Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomana.
Etelämanner-sopimukseen hyväksyttiin vuonna
1991 ympäristönsuojelupöytäkirja,
jolla Etelämanner nimettiin rauhalle ja tieteelle omistetuksi
luonnonsuojelualueeksi. Tavoitteena on Etelämantereen ympäristön
ja siihen liittyvien ekosysteemien kokonaisvaltainen suojelu ja
korkeatasoisen tutkimuksen edistäminen. Kaikki mineraalivaroihin
kohdistuva toiminta, joka ei ole tieteellistä tutkimusta,
on kielletty 50 vuodeksi.
Valiokunta korostaa Etelämantereella tapahtuvan tutkimustoiminnan
suurta merkitystä globaalien ympäristöongelmien
tutkimuksen kannalta. Esimerkiksi otsonikatoilmiön selvittäminen
ja ratkaiseminen perustuu osaltaan alueella tehtyihin otsonimittauksiin.
Suomen omalla tutkimusasemalla Aboalla tehtävä tutkimustyö palvelee
Suomen kylmien alueiden vahvaa tutkimusosaamista. Tutkimus on keskittynyt
pääasiassa merentutkimukseen sekä ilma-
ja geotieteisiin sekä vähäisessä määrin
meri- ja merijääbiologiaan. Suomalaisen tutkimuksen
vahvuuksia ja yhteistyömahdollisuuksia kehitetään vuonna
2008 hyväksytyn Suomen Etelämanner-tutkimusstrategian
mukaisesti.
Hallituksen esityksellä hyväksytään
Etelämannersopimuksen luonnonsuojelua koskeva, tarkistettu
II liite, ympäristövastuuta koskeva uusi liite
VI sekä Etelämantereen turismin turvallisuuden
parantamiseen ja pelastuskustannusten jakamiseen liittyvä toimenpide
4(2004).
Valiokunta pitää ehdotettuja muutoksia ja
lisäyksiä perusteltuina. On tärkeää,
että kansainvälisesti saadaan voimaan suojelun
ohella myös määräykset ympäristöonnettomuuksien
ennaltaehkäisystä ja niihin varautumisesta sekä toimenpiteistä ja
vastuista tapahtuneiden onnettomuuksien korjaamiseksi. Tämä koskee
sekä kansainvälisiä tutkimusasemia, kuten
Aboaa, että muita toimijoita. Valiokunta pitää tärkeinä myös
muita kuin valtiollisia toimijoita koskevia määräyksiä pakollisesta
vakuutuksesta, vakuudesta tai muusta järjestelystä,
joilla on olennainen merkitys ympäristöonnettomuuden
torjuntavalmiuden turvaamisessa. Etelämanneralueella liikkuvilta turisteilta
edellytetään määräysten
mukaan vakuutusta tai muuta järjestelyä, joka
kattaa mahdolliseen etsintään, pelastukseen, lääkintähuoltoon
ja evakuointiin liittyvät kustannukset. Määräykset
ovat tarpeen, sillä seikkailuturismi on kasvanut voimakkaasti
ja alueella toimivat tutkijat ovat usein joutuneet pelastustehtäviin.
Etelämannersopimus on Suomessa pantu täytäntöön
pääosin lailla Etelämantereen ympäristönsuojelusta.
Lain mukaiset lupaviranomaistehtävät ehdotetaan
siirrettäväksi ympäristöministeriöltä Lapin
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle.
Valiokunta pitää siirtoa perusteltuna, sillä lupatehtävien
siirto ministeriötasolta sen alaiseen hallintoon on yleisesti
hyväksytyn tavoitteen mukainen siirtää ministeriöistä pois tehtävät,
jotka eivät välittömästi palvele
alaisen hallinnon ohjausta ja johtamista, kansainvälistä yhteistyötä tai
EU-koordinaatiota. Lupien määrä vuosittain
on vähäinen. Lisäksi sopimusjärjestelmään
liittyvään kansainväliseen yhteistyöhön
osallistutaan edelleen ministeriötasolta. Valiokunta kiinnittää kuitenkin
huomiota tarpeeseen varmistaa asiaa koskeva erityisosaaminen Lapin
ELY-keskuksessa.