1
Lagförslag
1.1
Lag om upphävande av lagen om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården
1 §. I paragrafen föreskrivs det att lagen om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården upphävs.
2 §. Avsikten är att lagen ska träda i kraft så snart som möjligt.
Övergångsbestämmelsen i den föreslagna paragrafens 2 mom. är en informativ hänvisningsbestämmelse. I samband med överföringen av dagvårdsförvaltningen togs i den då gällande lagen om barndagvård (36/1973) in en 4 a § (909/2012) enligt vilken man på behörighetsvillkoren för personal inom barndagvården ska tillämpa lagen om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården samt de bestämmelser som utfärdats med stöd av den, sådana de lyder den 1 januari 2013. Genom bestämmelsen säkerställdes det att ställningen för klienterna och personalen inom dagvården inte ändras i och med överföringen av dagvårdsförvaltningen. En avsikt var att socialvårdslagstiftningen tillämpas på dagvården i tillämpliga delar till dess att den nya lagen om småbarnspedagogik beretts och trätt i kraft. En avsikt var också att säkerställa att de lagstiftningsändringar som görs inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde inte påverkar dagvården som överfördes till undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde. Dagvården (småbarnspedagogiken) betraktas inte efter det att den överfördes från det ena förvaltningsområdet till det andra som sådan socialvård som avses i socialvårdslagen. Enligt förslaget ska på yrkesutbildad personal inom småbarnspedagogiken även i fortsättningen tillämpas lagen om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården och tillsynen över dem ska skötas som en del av organisationstillsynen.
1.2
Lag om upphävande av den ännu gällande 10 § i den upphävda socialvårdslagen
När den nya socialvårdslagen (1301/2014) trädde i kraft förblev den upphävda socialvårdslagens 2 kap. dock i kraft. I 2 kap. 10 § i socialvårdslagen föreskrivs det om socialvårdspersonal. Enligt paragrafen ska kommunen ha yrkesutbildad personal för uppgifter i samband med verkställigheten av socialvården. Kommunen ska till sitt förfogande ha tjänster vilka tillhandahålls av en tjänsteinnehavare som deltar i klientarbetet och har yrkesmässig behörighet som socialarbetare. Det föreslås att bestämmelsen flyttas till socialvårdslagen som en ny 49 b § och att det endast görs tekniska ändringar i den. Det föreslås samtidigt att 2 kap. 10 § i socialvårdslagen (710/1982) upphävs.
1.3
Lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården
11 §.Personer som har genomgått sin utbildning i en stat utanför Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Det föreslås att i paragrafen tas in ett nytt 4 mom., enligt vilket det som föreskrivs i 11 § även ska tillämpas på ansökan om rätt att utöva yrke eller rätt att använda yrkesbeteckning för den som är medborgare i en stat utanför EU eller EES på grundval av utbildning han eller hon har genomgått i någon annan EU- eller EES-stat än Finland. Genom ändringen preciseras bestämmelserna i 10 och 11 § när det gäller personer som genomgått utbildning utomlands.
1.4
Lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården
24 a §.Behörighetsvillkor för en socialombudsman. Inkluderandet av behörighetsvillkor för socialombudsmannen baserar sig på den särskilda naturen hos socialombudsmannens arbete, som består i att främja och stödja klientens rättigheter. För uppgifterna som socialombudsman förutsätts god kännedom om socialvården och dess lagstiftning samt förvaltningen. När det gäller att tillgodose klientens rättsskydd är socialombudsmannens yrkesskicklighet av väsentlig betydelse.
Paragrafen motsvarar till sitt innehåll 4 § i lagen om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården. Det är motiverat att ta in bestämmelsen i lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården eftersom det i den lagen också föreskrivs om socialombudsmannens uppgifter (24 §).
Till socialombudsmannens uppgifter hör att ge klienterna råd i frågor som gäller tillämpningen av lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården, bistå klienten i framställandet av en sådan anmärkning som avses i den lagen, informera om klientens rättigheter samt också i övrigt arbeta för att främja klientens rättigheter och för att de ska bli tillgodosedda. Dessutom ska socialombudsmannen följa hur klienternas rättigheter och ställning utvecklas i kommunen och årligen till kommunstyrelsen avge en redogörelse för detta. På grund av socialombudsmannens uppgifter har det krävts att han eller hon har kännedom om socialvården. Om man till uppgiften som socialombudsman har valt en person med någon annan utbildning än en examen som ger behörighet för uppgifter som socialarbetare, har det krävts en lämplig högre högskoleexamen och kännedom om branschen som visats på något annat sätt. Det har ansetts att en högre högskoleexamen inom det sociala området ger tillräcklig kännedom om branschen.
I den regeringsproposition som gäller lagen om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården konstateras det att lämplig högre högskoleexamen kan vara t.ex. högre högskoleexamen i juridik. Även annan högre högskoleexamen som ger färdigheter för uppgifter som kräver administrativt och juridiskt kunnande har ansetts lämplig för uppgiften som socialombudsman. (RP 226/2014 rd; Behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården inom den statliga, kommunala och privata sektorn. SHM Publikationer 2007:18.)
1.5
Utlänningslagen
122 §. Tagande av barn i förvar. I paragrafen föreslås ändringar av teknisk natur till följd av att lagen om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården upphävs och lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården träder i kraft. Det föreslås att paragrafens hänvisning till den lag som upphävs slopas och ersätts med yrkesbeteckningen.
1.6
Socialvårdslagen
3 §.Definitioner. Det föreslås att definitionen av socialservice i 1 mom. 1 punkten ändras så att termen yrkesutbildad personal inom socialvården ersätts med uttrycket yrkesutbildade personer inom socialvården samt annan personal som deltar i klientarbetet. Det ändrade uttrycket täcker både personer som hör till de yrkesgrupper om vilka föreskrivs i lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården och den övriga personal som deltar i klientarbetet inom socialvården.
27 §. Övervakning av umgänge mellan barn och förälder. Det föreslås att hänvisningen i 3 mom. till 11 § i lagen om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården slopas. Enligt den nämnda 11 § är behörighetsvillkoret för andra yrkesuppgifter inom socialvården för uppgiften lämplig yrkesexamen eller annan lämplig utbildning. Tillämpningsområdet för bestämmelsen har omfattat yrkesmässiga uppgifter inom socialvården i fråga om vilka behörighetsvillkoren inte regleras särskilt i socialvårdens behörighetslag eller i någon annan lagstiftning.
Det föreslås att det till paragrafen fogas ett omnämnande enligt vilket övervakaren ska ha en för uppgiften lämplig yrkesexamen eller någon annan lämplig utbildning, varvid bestämmelsen till sitt innehåll motsvarar det gällande behörighetsvillkoret. Bedömningen av vad som anses vara en sådan i bestämmelsen avsedd annan lämplig utbildning är och kommer även i fortsättningen att vara arbetsgivarens uppgift. Arbetsgivarens ansvar vid rekryteringen består.
27 a §.Barnatillsyningsman. Enligt den föreslagna paragrafen ska uppgiften som barnatillsyningsman kunna utföras av en socialarbetare eller en person som har någon annan för uppgiften lämplig högre högskoleexamen. Till sitt innehåll motsvarar bestämmelsen den bestämmelse som finns i den lag om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården som upphävs. I momentet föreslås i enlighet med 5 § 2 mom. i lagen om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården en informativ hänvisning både till lagen om underhåll för barn och lagen angående vårdnad om barn och umgängesrätt, i vilka det föreskrivs om uppgifter för vilka motsvarande utbildning krävs.
36 §. Bedömning av servicebehovet. Ansvaret för att bedömningen av servicebehovet görs ligger enligt den gällande paragrafen hos den person som har en sådan behörighet som avses i lagen om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården. I praktiken har ansvaret för bedömningen av servicebehovet koncentrerats till de yrkesgrupper som avses i lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården.
Det föreslås att 5 mom. ändras så att i framtiden ska en sådan med tanke på bedömningen av servicebehovet ändamålsenlig yrkesutbildad person inom socialvården ansvara för bedömningen av servicebehovet. Bestämmelsen inskränker mängden yrkesgrupper som ansvarar för bedömningen av servicebehovet jämfört med gällande bestämmelse, men ändrar inte den praxis som tillämpas. Även i Rekommendationen för uppgiftsstrukturer för den yrkesutbildade personalen inom socialvården (SHM Publikationer 2007:14) har ansvaret för bedömningen av servicebehovet koncentrerats till yrkesutbildade personer inom socialvården.
42 §.Egen kontaktperson. Det föreslås att den första bestämmelsen i 2 mom. slopas. Enligt förslaget ska bestämmelserna om den egna kontaktpersonens behörighetsvillkor endast gälla personer vars klient är ett barn eller någon annan person som behöver särskilt stöd och personer som utför klientarbete med klienten. I det gällande momentet, i den bestämmelse som föreslås bli slopad, har det av den egna kontaktpersonen för andra klienter krävts sådan behörighet som är ändamålsenlig med tanke på helheten av klientens service och som avses i lagen om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården. Kravet är mycket vagt formulerat och slopandet av det ligger i linje med målet att göra de villkor som gäller behörighetsvillkor och personalstruktur mer flexibla. Vidare föreslås det att i momentet görs tekniska ändringar som grundar sig på lagens definitioner.
46 §.Beslut som tryggar vård och omsorg. I 1 mom. föreslås en teknisk ändring så att man i fortsättningen föreskriver om yrkesbeteckningen i stället för att definiera behörigheten.
46 a §. Ledning av socialvården. I paragrafen föreslås bestämmelser om ledning av socialvården med samma innehåll som i 10 § i den lag om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården som föreslås bli upphävd. När det gäller den yrkesmässiga ledningen av det sociala arbetet föreslås en hänvisning till 9 § i lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården.
49 b §. Personal. I avsnitt 1.2 föreslås det att den upphävda socialvårdslagens ännu gällande 10 §, som gäller socialvårdspersonal, upphävs. Det föreslås att bestämmelsen tas in i socialvårdslagen som en ny 49 b §. Bestämmelsen är likadan till sitt innehåll och i den föreslås endast tekniska ändringar.
1.7
Lagen angående vårdnad om barn och umgängesrätt
17 §. Kompetenskrav för sakkunnigbiträden. I paragrafen föreslås en teknisk ändring så att man i fortsättningen föreskriver om yrkesbeteckningen i stället för att definiera behörigheten.
1.8
Lagen om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre
15 §.Utredning av servicebehovet. I paragrafen föreslås en teknisk ändring så att man i fortsättningen hänvisar till sådana yrkesutbildade personer inom socialvården som definieras i lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården i stället för till behörigheter enligt lagen om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården. Hänvisningen till yrkesutbildade personer inom socialvården avgränsar hänvisningen till att omfatta ett mindre antal yrkesgrupper än för närvarande, dvs. socialarbetare, socionomer, geronomer och närvårdare. Ändringen innebär dock ingen begränsning i praktiken, eftersom utredningen av behovet av social service i regel har varit på socialarbetarnas och socialhandledarnas ansvar.
17 §. Ansvarig arbetstagare. I paragrafen föreslås en teknisk ändring så att man i fortsättningen hänvisar till sådana yrkesutbildade personer inom socialvården och hälso- och sjukvården som avses i lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården och lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården istället för till de behörigheter som avses i lagen om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården och lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården.
1.9
Adoptionslagen
22 §. Tillhandahållare av adoptionsrådgivning. I paragrafen föreslås en teknisk ändring så att man i fortsättningen föreskriver om yrkesbeteckningen i stället för att definiera behörigheten.
1.10
Lagen om privat socialservice
4 §. Verksamhetsbetingelser. Det föreslås att hänvisningen till lagen om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården, som föreslås bli upphävd, slopas i 2 mom. Personal inom den privata socialservicen, såsom inom hemservice och boendeservice, ska fortfarande ha lämplig utbildning inom området. Inom ledningsuppgifter inom socialservicen behövs dessutom kännedom om branschen och ledarförmåga. Avsikten är att bibehålla de krav som ställs på personalen inom den privata socialservicen. Således föreslås det att i 2 mom. tas in en hänvisning till lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården. Även av den övriga personalen krävs fortfarande lämplig utbildning inom området. När det gäller förutsättningarna för ledning av socialservice tas det in en hänvisning till den föreslagna 46 a § i socialvårdslagen.
I 3 mom. föreslås tekniska ändringar i hänvisningarna till lagarnas namn och paragrafer. Den socialvårdslag som det hänvisas till i paragrafen har upphävts och motsvarande bestämmelser finns nu i familjevårdslagen (263/2015). Rubriken för lagen om barndagvård har ändrats till lagen om småbarnspedagogik.
1.11
Barnskyddslagen
13 §.Tjänsteinnehavare som beslutar om barnskyddsåtgärder. I 1 mom. föreslås en teknisk ändring så att man i fortsättningen föreskriver om yrkesbeteckningen i stället för att definiera behörigheten.
Det föreslås att hänvisningarna till lagen om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården, som föreslås bli upphävd, slopas i 2 mom. När det gäller ledande tjänsteinnehavare föreslås en hänvisning till den föreslagna nya 46 a § i socialvårdslagen.
13 b §.Socialarbetare som ansvarar för barnets angelägenheter. I paragrafen föreslås en teknisk ändring så att man i paragrafen hänvisar till lagen on yrkesutbildade personer inom socialvården.
27 a §. Uppföljning av att tidsfristerna iakttas. I 1 mom. föreslås en teknisk ändring så att hänvisningarna till 26 § 2 mom. och 27 § 2 mom. ändras till hänvisningar till 26 § 5 mom. i barnskyddslagen och 36 § 3 mom. i socialvårdslagen.
60 §.Personal. I paragrafen föreslås en teknisk ändring så att man i paragrafen hänvisar till lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården. Den grupp av yrkesutbildade personer som inte omfattas av lagen om yrkesutbildade personer inom socialvård omfattas av bestämmelserna som sådan annan personal som avses i paragrafen.
Det föreslås att 2 mom. ändras så att den föreståndare som ansvarar för vård- och fostringsuppgifter vid anstalten ska uppfylla villkoren i 46 a § 3 mom. i socialvårdslagen. Således ska den föreståndare som ansvarar för vård- och fostringsuppgifter vid anstalten fortfarande ha en för uppgiften lämplig högskoleexamen, kännedom om branschen och tillräcklig ledarförmåga. Ändringen ersätter den tidigare hänvisningen till lagen om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården.
1.12
Lagen om utkomststöd
14 a §. Behandlingen av utkomststödsärenden. Det föreslås att 4 mom. ändras temporärt. Avsikten är att ändringen ska gälla fram till dess att de ändringar som tidigare gjorts i lagen träder i kraft den 1 januari 2017.
I momentet har det föreskrivits om en klients möjlighet till ett personligt samtal med en socialarbetare eller socialhandledare. Enligt förslaget görs i paragrafen en ändring av teknisk natur. Eftersom även bestämmelserna om socialhandledare slopas i och med att lagen om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården upphävs, föreslås det att socialhandledare ersätts med socionom i paragrafen. Ändringen påverkar inte nuläget, eftersom registreringen av en sådan yrkesutbildad person inom socialvården kräver motsvarande utbildning som har föreskrivits i behörighetsvillkoren för socialhandledare.
1.13
Lagen om ändring av lagen om utkomststöd
14 e §.En utkomststödsklients rätt till personligt samtal. I momentet har det föreskrivits om en klients möjlighet till ett personligt samtal med en socialarbetare eller socialhandledare. Enligt förslaget görs i paragrafen en ändring av teknisk natur. Eftersom även bestämmelserna om socialhandledare slopas i och med att lagen om behörighetsvillkoren för yrkesutbildad personal inom socialvården upphävs, föreslås det att socialhandledare ersätts med socionom i paragrafen. Ändringen påverkar inte nuläget, eftersom registreringen av en sådan yrkesutbildad person inom socialvården kräver motsvarande utbildning som har föreskrivits i behörighetsvillkoren för socialhandledare.
1.14
Lagen om klienthandlingar inom socialvården
4 §. Anteckning av klientuppgifter. Enligt förslaget görs i paragrafen en teknisk ändring. Den grupp av yrkesutbildade personer som inte omfattas av lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården hänvisas till i paragrafen inte bara som yrkesutbildade personer inom socialvården utan också som övrig personal som deltar i klientarbetet. Övrig personal som deltar i klientarbetet avser även den biträdande personal som tidigare nämndes i paragrafen och med vilken avses t.ex. kanslipersonal.