Senast publicerat 02-01-2023 09:18

Riksdagens svar RSv 203/2022 rd RP 143/2022 rd  Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning för effektivisering av besöksförbudet

Ärende

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning för effektivisering av besöksförbudet (RP 143/2022 rd). 

Beredning i utskott

Utskottets betänkande: Lagutskottet (LaUB 19/2022 rd). 

Beslut

Riksdagen har godkänt följande uttalanden: 

1.

Riksdagen förutsätter att regeringen följer hur den elektroniska övervakningen av utvidgat besöksförbud fungerar och vilka konsekvenser det har samt utifrån erfarenheterna bedömer behovet och möjligheterna att utveckla den elektroniska övervakningen och utvidga dess användningsområde vid övervakningen av att besöksförbud iakttas. 

2.

Riksdagen förutsätter att regeringen noga följer hur resurserna för att effektivisera besöksförbudet räcker till och vidtar omedelbara åtgärder för att öka resurserna, om de visar sig vara otillräckliga. 

Riksdagen har antagit följande lagar: 

Lag om ändring av lagen om besöksförbud 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om besöksförbud (898/1998) 3 § 4 mom., 7 § och 11 § 1 och 2 mom., sådana de lyder i lag 711/2004, samt 
fogas till lagen nya 3 a och 8 a §, till 9 §, sådan den lyder delvis ändrad i lag 384/2010, ett nytt 4 mom. samt till lagen nya 11 a, 14 a, 15 a och 15 b § som följer: 
1 kap. 
Allmänna bestämmelser 
3 § 
Förbudets innehåll 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Besöksförbudet gäller inte kontakter för vilka det finns en saklig grund och som av särskilda skäl är uppenbart behövliga. 
3 a § 
Tekniskt övervakat besöksförbud 
Domstolen kan på yrkande av en anhållningsberättigad tjänsteman bestämma att övervakningen av att ett utvidgat besöksförbud iakttas ska ske med hjälp av tekniska anordningar som ges till den som meddelats förbud eller fästs på honom eller henne vid handleden, vristen eller midjan, eller med hjälp av en kombination av sådana anordningar (tekniskt övervakat besöksförbud) om teknisk övervakning är nödvändig för att avvärja ett hot om brott mot liv, hälsa eller frihet och övervakningen inte är oskälig med hänsyn till hur allvarligt det hotande brottet är, förhållandena för den som ställs under övervakning och andra omständigheter som framkommit i saken. 
Den som meddelats ett tekniskt övervakat besöksförbud är skyldig att medverka till att den tekniska övervakningen tas i bruk, och att de i 1 mom. avsedda anordningar som ska användas i övervakningen fästs, genom att stanna kvar på domstolens sammanträdesplats för att anordningarna ska kunna fästas efter sammanträdet eller genom att infinna sig vid en senare tidpunkt för att anordningarna ska kunna fästas samt genom att tillåta att anordningarna fästs. Den som meddelats ett tekniskt övervakat besöksförbud är skyldig att medverka till genomförandet av den tekniska övervakningen genom att inneha eller bära på sig de anordningar som används för övervakningen, se till att de hålls funktionsdugliga samt hantera dem omsorgsfullt och följa Brottspåföljdsmyndighetens anvisningar om hur de ska användas. 
7 § 
Besöksförbudets giltighet 
Besöksförbud kan meddelas för högst ett år. Besöksförbud avseende gemensam bostad kan dock meddelas för högst tre månader och tekniskt övervakat besöksförbud för högst sex månader. Förbudet träder i kraft när tingsrätten träffar avgörande om meddelande av besöksförbud. Avgörandet ska iakttas trots att ändring har sökts, om inte en högre domstol som behandlar ärendet bestämmer något annat. 
Förbud kan förnyas. Ett besöksförbud kan förnyas för högst två år. Ett besöksförbud avseende gemensam bostad och ett tekniskt övervakat besöksförbud kan dock förnyas för högst tre månader. Förnyelse kan begäras innan det föregående förbudet har upphört att gälla. 
8 a § 
Innehållet i ett avgörande om tekniskt övervakat besöksförbud 
Utöver vad som föreskrivs i 8 § ska det av ett avgörande om tekniskt övervakat besöksförbud framgå 
1) det tekniska övervakningssättet, 
2) var och när man fäster de tekniska anordningar som används i övervakningen av den som meddelats förbudet, 
3) skyldigheterna enligt 3 a § 2 mom. för den som meddelats förbudet att medverka till att den tekniska övervakningen tas i bruk och genomförs. 
9 § 
Meddelanden om domen 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Brottspåföljdsmyndigheten ska utan dröjsmål underrättas om ett beslut om tekniskt övervakat besöksförbud. 
11 § 
Beslut om tillfälligt besöksförbud 
Besöksförbud kan även meddelas tillfälligt. Tekniskt övervakat besöksförbud får emellertid inte meddelas tillfälligt. Beslut om tillfälligt besöksförbud fattas av en anhållningsberättigad tjänsteman. Beslutet kan också fattas av domstol. 
En anhållningsberättigad tjänsteman ska på eget initiativ meddela tillfälligt besöksförbud, om en person vars liv eller hälsa hotas har ett så uppenbart behov av skydd att det förutsätter att förbudet meddelas omedelbart. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
11 a § 
Hänvisning till tjänster 
Polisen eller åklagaren ska fråga den som det tillfälliga besöksförbudet avses skydda om denne samtycker till att hans eller hennes kontaktuppgifter ges till en aktör som tillhandahåller stödtjänster och, om den som förbudet avses skydda ger sitt samtycke, förmedla uppgifterna utan obefogat dröjsmål. 
Polisen eller åklagaren ska informera den som meddelats tillfälligt besöksförbud om tillgängliga stödtjänster. 
14 a § 
Biträde 
Domstolen kan förordna ett biträde för den som ansöker om besöksförbud eller för den som förbudet avses skydda om han eller hon inte är sökande, om begäran grundar sig på misstanke om ett brott mot den persons liv, hälsa eller frihet som förbudet avses skydda och det med hänsyn till hur allvarligt det misstänkta brottet är, de personliga förhållandena avseende den som förbudet avses skydda och andra omständigheter ska anses motiverat. 
I ett ärende som gäller ett tekniskt övervakat besöksförbud ska ett biträde förordnas för den person mot vilken förbud yrkas om han eller hon begär det. 
I fråga om biträden gäller i tillämpliga delar vad som i 2 kap. i lagen om rättegång i brottmål (689/1997) föreskrivs om försvarare och om biträde för en målsägande. På ersättningsskyldighet till staten för den som förordnats ett biträde tillämpas dock inte vad som föreskrivs i 11 § i det kapitlet. 
15 a § 
Tillsyn över att besöksförbud iakttas 
Polisen utövar tillsyn över att besöksförbud iakttas. 
15 b § 
Teknisk övervakning 
För den tekniska övervakningen av besöksförbud svarar Brottspåföljdsmyndigheten. Brottspåföljdsmyndigheten ordnar den centrala övervakningen av besöksförbud på riksplanet eller regionplanet med iakttagande av 57 § i lagen om verkställighet av samhällspåföljder (400/2015). 
Den som meddelats ett tekniskt övervakat besöksförbud ska upplysas om sina skyldigheter enligt 3 a § 2 mom. och underrättas om hotet om straff för brott mot skyldigheterna. 
En anordning som används för teknisk övervakning får inte möjliggöra teknisk avlyssning enligt 10 kap. 16 § i tvångsmedelslagen (806/2011) eller optisk observation enligt 10 kap. 19 § i den lagen av utrymmen som används för boende av permanent natur. Onödig uppmärksamhet ska undvikas i samband med den tekniska övervakningen. Den tekniska övervakningen ska genomföras så att den inte ingriper i någons rättigheter i större omfattning eller orsakar större olägenhet än vad som är nödvändigt för att genomföra den. 
Tjänstemän vid Brottspåföljdsmyndigheten har rätt att avgiftsfritt få i polislagen avsedd handräckning av polisen för att utföra ett tjänsteuppdrag. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 16 kap. 9 a § i strafflagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i strafflagen (39/1889) 16 kap. 9 a §, sådan den lyder i lagarna 902/1998 och 229/2015, som följer: 
16 kap. 
Om brott mot myndigheter 
9 a § 
Brott mot besöksförbud 
Den som har meddelats besöksförbud eller tillfälligt besöksförbud och som bryter mot ett förbud som preciserats i ett avgörande om besöksförbud enligt 8 § i lagen om besöksförbud (898/1998) ska för brott mot besöksförbud dömas till böter eller fängelse i högst ett år. 
För brott mot besöksförbud döms också den som bryter mot sina i 3 a § 2 mom. och 8 a § i lagen om besöksförbud avsedda skyldigheter enligt ett avgörande om tekniskt övervakat besöksförbud och därmed förhindrar ibruktagandet eller genomförandet av den tekniska övervakningen. 
Vid tillämpning av 1 mom. jämställs med besöksförbud en skyddsåtgärd som anmälts till informationssystemet för polisärenden med stöd av 4 § i lagen om tillämpning av Europaparlamentets och rådets förordning om ömsesidigt erkännande av skyddsåtgärder i civilrättsliga frågor (227/2015). Som brott mot besöksförbud anses inte kontakter som i enlighet med 3 § 4 mom. i lagen om besöksförbud har en saklig grund och av särskilda skäl är uppenbart behövliga. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 3 kap. 11 § i förundersökningslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
fogas till 3 kap. 11 § i förundersökningslagen (805/2011), sådan paragrafen lyder delvis ändrad i lag  /  , ett nytt 4 mom., varvid det nuvarande 4 mom. blir 5 mom., som följer: 
3 kap. 
Allmänna bestämmelser om hur förundersökning ska genomföras 
11 § 
Hur snart förundersökning ska göras 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Förundersökning ska göras skyndsamt om en person misstänks för ett sådant brott mot besöksförbud som inte utifrån en helhetsbedömning ska anses vara ringa. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 1 och 5 kap. i lagen om rättegång i brottmål 

I enlighet med riksdagens beslut 
fogas till 1 kap. 8 a § i lagen om rättegång i brottmål (689/1997), sådan paragrafen lyder i lagarna 647/2003, 670/2014 och  / , ett nytt 4 mom. samt till 5 kap. en ny 13 a § som följer: 
1 kap. 
Om åtalsrätt och åtalsprövning 
8 a § 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om en person misstänks för ett sådant brott mot besöksförbud som inte utifrån en helhetsbedömning ska anses vara ringa, måste åklagaren skyndsamt avgöra om han eller hon ska väcka åtal. Då ska även åtalet väckas utan dröjsmål. 
5 kap. 
Om väckande av åtal 
13 a § 
Ett brottmål som gäller brott mot besöksförbud ska behandlas skyndsamt om inte brottet utifrån en helhetsbedömning ska anses vara ringa. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 22 § i rättshjälpslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i rättshjälpslagen (257/2002) 22 § 1 mom., sådant det lyder i lag 818/2019, som följer: 
22 § 
Ersättningsskyldighet för rättshjälpstagarens motpart 
Om rättshjälpstagarens motpart enligt 21 kap. i rättegångsbalken, 9 kap. i lagen om rättegång i brottmål, 10 kap. i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019) eller 14 § i lagen om besöksförbud (898/1998) skulle vara skyldig att helt eller delvis ersätta rättshjälpstagarens rättegångskostnader, ska motparten åläggas att på motsvarande sätt betala ersättning till staten för de kostnader i saken som det med stöd av denna lag har bestämts att ska betalas av statens medel och för det beräknade arvodet till det offentliga rättsbiträdet jämte i 4 § 1 mom. i räntelagen avsedd dröjsmålsränta, som börjar löpa en månad efter den dag då domstolens beslut om betalningsskyldigheten har funnits tillgängligt för parten. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av lagen om domstolsavgifter 

I enlighet med riksdagens beslut 
upphävs i lagen om domstolsavgifter (1455/2015) 9 § 4 punkten, 
ändras 2 § 1 mom. och 9 § 3 punkten samt 
fogas till 5 §, sådan den lyder delvis ändrad i lagarna 1235/2016, 100/2018 och 1203/2020, en ny 14 a-punkt som följer: 
2 § 
Rättegångsavgiftens storlek 
För behandlingen av tviste- och brottmål samt mål och ärenden som gäller ändringssökande och extraordinärt ändringssökande och för behandlingen av andra rättskipningsmål och rättskipningsärenden tas det ut en rättegångsavgift enligt följande: 
Domstol 
euro 
högsta domstolen 
500 
högsta förvaltningsdomstolen 
500 
hovrätten 
500 
– brottmål, ändringssökande enligt utsökningsbalken (705/2007) och mål och ärenden där förlikning inte är tillåten 
250 
förvaltningsdomstolen 
250 
tingsrätten 
 
– tvistemål samt jordrättsmål och jordrättsärenden 
500 
– brottmål, ändringssökande enligt utsökningsbalken och mål och ärenden där förlikning inte är tillåten 
250 
– tvistemål enligt 5 kap. 3 § i rättegångsbalken som avgjorts genom tredskodom och där uppgifterna har förmedlats direkt till tingsrättens datasystem 
65 
– andra tvistemål enligt 5 kap. 3 § i rättegångsbalken som avgjorts genom tredskodom 
86 
– mål eller ärenden enligt 5 kap. 3 § i rättegångsbalken som svaranden bestrider 
250 
arbetsdomstolen 
2 000 
marknadsdomstolen 
2 000 
försäkringsdomstolen 
500 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
5 § 
Avgiftsfria prestationer 
Avgifter enligt denna lag tas inte ut 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
14 a) i ärenden enligt lagen om besöksförbud (898/1998), lagen om det nationella genomförandet av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i Europaparlamentets och rådets direktiv om den europeiska skyddsordern och om tillämpning av direktivet (226/2015) och lagen om tillämpning av Europaparlamentets och rådets förordning om ömsesidigt erkännande av skyddsåtgärder i civilrättsliga frågor (227/2015), 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
9 § 
Inverkan av utgången i ett mål eller ärende 
Rättegångsavgifter tas inte ut, om 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
3) förvaltningsdomstolen, högsta förvaltningsdomstolen eller försäkringsdomstolen ändrar ett överklagat beslut till förmån för ändringssökanden; i ett mål eller ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas en avgift dock ut oberoende av utgången, likaså vid ändringssökande som gäller ett förhandsavgörande som meddelats i ett skatteärende. 
 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av lagen om behandling av personuppgifter vid Brottspåföljdsmyndigheten 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om behandling av personuppgifter vid Brottspåföljdsmyndigheten (1301/2021) 3 § 9 punkten, 5 § 1 mom., 14 § 2 mom. 3 punkten, det inledande stycket i 16 § 1 mom., rubriken för 20 § och 31 § 1 mom. 1 punkten, 
av dem 14 § 2 mom. 3 punkten sådan den lyder i lag 227/2022, samt 
fogas till 3 § nya 10 och 11 punkter, till 4 §, sådan den lyder delvis ändrad i lag 227/2022, ett nytt 5 mom., varvid det nuvarande 5 mom. blir 6 mom., till lagen nya 11 a och 13 a § samt till 20 § nya 3 och 4 mom. som följer: 
3 § 
Definitioner 
I denna lag avses med 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
9) utomstående den som inte är fånge eller häktad och vars personuppgifter registreras i det säkerhetsregister som avses i 11 §, 
10) den som meddelats ett tekniskt övervakat besöksförbud den som har meddelats ett tekniskt övervakat besöksförbud med stöd av 3 a § i lagen om besöksförbud (898/1998), 
11) den som besöksförbudet avses skydda den som skyddas genom besöksförbudet och den tekniska övervakningen. 
4 § 
Register i Brottspåföljdsmyndighetens informationssystem 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
I Brottspåföljdsmyndighetens register över besöksförbud ingår personuppgifter i anknytning till den tekniska övervakningen av besöksförbud. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
5 § 
Uppgifter för specificering 
Som uppgifter som behövs för specificering av en dömd, en fånge, en häktad, den som avtjänar samhällspåföljd och den som meddelats ett tekniskt övervakat besöksförbud får Brottspåföljdsmyndigheten behandla följande uppgifter som ska registreras i brottspåföljdsregistret, säkerhetsregistret och registret över besöksförbud: 
1) namn, 
2) personbeteckning, klientnummer från Migrationsverket eller någon annan beteckning som behövs för att specificera personen, 
3) kön, 
4) modersmål, 
5) medborgarskap, 
6) hemkommun och bostadsort samt adress, 
7) längd, vikt, ögonfärg, egen hårfärg, kroppsbyggnad, eventuella ärr och tatueringar samt eventuella andra motsvarande signalement. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
11 a § 
Register över besöksförbud 
Registret över besöksförbud innehåller uppgifter om besöksförbud samt sådana uppgifter för specificering som avses i 5 § 1 mom. och andra sådana personuppgifter om den som meddelats ett tekniskt övervakat besöksförbud som är nödvändiga för den tekniska övervakningen av besöksförbudet. 
Brottspåföljdsmyndigheten får som sådana uppgifter om besöksförbudet som avses i 1 mom. behandla uppgifter om när den tekniska övervakningen av besöksförbudet inleds och upphör, uppgifter om begränsningar enligt den tekniska övervakningen av besöksförbud och iakttagandet av dem samt, under de förutsättningar som anges i 13 a §, lokaliseringsuppgifter. 
Brottspåföljdsmyndigheten får i registret föra in samt på annat sätt behandla uppgifter för specificering av den som besöksförbudet avses skydda och andra personuppgifter om denne till den del uppgifterna är nödvändiga för registrets användningsändamål. 
13 a § 
Behandling av lokaliseringsuppgifter som erhållits i samband med teknisk övervakning av besöksförbud 
Brottspåföljdsmyndigheten får ta fram och registrera lokaliseringsuppgifter som erhållits i samband med teknisk övervakning av besöksförbud endast om den som meddelats det tekniskt övervakade besöksförbudet rör sig eller vistas i ett sådant område som avses i 3 § 3 mom. i lagen om besöksförbud eller om den tekniska övervakningen av besöksförbudet hindras, eller på begäran av polisen. 
Lokaliseringsuppgifter om den som besöksförbudet avses skydda får behandlas på det sätt som anges i 1 mom. och lämnas ut på det sätt som anges i 20 § 3 och 4  mom. endast om samtycke har inhämtats av den som besöksförbudet avses skydda till att använda en sådan anordning för teknisk övervakning som lokaliserar honom eller henne och om det är nödvändigt att lämna ut uppgifterna för skötseln av en uppgift enligt 20 § 3 eller 4 mom. 
14 § 
Behörighet att behandla uppgifter 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Med avvikelse från vad som föreskrivs i 1 mom. får 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
3) uppgifterna i säkerhetsregistret enligt 11 § och lokaliseringsuppgifter enligt 13 a § behandlas endast av sådana tjänstemän vid Brottspåföljdsmyndigheten som särskilt utsetts av Brottspåföljdsmyndighetens ansvarsområde för utveckling och styrning. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
16 § 
Rätt att få uppgifter av andra myndigheter och uppgiftsskyldiga 
Utöver vad som föreskrivs någon annanstans i lag har Brottspåföljdsmyndigheten trots sekretessbestämmelserna rätt att av andra myndigheter få uppgifter som gäller en brottsmisstänkt, en dömd, en fånge, en häktad, den som avtjänar samhällspåföljd, den som meddelats ett tekniskt övervakat besöksförbud och den som besöksförbudet avses skydda och som behövs för skötseln av en uppgift som gäller verkställigheten av straff eller av häktning, eller för skötseln av någon annan uppgift som ankommer på Brottspåföljdsmyndigheten, enligt följande: 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
20 § 
Utlämnande av uppgifter till polisen och Nödcentralsverket 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Brottspåföljdsmyndigheten får trots sekretessbestämmelserna på begäran och även på eget initiativ till Nödcentralsverket för skötseln av dess lagstadgade uppgifter och till polisen lämna ut uppgifter om brott mot ett besöksförbud samt lokaliseringsuppgifter om den som meddelats ett tekniskt övervakat besöksförbud och den som förbudet avses skydda för förebyggande av brott och för utförandet av polisens övervakningsuppgifter. 
Brottspåföljdsmyndigheten får trots sekretessbestämmelserna på begäran och även på eget initiativ till polisen lämna ut lokaliseringsuppgifter som erhållits i samband med teknisk övervakning av besöksförbud samt andra uppgifter om den som meddelats ett tekniskt övervakat besöksförbud och den som förbudet avses skydda, om uppgifterna är nödvändiga för att utföra en förundersökning som gäller brott mot besöksförbud eller något annat brott som begåtts i samband med det. Beslut om utlämnande av lokaliseringsuppgifter fattas av den personuppgiftsansvarige eller en av denne utsedd tjänsteman vid Brottspåföljdsmyndigheten. 
31 § 
Granskning av uppgifter i och gallring av uppgifter ur register 
Uppgifterna om en person gallras ur Brottspåföljdsmyndighetens register när uppgifterna inte längre behövs för registrets användningsändamål. Uppgifterna gallras ur registren dock senast enligt följande: 
1) de uppgifter i brottspåföljdsregistret som avses i 6 § tio år efter personens sista anhängiga verkställighetsärende som antecknats i brottspåföljdsregistret, de uppgifter i registret över besöksförbud som avses i 11 a § fem år efter att det tekniskt övervakade besöksförbudet meddelades, de lokaliseringsuppgifter som avses i 13 a § dock två år efter att det tekniskt övervakade besöksförbudet meddelades, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 6 och 8 § i lagen om behandling av personuppgifter i polisens verksamhet 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om behandling av personuppgifter i polisens verksamhet (616/2019) 6 § 4 punkten och 8 § 1 mom. 4 punkten samt 
fogas till 6 § en ny 5 punkt och till 8 § 1 mom. en ny 5 punkt som följer: 
6 § 
Innehållet i personuppgifter som behandlas i undersöknings- och övervakningsuppgifter 
Polisen får i fråga om personer som avses i 5 § utöver de grundläggande personuppgifter som avses i 4 § behandla följande personuppgifter: 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
4) identifieringsuppgift om avgörande av åklagare eller domstol och uppgift om någon har dömts till straff, om det fattats beslut om åtalseftergift eller domseftergift, om ett åtal förkastats, lämnats utan prövning eller avskrivits samt uppgift om ett avgörandes laga kraft, 
5) uppgifter om besöksförbud enligt lagen om besöksförbud (898/1998) och om skyddsåtgärder enligt lagen om tillämpning av Europaparlamentets och rådets förordning om ömsesidigt erkännande av skyddsåtgärder i civilrättsliga frågor (227/2015), inklusive de lokaliseringsuppgifter som fås i samband med sådan teknisk övervakning av besöksförbud som avses i 15 b § i lagen om besöksförbud. 
8 § 
Innehållet i personuppgifter som anknyter till förbyggande eller avslöjande av brott 
Polisen får i fråga om personer som avses i 7 § utöver de grundläggande personuppgifter som avses i 4 § behandla följande personuppgifter: 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
4) uppgifter för att trygga säkerheten för en person som är föremål för en åtgärd eller en myndighets säkerhet i arbetet om en persons hälsotillstånd och hur hälsotillståndet följs eller om personens vård, om ett övervakningsobjekts eller en persons farlighet eller oberäknelighet samt uppgifter som beskriver eller är avsedda att beskriva en brottslig gärning, ett straff eller någon annan påföljd för brott, 
5) uppgifter om besöksförbud enligt lagen om besöksförbud och om skyddsåtgärder enligt lagen om tillämpning av Europaparlamentets och rådets förordning om ömsesidigt erkännande av skyddsåtgärder i civilrättsliga frågor, inklusive de lokaliseringsuppgifter som fås i samband med sådan teknisk övervakning av besöksförbud som avses i 15 b § i lagen om besöksförbud. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 7.12.2022 

På riksdagens vägnar

talman   
generalsekreterare