Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
I denna proposition föreslås det att ikraftträdandebestämmelsen i en lag om ändring av lagen om Keva ändras så att mandatperioden för Kevas fullmäktigeledamöter som väljs för den mandatperiod som inleds den 1 augusti 2020 ska löpa ut vid utgången av augusti 2021. Efter det ska mandatperioden för Kevas fullmäktigeledamöter inledas och löpa ut vid tidpunkten för vid kommunalvalen. Det föreslås att mandatperioden för Kevas styrelse preciseras på motsvarande sätt så att styrelsens mandatperiod fortsätter till dess att de fullmäktigeledamöter som väljs 2021 har valt följande styrelse. Vidare ska också revisorns mandatperiod preciseras på motsvarande sätt.
Lagen avses träda i kraft den första december 2020.
Genom den lag om ändring av lagen om Keva (513/2020) som trädde i kraft den 1 juli 2020 ändrades Kevas förvaltningsstruktur och sammansättningen av förvaltningsorganen. Delegationen ersattes med organet fullmäktige, vars sammansättning i stor utsträckning motsvarar sammansättningen för den tidigare delegationen. Fullmäktigeledamöterna är 30 till antalet och var och en av dem har en personlig suppleant. Sex fullmäktigeledamöter och lika många suppleanter förordnas bland personer som föreslagits av de huvudavtalsorganisationer som anges i kommunernas huvudavtal och fyra fullmäktigeledamöter och lika många suppleanter förordnas bland personer som föreslagits av kommunala arbetsmarknadsverket. Tjugo fullmäktigeledamöter och suppleanter förordnas bland personer som föreslagits av kommunernas centralorganisation så att kommunerna, samkommunerna och de olika landsdelarna är jämnt företrädda. Vid förordnandet av kommunernas och samkommunernas fullmäktigeledamöter och suppleanter ska hänsyn tas till de olika gruppernas andel röster vid kommunalvalet.
Fullmäktigeledamöterna väljs för en fyraårsperiod på så sätt att nya organ väljs efter kommunalvalet. Kommunalval hölls fram till 2017 i oktober vart fjärde år och Kevas nya delegation valdes för en fyraårsperiod från ingången av det år som följde på kommunalvalet. I samband med reformen 2015 av kommunallagen (410/2015) flyttades tidpunkten för kommunalvalet till april. Enligt ikraftträdandebestämmelsen i lagen om Keva (66/2016) fortsatte mandatperioden för den delegation som var behörig 2017 fram till utgången av augusti 2017. En ny delegation med en sammansättning motsvarande resultatet av kommunalvalet inledde sin verksamhet den 1 september 2017.
Enligt ikraftträdandebestämmelsen i en lag om ändring av lagen om Keva börjar den första mandatperioden för fullmäktigeledamöterna den 1 augusti 2020. Om ikraftträdandebestämmelsen inte ändras, lämnas resultatet av kommunalvalet i april 2021 obeaktat i sammansättningen av Kevas fullmäktige, och mandatperioden för de fullmäktigeledamöter som inleder sin verksamhet i augusti 2020 skiljer sig från rytmen för kommunalvalet.
Den delegation vid Keva som inledde sin verksamhet i september 2017 har på basis av konkurrensutsättning valt en revisor för avtalsperioden fram till utgången av 2021. Enligt ikraftträdandebestämmelsen i en lag om ändring av lagen om Keva ska mandatperioden för den revisor som delegationen valt hösten 2017 fortgå till dess att mandatperioden för den revisor som valts av de fullmäktigeledamöter som inleder sin mandatperiod 2020 börjar. Det är dock ändamålsenligt att den revisor som valdes hösten 2017 fortsätter till utgången av sin mandatperiod och att den nya revisorn väljs av de fullmäktigeledamöter som valts efter kommunalvalet.
Syftet med denna proposition är att göra det möjligt att från och med september 2021 beakta resultatet av kommunalvalet i april 2021. Efter det ska mandatperioden för Kevas fullmäktigeledamöter vara bunden till tidpunkten för kommunalvalen. Syftet med propositionen är också att göra det möjligt att förlänga revisorns mandatperiod till utgången av avtalsperioden så att först de fullmäktigeledamöter som väljs 2021 väljer en ny revisor.
Propositionen har beretts vid finansministeriet. Eftersom propositionen är av teknisk natur har inga separata yttranden begärts om den. De intressentgrupper som föreslår Kevas fullmäktigeledamöter har informerats om det aktuella förslaget till ändring.
Enligt 8 a § i lagen om Keva förordnas det organ som utövar Kevas högsta beslutanderätt, fullmäktige, för fyra år i sänder. Enligt ikraftträdandebestämmelsen i en lag om ändring av lagen om Keva börjar den första mandatperioden för fullmäktigeledamöterna den 1 augusti 2020. I bestämmelsen har man dock inte förberett sig på kommunalvalet i april 2021.
Detta leder till att fullmäktigeledamöternas mandatperiod och tidpunkten för kommunalvalet skiljer sig från varandra, och att resultatet av kommunalvalet inte beaktas omedelbart efter kommunalvalet vid valet av Kevas förvaltningsorgan.
Därför behövs en bestämmelse om att fullmäktigeledamöternas första mandatperiod löper ut den sista augusti 2021. Framöver ska fullmäktigeledamöternas mandatperiod på fyra år börja vid ingången av september året för kommunalvalet och därefter ska mandatperioden för fullmäktigeledamöterna vid kommunalvalet och vid Keva vara enhetlig.
Eftersom det nu föreslås bestämmelser om att mandatperioden för de fullmäktigeledamöter som valts 2020 ska upphöra vid utgången av augusti 2021, är det ändamålsenligt att föreskriva att också revisorns mandatperiod ska fortsätta till utgången av avtalsperioden, dvs. till utgången av 2021. Detta innebär att nästa konkurrensutsättning av revisionstjänsterna sker hösten 2021 så att de fullmäktigeledamöter som valts 2021 vid höstmötet utser en ny revisor.
Syftet med propositionen är att göra det möjligt att beakta de olika gruppernas andel röster vid kommunalvalet i enlighet med den proportionalitetsprincip som följer av vallagen (714/1998) från och med ingången av september efter kommunalvalet när Kevas fullmäktigeledamöter förordnas. Ett ytterligare syfte med propositionen är att möjliggöra en ändamålsenlig rytm för revisorns mandatperiod./Syftet med propositionen är också att bevara rytmen för revisorns mandatperiod./Syftet med propositionen är också att undvika en ny rytm för revisorns mandatperiod.
Propositionen har inga ekonomiska konsekvenser eller konsekvenser för Kevas verksamhet. Förslaget har konsekvenser för förverkligandet av kommundemokratin så att resultatet av kommunalvalet beaktas i Kevas förvaltning omedelbart efter kommunalvalet i april 2021
Det föreslås att 3 mom. i ikraftträdandebestämmelsen ändras så att mandatperioden för de fullmäktigeledamöter som är behöriga när lagen träder i kraft fortsätter till utgången av augusti 2021. Detta innebär att efter kommunalvalet i april 2021 motsvarar mandatperioden för Kevas fullmäktigeledamöter och kommunalvalsperioden varandra. Också bestämmelsen om styrelsens mandatperiod föreslås bli preciserad så att den styrelse som är behörig när lagen träder i kraft fortsätter tills de fullmäktigeledamöter som väljs i september 2021 väljer en ny styrelse.
I ikraftträdandebestämmelsen preciseras 4 mom. så att mandatperioden för den revisor som delegationen valt hösten 2017 fortgår till dess att mandatperioden för den revisor som valts av de fullmäktigeledamöter som inleder sin mandatperiod 2021 börjar.
Lagen föreslås träda i kraft den 2020
Kläm
Med stöd av vad som anförts ovan föreläggs riksdagen följande lagförslag: