1
Lagförslag
3 kap. Allmänna begränsningar för erhållande av förmåner
3 §.Arbetsoförmåga. I laghänvisningen i paragrafens 4 mom. föreslås en teknisk ändring. Den nuvarande laghänvisningen hänvisar till en upphävd lag.
5 kap. Förutsättningar för erhållande av arbetslöshetsdagpenning
13 §.Självrisktid. Det föreslås att den självrisktid som föreskrivs i 1 mom. förlängs från fem dagar till sju dagar. I övrigt motsvarar paragrafen gällande lag.
6 kap. Arbetslöshetsdagpenningens belopp och varaktighet
2 §.Den inkomstrelaterade dagpenningens förtjänstdel och förhöjda förtjänstdel. Paragrafens 1 mom. motsvarar gällande lag.
Det föreslås att beloppet för den förhöjda förtjänstdelen enligt 2 mom. ändras så att förtjänstdelen är 55 procent av skillnaden mellan dagslönen och grunddelen. När månadslönen är större än 95 gånger grunddelen, är förtjänstdelen i fråga om den del som överskrider denna gräns 25 procent.
Paragrafens 3 mom. motsvarar gällande lag.
3 §.Utbetalning av förhöjningsdel och förhöjd förtjänstdel under tiden för sysselsättningsfrämjade service. Paragrafen har samma innehåll som 3 b § i gällande lag. I 3 § i gällande lag finns det bestämmelser om förkortning av utbetalningstiden för förtjänstdelen. Eftersom det i propositionen föreslås att dagpenningsperioden ska förkortas, är det inte längre nödvändigt att separat föreskriva om förkortning av utbetalningstiden för förtjänstdelen.
3 a §.Betalning av förhöjningsdel och förhöjd förtjänstdel sedan en lång arbetshistoria avslutats. Det föreslås att paragrafen upphävs. Att slopa förhöjningsdelen och den förhöjda förtjänstdelen är en sparåtgärd. Det är en motiverad sparåtgärd, eftersom den förenklar lagstiftningen och fokuserar på dem som har varit längre i arbetslivet och vars ekonomi vanligen är bättre än deras som nyligen kommit in i arbetslivet. Dessutom stöder den spetsprojektets mål att förkorta perioderna av arbetslöshet.
3 e §.Betalningsordningen för förhöjningsdelarna och de förhöjda förtjänstdelarna. Det före-slås att paragrafen upphävs. Paragrafen är onödig, eftersom förhöjningsdelen eller den för-höjda förtjänstdelen kan betalas ut endast under tiden för sysselsättningsfrämjade service.
7 §.Dagpenningsperiodens maximitid. Det föreslås att 1 mom. ändras så att dagperiodens maximala varaktighet varierar enligt arbetssökandens arbetshistoria och ålder.
Enligt 1 mom. 1 punkten ska arbetslöshetsdagpenning betalas ut sammanlagt för högst 300 arbetslöshetsdagar till en person som efter att ha fyllt 17 år har varit i arbete högst tre år innan rätten till arbetslöshetsdagpenning började. Rätten till arbetslöshetsdagpenning börjar när den första arbetslöshetsdagpenningen inom ramen för maximitiden betalas ut. Tiden på tre år beräknas på samma sätt som tiden i arbete enligt 6 kap. 3 § i gällande lag. Det enda undantaget är att till tiden i arbete kan räknas arbete från och med det att personen fyllt 17 år. Tidigare har ingen undre åldersgräns angetts i lagen. Åldersgränsen är motiverad, eftersom lagen om utkomstskydd för arbetslösa tillämpas på dem som har fyllt 17 år. Även betalningen av arbetslöshetsförsäkringspremier börjar från 17 års ålder.
När dagpenningsperiodens maximitid börjar utreds huruvida villkoret tre år i arbete uppfylls. Om tiden i arbete är högst tre år, blir den maximala varaktigheten av arbetslöshetsdag-penningen 300 dagar. Om beräkningen av maximitiden är på hälft, dvs. villkoret tre år i arbete uppfylls senare under dagpenningsperioden, ändras inte den maximala varaktigheten av dagpenningsperioden till följd av detta. Först när arbetsvillkoret på nytt uppfylls stiger maximitiden till 400 dagar.
Arbetsvillkoret kan uppfyllas genom anställning hos samma eller en annan arbetsgivare. Tiden i arbete behöver inte vara oavbruten. För anställningsförhållandets varaktighet eller arbetstiden under anställningsförhållandet fastställs inget villkor. Till tiden i arbete kan också räknas sådant arbete som inte nödvändigtvis uppfyller arbetsvillkoret. Till arbetsvillkoret kan räknas all den tid som omfattas av anställningsförhållandet.
Tiden i arbete redovisas genom arbetsintyg eller andra tillförlitliga redogörelser som arbetsgivaren har uppgjort. Om en tillförlitlig redogörelse av detta slag inte finns tillgänglig till exempel på grund av att arbetsgivaren inte längre existerar, kan tiden i arbete påvisas genom en annan tillförlitlig redogörelse som skattemyndighetens eller pensionsanstaltens uppgifter om tiden i arbete. För redovisning av tiden i arbete kan exempelvis också Pensionsskyddscentralens registerdata användas. Kassor som har en procentbaserad medlemsavgift kan även utnyttja medlemsavgiftsregistret när tiden i arbete utreds. Om man utifrån uppgifterna om medlemsavgiften på ett tillförlitligt sätt kan sluta sig till arbetets varaktighet, behöver arbetsintyg inte begäras.
Som tid i arbete betraktas också tid då personen har haft en försäkring enligt lagen om pension för företagare eller lagen om pension för lantbruksföretagare. Detta tillämpas också på stipendiater, dvs. försäkrat arbete som utförs med stöd av stipendium anses som tid i arbete.
Tid som jämställs med tid i arbete kan inte beaktas när arbetshistorian beräknas. Däremot räknas olika slags ledigheter, t.ex. frånvaro från arbetet på grund av familjeledighet, till arbetsvillkoret om personen under den tiden har haft ett gällande anställningsförhållande.
Enligt 1 mom. 2 punkten ska arbetslöshetsdagpenning betalas ut för högst 400 dagar till en person som efter att ha fyllt 17 år har varit i arbete sammanlagt över tre år innan arbetslös-hetsdagpenningens maximitid började. Tiden i arbete beräknas på samma sätt som i 1 punkten.
Enligt 1 mom. 3 punkten betalas arbetslöshetspenning ut för högst 500 arbetslöshetsdagar till en person som uppfyller arbetsvillkoret efter det att personen har fyllt 58 år och som, när arbetsvillkoret uppfylls, under de senaste 20 åren haft minst fem år sådan tid i arbete som avses i 11 §.
Det föreslås att dagpenningsperiodens varaktighet för äldre arbetssökande ska förbli 500 dagar liksom för närvarande, eftersom de har uppenbart svårare att få arbete än de yngre arbetssökandena. Eftersom det föreslås att maximitiden ska bli åldersbunden, har uppfyllandet av arbetsvillkoret föreskrivits som avgörande i fråga om maximitiden, eftersom den i kombination med åldern är en bättre fungerande lösning än tidpunkten när maximitiden börjar, som det är lättare att själv påverka. Det föreslås också att arbetsvillkoret föreskrivs på ett annat sätt än för yngre arbetslösa. Det föreslagna arbetsvillkoret på fem år överensstämmer med kravet på arbetshistoria i fråga om rätten till tilläggsdagar, vilket i någon mån minskar det administrativa arbete som utredningen av arbetshistorian medför.
Om en person fyller 58 år efter att ha uppfyllt arbetsvillkoret, betalas arbetslöshetsdagpenning ut till personen för högst 500 dagar. Om personen fyller 58 år senare under dagpenningsperioden, inverkar det inte på dagpenningsperiodens maximitid. Om den sista vecka som räknas enligt arbetsvillkoret fullgörs samma dag som personen fyller 58 år, är dagpenningens maximala varaktighet 500 dagar. Det vill säga om en person vars arbetstid är åtta timmar om dagen blir arbetslös den onsdag då personen fyller 58 år, är dagpenningsperiodens maximitid för personen 500 dagar.
Paragrafens 2 mom. motsvarar gällande lag.
Paragrafens 3 mom. motsvarar 2 mom. i gällande lag.
11 §.Beräknande av tid i arbete. Det föreslås att 3 och 4 mom. upphävs som obehövliga. Bestämmelserna har tillämpats på beräkning av tiden i arbete när man utrett om villkoren för den förhöjningsdel och den förhöjda förtjänstdel som betalas ut efter en lång arbetshistoria uppfylls. Eftersom det föreslås att bestämmelserna om den förhöjningsdel och den förhöjda förtjänstdel som betalas ut efter en lång arbetshistoria ska slopas, är bestämmelserna om beräkningen av arbetshistorian obehövliga.
7 kap. Allmänna bestämmelser om arbetsmarknadsstöd
10 §.Självrisktid. Det föreslås att den självrisktid som föreskrivs i 1 mom. förlängs från fem dagar till sju dagar. I övrigt motsvarar paragrafen gällande lag.
Lagen föreslås träda i kraft den 1 januari 2017.
Lagens 5 kap. 13 § 1 mom. och 7 kap. 10 § 1 mom. tillämpas om självrisktiden börjar efter denna lags ikraftträdande. Detta innebär att om en del av självrisktiden infaller innan lagen träder i kraft så blir självrisktiden fem dagar.
Lagens 6 kap. 2 § tillämpas på den förhöjda förtjänstdelen från och med denna lags ikraftträdande. Till en arbetssökande som har börjat delta i sysselsättningsfrämjande service innan la-gen trädde i kraft eller som har rätt till en förhöjd förtjänstdel efter att ett långt arbetsförhållande har avslutats, betalas från och med lagens ikraftträdande en förhöjd förtjänstdel ut enligt de nya beräkningsreglerna.
På en mottagare av inkomstrelaterad dagpenning, vars rätt till arbetslöshetsdagpenning har börjat före denna lags ikraftträdande, tillämpas till och med den 31 december 2018 6 kap. 3 § 1 mom. sådant det lydde vid denna lags ikraftträdande. Om utbetalningen av inkomstrelaterad dagpenning har börjat före 2017 och mottagaren av inkomstrelaterad dagpenning inte har varit i arbete sammanlagt minst tre år, betalas till honom eller henne under de sista 100 dagarna av dagpenningsperiodens maximitid ut ett belopp som är lika stort som grunddagpenningen. Om maximitiden inte har uppnåtts senast den 31 december 2018, betalas för den återstående maximitiden ut inkomstrelaterad dagpenning med förtjänstdel. Om en mottagare av inkomstrelaterad dagpenning, vars förtjänstdel betalas ut under en förkortad tid, uppfyller arbetsvillkoret, tillämpas de nya bestämmelserna på honom eller henne. Om han eller hon fortfarande inte har en tid i arbete på tre år, är maximitiden för hans eller henne inkomstrelaterade dagpenning 300 dagar.
Tillämpningen av lagens 6 kap. 3 § 2 mom. upphör när lagen träder i kraft. Om utbetalningstiden för förtjänstdelen av personens inkomstrelaterade dagpenning har förkortats med stöd av 6 kap. 3 § 2 och 3 mom., betalas till honom eller henne ut för tiden efter den 31 december 2016 även den inkomstrelaterade dagpenningens förtjänstdel.
Till och med 30 juni 2017 tillämpas lagens 6 kap. 3 a och 3 e § sådana de lydde vid denna lags ikraftträdande på en arbetssökande vars anställningsförhållande upphörde före denna lags ikraftträdande. Sålunda kan förhöjningsdelen eller den förhöjda förtjänstdelen betalas ut till dem som när lagen träder i kraft ännu inte har uppnått maximitiden eller får förhöjningsdelen eller den förhöjda förtjänstdelen eller till dem vars anställningsförhållande har upphört och rätt till förhöjningsdelen eller den förhöjda förtjänstdelen efter en lång arbetshistoria ännu inte uppstått. Med tanke på tillämpningen är anställningsförhållandets sista dag avgörande. Däremot är det inte av betydelse om personen har anmält sig som arbetssökande innan lagen trädde i kraft. Om en person med stöd av två olika grunder har rätt att få förhöjningsdelen eller den förhöjda förtjänstdelen, betalas till personen i första hand ut förhöjningsdelen enligt 3 b §.
Lagens 6 kap. 7 § 1 mom. tillämpas på en arbetssökande vars dagpenningsperiods maximitid börjar efter denna lags ikraftträdande. Om den första dagen när arbetslöshetsdagpenning betalas ut infaller efter det att denna lag har trätt i kraft, ska de nya bestämmelserna om varaktigheten av inkomstrelaterad dagpenning tillämpas på sökanden.
2
Förhållande till grundlagen samt lagstiftningsordning
I förhållande till gällande lagstiftning föreslås i propositionen inga sådana ändringar i villkoren för erhållande av arbetslöshetsförmåner som har betydelse då propositionen bedöms med hänsyn till grundlagen.
De förslag som läggs fram anknyter i fråga om bedömningen av vilken lagstiftningsordning som ska tillämpas särskilt till
6 § 2 mom., 18 § 2 mom. och 19 § 2 mom. i grundlagen, vilka har beaktats i propositionen.
Ett av propositionens centrala syften är att främja sysselsättningen och förkorta arbetslöshetsperioderna. Det föreslås att systemet för utkomstskydd för arbetslösa ändras så att det bättre än för närvarande sporrar till att återgå till arbetslivet. Undersökningar ger vid handen att utkomstskyddets varaktighet och nivå inverkar på arbetslöshetens varaktighet och erhållandet av sysselsättning på nytt. De föreslagna ändringarna förväntas inverka positivt på sysselsättningen. Sålunda är propositionens syften i enlighet med bestämmelserna om främjande av sysselsättning i 18 § 2 mom. i grundlagen.
Enligt 19 § 2 mom. i grundlagen har var och en rätt till grundläggande försörjning bland annat vid arbetslöshet.
Grundlagsutskottet har i sin praxis ansett att grundlagen inte utgör ett hinder för att ställa villkor för erhållande av en förmån som tryggar den grundläggande försörjningen. Grundlagsutskottet har också ansett det vara möjligt att inte allas försörjning vid arbetslöshet tryggas på samma sätt. Det har ansetts vara möjligt att se över förutsättningarna för erhållande av en förmån som ska räknas till skyddet i 19 § 2 mom. i grundlagen och dess storlek förutsatt att personer för vilka förmånen som helhet betraktad är nödvändig med avseende på utkomstskyddet fortfarande får den till ett tillräckligt stort belopp. Det har ansetts att trygghet enligt 19 § 2 mom. i grundlagen innebär en högre trygghetsnivå än rätten till oundgänglig försörjning och omsorg enligt paragrafens 1 mom.
Förslagen i propositionen betyder i huvudsak att de nuvarande villkoren för erhållande av ar-betslöshetsförmåner ses över.
Det föreslås att den maximala varaktigheten av arbetslöshetsdagpenning förkortas till 300 dagar för de arbetssökande som har varit i arbete sammanlagt högst tre år innan dagpenningsperiodens maximitid började och 400 dagar för de arbetssökande som har varit i arbete sammanlagt över tre år. För de arbetssökande som uppfyller arbetsvillkoret efter att de har fyllt 58 år förblir varaktigheten av arbetslöshetsdagpenningen 500 dagar. Efter det att maximitiden har uppnåtts har den arbetslösa rätt till arbetsmarknadsstöd.
Regeln för beräkningen av den förhöjda förtjänstdelen av inkomstrelaterad dagpenning ändras, så att beloppet för den förhöjda förtjänstdelen sänks. Den förhöjda förtjänstdelen kommer fortsättningsvis att vara högre än den normala inkomstrelaterade dagpenningen. Det föreslås att utbetalningen av förhöjningsdelen efter en lång arbetshistoria slopas. Efter ändringen ska arbetssökanden ha rätt till normal inkomstrelaterad dagpenning. Det föreslås att den självrisktid som fastställs i början av arbetslösheten förlängs från fem dagar till sju dagar. Grundlagsutskottet har ansett att självrisktiderna är acceptabla bara de inte är så långa att skyddet för grundläggande försörjning äventyras. En självrisktid på sju dagar har grundlagsutskottet ansett som acceptabel (GrUU 46/2002 rd).
Grundlagsutskottet har efter reformen av de grundläggande fri- och rättigheterna ansett att av arbetslöshetsförmånerna är arbetslöshetsdagpenningens grunddagpenning och den inkomstrelaterade dagpenningens grunddel, som är lika stor som grunddagpenningen, samt arbetsmarknadsstödet det slag av sociala trygghetsförmåner som anknyter till 19 § 2 mom. i grundlagen (GrUU 25/2013 rd). De föreslagna ändringarna försämrar inte den grundläggande försörjningen under arbetslöshet. Därför är de förslag som läggs fram inte problematiska med hänsyn till 19 § 2 mom. i grundlagen.
Enligt grundlagens 6 § 2 mom. får ingen utan godtagbart skäl särbehandlas på grund av ålder. I lagen om utkomstskydd för arbetslösa finns det många bestämmelser som behandlar olika arbetssökande på olika sätt. En åtskiljande faktor är arbetssökandens ålder eller hans eller hennes tid i arbete före arbetslösheten. Enligt grundlagsutskottet är en gradering av varaktigheten av förtjänstdelen med stöd av tidigare tid i arbete inte ett problem med hänsyn till grundlagen (GrUU 25/2013 rd). I propositionen föreslås det att för en person som efter att ha fyllt 58 år uppfyller det arbetsvillkor som är villkoret för att få arbetslöshetsdagpenning förblir den maximala varaktigheten av arbetslöshetsdagpenningen 500 dagar. Möjligheterna för äldre arbetslösa att få sysselsättning är väsentligen sämre än för yngre, vilket redan har beaktats till exempel genom att äldre arbetslösa har möjlighet att få arbetslöshetsdagpenningens tilläggsdagar. Med tanke på helheten innebär förslaget endast ringa åldersbaserad differentiering i regleringen. Därför är förslaget inte problematiskt med hänsyn till 6 § 2 mom. i grundlagen.
Med stöd av vad som anförts ovan anser regeringen att propositionen kan behandlas i vanlig lagstiftningsordning.