1
Lagförslag
1.1
Konkurslagen
1 kap. Allmänna bestämmelser
2 §.Lagens tillämpning. I paragrafens 2 mom. finns en bestämmelse om när förordningen tillämpas i stället för konkurslagen. Hänvisningen till förordningen ska ändras så att det i momentet hänvisas till den omarbetade förordningen om insolvensförfaranden.
3 kap. Rättsverkningarna av att en konkurs börjar
2 §.Godtrosskydd. Denna paragraf ska ändras så att rättsverkningarna i anslutning till det godtrosskydd som hänför sig till inledandet av en konkurs, vilka varit förknippade med kungörelsen i den officiella tidningen, i stället anknyts till den tidpunkt då en anteckning om att konkursen har börjat införs i det register som ska föras över konkursärenden. Av de orsaker som nämnts i den allmänna motiveringen ska kungörelse nämligen inte längre utgöra huvudregeln i detta sammanhang. De uppgifter som införs i registret över konkursärenden ska göras tillgängliga avgiftsfritt i det allmänna datanätet. Av dessa orsaker ska den tidpunkt då en anteckning om konkursens början införs i registret över konkursärenden vara avgörande för de rättsverkningar som hänför sig till inledandet av en konkurs.
6 §.Rätt att fortsätta separat verkställighet. Enligt utsökningsbalken (705/2007) publiceras ingen kungörelse om en auktion, utan en försäljningsannons. I samband med de ändringar som gjorts i utsökningslagstiftningen har behövliga ändringar inte gjorts i 1 mom. i denna paragraf. Momentet ska således preciseras så att det motsvarar de gällande bestämmelserna i utsökningsbalken.
7 kap. Förfarandet i domstol
1 §.Internationell behörighet. I paragrafens 1 mom. finns en informativ bestämmelse om när finska domstolars behörighet i frågor som gäller försättande av en gäldenär i konkurs regleras i förordningen. Hänvisningen till förordningen ska ändras så att det i momentet hänvisas till den omarbetade förordningen om insolvensförfaranden.
12 §.Beslutet att försätta gäldenären i konkurs. I paragrafens 1 mom. föreskrivs det om vilka uppgifter som ska antecknas i beslutet om att försätta gäldenären i konkurs. Momentet ska i enlighet med artikel 4.1 i förordningen utökas med ett omnämnande av att det i beslutet ska anges huruvida domstolens internationella behörighet grundar sig på artikel 3.1 eller 3.2 i förordningen. Grunden för domstolens internationella behörighet ska anges i beslutet också då behörigheten inte grundar sig på förordningen utan på 7 kap. 1 § 2 mom. i konkurslagen.
I artikel 3.1 regleras domstolens behörighet att inleda ett huvudinsolvensförfarande och i artikel 3.2 regleras behörigheten att inleda ett territoriellt eller sekundärt insolvensförfarande. Inledandet av ett huvudinsolvensförfarande kräver alltid att platsen för gäldenärens huvudsakliga intressen finns i en medlemsstat. I artikel 3 finns närmare bestämmelser om platsen för gäldenärens huvudsakliga intressen. Ett territoriellt eller sekundärt insolvensförfarande kan å sin sida inledas då gäldenären har ett driftställe i den medlemsstat där förfarandet inleds och platsen för gäldenärens huvudsakliga intressen finns i någon annan medlemsstat. Verkningarna av dessa förfaranden är begränsade till tillgångar som finns i den stat där det territoriella eller sekundära insolvensförfarandet inleddes.
I 7 kap. 1 § 2 mom. i konkurslagen regleras situationer där platsen för gäldenärens huvudsakliga intressen finns i en annan stat än en sådan medlemsstat i Europeiska unionen på vilken förordningen tillämpas. I detta fall är en finsk domstol behörig, om gäldenären har ett verksamhetsställe i Finland eller sådan egendom i landet att det kan anses ändamålsenligt att konkursen inleds i Finland. En finsk domstol är dock inte behörig om gäldenären har försatts i konkurs i Danmark, Island eller Norge och gäldenären har sin hemort i den staten. I detta fall tillämpas den i Köpenhamn den 7 november 1933 mellan Finland, Danmark, Island, Norge och Sverige avslutade konventionen angående konkurs (FördrS 34—35/1934, nedan den nordiska konkurskonventionen). Bestämmelser om dess godkännande och verkställighet finns i lag 333/1934. Mellan Finland och Sverige tillämpas däremot förordningen, eftersom förordningen träder i stället för den nordiska konkurskonventionen i det inbördes förhållandet mellan två medlemsstater.
12 kap. Konkursfordringar, bevakning och utredning av fordringar
5 §.Bestämmande av bevakningsdag. Det föreslås att 2 mom. i denna paragraf ska ändras så att boförvaltaren ska meddela Rättsregistercentralen i stället för domstolen om att bevakningsdagen har bestämts. Det föreslås nämligen att 4 § i registerlagen ska ändras bl.a. så att Rättsregistercentralen ska föra in uppgifter som berör bevakning i konkurs- och företagssaneringsregistret. Därför ska också detta meddelande riktas till Rättsregistercentralen. Domstolen kan vid behov kontrollera bevakningsdagen i registret.
14 §.Granskning av bevakningen. Det föreslås att paragrafens 2 mom. ska ändras så att det nämns att också engelska vid sidan av finska och svenska godtas som språk för bevakningsskriften. Av de orsaker som nämnts i den allmänna motiveringen ska Finland godta att borgenärerna anmäler sina fordringar förutom på finska eller svenska också på engelska. Det ska också vara möjligt att lämna in en översättning av bevakningsskriften till engelska. Detta kan vara behövligt i sådana sällsynta situationer där bevakningsskriften är avfattad på ett sådant språk att det kan vara svårt att få skriften översatt till finska eller svenska.
Om boförvaltaren anser att bevakningsskriften behöver bli översatt, ska denne i första hand begära en översättning av borgenären. Boförvaltaren ska själv se till att innehållet i skriften till behövliga delar blir översatt endast i det fall att borgenären trots boförvaltarens begäran inte lämnar in en översättning. Enligt artikel 55.5 i förordningen får anmälningar om fordringar lämnas in på vilket som helst av unionens institutioners officiella språk, men det kan krävas att borgenären tillhandahåller en översättning till det officiella språket i den stat där förfarandet inletts eller till ett annat språk som den staten har angett att den kan godta.
17 §.Bevakning i en emittents konkurs. Den hänvisning till värdepappersmarknadslagen som ingår i paragrafens 1 mom. ska ändras så att den avser det relevanta lagrummet i den gällande värdepappersmarknadslagen (746/2012).
Paragrafens 2 mom. ska ändras på grund av att det av de orsaker som nämnts i den allmänna motiveringen i regel inte längre ska publiceras någon kungörelse om att en gäldenär har försatts i konkurs. Momentet innehåller en liknande bestämmelse som ingår i den gällande lagstiftningen om att boförvaltaren ska publicera ett meddelande om att konkursen har börjat på samma sätt som en emittent ska fullgöra sin lagstadgade informationsskyldighet. Den informationsskyldighet som föreskrivs i värdepappersmarknadslagen kan anses vara synnerligen omfattande, och det är inte troligt att informationen om emittentens konkurs skulle nå placerarna på ett effektivare sätt genom kungörelse. Därför ska kungörelse inte vara obligatorisk i samband med en emittents konkurs, utan behovet av kungörelse ska bedömas på samma sätt som kungörelsens nödvändighet ska bedömas enligt de föreslagna 22 kap. 2 och 4 §. De omständigheter i anslutning till beaktandet av fordringar i förslaget till utdelningsförteckning som avses i 1 mom. ska anges i meddelandet och i kungörelsen, om en kungörelse publiceras.
Paragrafens 3 mom. innehåller en hänvisning till de bestämmelser om tillsättande av ett ombud för att övervaka realiseringen av konkursboet som ingår i 22 § i lagen om Finansinspektionen (587/2003). Den nämnda lagen om Finansinspektionen har emellertid upphävts då den nya lagen om Finansinspektionen (878/2008) trädde i kraft. Momentet föreslås därmed innehålla en hänvisning till den relevanta bestämmelsen i den nya lagen om Finansinspektionen.
14 kap. Konkursboets förvaltning
5 §.Boförvaltarens uppgifter. Det föreslås att 1 mom. i denna paragraf ska utökas med en ny 10 punkt, som ska innehålla en bestämmelse om boförvaltarens behörighet att fatta beslut om deltagande i ett samordningsförfarande för koncerner. Enligt artikel 64.1 i förordningen får förvaltaren invända mot att det insolvensförfarande för vilket han eller hon har utsetts ska omfattas av ett samordningsförfarande för koncerner, eller mot att den föreslagna personen utses till samordnare. Innan förvaltaren fattar beslut om deltagande eller icke-deltagande i samordningen, ska förvaltaren enligt artikel 64.3 ha erhållit alla eventuella godkännanden som kan krävas enligt lagstiftningen i den stat som har inlett det förfarande för vilket förvaltaren har utsetts.
Av de orsaker som nämnts i den allmänna motiveringen ska boförvaltaren ges självständig behörighet att fatta beslut om deltagande i ett samordningsförfarande för koncerner, vilket innebär att boförvaltaren inte behöver något sådant godkännande för beslutet som avses i artikel 64.3. Det är emellertid motiverat att boförvaltaren i mån av möjlighet hör de största borgenärerna eller borgenärsdelegationen innan beslutet fattas.
15 kap. Hur borgenärerna utövar sin beslutanderätt
8 §.Kallelse till borgenärssammanträde. Det föreslås att bestämmelserna om kallelse till ett borgenärssammanträde som hålls före bevakningsdagen och om ett borgenärssammanträde som hålls efter bevakningsdagen ska delas in i två olika moment. Paragrafens 1 mom. föreslås innehålla bestämmelser om kallelse till ett borgenärssammanträde före bevakningsdagen. På samma sätt som för närvarande ska kallelsen i detta fall tillställas de kända borgenärerna samt gäldenären. Huvudregeln ska inte längre vara att kallelsen publiceras i den officiella tidningen. Däremot ska tiden och platsen för borgenärssammanträdet införas i registret över konkursärenden. Kallelsen kan dock även, enligt boförvaltarens prövning, publiceras i den officiella tidningen, i en eller flera dagstidningar eller på något annat ändamålsenligt sätt, exempelvis via en elektronisk kommunikationskanal. Då boförvaltaren utreder behovet av att publicera kallelsen ska denne beakta samma omständigheter som vid utredningen av behovet av att publicera en kungörelse om att konkursen har börjat eller om konkursbevakningen. Framför allt ska antalet eventuella okända borgenärer beaktas vid prövningen.
Paragrafens 2 mom. föreslås innehålla bestämmelser om kallelse till ett borgenärssammanträde efter bevakningsdagen. Innehållet i detta moment ändras inte.
I paragrafens 3 mom. regleras boförvaltarens skyldighet att underrätta Rättsregistercentralen om tid och plats för borgenärssammanträdet. Momentet ska utökas med en informativ bestämmelse om att uppgifterna om borgenärssammanträdet införs i registret över konkursärenden enligt vad som föreskrivs särskilt. Registerlagen ska å sin sida utökas med bestämmelser om att tiden och platsen för ett borgenärssammanträde som hålls före bevakningsdagen ska införas i registret senast två veckor före sammanträdet. Detta motsvarar den gällande lagens tidsfrist för kungörelsen.
22 kap. Konkursregistret, kungörelser och meddelanden
1 §.Registret över konkursärenden. I propositionen föreslås det att kungörelse inte längre i sin nuvarande omfattning ska användas i samband med konkurs. Uppgifter om konkursförfarandets början, konkursbevakningen och konkursförfarandets olika faser ska införas i registret över konkursärenden. De uppgifter som införts i registret ska vara tillgängliga avgiftsfritt i det allmänna datanätet. Okända borgenärers möjlighet att få information om förfarandet tryggas i första hand via registret, och också de rättsverkningar som hänför sig till konkursens början ska anknyas till registeranteckningen i stället för till kungörelsen. Av dessa orsaker ska den paragraf som gäller registret flyttas från kapitlets slut till dess början, vilket påverkar numreringen av samtliga paragrafer i kapitlet. Närmare bestämmelser om registret finns i registerlagen.
2 §.Kungörelse om att konkursen har börjat. Av de orsaker som nämnts i den allmänna motiveringen ska huvudregeln inte längre vara att en kungörelse om konkursens början publiceras i den officiella tidningen. En kungörelse ska dock kunna publiceras då det behövs.
Paragrafens 1 mom. innehåller bestämmelser om när en kungörelse ska publiceras. Det ska inte längre höra till domstolens uppgifter att svara för kungörelsen, utan behovet av en kungörelse ska prövas av boförvaltaren. Boförvaltaren ska se till att en kungörelse publiceras, om kungörelsen är nödvändig på grund av antalet okända borgenärer, gäldenärens bristfälliga bokföring eller av någon annan orsak. Boförvaltaren har alltså till uppgift att bedöma behovet av en kungörelse efter att ha gjort sig förtrogen med konkursboet. Då domstolen fattar beslut om att försätta gäldenären i konkurs har den inte kännedom om antalet okända borgenärer eller om hur gäldenärens bokföring har skötts. Boförvaltaren har således bättre beredskap än domstolen att bedöma behovet av en kungörelse.
Kungörelsen kan publiceras i den officiella tidningen, i en eller flera lämpliga dagstidningar eller på något annat ändamålsenligt sätt, exempelvis via en elektronisk kommunikationskanal. Det är viktigt att överväga hur kungörelsen bäst når borgenärerna. Boförvaltaren kan också besluta att kungörelsen publiceras via flera kanaler. Kungörelsen ska publiceras så snart som möjligt efter att boförvaltaren blivit varse om att kungörelsen behövs.
Paragrafens 2 mom. föreslås innehålla bestämmelser om när en kungörelse ska publiceras utomlands. Boförvaltaren ska svara för kungörelsen och utreda när en kungörelse utomlands behövs. Domstolen ska inte längre utfärda något förordnande om saken. Den gällande lagens bestämmelser om publicering av en kungörelse utomlands ska preciseras. En kungörelse ska publiceras utomlands för det första i de fall som uttryckligen nämns i förordningen. I artikel 28.1 i förordningen förpliktas boförvaltaren begära publicering av en kungörelse i varje annan medlemsstat där gäldenären har ett driftställe. Enligt artikel 28.2 kan boförvaltaren begära publicering av en kungörelse också i en annan medlemsstat, om denne anser det nödvändigt.
Trots att förordningen kräver att insolvensregister ska inrättas i medlemsstaterna, har bestämmelsen i artikel 31 om infriande av en skuld till gäldenären i gränsöverskridande fall inte ändrats. Enligt artikel 31.2 är bevisbördan för huruvida den person som infriat skulden anses ha känt till att ett insolvensförfarande har inletts således fortfarande anknuten till tidpunkten för kungörelsen.
För det andra ska boförvaltaren begära publicering av en kungörelse utomlands om så följer av ett internationellt fördrag som är bindande för Finland. Enligt artikel 2 i den nordiska konkurskonventionen ska konkursförvaltningen utan dröjsmål publicera en kungörelse om att en konkurs har börjat i en annan fördragsslutande stat där det finns egendom som hör till konkursboet. Om det alltså finns egendom som hör till konkursboet i Danmark, Norge eller Island, ska boförvaltaren se till att en kungörelse publiceras i denna stat. Det föreslås att 2 § i lagen om ikraftsättande av konventionen, där det bestäms att domstolen ska svara för offentliggörandet och för delgivningen av anteckningar om en konkurs som ska införas i registret i en främmande stat, ska upphävas.
För det tredje ska boförvaltaren enligt prövning kunna begära publicering av en kungörelse utomlands även i annat fall, om det är nödvändigt. En kungörelse kan vara nödvändig t.ex. om gäldenären har bedrivit verksamhet i en annan stat eller av någon annan anledning antas ha borgenärer i en annan stat.
Paragrafens 3 mom. gäller kungörelsens innehåll. Av kungörelsen ska datum och klockslag för försättande av gäldenären i konkurs framgå. Formbundenhet krävs bara då kungörelsen publiceras i den officiella tidningen. Närmare bestämmelser om innehållet i kungörelsen i dessa sällsynta fall utfärdas genom förordning av justitieministeriet. Avsikten är att bestämmelserna i den gällande förordningen i huvudsak ska kvarstå oförändrade.
3 §.Meddelande om beslutet på konkursansökan. Kapitlets gällande 2 § blir 3 §. Paragrafens 2 mom. justeras så att dess omnämnande av kungörelsen stryks.
4 §.Meddelanden och kungörelse om konkursbevakning. Eftersom kungörelse inte längre ska utgöra huvudregeln, ska ordföljden i paragrafens rubrik ändras. I paragrafens 1 mom. finns bestämmelser om underrättandet av gäldenären och kända borgenärer om konkursbevakningen. Momentet motsvarar i fråga om sitt innehåll 3 § 3 mom. i den gällande lagen.
Av de orsaker som nämnts i den allmänna motiveringen ska huvudregeln inte heller för konkursbevakningens del längre vara att en kungörelse publiceras i den officiella tidningen. Det är dock möjligt att publicera en kungörelse om bevakningen. Enligt paragrafens 2 mom. ska en kungörelse publiceras, om det är nödvändigt på grund av antalet okända borgenärer eller av någon annan orsak. Boförvaltaren ska pröva om det finns behov av en kungörelse. Ifall en kungörelse publiceras, ska bevakningsdagen framgå av den. Närmare bestämmelser om innehållet i den kungörelse som publiceras i den officiella tidningen utfärdas genom förordning av justitieministeriet. Till denna del motsvarar paragrafen i fråga om sitt innehåll 3 § 2 mom. i den gällande lagen.
I gällande 3 § 4 mom. finns en bestämmelse om domstolens skyldighet att se till att uppgifterna om konkursbevakningen tillställs kungörelseregistret för att föras in i det. Det föreslås att denna bestämmelse ska strykas, eftersom uppgifter om konkursen inte längre ska föras in i kungörelseregistret.
5 §.Meddelanden om offentlig utredning samt om att konkursen avslutas i vissa fall. I paragrafens 1 mom. finns bestämmelser om domstolens och boförvaltarens skyldighet att underrätta om att en konkurs läggs ned. Domstolens underrättelseskyldighet motsvarar den skyldighet som föreskrivs i 4 § 3 mom. i den gällande lagen. Momentet ska utökas med ett omnämnande av att boförvaltaren ska vara skyldig att underrätta också de borgenärer som i enlighet med 3 § 2 mom. underrättats om att konkursen hade börjat om att konkursen har lagts ned. Det är motiverat att borgenärerna underrättas om att konkursen har lagts ned i sådana fall där de redan har hunnit underrättas om att konkursen börjat.
I 2 mom. finns bestämmelser om boförvaltarens och den offentliga utredarens underrättelseskyldighet. Bestämmelserna motsvarar i fråga om sitt innehåll 4 § 3 mom. i den gällande lagen. Av de orsaker som nämnts i den allmänna motiveringen ska det inte längre publiceras någon kungörelse om att konkursen har avslutats.
6 §.Meddelanden till handelsregistret. I 19 § i handelsregisterlagen finns bestämmelser om domstolens skyldighet att lämna Patent- och registerstyrelsen uppgifter om en konkurs för att föras in i handelsregistret. Dessa bestämmelser bör ingå i 22 kap. i konkurslagen i stället för i handelsregisterlagen. Paragrafen motsvarar 19 § i handelsregisterlagen.
7 §.Delgivningssätt. Den gällande lagens 5 § blir i oförändrad form 7 §.
8 §.Ankomsttidpunkten för ett meddelande som har skickats med användning av en elektronisk dataöverföringsmetod. Den gällande lagens 6 § blir i oförändrad form 8 §.
23 kap. Särskilda bestämmelser
2 §.Avgift för översändande av handlingar. Av de orsaker som nämnts i den allmänna motiveringen ska 2 mom. i denna paragraf ändras så att kostnaderna för översättning av en bevakningsskrift ska kunna dras av från den utdelning som tillfaller borgenären, om skriften har avfattats på något annat språk än finska, svenska eller engelska och borgenären inte har lämnat in en översättning av den till något av dessa språk.
Enligt artikel 55.5 i förordningen får anmälningar om fordringar lämnas in på vilket som helst av unionens institutioners officiella språk, men det kan dock krävas att borgenären tillhandahåller en översättning till det officiella språket i den stat där förfarandet inletts, eller ett annat språk som den medlemsstaten har angett att den kan godta. I propositionen föreslås det att Finland även ska godta att bevakningsskriften avfattas på engelska.
Kostnaderna för översättning av bevakningsskriften ska alltid kunna dras av från den utdelning som tillfaller borgenären, om borgenären inte har lämnat in en översättning av skriften till finska, svenska eller engelska. Också i det fall att boförvaltaren blir tvungen att låta översätta bevakningsskriften med stöd av 12 kap. 14 §, är det i sista hand borgenären själv som svarar för översättningskostnaderna.
3 §.Sökande av ändring i särskilda fall. I artikel 69 i förordningen ges den samordnare som utsetts för ett samordningsförfarande för koncerner rätt att på begäran av en förvaltare fatta beslut om att ett förfarande som enligt domstolens beslut inte omfattas av samordningsförfarandet ska inkluderas i det. Enligt artikel 69.4 får varje förvaltare som deltar i samordningsförfarandet eller vars begäran om att ett förfarande ska inkluderas i samordningsförfarandet har avslagits överklaga samordnarens negativa beslut i enlighet med det förfarande som föreskrivs i lagstiftningen i den medlemsstat där samordningsförfarandet för koncerner har inletts.
I de situationer som avses i förordningen ska beslutet alltså överklagas hos domstolen i den medlemsstat där samordningsförfarandet för koncerner har inletts. Den förvaltare som överklagar beslutet kan vara utsedd för ett insolvensförfarande som har inletts antingen i denna medlemsstat eller i någon annan medlemsstat.
Beträffande förfarandet för överklagande hänvisas det i förordningen till den nationella lagstiftningen, och därför föreslås det att denna paragraf ska innehålla bestämmelser om ändringssökande i den sannolikt sällsynta situation där ett samordningsförfarande för koncerner har inletts i Finland och en sådan begäran om att ett förfarande ska inkluderas i samordningsförfarandet som senare framställts till samordnaren har avslagits. Samordnarens beslut får då överklagas hos den tingsrätt som har avgjort ansökan om att inleda samordningsförfarandet för koncerner. Beslutet ska överklagas inom 30 dagar från det att förvaltaren har fått del av samordnarens beslut. Tingsrättens beslut kan å sin sida överklagas enligt de allmänna bestämmelserna om ändringssökande.
I paragrafen används termen förvaltare, som även används i förordningen, eftersom det i detta sammanhang är fråga om en sådan förvaltare som avses i förordningen. De aktörer som kan vara förvaltare för förfaranden i olika medlemsstater anges i bilaga B till förordningen.
För tydlighetens skull föreslås det att motsvarande bestämmelser ska tas in också i 96 § 4 mom. i företagssaneringslagen.
Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser. Lagen avses träda i kraft den 26 juni 2017, då förordningen enligt artikel 92.2 börjar tillämpas. Enligt artikel 84 ska förordningens bestämmelser tillämpas bara på insolvensförfaranden som inleds efter den 26 juni 2017. Den gällande förordningen tillämpas fortsättningsvis på sådana insolvensförfaranden som hör till dess tillämpningsområde och som har inletts före den 26 juni 2017. På konkursförfaranden som har inletts innan lagen trädde i kraft ska 1 kap. 2 § 2 mom. och 7 kap. 1 § 1 mom. därför tillämpas sådana de gällde vid lagens ikraftträdande.
De ändringar som berör konkurs- och företagssaneringsregistret avses träda i kraft den 26 juni 2018. Detta beror på att det i artikel 92 i förordningen bestäms att artikel 24.1, som gäller inrättande av insolvensregister, ska tillämpas från och med det nämnda datumet. Därför ska 12 kap. 5 § 2 mom. och 22 kap. 1 §, som berör registret, fram till den 25 juni 2018 tillämpas sådana de gällde vid lagens ikraftträdande.
De bestämmelser som berör kungörelse (3 kap. 2 §, 12 kap. 17 §, 15 kap. 8 § och 22 kap. 2—7 §) ska likaså fram till den 25 juni 2018 tillämpas sådana de gällde vid lagens ikraftträdande. Med tanke på den praktiska tillämpningen av lagen är det motiverat med enhetlighet när det gäller bestämmelserna om kungörelse. Det förfarande som iakttas i fråga om kungörelse kan således ändras under den tid ett konkursförfarande pågår. Även om det har publicerats en kungörelse om beslutet om försättande av gäldenären i konkurs, behöver det alltså inte publiceras någon kungörelse om att konkursen avslutas ifall detta sker den 26 juni 2018 eller därefter. Av den officiella tidningen framgår således inte fullständiga uppgifter om konkursen, utan dessa finns tillgängliga i konkurs- och företagssaneringsregistret.
1.2
Lagen om företagssanering
1 §.Lagens syfte och förhållande till annan lagstiftning. Denna paragraf ska utökas med ett nytt 3 mom. Momentet föreslås innehålla en bestämmelse om när förordningen tillämpas i stället för företagssaneringslagen. En motsvarande bestämmelse finns också i 1 kap. 2 § 2 mom. i konkurslagen.
8 §.Utredare. Det föreslås att 1 mom. i denna paragraf ska utökas med en ny 7 punkt, som ska innehålla en bestämmelse om utredarens behörighet att fatta beslut om deltagande i ett samordningsförfarande för koncerner. Enligt artikel 64.1 i förordningen får förvaltaren invända mot att det insolvensförfarande för vilket han eller hon har utsetts ska omfattas av ett samordningsförfarande för koncerner, eller mot att den föreslagna personen utses till samordnare. Innan förvaltaren fattar beslut om deltagande eller icke-deltagande i samordningen, ska förvaltaren enligt artikel 64.3 ha erhållit alla eventuella godkännanden som kan krävas enligt lagstiftningen i den stat som har inlett det förfarande för vilket förvaltaren har utsetts.
Syftet med den föreslagna bestämmelsen är att förtydliga att utredaren ska ha självständig behörighet att fatta beslut om deltagande i ett samordningsförfarande för koncerner, vilket innebär att utredaren inte behöver något sådant godkännande för beslutet som avses i artikel 64.3. Innan utredaren fattar beslut om saken kan denne dock enligt prövning höra gäldenären och borgenärerna samt borgenärsdelegationen, om en sådan har tillsatts.
21 §.Förbud mot utmätning och andra verkställighetsåtgärder. Enligt utsökningsbalken (705/2007) publiceras ingen kungörelse om en auktion, utan en försäljningsannons. I samband med de ändringar som gjorts i utsökningslagstiftningen har behövliga ändringar inte gjorts i 1 mom. i denna paragraf. Momentet ska preciseras så att det motsvarar de gällande bestämmelserna i utsökningsbalken. Ändringen motsvarar den ändring som föreslagits i 3 kap. 6 § 1 mom. i konkurslagen.
24 §.Förhållandet till konkurs. Det föreslås att 3 mom. i denna paragraf ska ändras, eftersom dess gällande lydelse kan anses stå i strid med artikel 51 i förordningen. Enligt momentet ska en ansökan om saneringsförfarande som har gjorts medan gäldenären är i konkurs lämnas utan prövning. Artikel 51 i förordningen kräver emellertid att domstolen på begäran av förvaltaren i huvudinsolvensförfarandet får besluta att ett sekundärt insolvensförfarande ska omvandlas till en annan typ av insolvensförfarande. Om ett lokalt konkursförfarande för gäldenärsbolagets del har inletts i Finland, och förvaltaren i huvudinsolvensförfarandet begär att ett företagssaneringsförfarande ska inledas, ska ansökan enligt den föreslagna bestämmelsen inte lämnas utan prövning.
För att ett saneringsförfarande ska kunna inledas i denna situation krävs det enligt artikel 51 för det första att saneringsförfarandet är det lämpligaste förfarandet med tanke på de lokala borgenärernas intressen. Detta villkor kan anses innefatta åtminstone ett krav på att en lokal borgenär inte i samband med företagssaneringen får hamna i en sämre situation än vad som är fallet om förfarandet fortgår såsom konkurs.
För det andra följer det direkt av artikel 51 att företagssaneringsförfarandet ska vara det lämpligaste för att samstämmighet ska uppnås mellan huvudinsolvensförfarandet och det sekundära insolvensförfarandet. Detta innebär att också det sekundära insolvensförfarandet ska vara ett likvidationsförfarande då huvudinsolvensförfarandet är ett likvidationsförfarande och att det sekundära insolvensförfarandet ska vara ett saneringsförfarande då huvudinsolvensförfarandet är ett saneringsförfarande. En sådan situation där förvaltaren i huvudinsolvensförfarandet med stöd av artikel 51 ansöker om företagssanering kan således uppkomma närmast då huvudinsolvensförfarandet är ett saneringsförfarande men det i Finland har inletts ett konkursförfarande såsom sekundärt insolvensförfarande. Dessa situationer förväntas i praktiken vara mycket sällsynta.
För det tredje nämns det i artikel 51 uttryckligen att villkoren i nationell rätt för att inleda den aktuella typen av förfarande ska vara uppfyllda. Vid prövningen av förutsättningarna att inleda ett saneringsförfarande ska saken alltid bedömas med tanke på hela bolaget, inte bara bolagets verksamhet eller tillgångar i Finland. Förutsättningarna för att ett företagssaneringsförfarande ska kunna inledas anges i 6 och 7 § i företagssaneringslagen.
I momentet föreskrivs det också om möjligheten att hejda konkursförfarandets förlopp. Domstolen ska på yrkande av förvaltaren i huvudinsolvensförfarandet kunna besluta att konkursboet inte får sälja gäldenärens egendom innan domstolen har avgjort ansökan. Det ska dock vara möjligt att sälja egendom till den del det är nödvändigt för att undvika förluster eller för att betala kostnader för konkursboets förvaltning och egendomens skötsel. Momentet motsvarar till denna del det som bestäms i slutet av den gällande paragrafens 2 mom. Ansökan om att hejda konkursförfarandets förlopp ska dock göras av förvaltaren i huvudinsolvensförfarandet.
62 §.Redogörelse för hur programmet genomförs. Det föreslås att 2 mom. i denna paragraf ska ändras så att slutredogörelsen inte längre ska tillställas tingsrätten. I stället ska information om datumet för slutredogörelsen sändas direkt till Rättsregistercentralen. Ärendets behandling vid domstolen upphör nämligen långt innan slutredogörelsen ges, och domstolen har därmed inte något behov av slutredogörelsen. Slutredogörelsen har tillställts domstolen bara för att domstolen ska kunna föra in uppgifter om att slutredogörelsen har getts i konkurs- och företagssaneringsregistret. Det föreslås emellertid att Rättsregistercentralen i stället för domstolen ska ha till uppgift att föra in datumet för slutredogörelsen i registret. En bestämmelse om saken ska tas in också i registerlagen.
63 a §.Yrkande på tilläggsprestation. Paragrafens 2 mom. ska ändras till följd av att slutredogörelsen, av de orsaker som anges i motiveringen till 62 §, inte längre ska tillställas domstolen. Tidsfristerna för tilläggsprestationsskyldigheten ska räknas från dagen för slutredogörelsen. Det är inte ändamålsenligt att anknyta tidsfristerna till den dag då datumet för slutredogörelsen har införts i registret, eftersom uppgifterna med stöd av 7 § 2 mom. 4 punkten i registerlagen avförs ur registret efter sex månader. Datumet för slutredogörelsen kan vid behov utredas hos gäldenären eller övervakaren, eller i fortsättningen ur ärendehanteringssystemet för konkurs- och företagssaneringsärenden Kosti, i vilket uppgifterna ska införas.
66 b §.Internationell behörighet. Det föreslås att 10 kap., som innehåller procedurbestämmelser, ska utökas med en ny paragraf gällande domstolens internationella behörighet. Denna paragraf är av informativ karaktär och i den fastställs det när finska domstolars behörighet i frågor som gäller företagssanering regleras i förordningen. Beträffande konkurs finns en motsvarande bestämmelse i 7 kap. 1 § 1 mom. i konkurslagen.
71 §.Beslut om att inleda förfarandet. I paragrafens 1 mom. anges vilka frågor domstolen ska fatta beslut om i samband med att ett saneringsförfarande inleds samt vilka uppgifter som ska antecknas i beslutet om att förfarandet inleds. Det föreslås att momentet ska utökas med en ny 7 punkt, där det bestäms att det ska antecknas i beslutet huruvida domstolens internationella behörighet grundar sig på artikel 3.1 eller 3.2 i förordningen. Denna skyldighet grundar sig på artikel 4.1.
Vidare föreslås det att paragrafen ska utökas med ett nytt 4 mom., där det bestäms på vilka språk borgenärerna får lämna in meddelanden om sina yrkanden. Enligt artikel 55.5 i förordningen får anmälningar om fordringar lämnas in på vilket som helst av unionens institutioners officiella språk, men det kan dock krävas att borgenären tillhandahåller en översättning av anmälan till det officiella språket i den stat där förfarandet inletts, eller ett annat språk som den medlemsstaten har angett att den kan godta. I propositionen föreslås det att Finland även ska godta att bevakningsskriften avfattas på engelska. Om borgenären inte har lämnat in ett meddelande om sina yrkanden på finska, svenska eller engelska, ska utredaren enligt det föreslagna 4 mom. be borgenären till behövliga delar lämna in en översättning av meddelandet till något av dessa språk. Om borgenären inte på begäran lämnar in en översättning och yrkandets innehåll därmed förblir oklart, anses borgenären inte ha anmält sin fordran.
79 a §.Register över företagssaneringsärenden. Det föreslås att lagen ska utökas med en paragraf som berör införandet av uppgifter om företagssaneringsärenden i registret över företagssaneringsärenden. De uppgifter som förts in i registret ska finnas tillgängliga avgiftsfritt via det allmänna datanätet. Okända borgenärers möjlighet att få information om företagssaneringsförfarandet tryggas i första hand via registret, medan kungörelsens betydelse minskar. På motsvarande sätt som när det gäller konkurs ska den paragraf som berör registret placeras före lagens bestämmelser om kungörelser och anmälningar. Närmare bestämmelser om registret finns i registerlagen.
80 §.Kungörelser och anmälningar. I propositionen föreslås det, av de orsaker som nämnts i den allmänna motiveringen, att kungörelse inte längre i sin nuvarande omfattning ska användas i samband med företagssaneringsärenden. Uppgifter om att ett företagssaneringsförfarande inleds och om förfarandets olika faser ska via det allmänna datanätet finnas tillgängliga avgiftsfritt i det register som förs över företagssaneringsärenden. Okända borgenärers möjlighet att få information om företagssaneringsförfarandet tryggas i första hand via registret. Kungörelse ska dock fortsättningsvis kunna användas i särskilda fall, på samma sätt som i samband med konkurs. I samband med företagssanering kan en kungörelse publiceras om att ett saneringsförfarande har börjat. Däremot publiceras inte längre under några omständigheter en kungörelse om att företagssaneringsförfarandet upphör, om ett sådant temporärt förbud som avses i 22 § i företagssaneringslagen eller om sådana begränsningar av gäldenärens bestämmanderätt som avses i lagens 30 §.
Paragrafens 1 mom. föreslås innehålla bestämmelser om när en kungörelse ska publiceras. Momentets ordalydelse påminner om det föreslagna 22 kap. 2 § 1 mom. i konkurslagen. En kungörelse om att ett företagssaneringsförfarande har börjat ska publiceras då det är nödvändigt. Huvudregeln är dock att ingen kungörelse publiceras. Det hör till utredarens uppgifter att svara för kungörelsens publicering, eftersom utredaren har bättre beredskap än domstolen att bedöma behovet av en kungörelse. Utredaren ska se till att en kungörelse publiceras om det är nödvändigt på grund av antalet okända borgenärer eller av någon annan orsak.
På samma sätt som när det gäller kungörelse om att en konkurs har börjat, kan kungörelsen publiceras i den officiella tidningen, i en eller flera dagstidningar eller på något annat ändamålsenligt sätt, exempelvis via en elektronisk kommunikationskanal. Det är viktigt att överväga på vilket sätt kungörelsen bäst når borgenärerna. Kungörelsen kan också publiceras via flera kommunikationskanaler. Kungörelsen ska publiceras så snart som möjligt efter att utredaren blivit varse om att kungörelsen behövs.
Paragrafens 2 mom. föreslås innehålla bestämmelser om när en kungörelse ska publiceras utomlands. Utredaren ska även i detta fall svara för kungörelsen. En kungörelse ska publiceras utomlands för det första i de fall som uttryckligen nämns i förordningen. I artikel 28.1 i förordningen förpliktas utredaren begära publicering av en kungörelse i varje annan medlemsstat där gäldenären har ett driftställe. Enligt artikel 28.2 kan utredaren begära publicering av en kungörelse också i en annan medlemsstat, om denne anser det nödvändigt. För det andra ska utredaren enligt prövning kunna begära publicering av en kungörelse utomlands även i annat fall, om det är nödvändigt. En kungörelse kan vara nödvändig t.ex. om gäldenären har bedrivit verksamhet i en annan stat eller av någon annan anledning antas ha borgenärer i en annan stat.
Paragrafens 3 mom. föreslås gälla kungörelsens innehåll. Av kungörelsen ska det framgå vilken dag saneringsansökan blev anhängig, eftersom denna tidpunkt definierar vilka skulder som omfattas av förfarandet. Av kungörelsen ska det dessutom framgå vilket datum och klockslag saneringsförfarandet började. Formbundenhet krävs bara då kungörelsen publiceras i den officiella tidningen. Närmare bestämmelser om innehållet i kungörelsen i dessa sällsynta fall utfärdas genom förordning av justitieministeriet. Avsikten är att bestämmelserna i den gällande förordningen i huvudsak ska kvarstå oförändrade.
Paragrafens 4 mom. gäller meddelanden och registeranteckningar som hänför sig till saneringsförfarandet. Dessa regleras närmare genom förordning av statsrådet. Bemyndigandet att utfärda förordningar motsvarar i sak det bemyndigande som ingår i 80 § i företagssaneringslagen.
91 §.Avstående från kungörelse. Det föreslås att denna paragraf ska upphävas. Paragrafen innehåller bestämmelser om domstolens möjlighet att besluta att en kungörelse som avses i 80 § och som gäller inledande av ett saneringsförfarande inte ska publiceras, om den som ansöker om saneringsförfarande begär det och gäldenärens kända borgenärer samtycker till det. Enligt propositionen ska huvudregeln inte längre vara att en kungörelse publiceras om att ett företagssaneringsförfarande inleds, vilket innebär att det inte längre behövs några bestämmelser om avstående från kungörelse. Okända borgenärers möjlighet att få information om företagssaneringsförfarandet tryggas i stället via registret.
I paragrafen finns dessutom bestämmelser om vilka rättsverkningar en utebliven kungörelse har i förhållande till en borgenär som inte har delgetts beslutet om att ett saneringsförfarande inleds. Det finns fortsättningsvis behov av att skydda okända borgenärer i sådana situationer där borgenärerna inte kan antas få information om förfarandet via registret. Dessa situationer hör samman med snabbt fastställande av saneringsprogram, och därför ska en bestämmelse om saken tas in i 92 §.
92 §.Snabbt fastställande av saneringsprogram. Denna paragraf ska utökas med ett nytt 4 mom., som innehåller en bestämmelse om okända borgenärers ställning vid förfarandet för snabbt fastställande av saneringsprogram. Då saneringsprogrammet fastställs enligt ett snabbt förfarande, kan okända borgenärer inte alltid antas få information om inledandet av ett saneringsförfarande i tillräckligt god tid för att kunna bevaka sina rättigheter. Ett snabbt förfarande innebär att det är möjligt att inleda ett saneringsförfarande och fastställa ett saneringsprogram redan samma dag.
Det föreslagna momentet innehåller en bestämmelse som ger okända borgenärer skydd. Momentet motsvarar i stor utsträckning 91 § 2 mom. i den gällande lagen. Skyddet ska dock inte längre vara förknippat med avstående från kungörelse, utan vara beroende av huruvida borgenären har hörts i samband med förfarandet eller inte. I praktiken har kungörelse inte använts i samband med saneringar enligt den s.k. Nopsa-modellen, vilket innebär att 91 § 2 mom. i den gällande lagen då har blivit tillämplig.
Enligt det föreslagna momentet ska borgenären trots vad som föreskrivs i företagssaneringslagen kunna kräva betalning av sin fordran och utöva sina rättigheter som borgenär, om denne inte har getts tillfälle att bli hörd vid förfarandet för snabbt fastställande av saneringsprogram. För att fullgöra skyldigheten att höra borgenären räcker det att gäldenären har gett borgenären tillfälle att yttra sig om förslaget till saneringsprogram. Det krävs alltså inte att domstolen ger borgenären tillfälle att ge ett yttrande. Denna bestämmelse ger därmed inte borgenären skydd om gäldenären har gett borgenären tillfälle att yttra sig om förslaget till saneringsprogram men denne inte har gett något yttrande. Skyddet för sådana borgenärer som har motsatt sig förslaget fastställs å sin sida enligt paragrafens 3 mom.
Det ovan beskrivna skyddet gäller dock inte borgenärer som på annat sätt måste antas ha fått kännedom om att förfarandet har inletts. I detta fall tillämpas bestämmelserna om okända saneringsskulders ställning i 47 § 2 mom. Den gällande lagstiftningen ändras inte till denna del.
Enligt artikel 55.6 i förordningen ska fordringar anmälas inom den tidsperiod som föreskrivs enligt lagstiftningen i den stat där förfarandet inletts. Då det är fråga om en utländsk borgenär får denna period inte understiga 30 dagar från det att beslutet om att inleda ett insolvensförfarande offentliggjordes i insolvensregistret i den stat där förfarandet inletts.
Denna bestämmelse måste beaktas i samband med förfarandet för snabbt fastställande av saneringsprogram. Förordningen torde innebära att 47 § 2 mom. i företagssaneringslagen inte kan tillämpas på utländska okända borgenärer, om de inte har getts en sådan tidsfrist som avses i artikeln för anmälan av sina fordringar.
96 §.Ändringssökande. Det föreslås att 4 mom. i denna paragraf ska innehålla bestämmelser om ändringssökande i den sannolikt sällsynta situation där ett samordningsförfarande för koncerner har inletts i Finland och en sådan begäran om att ett förfarande ska inkluderas i samordningsförfarandet som senare har framställts till samordnaren har avslagits. Motsvarande bestämmelser ska tas in i 23 kap. 3 § i konkurslagen. En närmare redogörelse för dessa bestämmelser finns i motiveringen till det första lagförslaget.
100 a §.Företagssaneringsregister. Den gällande paragrafen innehåller en bestämmelse enligt vilken det bestäms särskilt i fråga om registret över ärenden som gäller saneringsförfaranden. I propositionen föreslås det att bestämmelser om registret ska tas in i 79 a §, som föregår den paragraf som berör anmälningar och kungörelser. Av denna anledning ska den aktuella paragrafen upphävas.
Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser. Lagen avses träda i kraft den 26 juni 2017, då förordningen enligt artikel 92.2 börjar tillämpas. Enligt artikel 84 ska förordningens bestämmelser tillämpas bara på insolvensförfaranden som inleds efter den 26 juni 2017. Den gällande förordningen tillämpas fortsättningsvis på sådana insolvensförfaranden som hör till dess tillämpningsområde och som har inletts före den 26 juni 2017. Av denna anledning ska 1 § 3 mom. och 66 b §., som innehåller en hänvisning till förordningen, tillämpas på sådana saneringsförfaranden som har inletts innan lagen trädde i kraft.
De ändringar som berör konkurs- och företagssaneringsregistret avses träda i kraft den 26 juni 2018. Detta beror på att det i artikel 92 i förordningen bestäms att artikel 24.1, som gäller inrättande av insolvensregister, ska tillämpas från och med det nämnda datumet. På motsvarande sätt som i samband med konkurs ska också de bestämmelser som berör kungörelse (80 § och 92 § 4 mom. samt upphävandet av 91 §) träda i kraft den 26 juni 2018. Av denna anledning föreslås det att 79 a § och 92 § 4 mom. ska träda i kraft den 26 juni 2018, och att 62 § 2 mom., 63 a § 2 mom. och 80 §, liksom 91 § och 100 a § vilka upphävs genom lagen, fram till den 25 juni 2018 ska tillämpas sådana de gällde vid lagens ikraftträdande.
1.3
Lagen om skuldsanering för privatpersoner
1 §.Lagens syfte och förhållande till annan lagstiftning. Denna paragraf ska utökas med ett nytt 4 mom. Momentet föreslås innehålla en informativ bestämmelse om när förordningen tillämpas i stället för företagssaneringslagen. En motsvarande bestämmelse finns i 1 kap. 2 § 2 mom. i konkurslagen och ska enligt propositionen tas in också i 1 § 3 mom. i företagssaneringslagen.
2 §.Tillämpningsområde. Det föreslås att bestämmelsen om att skuldsanering samt reglering av borgens- och säkerhetsansvar kan beviljas bara personer med hemvist i Finland ska strykas ur 1 mom. i denna paragraf. I stället ska det krävas att platsen för den berörda personens huvudsakliga intressen finns i Finland. Platsen för de huvudsakliga intressena definieras enligt artikel 3 i förordningen, eftersom också skuldsanering hör till den omarbetade förordningens tillämpningsområde. Paragrafens 1 mom. gäller således domstolens internationella behörighet. Domstolens territoriella behörighet regleras däremot i 8 kap.
Om gäldenären har hemvist i Finland, finns också platsen för hans eller hennes huvudsakliga intressen vanligtvis i Finland. Enligt artikel 3 i förordningen anses platsen för de huvudsakliga intressena för en privatperson vara dennes hemvist, om inte annat visas. Denna presumtion gäller dock inte om personen har flyttat till Finland inom en period av sex månader innan ansökan om att inleda ett skuldsaneringsförfarande har inlämnats. Platsen för de huvudsakliga intressena kan dock även i detta fall finnas i Finland, om en helhetsprövning av omständigheterna i det aktuella fallet visar detta.
I sällsynta fall är det även möjligt att platsen för personens huvudsakliga intressen finns i Finland trots att personen i fråga inte har hemvist i Finland. I detta fall ska personen ha andra förbindelser till Finland, exempelvis förbindelser som berör tillgångar och borgenärer, med stöd av vilka Finland kan anses vara den stat där platsen för personens huvudsakliga intressen finns.
Skuldsanering kan under vissa förutsättningar beviljas också enskilda näringsidkare och yrkesutövare. Förutsättningarna för skuldsanering för näringsidkare och yrkesutövare regleras i 7 kap. i skuldsaneringslagen. Enligt artikel 3 i förordningen anses platsen för de huvudsakliga intressena för en enskild näringsidkare eller yrkesutövare vara den berörda personens huvudsakliga verksamhetsställe, om inte annat visas. Denna presumtion gäller emellertid endast om det huvudsakliga verksamhetsstället inte har flyttats till Finland inom en period av tre månader innan ansökan om att inleda ett skuldsaneringsförfarande har inlämnats. Även om så skulle ha skett, kan det dock på grundval av omständigheterna visa sig att platsen för de huvudsakliga intressena ändå finns i Finland.
Också när det gäller presumtionen om att platsen för de huvudsakliga intressena för en enskild näringsidkare eller yrkesutövare finns i den medlemsstat där den berörda personen har sitt huvudsakliga verksamhetsställe kan presumtionen kullkastas ifall en helhetsprövning av omständigheterna i det aktuella fallet visar att platsen för de huvudsakliga intressena finns i en annan medlemsstat.
54 §.Beslut om inledande av skuldsanering. Denna paragraf ska utökas med ett nytt 6 mom., som föreslås innehålla en bestämmelse om på vilka språk meddelanden om beloppet av en skuld som omfattas av skuldsaneringen får avfattas. Enligt artikel 55.5 i förordningen får anmälningar om fordringar lämnas in på vilket som helst av unionens institutioners officiella språk, men det kan dock krävas att borgenären tillhandahåller en översättning till det officiella språket i den stat där förfarandet inletts, eller ett annat språk som den medlemsstaten har angett att den kan godta. I propositionen föreslås det att Finland även ska godta att meddelandet avfattas på engelska. Om borgenären inte har lämnat in ett meddelande om beloppet av en skuld som omfattas av skuldsaneringen på finska, svenska eller engelska, ska borgenären enligt det föreslagna 6 mom. uppmanas att till behövliga delar lämna in en översättning av meddelandet till något av dessa språk.
87 §.Skuldsaneringsregister. De materiella bestämmelserna om skuldsaneringsregistret ska strykas ur denna paragraf. Paragrafen föreslås innehålla en informativ bestämmelse av vilken det framgår att bestämmelser om registret över skuldsaneringsärenden finns i lagen om skuldsaneringsregistret.
88 §.Bemyndigande att utfärda förordning. Eftersom det föreslås att en lag om skuldsaneringsregistret ska stiftas, ska det bemyndigande med stöd av vilket bestämmelser om registret får utfärdas genom förordning strykas ur denna paragraf. Samtidigt upphävs 7—10 § i skuldsaneringsförordningen, vilka gäller registret.
Bemyndiganden ska vara tillräckligt exakta och noggrant avgränsade. Den gällande paragrafens omnämnande av att närmare bestämmelser om verkställigheten av lagen utfärdas genom förordning uppfyller inte detta krav. Därför ska paragrafen utökas med en förteckning över frågor angående vilka närmare bestämmelser får utfärdas genom förordning och beträffande vilka det inte finns särskilda bemyndiganden någon annanstans i lagen. Detta bemyndigande gäller frågor som regleras i 4—6 § i skuldsaneringsförordningen. Beträffande frågor som regleras i 1—3 och 3 a § i skuldsaneringsförordningen finns ett bemyndigande i 51 § 2 mom. i lagen, beträffande frågor som regleras i 6 a § finns ett bemyndigande i 31 § 4 mom. i lagen och beträffande frågor som regleras i 6 b § finns ett bemyndigande i 28 a § i lagen.
Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser. Lagen avses träda i kraft den 26 juni 2017, då förordningen enligt artikel 92.2 börjar tillämpas. Enligt artikel 84 ska förordningens bestämmelser tillämpas bara på insolvensförfaranden som inleds efter den 26 juni 2017. Skuldsanering för privatpersoner hör inte till den gällande förordningens tillämpningsområde, och därför finns det skäl att precisera när 1 § 4 mom. blir tillämpligt.
De ändringar som berör skuldsaneringsregistret avses träda i kraft den 26 juni 2018. Detta beror på att det i artikel 92 i förordningen bestäms att artikel 24.1, som gäller inrättande av insolvensregister, ska tillämpas från och med det nämnda datumet. Av denna anledning ska 87 och 88 §, som berör registret, träda i kraft först den 26 juni 2018.
Genom lagen upphävs 7—10 § i förordningen om skuldsanering för privatpersoner den 26 juni 2018. De nämnda paragraferna berör skuldsaneringsregistret, och bemyndigandet att genom förordning utfärda bestämmelser om registret ska strykas ur lagens 88 §.
1.4
Lagen om konkurs- och företagssaneringsregistret
3 §.Uppgifter om en konkursansökan. Denna paragraf ska utökas med ett nytt 2 mom., där det bestäms att Rättsregistercentralen ska föra in uppgifter om gäldenärens födelsetid och födelseort in i registret. Momentet tillämpas bara då gäldenären är en fysisk person. Enligt artikel 24.2 led f i förordningen ska gäldenärens födelseort och födelsedatum antecknas i registret i det fall att gäldenärens adress är skyddad och inte framgår av registret. En fysisk persons personbeteckning ska inte vara synlig i det allmänna datanätet, och därför är det motiverat att födelsetiden och födelseorten framgår av registret för alla fysiska personers del. Rättsregistercentralen ska hämta uppgifterna ur befolkningsdatasystemet på automatisk väg, vilket innebär att domstolen inte behöver föra in uppgifterna i registret och att inte heller sökandeborgenären behöver utreda gäldenärens födelseort.
4 §.Övriga uppgifter om konkursärenden som ska föras in i registret. I paragrafens 1 mom. finns en förteckning över de uppgifter angående behandlingen av ett konkursärende som domstolen ska föra in i registret. Momentet ska utökas med omnämnanden av de uppgifter som anges nedan, varvid punkternas numrering ändras.
För det första ska momentet utökas med en ny 2 punkt, där det förutsätts att domstolen ska anteckna i registret huruvida domstolens internationella behörighet grundar sig på artikel 3.1, 3.2 eller 3.4 i förordningen, dvs. huruvida det är fråga om ett huvudinsolvensförfarande, ett sekundärt insolvensförfarande eller ett territoriellt insolvensförfarande. I artikel 24.2 led d krävs det att detta ska framgå av registret.
För det andra ska momentet utökas med en ny 8 punkt, där det bestäms att domstolen ska anteckna i registret hos vilken domstol ändring får sökas i beslutet att försätta gäldenären i konkurs, samt tidsfristerna för sökande av ändring. I artikel 24.2 led j krävs det att denna uppgift ska framgå av registret.
Enligt paragrafens 2 mom. ska Rättsregistercentralen anteckna i registret när uppgifterna om beslutet att försätta gäldenären i konkurs har införts i registret. Både datumet och klockslaget för när uppgifterna om beslutet syns i registret ska framgå. Avsikten är att dessa uppgifter registreras automatiskt. Uppgifterna ska framgå av registret på grund av att det föreslås att de rättsverkningar i anslutning till godtrosskyddet i samband med inledandet av en konkurs som varit förknippade med kungörelsen i stället ska anknytas till den tidpunkt då en anteckning om konkursens början införs i registret.
Paragrafens 3 mom. föreslås innehålla bestämmelser om de uppgifter som Rättsregistercentralen ska föra in i registret på basis av boförvaltarens meddelande. Domstolen ska inte längre sköta registreringen av uppgifter om bevakningsdagen eller om namnet på och kontaktuppgifterna för den boförvaltare som tar emot bevakningsskrifterna, utan Rättsregistercentralen ska svara för detta (1 och 2 punkten). Som ny information införs i registret uppgifter om tiden och platsen för ett borgenärssammanträde som hålls före bevakningsdagen (3 punkten). Kungörelse ska i regel inte längre användas i fråga om uppgifter som berör borgenärssammanträdet, utan okända borgenärer antas hitta informationen i registret i stället för i den officiella tidningen. Liksom för närvarande ska Rättsregistercentralen på grundval av boförvaltarens meddelande föra in uppgifter om att slutredovisningen har godkänts samt om huruvida gäldenären har egendom när konkursen avslutas, ifall gäldenären är en juridisk person (4 och 5 punkten).
Paragrafens 4 mom. föreslås innehålla en bestämmelse om att uppgifter om tiden och platsen för ett borgenärssammanträde som hålls före bevakningsdagen ska föras in i registret senast två veckor före sammanträdet. Tidsfristen motsvarar den tidsfrist som anges för kungörelse om kallelsen i 15 kap. 8 § i den gällande konkurslagen. Boförvaltaren ska se till att uppgifterna tillställs Rättsregistercentralen i tillräckligt god tid.
I paragrafens 5 mom. möjliggörs överföring av uppgifter som avses i 2 mom. till Rättsregistercentralen på elektronisk väg, så att uppgifterna överförs från ärendehanteringssystemet för konkurs- och företagssaneringsärenden. För närvarande överförs uppgifter om konkursärenden i elektronisk form från registret till ärendehanteringssystemet för konkursärenden (Kosti), men inte från ärendehanteringssystemet till registret. Denna bestämmelse behövs för utvecklandet av systemen i framtiden. I och med att information ska kunna överföras i elektronisk form åt båda hållen minskar det manuella arbetet och risken för felaktiga registreringar. Boförvaltaren ska dock tillställa Rättsregistercentralen uppgifterna manuellt tills det i tekniskt avseende blir möjligt att överföra uppgifter från ärendehanteringssystemet för konkursärenden till Rättsregistercentralen på elektronisk väg.
5 §.Uppgifter om en ansökan som gäller ett företagssaneringsärende. På motsvarande sätt som det bestäms för konkursärendens del i 3 §, ska en fysisk persons födelsetid och födelseort antecknas bland gäldenärens identifikationsuppgifter i samband med företagssaneringsärenden. Rättsregistercentralen ska hämta uppgifterna ur befolkningsdatasystemet. En bestämmelse om saken ska tas in i paragrafens 2 mom.
6 §.Övriga uppgifter om företagssaneringsärenden som ska föras in i registret. På motsvarande sätt som i samband med konkursärenden, ska domstolen också i samband med företagssaneringsärenden anteckna i registret huruvida domstolens internationella behörighet grundar sig på artikel 3.1, 3.2 eller 3.4 i förordningen, dvs. huruvida det är fråga om ett huvudinsolvensförfarande, ett sekundärt insolvensförfarande eller ett territoriellt insolvensförfarande. En bestämmelse om detta föreslås ingå i 1 mom. 3 punkten, vilket innebär att numreringen för de senare punkterna ändras. Skyldigheten att föra in denna uppgift i registret grundar sig på artikel 24.2 led d.
Paragrafens 2 mom. ska utökas med två nya punkter. För det första ska domstolen i registret anteckna den dag då utredningen om gäldenärens ekonomiska ställning senast ska delges parterna. Domstolen fastställer tidsfristen för den ekonomiska utredningen när den fattar beslut om att ett saneringsförfarande ska inledas. Den nämnda bestämmelsen föreslås ingå i 2 mom. 3 punkten, vilket innebär att de senare punkternas numrering ändras.
För det andra ska domstolen i registret föra in uppgifter om den domstol hos vilken ändring får sökas i beslutet om att inleda ett företagssaneringsförfarande, samt tidsfristerna för sökande av ändring. Denna bestämmelse föreslås ingå i 2 mom. 10 punkten. Skyldigheten att registrera dessa uppgifter grundar sig på artikel 24.2 led j.
Paragrafens 3 mom. kvarstår oförändrat. Paragrafen ska dock utökas med ett nytt 4 mom., där det bestäms att datumet för slutredogörelsen ska föras in i registret. Omnämnandet av slutredogörelsen ska strykas ur 1 mom. Rättsregistercentralen ska föra in datumet för slutredogörelsen i registret på basis av övervakarens meddelande eller, om en sådan inte har utsetts, på basis av gäldenärens meddelande.
I bestämmelsen möjliggörs även överföring av uppgifter från ärendehanteringssystemet för konkurs- och företagssaneringsärenden (Kosti). För närvarande görs ingen anteckning om slutredogörelsen i ärendehanteringssystemet. Systemet ska emellertid utvecklas så att information om slutredogörelsen ingår i systemet. Avsikten är att datumet för slutredogörelsen i fortsättningen ska överföras direkt från ärendehanteringssystemet till registret. Planerna på att utveckla systemet i tekniskt avseende har refererats närmare i motiveringen till 4 § 5 mom. Informationen ska föras in i registret manuellt tills elektronisk överföring blir tekniskt möjlig.
7 §.Hur uppgifter avförs ur registret. Det föreslås att 3 mom. 3 punkten i denna paragraf ska ändras så att tiden för avförande av uppgifterna om slutredogörelsen ur registret ska räknas från det att datumet för slutredogörelsen har förts in i registret. Denna ändring hänför sig till den föreslagna ändringen av 62 § 2 mom. i företagssaneringslagen, som innebär att slutredogörelsen inte längre ska tillställas domstolen.
Ur paragrafens 4 mom. stryks i enlighet med detta omnämnandet av att slutredogörelsen ska lämnas till domstolen.
9 §.Uppgifternas offentlighet och utlämnande av uppgifter. Det föreslås att 1 mom. i denna paragraf ska ändras så att momentet är förenligt med principerna i artiklarna 24—25 i förordningen, som innebär att de uppgifter som införts i registret ska finnas tillgängliga via det allmänna datanätet. Fysiska personers personbeteckning ska dock inte vara synlig i det allmänna datanätet, även om den införs i registret.
I momentet ska det för tydlighetens skull också anges vilka uppgifter som ska finnas tillgängliga via det system för sammankoppling av insolvensregister som avses i artikel 25. Till dessa uppgifter hör alla de uppgifter i registret som finns tillgängliga via det allmänna datanätet.
Paragrafens 2 mom. föreslås innehålla en bestämmelse om massutlämnande av uppgifter, vilket liksom för närvarande kräver att det finns ett godtagbart användningsändamål för uppgifterna.
Paragrafens gällande 2 mom. blir i oförändrad form 3 mom.
10 §.Avgifter. Enligt paragrafens 1 mom. får registret användas avgiftsfritt via det allmänna datanätet. Artikel 27.1 i förordningen kräver att de uppgifter som nämns i förordningen ska vara tillgängliga avgiftsfritt. Av de orsaker som nämnts i den allmänna motiveringen ska det inte tas ut några avgifter för någon av de uppgifter som införts i registret då uppgifterna lämnas ut via det allmänna datanätet. Det tas inte heller ut någon avgift för uppgifter som ska lämnas till en myndighet för att införas i ett register. Till den del det gäller utlämnandet av uppgifter till en myndighet föreslås ingen ändring av det gällande momentet.
I paragrafens 2 mom. bestäms det att avgifter tas ut då uppgifter lämnas ut via en teknisk anslutning eller som annat massutlämnande. För uppgifter som lämnas ut genom massutlämnande ska liksom för närvarande avgifter tas ut till staten med iakttagande av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992).
Ikraftträdande. Lagen avses träda i kraft den 26 juni 2018. Ikraftträdandedatumet följer av att det i artikel 92 i förordningen bestäms att artikel 24.1, som gäller inrättande av insolvensregister, ska tillämpas från och med det nämnda datumet.
1.5
Lagen om skuldsaneringsregistret
1 §.Registrets ändamål och förvaltning. Rättsregistercentralen ska liksom för närvarande svara för skuldsaneringsregistret. Ändamålet med registret är att säkerställa att aktuella uppgifter om skuldsaneringsärenden finns tillgängliga för domstolarnas och myndigheternas verksamhet, för bevakning av borgenärernas intressen, för tryggande av utomståendes intressen och rättigheter samt för statistik och forskning. För närvarande anges skuldsaneringsregistrets användningsändamål i 7 § i skuldsaneringsförordningen. Av det inbördes förhållandet mellan kreditupplysningslagen (527/2007) och skuldsaneringslagen följer att det inte längre finns behov av att nämna tryggande av genomförandet av gäldenärens betalningsprogram och förhindrande av gäldenärens framtida skuldsättning som användningsändamål för registret. I den föreslagna paragrafen har registrets användningsändamål getts en allmännare formulering än för närvarande, som i stor utsträckning motsvarar bestämmelsen om konkurs- och företagssaneringsregistrets användningsändamål.
2 §.Införande av uppgifter. Liksom för närvarande är det domstolen som ska föra in uppgifter i registret.
3 §.Uppgifter om ansökan. Paragrafens 1 mom. föreslås innehålla bestämmelser om vilka uppgifter om en skuldsaneringsansökan domstolen ska föra in i registret. De uppgifter som anges i 1—3 punkten motsvarar i sak 8 § 1 mom. 1—3 punkten i skuldsaneringsförordningen. Enligt 4 punkten ska det dessutom antecknas i registret huruvida ansökan gäller skuldsanering av skulder som hänför sig till näringsverksamhet enligt 45 a § i lagen om skuldsanering för privatpersoner. Denna uppgift är väsentlig med tanke på registrets offentlighet, eftersom uppgifter som berör skuldsanering är synliga i det allmänna datanätet bara då det är fråga om situationer som avses i 45 a § i skuldsaneringslagen. Bestämmelser om uppgifternas offentlighet och om utlämnandet av uppgifter finns i 7 §.
Enligt paragrafens 2 mom. ska Rättsregistercentralen anteckna gäldenärens födelsetid och födelseort i registret. Dessa uppgifter ska nämligen enligt artikel 24.2 led f i förordningen nämnas i det fall att gäldenärens adress är skyddad och därmed inte framgår av registret. Födelsetiden och födelseorten ska framgå för alla fysiska personers del. Rättsregistercentralen hämtar uppgifterna ur befolkningsdatasystemet.
Enligt paragrafens 3 mom. ska också gäldenärens företags- och organisationsnummer antecknas i registret, om ansökan gäller skuldsanering av skulder som hänför sig till näringsverksamhet enligt 45 a § i skuldsaneringslagen. Det är väsentligt att gäldenären kan identifieras med hjälp av FO-numret i det fall att ansökan gäller skuldsanering förutom av skulder som hör till gäldenärens privatekonomi även skulder som hör till dennes näringsverksamhet.
4 §.Uppgifter om ärendets behandling. Det föreslås att 1 mom. i denna paragraf ska innehålla en sjudelad förteckning över de uppgifter om behandlingen av ett skuldsaneringsärende som domstolen ska föra in i registret. I registret antecknas enligt 1 punkten uppgifter om att ett temporärt förbud har meddelats innan skuldsaneringen har inletts samt om att förbudet har upphört. Motsvarande uppgifter antecknas också i fråga om företagssanering. Dessa uppgifter är viktiga för borgenärerna.
I 2—7 punkten anges de uppgifter gällande skuldsaneringsärendets behandling som ska föras in i registret. Motsvarande uppgifter registreras redan för närvarande med stöd av 8 § 4 punkten i skuldsaneringsförordningen.
Paragrafens 2 mom. innehåller bestämmelser om de uppgifter som domstolen ska föra in i registret efter att skuldsaneringen har inletts. Enligt momentets 1 punkt ska domstolen på samma sätt som för närvarande anteckna utredarens namn och kontaktuppgifter i registret, då en utredare har utsetts. Momentets 2—4 punkt gäller de tidsfrister i anslutning till skuldsaneringen som ska framgå av registret, för att borgenärernas tillgång till information ska tryggas.
Enligt 5 punkten ska det i registret antecknas hos vilken domstol ändring i beslutet om att inleda skuldsanering får sökas. Skyldigheten att föra in denna uppgift i registret grundar sig på artikel 24.2 led j i förordningen.
Ändring får sökas i ett domstolsbeslut genom vilket en skuldsaneringsansökan avslås. Enligt 54 § 1 mom. i skuldsaneringslagen får ändring inte sökas i ett beslut om att skuldsanering ska inledas. Beslutet om att skuldsanering ska inledas får dock bestridas i det skede då domstolen har fastställt betalningsprogrammet. Med tanke på tillgodoseendet av utländska borgenärers rättigheter är det en fördel att möjligheten till ändringssökande infaller först senare. Således kan de rättigheter som föreskrivs för utländska borgenärer i artiklarna 5 och 24 i förordningen anses bli tillgodosedda i samband med skuldsaneringen, då skuldsaneringsregistret innefattar de uppgifter som föreslås i propositionen.
Paragrafens 3 mom. berör de uppgifter som framgår av registret såsom standardinformation, vilket innebär att domstolen inte särskilt behöver föra in uppgifterna i registret i samband med enskilda skuldsaneringsärenden. Till dessa uppgifter hör information om att domstolens internationella behörighet grundar sig på artikel 3.1 i förordningen (som berör huvudinsolvensförfaranden som inletts i den stat där platsen för de huvudsakliga intressena finns) samt information om grunderna för beräkning av tidsfristerna för sökande av ändring enligt 2 mom. 5 punkten. I artikel 24.2 leden d och j krävs det att dessa uppgifter framgår av registret.
Paragrafens 4 mom. föreslås innehålla en motsvarande bestämmelse som ingår i 8 § 2 mom. i den gällande skuldsaneringsförordningen om vilken domstol som ska föra in uppgifter om att betalningsprogrammet förfaller med stöd av 47 § i skuldsaneringslagen.
5 §.Avförande av uppgifter ur registret. Paragrafens 1 mom. föreslås innehålla bestämmelser om när uppgifterna om den registrerade och om skuldsaneringen avförs ur registret. Momentet motsvarar i fråga om sitt innehåll 9 § 1 mom. i den gällande skuldsaneringsförordningen. Momentets 2 punkt ska emellertid ändras så att det bestäms att uppgifterna ska avföras ur registret genast efter att skuldsaneringsärendets behandling i domstolen har avslutats av någon annan orsak än att ansökan har avslagits. Eftersom det är fråga om ett elektroniskt register behövs det nämligen inte någon sex månaders tidsfrist för avförandet av uppgifterna.
I paragrafens 2 mom. finns bestämmelser om beräknandet av tidsfristerna. I 7 § 4 mom. i registerlagen finns motsvarande bestämmelser angående konkurs och företagssanering.
Paragrafens 3 mom. föreslås innehålla en informativ bestämmelse om att 29 § i personuppgiftslagen (523/1999) ska tillämpas på rättelse av fel. En motsvarande bestämmelse ingår i 9 § 2 mom. i den gällande skuldsaneringsförordningen.
6 §.Registeranteckningarnas brådskande natur. Alla uppgifter ska föras in i registret utan dröjsmål. Särskilt brådskande är det att föra in uppgifter om att en skuldsanering har inletts samt om ett temporärt förbud och dess upphörande. Dessa uppgifter ska föras in i registret samma dag som beslutet har fattats.
7 §.Uppgifter som avförts ur registret. Enligt 1 mom. i denna paragraf ska Rättsregistercentralen arkivera de uppgifter som avförts ur skuldsaneringsregistret i tio år. För närvarande finns det inga föreskrifter om hur länge avförda uppgifter ska arkiveras. I praktiken finns det inte behov av att förvara uppgifterna för gott, och detta är inte heller motiverat med tanke på personuppgiftsskyddet. Å andra sidan är det motiverat att uppgifterna arkiveras i tio år, eftersom en tidigare skuldsanering kan utgöra ett hinder för en ny skuldsanering. Det är således motiverat att uppgifter om en tidigare skuldsanering finns att tillgå i tio år efter att uppgifterna avförts ur registret.
Paragrafens 2 mom. föreslås innehålla bestämmelser om utlämnandet av uppgifter ur arkivet för avförda uppgifter. Liksom för närvarande ska uppgifter få lämnas ut till en domstol för utredning av förutsättningarna för att bevilja skuldsanering. Det torde oftast vara fråga om situationer där domstolen begär uppgifter för att kontrollera om gäldenären tidigare har beviljats skuldsanering eller inte. Uppgifter får inte lämnas ut till andra myndigheter eller för något annat ändamål, utan uppgifterna ska i övrigt hållas hemliga.
8 §.Uppgifternas offentlighet och utlämnande av uppgifter. Enligt paragrafens 1 mom. är de uppgifter som införts i skuldsaneringsregistret liksom för närvarande offentliga. Var och en har rätt att få uppgifter och utdrag ur registret. Uppgifterna och utdragen ska begäras av Rättsregistercentralen, som fortsättningsvis ska vara registerförare. Också artiklarna 24 och 27 i förordningen kräver sådan offentlighet som föreskrivs i momentet. Med stöd av detta moment utlämnas uppgifter om enskilda personer som specificeras av den som begär uppgifterna, medan paragrafens 3 mom. innehåller bestämmelser om massutlämnande av uppgifter exempelvis gällande en viss tidsperiod.
I paragrafens 2 mom. finns bestämmelser om tillgången till information i sådana fall där det är fråga om skuldsanering av skulder som hänför sig till näringsverksamhet enligt 45 a § i skuldsaneringslagen. I dessa fall ska de uppgifter som införts i registret vara tillgängliga via det allmänna datanätet. Av skäl som hänför sig till personuppgiftsskyddet ska personbeteckningen dock inte vara synlig i det allmänna datanätet.
I artiklarna 24 och 27 i förordningen förutsätts det att de uppgifter om skuldsaneringen som nämns i artikel 24.2 ska vara tillgängliga via det allmänna datanätet i de situationer som avses i momentet. Gäldenären orsakas dock ingen skada av att också annan än föreskriven information om förfarandet finns tillgänglig via det allmänna datanätet. Med tanke på borgenärernas tillgång till information är det motiverat att alla uppgifter om skuldsaneringen som ska införas i registret finns tillgängliga på ett och samma ställe, så att uppgifterna inte särskilt behöver begäras hos registerföraren eller någon annan aktör. För tydlighetens skull ska momentet även innehålla en bestämmelse om att de uppgifter som finns tillgängliga via det allmänna datanätet ska ställas till förfogande också via den europeiska e-juridikportalen, på det sätt som avses i artikel 25.
Paragrafens 3 mom. föreslås innehålla bestämmelser om utlämnande av uppgifter via en teknisk anslutning eller som annat massutlämnande. I momentet finns uttömmande bestämmelser om när tillstånd till massutlämnande kan ges. Momentet motsvarar i fråga om sitt innehåll 10 § i den gällande skuldsaneringsförordningen.
9 §.Avgifter. I 1 mom. i denna paragraf bestäms det att skuldsaneringsregistret får användas avgiftsfritt via det allmänna datanätet, och att också utdrag som tas ur registret via det allmänna datanätet är avgiftsfria. Artikel 27.1 i förordningen kräver att de uppgifter som nämns i artikel 24.2 finns tillgängliga avgiftsfritt. Av de orsaker som nämnts i den allmänna motiveringen ska det inte tas ut några avgifter för utlämnandet av någon av de uppgifter som införts i registret.
I 2 mom. finns en bestämmelse om de avgifter som tas ut då uppgifter lämnas ut via en teknisk anslutning eller som annat massutlämnande. För uppgifter som lämnas ut genom massutlämnande ska liksom för närvarande avgifter tas ut till staten med iakttagande av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992).
10 §.Förhållande till annan lagstiftning. Denna paragraf föreslås för tydlighetens skull innehålla en bestämmelse om förhållandet mellan lagen om skuldsaneringsregistret samt lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) och personuppgiftslagen. De sist nämnda lagarna är allmänna lagar, som tillämpas om inte något annat bestäms i lagen om skuldsaneringsregistret.
11 §.Ikraftträdande. I denna paragraf finns en sedvanlig ikraftträdandebestämmelse. Lagen avses träda i kraft den 26 juni 2018. Enligt artikel 92.2 led b i förordningen ska nämligen artikel 24.1, där medlemsstaterna förpliktas inrätta insolvensregister inom sitt territorium, tillämpas från och med den nämnda dagen.
Lagen föreslås även innehålla en övergångsbestämmelse som gäller skyldigheten att arkivera uppgifter som avförts ur registret innan lagen har trätt i kraft. Dessa uppgifter får avföras ur arkivet tio år efter lagens ikraftträdande. Det är motiverat att alla gamla uppgifter avförs på en och samma gång. Den tioåriga tidsfristen motsvarar tidsfristen i 7 § 1 mom.
1.6
Lagen om offentliggörande och registrering av insolvensförfarande som inletts i en annan medlemsstat i Europeiska unionen
1 §. Denna paragraf innehåller bestämmelser om den situation där förvaltaren i ett insolvensförfarande som inletts i en annan EU-medlemsstat begär att det i Finland ska offentliggöras att förfarandet har inletts. Offentliggörandet ska skötas av Rättsregistercentralen, som dessutom ska se till att tillräckliga uppgifter om domstolen, gäldenären och förvaltaren framgår av offentliggörandet. Paragrafens hänvisning till förordningen ska ändras så att det hänvisas till artikel 28.1 i den omarbetade insolvensförordningen.
Ikraftträdande. Lagen avses träda i kraft den 26 juni 2017, då förordningen enligt artikel 92 börjar tillämpas.
1.7
Lagen om godkännande och verkställighet av den i Köpenhamn den 7 november 1933 mellan Finland, Danmark, Island, Norge och Sverige avslutade konventionen angående konkurs
1 §. I 2 § i denna lag bestäms det att domstolen i Finland ska svara för de uppgifter som enligt artikel 2.1 i den nordiska konkurskonventionen ankommer på konkursförvaltningen. Till dessa uppgifter hör att publicera en kungörelse om konkursens början i en annan fördragsslutande stat där det finns tillgångar som hör till konkursboet, samt att svara för registeranteckningarna om konkursen i den andra staten, i enlighet med den statens lag. Det föreslås att denna paragraf ska upphävas, varvid boförvaltaren ska svara för de aktuella uppgifterna.
Det är lämpligare att boförvaltaren svarar för kungörelsen i stället för domstolen, eftersom domstolen då den fattar beslut om försättande av gäldenären i konkurs i allmänhet inte har kännedom om i vilka stater gäldenären har tillgångar. Enligt det föreslagna 22 kap. 2 § 2 mom. i konkurslagen ska domstolen inte längre ge boförvaltaren ett förordnande om kungörelse utomlands. Enligt det nämnda momentet ska boförvaltaren begära publicering av en kungörelse utomlands bl.a. om så följer av ett internationellt fördrag som är bindande för Finland. Momentet gäller också de situationer som avses i artikel 2.1 i den nordiska konkurskonventionen. Enligt den nordiska konkurskonventionen hör det till boförvaltarens uppgifter att även svara för erforderliga registeranmälningar.
2 §. Denna paragraf innehåller en sedvanlig ikraftträdandebestämmelse. Lagen avses träda i kraft den 26 juni 2018.