1.1
Lagen om jaktvårdsavgift och jaktlicensavgift
1 §. Bestämmelserna i 1 mom. ändras så att i stället för jaktvårdsföreningen ger Finlands viltcentral på begäran betalaren en kopia av jaktkortet.
Bestämmelserna i 2 mom. ändras så att jaktvårdsavgiften höjs från 33 euro till 39 euro.
3 §. Paragrafens 1 mom. ändras så att Finlands viltcentral och jaktvårdsföreningarna årligen beviljas statsunderstöd för de drifts- och kapitalutgifter som föranleds av de uppgifter som anges i 2 och 14 § i viltförvaltningslagen samt utgifter för jägarnas gruppförsäkring. Ordet ”statsandel” i den gällande bestämmelsen ersätts med det mer exakta ”statsunderstöd”. Statsunderstödet ska användas till utgifterna för de uppgifter som föreskrivs i lag för Finlands viltcentral och jaktvårdsföreningarna. Statsunderstödslagen är en allmän lag och den tillämpas enligt 3 § till den del det inte finns bestämmelser om statsunderstödet i en speciallag.
Enligt 6 § i statsunderstödslagen får statsunderstöd som beviljas ur statsbudgeten inte täcka det fulla beloppet av de totalkostnader som orsakas av den verksamhet eller det projekt som utgör föremål för statsunderstödet, om inte något annat följer av skäl som är motiverade och nödvändiga för att målen med beviljandet av statsunderstödet skall nås. I statsunderstödslagen finns ett allmänt förbud mot statsunderstöd som täcker alla kostnader för projektet eller verksamheten till fullt belopp. I förarbetena till statsunderstödslagen har som grundläggande utgångspunkt framförts att statsunderstödstagaren eller en annan enskild instans ska engagera sig i verksamheten eller projektet med en tillräcklig självfinansierad andel. Viltcentralen är en genom lag inrättad organisation som hör till den medelbara statsförvaltningen. Det statsunderstöd som beviljas viltcentralen för dess offentliga förvaltningsuppgifter och andra uppgifter som föreskrivs i lag utgör inte specialunderstöd för fristående projekt, utan det statsunderstöd för dess verksamhet som beviljas ur statsbudgeten jämställs med de omkostnadsanslag för statliga ämbetsverk och inrättningar som anvisas i budgeten. Viltcentralens skötsel av offentliga förvaltningsuppgifter är ett kontinuerligt uppdrag som kan jämställas med verksamheten vid ett ämbetsverk eller en inrättning. Med beaktande av de samhälleliga verkningarna och det samhälleliga resultatet av viltcentralens offentliga förvaltningsuppgifter har statsunderstödet därmed ansetts vara behövligt för att fullt ut täcka kostnaderna för skötseln av dessa uppgifter, när det är fråga om prestationer som är avgiftsfria för mottagaren eller inte någon annan finansiering fås för verksamheten. I fjärde meningen i 1 mom. föreslås en bestämmelse enligt vilken utgifterna för Finlands viltcentral finansieras i sin helhet med statsunderstöd till den del avgifter för dem inte tas ut eller det inte erhålls annan finansiering för verksamheten.
I paragrafen ändras inte 2 och 3 mom.
Ett nytt 4 mom. införs enligt vilket Finlands viltcentral är statsbidragsmyndighet i fråga om statsunderstöd till jaktvårdsföreningar. Enligt 4 § 1 mom. i statsunderstödslagen avses med statsbidragsmyndighet den myndighet till vars uppgifter ärenden som gäller statsunderstödet i fråga hör enligt lagstiftningen. Enligt definitionen i 4 § i statsunderstödslagen är statsbidragsmyndigheten en myndighet. De uppgifter som avses i momentet hör till Finlands viltcentral och jord- och skogsbruksministeriet. I fråga om beslut om återkrav av statsunderstöd som beviljats till jaktvårdsföreningar är dock jord- och skogsbruksministeriet fortfarande statsbidragsmyndighet. Jord- och skogsbruksministeriet har tidigare skött alla dessa uppgifter. Återkrav är betydande utövning av offentlig makt och därmed en uppgift som med stöd av 124 § i grundlagen inte kan ges till andra än myndigheter, varför denna uppgift fortsättningsvis kvarstår hos jord- och skogsbruksministeriet.
Beviljande av statsunderstöd till jaktvårdsföreningarna och tillsyn över detta är en ny offentlig förvaltningsuppgift för Finlands viltcentral. För skötseln av denna uppgift vid viltcentralen svarar chefen för offentliga förvaltningsuppgifter. Chefen för offentliga förvaltningsuppgifter är oberoende vid skötseln av uppgiften. De av viltcentralens anställda som avgör och bereder ansökningar om statsunderstöd, dvs. utövar offentlig makt, omfattas med stöd av 6 § i viltförvaltningslagen av straffrättsligt tjänsteansvar. Bestämmelsen i 26 § i viltförvaltningslagen innehåller en hänvisningsbestämmelse till de allmänna förvaltningslagar som viltcentralen ska iaktta. Viltcentralens anställda omfattas därmed av ett tjänsteansvar som kan jämställas med en myndighet och i förhållande till den som ansöker om stöd agerar de som statsbidragsmyndighet.
I 10 § i statsunderstödslagen föreskrivs som sökandens skyldighet att i samband med ansökan om statsunderstöd lämna riktiga och tillräckliga uppgifter om ändamålet med statsunderstödet samt om de andra omständigheter som statsbidragsmyndigheten behöver känna till för att avgöra ansökan. Enligt 14 § i statsunderstödslagen ska statsunderstödstagaren lämna statsbidragsmyndigheten riktiga och tillräckliga uppgifter för övervakningen av att villkoren i statsunderstödsbeslutet iakttas. Beviljandet av de statsunderstöd som avses i lagförslaget grunder sig till väsentliga delar på uppgifter som lämnas i handlingar och viltcentralen har inte resurser att kontrollera uppgifterna i alla handlingar. Till den del det gäller bristfälliga uppgifter ska viltcentralen med stöd av de nämnda allmänna bestämmelserna begära tilläggsuppgifter av sökanden eller mottagaren av stödet. Om det däremot i handlingarna lämnas sådana felaktiga eller vilseledande uppgifter till viltcentralen som är väsentliga vid bedömningen av att villkoren för att få stöd uppfylls och vid beräknandet av stödbeloppet, är det inte längre fråga om iakttagande av skyldigheten att lämna uppgifter enligt 10 och 14 § i statsunderstödslagen. Lämnande av sådana felaktiga eller vilseledande uppgifter föreskrivs som en återbetalningsgrund i statsunderstödslagen. I ett sådant fall finns inga grunder för att sökanden eller stödmottagaren ska ges möjlighet att korrigera sina felaktiga eller vilseledande uppgifter. I de flesta fall är det då fråga om svikligt och uppsåtligt förfarande som också kan uppfylla rekvisiten för subventionsförseelse eller subventionsbedrägeri. Viltcentralen ska naturligtvis som statsbidragsmyndighet beakta proportionalitetsprincipen när den bedömer väsentligheten för den felaktiga eller visledande uppgiften. I sista hand är det statsbidragsmyndigheten som i varje enskild situation avgör hur de nämnda bestämmelserna i förvaltningslagen och statunderstödslagen tillämpas.
Enligt 15 § i statsunderstödslagen ska statsbidragsmyndigheten övervaka statsunderstödet på behörigt sätt och tillräckligt genom att inhämta uppgifter om användning och uppföljning av statsunderstödet samt andra uppgifter liksom genom att vid behov utföra granskningar. Vidare enligt 16 § i den nämna lagen har statsbidragsmyndigheten rätt att i samband med utbetalningen av statsunderstöd och övervakningen av dess användning utföra nödvändiga granskningar som gäller statsunderstödstagarens ekonomi och verksamhet.
Med tanke på en effektivisering av förvaltningen är det ändamålsenligt att överföra beviljandet av och tillsynen över statsunderstöd till jaktvårdsföreningar till Finlands viltcentral, eftersom detta är en uppgift av verkställighetsnatur. Uppgifter av verkställighetsnatur ska överföras från ministerienivå till den underlydande förvaltningen så att man i ministerierna kan använda resurserna till kärnuppgifter.
Kraven på god förvaltning säkerställs genom att jord- och skogsbruksministeriet i enlighet med 1 § 3 mom. i viltförvaltningslagen fortsättningsvis leder och utövar allmän tillsyn över Finlands viltcentrals verksamhet. I detta ingår också den för Finlands viltcentral föreslagna uppgiften att sköta beviljandet av statsunderstöd till jaktvårdsföreningarna och utöva tillsyn över användningen av medlen. För att säkerställa förutsättningarna för tillsynen behöver också i 34 § i viltförvaltningslagen införas en bestämmelse om att jaktvårdsföreningarna och Finlands viltcentral för tillsynen av användingen av medel ska lämna jord- och skogsbruksministeriet de uppgifter och utredningar som ministeriet begär. Dessutom ska bestämmelserna i statsunderstödslagen tillämpas.
I tredje meningen i 4 mom. föreslås att det som fördelningsgrund för det anslag som i statsbudgeten anvisas jaktvårdsföreningarna som allmänt understöd ska fördelas i enlighet med fördelningsgrunderna i momentets 1–6 punkt. Med stöd av bemyndigandet i förslaget får genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet utfärdas närmare bestämmelser om beviljande av statsunderstöd. Jord- och skogsbruksministeriet beviljar Finlands viltcentral det anslag som anvisas jaktvårdsföreningarna som statsunderstöd, samtidigt som ministeriet med stöd av 3 mom. meddelar närmare föreskrifter om de fördelningsgrunder som ska tillämpas. Fördelningsgrunderna begränsar Finlands viltcentrals prövningsrätt. Finlands viltcentral ska, trots bestämmelserna i 7 § i statsunderstödslagen, fördela statsunderstödet i enlighet med de fördelningsrunder som föreskrivs i momentet. I det fall att en jaktvårdsförening avtalar med viltcentralen att viltcentralen ska anvisa en person att yrkesmässigt sköta uppgifterna för jaktvårdsföreningens verksamhetsledare, innehålls från statsunderstödet den andel som motsvarar utgifterna för att den person som Finlands viltcentral anvisar anställs.
Det föreslås att i 4 mom. 1 punkten som fördelningsgrund ska föreskrivas behov av tjänster för ledning av verksamheten. I dagsläget ger jaktvårdsföreningens medlemsantal den bästa bilden av detta, i det fallet att jaktvårdsföreningen betalar lön till verksamhetsledaren.
Det föreslås att i 4 mom. 2 punkten som fördelningsgrund ska föreskrivas tillsyn över jakten. I dagsläget beskriver bäst t.ex. de tillsynstillfällen som jaktvårdsföreningen ordnar detta.
Det föreslås att i 4 mom. 3 punkten som fördelningsgrund ska föreskrivas kontroll av storviltsbestånd. Jaktvårdsföreningarnas åtgärder i anknytning till kontroll av storviltbestånd kan beskrivas t.ex. med antalet jaktföreningar och jaktlag som självständigt bedriver jakt på hjortdjur inom jaktvårdsföreningens område, inrättande av samarbetsgrupper för vargrevir och deras fortsatta arbete samt antalet uppdrag som gäller storviltsassistans på jaktvårdsföreningens område.
Det föreslås att i 4 mom. 4 punkten som fördelningsgrund ska föreskrivas utbildning och ungdomsarbete. En viktig uppgift för jaktvårdsföreningarna är ordna bl.a. utbildning av jaktledare samt tillfällen med olika teman för skolor och läroanstalter.
Det föreslås att i 4 mom. 5 punkten som fördelningsgrund ska föreskrivas uppmuntran till viltinventering. Ett resultatrikt ordnande av detta kan i dagsläget beskrivas med antalet utförda vilttriangel- och fälttriangelinventeringar samt inventeringar av sjöfåglar på jaktvårdsföreningens område.
Det föreslås att i 4 mom. 6 punkten som fördelningsgrund ska föreskrivas behov av tjänster som krävs för jaktarrangemang på statens områden enligt 8 § i jaktlagen. Jaktvårdsföreningarna deltar i planeringen av användningen av Forststyrelsens licensjaktområden och rådgivningen till licensjägare. Detta behov av tjänster beskrivs i praktiken av antalet jaktlicenser för småvilt som Forststyrelsen sålt på jaktvårdsföreningens område.
Till paragrafen fogas ett nytt 5 mom. med ett bemyndigande om att närmare bestämmelser om fördelningsgrunderna för statsunderstödet till jaktvårdsföreningarna får utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet.
I paragrafen ska tas in ett nytt 6 mom. om skyldigheten att betala tillbaka den oanvända delen av ett statsunderstöd. Den andel av understödet som efter utgifterna för den ordinarie verksamheten eventuellt blir oanvänd ska överföras till nästa räkenskapsperiod för att användas för samma verksamhet, varefter den oanvända andelen ska betalas tillbaka.
7 a §. Bestämmelserna i 1 mom. ändras så att det mer detaljerat än för närvarande föreskrivs om användningsändamålet för de uppgifter som antecknas i jägarregistret. Uttrycken ”för skötsel av andra uppgifter i samband med jakt och viltvård” och ”praktisk uppläggning av jakt- och viltvårdsverksamheten” i den gällande lagen ersätts med exaktare uttryck.
Enligt 1 mom. ska jägarregistret användas för planering av jägarnas utbildning och för rådgivning, för planering av användningen av viltbestånden, för ledning av och tillsyn över jaktvårdsföreningarnas verksamhet, för uppföljning av jaktvårdsavgifterna, tillsyn över jakten samt forskning och uppgörande av statistik. Dessutom ska jägarregistret användas för utredning av totalantalet personer som har betalat jaktvårdsavgift och som adressförteckning för utsändning av inbetalningskort för jaktvårdsavgift.
Innehållet i det gällande 2 mom. ändras så att de uppgifter som kan anförtros en privat aktör i fråga om registerföring och uppgifter i anslutning till användningen av registret definieras uttömmande i momentet. Uppgifter i anslutning till registerföring och användning av registret är tekniskt underhåll av registret, uppdatering av uppgifterna i registret, lämnande av kontrollistor över medlemskap i jaktvårdsföreningen till jaktvårdsföreningarna, ersättning av ett förkommet jaktkort, rådgivning om utsändning av jaktkort, utsändning av inbetalningskort för jaktvårdsavgift och uppföljning av betalda jaktvårdsavgifter.
Registerföringen av jägarregistret hör till Finlands viltcentrals offentliga förvaltningsuppgifter. Enligt 124 § i grundlagen kan offentliga förvaltningsuppgifter anförtros andra än myndigheter endast genom lag eller med stöd av lag, om det behövs för en ändamålsenlig skötsel av uppgifterna och det inte äventyrar de grundläggande fri- och rättigheterna, rättssäkerheten eller andra krav på god förvaltning. Uppgifter som innebär betydande utövning av offentlig makt får dock ges endast myndigheter. När offentliga förvaltningsuppgifter överförs på andra än myndigheter ska enligt förarbetet till grundlagen det vid bedömningen av ändamålsenligheten särskilt uppmärksammas dels förvaltningens effektivitet och övriga interna behov, dels enskilda personers och sammanslutningars behov (RP 1/1998 rd, s. 179/II).
I de uppgifter som avses i 2 mom. ingår förutom tekniskt underhåll av registret dessutom uppdatering av registeruppgifterna utifrån uppgifter som fås från befolkningsdatasystemet och de registrerade. Med hjälp av de kontrollistor som sänds till jaktvårdsföreningarna kan jaktvårdsföreningarna uppdatera sina egna medlemsförteckningar. De uppgifter som avses i 2 mom. innehåller behandling av personuppgifter samt rådgivning om utsändning av jaktkort, varför det i momentet av den privata aktör som tar emot uppgifterna förutsätts utöver tillräcklig tekniska förutsättningar också tillräckliga kunskapsmässiga förutsättningar. Med kunskapsmässiga förutsättningar avses kunskap om lagstiftningen om skötsel av offentliga förvaltningsuppgifter och skyddet för personuppgifter.
De uppgifter som avses i 2 mom. är av rutinmässig och teknisk natur, i dem ingår inte utövning av offentlig makt. Den rådgivning som ingår i uppgifterna begränsar sig till ärenden som gäller utsändning av jaktkort. Genom att lägga ut uppgifterna främjas Finlands viltcentrals resursallokering till kärnområdet för viltcentralens förvaltningsuppgifter. Det kan anses att det med tanke på en ändamålsenlig skötsel är behövligt att de föreslagna uppgifterna på det sätt som avses i 124 § i grundlagen ges någon annan än en myndighet.
Till paragrafen fogas ett nytt 3 mom. enligt vilket de uppgifter som avses i 2 mom. utförs under straffrättsligt tjänsteansvar. I fråga om en ersättning av en skada som orsakats vid skötseln av den uppgift som avses i 2 mom. ingår i 3 mom. en hänvisning till skadeståndslagen (412/1974).
Dessutom innehåller 3 mom. hänvisningar till de bestämmelser som ska iakttas vid skötseln av uppgifter enligt 2 mom., dvs. lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999), personuppgiftslagen, förvaltningslagen (434/2003), lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet (13/2003), språklagen (423/2003) och samiska språklagen (1086/2003).
7 b §. Paragrafens 1 mom. ändras så att i bestämmelserna om jägarregistrets datainnehåll görs behövliga kompletteringar i fråga om tillsyn över jakten, planering av jägarnas utbildning och rådgivning, ledning av jaktvårdsföreningarnas verksamhet samt uppgörande av statistik.
Paragrafens 1 mom. 1 punkten ändras så att utöver namn, adress, hemkommun och personbeteckning ska för uppgörande av statistik också jägarens nationalitet antecknas i registret.
Till 1 mom. fogas en ny 2-punkt där det föreskrivs att tidpunkten för avlagd jägarexamen ska införas i registret. Punkterna 2–4 i momentet blir punkterna 3–5.
Till 1 mom. fogas nya punkter (6–10) enligt vilka uppgifter om skjutprov som avlagts med godkänt resultat, jaktförbud som är i kraft, samtycke till att namn- och adressuppgifter lämnas ut för direktmarknadsföring, jägarnummer, språkkod för tidningen Jägaren och sådana funktionärsuppgifter som avses i 19 och 20 § i viltförvaltningslagen ska införas i jägarregistret. Momentets gällande 5 punkt blir punkt 11 i momentet.
I 2 mom. ändras bestämmelsen så att ordet ”åren” ersätts med det exaktare ”jaktåren”.
7 c §. Bestämmelserna i paragrafens 1 mom. ändras så att den gällande bestämmelsen om lämnande av uppgifter uppdateras till att motsvara viltförvaltningens krav och kraven enligt lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet. Utgångspunkten är att uppgifterna i jägarregistret med stöd av 24 § 1 mom. 32 punkten i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet är sekretessbelagda, eftersom de innehåller uppgifter om personers fritidsysselsättningar, om inte något annat föreskrivs. I momentet ska föreskrivas att den registeransvarige trots sekretessbestämmelserna får lämna ut uppgifter ur jägarregistret till det försäkringsbolag som sköter jägarnas gruppförsäkring, för planering av användningen av viltbestånden till jord- och skogsbruksministeriet och jaktvårdsföreningarna, för uppföljning av jaktvårdsavgifterna samt planering av jägarnas utbildning och för rådgivning till jaktvårdsföreningarna, för tillsyn över jakten till de aktörer som avses i 88 § 1 och 2 mom. i jaktlagen, för tillståndprövning till polisen och Forststyrelsen samt för forskning och uppgörande av statistik till Naturresursinstitutet.
Uppgifterna i jägarregistret behövs utöver för tillsynen över jakten i praktiken dessutom t.ex. för tillståndsprövning i fråga om polisens skjutvapentillstånd och Forststyrelsens områdestillstånd. Enligt 88 § 1 mom. i jaktlagen ska polisen, gränsbevakningsväsendet och tullmyndigheterna samt de jaktövervakare som avses i viltförvaltningslagen inom sina verksamhetsområden övervaka att bestämmelserna och föreskrifterna om jakt följs. Enligt 88 § 2 mom. i jaktlagen ska på områden som ägs av staten tillsynen över efterlevnaden av lagen utövas av de tjänstemän som enligt gällande stadganden och bestämmelser ska sköta övervakningen. Med tanke på tillsynen över jakten kan det anses vara tillräckligt att de i 88 § 1 och 2 mom. i jaktlagen avsedda aktörerna polisen, gränsbevakningsväsendet, tullmyndigheterna och jaktövervakare som avses i viltförvaltningslagen samt i 3 § i lagen om Forststyrelsens jakt- och fiskeövervakning (1157/2005) avsedda jakt- och fiskeövervakare trots sekretessbestämmelserna har rätt få uppgifter ur registret.
Bestämmelserna om direktmarknadsföring flyttas från det gällande 1 mom. till 2 mom. och ändras så att uppgifter får lämnas ut för direktmarknadsföring endast om den registrerade har gett sitt samtycke till detta.
I det föreslagna 3 mom. föreskrivs dessutom att bestämmelser i övrigt om behandling av registeruppgifter finns i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet och i personuppgiftslagen.
Enligt 4 mom. får i de fall som avses i 1 mom. uppgifterna lämnas ut genom en teknisk anslutning.
I lagförslaget ingår en övergångsbestämmelse där det föreskrivs om övergångsperioden för de nya fördelningsgrunderna för statsunderstödet till jaktvårdsföreningarna. I år 2018 fastställs statsunderstödet till jaktvårdsföreningarna enligt de fördelningsgrunder som användes 2017. I år 2019 fastställs hälften statsunderstödet enligt de fördelningsgrunder som användes 2017 och hälften enligt de fördelningsgrunder som föreskrivs i denna lag.
1.2
Viltförvaltningslagen
2 §.Finlands viltcentrals uppgifter. Paragrafens 1 mom. 6 punkt ändras så att beviljande av statsunderstöd till jaktvårdsföreningarna och tillsyn över användningen av medlen samt allmän tillsyn över jaktvårdsföreningarnas verksamhet ska vara en offentlig förvaltningsuppgift för Finlands viltcentral. Syftet med den allmänna tillsynen över jaktvårdsföreningarnas verksamhet är att se till att jaktvårdsföreningarna i sin verksamhet följer lagen och principerna för god förvaltning. Den gällande 6 punkten i paragrafen blir 7 punkt.
Det föreslås att de uppgifter som föreskrivs i 2 mom. 7 punkten preciseras och stärks. Uttrycket ”främjande av jaktvårdsföreningarnas verksamhet” i gällande bestämmelse ersätts med ett exaktare uttryck. Viltcentralens uppgift ska vara att stödja och leda jaktvårdsföreningarnas verksamhet. Det föreslås också att punkten kompletteras så att det utöver utbildning av jaktvårdsföreningarnas funktionärer uttryckligen också nämns utbildning av jaktvårdsföreningarnas styrelsemedlemmar. Med stödjande och ledning av jaktvårdsföreningarnas verksamhet avses att viltcentralen i en avsevärt större omfattning än i dagsläget ska bistå jaktvårdsföreningarna vid utförandet av de lagstadgade uppgifterna. Viltcentralen ska stödja jaktvårdsföreningarna genom att utbilda deras funktionärer och styrelsemedlemmar och därmed ge dem bättre färdigheter att sköta jaktvårdsföreningarnas uppgifter i en föränderlig omvärld. Stödjande av jaktvårdsföreningarna innebär också en ökning av viltcentralens sakkunnighet och den rådgivning och utbildning som viltcentralen tillhandahåller jaktvårdsföreningarna, t.ex. när det gäller för vissa jaktvårdsföreningar viktiga frågor som kräver specialsakkunskaper, såsom ordnande av underhåll för skjutbanor och vid ansökan om miljötillstånd.
Med ledning av jaktvårdsföreningarna avses t.ex. viltcentralens anvisningar till jaktvårdsföreningarna när dessa utför sina lagstadgade uppgifter och vid förfaranden som ska iakttas i förvaltningsärenden. Viltcentralen ska på förhand ge jaktvårdsföreningarna anvisningar som tryggar tillgodoseendet av rättssäkerheten, oberoendet och opartiskheten samt genomförandet av andra principer för en god förvaltning i jaktvårdsföreningarnas verksamhet i synnerhet när det gäller offentliga förvaltningsuppgifter, ekonomin och ärenden i anslutning till personalens anställningsförhållanden. Behovet av denna styrning accentueras av att verksamheten bland jaktvårdsföreningarna traditionellt har setts som frivillig föreningsverksamhet och dessutom av att många jaktvårdsföreningar har som praxis att i stället för styrelsemedlemmar som står i tur att avgå välja nya personer enligt principen om representativ rotation och dessa personer i regel inte kan antas ha kännedom om principerna för förvaltningen. Dessutom ska viltcentralen efter att ha fått kännedom om ett beslut som bereds i jaktvårdsföreningen och som eventuellt äventyrar principen om god förvaltning snabbt med rådgivning och anvisningar på förhand påminna jaktvårdsföreningen om kraven på god förvaltning.
I 4 mom. införs ett bemyndigande om att närmare bestämmelser om de uppgifter som avses i 1 mom. 6 punkten får utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet.
6 §.Personalen vid Finlands viltcentral. I paragrafens 3 mom. införs som en ändring av teknisk natur de bestämmelser som uteblev i samband med stiftandet av viltförvaltningslagen i fråga om de förfaranden som ska iakttas vid entledigande av och beviljande av avsked för direktören för Finlands viltcentral och chefen för offentliga förvaltningsuppgifter. Enligt förslaget ska statsrådet utnämna och entlediga direktören vid Finlands viltcentral och chefen för offentliga förvaltningsuppgifter efter föredragning från jord- och skogsbruksministeriet. Jord- och skogsbruksministeriet beviljar direktören och chefen för offentliga förvaltningsuppgifter avsked på deras begäran. Förfarandena motsvarar bestämmelserna om utnämning och entledigande av direktören för Finlands skogscentral. Styrelsen för Finlands viltcentral ska höras i samband med beredningen av statsrådets beslut. För att säkerställa en oberoende skötsel av de offentliga förvaltningsuppgifterna föreslås det att direktörens utnämningsrätt begränsas så att direktören anställer den övriga personalen, om inte något annat föreskrivs i denna lag. I 8 § föreslås för att säkerställa oberoendet för de offentliga förvaltningsuppgifterna bestämmelser om ett undantag från detta när det gäller en eventuell utnämning av en person som ska sköta tillsynsuppgiften i fråga om jaktvårdsföreningarna.
8 §.Skötseln av offentliga förvaltningsuppgifter. Till paragrafens 2 mom. ska flyttas bestämmelsen om vissa licenstyper som kan avgöras utan föredragning. För att effektivisera förvaltningen ska bestämmelsen inte flyttas direkt utan den ska omformuleras så att endast de ärenden som avses i 41 § 1-3 mom. i jaktlagen ska tas efter föredragning. Detta är motiverat därför att dessa beslut i regel gäller undantag från skyddsbestämmelserna i Europeiska unionens habitat- och fågeldirektiv.
I 3 mom. föreslås en ny bestämmelse för att säkerställa oberoendet i fråga om tillsynen över jaktvårdsföreningarna. För tillsynen över jaktvårdsföreningarna svarar chefen för offentliga förvaltningsuppgifter eller en anställd som chefen för offentliga förvaltningsuppgifter har utnämnt. Jord- och skogsbruksministeriet fastställer beslutet om utnämnande eller entledigande av denna.
Bestämmelsen om bemyndigandet att utfärda förordning i det gällande 3 mom. blir ett nytt 4 mom.
Bestämmelsen om maskinell underskrift i det gällande 4 mom. blir ett nytt 5 mom.
10 §.Jaktvårdsförening. Det föreslås att 1 mom. ändras så att det till momentet fogas en bestämmelse om att en jaktvårdsförening är skyldig att trots sekretessbestämmelserna ge Finlands viltcentral de uppgifter och handlingar som är nödvändiga med tanke på centralens uppgifter. Detta är nödvändigt för att säkerställa förutsättningarna för de uppgifter som föreslås i 2 § 1 och 2 mom. Paragrafens 2 och 3 mom. kvarstår oförändrade.
12 §.Sammanslagning och delning av jaktvårdsföreningar. Paragrafens 1 och 2 mom. kvarstår oförändrade. De gällande bestämmelserna i 3 mom. om val av styrelse i en sammanslagen eller delad jaktvårdsförening flyttas till det nya 4 mom. och ändras så att en jaktvårdsförening som delats ska hålla möte för att välja styrelse före det nya kalenderåret. Som ordförande för en ny sammanslagen jaktvårdsförening fortsätter ordföranden för jaktvårdsföreningen med det största medlemsantalet av de sammaslagna jaktvårdsföreningarna och som vice ordförande fortsätter ordföranden för jaktvårdsföreningen med det näst största medlemsantalet av de sammanslagna jaktvårdsföreningarna. Mandatperiododen för jaktvårdsföreningens styrelseordförande är tre år. När ordförandens och vice ordförandens mandatperioder upphör väljs ordförande och vice ordförande i enlighet med 17 § i viltförvaltningslagen. Som styrelsemedlemmar fortsätter styrelsemedlemmarna i de sammanslagna jaktvårdsföreningarna, var och en till utgången av sin mandatperiod. I det fall att fler än två jaktvårdsföreningar går samman fortsätter ordförandena i de jaktvårdsföreningar som är minst med tanke på medlemsantalet som styrelsemedlemmar i den nya jaktvårdsföreningen till utgången av sin mandatperiod. En sammanslagen jaktvårdsförening kan då, trots 17 §, under övergångsskedet ha mer än åtta styrelsemedlemmar. Detta behövs för att säkerställa att den nya jaktvårdsföreningens verksamhet kommer igång under övergångsskedet. Efter att mandatperioderna för styrelsemedlemmarna har löpt ut iakttas de förfaranden som föreskrivs i 17 § och i den förordning som utfärdats med stöd av den.
19 §.Jaktvårdsföreningens verksamhetsledare. Paragrafens 1 och 2 mom. kvarstår oförändrade. Till paragrafen fogas ett nytt 3 mom. med en bestämmelse om att jaktvårdsföreningens verksamhetsledare också kan vara en person anställd genom arbetsavtal av Finlands viltcentral och då ansvarar Finlands viltcentral för arbetsgivaråtagandena. Jaktvårdsföreningen kan ingå ett avtal om ledning av verksamheten med Finlands viltcentral och då anvisar Finlands viltcentral en person som ska sköta uppgiften som verksamhetsledare. Finlands viltcentral svarar för arbetsledningen och arbetsgivaråtagandena i fråga om jaktvårdsföreningens verksamhetsledare som är anställd genom arbetsavtal av Finlands viltcentral. Då beslutar jaktvårdsföreningens möte om jaktvårdsföreningens verksamhet för verksamhetsåret och anvisar jaktvårdsföreningens medel till verksamheten när mötet fastställer verksamhetsplan och budget. Jaktvårdsföreningen och Finlands viltcentral kan ingå avtal om ordnandet av ledningen av verksamheten i enlighet med verksamhetsplanen. Om jaktvårdsföreningen är missnöjd med hur verksamheten ordnas kan den säga upp avtalet. När Finlands viltcentral utser en verksamhetsledare för jaktvårdsföreningen ska Finlands viltcentral höra jaktvårdsföreningens styrelse om valet av person.
32 §.Finansiering av verksamheten. Paragrafens 1 och 2 mom. kvarstår oförändrade. I 3 mom. föreskrivs att jaktvårdsföreningarna ska använda det eventuella överskottet från avgifter de tar ut för prestationer som hänför sig till offentliga förvaltningsuppgifter i första hand för utgifter som föranleds av andra uppgifter som anges i 14 § 1 mom. och i andra hand för utgifter som föranleds av uppgifter som anges i 14 § 2 mom.
34 §.Tillsyn över användningen av medel. Paragrafens 1 mom. ändras så att Finlands viltcentral övervakar användningen av jaktvårdsföreningarnas medel. Detta behövs för effektiviseringen av förvaltningen. Det är ändamålsenligt att överföra tillsynsuppgiften i fråga om användningen av medel till Finlands viltcentral, eftersom viltcentralens uppgift redan från tidigare är allmän ledning av och tillsyn över jaktvårdsföreningarnas verksamhet. Det föreslås att dessa uppgifter föreskrivs som en offentlig förvaltningsuppgift för Finlands viltcentral. Jord- och skogsbruksministeriet övervakar användningen av Finlands viltcentrals medel. Fortsättningsvis styr jord- och skogsbruksministeriet och utövar allmän tillsyn över Finlands viltcentrals verksamhet i enlighet med 1 § 3 mom. i viltförvaltningslagen. I detta ingår också den för Finlands viltcentral föreslagna uppgiften att utöva tillsyn över skötseln av den allmänna förvaltningsuppgiften. För tillsynen ska jaktvårdsföreningarna och Finlands viltcentral trots sekretessbestämmelserna lämna jord- och skogsbruksministeriet de uppgifter och utredningar som ministeriet begär.