehdottaa pykälän muuttamista siten,
että luettelon viides kohta, energiamuotojen kertoimet,
poistetaan, mistä syystä luettelon numerointi
muuttuu. Samalla pykälään lisätään
uusi 4 momentti, jossa annetaan energiamuotojen kertoimien lukuarvoista
säätämistä koskeva asetuksenantovaltuus valtioneuvostolle
ympäristöministeriön sijaan.