2.1
Nuläge
2.1.1
Allmänt om inkomstregistret
I samband med införandet av inkomstregistret övergick man till centraliserad och löneutbetalningsspecifik anmälning av löneuppgifter i realtid till inkomstregistret, från vilket uppgifterna förmedlas till uppgiftsanvändarna för lagstadgade ändamål.
Reformen infördes stegvis så att den först omfattade löneinkomster och andra uppgifter som arbetsgivarna anmäler. Från och med 2021 utvidgades inkomstregistret till att omfatta pensioner och andra förmåner.
Arbetsgivarna meddelar uppgifterna centraliserat genom en enda anmälan till inkomstregistret. Därefter förmedlas uppgifterna till samtliga aktörer som använder uppgifterna i inkomstregistret.
Av prestationer och förmåner i annan form än pengar som betalas av lönebetalare införs i inkomstregistret de inkomstuppgifter och andra uppgifter om inkomsttagare som avses i 6 § 2 och 3 mom. i lagen om inkomstdatasystemet och som prestationsbetalarna är skyldiga att lämna uppgiftsanvändarna med stöd av de lagar som nämns i momenten. I paragrafens 2 mom. nämns de uppgifter som ska lagras om prestationer och förmåner som lönebetalare har betalat, vilka betalaren ska anmäla med stöd av de bestämmelser i lagen om beskattningsförfarande (1558/1995) och lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ (768/2016) som nämns i den inledande satsen i momentet. I 3 mom. föreskrivs det om uppgifter om prestationer som betalats av lönebetalare och ska införas i inkomstregistret, för vilka skyldigheten att anmäla uppgifterna grundar sig på någon annan lagstiftning än den som gäller beskattning.
I 5 och 6 mom. föreskrivs det om uppgifter om prestationer som betalats av förmånsbetalare. I 7 § i lagen finns bestämmelser om de i 6 § 2 och 3 mom. avsedda kompletterande uppgifterna som gäller arbetsavtalsförhållanden och andra anställnings- och uppdragsförhållanden och i 8 § finns bestämmelser om identifierings- och kontaktuppgifter om inkomsttagaren och prestationsbetalaren. I 9 § föreskrivs det om andra uppgifter som ska införas i inkomstdatasystemet. Dessa omfattar bl.a. sådana uppgifter om finska medborgare och om utlänningar som bor i Finland som avses i lagen om befolkningsdatasystemet och de certifikattjänster som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (661/2009) och som i enlighet med 9 § 1 mom. införs för säkerställande av uppgifternas riktighet.
I inkomstregistret införs inte uppgifter som ingår i någon av de särskilda kategorier av personuppgifter som avses i artikel 9 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning), nedan kallad dataskyddsförordningen.
De uppgifter som införs i inkomstregistret ska lämnas till Inkomstregisterenheten, som förvaltar inkomstdatasystemet. Lämnande av de uppgifter som anges i 6 och 8 § är obligatoriskt och lämnande av de uppgifter som anges i 7 § är frivilligt. Uppgifterna ska lämnas elektroniskt, men vissa uppgifter kan av särskilda skäl lämnas på blankett.
2.1.2
Utlämnande av uppgifter ur inkomstregistret
I 5 kap. i lagen föreskrivs om utlämnande av uppgifter ur inkomstregistret. Inkomstregisterenheten, som förvaltar inkomstdatasystemet, förmedlar och lämnar enligt 13 § 1 mom. ut sådana uppgifter ur inkomstregistret som en uppgiftsanvändare trots sekretessbestämmelserna och andra begränsningar som gäller erhållande av uppgifter, med stöd av någon annan lag har rätt att få av prestationsbetalaren eller av en annan uppgiftsanvändare till användare som föreskrivs i 1–25 mom. Mätt i volymen av utlämnade uppgifter är de största användarna Skatteförvaltningen, arbetslöshetskassorna, pensionsanstalterna, Folkpensionsanstalten och kommunerna.
Uppgifter lämnas ut till användarna för de ändamål som föreskrivs i 13 §. Före utlämnandet av uppgifter utreder Inkomstregisterenheten i samarbete med uppgiftsanvändaren vilka uppgifter i inkomstregistret uppgiftsanvändaren har rätt till.
I enlighet med 14 § i lagen förmedlas och utlämnas uppgifterna till uppgiftsanvändarna i den form de har införts i inkomstregistret. Uppgifterna förmedlas maskinellt, i enlighet med på förhand programmerade behandlingsregler för varje uppgift i inkomstdatasystemet, till var och en av uppgiftsanvändarna i enlighet med den lagstadgade rätten till uppgifter.
2.1.3
Behov och användning av inkomstuppgifter vid Enheten för utredning av grå ekonomi
Bestämmelser om Skatteförvaltningens Enhet för utredning av grå ekonomi, nedan utredningsenheten, finns i lagen om Enheten för utredning av grå ekonomi (1207/2010). Enligt 1 § i lagen har utredningsenheten till uppgift att främja bekämpningen av den grå ekonomin, som den definieras i 2 § i lagen, genom att producera och sprida information om grå ekonomi och bekämpningen av den, samt utarbeta fullgöranderapporter för som stöd för olika myndigheters arbetsuppgifter. Som stöd för uppgiften att producera och sprida information gör utredningsenheten i enlighet med 3 § i lagen fenomenutredningar, vilka beskriver fenomen inom grå ekonomi, bekämpningen av grå ekonomi samt effekterna av dessa, utan att någon organisation eller organisationsanknuten person specificeras.
I fenomenutredningarna används i omfattande utsträckning uppgifter ur olika myndighetsregister. Exempelvis används uppgifter om löneinkomster och förmåner i någon mån i nästan alla fenomenutredningar som görs vid utredningsenheten.
Utredningsenheten har gjort över 400 fenomenutredningar sedan 2016.
Bestämmelser om utredningsenhetens rätt att få uppgifter för en fenomenutredning finns i 4 § i lagen. Enligt paragrafen har utredningsenheten trots sekretess rätt att av myndigheterna på begäran få uppgifter om en person eller organisation som föreskrivs och i den omfattning som föreskrivs i paragrafen, om uppgifterna är nödvändiga för en fenomenutredning. Utredningsenhetens rätt att få uppgifter är omfattande och gäller exempelvis uppgifter om skyldigheter i anknytning till skatter, lagstadgade pensionsförsäkrings-, olycksfallsförsäkrings- och arbetslöshetsförsäkringsavgifter och avgifter som tullen tar ut samt om fullgörandet av och tillsynen över skyldigheterna.
Utredningsenheten har med stöd av 8 § i lagen rätt att använda Skatteförvaltningens och dess enheters datasystem för att tillgodose den rätt att få uppgifter som föreskrivs i lag.
2.1.4
Tullens behov och användning av inkomstuppgifter
Bestämmelser om Tullen finns i lagen om Tullens organisation (960/2012). Tullen ska enligt 2 § i lagen sköta tullklareringen och tullbeskattningen, tullövervakningen av varor som importeras och exporteras och av utlandstrafiken, förhindra och avslöja tullbrott samt sköta andra tullåtgärder och enligt vad som föreskrivs särskilt verkställa punktbeskattning, mervärdesbeskattning och annan beskattning och utföra skattekontroll och förundersökning av tullbrott.
Tullen tar ut tullskatt och andra tulliknande skatter och avgifter på varor som importeras från länder utanför EU, i samband med import av varor tar Tullen också ut mervärdesskatt på import av varor av privatimportörer samt punktskatter t.ex. när en tullskuld uppkommer på grund av att importbestämmelserna inte iakttas.
Lagen om brottsbekämpning inom Tullen (623/2015) tillämpas på sådana åtgärder för att förhindra, avslöja och utreda tullbrott och väcka åtal mot misstänkta för tullbrott som hör till Tullens uppgifter. Med utredning av tullbrott avses i lagen förundersökning av tullbrott. Enligt 2 kap. 1 § 2 mom. i förundersökningslagen är tullmyndigheterna förundersökningsmyndigheter. Bestämmelser om tullmyndigheternas förundersökningsbefogenheter finns 1 kap. 4 § 2 mom. i lagen om brottsbekämpning inom Tullen, enligt vilket en tullman i tullbrottsbekämpning har samma rätt att vidta undersökningsåtgärder enligt förundersökningslagen och använda tvångsmedel enligt tvångsmedelslagen (806/2011) som en polisman vid polismyndighetens förundersökning, om inte något annat föreskrivs i lag. I denna egenskap ingår i Tullens arbetsuppgifter också bl.a. att utreda förutsättningarna för att verkställa en förverkandepåföljd enligt 10 kap. i strafflagen (39/1889) som döms ut på grund av en straffbar gärning, vilket enligt förundersökningslagen hör till de saker som utreds under en förundersökning, samt fastställande av förverkandepåföljden som en del av förundersökningen. Vid utredningen och fastställandet av förverkandepåföljd utreds bl.a. vinning av brottet och de personer som uppnått vinning av brott.
Bestämmelser om tullbeskattning, tullskattekontroll samt indrivning och tillhörande åtgärder som utförs av Tullen finns i unionens tullagstiftning, dvs. bl.a. i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 952/2013 om unionens tullkodex och i tullagen (304/2016). Bestämmelser om arbetsuppgifterna i anslutning till mervärdesskatt på import av varor och punktskatter finns i tullagstiftningen samt i lagstiftningen om mervärdesbeskattning och punktbeskattning.
Vid utredning av tullbrott kan inkomstuppgifter användas så att uppgifterna för en person som är föremål för en utredning jämförs med personens användning av medel. På så sätt kan konflikter mellan inkomster och användning av medel påvisas, vilket kan tyda på att medlen har sitt ursprung i brottslig verksamhet. Vid förhindrande av tullbrott kan inkomstuppgifterna användas på ett motsvarande sätt, exempelvis i situationer där man fått specifika tips om en viss person. Jämförelse av inkomstuppgifter och en persons användning av medel bidrar också till spårande och återställande av vinning av brott genom fastställande av förverkandepåföljd.
Inom Tullens skattekontroll används arbetsgivar- och löneuppgifter i synnerhet då det finns skäl att granska en specifik tillståndshavare eller ansvarig för tullförfarande när det gäller etablering inom unionens tullområde. Vissa tullförfaranden förutsätter att kunden är etablerad utanför EU. Vid otaliga kontroller har det ändå uppdagats att kunden är etablerad inom EU-området, varvid skatteförmåner till följd av etablering inte kan beviljas. Etableringen kan övervakas bl.a. utifrån uppgifter om löner betalda i EU och arbetsgivarens placering. I dessa fall handlar det vanligtvis om stora skatteintressen. I företagsgranskningar kan man utifrån inkomstuppgifter också utreda personers skatteansvar och förutsättningar för skatteuppbörd. Till en del utför Tullen också punktskattekontroller, där det är nödvändigt att utreda i synnerhet personer verksamma i småföretag och deras eventuella kopplingar i Finland, där man kan utnyttja uppgifter om inkomster.
Inom indrivningen används privatpersoners inkomstuppgifter i synnerhet för framförande av eventuella krav på tilläggsprestation inom skuldsanering för privatpersoner. Då undersöker Tullen årsinkomsterna för den person som genomgår skuldsanering under skuldsaneringens giltighetstid. Om årsinkomsterna har ökat, kan Tullen framföra ett krav på tilläggsprestation, vilket ger möjlighet till en större prestation än den som ursprungligen fastställts.
Dessutom används privatpersoners inkomstuppgifter inom indrivning för att konstatera att en utestående tull- och skatteskuld inte är indrivningsbar. Då undersöker Tullen personens årsinkomster och bedömer utifrån dessa om det är möjligt att i framtiden få prestationer av gäldenären och om en fortsatt indrivning ger resultat.
Bestämmelser om Tullens rätt att vid sidan av annat få inkomstuppgifter av Skatteförvaltningen finns i 3 kap. 16 § 1 mom. 2 punkten i lagen om behandling av personuppgifter inom Tullen (650/2019). Enligt den har Tullen, utöver vad som föreskrivs annanstans i lag, trots sekretessbestämmelserna rätt att ur vissa register genom en teknisk anslutning eller som en datamängd få information för att utföra sina uppgifter och föra sina personregister, på det sätt som avtalas om tillvägagångssättet med den personuppgiftsansvarige. Ur Skatteförvaltningens datasystem och register har Tullen rätt att få uppgifter och identifieringsuppgifter om en skattskyldig för beskattning, skattekontroll, indrivning och tullbrottsbekämpning samt för tillståndsprövning uppgifter om tillståndssökandens eller dennes ansvariga personers fullgörande av sin skattebetalningsskyldighet och betalningsarrangemangen i anslutning till betalningen av skatter, samt uppgifter om överträdelser av tullagstiftningen eller skattelagstiftningen, om dessa är en förutsättning för beviljande av tillstånd.
2.1.5
Behov och användning av inkomstuppgifter i polisens verksamhet
Bestämmelser om polisens arbetsuppgifter finns i polislagen (872/2011). Polisens uppgift är bl.a. att trygga rätts- och samhällsordningen, skydda den nationella säkerheten, upprätthålla allmän ordning och säkerhet samt att förebygga, avslöja och utreda brott och föra brott till åtalsprövning.
Polisen ska dessutom sköta uppgifter i samband med bl.a. tillståndsförvaltningen och andra uppgifter som uttryckligen föreskrivs i lag samt inom ramen för sina uppgifter ge var och en den hjälp som han eller hon behöver. Bestämmelser om polisens uppdrag inom förundersökning av brott finns i förundersökningslagen, om uppdrag vid användning av tvångsmedel i tvångsmedelslagen och om uppdrag vid föreläggande av böter i lagen om föreläggande av böter och ordningsbot (754/2010).
Bestämmelser om arbetsuppgifterna för centralen för utredning av penningtvätt vid Centralkriminalpolisen, vilka omfattar bl.a. förhindrande, avslöjande och utredning av penningtvätt och finansiering av terrorism och att föra sådana ärenden till undersökning, finns i lagen om centralen för utredning av penningtvätt (445/2017).
Inom polisväsendet används inkomstuppgifterna på olika sätt, framför allt för förhindrande, avslöjande och utredning av brott samt utfärdande av bötes- och straffyrkande. Uppgifterna inhämtas från tillgängliga källor beroende på fallet, vanligtvis för enskilda fall. Centralen för utredning av penningtvätt får också massutlämnade uppgifter från Skatteförvaltningen genom fullgöranderapporter för mottagna anmälningar i anslutning till utredning av fall av grå ekonomi och återställande av vinning av brott. Vid centralen används inkomstuppgifter också i bedömningen av medel som eventuellt har sitt ursprung i brottslig verksamhet i anmälda affärstransaktioner, utifrån obalans mellan transaktionernas omfattning och personens inkomstnivå.
Bestämmelser om polisens rätt att få information av myndigheter finns i 4 kap. 2 § 1 mom. i polislagen, enligt vilket polisen oberoende av tystnadsplikten på begäran av en polisman som hör till befälet har rätt att för tjänsteuppdrag avgiftsfritt få behövlig information och handlingar av myndigheter och sammanslutningar som tillsatts för att sköta offentliga uppgifter, om inte överlämnande av informationen eller handlingarna till polisen eller användning av informationen som bevis uttryckligen har förbjudits eller begränsats i lag.
Enligt 4 kap. 3 § 1 mom. i polislagen har polisen oberoende av att en sammanslutnings medlemmar, revisorer, verkställande direktör, styrelsemedlemmar eller arbetstagare är bundna av företags-, bank- eller försäkringshemlighet på begäran av en polisman som hör till befälet rätt att få information som behövs för att förhindra eller utreda brott. Om ett viktigt allmänt eller enskilt intresse kräver det har polisen motsvarande rätt att få information som behövs vid polisundersökning enligt 6 kap. i polislagen. Med polisundersökning avses annan undersökning som polisen enligt lag ska företa än förundersökning med anledning av brott.
I 4 § i lagen om centralen för utredning av penningtvätt föreskrivs det om centralens rätt att av myndigheter, sammanslutningar som har ålagts en offentlig uppgift och rapporteringsskyldiga få uppgifter som är nödvändiga för förhindrande och utredning av penningtvätt och av finansiering av terrorism trots bestämmelserna om hemlighållande av uppgifter om företagshemligheter eller uppgifter om en enskild persons, sammanslutnings eller stiftelses ekonomiska förhållanden, ekonomiska ställning eller beskattningsuppgifter.
I 16 § i lagen om behandling av personuppgifter i polisens verksamhet (616/2019) föreskrivs om polisens rätt att få uppgifter ur vissa register och informationssystem. Utöver vad som föreskrivs annanstans i lag har polisen enligt bestämmelsen trots sekretessbestämmelserna rätt att ur de i bestämmelsen avsedda registren genom en teknisk anslutning eller som en datamängd få information för att utföra sina uppgifter och föra sina personregister, på det sätt det avtalas om tillvägagångssättet med den personuppgiftsansvarige.
2.1.6
Migrationsförvaltningens behov och användning av inkomstuppgifter
Bestämmelser om Migrationsverket finns i lagen om Migrationsverket (156/1995). Enligt 2 § i lagen handlägger och avgör Migrationsverket de ärenden i fråga om utlänningar och finskt medborgarskap som hör till verkets arbetsuppgifter enligt lag. Bestämmelser om Migrationsverkets arbetsuppgifter finns bl.a. i utlänningslagen (301/2004), i medborgarskapslagen (359/2003), i lagen om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för säsongsanställning (907/2017), nedan säsongarbetslagen, i lagen om villkor för inresa och vistelse för tredjelandsmedborgare inom ramen för företagsintern förflyttning av personal (908/2017), nedan ICT-lagen, eller i lagen om villkoren för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse på grund av forskning, studier, praktik och volontärarbete (719/2018), nedan forskar- och studerandelagen.
Till Migrationsverkets arbetsuppgifter enligt ovannämnda lagar hör till en väsentlig del beslutsfattande och övervakning i anslutning till utlänningars inresa, utresa och vistelse i landet. För denna verksamhet använder Migrationsverket uppgifter om inkomster och anställningsförhållande på många sätt. Vid beslutsfattande enligt utlänningslagen används inkomstuppgifter t.ex. för att bedöma inkomsternas tillräcklighet hos en sökandes familjemedlem vid ansökan om familjeåterförening, vid bedömning av förutsättningarna för att bevilja uppehållskort och registrera unionsmedborgares uppehållsrätt samt vid bedömning av en persons ekonomiska situation och band till Finland genom företagsverksamhet eller arbete i samband med helhetsbedömningen för avlägsnande ur landet. Vid tillståndsförfarande, förnyelse av tillstånd eller bedömning av uppfyllande av villkoren för beviljande av fortsatt eller permanent tillstånd enligt säsongarbetslagen, ICT-lagen samt forskar- och studerandelagen behövs inkomstuppgifter och vid sidan av dessa även uppgifter om anställningsförhållande då man utreder t.ex. arbetsgivaren, anställningsförhållandets existens eller villkoren i anställningsförhållandet. Bestämmelser om beviljande av tillstånd finns i utlänningslagen. Migrationsverket använder uppgifter om inkomster och anställningsförhållande också vid tillsynen över iakttagandet av bestämmelserna i utlänningslagen enligt 212 § i utlänningslagen.
Migrationsverket fattar med stöd av medborgarskapslagen beslut om förvärv, behållande och förlust av finskt medborgarskap samt om bestämmande av medborgarskapsstatus. Inkomstuppgifterna behövs vid bedömning av inkomsternas laglighet i samband med ansökan om medborgarskap enligt 13 § i medborgarskapslagen.
Bestämmelser om arbets- och näringsbyråns samt närings-, trafik- och miljöcentralens (nedan NTM-centralen) arbetsuppgifter i anslutning till migrationsförvaltning finns i utlänningslagen. Arbets- och näringsbyrån fattar delbeslut på ansökan om uppehållstillstånd för arbetstagare enligt 73 § i lagen, vilket baserar sig på en prövning där man ska utföra de åtgärder som föreskrivs i bestämmelsen. NTM-centralen fattar för sin del delbeslut på ansökan om uppehållstillstånd för företagare enligt 76 § i lagen, där man säkerställer att företagsverksamheten har förutsättningar att vara lönsam. I båda fallen ska utlänningens försörjning vara tryggad genom förvärvsarbete, företagsverksamhet eller på något annat sätt under den tid som uppehållstillståndet gäller. För att fatta delbeslut behövs uppgifter om inkomster och anställningsförhållande. Efter ett positivt delbeslut beviljar Migrationsverket uppehållstillstånd om de allmänna förutsättningarna för detta uppfylls.
Bestämmelser om Migrationsverkets, liksom arbets- och näringsbyråns samt NTM-centralens rätt att få uppgifter för uppdrag i anslutning till migrationsförvaltningen finns i lagen om behandling av personuppgifter i migrationsförvaltningen (615/2020). Enligt 13 § har Migrationsverket trots sekretessbestämmelserna rätt att för behandlingsändamål enligt 1 § 1 mom. 1–5 punkten för skötseln av uppgifter enligt bl.a. ovannämnda lagar få nödvändiga uppgifter om fysiska och juridiska personer av de aktörer som anges i 4 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999). Behandlingsändamål enligt 1 § 1 mom. 1 punkten i den förstnämnda lagen är behandling av, beslut om och övervakning av utlänningars inresa och utresa samt vistelse och behandlingsändamål enligt 1 punkten är behandling av och beslut i ärenden som gäller förvärv, behållande och förlust av finskt medborgarskap och befrielse från medborgarskap samt bestämmande av medborgarskapsstatus.
Arbets- och näringsbyrån och NTM-centralen har enligt nämnda 13 § en motsvarande rätt att få uppgifter för behandling av, beslut om och övervakning av utlänningars inresa och utresa samt vistelse. Rätten att få uppgifter baserar sig på arbets- och näringsbyråns och NTM-centralens uppdrag att fatta delbeslut om ansökan om uppehållstillstånd för arbetstagare eller företagare.
I 4 mom. 4 och 5 punkten i nämnda 13 § finns dessutom separata bestämmelser om Migrationsverkets rätt att trots sekretessbestämmelserna och avgiftsfritt för skötseln av sina uppgifter av Folkpensionsanstalten och Skatteförvaltningen få behövliga uppgifter om inkomster och förmåner för utredning av misstänkt motstridiga uppgifter eller äktheten i fråga om anställningsförhållanden och familjeband.
2.1.7
Behov och användning av inkomstuppgifter vid rättshjälpsbyråerna och den allmänna intressebevakarens verksamhet
Bestämmelser om ordnandet av rättshjälps- och intressebevakningstjänster finns i lagen om statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt (477/2016). Enligt 1 § ordnar statens rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, som är sex till antalet, rättshjälps- och intressebevakningstjänster som produceras av distriktens rättshjälpsbyråer och intressebevakningsbyråer, om inte något annat följer av 4 §. På Åland produceras ovannämnda tjänster av Ålands rättshjälps- och intressebevakningsbyrå som är en statlig myndighet. I 4 i lagen föreskrivs det om rättshjälps- och intressebevakningsdistriktens möjlighet att enligt de förutsättningar som föreskrivs i bestämmelsen köpa rättshjälps- och intressebevakningstjänster, om detta behövs med hänsyn till den regionala tillgången på sådana tjänster eller av någon annan anledning. Tjänster får köpas hos sådana producenter som har tillräckligt kunnande och tillräckliga resurser för uppdraget och vars övriga uppgifter eller verksamhetens art eller syfte inte äventyrar en opartisk och korrekt skötsel av rättshjälpen eller intressebevakningen.
Bestämmelser om ekonomi- och skuldrådgivningen finns i lagen om ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning (813/2017), där den rådgivning som avses också ges vid rättshjälpsbyråer i de sex rättshjälps- och intressebevakningsdistrikten samt Ålands rättshjälps- och intressebevakningsbyrå, om inte dessa köper rådgivningstjänster med stöd av 5 § i nämnda lag.
Rättshjälp
Bestämmelser om rättshjälpens innehåll och förutsättningarna för att beviljas rättshjälp finns i rättshjälpslagen (257/2002). Den som behöver sakkunnig hjälp i en rättslig angelägenhet och som på grund av sin ekonomiska ställning inte själv kan betala utgifterna för att sköta saken beviljas rättshjälp med statlig finansiering. Rättshjälpen omfattar juridisk rådgivning och behövliga åtgärder samt biträdande i domstol och hos andra myndigheter och befrielse från vissa kostnader i samband med behandlingen av ett ärende, så som bestäms i lagen i fråga.
Sökandens ekonomiska ställning bedöms på basis av de tillgångar som sökanden månatligen har att förfoga över (disponibla medel) och förmögenheten. De disponibla medlen räknas ut på basis av månatliga inkomster, nödvändiga utgifter och underhållsskyldighet för sökanden och maken eller den som lever med sökanden under äktenskapsliknande förhållanden eller i ett registrerat parförhållande. I vissa fall bestäms rättshjälpen endast utifrån sökandens egna ekonomiska ställning. Rättshjälp beviljas den vars disponibla medel och förmögenhet inte överstiger ett belopp som närmare fastställs genom förordning av statsrådet.
Vid rättshjälpsbyråerna görs årligen omkring 50 000–60 000 beslut om rättshjälp och fastställs omkring 4 000–5 000 ekonomiska utredningar.
Bestämmelser om rättshjälpsbyråns rätt att få uppgifter finns i 10 § i rättshjälpslagen. Statliga och kommunala myndigheter samt pensions- och försäkringsanstalter som avses i bestämmelsen är skyldiga att på begäran av rättshjälpsbyrån trots sekretessbestämmelserna lämna denna sådana uppgifter som de förfogar över och som är nödvändiga för rättshjälpsbyrån på grund av dess lagstadgade uppgifter att utreda om en sökande på basis av sin ekonomiska ställning är berättigad till rättshjälp.
Ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning
Med stöd av 1 § 2–4 punkten i lagen om ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning bistår rådgivningen bl.a. privatpersoner med ekonomiplanering, utreder möjligheterna att lösa problemen i en gäldenärs ekonomi och hjälper gäldenären att utreda möjligheterna till förlikning med fordringsägarna samt hjälper gäldenären att sköta ärenden i anslutning till skuldsanering.
Skötseln av de nämnda arbetsuppgifterna förutsätter att man utreder kundens ekonomiska ställning och får detaljerade och omfattande uppgifter om kunden. Uppgifter som behövs är bl.a. uppgifter om kundens familjeförhållanden, boendeförhållanden, inkomster, utgifter, förmögenhet och skulder. I praktiken är det antingen kunden själv eller ekonomi- och skuldrådgivaren som inhämtar uppgifterna. Skedet då uppgifterna insamlas är ofta arbetskrävande för både kunden och ekonomi- och skuldrådgivaren.
Enligt uppskattningar har ekonomi- och skuldrådgivningen omkring 20 000 nya kunder årligen
Bestämmelser om ekonomi- och skuldrådgivares rätt att få uppgifter finns i 8 § i lagen om ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning. Ekonomi- och skuldrådgivare samt personer som biträder dem har rätt att trots sekretessbestämmelserna av Folkpensionsanstalten och Skatteförvaltningen få uppgifter som är nödvändiga för skötseln av deras arbetsuppgifter enligt 1 § 1 mom. 2–4 punkten i denna lag. De har rätt att få uppgifterna också genom teknisk anslutning. Rätten att få uppgifter ska meddelas kunden på förhand.
Ekonomi- och skuldrådgivare och personer som biträder dem har dessutom, trots sekretessbestämmelserna, rätt att med hjälp av en teknisk anslutning avgiftsfritt av andra myndigheter, företag och sammanslutningar få information som är nödvändig för skötseln av de uppgifter som anges i 1 § 1 mom. 2–4 punkten i lagen, om klienten har gett sitt samtycke till detta.
Allmän intressebevakning
Bestämmelser om den allmänna intressebevakarens arbetsuppgifter finns i lagen om förmyndarverksamhet (442/1999). Syftet med förmyndarverksamheten är att bevaka de personers intressen och rätt som på grund av omyndighet, sjukdom eller frånvaro eller av någon annan orsak inte själva kan sköta sina ekonomiska angelägenheter. En omyndigs ekonomiska och andra angelägenheter som avses i denna lag sköts av en intressebevakare. I sitt arbete behöver intressebevakaren omfattande uppgifter om huvudmannens ekonomiska situation, såsom inkomster.
Vid intressebevakningsbyråerna sköts årligen ekonomiska ärenden för nästan 40 000 huvudmän. Dessutom sköts omkring 4 000 huvudmäns ärenden av köptjänstproducenter inom allmän intressebevakning.
Intressebevakarens rätt att få uppgifter som behövs för uppdraget baserar sig på 89 § 1 mom. i lagen om förmyndarverksamhet, enligt vilken intressebevakaren i ärenden som hör till uppdraget har rätt att få de uppgifter som huvudmannen själv har rätt till, om inte något annat bestäms särskilt. Enligt motiveringen till bestämmelsen (RP 146/1998) är den förtydligande. Enligt motiveringen kan intressebevakaren anses ha nämnda rätt att få uppgifter också utan någon uttrycklig bestämmelse om saken, på den grunden att intressebevakaren är sin huvudmans laglige företrädare i de ärenden som intressebevakaruppdraget omfattar Huvudmannens rätt att få uppgifter om sig själv baserar sig i synnerhet på bestämmelserna om partsoffentlighet i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet. Separata bestämmelser om inkomsttagarens rätt att ta del av uppgifter om sig själv i inkomstregistret via inkomstdatasystemets e-tjänst finns i 15 § i lagen om inkomstdatasystemet.
2.1.8
Behov och användning av inkomstuppgifter i delgivningsuppdrag enligt lagen om stämningsmän
Bestämmelser om stämningsmännens uppgifter finns i lagen om stämningsmän (505/1986). Stämningsmän på tjänstens vägnar är enligt 1 § förmännen för stämningsmännen och stämningsmännen, som är anställda hos domstolsväsendet, samt utsökningsöverinspektörerna som är anställda hos utsökningsverket. Enligt 3 § ska stämningsmän inom sitt verksamhetsområde på begäran av myndigheter eller enskilda delge domstolars eller annan myndigheters beslut samt stämningar, kallelser, meddelanden och andra handlingar.
För att sköta sitt delgivningsuppdrag behöver stämningsmännen uppgifter för att nå de personer som är föremål för delgivningen. I synnerhet uppgifter som hänför sig till personens arbetsgivare och anställningsförhållande samt arbetsgivarens kontaktuppgifter samt beroende på fallet också andra uppgifter som behövs för meddelandet är relevanta. Begäranden om nödvändiga uppgifter görs bl.a. till Pensionsskyddscentralen, årligen omkring 5 500, då delgivningsmottagaren inte har nåtts på den officiella adressen.
Bestämmelser om andra som har rätt att verkställa delgivning finns i 6 § 1 mom. i lagen om stämningsmän, enligt vilket följande är berättigade att, så som en stämningsman, verkställa stämning och delgivning:
1) en polisman, åklagare, häradsfogde, en polis eller en av polisväsendet utsedd tjänsteman, gränsbevakningsman, anhållningsberättigad tullman eller till uppgiften förordnad annan tullman samt tingsnotarie,
2) en tjänsteman som har förordnats till det av chefen för en domstol eller en polisinrättning och som är anställd vid myndigheten i fråga,
3) en fängelsedirektör eller en tjänsteman vid ett fängelse som förordnats till det av en fängelsedirektör, när en myndighet begär det och den som ska stämmas eller ta emot delgivningen är en fånge,
4) inom försvarsmakten en tjänsteman som förordnats till det av kommendören för en truppavdelning eller en med denne jämställbar förman, när en myndighet begär det och den som ska stämmas eller ta emot delgivningen är en person som avses i 45 kap. i strafflagen, samt
5) vid finska beskickningar en av utrikesministeriet till uppgiften befullmäktigad honorärkonsul eller person som arbetar vid beskickningen.
Bestämmelser om rätten att få uppgifter hos stämningsmän och andra som har rätt att verkställa delgivning finns i 4 a § i lagen om stämningsmän. Enligt 1 mom. är dessa utan kostnad och trots sekretessbestämmelserna berättigade att av myndigheter, samfund som sköter offentliga uppdrag samt inrättningar eller samfund som bedriver televerksamhet eller postförmedling få nödvändiga adress- och telefonuppgifter samt annan behövlig kontaktinformation om den person eller det samfund som delgivningen gäller, om uppgifterna behövs för att verkställa delgivningen.
2.1.9
Behov och användning av inkomstuppgifter vid Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet
Bestämmelser om Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet finns i lagen om Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (71/2007). Till dess uppdrag hör enligt 1 § bl.a. att ha hand om genomförandet av det statliga stöd som beviljas för byggande, förvärv och ombyggnad av bostäder samt av statliga bidrag och borgen i anslutning till boendet.
Enligt 10 § i lagen om reparationsunderstöd för bostadsbyggnader och bostäder (1087/2016), nedan reparationsunderstödslagen, är Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet statsbidragsmyndighet i fråga om understöd som avses i lagen. Enligt 2 § i lagen får understödet användas för installation av hiss i efterhand i befintliga flervåningshus och undanröjande av hinder för tillgänglighet i bostadsbyggnader med stöd av 1 mom., för reparation av bostäder för äldre eller för personer med funktionsnedsättning i syfte att främja deras möjligheter att bo hemma med stöd av 2 mom. och för kostnader för undersökningar av bostadsbyggnaders eller bostäders skick samt kostnader för planering av ombyggnad med stöd av 3 mom.
På de understöd som avses i reparationsunderstödslagen tillämpas dessutom statsunderstödslagen (688/2001), om inte något annat föreskrivs i reparationsunderstödslagen. I statsunderstödslagen föreskrivs det bl.a. om statsbidragsmyndighetens tillsynsuppgift.
Vid beviljande av understöd för reparation av bostäder för äldre eller för personer med funktionsnedsättning i syfte att främja deras möjligheter att bo hemma, ska enligt 8 § om behovsprövning i reparationsunderstödslagen sökandens hushåll socialt samt på grund av ringa inkomster och förmögenhet bedömt som en helhet vara i en sådan situation att understödet behövs för att reparationerna eller åtgärderna ska kunna genomföras.
I 4 § i statsrådets förordning om reparationsunderstöd för bostadsbyggnader och bostäder (1373/2016) föreskrivs det om månatliga inkomstgränser, enligt vilka hushållets inkomster anses vara ringa om de underskrider dessa när understöd beviljas för ovan avsedda ändamål.
Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet ska då vid behandlingen av ansökan om reparationsunderstöd utreda det sökande hushållets fasta inkomster per månad för beviljande av understöd. Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet behöver inkomstuppgifter i synnerhet för behandling och beviljande av understöd för reparation av bostäder för äldre och för personer med funktionsnedsättning.
Antalet ansökningar om understöd för reparation av bostäder för äldre och för personer med funktionsnedsättning var 1 113 år 2019 och 892 år 2020.
Rätten för Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet att få uppgifter baserar sig på 11 § i reparationsunderstödslagen och 31 § i statsunderstödslagen. Enligt 11 § i reparationsunderstödslagen tillämpas på Finansierings- och utvecklingscentralen för boendets rätt att få uppgifter från en annan myndighet 31 § i statsunderstödslagen, enligt vilken Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet med stöd av 2 mom. i egenskap av statsbidragsmyndighet har rätt att utan hinder av sekretessbestämmelserna av andra myndigheter, t.ex. Skatteförvaltningen, få upplysningar som är nödvändiga för skötseln av sina arbetsuppgifter om bl.a. sökandens och mottagarens ekonomiska ställning samt sökandens och mottagarens offentliga stöd.
2.1.10
Kommunernas och samkommunernas rätt att få uppgifter ur inkomstregistret
Kommuner och samkommuner har enligt 13 § 1 mom. 18 och 19 punkten i lagen om inkomstdatasystemet rätt att få uppgifter ur inkomstregistret för bestämmande av de klientavgifter som avses i lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (734/1992) och i lagen om klientavgifter inom småbarnspedagogiken (1503/2016), för bestämmande av värdet på de servicesedlar som avses i lagen om servicesedlar inom social- och hälsovården (569/2009) och i lagen om småbarnspedagogik (540/2018) samt för att tillgodose rätten att få uppgifter enligt lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården (812/2000).
Kommunerna och samkommunerna behöver klientens inkomstuppgifter när det handlar om att fastställa inkomstrelaterade klientavgifter och värdet på servicesedlar. I 14 a § i lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården föreskrivs det om kommunala myndigheters rätt att trots sekretessbestämmelserna få uppgifter som är nödvändiga vid bestämmandet av klientavgiften av de myndigheter och aktörer som avses i bestämmelsen. Enligt 7 § 3 mom. i lagen om servicesedlar inom social- och hälsovården tillämpas i fråga om myndigheternas rätt att få uppgifter och utredningar som behövs för att bestämma värdet på en inkomstrelaterad servicesedel vad som i 14 a § i lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården föreskrivs om myndigheternas rätt att få uppgifter för att klientavgifter ska kunna fastställas.
Med stöd av 21 § i lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården kan en socialvårdsmyndighet av skattemyndigheterna och Folkpensionsanstalten få nödvändiga uppgifter som avses i 20 § ur dessas personregister för utredning av behovet av socialvård, för ordnande av socialvård och tillhörande åtgärder samt för kontroll av uppgifter som meddelats myndigheterna. Dessa uppgifter kan vara t.ex. klientens inkomstuppgifter.
2.1.11
Medlemsantal och arbetsuppgifter för Inkomstregisterenhetens samarbetsgrupp
Bestämmelser om den samarbetsgrupp som finns till stöd för Inkomstregisterenhetens verksamhet och som förvaltar inkomstdatasystemet och tillsammans med Skatteförvaltningen ansvarar för dess funktion och informationssäkerhet finns i 19 § i lagen om inkomstdatasystemet. Enligt 1 mom. behandlar samarbetsgruppen riktlinjerna för utvecklingen och verksamheten i fråga om inkomstdatasystemet samt samarbetet mellan prestationsbetalare, uppgiftsanvändare och Inkomstregisterenheten i de uppdrag som hänför sig till förvaltning och utveckling av inkomstdatasystemet.
Enligt 2 mom. ska samarbetsgruppen dessutom utvärdera de förfaranden som tillämpas i fråga om sådana administrativa påföljder som beror på försummelser av skyldigheten att lämna uppgifter till inkomstregistret och som omfattas av Skatteförvaltningens behörighet och de förfaranden som tillämpas vid påförande av dessa påföljder samt behandla behoven av att utveckla förfarandena.
Enligt 3 mom. ska samarbetsgruppen även behandla andra uppdrag eller verksamheter som uppgiftsanvändare har och som kan inverka på de uppgifter som förs in i inkomstregistret och på i vilken mån de kan utnyttjas samt sådana planer som anknyter till Inkomstregisterenhetens uppdrag och funktionerna i inkomstdatasystemet.
Bestämmelser om samarbetsgruppens medlemsantal och sammansättning finns i 4 mom. Samarbetsgruppen har en ordförande och högst tolv andra medlemmar, som finansministeriet på framställning av Inkomstregisterenheten utser för viss tid, dock högst fyra år. En av medlemmarna ska utses av Skatteförvaltningen, en av Folkpensionsanstalten och en av Pensionsskyddscentralen. Vidare ska åtminstone en medlem företräda prestationsbetalarna och åtminstone en inkomsttagarna.
I 21 § i lagen föreskrivs det om rapportering om Inkomstregisterenhetens verksamhet. Enligt 1 mom. ska Inkomstregisterenheten årligen lämna samarbetsgruppen en verksamhetsberättelse och enligt 2 mom. ska enheten göra upp en verksamhets- och ekonomiplan för det följande året och en utvecklingsplan som omfattar de tre följande åren. Enligt 3 mom. ska utlåtande om berättelsen och om planerna begäras av uppgiftsanvändarna.