7.1
Lag om offentlig upphandling och koncession
2 §.Lagens ändamål. I paragrafen föreslås bestämmelser om lagens ändamål och framhävs, utöver dess tidigare ändamål, genomförandet av offentlig upphandling på ett ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbart sätt.
Det föreslås att paragrafens 1 mom. ändras, så att genomförandet av offentlig upphandling på ett ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbart sätt betonas, utöver de övriga ändamålen. På detta sätt betonas den gällande lagens ändamål att främja miljömässigt hållbara upphandlingar. Med miljöaspekter och sociala aspekter avses i synnerhet de miljö-, social- och arbetsrättsliga skyldigheter som avses i artikel 18.2. Enligt artikel 18.2 ska medlemsstaterna vidta lämpliga åtgärder för att säkerställa att leverantörer fullgör sina miljö-, social- och arbetsrättsliga skyldigheter enligt unionsrätten, nationell lagstiftning eller internationella bestämmelser som förtecknas i bilaga X då de ingår upphandlingskontrakt. Beaktandet av aspekter som främjar ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet kan ta sig uttryck till exempel genom att det i anbudsförfrågan ställs krav på att arbets- och miljölagstiftningen iakttas i hela produktionskedjan, att produkterna är hållbara och återvinningsbara samt möjliga att återanvända eller genom att klimat- och miljöavtryck beaktas i fråga om sådana produkter där de finns tillgängliga. Upphandlande enheter kan dessutom främja att upphandlingarnas miljökonsekvenser beaktas till exempel genom att beräkna livscykelkostnaderna särskilt för produktgrupper med betydande miljökonsekvenser, såsom energiupphandling för byggande och byggnader, resor, livsmedel, renhållning och rengöringsmedel samt upphandling av elektronik. De upphandlande enheterna kan dessutom främja att upphandlingarnas miljökonsekvenser beaktas genom att fästa vikt vid upphandlingens kvalitetsegenskaper. Genom åtgärder som främjar socialt hållbar upphandling kan den upphandlande enheten främja till exempel förverkligandet av de grundläggande fri- och rättigheterna, såsom de språkliga rättigheterna, principen om likabehandling och principen om icke-diskriminering. Sociala aspekter är också åtgärder för att skydda utsatta personer samt positiv diskriminering eller andra stimulansåtgärder för att förhindra marginalisering. Den upphandlande enheten kan främja socialt hållbar upphandling genom att ställa krav på föremålet för upphandlingen, till exempel så att användarnas behov och tillgänglighet beaktas eller genom kvalitativa kriterier som används vid jämförelse av anbud.
Genom åtgärder som främjar ekonomisk hållbarhet kan den upphandlande enheten främja balansen i de offentliga finanserna och kostnadseffektiviteten i den upphandlande enhetens egen verksamhet. Ekonomisk hållbarhet anknyter också till åtgärder för bekämpning av grå ekonomi och karteller samt för att säkerställa skatteansvaret och försörjningsberedskapen. Sådana åtgärder är till exempel bedömning av grunderna för uteslutning av anbudsgivare och deras underleverantörer samt dialogen med marknaden. De upphandlande enheterna ska dock ha prövningsrätt och ansvar när det gäller det mest ändamålsenliga sättet att ordna upphandlingen och fastställandet av upphandlingens innehåll.
59 §. Skyldighet att använda EU:s standardformulär och gemensamma terminologi vid offentlig upphandling (CPV). I paragrafen föreslås bestämmelser om Europeiska kommissionens genomförandeförordning (EU) 2015/1986 samt om ett bemyndigande att utfärda förordning av finansministeriet.
Paragrafens 1 mom. preciseras i fråga om hänvisningsbestämmelserna i kommissionens genomförandeförordning (EU) 2015/1986 om upphävande av kommissionens genomförandeförordning (EU) N:o 842/2011, nedan förordningen om standardformulär. Europeiska kommissionen har den 23 september 2019 utfärdat en genomförandeförordning (EU) 2019/1780) om fastställande av standardformulär för offentliggörande av meddelanden om offentlig upphandling och om upphävande av genomförandeförordning (EU) 2015/1986. Europeiska kommissionens genomförandeförordning baserar sig på den skyldighet som anges i upphandlingsdirektiven att offentligt publicera upphandlingsannonser. Europeiska kommissionens genomförandeförordning tillämpas från och med den 14 november 2022. Sådana standardformulär som avses i genomförandeförordning (EU) 2015/1986 får inte användas efter den 25 november 2023. Genom den ändring som föreslås genomförs på nationell nivå Europeiska kommissionens genomförandeförordning (EU) 2019/1780.
Till paragrafen fogas ett nytt 3 mom. med bestämmelser om bemyndiganden att meddela föreskrifter i anslutning till finansministeriets uppgifter enligt 60 §. Enligt det nya 3 mom. som föreslås kan finansministeriet meddela närmare föreskrifter om nya elektroniska datafält för annonsering om upphandlingar samt om elektroniska annonseringsformulär. Ändringarna i fråga är tekniska och kommer att genomföras inom ramen av vad direktivet tillåter. Ändringar i innehållet i bestämmelserna om annonseringsskyldighet och elektroniska förfaranden kan förväntas till följd av informationsbehovet vid upphandling och de ändringar som Europeiska kommissionen har genomfört. Genom finansministeriets förordning preciseras också de skyldigheter som följer av EU:s genomförandeförordning så att också privata leverantörer av konkurrensutsättningssystem ska få en entydig beskrivning av vilka datafält systemet ska innehålla för att det ska uppfylla de förpliktelser som följer av upphandlingslagen och EU-regleringen. Exempelvis är formulären för upphandlingsannonser föremål för kontinuerligt utvecklingsarbete, och det är inte ändamålsenligt att föreskriva om deras innehåll i lag, men de ska användas på ett enhetligt sätt i Hankintailmoitukset.fi-tjänsten. Genom finansministeriets förordning säkerställs också att de olika systemen överensstämmer med direktiven, det vill säga att sådana konkurrensutsättningssystem som köpts av en kommersiell aktör är förenliga med EU:s lagstiftning och den nationella lagstiftningen.
78 §.Uteslutning av underleverantörer. I paragrafen förtydligas uteslutningen av underleverantörer när anbudsgivaren är föremål för en obligatorisk eller en av prövning beroende grund för uteslutning.
Paragrafens 1 mom. förtydligas i fråga om obligatoriska och av prövning beroende grunder för uteslutning av underleverantörer. Den upphandlande enheten ska fortsättningsvis ha prövningsrätt i fråga om huruvida den bedömer lämplighetskraven för underleverantörer utifrån 80 och 81 § i upphandlingslagen. När den upphandlande enheten har beslutat att kontrollera grunderna för uteslutning av en underleverantör och en obligatorisk grund för uteslutning upptäcks, ska den upphandlande enheten kräva att underleverantören byts ut. Genom ändringen förtydligas ordalydelsen i den gällande lagen så att det på underleverantörer i sådana fall ska tillämpas det som i de nämnda paragraferna föreskrivs om anbudssökande och anbudsgivare. Ändringen motsvarar ändringen i 80 § i upphandlingslagen.
80 §.Obligatoriska grunder för uteslutning. I paragrafen föreslås bestämmelser om nya grunder för uteslutning och att de åtgärder som gäller underleverantörer förtydligas i sådana fall där underleverantören är föremål för en obligatorisk grund för uteslutning.
Paragrafens 1 mom. förtydligas i fråga om de åtgärder som riktas mot underleverantörer. I praktiken har det i upphandlingsverksamheten förekommit oklarheter mellan de åtgärder som nämns i 78 § i upphandlingslagen och ordalydelsen i 80 § 1 mom. I enlighet med 78 §, som baserar sig på artikel 57 i upphandlingsdirektivet, har den upphandlande enheten prövningsrätt huruvida den tillämpar obligatoriska eller av prövning beroende grunder för uteslutning på underleverantörer. Enligt artikel 71.6 b i EU:s upphandlingsdirektiv får de upphandlande myndigheterna kontrollera om det föreligger grunder för uteslutning av underleverantörer, eller annars kan medlemsstaterna ålägga myndigheterna att kontrollera detta. Vidare ska den upphandlande myndigheten enligt direktivet, om en obligatorisk grund för uteslutning föreligger, kräva att den ekonomiska aktören byter ut en underleverantör. Ändringen motsvarar ändringen i 78 § i den föreslagna lagen.
Till 2 mom. fogas en bestämmelse enligt vilken det ur anbudsförfarandet också ska uteslutas en anbudssökande eller anbudsgivare vars lednings- eller tillsynsperson genom en lagakraftvunnen dom som framgår av straffregistret dömts till straff för grov miljöförstöring enligt 48 kap. 2 § i strafflagen eller för grovt naturskyddsbrott enligt 5 a § i det kapitlet. Ändringen baserar sig på artikel 57.4 a i upphandlingsdirektivet, enligt vilken upphandlingsmyndigheter får utesluta en ekonomisk aktör från upphandlingsförfarandet eller kräva att den ekonomiska aktören utesluts, om upphandlingsmyndigheten på lämpligt sätt kan påvisa åsidosättande av de tillämpliga skyldigheter som avses i artikel 18.2 i upphandlingsdirektivet. Enligt artikel 18.2 i upphandlingsdirektivet ska medlemsstaterna vidta lämpliga åtgärder för att säkerställa att ekonomiska aktörer fullgör sina miljö-, social- och arbetsrättsliga skyldigheter enligt unionsrätten, nationell lagstiftning eller internationella miljö-, social- och arbetsrättsliga bestämmelser som förtecknas i bilaga X då de genomför upphandlingskontrakt.
Brott mot de miljörättsliga bestämmelserna på ett sätt som uppfyller rekvisitet för ovan beskrivna brott enligt 48 kap. i strafflagen ska i upphandlingslagen införlivas med de obligatoriska grunderna för uteslutning på det sätt som artikel 57.4 i upphandlingsdirektivet tillåter. Detta har fastställts i Europeiska unionens domstols etablerade avgörandepraxis såsom C-395/18, TIM, EU:C:20:58, punkt 34, C-178/16, Impresa di Costruzioni Ing. E. Mantovani och RTI Mantovani e Guerrato, EU:C:2017:1000, punkt 31, C-171/15, Connexxion Taxi Services, EU:C:2016:948, punkt 29, C-358/12 Consorzio Stabile Libor Lavori Pubblici, EU:C:2014:2063, punkt 36, och C-226/04, La Cascina ym., EU:C:2006:94, punkt 23. Syftet med bestämmelserna är att effektivisera det att miljöaspekter beaktas vid offentlig upphandling. Liksom i de övriga obligatoriska uteslutningsgrunderna ska brotten i 48 kap. i strafflagen bevisas genom en lagakraftvunnen dom och dessutom ska brottet vara infört i straffregistret. Till skillnad från de grunder för uteslutning som avses i 1 mom. ska domar som anbudsgivaren själv har fått, såsom samfundsböter, inte beaktas i fråga om brottsrubriceringarna i 2 mom. Ändringen motsvarar till denna del bestämmelserna om uteslutning av anbudsgivare i anslutning till arbetsbrott i 80 § 2 mom. i den gällande upphandlingslagen.
93 §.Val av det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. I paragrafen föreskrivs det närmare om den betydelse kvaliteten har som grund på vilken det ekonomiskt mest fördelaktiga alternativet väljs.
Det föreslås att 1 mom. ska preciseras så att kvalitetens betydelse betonas i högre grad än tidigare som grund för valet av anbud. Ekonomiskt mest fördelaktigt är det anbud som för den upphandlande enheten har det bästa förhållandet mellan pris och kvalitet eller som är kostnadsmässigt mest fördelaktigt. Ekonomiskt mest fördelaktigt kan också vara det anbud som har det mest fördelaktiga priset och som uppfyller de krav som den upphandlande enheten ställer på föremålet för upphandlingen och anbudsgivaren. Den upphandlande enheten ska kunna ställa krav på kvaliteten på många olika sätt. Kvalitetskrav kan till exempel ställas som så kallade minimivillkor, vilket innebär att alla anbud ska uppfylla dessa villkor, eller genom poängsättning utifrån angivna villkor. Kvalitetskrav kan också inkluderas i kontraktsvillkoren för upphandlingen. Dessutom kan kraven hänföra sig till det företag som tillhandahåller en tjänst, såsom krav på yrkesskicklighet för personalen, erfarenhet, företagets solvens eller förverkligandet av samhällsansvar. Vid upphandling av tjänster hänför sig dock de allra mest centrala kvalitetskraven till innehållet i den köpta tjänsten eller dess beskrivning, om vilka tvingande bestämmelser ofta utfärdas i den varu- eller tjänstespecifika speciallagstiftningen, i annan myndighetsstyrning eller till exempel i rättspraxis i anslutning till tillsynen.
Det ska fortfarande vara möjligt för den upphandlande enheten att köpa den vara som har det lägsta priset, om varans kvalitet och övriga kriterier enligt vilka den kan väljas har beaktats i enlighet med den upphandlande enhetens krav. Kvalitetskrav kan ställas som så kallade minimivillkor, vilket innebär att alla anbud ska uppfylla dessa villkor, eller genom poängsättning utifrån angivna villkor. Kvalitetskrav kan också inkluderas i kontraktsvillkoren för upphandlingen.
Den upphandlande enheten bör beakta kvalitetsfaktorerna redan när upphandlingen planeras. Utöver de direkta villkor som ställs upp för varor och tjänster eller entreprenader kan det framgå att en upphandling är lyckad och av hög kvalitet av till exempel av hur dialogen på marknaden genomförs och hur de kunder som använder tjänsten hörs. Till kvalitetsaspekterna kan också höra till exempel hur upphandlingar genomförs i olika delar så att också mindre aktörer kan delta i upphandlingarna och så att det finns utrymme för sund konkurrens inom branschen.
101 §.Annonsering om upphandling. I paragrafen föreslås bestämmelser om möjligheten att samtidigt publicera en upphandlingsannons på flera olika språk.
Paragrafens 1 mom. förtydligas så att det för att den upphandlande enheten är möjligt att publicera en upphandlingsannons samtidigt på både finska och svenska. Den upphandlande enheten ska också fortsättningsvis ha möjlighet att publicera upphandlingsannonsen endast på finska eller svenska.
Bestämmelsen utgör ett undantag från 32 § 2 mom. i språklagen, enligt vilket en tvåspråkig myndighets meddelanden, kungörelser och anslag samt annan information till allmänheten ska ges på finska och svenska. Undantaget kan motiveras med att upphandlingsannonser redan i nuläget ofta publiceras på endast ett språk och att det inte alltid är ändamålsenligt att översätta omfattande upphandlingsannonser. Myndigheterna ska dock fortfarande iaktta den andra meningen i 32 § 3 mom. i språklagen, enligt vilken myndigheter dock ska se till att både den finskspråkiga och den svenskspråkiga befolkningens behov av information tillgodoses.
Paragrafens 2 mom. föreslås ändras så att det är möjligt att publicera en upphandlingsannons samtidigt på flera olika språk. I praktiken har det vid upphandling framkommit behov av att publicera upphandlingsannonser samtidigt på flera olika språk, till exempel på finska och på engelska. De berörda parterna i fråga var tvåspråkiga kommuner, statliga myndigheter och forskningsinstitut. Ändringen gör det möjligt att tillämpa språklagen när den upphandlande enheten genomför myndighetsuppgifter i enlighet med 25 § i språklagen, och den gör annonseringsskyldigheten i fråga om nationella upphandlingar smidigare. Enligt 32 § 2 mom. i språklagen ska en tvåspråkig myndighets meddelanden, kungörelser och anslag samt annan information till allmänheten ges på finska och svenska. Paragrafens 3 mom. lyder som följer: ”Att utredningar, beslut eller andra liknande texter som en myndighet utarbetat publiceras medför inte att de behöver översättas som sådana. Myndigheten skall dock se till att både den finskspråkiga och den svenskspråkiga befolkningens behov av information tillgodoses.”
Flera upphandlande enheter, såsom tvåspråkiga kommuner, statens centralförvaltningsmyndigheter, statliga myndigheter vilkas ämbetsdistrikt omfattar kommuner med olika språk eller minst en tvåspråkig kommun samt samkommuner som omfattar kommuner med olika språk eller minst en tvåspråkig kommun, är skyldiga att iaktta språklagen.
En upphandlande enhet som inte omfattas av skyldigheterna enligt språklagen ska också ha möjlighet att publicera en upphandlingsannons endast på finska eller svenska.
Samtidigt förtydligas paragrafen så att den upphandlande enheten dessutom kan publicera en översättning av annonsen på något annat av Europeiska unionens officiella språk enligt den upphandlande enhetens val. De tekniska förutsättningarna för upphandlingsannonser i det elektroniska systemet Hilma ska dessutom göra det möjligt att publicera flera olika språkversioner av upphandlingsannonserna och detta ska beaktas i utvecklingen av Hilma-systemet.
106 §. Val av det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. I paragrafen föreskrivs det närmare om den betydelse kvaliteten har som grund på vilken det ekonomiskt mest fördelaktiga alternativet väljs.
Det föreslås att 1 mom. ska preciseras så att kvalitetens betydelse betonas i högre grad än tidigare. Upphandlingarnas kvalitet kan bero på ett antal olika faktorer som ska beaktas vid upphandlingen. Ändringen motsvarar ändringen i 93 § i den föreslagna upphandlingslagen.
122 §. Det ekonomiskt mest fördelaktiga alternativet. I paragrafen föreskrivs det närmare om den betydelse kvaliteten har som grund på vilken det ekonomiskt mest fördelaktiga alternativet väljs.
Det föreslås att 1 mom. ska preciseras så att kvalitetens betydelse betonas i högre grad än tidigare. Upphandlingarnas kvalitet kan bero på ett antal olika faktorer som ska beaktas vid upphandlingen. Ändringen motsvarar ändringen i 93 § i den föreslagna upphandlingslagen.
123 §. Upphandlingsbeslut. I paragrafen föreskrivs det närmare om innehållet i upphandlingsbeslut.
Paragrafens 2 mom. föreslås ändras så att den upphandlande enheten i sitt upphandlingsbeslut ska motivera hur den har beaktat kvalitetsaspekterna vid upphandlingen i fråga. Anmälningsskyldigheten är informativ. Genom den föreslagna ändringen ändras inte bestämmelserna som gäller rapporter om upphandlingsförfaranden i 124 § i upphandlingslagen. I rapporten om upphandlingsförfarandet räcker det att ange endast de viktigaste åtgärderna genom vilka den upphandlande enheten har beaktat kvaliteten vid anbudsförfarandet. Vid särskilt omfattande upphandling som inbegriper tiotals eller hundratals produkter behöver den upphandlande enheten inte separat identifiera hur kvaliteten har beaktats för varje produkt eller enskild tjänst, utan den upphandlande enheten kan beskriva detta på allmän nivå, men ändå på en nivå som är tillräckligt beskrivande i förhållande till upphandlingens karaktär.
141 §.Konkurrens- och konsumentverkets framställning till marknadsdomstolen. I paragrafen föreskrivs det närmare om de nya tidsfristerna för Konkurrens- och konsumentverkets upphandlingstillsyn.
I paragrafens 2 mom. föreskrivs det om en ny tidsfrist för framställningar till marknadsdomstolen så att Konkurrens- och konsumentverket kan göra en framställning till marknadsdomstolen enligt 1 mom. inom 12 månader från det att upphandlingskontraktet ingicks.
Enligt artikel 83.2 i upphandlingsdirektivet och artikel 45.2 i koncessionsdirektivet ska tillsynsmyndigheterna eller tillsynsstrukturerna ha befogenhet att informera nationella revisionsmyndigheter, domstolar eller andra relevanta myndigheter eller strukturer om problem som tillsynsmyndigheterna eller tillsynsstrukturerna upptäcker på eget initiativ eller efter att de har fått kännedom om särskilda förseelser eller systemrelaterade problem. Rättsskyddsdirektivet (2007/66/EG) förutsätter att tidsfristen för att bestämma påföljder är minst sex månader, men den maximala tidsfristen för att bestämma påföljder anges inte i direktivet.
Tidsfristen på ett år möjliggör den tillsynsverksamhet som direktiven förutsätter i synnerhet när en tillräcklig utredning av fakta och hörande av parterna kräver flera månader eller när det har gått mer än 6 månader från det att upphandlingskontraktet ingicks eller ändringen gjordes.
146 §.Föremålet för och begränsningar av ändringssökande Paragrafen kompletteras med en ny 4 punkt.
Till 2 mom. fogas en ny 4 punkt enligt vilken det inte är möjligt för ett beslut eller annat avgörande av en upphandlande enhet med stöd av upphandlingslagen att föras till behandling av marknadsdomstolen när beslutet eller avgörandet gäller sättet på vilket den upphandlande enheten har beaktat kvaliteten vid upphandlingen i enlighet med 123 §. En sådan lösning som anknyter till den upphandlande enhetens ändamålsenlighetsprövning gäller i sista hand innehållet i upphandlingen och inte icke-diskriminering eller öppenhet i anslutning till upphandlingsförfarandet, och den juridiska bedömningen av avgörandena lämpar sig inte för det gällande rättsskyddssystem för offentlig upphandling som avses i detta förslag.
7.2
Lagen om upphandling och koncession inom sektorerna vatten, energi, transporter och posttjänster
2 §.Lagens ändamål. Det föreslås att paragrafens 1 mom. ändras, så att genomförandet av offentlig upphandling på ett ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbart sätt betonas, utöver de övriga ändamålen. Det föreslås att paragrafens 1 mom. ändras så att det motsvarar de föreslagna bestämmelserna i 2 § 1 mom. i upphandlingslagen.
63 §. Skyldighet att använda EU:s standardformulär och gemensamma terminologi vid offentlig upphandling (CPV). Paragrafens 1 mom. ändras i fråga om hänvisningsbestämmelserna i kommissionens genomförandeförordning (EU) 2015/1986 om upphävande av kommissionens genomförandeförordning (EU) N:o 842/2011, nedan förordningen om standardformulär. Ändringen motsvarar ändringen i 59 § 1 mom. i den föreslagna upphandlingslagen.
Det föreslås att det till paragrafen fogas ett nytt 3 mom. i vilket finansministeriet bemyndigas att genom förordning utfärda närmare bestämmelser om nya elektroniska datafält för annonsering om upphandlingar samt om elektroniska annonseringsformulär. Ändringar i innehållet i bestämmelserna om annonseringsskyldighet och elektroniska förfaranden kan förväntas till följd av informationsbehovet vid upphandling och de ändringar som Europeiska kommissionen har genomfört. Dessutom är formulären för upphandlingsannonser föremål för kontinuerligt utvecklingsarbete.
64 §.Publicering av upphandlingsannonser. I 1 mom. föreslås ändringar vad gäller standardformulären för annonsering av upphandlingar. Ändringen grundar sig på ändringen i Europeiska kommissionens genomförandeförordning (EU) 2019/1780) om fastställande av standardformulär för offentliggörande av meddelanden om offentlig upphandling och om upphävande av genomförandeförordning (EU) 2015/1986 (”eForms”) och motsvarar ändringen i 60 § i den föreslagna upphandlingslagen.
82 §.Uteslutning av underleverantörer. I paragrafen förtydligas uteslutningen av underleverantörer när anbudsgivaren är föremål för en obligatorisk eller en av prövning beroende grund för uteslutning. Genom ändringen förtydligas ordalydelsen i den gällande lagen så att det på underleverantörer ska tillämpas det som i de nämnda paragraferna föreskrivs om anbudssökande och anbudsgivare. Ändringen motsvarar ändringen i 78 § i upphandlingslagen.
84 §.Obligatoriska grunder för uteslutning. Paragrafens 2 mom. ska kompletteras så att det ur anbudsförfarandet också ska uteslutas en anbudssökande eller anbudsgivare vars lednings- eller tillsynsperson genom en lagakraftvunnen dom som framgår av straffregistret dömts till straff för grov miljöförstöring enligt 48 kap. 2 § i strafflagen och för grovt naturskyddsbrott enligt 5 a § i det kapitlet. Ändringen motsvarar 80 § i den föreslagna upphandlingslagen.
91 §.Val av det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Det föreslås att 1 mom. ska preciseras så att kvalitetens betydelse betonas i högre grad än tidigare som grund för valet av anbud. Ändringen motsvarar den föreslagna 93 § i upphandlingslagen.
113 §.Val av det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Det föreslås att 1 mom. ska preciseras så att kvalitetens betydelse betonas i högre grad än tidigare. Ändringen motsvarar ändringen av 91 § i försörjningslagen och 93 § i upphandlingslagen.
114 §. Upphandlingsbeslut. Paragrafens 2 mom. föreslås ändras så att den upphandlande enheten i upphandlingsbeslutet ska motivera hur den har beaktat kvalitetsaspekterna vid upphandlingen. Ändringen motsvarar ändringen i 123 § i den föreslagna upphandlingslagen.