1
Nuläge
Enligt lagen om fordonstrafikregistret (541/2003) är Trafiksäkerhetsverket den registeransvarige för fordonstrafikregistret. I registret registreras det uppgifter om fysiska och juridiska personer som äger eller innehar fordon. I lagen föreskrivs det om de basuppgifter som ska registreras om fysiska och juridiska personer, om de uppgifter som behövs med tanke på registrets användningsändamål och om registrering av känsliga uppgifter.
Utöver personuppgifter registreras i stor omfattning i registret fordonsuppgifter, t.ex. fordonets tekniska data och identifieringsuppgifter, uppgifter om besiktning och godkännande, uppgifter som gäller registrering, försäkringar, användningsändamål och tillfällig användning, uppgifter om inteckningar samt uppgifter om beskattning och utsökning.
Fordonstrafikregistret får uppgifter från många myndigheter, bland annat Befolkningsregistercentralen, justitieförvaltningen, utsökningsmyndigheterna, polisen och Tullen. Dessutom fås uppgifter från andra än myndigheter, exempelvis fordonets tillverkare eller importör, Trafikförsäkringscentralen, trafikförsäkringsbolag, förarexamensmottagare och besiktningsförrättare.
Genom den nya lagen om registrering av fordon (175/2015) och de ändringar (176/2015) som 2015 gjordes i fordonslagen (1090/2002) utvidgades möjligheten till elektronisk registrering av fordon. Genom att ändra lagen om fordonstrafikregistret kan förfarandena för elektronisk registrering effektiviseras ytterligare.
Enligt 64 § 3 mom. i fordonslagen kan registreringsanmälan göras via den elektroniska tjänst som tillhandahålls av den som utför registreringen. Enligt den lagen är Trafiksäkerhetsverket och en i 2 § 1 mom. i lagen om registrering av fordon avsedd avtalsregistrerare de som utför registreringar. Den som gör registreringsanmälan eller dennes ombud kan också lämna in registreringsanmälan personligen till en avtalsregistrerare.
Med utgångspunkt i god kundservice och kostnadseffektivare verksamhetsmodeller ska det vara möjligt att i alla situationer göra elektroniska registreringsanmälningar också med stöd av ett befullmäktigande. För närvarande kan registreringsanmälningar göras med befullmäktigande vid personärenden. Befullmäktigandet kan fastställas genom en anteckning i registreringsbevisets del II eller i ett annat registreringsdokument. Dessutom kan företag använda befullmäktigande i e-tjänster genom att använda Skatteförvaltningens Katso-identifikation, som skapats för företag och genom vilken de kan identifiera sig i myndigheternas e-tjänster.
För privatpersoner har elektronisk registrering med befullmäktigande ännu inte varit tekniskt möjligt, eftersom det inte finns något system för elektronisk verifiering av befullmäktigandet. Den nya lagen om förvaltningens gemensamma stödtjänster för e-tjänster trädde dock i kraft den 15 juli 2016. Enligt 3 § 1 mom. 6 punkten i den lagen omfattar stödtjänsterna för e-tjänster en behörighetstjänst som tillhandahåller användarorganisationen uppgifter om personens handlingsbehörighet och behörighet eller andra viljeyttringar. Enligt 4 § 1 mom. i samma lag produceras och utvecklas tjänsten av Befolkningsregistercentralen. I fortsättningen kan information om kundens rätt att handla med stöd av ett befullmäktigande fås elektroniskt via Be-folkningsregistercentralens tjänst.
Vid personärenden kan befullmäktigandet fastställas efteråt. I dokumenten kan man åt-minstone kontrollera om anmälan har lämnats av en befullmäktigad och den befullmäktigades namn. För närvarande kan inte den befullmäktigades namn och personbeteckning registreras i fordonstrafikregistret, så vid elektronisk registrering finns det ingen anteckning om den befullmäktigade. Informationen om en registreringsanmälan som gjorts med befullmäktigande och uppgifterna om den befullmäktigade ska antecknas i registret, så att det vid behov efteråt är möjligt att reda ut vem som med befullmäktigande gjorde anmälan. Möjligheten att anteckna uppgifter om den befullmäktigade i fordonstrafikregistret innebär att även privatpersoner kan använda en befullmäktigad i Trafiksäkerhetsverkets och avtalsregistrerarnas e-tjänster sedan när detta tekniskt är möjligt.
Avsikten är att registren inom transportsektorn i fortsättningen ska föras av Trafiksäkerhetsverket. Enligt 49 § 3 mom. 4 punkten i vägtrafiklagen förordnar Trafiksäkerhetsverket eller polisen att leda trafiken vid specialtransporter. Ursprungligen förordnades ledningen av trafiken vid specialtransporter av Vägförvaltningen. Den 1 januari 2010 överfördes uppgiften till Trafikverket och i juli samma år till Trafiksäkerhetsverket. Sedan dess har Trafiksäkerhetsverket haft hand om alla uppgifter som gäller utbildning till och beviljande av rättigheter för vägtransportledare för specialtransporter. Fram till mars 2014 upprätthölls registret över vägtransportledare för specialtransporter av Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland (SPEK). Då övergick i praktiken också registerföringen till Trafiksäkerhetsverket.
Anvisningen om utbildningen till vägtransportledare för specialtransporter (Liikenneviraston ohjeita 5/2010, på finska), som ursprungligen utarbetades vid Vägförvaltningen och sedan uppdaterades av Trafikverket och för närvarande tillämpas av Trafiksäkerhetsverket, innehåller anvisningar om registerföringen. Uppgifter om kurser för vägtransportledare för specialtransporter och om personer som har fått vägtransportledarrättigheter samt om de personer som är utbildade specialtransportutbildare och som har fått utbildarrättighet registreras. För närvarande föreskrivs ingenting om det berörda registret i lag. Trafiksäkerhetsverket bör få behörighet att registrera uppgifter om vägtransportledare för specialtransporter i fordonstrafikregistret.
Vid ingången av 2016 överfördes behörigheten att bevilja körkort och vissa tillstånd som krävs av förare i vägtrafiken från polisen till Trafiksäkerhetsverket. Enligt körkortslagen (386/2011) ska Trafiksäkerhetsverket bevilja och förnya körkort och de ovan avsedda tillstånden från och med ingången av 2016. I samband med att beviljandet överfördes var målsättningen att utveckla körkorts- och tillståndsförfarandena, bland annat genom att ge möjlighet till mer omfattande samanvändning av ett fotografi för att minska kostnaderna för körkort och tillstånd.
Enligt 31 § i körkortslagen ska körkortet överensstämma med körkortsmodellen enligt bilaga I till direktiv 2006/126/EG om körkort. På körkortet ska det finnas ett fotografi av innehavaren. Enligt 10 § 1 mom. 2 punkten i körkortslagen ska fotografiet uppfylla kraven på passfotografi, med undantag av kravet att fotografiet får vara högst sex månader gammalt. Som fotografi för kortet kan man också använda ett fotografi som tidigare har förts in i fordonstrafikregistret. Fotografiet för körkortet får vara taget högst 15 år tidigare.
I fråga om andra tillstånd som krävs av förare i vägtrafik ska det på körtillståndet för taxiförare och på yrkeskompetenskortet för förare av tunga fordon finnas ett fotografi av innehavaren. Bestämmelser om fotografiet för körtillståndet för taxiförare finns i statsrådets förordning om yrkeskompetens för taxiförare (825/2009). Yrkeskompetenskortet för förare av tunga fordon baserar sig på Europeiska unionens lagstiftning. I 18 § i lagen om yrkeskompetens för lastbils- och bussförare (273/2007) föreskrivs det att kortet ska motsvara den modell som finns i bilaga II till Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/59/EG. Bestämmelser om fotografiet finns i 9 § i statsrådets förordning om yrkeskompetens för lastbils- och bussförare (640/2007).
I praktiken innebär en större samanvändning av ett fotografi att passfotografier används på körkort och andra ovannämnda tillstånd. I 4 § i lagen om fordonstrafikregistret finns det bestämmelser om vilka uppgifter som i fråga om fysiska personer får föras in i registret. Till dessa uppgifter hör också ett fotografi och ett namnteckningsprov av personen.
I 19 § i lagen om behandling av personuppgifter i polisens verksamhet (761/2003) föreskrivs det om utlämnande av information ur polisens personregister. Enligt 1 mom. 1 punkten får till Trafiksäkerhetsverket lämnas ut de uppgifter som avses i 11 § 1 mom. 5 punkten i lagen om fordonstrafikregistret. För närvarande innehåller den nämnda 5 punkten inga bestämmelser om rätt att som överförbar information få fotografier eller namnteckningsprov som förts in i polisens informationssystem.
Den berörda 5 punkten i 11 § 1 mom. i lagen om fordonstrafikregistret gäller uppgifter som Trafiksäkerhetsverket kan få av polisen för beviljande av de tillstånd som anges i bestämmelsen. Beviljande av vissa tillstånd, som körtillstånd för taxiförare och undervisningstillstånd, kräver lämplighetsprövning där även personens brottsliga bakgrund beaktas på det sätt som föreskrivs i lag. Avsikten är att de nuvarande förfarandena för strafforder och ordningsbot ska ersättas i enlighet med lagen om föreläggande av böter och ordningsbot (754/2010) med ett nytt domstolsexternt summariskt förfarande för brottmål tidigast den 1 december 2016. I och med det nya förfarandet fås information om brott som begåtts vid framförande av ett motordrivet fordon eller ett släpfordon och straffen till följd av dessa brott och om andra påföljder ur polisens register och inte ur justitieförvaltningens system till den del polisen har förordnat påföljderna. Därför ska bestämmelsen om vilken information som fås av polisen ändras.
För lämplighetsprövning med anknytning till undervisningstillstånd, körtillstånd för taxiförare, trafiklärartillstånd och tillstånd för bilskola behöver Trafiksäkerhetsverket uppgifter om brott. I 11 § 1 mom. finns bestämmelser om de uppgifter som fås av polisen för beviljande av tillstånd. Prövningen kan dock påverkas av uppgifter om brott som inte polisen utan Tullen eller Gränsbevakningsväsendet utreder. Momentet ska ändras så att det innehåller bestämmelser om behövliga brottsuppgifter som fås av förundersökningsmyndigheterna och inte bara av polisen. Ändringen kräver motsvarande ändringar i lagen om behandling av personuppgifter vid gränsbevakningsväsendet (579/2005) och lagen om behandling av personuppgifter inom Tullen (639/2015).
Enligt 20 § 1 mom. i lagen om fordonstrafikregistret har en person rätt att förbjuda att hans eller hennes adressuppgifter lämnas ut per telefon för något annat än de syften som särskilt anges i bestämmelsen. I paragrafens 2 mom. föreskrivs om spärrmarkering. Om en person har grundad anledning att misstänka att hans eller hennes egen eller familjens hälsa eller säkerhet kan komma att hotas, kan Trafiksäkerhetsverket på skriftlig begäran besluta att personuppgifter som gäller honom eller henne inte får lämnas ut till andra än till dem som anges i den berörda bestämmelsen. År 2015 fick Trafiksäkerhetsverket totalt 274 skriftliga ansökningar av detta slag och sammanlagt har cirka 1 300 sådana ansökningar registrerats i registret.
När en spärrmarkering förs in i befolkningsdatasystemet uppdateras fordonstrafikregistret enligt detta. Enligt 36 § 1 mom. i lagen om befolkningsdatasystemet och Befolkningsregistercentralens certifikattjänster (661/2009) kan en spärrmarkering på ansökan göras i befolkningsdatasystemet, om en person har grundad och uppenbar anledning att misstänka att hans eller hennes eller familjens hälsa eller säkerhet är hotad. Uppgifter om hemkommun och bostad samt adress och andra kontaktuppgifter som gäller personen får lämnas ut endast till en myndighet vars rätt att behandla uppgifterna baserar sig på utförande av en arbetsuppgift, en åtgärd eller ett uppdrag som föreskrivs i eller med stöd av lag och som berör personens rättigheter eller skyldigheter. Man ansöker om spärrmarkering hos magistraten.
I praktiken kan medborgarna ansöka om spärrmarkering både i befolkningsdatasystemet och i fordonstrafikregistret. I fordonstrafikregistret finns det cirka 1 300 spärrmarkeringar som har ansökts hos Trafiksäkerhetsverket och ungefär 9 500 spärrmarkeringar som har uppdaterats till fordonstrafikregistret efter att ha förts in i befolkningsdatasystemet. Förfarandet skulle vara enklare och tydligare om man kan ansöka om spärrmarkering endast hos en instans.
2
Målsättning och de viktigaste förslagen
Det föreslås att lagen ändras så att uppgifter om personer som har befullmäktigats av den som gör registreringsanmälan får registreras i fordonstrafikregistret. Då kan man även när registreringen har gjorts utan dokument elektroniskt eller som personärende i situationer där dokument annars inte krävs efteråt granska registreringar som befullmäktigade har gjort. Ändringen främjar användningen av elektroniska registreringstjänster och gör registreringen flexiblare och mera tillförlitlig för medborgarna.
Enligt den föreslagna lagen får man i fortsättningen registrera i fordonstrafikregistret uppgifter om personer som har beviljats rätt att vara vägtransportledare för specialtransporter. I registret antecknas personbeteckning och adress, uppgifter om med godkänt resultat fullgjord utbildning och avlagt prov samt om fortbildning, rättighetens giltighetstid och vägtransportledarkortet. Att registrera de ovannämnda uppgifterna i registret är nödvändigt för uppföljningen av verksamhetsrätten för personer som har fått rättigheten att vara vägtransportledare för specialtransporter. Registeruppgifterna gör det även möjligt att i fortsättningen utveckla uträttandet av ärenden.
Enligt förslaget ska den registeransvarige med samtycke av den som ansöker om körkortstillstånd, körkort eller något annat tillstånd som nämns i lagen ha rätt att för användning på körkortet eller tillståndet få ett passfotografi och namnteckningsprov ur polisens informationssystem. Ändringen ska effektivisera Trafiksäkerhetsverkets körkorts- och tillståndsförfaranden. Den ska också göra det enklare att ansökan om körkort eller något annat tillstånd, eftersom ett nytt fotografi inte behöver lämnas in om ett sådant redan finns i polisens informationssystem.
Lagens bestämmelser om Trafiksäkerhetsverkets rätt att få information av andra myndigheter ska också ändras till följd av förnyelsen av förfarandena för strafforder och ordningsbot. När de nya förfarandena träder i kraft fås information om brott som begåtts vid framförande av ett motordrivet fordon eller ett släpfordon och straffen till följd av dessa brott och om andra påföljder ur polisens register och inte ur justitieförvaltningens system till den del polisen har förordnat påföljderna. Bestämmelserna om uppgifter som fås av polisen ska ändras, så att Trafik-säkerhetsverket kan få de brottsuppgifter som behövs vid beviljande av tillstånd som kräver lämplighetsprövning, t.ex. körtillstånd för taxiförare och undervisningstillstånd.
Enligt den föreslagna lagen ska Trafiksäkerhetsverket ha rätt att för lämplighetsprövning vid beviljande av tillstånd få uppgifter om brott av alla förundersökningsmyndigheter och inte bara av polisen. Rätten att få information ska utvidgas till att omfatta alla förundersökningsmyndigheter, så att Trafiksäkerhetsverket också får information om de brott som Tullen eller Gränsbevakningsväsendet reder ut.
I lagen föreslås också ändringar som gäller begränsning av utlämnandet av uppgifter. I fortsättningen ska en persons rätt att förbjuda att hans eller hennes adressuppgifter lämnas ut omfatta alla former av utlämnande av uppgifter. Enligt gällande lag kan en person endast förbjuda att uppgifter lämnas ut per telefon.
Ur lagen stryks också möjligheten att ansöka om separat spärrmarkering i fordonstrafikregistret. Redan i dagsläget uppdateras fordonstrafikregistret när en spärrmarkering förs in i befolkningsdatasystemet. Det att man kan ansöka om spärrmarkering endast hos magistraten kommer att för medborgaren förtydliga var spärrmarkering söks. Största delen av spärrmarkeringarna i registret kommer redan nu direkt från befolkningsdatasystemet. Genom ändringen avlägsnas överlappande funktioner hos myndigheterna. På motsvarande sätt som i gällande lag utvidgas spärrmarkeringen i fordonstrafikregistret till att också gälla personen namn, så att ett fordon utifrån registreringsnumret inte kan knytas till fordonets ägare eller innehavare om denne är spärrmarkerad.
4
Beredningen av propositionen
4.1
Remissyttranden och hur de har beaktats
Utlåtande om propositionen har begärts av justitieministeriet, finansministeriet, social- och hälsovårdsministeriet, arbets- och näringsministeriet, inrikesministeriet, försvarsministeriet, Trafiksäkerhetsverket, Trafikverket, Gränsbevakningsväsendet, Tullen, Patent- och registerstyrelsen, Befolkningsregistercentralen, Dataombudsmannens byrå, Polisstyrelsen, Trafikförsäkringscentralen, Konkurrens- och konsumentverket, Privata Besiktningsställenas Förbund rf, A-Katsastus Oy, K1 Katsastajat Oy, Autoalan Keskusliitto ry, Automobilförbundet rf, Finlands Transport och Logistik SKAL rf, Linja-autoliitto ry, Suomen Taksiliitto ry, Autokatsastajat AK ry, Bilimportörerna rf, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry, A-Vakuutus Oy, Pohjola Försäkring Ab, Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennia, If Skadeförsäkringsbolag Ab, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö – Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland ry, specialtransportexperter vid närings-, trafik- och miljöcentralerna samt Suomen Erikoiskuljetusten Liikenteenohjaajat SEKLI ry.
På begäran om utlåtande svarade finansministeriet, social- och hälsovårdsministeriet, arbets- och näringsministeriet, inrikesministeriet, försvarsministeriet, Trafiksäkerhetsverket, Gränsbevakningsväsendet, Tullen, Patent- och registerstyrelsen, Befolkningsregistercentralen, Dataombudsmannens byrå, Polisstyrelsen, Trafikförsäkringscentralen, Konkurrens- och konsumentverket, Finlands Transport och Logistik SKAL rf, Linja-autoliitto ry, Suomen Taksiliitto ry, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry och Suomen Erikoiskuljetusten Liikenteenohjaajat SEKLI ry.
Överlag ansåg remissinstanserna att de övergripande målen i propositionen kan understödas. Flera remissinstanser ansåg att lagändringarna främjar ibruktagandet av digitala tjänster och fullskaligare nyttjande av elektronisk information än tidigare.
Trafikförsäkringscentralen lyfte i sitt utlåtande fram de positiva effekterna av lagen om registrering av fordon på tillgången på registreringstjänster och på kolavtrycket.
Såväl Linja-autoliitto ry som Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry såg det som en bra sak att den registeransvarige för fordonstrafikregistret vid beviljande av körkort och andra tillstånd som krävs i vägtrafiken ska ha rätt att få passfotografier och namnunderteckningsprov ur polisens informationssystem. Auto- ja Kuljetusalan Työtekijäliitto AKT ry framhåller i sitt utlåtande särskilt nyttan ur lönsamhetsperspektiv för yrkesförarna, eftersom lagändringen sänker ansökningskostnaderna för tillstånd och kort som yrkesförarna ofta måste förnya.
Suomen Erikoiskuljetusten Liikenteenohjaajat SEKLI ry konstaterade i sitt utlåtande att propositionen innebär en efterlängtad förbättring. Lagändringen förbättrar påtagligt myndigheternas möjligheter att övervaka skötseln av ärenden som har anknytning till registret. Särskilt stor blir nyttan av ett register över vägtransportledare för specialtransporter som är uppdaterat, tillförlitligt och lätt att kontrollera för den ledande vägtransportledare som ska kontrollera att de övriga som deltar i specialtransporten har giltiga tillstånd att delta i den.
Dataombudsmannens byrå fäste i sitt utlåtande uppmärksamhet vid motiveringarna till 3 § när det gäller registrering av uppgifter om vägtransportledare för specialtransporter i registret. Dessutom fäste dataombudsmannens byrå uppmärksamhet vid det föreslagna 20 § 3 mom., som gällde vidare utlämning av uppgifter som omfattas av spärrmarkering och underrättande av begränsningen för dem. Dataombudsmannens byrås utlåtande har beaktats i förslaget. Motiveringarna till 3 § har förtydligats och den punkt i 20 § 3 mom. som betraktades som problematisk har strukits.