1.1
Lagen om ersättning för olycksfall i militärtjänst och tjänstgöringsrelaterad sjukdom
11 a §.Tilläggsersättning för bestående men. Det föreslås att det till lagen fogas en ny paragraf med bestämmelser om en tilläggsersättning för bestående allmänt men. Enligt 1 mom. ska en förutsättning för ersättning vara att det bestående allmänna menet har orsakats av ett skadefall som ersätts med stöd av denna lag. Momentet ska också innehålla närmare bestämmelser om personkretsen och sakområdet som omfattas av den nya ersättningen. Tilläggsersättning ska betalas till personer som skadats och som avses i 1 § 1 mom. 1—3 punkten, det vill säga till personer som fullgör värnplikt enligt värnpliktslagen, fullgör civiltjänst enligt civiltjänstlagen eller fullgör militärtjänst enligt lagen om frivillig militärtjänst för kvinnor. Med stöd av nämnda bestämmelser omfattar ersättningen även dem som deltar i repetitionsövningar och dem som deltar i kompletterande tjänstgöring enligt civiltjänstlagen. Tilläggsersättningen ska inte gälla personer som avses i 4—6 punkten i nämnda moment, det vill säga personer som utbildas för en militär tjänst eller för en tjänst inom gränsbevakningsväsendet eller personer som deltar i verksamhet som avses i 35 § i lagen om frivilligt försvar (556/2007).
Dessutom ska en förutsättning vara att skadefallet har inträffat under tjänstgöring eller under en resa som tjänstgöringen förutsätter eller som har ett omedelbart samband med tjänstgöringen eller att skadefallet beror på förhållandena på tjänstgöringsplatsen. Med tjänstgöring avses tjänstgöring enligt den värnpliktiges dagsprogram och tjänstgöring enligt programmet under civiltjänstgörarens grundutbildningsperiod samt civiltjänstgörarens arbetstjänst. Tilläggsskyddet ska således inte omfatta fritid eller permissioner utanför den egentliga tjänstgöringen, med undantag för resor i anslutning till tjänstgöringen. Exempelvis skadefall som inträffat under beväringens eller civiltjänstgörarens kvälls- eller veckoslutspermissioner ska enligt förslaget inte berättiga till tilläggsersättning, såvida inte skadan inträffar på resan från eller tillbaka till tjänstgöringsplatsen vid permission. Eftersom fritid även kan tillbringas på tjänstgöringsplatsen, ska rätten till tilläggsersättning dock gälla om skadefallet beror på förhållandena på tjänstgöringsplatsen. Detta kan anses vara skäligt, eftersom personer som fullgör tjänstgöring inte ansvarar för säkerheten på tjänstgöringsplatsen och en risk som beror på förhållandena kan jämföras med den risk som beror på tjänstgöringen. En skada orsakad av till exempel en brand eller en annan motsvarande olycka på tjänstgöringsplatsen ska således omfattas av tilläggsskyddet, oberoende av om den skadade personen deltar i tjänstgöring enligt dagsprogrammet eller tillbringar sin fritid på tjänstgöringsplatsen. Däremot ska en skada under fritiden exempelvis vid motion inte omfattas av tilläggsskyddet.
Enligt 2 mom. ska omfattningen av menet, som orsakats av en sådan skada eller sjukdom som ersätts, bestämmas i enlighet med bestämmelserna om menersättning i lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar. Menen har klassificerats i 20 invaliditetsklasser enligt den funktionsnedsättning de orsakar i statsrådets förordning om invaliditetsklassificeringen enligt lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar (768/2015). Invaliditetsklassen ska således bestämmas på samma grunder som den menersättning som betalas med stöd av samma lag. Enligt förslaget ska för bestående men enligt invaliditetsklass 20 betalas som en engångsersättning 210 000 euro och för partiellt bestående men som en engångsersättning så många tjugondedelar av detta ersättningsbelopp som invaliditetsklassen utvisar. Exempelvis ska ersättningen i invaliditetsklass 2 vara 21 000 euro, medan den i invaliditetsklass 10 ska vara 105 000 euro. Tilläggsersättning ska kunna betalas samtidigt som menersättning, om ett bestående men har diagnostiserats tidigast ett år efter skadefallet i enlighet med lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar.
Enligt 3 mom. ska tilläggsersättningens belopp höjas så att det motsvarar ändringen av invaliditetsklassen, om menet som orsakats av skadan eller sjukdomen förvärrats. Enligt förslaget ska beloppet höjas med skillnaden mellan ersättningen enligt den nya invaliditetsklassen och den tidigare betalda ersättningen.
Enligt 4 mom. ska det penningbelopp som nämns i 2 mom. justeras årligen med den lönekoefficient som avses i 96 § i lagen om pension för arbetstagare (395/2006). Det justerade penningbeloppet ska avrundas till närmaste hela tiotusental euro. Dessutom föreslås att penningbeloppet som anges motsvarar indexnivån för 2017, så att det är lika stort som ersättningen enligt krishangeringslagen. I själva tilläggsersättningen som betalas föreslås ingen indexhöjning, eftersom den alltid betalas först efter det år då skadefallet inträffade.
1.2
Lagen om ekonomiskt stöd efter värnpliktigs död
1 §.Lagens tillämpningsområde. Paragrafen gäller lagens tillämpningsområde och till 1 mom. fogas ett omnämnande om den nya tilläggsersättning som ska betalas med stöd av denna lag samt om lagen om frivillig militärtjänst för kvinnor. Dessutom föreslås att det nuvarande 2 mom. upphävs och att den hänvisning till statens tjänste- och arbetskollektivavtal som finns i momentet flyttas i preciserad form till den nya 3 a §.
I det nya 2 mom. ska föreskrivas om vilka av lagens bestämmelser som ska tillämpas på den nya tilläggsersättningen. Tilläggsersättningen ska omfattas av bestämmelserna om ansökan om ersättning och ärendets behandling, återkrav, ändringssökande och straffhot.
2 §.Villkor för beviljande av stöd. I 2 mom. föreslås en korrigering av laghänvisningen, eftersom lagen om ersättning för olycksfall i militärtjänst och tjänstgöringsrelaterad sjukdom har upphävt den tidigare lagen om olycksfall i militärtjänst.
Enligt förslaget ska till 3 mom. fogas en lagteknisk precisering, så att momentet fortfarande gäller bara tillämpningen av bestämmelserna om ekonomiskt stöd, inte paragrafen om tilläggsersättning.
3 §.Förmånstagare. I paragrafen föreslås innehållsmässiga ändringar, som beror på ändringar som gjorts efter att lagen stiftades i den förmån som motsvarar grupplivförsäkring och som grundar sig på statens tjänste- och arbetskollektivavtal. Bestämmelsen om förmånstagare ska således uppdateras så att den motsvarar det nuvarande tjänste- och arbetskollektivavtalet, vilket ursprungligen har varit lagens syfte. De föreslagna formuleringarna motsvarar inte exakt formuleringarna i tjänste- och arbetskollektivavtalet, men bestämmelsens innehåll motsvarar nämnda avtalsvillkor. Enligt förslaget ska i 1 mom. föreskrivas om att förmånstagarna ska vara förmånslåtarens make och barn som inte fyllt 22 år. Med make avses enligt momentet i första hand äkta make eller maka. Med äkta make eller maka jämställs en part i ett registrerat partnerskap med stöd av 8 § i lagen om registrerat partnerskap (950/2001). Enligt momentet ska dessutom förmånstagare vara en sådan sambo som bodde tillsammans med förmånslåtaren och som tillsammans med förmånslåtaren hade ett gemensamt barn eller ett av notarius publicus bestyrkt avtal om ömsesidigt underhåll.
Enligt 2 mom. ska med förmånslåtarens barn avses förmånslåtarens eget barn, äkta makes eller makas barn om denna make eller maka är barnets vårdnadshavare eller var barnets vårdnadshavare tills barnet blev myndigt, och barn vars underhåll den försäkrade har handhaft i sitt eget hem eller på annat sätt.
I 3 mom. ska den äkta makens eller makans samt sambons rätt till stöd preciseras. Om en ansökan om upplösande av äktenskapet är anhängig vid förmånslåtarens död, ska den äkta maken eller makan inte ha rätt till stöd. En sambo ska inte ha rätt till stöd, om förmånslåtarens äktenskap är i kraft vid tidpunkten för dödsfallet och ingen ansökan om upplösande av äktenskapet är anhängig.
I 4 mom. föreslås det att stöd inte ska betalas till den som genom brott har orsakat förmånslåtarens död.
Det föreslås att bestämmelsen som gäller borgensansvar i den gällande paragrafen upphävs som obehövlig. Enligt den gällande bestämmelsen har stöd som är beroende av prövning kunnat betalas till vilken person som helst för vilken förmånslåtarens dödsfall har orsakat en ekonomisk förpliktelse som ska anses vara oskälig. Bakgrunden till bestämmelsen har varit tanken om att trygga den ekonomiska ställningen för den värnpliktiges föräldrar som har borgensansvar för barnets skulder, men bestämmelsen har inte behövt tillämpas i praktiken och det är inte nödvändigt att föreskriva som en särskild ersättning för sådana fall som sannolikt är mycket sällsynta.
3 a §.Beloppet av ekonomiskt stöd. Paragrafen är ny. Enligt förslaget ska den innehålla bestämmelser om att ekonomiskt stöd som betalas med stöd av lagen ska fastställas på samma grunder som den förmån som motsvarar grupplivförsäkring i tjänste- och arbetskollektivavtalet som gäller statliga tjänstemän. Stödet ska alltså bestå av ett grundbelopp, en barnförhöjning och en olycksfallsförhöjning, på det sätt som har avtalats i tjänste- och arbetskollektivavtalet. Tidigare fanns motsvarande hänvisning i 1 § 2 mom., som enligt förslaget ska upphävas. Den tidigare hänvisningen var allmän, men i den föreslagna paragrafen hänvisas mer exakt till hur stödbeloppet är uppbyggt. Således ska stödbeloppet följa förmånen som motsvarar grupplivförsäkring och som justeras årligen. Till denna del motsvarar bestämmelsen nuläget.
3 b §.Tilläggsersättning med anledning av dödsfall på grund av olycksfall eller tjänstgöringsrelaterad sjukdom. Paragrafen är ny. I paragrafen föreslås bestämmelser om en ny förmån, en tilläggsersättning, som ska betalas med anledning av en värnpliktigs dödsfall enligt förutsättningarna i paragrafen. Som namnet säger ska tilläggsersättningen betalas utöver andra eventuella förmåner. Andra förmåner som betalas med anledning av dödsfallet ska inte dras av från tilläggsersättningen och ersättningen ska inte heller beaktas i andra förmåner som betalas med anledning av dödsfallet.
Enligt 1 mom. är en förutsättning för tilläggsersättningen att förmånslåtaren har avlidit till följd av en skada eller sjukdom som ersätts med stöd av lagen om ersättning för olycksfall i militärtjänst inom tre år från skadefallet. Enligt momentet är de primära förmånstagarna de förmånstagare som avses i 3 §, det vill säga förmånslåtarens make och barn som inte fyllt 18 år. Make och barn definieras mer ingående i 3 §, men den övre åldersgränsen för barnet som förmånstagare är 18 år, vilket inte är fallet i 3 §. Ersättningsbeloppet för maken är 200 000 euro och för vart och ett av barnen 40 000 euro. Om det inte finns primära förmånstagare, betalas en ersättning på 20 000 euro till var och en av förmånslåtarens föräldrar. Med föräldrar avses juridiska föräldrar. Vad gäller föräldrarna handlar det inte om en tilläggsersättning, eftersom inga andra ersättningar har angetts för dem i lagstiftningen.
I 2 mom. preciseras förutsättningarna för tilläggsersättningen på det sätt som föreslås i lagen om ersättning för olycksfall i militärtjänst och tjänstgöringsrelaterad sjukdom. Betalning av tilläggsersättning förutsätter att skadefallet har inträffat under tjänstgöring eller under en resa som tjänstgöringen förutsätter eller som har ett omedelbart samband med tjänstgöringen eller att skadefallet beror på förhållandena på tjänstgöringsplatsen.
Enligt 3 mom. ska de penningbelopp som nämns i 1 mom. justeras årligen med den lönekoefficient som avses i 96 § i lagen om pension för arbetstagare. Det justerade penningbeloppet ska avrundas till närmaste hela tiotusental euro. Dessutom föreslås att penningbeloppet som anges motsvarar indexnivån för 2017, så att det är lika stort som ersättningen enligt krishangeringslagen. I själva tilläggsersättningen som betalas föreslås ingen indexhöjning, om den betalas först efter det år då skadefallet inträffade.