1
Lagförslag
18 §.Arbetslöshetsförsäkringspremiernas belopp. Det föreslås att i 1 mom. föreskrivs om arbetslöshetsförsäkringspremien för 2019 och om de gränser för lönebelopp som ska tillämpas 2019. Praxis i fråga om justeringen av gränserna för lönebelopp ändrades genom lag 970/2013 så att lönebeloppen i lagen ändras så att de motsvarar lönekoefficienten för föregående år. När premierna för 2019 fastställs höjs gränsen för lönebelopp med den lönekoefficient som ska tillämpas 2018.
Det föreslås att löntagares och arbetsgivares arbetslöshetsförsäkringspremier ändras så att löntagares arbetslöshetsförsäkringspremie sänks med 0,40 procentenheter och att arbetsgivares genomsnittliga arbetslöshetsförsäkringspremie på motsvarande sätt sänks med 0,40 procentenheter. Förslaget innebär att löntagares arbetslöshetsförsäkringspremie sänks från 1,90 procent till 1,50 procent och att arbetsgivares genomsnittliga arbetslöshetsförsäkringspremie i motsvarande utsträckning sänks från 1,91 procent till 1,50 procent. Arbetsgivares arbetslöshetsförsäkringspremie föreslås uppgå till 0,5 procent av lönebeloppet upp till 2 086 500 euro och 2,05 procent för den överskjutande delen av lönen. Den totala summan i fråga om arbetslöshetsförsäkringspremien sjunker med 0,80 procentenheter jämfört med 2018 års nivå. Enligt Sysselsättningsfondens beräkning, som har gjorts utifrån finansministeriets ekonomiska prognoser, kommer resultatet för 2019 i och med den föreslagna arbetslöshetsförsäkringspremien att uppvisa ett överskott på cirka 457 miljoner euro. Fondens konjunkturbuffert skulle således uppgå till cirka 1 370 miljoner euro i slutet av 2019. Konjunkturbuffertens maximibelopp uppgår till ca 2 050 miljoner euro.
I 2 mom. föreslås det bestämmelser om löntagarpremier för delägare i företag och arbetsgivares arbetslöshetsförsäkringspremie för delägare i företag. Arbetslöshetsförsäkringspremierna för delägare ska enligt 14 och 16 § i lagen bestämmas så att de motsvarar finansieringen av de förmåner som delägarna är berättigade till. När arbetslöshetsförsäkringspremierna för delägare bestäms beaktas därmed inte den finansieringsandel som Sysselsättningsfonden betalar till arbetslöshetskassorna för finansiering av förmåner, och inte heller det belopp som betalas till statskontoret för finansiering av pensioner. För 2019 föreslås det att löntagares arbetslöshetsförsäkringspremie för delägare i företag är 0,78 procent av lönen och arbetsgivares arbetslöshetsförsäkringspremie för delägare i företag 0,5 procent av lönen.
I 3 mom. föreslås bestämmelser om arbetslöshetsförsäkringspremien för statliga affärsverk. Enligt 12 § 2 mom. i den gällande lagen har också statliga affärsverk som omfattas av lagen om statliga affärsverk (1062/2010) skyldighet att betala arbetslöshetsförsäkringspremie. När premien bestäms beaktas de finansieringsandelar som Sysselsättningsfonden betalat till arbetslöshetskassorna och Utbildningsfonden samt Sysselsättningsfondens förvaltningskostnader. För 2019 föreslås arbetslöshetsförsäkringspremien för statliga affärsverk vara 0,5 procent av lönen för ett lönebelopp upp till 2 086 500 euro och 1,16 procent för den överskjutande delen av lönen.
I 4 mom. föreslås bestämmelser om arbetslöshetsförsäkringspremien för universitet. Enligt 11 § i lagen om införande av universitetslagen (559/2009) omfattas anställda som är födda före 1980 av statens pensionsskydd. För deras del används inte arbetsgivares arbetslöshetsförsäkringspremie för finansiering av pension som intjänas under arbetslöshetstiden. Av denna anledning föreslås det i enlighet med försäkringsprincipen att universitetens premie ska vara lägre än den allmänna arbetslöshetsförsäkringspremien. Arbetslöshetsförsäkringspremien för universitet föreslås 2019 uppgå till 0,5 procent av lönen för ett lönebelopp upp till 2 086 500 euro och 1,38 procent för den överskjutande delen av lönen.
Det föreslås att gränserna för lönebeloppen i 5 mom. ska höjas med den lönekoefficient som tillämpas 2018. I övrigt motsvarar paragrafen gällande lag.
23 §.Arbetslöshetsförsäkringspremieintäkt som ska redovisas till grundskyddet. Det föreslås att paragrafens 1 mom. ändras så att det belopp av intäkten av löntagares arbetslöshetspremie som ska redovisas till Folkpensionsanstalten ska bestå av intäkten av arbetslöshetsförsäkringspremien för löntagare som inte hör till arbetslöshetskassorna utökat med 50,3 miljoner euro, dock högst utgiften för grunddagpenningen. Om andelen för löntagare som inte hör till arbetslöshetskassorna av den influtna arbetslöshetsförsäkringspremien utökad med 50,3 miljoner euro är större än det belopp som Folkpensionsanstalten behöver för finansieringen av utgifterna för grunddagpenningen, uppstår det ett överskott i Folkpensionsanstaltens allmänna fond för social trygghet. För att det i fortsättningen inte ska uppstå ett överskott, föreslås det att det belopp av intäkten av löntagares arbetslöshetspremie som ska redovisas till Folkpensionsanstalten ska fastställas som för närvarande, men om det belopp som ska redovisas överskrider den uppskattade utgiften för grunddagpenningen, är detta gränsen för det belopp som ska redovisas.
Uppskattningen av det maximibelopp som ska redovisas bygger på Sysselsättningsfondens uppskattning av den influtna arbetslöshetspremien för löntagare under budgetåret. Den influtna löntagarpremien påverkas av beloppet på arbetslöshetsförsäkringspremien och det lönebelopp som ligger till grund för arbetslöshetsförsäkringspremien. Uppskattningen av utgiften för grunddagpenningen ska bygga på Folkpensionsanstaltens uppskattning.
Folkpensionsanstalten ska betala tillbaka skillnaden mellan förskotten och den slutliga andelen för utgiften för grunddagpenningen till staten, som fastställer den slutliga andelen för Sysselsättningsfonden. Närmare bestämmelser om beräkningen och betalningen av det belopp som ska redovisas utfärdas genom statsrådets förordning om finansiering av arbetslöshetsförmåner (1277/2014).
24 §.Betalningsskyldighet. Den gräns för lönebelopp som nämns i det inledande stycket i 1 mom. ändras så att den motsvarar den lönekoefficient som tillämpas 2018.
Paragrafens 1 och 2 punkt motsvarar gällande lag.
24 a §.Självriskpremiens belopp. Det föreslås att de gränser för lönebeloppen som föreskrivs i 3 mom. ändras så att de motsvarar den lönekoefficient som ska tillämpas 2018.