2.1
Lagstiftning och praxis
EU-lagstiftningen
För programperioden 2014—2020 har två fonder inom området för inrikes frågor inrättats, dvs. asyl-, migrations- och integrationsfonden samt fonden för inre säkerhet.
Asyl-, migrations- och integrationsfonden har inrättats genom Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 516/2014 om inrättande av asyl-, migrations- och integrationsfonden, om ändring av rådets beslut 2008/381/EG och om upphävande av Europaparlamentets och rådets beslut nr 573/2007/EG och nr 575/2007/EG och rådets beslut 2007/435/EG, nedan asyl-, migrations- och integrationsförordningen. Fonderna får stödja asylpolitik och vidarebosättning, laglig invandring samt integration av tredjelandsmedborgare och återvändanden.
Fonden för inre säkerhet indelas i ett instrument för ekonomiskt stöd för yttre gränser och visering och ett instrument för ekonomiskt stöd till polissamarbete, förebyggande och bekämpande av brottslighet samt krishantering. Fonden har inrättats genom Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 515/2014 om inrättande, som en del av fonden för inre säkerhet, av ett instrument för ekonomiskt stöd för yttre gränser och visering och om upphävande av beslut nr 574/2007/EG, nedan förordningen om inrättande av ett instrument för ekonomiskt stöd för yttre gränser och visering, och genom Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 513/2014 om inrättande, som en del av fonden för inre säkerhet, av ett instrument för ekonomiskt stöd till polissamarbete, förebyggande och bekämpande av brottslighet samt krishantering och om upphävande av rådets beslut 2007/125/RIF.
Med ett instrument för ekonomiskt stöd för yttre gränser och visering är det möjligt att stödja en gemensam viseringspolitik för att underlätta lagligt resande, bekämpa olaglig invandring, säkerställa likabehandling av tredjelandsmedborgare i de olika medlemsstaterna samt stödja gränskontrollen för att säkerställa dels en enhetlig och hög nivå på kontrollen av de yttre gränserna, dels en smidig passage av de yttre gränserna i enlighet med Schengenregelverket. Genom polissamarbete, förebyggande och bekämpande av brottslighet samt krishantering kan polissamarbete och informationsutbyte främjas, brottslighet förebyggas och gränsöverskridande, allvarlig och organiserad brottslighet samt terrorism bekämpas, medborgarna och för EU livsviktiga infrastrukturer skyddas samt säkerhetsrisker och kriser hanteras.
Allmänna bestämmelser om fonder inom området för inrikes frågor finns i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 514/2014 om allmänna bestämmelser för asyl-, migrations- och integrationsfonden och om ett instrument för ekonomiskt stöd till polissamarbete, förebyggande och bekämpande av brottslighet samt krishantering, nedan den horisontella förordningen.
Både i asyl-, migrations- och integrationsfonden och i fonden för inre säkerhet ingår en yttre dimension, med riktade stödåtgärder för att förbättra samarbetet med tredjeländer och stärka vissa centrala aspekter i deras respektive gränsövervaknings- och förvaltningskapacitet på områden av intresse för EU:s migrationspolitik och EU:s mål för den inre säkerheten. Åtgärder som stöds ur fonderna ska om det är lämpligt komplettera det ekonomiska stöd som ges genom EU:s instrument för bistånd till tredjeländer.
Genom EU:s särskilda förordningar om fonderna inom området för inrikes frågor skapas ramarna för finansieringen av EU:s inrikes frågor. I de särskilda och fondspecifika förordningarna definieras syftet med fonderna och deras tillämpningsområde, finansiering och åtgärder för genomförande. I EU:s allmänna förordning om fonderna inom området för inrikes frågor ingår allmänna genomförandebestämmelser för båda fonderna.
Finland har från och med programperioden 2000—2004 genomfört finansieringsprogram inom området för inrikes frågor. Under programperioden 2014—2020 beräknas EU-finansieringen av de nationella programmen som stöds av fonderna inom området för inrikes frågor uppgå till ca 150 miljoner euro. I den summan ingår en uppskattning av det kompletterande anslagsbelopp som Finland får enligt artikel 17 i asyl-, migrations- och integrationsfondsförordningen.
Specialförordningarna om fonderna inom området för inrikes frågor och den horisontella förordningen trädde i kraft i maj 2014.
Nationell lagstiftning och praxis
Regeringens proposition (RP 112/2014 rd) med förslag till lag om fonderna inom området för inrikes frågor lämnades till riksdagen den 4 september 2014. Ärendet lämnades till förvaltningsutskottet som gav sitt betänkande den 2 oktober 2014 (FvUB 23/2014 rd). Förvaltningsutskottet ansåg det motiverat att genom lagen införa de villkor för de nationella programmen och deras förvaltning som fastställs i Europeiska unionens lagstiftning. Utskottet välkomnade strävan att minska den administrativa bördan för dem som söker och får stöd samt för de behöriga myndigheterna. Utskottet ansåg propositionen vara behövlig och angelägen.
Lagen om fonderna inom området för inrikes frågor (903/2014) trädde i kraft den 1 januari 2015 och statsrådets förordning om fonderna inom området för inrikes frågor (351/2015) den 7 april 2015.
Genom lagen om fonderna inom området för inrikes frågor uppfylls de krav som ställs på förvaltningen av de nationella programmen i Europeiska unionens lagstiftning. I lagen finns bestämmelser om beredning, samordning, förvaltning och övervakning av de nationella programmen för fonderna inom området för inrikes frågor. Lagen tillämpas på understöd som beviljas av medel i fonderna inom området för inrikes frågor och i lagen finns bestämmelser om beviljande, utbetalning och övervakning av stöd. På stödet tillämpas statsunderstödslagen (688/2001) om inte något annat föreskrivs i lag.
Enligt 3 § svarar inrikesministeriet för beredningen av de nationella programmen. Statsrådet godkänner programförslagen innan de sänds till Europeiska kommissionen för godkännande. I 4 § föreskrivs om nationella genomförandeprogram som preciserar de nationella programmen. Genomförandeprogrammen bereds av inrikesministeriet och godkänns av statsrådet.
I 3 kap. föreskrivs om behöriga myndigheter för förvaltning av de nationella programmen och om andra aktörer i anslutning till förvaltningen av de nationella programmen. Enligt 8 § deltar övervakningskommittéerna i det administrativa arbetet för de nationella programmen. Övervakningskommittén för det nationella programmet för asyl-, migrations- och integrationsfonden består av de centrala samarbetsparterna med tanke på förvaltningen av migrationsströmmarna och Europeiska unionens gemensamma immigrations- och asylpolitik. Övervakningskommittéen för det nationella programmet för fonden för inre säkerhet består av de centrala samarbetsparterna med tanke på upprätthållandet av den inre säkerheten.
I 9—21 § föreskrivs det om förutsättningarna och villkoren för beviljande av stöd från fonderna inom området för inrikes frågor, om stödansökningar, om förfaranden för beviljande och utbetalning av stöd och om övervakning av stöd.
I statrådets förordning om fonderna inom området för inrikes frågor finns närmare bestämmelser om bl.a. förvaltningen av nationella genomförandeprogram och fonderna inom området för inrikes frågor, förutsättningar för stöd, stödets maximibelopp, stödberättigande kostnader samt engångsersättningar och standardiserade skalor av enhetskostnader.
EU:s horisontella förordning och de fondspecifika särskilda förordningarna begränsar den nationella lagstiftningsmakten i fråga om stödmottagare, projekt och verksamhet som stöds, stödbelopp och stödform. I EU:s lagstiftning åläggs förpliktelser i fråga om användningen av EU:s medel i verksamheten för nationella program och förvaltningen.