Riksdagen instämmer i statsrådets ståndpunkt vid förhandlingarna om ändring av förordningen om gränsvärden för koldioxidutsläpp från personbilar och paketbilar. EU-kommissionen har föreslagit ytterligare flexibilitet för tillverkarna när det gäller att uppfylla koldioxidutsläppsnormerna för 2025–2027.
Finland är berett att godkänna förslaget ”med beaktande av den europeiska bilindustrins utmaningar och konkurrenskraft, den globala utvecklingen i allmänhet och den långsamma ekonomiska tillväxten i EU”. Finland fäster i sin ståndpunkt uppmärksamhet vid bland annat säkerställandet av en tillräcklig kravnivå i förhållande till ansvarsfördelningssektorns skyldigheter år 2030 och målen i EU:s klimatlag samt förutsägbarheten i regleringsmiljön.
Läs mer om ändringen av förordningen om ett koldioxidgränsvärde (E 29/2025 rd)
Stora utskottet behandlade frågan som brådskande, eftersom medlemsländernas ständiga EU-representanters kommitté Coreper enligt preliminära uppgifter strävar efter att komma överens om EU-rådets ståndpunkt redan den 30.4.
Vänsterförbundets riksdagsgrupp och Gröna riksdagsgruppen lät anteckna ett motförslag.
Utöver beslutsärenden hörde stora utskottet sakkunniga om förslagen till Omnibus I-lagstiftning som minskar företagens administrativa börda. Stora utskottet godkände riksdagens första ställningstaganden vid förhandlingarna om Omnibusförslagen den 11.4.
Läs mer hållbarhetsrapportering, krav på tillbörlig aktsamhet och mekanismen för koldioxidjustering vid gränsen (U 13/2025 rd)
Läs mer om stora utskottets första ställningstaganden till Omnibusförslagen (pressmeddelande från den 11.4)