PROPOSITIONENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL
I denna proposition föreslås det ändringar i lagen om tillämpning av vissa av Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd, punktskattelagen, lagen om punktskatt på läskedrycker, lagen om accis på vissa dryckesförpackningar, lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ, lagen om offentlighet och sekretess i fråga om beskattningsuppgifter och lagen om livskraftscentralerna och Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret.
Det föreslås att i lagen om tillämpning av vissa av Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd föreskrivs om skyldigheten för den som beviljar stöd av mindre betydelse att använda det centrala registret på unionsnivå över stöd av mindre betydelse och att iaktta de villkor för stöd av mindre betydelse som följer av EU-förordningar om stöd av mindre betydelse. Det tas i lagen också in ett bemyndigande att utfärda förordning som gör det möjligt att utfärda närmare nationella bestämmelser om de nämnda skyldigheterna.
Syftet med ändringarna är att säkerställa att den nya skyldigheten att övervaka och rapportera stöd av mindre betydelse fullgörs och att uppgifterna blir mera heltäckande. I fortsättningen ska det i den nationella lagstiftningen föreskrivas om skyldigheten att bevara uppgifter om de nämnda stöden. Dessutom riktas sådana krav enligt EU-förordningarna om stöd av mindre betydelse som gäller övervakning av stödbeloppet samt skyldigheterna att bevara uppgifter i första hand till dem som beviljar stöd. De som beviljar stöd ska vara skyldiga att i fortsättningen registrera uppgifter om stöd av mindre betydelse de beviljat i det centrala registret på unionsnivå. Uppgifterna kan registreras automatiskt, om uppgifterna kan överföras från nationella register till det centrala registret på unionsnivå. Enligt propositionen ska en behörig myndighet från Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret administrera administratörsrättigheterna till det centrala registret på unionsnivå i Finland och vid behov vara kontaktpunkt mellan Europeiska kommissionen och de nationella administratörerna.
Dessutom görs det i punktskattelagen, lagen om punktskatt på läskedrycker och lagen om accis på vissa dryckesförpackningar samt lagen om offentlighet och sekretess i fråga om beskattningsuppgifter behövliga kompletteringar och preciseringar för att fullgöra skyldigheterna att övervaka och rapportera stöd av mindre betydelse. I lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ görs det en teknisk ändring.
Lagarna avses träda i kraft senast den 1 januari 2026.
MOTIVERING
1
Bakgrund och beredning
1.1
Bakgrund
Stöd enligt villkoren i EU-förordningarna om stöd av mindre betydelse kan beviljas nationellt utan att Europeiska kommissionen fattar beslut om huruvida stödet är förenligt med den inre marknaden. Stöden används i stor utsträckning i medlemsstaterna. Det beräknas att i Finland beviljas det årligen sett till antalet tiotusentals stöd enligt förordningarna. I de nya förordningar, (EU) 2023/2831 och (EU) 2023/2832, om stöd av mindre betydelse som antogs 2023 förutsätts det att medlemsstaterna säkerställer övervakningen av och rapporteringen om stödet i ett centralt register samt att uppgifterna bevaras. Medlemsstaterna ska också säkerställa att det tak som fastställts för stöd till ett företag övervakas i samband med beviljandet av stöd och att uppgifterna om stöd bevaras på lämpligt sätt. Lagändringarna säkerställer för Finlands del att villkoren i förordningarna uppfylls och att beviljandet av stöd av mindre betydelse kan fortsätta i Finland.
Kommissionens ska enligt artikel 108.3 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (FEUF) underrättas om statligt stöd som uppfyller villkoren i artikel 107.1 i fördraget innan åtgärder vidtas, om inte stödet är undantaget från anmälningsskyldigheten. Europeiska unionens råd har med stöd av artikel 109 i FEUF antagit rådets förordning (EU) 2015/1588 om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på vissa slag av övergripande statligt stöd (nedan
bemyndigandeförordningen
). Europeiska kommissionen kan med stöd av bemyndigandeförordningen undanta vissa åtgärder från anmälningsskyldigheten. Bemyndigandeförordningen från 2015 kodifierar den tidigare bemyndigandeförordningen (EG) nr 994/98 inklusive ändringarna av den.
Med stöd av artikel 1 i bemyndigandeförordningen och dess föregångare har kommissionen föreskrivit om gruppundantag genom vilka den har undantagit statligt stöd som uppfyller villkoren i gruppundantagsförordningarna från anmälningsskyldigheten. Dessa villkor kan inbegripa skyldigheter att iaktta öppenhet och att offentliggöra uppgifter. Till exempel kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget (nedan
den allmänna gruppundantagsförordningen
), som är i kraft 2025, innehåller i sin artikel 9 villkor som gäller offentliggörande och information.
Enligt villkoren i den allmänna gruppundantagsförordningen samt flera av kommissionens riktlinjer om stöd som ska anmälas på förhand ska den berörda medlemsstaten offentliggöra vissa uppgifter i Europeiska kommissionens modul för stödtransparens eller på en webbplats med uttömmande information om statligt stöd på nationell eller regional nivå. Närmare information ska också offentliggöras om stöd som överskrider ett visst tröskelvärde. I januari 2025 var tröskelvärdet enligt den allmänna gruppundantagsförordningen 100 000 euro, utöver vilket ett högre tröskelvärde på 500 000 euro tillämpades på de stöd som betalades från InvestEU-fonden, och ett lägre tröskelvärde på 10 000 euro i fråga om stödmottagare verksamma inom primär jordbruksproduktion eller fiskeri- och vattenbrukssektorn. Värdet på skatteförmåner meddelas med tillämpning av intervallerna i artikel 9.2. Andra gruppundantagsförordningar kan innehålla tröskelvärden som avviker från dessa.
Med stöd av artikel 2 i bemyndigandeförordningen och dess föregångare kan kommissionen besluta att med tanke på den inre marknadens utveckling och funktion uppfyller vissa former av stöd inte samtliga kriterier i artikel 107.1 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt. Eftersom alla kriterier för statligt stöd inte uppfylls, utgör dessa åtgärder inte statligt stöd på det sätt som avses i EU-bestämmelserna, utan stöd av mindre betydelse. På stöd av mindre betydelse tillämpas inte anmälningsförfarandet enligt artikel 108.3 i FEUF. Kommissionen har antagit flera förordningar där stöd enligt villkoren i förordningarna är stöd av mindre betydelse. Att ett stöd är av mindre betydelse säkerställs vanligen genom ett tröskelvärde, som anger hur mycket stöd ett företag får beviljas under en treårsperiod. Perioden beräknas i enlighet med rådets förordning (EEG, Euratom) nr 1182/71. Till skillnad från den allmänna gruppundantagsförordningen har förordningarna om stöd av mindre betydelse inte tidigare krävt centraliserad registrering av uppgifter om enskilda stöd av mindre betydelse eller offentliggörande av närmare uppgifter.
Kommissionen antog i december 2023 en ny förordning (EU) 2023/2831 om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på stöd av mindre betydelse (nedan
den allmänna de minimis-förordningen
). Förordningen trädde i kraft den 1 januari 2024. I artikel 6 i förordningen förutsätts det med avvikelse från kommissionens tidigare allmänna de minimis-förordning (EU) nr 1407/2013 att medlemsstaterna ser till att information om stöd av mindre betydelse registreras i ett centralt register på nationell nivå eller unionsnivå. Övervaknings- och rapporteringsskyldigheten enligt artikel 6 i förordningen motsvarar delvis skyldigheten att iaktta öppenhet och offentliggöra uppgifter enligt den allmänna gruppundantagsförordningen. Skyldigheten är dock mer omfattande än skyldigheten enligt gruppundantagsförordningarna att offentliggöra uppgifter om enskilda stöd, eftersom det för övervakningen av stöd av mindre betydelse inte alls finns något tröskelvärde som anger när stöd är undantagna från registreringsskyldigheterna. I förordningen föreskrivs det inte heller om de intervaller som ska tillämpas på meddelande av uppgifter om skattestöd, såsom i den allmänna gruppundantagsförordningen. Registreringsskyldigheten tillämpas från och med den 1 januari 2026.
De uppgifter som registreras i registret är desamma oberoende av om medlemsstaten väljer det centrala registret på unionsnivå eller utvecklar ett nationellt alternativ. Medlemsstaterna ska från och med den 1 januari 2026 se till att de uppgifter som har registrerats i registret innehåller stödmottagarens identitet, stödbelopp, datum för beviljande, beviljande myndighet, stödinstrument och berörd sektor på grundval av den statistiska näringsgrensindelningen i unionen (Nomenclature générale des Activités économiques dans les Communautés européennes, Nace). Registret ska upprättas på ett sådant sätt att informationen är lättillgänglig för allmänheten samtidigt som unionens dataskyddsregler följs, däribland genom att specifika poster vid behov pseudonymiseras. Medlemsstaterna ansvarar för att se till att offentliggörandet följer dataskyddslagstiftningen. Informationen om allt stöd av mindre betydelse som beviljats av en myndighet i den berörda medlemsstaten ska registreras inom 20 arbetsdagar från det att stödet beviljades. Sådan information om stöd av mindre betydelse som mottagits av finansiella intermediärer som genomför stödordningar av mindre betydelse ska också registreras inom 20 arbetsdagar från mottagandet av intermediärens rapport. Tidsfristerna beräknas i enlighet med rådets förordning (EEG, Euratom) nr 1182/71. Medlemsstaterna ska vidta lämpliga åtgärder för att säkerställa att de uppgifter som finns i registret är korrekta. Förordningen innehåller dessutom på samma sätt som de tidigare förordningarna skyldigheter att se till att uppgifterna bevaras samt krav på att det totala stödbeloppet ska kontrolleras innan nytt stöd beviljas. Kumulering av stöd kan dock inte övervakas enbart med stöd av registret ända fram till tidpunkten då stöd beviljas, eftersom uppgifter om beviljandet får registreras inom 20 arbetsdagar från beviljandet.
Kommissionen antog i december 2023 en ny förordning (EU) 2023/2832 om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på stöd av mindre betydelse som beviljas företag som tillhandahåller tjänster av allmänt ekonomiskt intresse (den så kallade SGEI de minimis-förordningen, se U 10/2023 rd). Denna förordning innehåller på samma sätt som den allmänna de minimis-förordningen en ny övervaknings- och rapporteringsskyldighet och det ska likaså ses till att den fullgörs från och med den 1 januari 2026. Till skillnad från den allmänna de minimis-förordningen beaktar SGEI de minimis-förordningen inte möjligheten att ett finansinstitut överför stöd till den slutliga stödmottagaren.
Kommissionen antog i december 2024 en ändringsförordning (EU) 2024/3118 om ändring av förordning (EU) nr 1408/2013 om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på stöd av mindre betydelse inom jordbrukssektorn. I och med ändringen blev övervaknings- och rapporteringsskyldigheten obligatorisk också i fråga om stöd av mindre betydelse inom jordbruket. Tidsfristen för skyldigheten avviker från den allmänna de minimis-förordningen så att registerkravet är bindande för medlemsländerna från och med den 1 januari 2027. I fråga om stöd av mindre betydelse inom fiskerinäringen finns det ännu inget registreringskrav, men kommissionen har indikerat att en harmonisering av kraven kommer att tas upp också i fråga om fiskerinäringen i samband med nästa förordningsändring.
1.2
Beredning
Beredningen av EU-rättsakten
Det nya kravet på ett register konstaterades vara av betydelse vid beredningen av den allmänna de minimis-förordningen (U 95/2022 rd). Detta konstaterades också i samband med beredningen av SGEI de minimis-förordningen (U 10/2023 rd) och förordningen som gäller stöd av mindre betydelse inom jordbrukssektorn (E 48/2024 rd). Statsrådet ansåg liksom många andra medlemsländer att den övergångsperiod på sex månader som kommissionen då föreslog var problematisk. Under beredningen ansåg statsrådet att ett nationellt centralt register enligt kommissionens förslag kan upprättas genom att det befintliga kundinformationssystemet för företagstjänster (registret över företagsstöd) utvidgas till att omfatta alla aktörer som beviljar stöd av mindre betydelse. Utvidgningen av registret över företagsstöd skulle ha medfört utvecklingskostnader för staten som ansvarar för registret. Det konstaterades också att utöver kostnaderna för utvecklingen av registret över företagsstöd medför även förvaltningen av systemet och rådgivningen kostnader. Också användningen av ett centralt register på EU-nivå kräver dock extra arbete av de myndigheter som beviljar statligt stöd.
Statsrådet bedömde i samband med förordningsförslagen att ett centralt register på unionsnivå kunde minska företagens och stödmyndigheternas administrativa börda i någon mån, om myndigheterna kan övervaka taket för stöd med hjälp av det centrala registret. Den övervakning som baserar sig på det centrala registret skulle också behandla företagen likvärdigt och därigenom förbättra företagens rättssäkerhet. Registret bedömdes ha en positiv inverkan med tanke på de statliga stödens konkurrenseffekter, eftersom ett centralt register minimerar risken för att stöd som överskrider taket enligt förordningarna om stöd av mindre betydelse beviljas. Förslaget ansågs förbättra rättssäkerheten hos alla myndigheter som beviljar stöd, då ansvaret för att stöden är förenliga med reglerna inte längre är beroende av den egna anmälan från företag som får stöd. Av dessa eventuella fördelar realiseras endast ökad öppenhet, eftersom bristerna i det centrala registret på unionsnivå och till exempel den manuella bedömningen av de stöd som ett företag får medför att den administrativa bördan inte kommer att minska.
På grund av medlemsländernas kritik mot övergångsperioden beslutade kommissionen att övergångsperioden enligt förordningarna ska vara två år. Registret slopades inte trots att vissa medlemsländer redan under beredningen ansåg att registreringsskyldigheten är betungande och inte bidrar till att målsättningen att minska den administrativa bördan uppnås.
Beredningen av regeringens proposition
För den nationella lagberedning som förordningen förutsätter inleddes den 20 december 2024 ett projekt (Nationellt genomförande av de minimis-förordningarna (Kommissionens förordning (EU) 2023/2831 och 2023/2832) TEM104:00/2024). Projektet genomförs som tjänsteuppdrag i teamet för konkurrens vid avdelningen för sysselsättning och fungerande marknader vid arbets- och näringsministeriet utan beredning i en arbetsgrupp eller till projektet separat riktade tilläggsresurser. Projektet genomförs separat från ett pågående projekt (Lagstiftningsprojekt för genomförande av unionens regler om återkrav av stöd som strider mot reglerna om statligt stöd TEM065:00/2023), som också inbegriper uppdatering av de nationella bestämmelserna om statligt stöd till övriga delar.
Vid arbets- och näringsministeriets beredningsmöte om projektet den 16 januari 2025 konstaterades det att ministeriet har linjerat upp att Finland använder ett centralt register på unionsnivå. Ministeriet anser att det inte har resurser att utveckla ett eget nationellt register och att ett nationellt register över stöd av mindre betydelse inte ger något betydande mervärde jämfört med ett centralt register på unionsnivå. Ministeriet har också fastställt att användarförvaltningen och användarstödet för det centrala registret på unionsnivå i Finland inte ska genomföras på ministerienivå. En riktlinje om användarstöd meddelades den 21 augusti 2025, enligt vilken den nationella uppgiften i anslutning till förvaltningen av administratörerna av det centrala registret på unionsnivå gavs till Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret.
Registreringsskyldigheten kan fullgöras på tre olika sätt. Enskilda stöd kan registreras manuellt via användargränssnittet för det centrala registret på unionsnivå. Motsvarande system finns i nuläget till stöd för bland annat kommissionens modul för stödtransparens och den årliga rapporteringen om statligt stöd. Ett annat alternativ är att till kommissionen lämna många stöduppgifter i form av en enda fil. Kommissionen har föreslagit att filformatet för att ladda upp uppgifter med funktionen ”bulk upload” kan vara excel. Förhandlingar om detaljerna vad gäller funktionen förs med kommissionen i oktober 2025. Båda de alternativ som nämns ovan kommer enligt kommissionen att vara i bruk från och med den 1 januari 2026. Det tredje alternativet gäller ett tekniskt gränssnitt (ett så kallat API-gränssnitt) via vilket en medlemsstat automatiskt kan registrera uppgifter ur sina egna register. Så fungerar i nuläget till exempel informationsutbytet mellan registret över företagsstöd och kommissionens modul för stödtransparens. Vid kommissionens tekniska beredningsmöte den 20 januari 2025 konstaterade kommissionen att den inte kommer att genomföra ett tekniskt gränssnitt i sitt register före den 1 januari 2026. Således kan en eventuell automatisk överföring av uppgifter från nationella register inte komma i fråga i detta skede. Om det tekniska gränssnittet genomförs i ett senare skede, kan anvisningarna ändras så att de myndigheter som använder registret över företagsstöd kan fullgöra övervaknings- och rapporteringsskyldigheten med uppgifterna i registret över företagsstöd. I en sådan situation kan uppgifterna registreras via gränssnittet utan att stödmyndigheten lämnar dem till kommissionen manuellt eller genom att ladda upp en fil.
Kommissionen konstaterade också att registret inte kommer att vara ett realtidsregister, eftersom ett företag på grund av fördröjningen på 20 arbetsdagar i registreringen av stöduppgifter har kunnat få stöd som inte syns i registret i realtid. De nationella stödmyndigheterna kan inte heller utifrån registret bedöma de stöd som de företag som enligt förordningarna anses vara ”ett enda företag” får, utan myndigheterna blir tvungna att utöver att kontrollera registeruppgifterna även genomföra ytterligare utredningar om anknutna företag och andra frågor som gäller identifiering av stödmottagaren samt stödbeloppen. Således föreskrivs det vid behov separat om de nationella register som eventuellt senare ansluts till registret och om registrets användningsändamål. Således kan de uppgifter om stödbelopp som kräver beviljande av de minimis-stöd som omfattas av registreringsskyldigheten inte kontrolleras ens i efterhand enbart med registeruppgifter, i alla fall inte före den 1 februari 2029 eller i fråga om finansiella intermediärer uppskattningsvis efter den 1 maj 2029. Dessutom omfattas stöd inom jordbruket och fiskerinäringen ännu inte av registreringsskyldigheten, vilket innebär att vid efterhandskontroller ska beloppet av dessa stöd utredas på något annat sätt än ur registret.
Utlåtanden om utkastet till proposition begärdes under tiden den 8 maj–13 juni 2025. Remisstiden var kortare än normal, eftersom ändringarna är tekniska, baserar sig på EU-bestämmelser och i princip är opolitiska. Behovet av att lämna ett förslag till budgetlag förutsatte att remissvaren behandlades tillsammans med de viktigaste intressentgrupperna innan den allmänna sommarsemesterperioden inleddes.
2
EU-rättsaktens målsättning och huvudsakliga innehåll
Förordningarna om stöd av mindre betydelse undantar från anmälningsskyldigheten de stöd som beviljas i enlighet med villkoren i förordningarna. Europeiska kommissionen hade tidigare antagit förordningarna (EU) nr 1407/2013 och (EU) nr 360/2012 genom vilka stöd av mindre betydelse som uppfyller villkoren i förordningarna undantas från anmälningsskyldigheten enligt artikel 108.3 i FEUF. Dessa förordningar ersattes med förordningarna (EU) 2023/2831 (den allmänna de minimis-förordningen) och (EU) 2023/2832 (SGEI de minimis-förordningen) från och med den 1 januari 2024. I artikel 6 i den allmänna de minimis-förordningen och SGEI de minimis-förordningen fastställs det för medlemsstaterna en ny skyldighet att övervaka och rapportera stöd av mindre betydelse. Utöver de skyldigheter som är gemensamma för båda förordningarna föreskrivs det i artiklarna 6.2 och 6.5 i den allmänna de minimis-förordningen särskilt om registrering av stöd av mindre betydelse som ges via finansiella intermediärer. Detta gäller endast stöd som beviljas via finansinstitut i enlighet med den förordningen.
Enligt artikel 6.1 i båda förordningarna ska medlemsstaterna se till att information om beviljat stöd av mindre betydelse registreras från och med den 1 januari 2026 i ett centralt register på nationell nivå eller unionsnivå. Uppgifterna i det centrala registret ska innehålla stödmottagarens identitet, stödbelopp, datum för beviljande, beviljande myndighet, stödinstrument och berörd sektor på grundval av den statistiska näringsgrensindelningen i unionen (Nace). Det centrala registret ska upprättas på ett sådant sätt att informationen är lättillgänglig för allmänheten samtidigt som unionens dataskyddsregler följs, däribland genom att specifika poster vid behov pseudonymiseras. Informationen ska registreras i registret inom 20 arbetsdagar från det att stödet beviljades. Till skillnad från till exempel motsvarande skyldigheter enligt den allmänna gruppundantagsförordningen finns det för skatteuppgifter inget separat rapporteringsförfarande enligt ett intervall. Också kravet på hur ofta uppgifter ska offentliggöras avviker från gruppundantagsförordningen, i vars artikel 9.4 det förutsätts att informationen ska offentliggöras inom sex månader från den dag då stödet beviljades, eller i fråga om stöd i form av skatteförmåner, inom ett år från den dag då skattedeklarationen ska lämnas in.
Enligt artikel 6.2 i förordningarna ska medlemsstaterna registrera informationen i punkt 1 i det centrala registret om allt stöd av mindre betydelse som beviljats av en myndighet i den berörda medlemsstaten inom 20 arbetsdagar från det att stödet beviljades. Perioden beräknas i enlighet med rådets förordning (EEG, Euratom) nr 1182/71. Medlemsstaterna ska vidta lämpliga åtgärder för att säkerställa att de uppgifter som finns i det centrala registret är korrekta.
Medlemsstaterna ska enligt artikel 6.3 i förordningarna bevara de registrerade uppgifterna om stöd av mindre betydelse i tio år från och med den dag då stödet beviljades.
Enligt artikel 6.4 i förordningarna ska en medlemsstat bevilja nytt stöd av mindre betydelse i enlighet med förordningen i fråga först efter att ha kontrollerat att det nya stödet av mindre betydelse inte medför att det totala belopp av stöd av mindre betydelse som beviljas det berörda företaget når upp till en nivå som överskrider det tak som föreskrivs i artikel 3.2 i förordningarna och att samtliga villkor i förordningen i fråga är uppfyllda.
Enligt artikel 6.7 i den allmänna de minimis-förordningen och artikel 6.6 i SGEI de minimis-förordningen ska den berörda medlemsstaten på skriftlig begäran från kommissionen inom 20 arbetsdagar, eller inom en längre tidsfrist som anges i begäran, förse kommissionen med alla upplysningar den anser sig behöva för att bedöma om villkoren i förordningen har följts, särskilt i fråga om det totala beloppet av stöd av mindre betydelse i den mening som avses i förordningen i fråga och enligt andra förordningar om stöd av mindre betydelse som ett företag har mottagit.
I artiklarna 6.2 och 6.5 i den allmänna de minimis-förordningen föreskrivs det särskilt om registrering av stöd som ges via finansiella intermediärer. Enligt artikel 6.2 i förordningen ska sådan information om stöd av mindre betydelse som mottagits av finansiella intermediärer som genomför stödordningar av mindre betydelse registreras inom 20 arbetsdagar från mottagandet av den rapport som avses i punkt 5 i artikeln. I artikel 6.5 i förordningen sägs det att vid tillämpningen av registreringsskyldigheten enligt punkt 1 ska finansiella intermediärer som genomför stödordningar av mindre betydelse varje kvartal till medlemsstaten rapportera det totala stödbelopp av mindre betydelse som de har mottagit inom 10 dagar från kvartalets slut. Dagen för beviljande ska vara den sista dagen i ett kvartal.
De medlemsländer som använder nationella centrala register omfattas också av en separat skyldighet att lämna in årsrapporter. Finland ska inte använda ett nationellt register, vilket innebär att skyldigheten inte kommer att gälla Finland. Enligt artikel 6.6 i den allmänna de minimis-förordningen och artikel 6.5 i SGEI de minimis-förordningen ska medlemsstater som använder ett centralt register på nationell nivå senast den 30 juni varje år till kommissionen lämna in aggregerade uppgifter om stöd av mindre betydelse som beviljats för det föregående året. De aggregerade uppgifterna ska omfatta antalet stödmottagare, det sammanlagda stöd av mindre betydelse som beviljats och det totala sammanlagda stöd av mindre betydelse som beviljats per sektor enligt Nace. Den första inlämningen ska gälla stöd av mindre betydelse som beviljats mellan den 1 januari och den 31 december 2026. Medlemsstaterna får rapportera om tidigare perioder till kommissionen om det finns aggregerade uppgifter.
3
Nuläge och bedömning av nuläget
Stöd av mindre betydelse beviljas i stor utsträckning i medlemsländerna. Särskilt på lokalförvaltningsnivå är stöd av mindre betydelse en typisk stödform, eftersom stöd av mindre betydelse inte kräver förhandsanmälan och stödets form, ändamål eller intensitet inte heller har begränsats med liknande villkor som i den allmänna gruppundantagsförordningen. Varken Finland eller Europeiska kommissionen har dock en helhetsbild av mängden stöd av mindre betydelse i Finland, eftersom det inte har krävts någon systematisk övervakning av uppgifterna om dessa stöd före den 1 januari 2026. Kommissionen har meddelat att den anser att stöd vars uppgifter inte har registrerats i registret i enlighet med förordningen strider mot reglerna. Enligt EU-domstolens rättspraxis ska stöd som strider mot reglerna inklusive ränta återkrävas av stödmottagaren.
De statliga stödmyndigheterna har kunnat registrera uppgifter om stöd av mindre betydelse i registret över företagsstöd. Stöd har också beviljats av kommuner, välfärdsområden och andra offentliga aktörer som inte hör till statsrådet och som inte kan använda registret över företagsstöd. År 2023 registrerade de statliga stödmyndigheterna 20 501 stöd av mindre betydelse i registret. År 2024 var motsvarande siffra 15 250 stöd. Ändringen torde i huvudsak kunna förklaras av att stödprogrammen flyttats utanför statsrådet, varvid stöd inte längre kan registreras i registret över företagsstöd. De till antalet flesta stöd av mindre betydelse som beviljats av statliga stödmyndigheter var startpeng, stöd för utvecklingen av företags rekryterings- och arbetsgivarkompetens (inklusive tjänsten Sysselsätt skickligt), lönesubventioner till företag, utvecklingsunderstöd till företag, stöd för bybutiker, stöd för anskaffning av fordon som drivs med alternativa drivkrafter, understöd för infrastruktur för eldriven transport på arbetsplatsfastigheter samt stöd för utvecklande av informationssäkerheten. Mer än 100 stycken av vart och ett av dessa stöd beviljades 2023 eller 2024. Mer än 5 000 stöd som inte omfattas av ett stödprogram beviljades från fall till fall och antalet registrerade stödprogram var mer än 30 under båda åren. I fråga om vissa stora stödmyndigheter finns det tillförlitliga uppskattningar av det totala antalet beviljade de minimis-stöd. Till exempel Business Finland Oy bedömer att det beviljar cirka 1 450 de minimis-stöd per år. Finnvera Abp å sin sida bedömer att antalet beviljade de minimis-stöd är cirka 3 000 stöd per år och beviljade 2024 sammanlagt 2 925 de minimis-stöd.
Fullgörande av skyldigheten att iaktta öppenhet
En skyldighet av samma slag som den nya övervaknings- och rapporteringsskyldigheten har tidigare funnits bland annat i artikel 9 i den allmänna gruppundantagsförordningen. Skyldigheten har fullgjorts i Finland genom att i 2 a § i lagen om tillämpning av vissa av Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd (300/2001) och i statsrådets förordning om de förfaranden som ska följas när statligt stöd anmäls till kommissionen (89/2011) föreskriva om skyldighet att offentliggöra uppgifter om stöd och att iaktta öppenhet. Den förordning som utfärdats med stöd av bemyndigandet i lagens 2 § 2 mom. innehåller också en skyldighet för stödmyndigheten att bevara uppgifter om statligt stöd.
I den gällande lagen sägs det att bestämmelser om en skyldighet för staten, kommuner, samkommuner, andra offentliga samfund eller offentligrättsliga inrättningar, bolag, stiftelser, föreningar eller statens specialfinansieringsbolag att, när de beviljar stöd, anmäla uppgifter om individuella statliga stöd för offentliggörande finns i de gruppundantagsförordningar som antagits av kommissionen med stöd av artikel 1 i rådets förordning (EG) nr 994/98 om tillämpningen av artiklarna 92 och 93 i Fördraget om upprättandet av Europeiska gemenskapen på vissa slag av övergripande statligt stöd och artikel 1 i rådets förordning (EU) 2015/1588 om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på vissa slag av övergripande statligt stöd. Om en individuell åtgärd grundar sig på ett kommissionsbeslut som fattats genom ett anmälningsförfarande enligt artikel 108.3 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt, ska de skyldigheter i fråga om offentliggörande och öppenhet som nämns i det beslutet iakttas. När det gäller stöd som uppfyller EU:s kriterier för statligt stöd ska i princip uttömmande uppgifter samt mottagarspecifika uppgifter offentliggöras på en webbplats som är öppen för alla, om beloppet av det mottagarspecifikt beviljade stödet överstiger tröskelvärdet enligt artikel 9 i den allmänna gruppundantagsförordningen.
Kommissionen har för medlemsländernas bruk berett ett elektroniskt informationssystem för transparens (modul för stödtransparens vad gäller statligt stöd) som uppfyller kraven beträffande skyldigheten att offentliggöra uppgifter om statligt stöd enligt artikel 9.1 c i den allmänna gruppundantagsförordningen samt andra bestämmelser som motsvarar reglerna om statligt stöd. Det är frivilligt för medlemsstaterna att använda kommissionens informationssystem och en medlemsstat kan också använda sitt eget informationssystem. Finland använder tills vidare i huvudsak kommissionens centraliserade informationssystem för transparens. I praktiken måste medlemsstaternas stödmyndigheter själva se till att de uppgifter enligt gruppundantagsförordningarna som ska offentliggöras och motsvarande uppgifter som baserar sig på andra regler om statligt stöd och som ska offentliggöras registreras i kommissionens informationssystem antingen manuellt eller via ett nationellt informationssystem och ett automatiskt gränssnitt.
I fråga om statliga myndigheter har det föreskrivits om en nationell skyldighet att registrera uppgifter om statligt stöd i det nationella företags- och organisationsdatasystemet, registret över företagsstöd (lagen om kundinformationssystemet för företagstjänster 293/2017, 7 a §). Skyldigheten att använda registret över företagsstöd utvidgades 2021 (RP 69/2020 rd) så att informationsresursen omfattar alla de i lagen om allmänna förutsättningar för stöd som beviljas för ekonomisk verksamhet (429/2016) avsedda stöd enligt artikel 107.1 i FEUF som beviljats av statliga myndigheter eller sammanslutningar eller stiftelser som beviljar stöd på myndigheternas vägnar, och detta för att fullgöra den av Europeiska kommissionen fastslagna skyldigheten att offentliggöra uppgifter och att iaktta öppenhet. Den stödmyndighet som avses i 2 § 3 punkten i lagen om allmänna förutsättningar för stöd som beviljas för ekonomisk verksamhet och arbetskraftsmyndigheterna är i enlighet med 7 a § i lagen om kundinformationssystemet för företagstjänster skyldiga att i kundinformationssystemet registrera uppgifter om beviljande och betalning av sådant stöd som uppfyller de förutsättningar för statligt stöd som avses i artikel 107.1 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt. Registreringsskyldigheten gäller dock inte uppgifter om sådana skattestöd som skyldigheten att offentliggöra uppgifter och att iaktta öppenhet inte gäller, och inte heller uppgifter om stöd för primärproduktion inom jord- och skogsbruket eller fiskerinäringen. I lagens 10 a § sägs det att för att fullgöra skyldigheten att offentliggöra uppgifter och att iaktta öppenhet ska arbets- och näringsministeriet till Europeiska kommissionen meddela sådana uppgifter om beviljande av stöd som på grund av skyldigheten att offentliggöra uppgifter och att iaktta öppenhet har registrerats i kundinformationssystemet. Skyldigheten fullgörs i fråga om de stöd som de statliga stödmyndigheterna anmäler till registret över företagsstöd genom att uppgifterna i registret över företagsstöd meddelas till Europeiska kommissionen.
Skyldigheten att använda registret över företagsstöd gäller enligt ordalydelsen i paragrafen endast statligt stöd som uppfyller alla villkor i artikel 107.1 i FEUF och paragrafen kan således inte tolkas så att skyldigheten omfattar stöd av mindre betydelse. Efter ändringen skulle de stöd som omfattas av skyldigheten att iaktta öppenhet och att offentliggöra uppgifter registreras i registret över företagsstöd, varifrån stöden automatiskt överfördes också till kommissionens modul för stödtransparens. Det nationella registret över företagsstöd omfattade endast de stöd som beviljats av en statlig stödmyndighet. Finland uppfyller fortfarande kravet på ett centralt register enligt artikel 9 i den allmänna gruppundantagsförordningen genom att använda kommissionens modul för stödtransparens, ett centralt register på unionsnivå, även om en del av uppgifterna registreras i modulen för stödtransparens via det nationella registret över företagsstöd.
De uppgifter som en medlemsstats myndigheter meddelar lagras i databasen för kommissionens informationssystem och offentliggörs sedan automatiskt på kommissionens medlemsstatsspecifika webbplats för statligt stöd så att uppgifterna är lättillgängliga för alla. Uppgifterna meddelas till systemet och offentliggörs på medlemsstatens officiella språk, men uppgifterna är också tillgängliga på de andra medlemsstaternas officiella språk via maskinöversättning. Uppgifter om statligt stöd inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde offentliggörs i samma informationssystem för transparens som de övriga statliga stöden. Myndigheterna i en medlemsstat kan när de registrerar uppgifter vid behov använda flera olika nationella referenser för det företag som får stöd, vilket innebär att till exempel när det gäller stöd till jordbruket kan både företags- och organisationsnummer (FO-nummer) och lägenhetssignum användas.
Arbets- och näringsministeriet har varit nationell systemansvarig avseende kommissionens informationssystem för transparens och vid behov gett stödmyndigheterna råd i frågor som gäller användningen av systemet. Arbets- och näringsministeriets behörighet grundar sig på lagen om tillämpning av vissa av Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd och på statsrådets förordning om de förfaranden som ska följas när statligt stöd anmäls till kommissionen, som utfärdats med stöd av den lagen. Jord- och skogsbruksministeriet meddelar kommissionen uppgifter om stöd för jord- och skogsbruket och fiskerinäringen enligt artikel 107 i FEUF. Vid företagsfinansieringen för landsbygden (på vissa stöd) tillämpas kommissionens förordning (EU) 2022/2472 genom vilken vissa kategorier av stöd inom jordbruks- och skogsbrukssektorn och i landsbygdsområden förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (gruppundantagsförordningen för jordbrukssektorn), i vars artikel 9 det föreskrivs om offentliggörande av stöduppgifter på samma sätt som i den allmänna gruppundantagsförordningen.
Ändringsbehovet till följd av skyldigheten att övervaka och rapportera stöd av mindre betydelse
Den gällande lagen och den förordning som utfärdats med stöd av den verkställer inte alla de skyldigheter som EU-förordningarna om stöd av mindre betydelse ålägger medlemsstaterna. Den gällande 2 a § i lagen om tillämpning av vissa av Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd hänvisar till bemyndigandeförordningens artikel 1 om gruppundantag. På grund av ordalydelsen i paragrafen omfattar skyldigheten inte stöd av mindre betydelse, om vilka det är möjligt att föreskriva med stöd av artikel 2 i bemyndigandeförordningen. I lagen föreskrivs det inte heller direkt om skyldigheten, utan lagen innehåller en informativ hänvisning till gruppundantag enligt bemyndigandeförordningen. Enligt 2 § i lagen utfärdas närmare bestämmelser om det nationella förfaringssättet vid anmälan av stöd och fullgörandet av anmälningsskyldigheten i övrigt vid behov genom förordning av statsrådet. I statsrådets förordning om de förfaranden som ska följas när statligt stöd anmäls till kommissionen som utfärdats med stöd av paragrafens 2 mom. fastställs den nationella stödmyndighet som ansvarar för fullgörandet av skyldigheten att iaktta öppenhet och att offentliggöra uppgifter.
Före de registreringsskyldigheter som nämns i denna regeringsproposition har den som beviljar stöd av mindre betydelse inte på EU-nivå varit skyldig att anmäla stödet i fråga till unionens register. Det hade inte heller entydigt fastställts att de skyldigheter som ålagts medlemsstaterna hör till stödmyndigheternas uppgifter. Den allmänna de minimis-förordningen (EU) nr 1407/2013, som gällde till utgången av 2023, möjliggjorde två förfaranden för övervakning av stödens maximibelopp: 1) användningen av ett nationellt register, samt 2) övervakning av maximibeloppet utifrån de uppgifter om de minimis-stöd som företagen lämnat. I Finland har övervakningen av maximibeloppet av de minimis-stöd baserat sig på det senare alternativet. Det finns i Finland inget register över alla nationellt beviljade stöd av mindre betydelse, trots att statliga myndigheter eller sammanslutningar, stiftelser och arbetskraftsmyndigheter som beviljar stöd på myndigheternas vägnar har kunnat registrera uppgifter i registret över företagsstöd. De statliga stödmyndigheterna kan i registret över företagsstöd efter identifiering trots sekretessbestämmelserna kontrollera stöd av mindre betydelse som beviljats av andra statliga stödmyndigheter. Registret över företagsstöd innehåller inte till exempel stöd som beviljats av kommuner. Inte heller registret över företagsstöd är ett realtidsregister, utan tillåter registrering inom 14 dagar, vilket innebär att det under tre år influtna stödet inte kan kontrolleras enbart genom registret.
Stöd av mindre betydelse vid punktbeskattningen
I de minimis-förordningen åläggs redan i nuläget företag som får stöd av mindre betydelse att samla in vissa uppgifter för beviljande och övervakning av stödet. Skatteförvaltningen för ett register över de småskaliga tillverkare som avses i 1 § 4 mom. i lagen om punktskatt på läskedrycker (1127/2010) och i 1 § 3 mom. i lagen om accis på vissa dryckesförpackningar (1037/2004). Småskaliga tillverkare ska göra en registreringsanmälan till Skatteförvaltningen samt uppge sin produktionsmängd under det innevarande året och andra stöd av mindre betydelse som tillverkaren har fått av andra myndigheter under de två föregående skatteåren och det innevarande skatteåret. Det exakta stödbeloppet måste kunna beräknas när stödet beviljas för att stödet ska vara transparent.
I den nya de minimis-förordningen sägs det att den i artikel 6.1 uppräknade information om de företag som får stöd av mindre betydelse ska registreras i ett centralt register på unionsnivå. Således ska det i punktskattelagstiftningen göras behövliga kompletteringar och preciseringar för att fullgöra nämnda skyldighet. Skatteförvaltningen ska i egenskap av stödmyndighet se till att den information som ska anmälas enligt de minimis-förordningen registreras antingen manuellt eller via ett automatiskt gränssnitt för offentliggörande i det centrala registret på unionsnivå.
4
Förslagen och deras konsekvenser
4.1
De viktigaste förslagen
Det föreslås att en ny 2 b § ska fogas till lagen om tillämpning av vissa av Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd. Den nya paragrafen förutsätter att den som beviljar stöd av mindre betydelse i fråga om det stöd som den beviljat svarar för de skyldigheter som förordningen ålägger en medlemsstat. Den föreslagna ändringen säkerställer att de skyldigheter som medlemsstaterna har enligt EU-förordningarna fullgörs. Avvikelse från den föreskrivna huvudregeln kan göras genom att föreskriva något annat. Detta kan behövas till exempel i en situation där myndigheten åläggs att registrera uppgifter om stöd som en intermediär har beviljat eller om en medlemsstat övergår till att använda ett nationellt register eller om någon nationell registreringsskyldighet utvidgas till att omfatta också alla stöd av mindre betydelse.
Den som beviljar stöd svarar i princip för de skyldigheter som EU-förordningen ålägger medlemsstaterna. På detta sätt säkerställs fullgörandet av den nya övervaknings- och rapporteringsskyldigheten, iakttagandet av villkoren avseende stödets maximibelopp samt bevarandet av de uppgifter i fråga om vilka detaljerade krav anges i EU-förordningar, men för vilka en ansvarig aktör inte har fastställts inom medlemsstaten. Vid behov får närmare bestämmelser utfärdas genom förordning av statsrådet. De som beviljar stöd ska vara skyldiga att i fortsättningen registrera uppgifter om beviljat stöd i ett centralt register på unionsnivå.
Lagen tar inte ställning till hur skyldigheterna fullgörs. Om kommissionen utvecklar ett gränssnitt via vilket de uppgifter om stöd av mindre betydelse som registrerats i registret över företagsstöd kan lämnas till kommissionen maskinellt, kan den som beviljar stöd således säkerställa att övervaknings- och rapporteringsskyldigheten fullgörs också genom att använda ett nationellt register. Ansvaret för fullgörandet ligger dock hos den som beviljar stöd.
Enligt 2 § i den gällande lagen utfärdas närmare bestämmelser om det nationella förfaringssättet vid anmälan av stöd och fullgörandet av anmälningsskyldigheten i övrigt vid behov genom förordning av statsrådet. Det nya bemyndigande som gäller skyldigheten att lämna uppgifter och som finns i lagens 2 b § 2 mom. omfattar efter den föreslagna ändringen också att bestämmelser om skyldigheten att övervaka och rapportera stöd av mindre betydelse utfärdas genom förordning.
Dessutom ska i punktskattelagstiftningen göras de kompletteringar och preciseringar som behövs för att fullgöra övervaknings- och rapporteringsskyldigheten enligt artikel 6.1 i de minimis-förordningen.
4.2
De huvudsakliga konsekvenserna
Stöd av mindre betydelse beviljas i stor utsträckning i Finland. Eftersom den nya skyldigheten omfattar alla stöd och alla som beviljar stöd, innebär detta att den administrativa bördan för dem som beviljar stöd ökar när skyldigheterna enligt EU-förordningarna fullgörs. Den administrativa bördans storlek beror på mängden beviljade stöd och på förmågan hos beviljarens informationssystem att producera samlade uppgifter för det centrala registret på unionsnivå. Konsekvenserna är i huvudsak en följd av de skyldigheter som föreskrivs på EU-nivå. Varje stödmyndighet som beviljar stöd av mindre betydelse ska ges användar-ID till det centrala registret på unionsnivå och rådgivning och handledning i tekniska frågor som gäller registret. Till vissa delar kan myndigheterna också ha frågor som gäller tolkningen eller tillämpningen av reglerna om statligt stöd i samband med registreringen.
Vissa myndigheter som beviljar de minimis-stöd ombads i ett tidigt skede av beredningen bedöma den administrativa börda som de minimis-centralregistret på unionsnivå orsakar. Inom finansministeriets förvaltningsområde beviljas skattemässiga stöd av mindre betydelse, till vilka hör ovannämnda undantag i punktbeskattningen samt vissa andra stöd. År 2024 beviljades cirka 750 sådana stöd. Enligt Finnveras bedömning har Finnvera fattat beslut om de minimis-stöd som gäller inhemsk finansiering för cirka 3 000 stöd per år och beviljade 2024 sammanlagt 2 925 de minimis-stöd. Om besluten registreras ett i taget, krävs det cirka 15 000 minuter, det vill säga cirka 34 dagsverken, för att överföra besluten. I tabellkalkyleringsform tar det bara några timmar att registrera uppgifterna. I fråga om Business Finland är bedömningen av de beviljade stöden cirka 1 450 stöd per år. Business Finland bedömer att det kan ladda upp uppgifterna centraliserat och att fullgörandet av den nya skyldigheten förutsätter 30–90 timverken per år. Om det för varje stöd bedöms att skyldigheten att övervaka uppgifterna kräver fem minuters arbete, krävs det 102 505 minuter enbart för de stöd på statsrådsnivå som registrerats 2023. Utöver detta kan Skatteförvaltningens stöd till cirka 500 stödmottagare förutsätta ett behov av extra arbete på uppskattningsvis 2 500 minuter, sammanlagt cirka 1 750 timverken. Om det beräknas gå åt en timme per stödmyndighet för användarförvaltningen eller rådgivningen, är denna börda i fråga om de stödprogram som staten känner till dessutom cirka 400 timverken per år. Således motsvarar det kontinuerliga resursbehovet uppskattningsvis åtminstone ett årsverke, men fördelas ojämnt mellan de myndigheter som använder registret och den aktör som tillhandahåller användarförvaltning och teknisk rådgivning.
Kommunerna ansvarar på samma sätt som andra aktörer som beviljar stöd för sina egna stöd och registreringen av dem. Det finns endast lite information om de stöd av mindre betydelse som kommunerna beviljat. År 2023 offentliggjordes statsrådets utredning Företagsstöd i Finska kommuner (Statsrådet 2023:5, bara på finska). Kommunerna torde beräknat i antal bevilja en betydande mängd de minimis-stöd: enligt utredningen var de totala beloppen av de stöd som kommunerna beviljat vanligen under 10 000 euro, och kommunerna beviljar knappt alls stöd med stöd av den allmänna gruppundantagsförordningen eller ett beslut som meddelats med stöd av en separat anmälan. I utredningen konstaterades det att cirka 76 procent av de 121 kommuner som besvarade enkäten 2019–2021 inte alls hade informationssystem för företagsstöd (s. 62). De som besvarade enkäten efterlyste nationellt IT-stöd och ansvar på statlig nivå för ordnandet av stöd och betonade behovet av tilläggsresurser om kommunerna ska använda det nationella registret över företagsstöd (kapitel 4 i utredningen). Eftersom kommunerna kan bedömas bevilja till antalet klart mest stöd i form av stöd av mindre betydelse, motsvarar kommunernas behov av tilläggsresurser i huvuddrag det behov som identifierats tidigare i en situation där alla stöd av mindre betydelse ska anmälas till det nationella registret över företagsstöd. Sedan den 2 januari 2025 har det funnits 308 kommuner i Finland. Om kommunerna beviljar motsvarande mängd stöd som de statliga stödmyndigheterna, medför den övervakning som förordningarna förutsätter att också kommunerna behöver resurser motsvarande sammanlagt ett årsverke. Dessutom kan det bedömas att det för kommunernas användarförvaltning och rådgivning kommer att gå åt mer arbetstimmar per år än för statsrådet, särskilt i det inledande skedet då systemet tas i bruk. Rådgivning behövs i realtid och den ska inledas innan registreringsskyldigheten införs.
Eftersom stöduppgifter ska registreras så gott som i realtid, kan uppgifter om alla stöd som har beviljats under året inte överföras på samma gång ens i det fall att stödmyndighetens eget system gör det möjligt att ladda upp uppgifterna i ett masskörningsformat som godkänns av det centrala registret på unionsnivå, såsom i en tabellkalkyleringsfil. I bästa fall överförs uppgifterna med cirka 20 arbetsdagars mellanrum, sannolikt oftare. Preliminärt bedömt har kommunerna inte sådana samlade register över stöd som de stora statliga stödmyndigheterna, vilket innebär att kommunerna troligen blir tvungna att använda det manuella användargränssnittet för det centrala registret på unionsnivå från fall till fall.
Skatteförvaltningen ska göra behövliga systemändringar när lösningarna avseende det tekniska gränssnittet för det centrala registret på unionsnivå är klara. Fram till dess registreras uppgifterna manuellt i det centrala registret på unionsnivå. I Skatteförvaltningens de minimis-register finns det i nuläget cirka 500 aktörer. Det finns ännu inga exakta uppgifter om hur det automatiska gränssnittet för det centrala registret på unionsnivå kommer att se ut, men Skatteförvaltningen bedömer att ändringen medför ett behov av 15–20 dagsverken.
Förvaltningen av administratörerna av det centrala registret på unionsnivå och det tekniska stöd som ges administratörerna bedöms enligt Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret förutsätta ett kontinuerligt resursbehov på cirka två årsverken.
5
Alternativa handlingsvägar
5.1
Handlingsalternativen och deras konsekvenser
Förordningarna om stöd av mindre betydelse gör det möjligt för medlemsstaterna att välja det centrala registret på unionsnivå eller ett nationellt register. Detta val har gjorts på ministerienivå innan lagstiftningsprojektet inleddes. Ibruktagandet av ett nationellt register förutsätter systemutveckling samt resurser för utvecklande och ibruktagande av registret. Resursbehovet är större än om man använder sig av det centrala registret på unionsnivå på det sätt som nu föreslås. Ett projekt som gäller ett nationellt register skulle till sin omfattning vara större än det nuvarande registret över företagsstöd, eftersom det ska omfatta inte bara de statliga stödmyndigheterna utan också alla andra aktörer som beviljar stöd av mindre betydelse.
Varken den allmänna de minimis-förordningen (EU) 2023/2831 eller SGEI de minimis-förordningen (EU) 2023/2832 preciserar hur medlemsstaterna ska fördela ansvaret för registreringen av stöd i registret. En separat myndighet som ansvarar för registreringen av stöden kan övervägas, vilket i nuläget avviker bland annat från fullgörandet i Finland av skyldigheten att offentliggöra stöd enligt den allmänna gruppundantagsförordningen. Den nuvarande praxisen, där den myndighet som beviljar stöd också ansvarar för registreringen av stöd, har konstaterats fungera, och praxisen är därför motiverad också i fråga om skyldigheterna vad gäller stöd av mindre betydelse.
Det centrala registret på unionsnivå förutsätter en nationell myndighet som ansvarar för förvaltningen av administratörerna. Under beredningen har som alternativ utretts i synnerhet Statskontoret och utvecklings- och förvaltningscentret (från och med den 1 januari 2026 Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret). I den inledande fasen av utredningen bedömdes det att den effektivaste lösningen för statsfinanserna är att koncentrera de behövliga rådgivnings- och handledningsuppgifterna till samma myndighet och att Statskontoret är lämpligast för denna roll. Denna lösning skulle enligt Statskontorets bedömning ha förutsatt kontinuerliga resurser på 2–3 årsverken. I takt med att beredningen framskrider har det fastställts att rådgivningsuppgiften kommer att gälla endast tekniskt stöd till administratörerna av det centrala registret på unionsnivå i Finland och att varje juridisk person som beviljar stöd kommer att beviljas administratörs-ID på högsta nivå via vilka de själva administrerar sina egna användare. I och med detta alternativ bedömer Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret att det behöver kontinuerlig finansiering för uppskattningsvis två årsverken.
Användarförvaltnings- och rådgivningsuppgifterna i anslutning till registret kommer att kräva kontinuerliga resurser. Den administrativa bördan för dem som beviljar stöd torde öka på det sätt som bedöms ovan med några minuter per beviljat stöd. Sammanlagt mäts behovet i årsverken, men det finns ingen tillförlitlig helhetsbild av omfattningen av resursbehovet eller fördelningen av det. Under remissbehandlingen ombads de som beviljar stöd och de eventuella myndigheter som ansvarar för registret bedöma den börda som de orsakas och dess eventuella inverkan på budgetpropositionen. Den nationella uppgiften i anslutning till användarförvaltningen av och stödet till registret preciserades efter den 21 augusti 2025, då det beslutades att uppgiften ska ges till Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret. Under beredningen föreslogs det i den tredje tilläggsbudgetpropositionen för 2025 att sammanlagt 25 000 euro ska sökas för inledande av verksamheten. Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret bedömde att det kan sköta den beskrivna uppgiftshelheten med en permanent resursökning på minst två årsverken, det vill säga sammanlagt 150 000 euro per år.
5.2
Handlingsmodeller som används eller planeras i andra medlemsstater
I samband med ändringen av registret över företagsstöd (RP 69/2020 rd, s. 16) preciserades det att kommissionen under EU:s utvidgningsrunda 2004–2007 och i samband med utvidgningsförhandlingarna med Kroatien har förutsatt att nya medlemsländer ska ha ett nationellt stödregister. Italien och Estland har ett centraliserat nationellt de minimis-stödregister. Danmark, Sverige och Norge har ingen centraliserad informationsresurs och inget nationellt de minimis-stödregister. Självstyrande landskaps och kommuners beslutanderätt och deras olika informationssystem har i olika länder upplevts vara problematiska när man överväger att upprätta nationella de minimis-stödregister.
6
Remissvar
Det kom in sammanlagt 23 svar på begäran om utlåtande inom den utsatta tiden den 13 juni 2025. Utlåtande lämnades av Ålands landskapsstyrelse, Finnvera Abp, Helsingfors stad, Jyväskylä stad, NTM-centralernas utvecklings- och förvaltningscenter samt separat utvecklings- och förvaltningscentrets ansvarsområde Information och digitalisering, Konkurrens- och konsumentverket, Kotka stad, Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT, Villmanstrand stad, undervisnings- och kulturministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, Finlands Kommunförbund rf, Företagarna i Finland rf, Statskontoret, finansministeriet och Skatteförvaltningen.
Propositionen understöddes och det ansågs motiverat att registreringsskyldigheten riktas till den som beviljar stöd. Vissa remissinstanser önskade en mer omfattande beredning eller närmare bestämmelser om detaljerna avseende det praktiska genomförandet av registret. Tidsplanen för ikraftträdandet av skyldigheten ansågs också vara utmanande. I utlåtandena påpekades det att behovet av utbildning och rådgivning samt den administrativa bördan ökar till följd av kommissionens krav. Utifrån remissvaren kan det antas att kommunerna behöver sådan rådgivning som staten inte kan ge och som de inte nödvändigtvis har beredskap för. I utlåtandena begärdes det att stödmyndigheterna och den aktör som sköter registeruppgifter ska ersättas för kostnaderna. Det framfördes flera olika åsikter om fastställandet av den nationella kontaktpunkten för registret och finansieringen av den vad gäller både den behövliga resursen och sannolikheten att få tilläggsfinansiering. Finansministeriet konstaterade i sitt utlåtande att regeringen har konstaterat att i fråga om de uppgifter som följer av EU-lagstiftningen och finansieringen av dem beslutar regeringen separat om att ministerierna vid behov tillsammans bereder ett förslag till slopande eller effektivisering av uppgifterna i enlighet med tilläggsuppgifterna. Finansministeriet anser således att utgångspunkten är att de föreslagna resurserna sköts med nuvarande resurser, inte med hjälp av tilläggsanslag. Vissa remissinstanser önskade att det skulle inrättas ett nationellt register eller att befintliga nationella informationsresurser skulle utvecklas som en del av lösningen för hur uppgifter lämnas till kommissionen.
Med avvikelse från bedömningen i utkastet till proposition fullgörs de skyldigheter som gäller medlemsstaterna och som följer av förordningarna så att annat stöd än rent tekniskt stöd till förvaltningen av administratörerna inte tillhandahålls i samband med förvaltningen av administratörerna. Inom statsförvaltningen ges rådgivning i första hand av den aktör som styr stödmyndigheten. Andra offentliga aktörer, såsom kommuner och välfärdsområden samt sammanslutningar av dessa, ordnar själva sin rådgivning. Bestämmelserna om sekretess preciseras och den uppgift som ges Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret anges i lagstiftningen.
7
Specialmotivering
7.1
Lagen om tillämpning av vissa av Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd
2 b §.Skyldigheter som gäller iakttagandet av villkoren för stöd av mindre betydelse.
Stödmyndighetens skyldighet att se till att reglerna om statligt stöd följs kan härledas ur de direkt tillämpliga artiklarna 107 och 108 i FEUF som är förpliktande för stödmyndigheterna. Genom att iaktta villkoren i EU-förordningarna om stöd av mindre betydelse, inklusive övervaknings- och rapporteringsskyldigheterna, kan en myndighet försäkra sig om att det stöd som myndigheten beviljat inte uppfyller kriterierna för statligt stöd och således förutsätter förhandsanmälan till kommissionen. I de nationella lagarna har det inte preciserats att det i Finland hör till en viss aktör att se till att villkoren iakttas. Däremot har det i lagen om tillämpning av vissa av Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd tagits in en informativ paragraf som hänvisar till skyldigheterna för de myndigheter som beviljar stöd att fullgöra till exempel skyldigheten att iaktta öppenhet och att offentliggöra uppgifter.
Det föreslås att en ny 2 b § ska fogas till lagen om tillämpning av vissa av Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd. Paragrafens rubrik motsvarar rubriken för artikel 6 i förordningarna om stöd av mindre betydelse och är således ”Skyldighet att övervaka och rapportera stöd av mindre betydelse”, medan rubriken för den 2 a § som hänvisar till artikel 9 i gruppundantagsförordningen är ”Skyldighet att offentliggöra uppgifter om stöd och att iaktta öppenhet” i överensstämmelse med gruppundantagsförordningen.
Det föreslagna 2 b § 1 mom. hänvisar till bestämmelserna om stöd av mindre betydelse i bemyndigandeförordningen och ålägger den som beviljar stöd en grundläggande skyldighet att iaktta villkoren för undantag från anmälningsskyldigheten. Lagens hänvisning till bemyndigandeförordningen omfattar också de situationer där kommissionen utvidgar skyldigheterna att övervaka och rapportera andra stöd av mindre betydelse.
Enligt 1 mom. är den som beviljar stöd den aktör vars åtgärd belastar offentliga medel så att en enhet som bedriver ekonomisk verksamhet (”företag”) får en fördel i ett konkret enskilt fall. Oftast är den som beviljar stöd en juridisk person, såsom ett ämbetsverk, ett ministerium, en kommun eller ett offentligt företag, genom vars beslut ett visst företag får rätt till en förmån. Det kan också vara fråga om till exempel en lag genom vilken ett företag befrias från sina sedvanliga kostnader eller en åtgärd som vidtas av en offentlig aktör och som inte är marknadsbaserad. Det är ändamålsenligt att den som beviljar stöd svarar för att villkoren i förordningarna uppfylls och således också för att skyldigheterna att övervaka, rapportera och bevara uppgifter fullgörs. Det ska dock vara möjligt att ålägga andra än den som beviljar stöd skyldigheter genom att särskilt föreskriva om detta. Detta kan vara ändamålsenligt till exempel i situationer där stöd kanaliseras via flera nivåer till slutanvändaren, såsom i en situation där ett finansinstitut inom ramen för ett stödprogram är den som beviljar ett enskilt stöd. En särskild bestämmelse kan också vara ändamålsenlig om rätten till stöd fastställs genom ett separat förfarande som den som planerat stödprogrammet inte själv förvaltar direkt. I paragrafen tas in en hänvisning till lagen om livskraftscentralerna och Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret (531/2025), där det föreskrivs om den uppgift i anslutning till förvaltningen av administratörerna av det centrala registret på unionsnivå som getts Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret. I paragrafen preciseras dessutom att sekretessbestämmelserna inte hindrar att de uppgifter som förordningarna förutsätter förmedlas till registret.
I 2 mom. föreslås ett bemyndigande att utfärda förordning om övervaknings- och rapporteringsskyldigheten. Enligt momentet får statsrådet genom förordning utfärda närmare bestämmelser om det nationella fullgörandet av medlemsstatens skyldigheter.
7.2
Punktskattelagen
30 §. Register för punktbeskattning.
I paragrafen föreskrivs det om register för punktbeskattning. I 2 mom. fastställs det att Skatteförvaltningen för ett register över de föreskrivna stödmottagarna. Dessa är de företag som får stöd som beviljas i enlighet med EU:s regler om statligt stöd. Skatteförvaltningen för ett register över de småskaliga tillverkare som avses i lagen om punktskatt på läskedrycker och lagen om accis på vissa dryckesförpackningar för beviljande och övervakning av stöd av mindre betydelse. Momentet innehåller till denna del bestämmelser om registrets användningsändamål och om de uppgifter som ska antecknas i registret.
Momentet förtydligas så att paragrafhänvisningen korrigeras och det i momentet tas in en hänvisning till de uppgifter som avses i 98 a § 3 och 4 mom. i punktskattelagen och som stödmottagaren anmäler till Skatteförvaltningen i fråga om stöd som beviljats i enlighet med EU:s regler om statligt stöd. I fortsättningen ska 98 a § också gälla småskaliga tillverkare som får stöd av mindre betydelse. För att göra stödbestämmelserna tydligare föreskrivs det i fortsättningen i 98 a § 4 mom. om de uppgifter som småskaliga tillverkare ska anmäla till Skatteförvaltningen. I 2 mom. preciseras dessutom registrets användningsändamål så att det omfattar alla stödmottagare enligt 98 a § för beviljande och övervakning av punktskattestöd.
98 a §. Stödmottagarens anmälningsskyldighet.
I paragrafen föreskrivs det om stödmottagarens anmälningsskyldighet genom vilken skyldigheten enligt EU:s regler om statligt stöd att iaktta öppenhet i fråga om stöd fullgörs. I 1 mom. föreskrivs det om skyldigheten för det företag som får stöd, det vill säga stödmottagaren, att till Skatteförvaltningen anmäla vissa uppgifter om företaget. I 2 mom. fastställs det vilka skattestöd i anslutning till punktbeskattningen som anmälningsskyldigheten gäller. Paragrafens 3 mom. innehåller en förteckning över de uppgifter som ska anmälas. Enligt 4 mom. påförs stödmottagaren försummelseavgift i enlighet med 39 § i lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ när stödmottagaren försummar sin anmälningsskyldighet.
Paragrafen kompletteras och preciseras i sin helhet för det nationella fullgörandet av den övervaknings- och rapporteringsskyldighet enligt artikel 6.1 i de minimis-förordningen som införts för att förbättra transparensen hos stöd som är förenliga med EU:s regler om statligt stöd. I 1 mom. föreskrivs det om skyldigheten för stödmottagare som får stöd av mindre betydelse att anmäla vissa uppgifter om företaget till Skatteförvaltningen så att Skatteförvaltningen som nationell stödmyndighet kan fullgöra sin övervaknings- och rapporteringsskyldighet enligt de minimis-förordningen. I 2 mom. tas det in bestämmelser om vilka stöd av mindre betydelse som anmälningsskyldigheten gäller. Paragrafens 4 mom. innehåller en förteckning över de uppgifter som ett företag som får stöd av mindre betydelse ska anmäla till Skatteförvaltningen. Skatteförvaltningen ska registrera vissa uppgifter om företag som får de minimis-stöd i det centrala registret på unionsnivå. De minimis-stödmottagaren ska anmäla företagets namn och referens samt företagets verksamhetsområde. Dessutom ska den produktionsmängd som ska beaktas vid beräkningen av de minimis-stöd anmälas årligen liksom även de stöd av mindre betydelse som andra myndigheter beviljat den småskaliga tillverkaren för det innevarande året och de två föregående åren. Som en ny uppgift jämfört med tidigare ska företaget anmäla företagets verksamhetsområde. Paragrafens 4 mom. förtydligas till sin struktur och blir samtidigt nytt 5 mom.
98 b §. Förfarande för anmälan om uppgifter om stöd
.
Strukturen i paragrafens 2 mom. preciseras tekniskt.
7.3
Lagen om punktskatt på läskedrycker
1 §. Tillämpningsområde.
I 4 mom. föreskrivs det om en maximigräns med stöd av vilken småskalig tillverkning av läskedrycker inte omfattas av lagens tillämpningsområde. I momentet görs en precisering av teknisk natur. I 5 mom. föreskrivs det om skyldigheten för en småskalig tillverkare att registrera sig. På registreringen tillämpas bestämmelserna om registrering i 5 kap. i punktskattelagen. Hänvisningsbestämmelsen i 6 mom. uppdateras så att den motsvarar den nya de minimis-förordningen och i momentet tas det in en informativ bestämmelse om att bestämmelser om de stödtagaruppgifter om småskaliga tillverkare som ska anmäla till Skatteförvaltningen finns i 98 a § 4 mom. i punktskattelagen.
7.4
Lagen om accis på vissa dryckesförpackningar
1 §. Tillämpningsområde.
I 3 mom. föreskrivs det om en maximigräns med stöd av vilken en småskalig tillverkare av dryckesförpackningar inte omfattas av lagens tillämpningsområde. I momentet fastställs det att en småskalig tillverkare dock ska registrera sig. På registreringen tillämpas bestämmelserna om registrering i 5 kap. i punktskattelagen. I momentet görs dessutom en precisering av teknisk natur. Hänvisningsbestämmelsen i 5 mom. uppdateras så att den motsvarar den nya de minimis-förordningen och i momentet tas det in en informativ bestämmelse om att bestämmelser om de stödtagaruppgifter om småskaliga tillverkare som ska anmäla till Skatteförvaltningen finns i 98 a § 4 mom. i punktskattelagen.
7.5
Lagen om beskattningsförfarandet beträffande skatter som betalas på eget initiativ
39 §. Försummelseavgift.
I 1 mom. 8 punkten görs det en teknisk precisering i överensstämmelse med ändringen av 98 a § 4 mom. i punktskattelagen.
7.6
Lagen om offentlighet och sekretess i fråga om beskattningsuppgifter
6 §. Offentliga fastighetsbeskattningsuppgifter och vissa andra offentliga beskattningsuppgifter.
Till 6 § 1 mom. i lagen om offentlighet och sekretess i fråga om beskattningsuppgifter (1346/1999) fogas en ny 9 punkt och till 6 § fogas ett nytt 4 mom. Bestämmelserna gäller offentligheten för sådant skogsgåvoavdrag enligt 55 a § i inkomstskattelagen (1535/1992) som beviljas vid beskattningen. Skogsgåvoavdrag hör till stöd av mindre betydelse enligt kommissionens förordning (EU) 2023/2831 om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på stöd av mindre betydelse. Finland är skyldigt att se till att denna stöduppgift rapporteras i enlighet med artikel 6 i förordningen. Beskattningsuppgifter är i enlighet med 1 och 4 § i lagen om offentlighet och sekretess i fråga om beskattningsuppgifter sekretessbelagda. Detta gäller också uppgifter om mottagaren av skogsgåvoavdrag och beloppet av dennes skatteförmån. Rapporteringen av stöduppgifter förutsätter att det föreskrivs om stöduppgifternas offentlighet på samma sätt som om offentligheten för andra stöd som ges vid beskattningen.
7.7
Lagen om livskraftscentralerna och Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret
13 §. Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentrets uppgifter.
Till 13 § 2 mom. i lagen om livskraftscentralerna och Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret fogas en ny 8 punkt. Den nuvarande 8 punkten blir 9 punkt. Den lag som ska ändras har utfärdats, men den träder i kraft först den 1 januari 2026. Finland använder det centrala registret på unionsnivå för att fullgöra de övervaknings- och rapporteringsskyldigheter i fråga om stöd av mindre betydelse som anges i Europeiska unionens förordningar. Till exempel artikel 6 i kommissionens förordning (EU) 2023/2831 förutsätter att stöd registreras inom 20 arbetsdagar från det att stödet beviljades. Den som beviljar stöd svarar för att den lämnar in de behövliga uppgifterna till registret. För detta ändamål måste de som beviljar stöd ges användarrättigheter till det centrala registret på unionsnivå. Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret är administratör av registret i Finland och beviljar administratörsrättigheter till registret på begäran av dem som beviljar stöd. Den som beviljar stöd svarar för sin egen användarförvaltning och tekniska rådgivning. Landskapet Åland kommer att få egna regionala administratörs-ID och svarar för beviljandet av användar-ID, användarstödet och rådgivningen inom landskapet. Dessutom kan det finnas behov av kontakt mellan Europeiska kommissionen och de finländska användarna av det centrala registret på unionsnivå, och om kontakt behövs sköts den av Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret. Användningen av registret kan också förutsätta tekniskt stöd som det är ändamålsenligt att ges inte bara på unionsnivå utan också på nationell nivå. Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentret ger stöd till de administratörer som centret har beviljat administratörs-ID. Varje administratör svarar för stödet till sin underlydande förvaltning. I Sysselsättnings-, utvecklings- och förvaltningscentrets uppgift ingår inte allmän rådgivning om förfarandet eller rådgivning om tolkning eller tillämpning av bestämmelser.
8
Bestämmelser på lägre nivå än lag
Statsrådets förordning om de förfaranden som ska följas när statligt stöd anmäls till kommissionen innehåller närmare bestämmelser om förvarande och anmälan av uppgifter om statligt stöd. Villkoren enligt förordningarna (EU) 2023/2381 och (EU) 2023/2382 för beviljande av stöd av mindre betydelse uppfylls genom de föreslagna lagändringarna, genom vilka medlemsstaternas skyldigheter enligt förordningarna åläggs den som beviljar stöd eller i andra hand den ansvariga aktör som anges i övrigt. Bemyndigandet att utfärda förordning möjliggör närmare bestämmelser till exempel i en situation där det anses behövligt att nationellt föreskriva om en skyldighet i detalj.
9
Ikraftträdande
Det föreslås att lagarna ska träda i kraft senast den 1 januari 2026.
10
Förhållande till andra propositioner
10.1
Samband med andra propositioner
Lagprojektet (TEM065:00/2023, VN/18042/2023), som gäller statliga stödmyndigheters återkrav på eget initiativ, reviderar lagen om tillämpning av vissa av Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd. Eventuella behov av att uppdatera lagen beaktas i projektet i fråga.
11
Förhållande till grundlagen samt lagstiftningsordning
En lag kan stiftas i vanlig lagstiftningsordning. Bestämmelser om grunderna för en skyldighet ska dock utfärdas på lagnivå.
Enligt förarbetena till 124 § i grundlagen är utgångspunkten att offentliga förvaltningsuppgifter endast genom lag kan anförtros andra än myndigheter. Eftersom framför allt skötseln av offentliga tjänster bör kunna ordnas smidigt och det inte i fråga om sådana uppgifter med hänsyn till syftena med regleringen finns behov av detaljreglering i lag, ska det också vara möjligt att med stöd av lag genom föreskrifter eller beslut bestämma om överföring av förvaltningsuppgifter på andra än myndigheter. Den primära skyldigheten för den som beviljar stöd fastställs i lag, och den som beviljar stöd kan under vissa omständigheter också vara någon annan än en myndighet. I fråga om enskilda stöd eller stödprogram är det fortfarande möjligt att föreskriva något annat.
Beslut om att bevilja, ändra och betala ut statsunderstöd har vanligen betraktats som en offentlig förvaltningsuppgift (GrUU 50/2017 rd). Övervaknings- och rapporteringsskyldigheten hänger samman med beviljande av stöd av mindre betydelse. Grundlagsutskottet har ansett att frågor som gäller utövning av offentlig makt i samband med beviljande av stöd av mindre betydelse motsvarar frågor som gäller åtgärder som uppfyller kriterierna för statsunderstöd (GrUU 93/2022 rd). Enligt grundlagsutskottet är beviljandet av statsunderstöd inte alltid en offentlig förvaltningsuppgift som avses i 124 § i grundlagen (GrUU 57/2024 rd, s. 3). Många processer för beviljande av stöd av mindre betydelse inbegriper dock ett ansökningsförfarande, lagstadgade kriterier för beviljande, lagstadgade finansieringsvillkor eller andra drag som är typiska för det administrativa beslutsfattandet och tillämpningen av lag. Stöd av mindre betydelse kan beviljas via en enskild aktör, såsom ett finansinstitut. Således ska bestämmelser om skyldigheterna för den som beviljar stöd utfärdas genom lag.
Bevaring och registrering av uppgifter har samband med frågor som gäller dataskydd och god förvaltning. I vissa fall beviljas stöd till fysiska personer och bestämmelser om behandling av deras personuppgifter finns bland annat i EU:s dataskyddsförordning (EU) 2016/679, dataskyddsförordningen som gäller unionens institutioner (EU) 2018/1725 och nationella författningar. I propositionen föreslås inga avvikelser från de dataskyddsbestämmelser som tillämpas i nuläget och för vars tillämpning den som beviljar stöd ansvarar även i fortsättningen. Syftet med registret är att säkerställa en bättre efterlevnad av reglerna om statligt stöd, en större ansvarsskyldighet, inbördes utvärderingar och i sista hand en effektivare användning av offentliga medel. Att uppgifter om stödtagaren anmäls till det centrala registret tjänar allmänintresset i anslutning till efterhandskontrollen av stöden. EU-förordningarna om stöd av mindre betydelse gör det möjligt att pseudonymisera uppgifter i situationer där dataskyddsbestämmelserna förutsätter det. EU:s allmänna dataskyddsförordning (EU) 2016/679 samt dataskyddsförordningen som gäller unionens institutioner (EU) 2018/1725 är direkt tillämplig rätt. Kommissionen har meddelat att den offentliga delen av registret kommer att ha funktioner som gör det möjligt att delvis dölja eller pseudonymisera personuppgifter. Således blir de personuppgifter som överförs till det centrala registret på unionsnivå inte automatiskt i sin helhet offentliga.
De uppgifter som ska rapporteras i enlighet med artikel 6 i kommissionens förordning (EU) 2023/2831 om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på stöd av mindre betydelse är stödmottagarens identitet, stödbelopp, datum för beviljande, beviljande myndighet, stödinstrument och berörd sektor på grundval av den statistiska näringsgrensindelningen i unionen (Nace). Mottagaren av skogsgåvoavdrag är i enlighet med 55 a § i inkomstskattelagen en fysisk person. Vid beskattningen identifieras en fysisk person i regel med personbeteckning. Bestämmelser om behandling av personbeteckningar finns i 29 § i dataskyddslagen (1050/2018). I dataskyddslagen föreskrivs det om villkoren för behandling av personbeteckningar, och utgångspunkten är att en personbeteckning inte får användas som identifieringsuppgifter för offentliga uppgifter. Enligt artikel 6 i ovannämnda förordning ska det centrala registret upprättas på ett sådant sätt att informationen är lättillgänglig för allmänheten. Det ska samtidigt säkerställas att unionens dataskyddsregler följs, och vid behov ska specifika poster pseudonymiseras.
I enlighet med kommissionens förordning ska stödtagaren identifieras med hjälp av identifikationsuppgifter. Med tanke på integritetsskyddet är i förordningen avsedd individualisering inte möjlig med en personbeteckning som identifierar en person. Skogsgåvoavdrag görs från kapitalinkomst av skogsbruk. När stödtagaren säljer virke från skogen är stödtagaren skyldig att registrera sig i registret över mervärdesskattskyldiga, om försäljningen överstiger 20 000 euro. Om försäljningen inte förutsätter registrering, understiger stödbeloppet 3 000 euro. En skattskyldig som är införd i mervärdesskatteregistret har ett företags- och organisationsnummer (FO-nummer) som identifikationsuppgift. Enligt förslaget är offentliga uppgifter om skogsgåvoavdrag stödtagarens FO-nummer och uppgift om skatteförmånens belopp. Uppgiften om skatteförmånens belopp är sådan den är vid tidpunkten för slutförande av beskattningen, och detta är också tidpunkten för beviljande av stöd. Uppgiften om skogsgåvoavdrag blir offentlig vid den tidpunkt som avses i 49 § 5 mom. i lagen om beskattningsförfarande (1558/1995). Beskattningen slutförs senast vid utgången av oktober året efter skatteåret, varvid uppgifterna blir offentliga vid ingången av november året efter skatteåret. Förslaget innebär att det i fråga om de stödtagare som saknar FO-nummer inte heller finns några offentliga identifikationsuppgifter. Dessa uppgifter ska offentliggöras utan identifiering för att skydda stödtagarnas integritet. I praktiken innebär detta att stöduppgifterna är synliga, men att stödtagaren inte identifieras. I praktiken är de personer som får skogsinkomster i regel registrerade i företags- och organisationsdatasystemet och kan identifieras med FO-nummer. I de få situationer där stödtagaren inte har ett FO-nummer understiger stödbeloppet i vilket fall som helst 3 000 euro.
Regeringen anser att lagförslaget kan behandlas i vanlig lagstiftningsordning.