1.1
Koncentrering av säkerhetsutredningar till skyddspolisen
Syftet med säkerhetsutredningsförfarandet är att skydda centrala samhällsintressen genom att personalens tillförlitlighet säkerställs genom kontroll av uppgifterna om tjänstemännens, arbetstagarnas och arbetssökandenas bakgrund. Inhämtande av säkerhetsutredningar är således en viktig metod för att trygga personalsäkerheten som ett led i myndigheternas och organisationernas arbete för informationssäkerhet och också som ett led i övrig verksamhet för att trygga säkerheten.
I säkerhetsutredningslagen (726/2014) föreskrivs om förutsättningarna för säkerhetsutredningar och om förfarandet vid genomförande av sådana, vilka uppgifter som ska användas för en säkerhetsutredning, samtycke av och rätt till information för den som utredningen gäller, uppgiftsskyldigheten för den som ansöker om säkerhetsutredning och den som utredningen gäller, giltigheten av säkerhetsutredningar och intyg över säkerhetsutredningar samt om återkallelse av intyg samt samkörning av personregister för att kontrollera att den som utredningen gäller är oförvitlig och tillförlitlig och om de åtgärder som ska genomföras med anledning av samkörningen.
I säkerhetsutredningslagen ingår bestämmelser om de behöriga myndigheter som kan fatta beslut om huruvida en säkerhetsutredning ska göras. Skyddspolisen fattar i regel beslut om huruvida en normal säkerhetsutredning av person eller en säkerhetsutredning av företag ska göras. Dessutom gör skyddspolisen en begränsad säkerhetsutredning av person, om en sådan behövs för att uppfylla en internationell förpliktelse som gäller informationssäkerhet. En av Polisstyrelsen utsedd enhet inom polisförvaltningen fattar beslut om huruvida en begränsad säkerhetsutredning av person ska göras, om inte ärendet hör till skyddspolisen eller huvudstaben. Huvudstaben fattar beslut om huruvida en säkerhetsutredning av person eller en säkerhetsutredning av företag ska göras. En förutsättning är att den som säkerhetsutredning av person gäller arbetar eller kommer att arbeta inom försvarsmakten eller sköter ett uppdrag på förordnande av försvarsmakten eller säkerhetsutredningen hänför sig till verksamhet eller upphandling inom försvarsmakten. På motsvarande sätt fattar huvudstaben beslut om huruvida en säkerhetsutredning av företag ska göras om det är fråga om ett företag som sköter eller kommer att sköta ett uppdrag på förordnande av försvarsmakten eller av ett företag som hänför sig till upphandling inom försvarsmakten.
Syftet med säkerhetsutredningslagen som trädde i kraft vid ingången av 2015 var att koncentrera handläggningen av begränsade säkerhetsutredningar till en av Polisstyrelsen utsedd enhet inom polisförvaltningen. Vid sidan av enheter inom polisförvaltningen gör även skyddspolisen och huvudstaben begränsade säkerhetsutredningar i enlighet med vad som föreskrivs i 9 § i säkerhetsutredningslagen. Trots lagändringen gjordes det under 2015 fortfarande begränsade säkerhetsutredningar vid alla 11 polisinrättningar, eftersom arbetet med att utveckla ett i 7 kap. i säkerhetsutredningslagen avsett riksomfattande informationssystem, inklusive elektroniska tjänster, för förvaltning av säkerhetsutredningar ännu inte har slutförts. Enligt Polisstyrelsens uppfattning har det inte av ekonomiska och operativa orsaker och av orsaker som hänför sig till kundbetjäningens smidighet varit ändamålsenligt att koncentrera utredningarna.
Antalet säkerhetsutredningar har varit relativt oföränderligt mellan skyddspolisen och de andra enheterna inom polisförvaltningen. På årsnivå har skyddspolisen gjort cirka 18 000 normala säkerhetsutredningar, varav cirka 5 500 har varit avgiftsfria, och cirka 200 omfattande säkerhetsutredningar. Skyddspolisens intäkter från tillstånden i fråga om normala säkerhetsutredningar har varit cirka 1 200 000 euro per år under de senaste tre åren. I enlighet med lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992) har intäkterna från de avgiftsbelagda utredningarna och därmed också verksamhetsområdet motsvarat kostnaderna. Kostnaderna enligt lagen om grunderna för avgifter till staten för avgiftsfria normala säkerhetsutredningar uppskattas vara cirka 561 000 euro på årsnivå. År 2016 är prestationsavgiften 102 euro enligt inrikesministeriets förordning om polisens avgiftsbelagda prestationer 2016 (1484/2015).
Enligt den lokala polisens arbetstidsbokföring används det årligen cirka 8,6 årsverken till att göra begränsade säkerhetsutredningar vid den lokala polisen. Personresursen enligt arbetstidsbokföringen innefattar inte resurser som är indirekt bundna till verksamheten exempelvis i ledningsuppgifter vid ämbetsverket, ämbetsverkets ekonomi-, dokument- och personalförvaltning eller dess allmänna rådgivning. Enligt en utredning som gjordes i samband med beredningen medverkar närmare hundra tjänstemän vid den lokala polisen i att göra begränsade säkerhetsutredningar. Största delen av dem använder bara en liten del av sin arbetstid till dessa uppgifter. Sju personer utför uppgiften på heltid, det vill säga för över femtio procent av sin arbetstid, och endast en person utför uppgiften för hundra procent av sin arbetstid.
Enligt Polisstyrelsens uppgifter har polisinrättningarna på årsnivå gjort cirka 30 000 avgiftsbelagda begränsade säkerhetsutredningar och dessutom cirka 6 800 avgiftsfria begränsade säkerhetsutredningar (år 2015). När avgiftsfria begränsade säkerhetsutredningar räknas som intäkter från tillstånd, utgör de en andel på cirka 300 000 euro per år (prestationsavgiften 44 euro år 2015).
Skyddspolisens organisatoriska ställning ändrades från ingången av 2016 så att den i fortsättningen är en polisenhet vid inrikesministeriet, när den tidigare lydde under Polisstyrelsen. I enlighet med den tidigare organisationsstrukturen har Polisstyrelsen ålagt skyddspolisen att sköta uppgifter i anknytning till begränsade säkerhetsutredningar från ingången av 2016. I samband med detta förflyttades till skyddspolisen med stöd av 5 § i statstjänstemannalagen (750/1994) åtta tjänstemän som arbetat med begränsade säkerhetsutredningar vid polisinrättningar. På grund av ändringen i skyddspolisens administrativa ställning är det för tydlighetens skull skäl att föreskriva om saken med en särskild bestämmelse i lagen. Det är ändamålsenligt att alla säkerhetsutredningar som har handlagts av inrikesförvaltningen överförs till skyddspolisen genom en ändring av säkerhetsutredningslagen, för att säkerställa kontinuitet och enhetlig handläggning av utredningarna.
Syftet med denna proposition är att överföra alla säkerhetsutredningar som har gjorts av inrikesministeriets förvaltningsområde till skyddspolisen. Detta främjar det mål, som tas upp redan i förarbetena till lagen, om att koncentrering förbättrar säkerhetsutredningarnas kvalitet, förenhetligar förfarandena och praxis för tillämpningen och utvecklar kompetensen. Koncentreringen till en organisation underlättar vägledningen och utbildningen och därmed förenhetligandet av förfarandena. Likformiga och konsekventa tillvägagångssätt effektiviserar verksamheten och säkerställer att inte bara företagen utan också de som är föremål för utredningarna behandlas jämlikt.
Propositionen har också konsekvenser för projektet med att upprätta ett register över säkerhetsutredningar enligt 48 § i säkerhetsutredningslagen. Också i fråga om registerprojektet har ansvaret överförts till skyddspolisen från ingången av 2016.
1.2
Ändringar i undantag från betalningsskyldighet
För säkerhetsutredningar som görs med stöd av säkerhetsutredningslagen tas det i enlighet med 60 § i lagen ut en avgift med iakttagande av lagen om grunderna för avgifter till staten. Avgift tas dock inte ut för genomförande av en sådan säkerhetsutredning av person som den behöriga myndigheten gör på ansökan av en annan myndighet inom samma förvaltningsområde eller på ansökan av en läroanstalt.
Under de senaste åren har det inom inrikesministeriets förvaltningsområde årligen lämnats cirka 12 500 ansökningar om avgiftsfria säkerhetsutredningar. Dessa ansökningar fördelas enligt följande:
| Skyddspolisen (normala) | Den lokala polisen (begränsade) |
Sökande | 2014 | 2015 | 2015 |
| | | |
Polisorganisation | 2 698 | 2 742 | 4 063 |
Gränsbevakningsväsendet | 335 | 242 | 1 334 |
Migrationsverket | 210 | 522 | 40 |
Inrikesministeriet | 969 | 1 095 | 436 |
Nödcentralsverket | 200 | 116 | 169 |
Räddningsverk | 2 | 2 | 569 |
Förläggningar | 25 | 5 | |
Polisyrkeshögskolan | 632 | 622 | 123 |
Räddningsinstitutet | 186 | 62 | 100 |
Gräns- och sjöbevakningsskolan | 81 | 57 | |
| | | |
SAMMANLAGT | 5 338 | 5 465 | 6 834 |
Den kalkylerade förlusten av intäkterna från tillstånden när det gäller dessa utredningar är 850 000 euro per år beräknat enligt prestationsprincipen. I uppskattningen ingår också de kommunala räddningsverken, som trots att de enligt säkerhetsutredningslagen har varit skyldiga att betala för säkerhetsutredningar har fått avgiftsfria säkerhetsutredningar.
Enligt 60 § i säkerhetsutredningslagen tas det inte ut en avgift för genomförande av en sådan säkerhetsutredning av person som den behöriga myndigheten gör på ansökan av en annan myndighet inom samma förvaltningsområde eller på ansökan av en läroanstalt. Enligt inrikesministeriets anvisning (SMDno 2010/1275) avses med detta säkerhetsutredningar som görs på ansökan av inrikesministeriet, dess avdelningar eller de myndigheter och läroanstalter som lyder under dessa eller av Förvaltningens IT-central eller Krishanteringscentret (CMC Finland). Enligt statistiken har polisinrättningarna dessutom gjort cirka 600 stycken avgiftsfria begränsade säkerhetsutredningar och skyddspolisen två normala säkerhetsutredningar 2015.
Det föreslås att undantaget från betalningsskyldighet inom inrikesministeriets förvaltningsområde slopas, eftersom grundregeln enligt 4 § i lagen om grunderna för avgifter till staten är att prestationer ska vara avgiftsbelagda. Prestationerna prissätts i regel enligt självkostnadsvärdet. I 6 § i lagen om grunderna för avgifter till staten finns det bland annat bestämmelser om när det är möjligt att avvika från prestationens självkostnadsvärde eller eventuellt inte alls uppbära en avgift. Huvudregeln enligt 4 mom. i paragrafen är att när det bestäms att en avgift ska tas ut för en prestation, tas avgiften också ut hos statliga myndigheter. Det får bara av särskilda skäl bestämmas att ingen avgift tas ut. Enligt förarbetet till lagen om grunderna för avgifter till staten (RP 176/1991 rd) ska statliga myndigheter i regel ta ut avgifter hos andra statliga myndigheter. Avgifterna främjar också effektiviteten i myndigheternas inbördes verksamhet. På detta sätt påförs kostnaderna den myndighet som i sista hand orsakar dem. Enligt 3 mom. i paragrafen får det bestämmas att en avgift inte alls ska tas ut bland annat av orsaker som hänför sig till rättsvård. Av särskilda skäl får det bestämmas att en avgift inte alls ska tas ut hos en viss grupp. En sådan orsak som hänför sig till rättsvård och som leder till att en avgift inte tas ut av en viss grupp kan exempelvis vara behovet att säkerställa att personalen i inrikesförvaltningen är tillförlitlig, eftersom personalen ofta har tillgång till känsliga uppgifter om enskilda personer och uppgifter som är känsliga med tanke på allmän ordning och säkerhet och eftersom personalen sköter uppgifter som kräver särskild tillförlitlighet med tanke på statens inre säkerhet. Därtill kan ett sådant särskilt skäl enligt 4 mom. till att inte ta ut avgift av en annan statlig myndighet exempelvis vara de kostnader som orsakas av intern fakturering inom samma förvaltningsområde.
Enligt 8 § i lagen om grunderna för avgifter till staten beslutar varje ministerium om vilka prestationer inom dess förvaltningsområde är avgiftsbelagda enligt självkostnadsvärdet, och för vilka prestationer och på vilka grunder en avgift uppbärs med avvikelse från självkostnadsvärdet. I praktiken fattar ett ministerium dessa beslut genom att utfärda avgiftsförordningar som gäller förvaltningsmyndigheter. Ändringen innebär att prissättningen av säkerhetsutredningar omfattas av bestämmelserna i lagen om grunderna för avgifter till staten, vilket förtydligar prissättningen av polisens prestationer. Därtill innebär ändringen att det blir enklare att ordna resurser när den enhetliga verksamheten i fortsättningen baserar sig på en enda finansieringskälla.