1.1
Lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet
2 §.Tillämpning av lagen i vissa fall. Det föreslås att 2 mom. 2 punkten ändras så att den motsvarar ordalydelsen i 5 § i lagen om grundläggande utbildning. Enligt punkten föreskrivs det i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet om finansieringen av sådan förberedande undervisning före den grundläggande utbildningen som avses i 5 § i lagen om grundläggande utbildning.
I 2 mom. 3 punkten föreskrivs för närvarande om finansieringen för såväl femåringar som omfattas av förlängd läroplikt som dem som är minst 17 år och slutför grundläggande utbildning för vuxna (andra än läropliktiga). Det föreslås att punkten ändras så att till en egen a-underpunkt avskiljs finansieringen av förskoleundervisning enligt 26 a § i lagen om grundläggande utbildning för elever som omfattas av förlängd läroplikt och som fyller fem år det år som förskoleundervisningen inleds. I punktens b-underpunkt föreskrivs åter om finansieringen av sådan grundläggande utbildning som avses i 46 § i lagen om grundläggande utbildning.
Det föreslås att formuleringen i 2 mom. 4 punkten preciseras så att den motsvarar rådande praxis. Det föreslås att 5 punkten ändras så att en definition av skolhemsförhöjning tillfogas. För närvarande definieras skolhemsförhöjning i 15 §, som föreslås bli upphävd. Det föreslås att 7 punkten preciseras så att med en privat anordnare av grundläggande utbildning avses en anordnare som har fått ett sådant tillstånd att ordna utbildning som avses i 7 § i lagen om grundläggande utbildning. I ordalydelsen i 10 punkten föreslås en teknisk precisering.
Det föreslås att en ny 11 punkt fogas till 2 mom. Där föreskrivs om finansieringen det första året av en tvåårig förskoleundervisning som omfattas av ett sådant tillstånd att ordna utbildning som avses i 7 § i lagen om grundläggande utbildning, i fråga om de elever som fyller fem år det år som förskoleundervisningen inleds. Det är fråga om en fortlöpande finansiering som ersätter finansieringen enligt lagen om statsandel för kommunal basservice, som betalas först från och med sex års ålder.
5 §.Grunden för beräkning av finansieringen. I propositionen föreslås att finansieringen av förberedande undervisning före den grundläggande utbildningen ändras så att finansieringen i fortsättningen bestäms på basis av antalet närvaromånader i stället den nuvarande årliga beräkningsdagen. För dem som passerat läropliktsåldern, både de som slutför hela lärokursen och så kallade ämnesstuderande som slutför enskilda läroämnen, baserar sig finansieringen i fortsättningen på de kurser eleverna slutfört i stället för en årlig beräkningsdag. Till följd av ändringarna föreslås motsvarande ändringar även i 5 § 3 mom., som gäller grunden för beräkning av finansieringen. Trots att de prestationer som ligger till grund för beräkningen ändras bestäms tillägget för internatskola fortfarande på basis av antalet elever och det per elev bestämda priset per enhet, på samma sätt som inom annan undervisning som avses i lagen om grundläggande utbildning.
Dessutom föreslås att 3 punkten preciseras genom att till den fogas ett omnämnande av inledande av verksamhet som privat utbildningsanordnare och om förskoleundervisning under det första året av en tvåårig förskoleundervisning som omfattas av ett sådant tillstånd att ordna utbildning som avses i 7 § i lagen om grundläggande utbildning. Finansieringen av denna verksamhet bestäms på basis av antalet elever och det per elev bestämda priset per enhet.
6 §.Kommunens statsandel och grunden för statsandelen för utbildning som avses i gymnasielagen och för grundläggande yrkesutbildning. Det föreslås att ett nytt 3 mom. fogas till paragrafen temporärt. Det föreslås att sättet att beräkna grunden för statsandelen för utbildningar som avses i 2 mom. ändras så att när statsandel beviljas åren 2017—2019 beaktas 98,96 procent av statsandelsgrunden, som utgörs av produkten av antalet studerande inom gymnasieutbildning som ordnas av kommunen och inom utbildning som förbereder invandrare och personer med ett främmande språk som modersmål för gymnasieutbildning och de per studerande bestämda priserna per enhet.
På motsvarande sätt beaktas åren 2017—2019 99,10 procent av produkten av antalet studerande inom grundläggande yrkesutbildning som ordnas av kommunen samt de per studerande bestämda priserna per enhet som beräknats särskilt för utbildning som ordnas i form av läroavtalsutbildning och i form av grundläggande yrkesutbildning som ordnas vid en läroanstalt.
Procentsatserna motsvarar inverkan av den temporära nedskärningen av semesterpenningen på de kalkylerade kostnader som ligger till grund för finansieringen. Utan den föreslagna bestämmelsen skulle nedskärningen av semesterpenningen åren 2017—2019 i enlighet med bestämmelserna i den gällande finansieringslagen inverka på de faktiska kostnader som ligger till grund för finansieringen först i fråga om finansieringen för åren 2020—2022. Den ändring som företas i den statsandel som beviljas inverkar dock inte på kommunens självfinansieringsandel, som bestäms med stöd av 8 §.
7 §.Finansiering av gymnasieutbildning och grundläggande yrkesutbildning som ordnas av samkommuner och privata utbildningsanordnare. Det föreslås att ett nytt 3 mom. fogas till paragrafen temporärt. Det föreslås att sättet att beräkna statsandelen för utbildningar som avses i 1 mom. ändras så att när statsandel beviljas åren 2017—2019 beaktas 98,96 procent av statsandelsgrunden, som utgörs av produkten av antalet studerande inom gymnasieutbildning som ordnas av samkommunen och inom utbildning som förbereder invandrare och personer med ett främmande språk som modersmål för gymnasieutbildning och de per studerande bestämda priserna per enhet.
På motsvarande sätt beaktas åren 2017—2019 99,10 procent av produkten av antalet studerande inom grundläggande yrkesutbildning som ordnas av samkommunen samt de per studerande bestämda priserna per enhet som beräknats särskilt för utbildning som ordnas i form av läroavtalsutbildning och i form av grundläggande yrkesutbildning som ordnas vid en läroanstalt.
Procentsatserna motsvarar inverkan av den temporära nedskärningen av semesterpenningen på de kalkylerade kostnader som ligger till grund för finansieringen. Utan den föreslagna bestämmelsen skulle nedskärningen av semesterpenningen åren 2017—2019 i enlighet med bestämmelserna i den gällande finansieringslagen inverka på de faktiska kostnader som ligger till grund för finansieringen först i fråga om finansieringen för åren 2020—2022. Den ändring som företas i den statsandel som beviljas inverkar dock inte på kommunens självfinansieringsandel, som bestäms med stöd av 8 §.
8 §.Kommunens självfinansieringsandel av driftskostnaderna för utbildning som avses i gymnasielagen och för yrkesutbildning. I propositionen föreslås att den besparing på 190 miljoner euro som riktas mot den grundläggande yrkesutbildningen ska riktas mot kommunens finansieringsandel. Av denna orsak föreslås att 1 mom. ändras så att kommunens självfinansieringsandel av driftskostnaderna för grundläggande yrkesutbildning ska utgöra 52,52 procent i stället för nuvarande 58,11 procent. Statens finansieringsandel för grundläggande yrkesutbildning höjs från 41,89 procent till 47,48 procent.
Procentsatserna för kommunens självfinansieringsandel av driftskostnaderna för gymnasieutbildning samt utbildning som förbereder för gymnasieutbildning ändras inte.
8 a §.Beräkning av det belopp som läggs till kommunens självfinansieringsandel med anledning av att kommunens finansieringsandel för yrkeshögskolor stryks från och med år 2016. Det föreslås att paragrafen ändras i sin helhet. Det föreslås att den undantagsbestämmelse som gäller beräkning av det belopp som årligen läggs till kommunens självfinansieringsandel med anledning av att kommunens finansieringsandel för yrkeshögskolor stryks ändras så att den gäller beräkningen av den uppskattade förändringen i kostnadsnivån för endast åren 2016, 2018 och 2019.
Den gällande paragrafen gäller åren 2016—2019 och genom den genomfördes indexfrysningarna enligt regeringsprogrammet. I den nya paragrafen avstår man från att frysa förändringen i kostnadsnivån för 2017, eftersom den negativa (-0,7 procent) förändringen av kostnadsnivån beaktas delvis i konkurrenskraftsavtalets effekter på finansieringen och statsandelsbeloppen.
10 §.Statsandelen för driftskostnaderna för yrkesinriktad tilläggsutbildning. Det föreslås att ett nytt 4 mom. fogas till paragrafen. Där föreskrivs hur den temporära nedskärningen av semesterpenningen som man kommit överens om i konkurrenskraftsavtalet inverkar på statsandelen för yrkesinriktad tilläggsutbildning som kommuner och samkommuner ordnar.
Beloppet av den statsandel som beviljas beräknas så att statsandelsgrunden, som beräknats i enlighet med 1 mom., multipliceras med 0,9893 och den erhålla produkten multipliceras med statsandelsprocenten enligt 1 mom.
11 §.Finansiering av förskoleundervisning och grundläggande utbildning. Det föreslås att paragrafen ändras i sin helhet. I denna paragraf och i 29 § samlas de bestämmelser i de gällande 11—18 § som gäller påbyggnadsundervisning som avses i lagen om grundläggande utbildning, förberedande undervisning som ordnas för invandrare före den grundläggande utbildningen, förskoleundervisning och grundläggande utbildning som ordnas för andra än läropliktiga, tilläggsfinansiering för förlängd läroplikt som avses i lagen om grundläggande utbildning, tillägg för internatskola och skolhemsförhöjning inom den grundläggande utbildningen, tillägg för flexibel grundläggande utbildning, inledande av verksamheten hos en privat anordnare av grundläggande utbildning samt finansiering av sådan undervisning som avses i lagen om grundläggande utbildning och som ordnas utomlands. De nuvarande 11—18 § upphävs.
I 1 mom. föreskrivs om finansiering som beviljas en kommun, en samkommun eller en privat utbildningsanordnare som har fått ett till tillstånd att ordna utbildning för följande verksamheter: förberedande undervisning enligt 5 § i lagen om grundläggande utbildning, förskoleundervisning för elever som omfattas av förlängd läroplikt och som fyller fem år det år som förskoleundervisningen inleds, undervisning för andra än läropliktiga, kostnader som föranleds av förskoleundervisning och grundläggande utbildning för elever med mycket svår utvecklingsstörning som omfattas av förlängd läroplikt och andra som omfattas av förlängd läroplikt samt tillägg för internatskola som ordnar sådan undervisning som avses i lagen om grundläggande utbildning. För dessa verksamheter beviljas finansiering till ett belopp som fås genom att antalet prestationer multipliceras med priset per enhet för prestationen. Bestämningsgrunden för finansieringen ändras inte.
En privat utbildningsanordnare som har fått ett tillstånd att ordna utbildning beviljas enligt 1 mom. dessutom skolhemsförhöjning samt finansiering för inledande av verksamheten. Innehållsmässigt motsvarar bestämmelsen nuläget.
I 2 mom. föreskrivs närmare om finansiering som beviljas en privat utbildningsanordnare som har fått tillstånd att ordna utbildning för inledande av verksamheten. För närvarande föreskrivs det om saken i 17 §. I momentet preciseras den gällande bestämmelsen så att finansiering beviljas för inledande av verksamheten i följande fall: 1) en privat utbildningsanordnare beviljas tillstånd att ordna utbildning, 2) tillståndet att ordna utbildning utvidgas till att omfatta förskoleundervisning eller grundläggande utbildning, eller 3) undervisningen utvidgas till att omfatta nya årskurser. Finansiering beviljas till ett belopp som motsvarar hemkommunsersättningen från ingången av den månad under vilken verksamheten inleds till utgången av det finansår för vilket anordnaren inte får sådan hemkommunsersättning för förskoleundervisning och grundläggande utbildning som avses i lagen om kommunal basservice.
I 3 mom. föreskrivs om finansieringen för det första året av förskoleundervisning som ingår i en privat utbildningsanordnares tillstånd att ordna utbildning. För närvarande har finansieringen beviljats i form av statsunderstöd. Avsikten är att finansieringen i fortsättningen ska beviljas i form av statsandel.
Som pris per enhet används i fråga om de elever som fyller fem år det år som förskoleundervisningen inleds ett belopp som motsvarar den hemkommunsersättning för sexåringar som avses i 38 § i lagen om statsandel för kommunal basservice.
I 4 mom. föreskrivs om tillägg för flexibel grundläggande utbildning. Till sitt innehåll motsvarar bestämmelsen den gällande 16 §.
I den gällande 18 § föreskrivs om sådan utbildning enligt lagen om grundläggande utbildning som ordnas utomlands. Enligt paragrafen kan finansieringen per elev höjas eller sänkas genom förordning av statsrådet eller förordning av undervisnings- och kulturministeriet. Det föreslås att bestämmelsen intas i 5 mom. Bestämmelsen preciseras så att bestämmelser om höjningens maximi- och minimibelopp utfärdas genom förordning av statsrådet och bestämmelser om landsspecifika höjningar eller sänkningar genom förordning av undervisnings- och kulturministeriet.
Enligt 6 mom. beaktas när kommuner och samkommuner beviljas statsandelar åren 2017—2019 för verksamhet som avses i 1 mom. 98,97 procent av statsandelsgrunden, som utgörs av produkten av antalet prestationer och priset per enhet för prestationen. Sänkningen av procentsatsen motsvarar inverkan av den temporära nedskärningen av semesterpenningen på de kalkylerade kostnader som ligger till grund för finansieringen. Utan den föreslagna bestämmelsen skulle nedskärningen av semesterpenningen åren 2017—2019 i enlighet med bestämmelserna i den gällande finansieringslagen inverka på de faktiska kostnader som ligger till grund för finansieringen först i fråga om finansieringen för åren 2020—2022.
Enligt 7 mom. beaktas den i 6 mom. föreskrivna temporära nedskärningen av semesterpenningen åren 2017—2019 som en faktor som ökar finansieringen när finansieringen för åren 2020—2022 bestäms. Avsikten är att säkerställa att inverkan av nedskärningen av semesterpenningen varar endast en viss tid (tre år) och att nedskärningen inte beaktas på nytt när finansieringen bestäms på grundval av de faktiska kostnaderna åren 2017—2019.
11 a §.Övergångsersättning år 2017 vid förberedande undervisning före den grundläggande utbildningen. Det är fråga om en ny paragraf. Den ska vara temporär och i den föreskrivs om betalning av övergångsersättning för de elever inom förberedande undervisning före den grundläggande utbildningen som enligt det gällande 48 § 7 mom. anmäls som elever på beräkningsdagen, den 20 september 2016. Övergångsersättningen är ändamålsenlig, för efter att bestämningsgrunden för finansieringen ändrats beaktas inte de elever som anmälts vid uppgiftsinsamlingen om elever hösten 2016 med stöd av 48 § 7 mom. i lagen om temporär ändring av 12 och 48 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet, som gäller till utgången av 2016, när finansiering beviljas för 2017. Syftet med den temporära lagändringen har uttryckligen varit att garantera utbildningsanordnarna finansiering även på grund av de elever som har studerat minst fyra månader mellan beräkningsdagarna.
I 1 mom. föreskrivs om bestämningsgrunden för finansieringen av övergångsersättningen. Ersättningsbeloppet beräknas genom att elevantalet hösten 2016 multipliceras med priserna per enhet och elev. Enligt 2 mom. beaktas i elevantalet de elever i åldern 6—16 år som på beräkningsdagen hösten 2016 har anmälts som elever och som deltagit i den förberedande undervisningen och vars undervisning har inletts tidigast den 21 september 2015 och avslutats senast den 19 september 2016 och som fått undervisning i minst fyra månader i en följd. Priset per enhet och elev är 4 046,13 euro för de elever som deltagit i undervisningen i minst fyra men mindre än åtta månader. För de elever som deltagit i undervisningen i minst åtta månader är priset per enhet dock 8 092,27 euro.
Enligt 3 mom. ska lagen om temporär ändring av 12 och 48 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1690/2015) inte tillämpas när finansieringen för 2017 bestäms trots det som sägs i ikraftträdandebestämmelsen i lag 1690/2015.
20 §.Statsandelen för driftskostnaderna för sådan grundläggande konstundervisning som finansieras enligt antalet undervisningstimmar. Det föreslås att ett nytt 2 mom. fogas till paragrafen. Där föreskrivs om inverkan på statsandelen för grundläggande konstundervisning av den temporära nedskärningen av semesterpenningen som man kommit överens om i konkurrenskraftsavtalet. Inverkan av den temporära nedskärningen av semesterpenningen som man kommit överens om i konkurrenskraftsavtalet på kommunernas och samkommunernas finansiering för sådan grundläggande konstundervisning som finansieras enligt antalet undervisningstimmar beaktas genom att det belopp som ligger till grund för statsandelen sänks.
Den statsandel som beviljas beräknas så att det belopp som beräknats i enlighet med 1 mom. och som ligger till grund för statsandelen multipliceras med 0,9798 och produkten multipliceras med statsandelsprocenten enligt 1 mom.
22 §.Statsandelen för driftskostnaderna för museer, teatrar och orkestrar. Det föreslås att paragrafen revideras i sin helhet. Det föreslås att 1 mom. preciseras så att momentets statsandelsprocent på 37 procent beräknas på det belopp som utgör grund för statsandelen. Det belopp som används som grund för statsandelen fås när det antal kalkylerade årsverken som fastställts för huvudmannen för museet, teatern eller orkestern multipliceras med det pris per enhet och årsverke som bestämts för verksamheten i fråga.
I 2 mom. föreskrivs om inverkan på statsandelen för museer, teatrar och orkestrar med kommuner och samkommuner som huvudmän av den nedskärning av semesterpenningen som man kommit överens om i konkurrenskraftsavtalet. Nedskärningen av semesterpenningen beaktas genom att den statsandel som beviljas sänks. Den statsandel som beviljas beräknas så att statsandelsgrunden, som beräknats i enlighet med 1 mom., multipliceras med 0,9829 i fråga om museerna, med 0,9772 i fråga om teatrarna och med 0,9734 i fråga om orkestrarna och den erhållna produkten multipliceras med statsandelsprocenten enligt 1 mom.
23 b §.Avdrag från det genomsnittliga priset per enhet. Det föreslås att 2 mom. ändras så att miniminivån på priserna per enhet för gymnasieutbildning, grundläggande konstundervisning och yrkesutbildning sänks med 0,7 procent, alltså lika mycket som den negativa förändringen i kostnadsnivån 2017. Sänkningen beräknas motsvara inverkan på utbildningsanordnarnas finansiering av sänkningen av socialförsäkringsavgifterna och socialskyddsavgifterna enligt konkurrenskraftsavtalet.
När avdraget från den genomsnittliga priset per enhet för grundläggande yrkesutbildning beräknas beaktas också den negativa förändringen i kostnadsnivån 2017.
24 §.Priserna per enhet för gymnasier. Det föreslås att 1 mom. preciseras så att till momentet fogas en bestämmelse enligt vilken vid beräkningen av priserna per enhet viktas antalet studerande som deltar i utbildning som förbereder för gymnasieutbildning med koefficienten 1,21. Utbildning som förbereder för gymnasieutbildning har inletts 2014 och kostnaderna för den påverkar de riksomfattande totalkostnaderna första gången när priserna per enhet beräknas 2017. Ytterligare bestämmelser om avtrappning av gymnasieutbildningsanordnarens pris per enhet med 1,21 föreslås ingå i finansieringsförordningen.
För att undvika oklarheter föreslås dessutom att momentets ordalydelse preciseras så att där konstateras uttryckligen att kostnadsunderlaget för utbildning som avses i gymnasielagen är gemensamt för gymnasieutbildning, utbildning som förbereder för gymnasieutbildning och studerande som inlett gymnasiestudierna efter att de fyllt 18 år.
Det föreslås att ett nytt 10 mom. fogas till paragrafen. Enligt det begränsas den sänkande inverkan som nedskärningen av semesterpenningen enligt konkurrenskraftsavtalet har på finansieringen till att gälla åren 2017—2019.
Eftersom de priser per enhet som ligger till grund för finansieringen åren 2020—2022 baserar sig på de faktiska kostnaderna åren 2017—2019, ska vid beräkningen av priserna per enhet till de kostnader som respektive bestämningsår ligger till grund för dem läggas beloppet av inverkan av nedskärningen av semesterpenningen, som inom gymnasieutbildningen är 5 742 000 euro.
25 §.Priserna per enhet för grundläggande yrkesutbildning. Det föreslås att ett nytt 8 mom. fogas till paragrafen. Enligt det begränsas den sänkande inverkan som nedskärningen av semesterpenningen enligt konkurrenskraftsavtalet har på finansieringen till att gälla åren 2017—2019.
Eftersom de priser per enhet som ligger till grund för finansieringen åren 2020—2022 baserar sig på de faktiska kostnaderna åren 2017—2019, ska vid beräkningen av priserna per enhet till de kostnader som respektive bestämningsår ligger till grund för dem läggas beloppet av inverkan av nedskärningen av semesterpenningen, som inom den grundläggande yrkesutbildningen är 9 089 000 euro.
28 §.Priserna per enhet för sådan grundläggande konstundervisning som finansieras enligt antalet undervisningstimmar. Det föreslås att ett nytt 2 mom. fogas till paragrafen. Enligt det begränsas den sänkande inverkan som nedskärningen av semesterpenningen enligt konkurrenskraftsavtalet har på finansieringen till att gälla åren 2017—2019.
Eftersom de priser per enhet som ligger till grund för finansieringen åren 2020—2022 baserar sig på de faktiska kostnaderna åren 2017—2019, ska vid beräkningen av priserna per enhet till de kostnader som respektive bestämningsår ligger till grund för dem läggas beloppet av inverkan av nedskärningen av semesterpenningen, som inom den grundläggande konstundervisningen är 748 000 euro.
29 §.Priserna per enhet för förskoleundervisning och grundläggande utbildning. Det föreslås att paragrafen revideras i sin helhet. I 1 mom. sammanförs för tydlighetens skull formlerna och koefficienterna för beräkning av priserna per enhet för förskoleundervisning och grundläggande utbildning från de nuvarande 11—18 §.
I 1 mom. föreskrivs om beräkning av priserna per enhet för följande verksamheter: påbyggnadsundervisning inom den grundläggande utbildningen, förberedande undervisning före den grundläggande utbildningen, förskoleundervisning för elever som omfattas av förlängd läroplikt och som fyller fem år det år som förskoleundervisningen inleds, grundläggande utbildning för andra än läropliktiga, tilläggskostnader för förskoleundervisning och grundläggande utbildning för elever med mycket svår utvecklingsstörning som omfattas av förlängd läroplikt och andra som omfattas av förlängd läroplikt, tillägg för internatskola och skolhemsförhöjning för privata utbildningsanordnare.
Enligt formeln i momentet minskas hemkommunsersättningens grunddel med 194,08 euro, som uppkommer av att ingen ändring företas i kostnadsnivån åren 2013—2014 och en besparing som är lika stor som indexförhöjningen 2016. Priserna per enhet för de verksamheter som avses fås per elev, närvaromånad eller kurs när hemkommunsersättningens grunddel minskas med nämnda 194,08 euro och skillnaden multipliceras med koefficienten för den berörda verksamheten i tabellen i momentet.
Finansieringen per elev inom förberedande undervisning före den grundläggande utbildningen sjunker från och med 2017 i enlighet med det som regeringen föreslagit i planen för de offentliga finanserna 2017—2020. Enligt planen för de offentliga finanserna kan den koefficient som bestämmer den finansiering som ska betalas för en elev inom förberedande undervisning före den grundläggande utbildningen sänkas till 1,67 då antalet elever ökar och undervisningsgrupperna växer till följd av det ökade antalet asylsökande. Detta motsvarar det genomsnittliga priset i en grupp med tolv elever inom den grundläggande utbildningen. Den nya koefficienten fås genom att koefficienten 1,67 divideras med 9, varvid den avrundade koefficienten för en närvaromånad blir 0,186.
I fortsättningen ska det finnas en finansiering per kurs inom den grundläggande utbildningen för dem som passerat läropliktsåldern. Den ska omfattande den nuvarande förberedande undervisningen före den grundläggande utbildningen och den grundläggande utbildningen för andra än läropliktiga, med undantag för ämnesundervisning samt vid behov undervisning i läs- och skrivkunnighet. Finansieringen ska vara densamma för alla kurser. Den nya finansieringen per kurs fås genom att den kalkylerade totalfinansieringen divideras med de kalkylerade kurser som fås genom att antalet elever enligt de nuvarande finansieringsformerna omvandlas till kalkylerade kurser. Den kalkylerade finansieringen per kurs blir 298,77 euro, då den kalkylerade totalfinansieringen divideras med de kalkylerade kurserna. Den nya avrundande finansieringskoefficienten per kurs är 0,046, varvid finansieringen per kurs blir 298,99 euro.
Följande tabell beskriver hur finansieringskoefficienten för grundläggande utbildning för den som passerat läropliktsåldern bildas.
Tabell 8.
| Elevantal (år 2015) | Finansiering / elev (år 2016) | Sammanlagd finansiering | Omvandling till kalkylerade kurser |
Förberedande undervisning före den grundläggande utbildningen | 596 Undervisnings- och kulturministeriets förfrågan enligt situationen 29.2.2016 | 10 584,68 Enligt den lägre finansieringsnivå som förutsätts i planen för de offentliga finanserna och som träder i kraft 2017, i finansieringen har inte beaktats justeringen av kostnadsfördelningen 2017 | 6 308 000 | 21 285 Enligt förordningen om grundläggande utbildning ska undervisning ges minst 1000 timmar, vilket motsvarar ca 36 kurser, som omfattar 28 timmar |
Grundläggande utbildning för andra än läropliktiga (minst 17 år fyllda), folkhögskolor | 490 En studerande antas slutföra 30 kurser per läsår | 9 164,73 | 4 491 000 | 14 700 |
Grundläggande utbildning för andra än läropliktiga (minst 17 år fyllda), andra än folkhögskolor | 1 495 En studerande antas slutföra 15 kurser per läsår | 4 674,01 | 6 988 000 | 22 425 |
Undervisning i läs- och skrivkunnighet | 835 Antalet studerande enligt uppgift från arbets- och näringsministeriet | 7 533,00 Priset på en studerandearbetsdag 2015 enligt uppgift från arbets- och näringsministeriet, 41,85 euro, multiplicerat med 180 dagar. Arbets- och näringsministeriet har uppgett att utbildningens genomsnittliga längd är 160-200 dagar | 6 290 000 Enligt arbets- och näringsministeriet är det faktiska sammanlagda beloppet 2015 inte känt därför att upphandlingen inte har inriktats korrekt till följd av att kostnadsuppföljningens koder har ändrats | 22 545 |
SAMMANLAGT | | | 24 077 000 | 80 955 |
I fortsättningen, då den grundläggande utbildningen för vuxna ändra på ovan beskrivet sätt, avskiljs priset per enhet för förskoleundervisning för dem som omfattas av den förlängda läroplikten för femåringar till en separat helhet i paragrafen. Finansieringen kvarstår på nuvarande nivå. I övrigt överensstämmer koefficienterna med de gällande bestämmelserna.
Den gällande finansieringslagen innehåller ingen uttrycklig bestämmelse om tilläggsfinansiering för påbyggnadsunderförvisning för elever med mycket svår utvecklingsstörning och andra elever med utvecklingsstörning som omfattas av förlängd läroplikt, trots att tilläggsfinansiering har betalats i praktiken. För tydlighetens skull fogas till 2 mom. en bestämmelse om priserna per enhet för påbyggnadsundervisning för elever som tidigare omfattats av förlängd läroplikt.
Enligt 3 mom. fastställer undervisnings- och kulturministeriet årligen de priser per enhet och elev eller prestation som avses i paragrafen. Innehållsmässigt motsvarar bestämmelsen den gällande bestämmelsen.
Enligt 4 mom. fastställer undervisnings- och kulturministeriet årligen priserna per enhet för verksamhet som inleds av en privat utbildningsanordnare som ordnar grundläggande utbildning liksom priserna per enhet det första året av tvåårig förskoleundervisning för sådana elever som fyller fem år det år som förskoleundervisningen inleds. Priserna per enhet fastställs i enlighet med 11 §. Bestämmelsen motsvarar den gällande finansieringslagens bestämmelser.
Enligt 5 mom. fastställer undervisnings- och kulturministeriet årligen inom ramen för statsbudgeten priset per enhet för flexibel grundläggande utbildning. Bestämmelsen motsvarar det gällande 29 § 2 mom.
Enligt 6 mom. ska priset per enhet för kurser som slutförts av så kallade ämnesstuderande, som slutför läroämnen inom den grundläggande utbildningen, fastställas inom ramen för statsbudgeten. Priset per enhet för ämnesstuderande fastställs på ett sätt som avviker från principen för fastställande av priserna per enhet för andra som passerat läropliktsåldern. Bestämmelsen motsvarar nuvarande praxis.
35 §.Priset per enhet för museer, teatrar och orkestrar. Det föreslås att ett nytt 5 mom. fogas till paragrafen. Enligt det begränsas den sänkande inverkan som nedskärningen av semesterpenningen enligt konkurrenskraftsavtalet har på finansieringen till att gälla åren 2017—2019.
Eftersom de priser per enhet som ligger till grund för finansieringen åren 2020—2022 baserar sig på de faktiska kostnaderna åren 2017—2019, ska vid beräkningen av priserna per enhet till de kostnader som respektive bestämningsår ligger till grund för dem läggas beloppet av inverkan av nedskärningen av semesterpenningen, som för museerna är 324 000 euro, teatrarna 233 000 euro och orkestrarna 426 000 euro.
35 a §.Avdrag från priserna per enhet för museer, teatrar och orkestrar. Det föreslås att paragrafen ändras så att till avdragen från priserna per enhet för museer, teatrar och orkestrar läggs den permanenta besparing som gäller 2017 och som ingår i rambeslutet för 2016—2019.
45 a §.Statsunderstöd för kompetensprogrammet för unga vuxna och för yrkesutbildning för invandrare. Den gällande 45 a § har innehållit bestämmelser om statsunderstöd för kompetensprogrammet för unga vuxna. Bestämmelsen upphör att gälla i slutet av 2016.
I stället för den paragraf som upphävs föreslås att det temporärt tillfogas en ny paragraf, som gäller verksamhet som finansieras med statsunderstöd som beviljas ur anslaget för kompetensprogrammet för unga vuxna och med statsunderstöd som beviljas för yrkesutbildning för invandrare.
I 2 mom. föreskrivs om målgruppen för utbildning som finansieras med anslag för kompetensprogrammet för unga vuxna och om den utbildning som ska finansieras 2017 och 2018. Målgruppen motsvarar målgruppen för kompetensprogrammet för unga vuxna enligt den gällande bestämmelsen. Den verksamhet som ska finansieras med statsunderstöd motsvarar den gällande lagen.
I 3 mom. föreskrivs om statsunderstödsfinansiering som kan beviljas för yrkesutbildning för invandrare. Med statsunderstödet kan studierna finansieras för de invandrare som avses i 2 § 1 mom. i lagen om främjande av integration (1386/2010). Bestämmelsens tillämpningsområde är kopplat till tillämpningsområdet för lagen om främjande av integration. Lagens tillämpningsområde omfattar alla personer som har giltigt uppehållstillstånd eller vilkas uppehållsrätt har registrerats eller som har beviljats ett uppehållskort i enlighet med utlänningslagen. Bestämmelsen gäller också EU-medborgare och nordiska medborgare. Arten av uppehållstillstånd saknar betydelse, även personer som tillfälligt flyttar till landet ska omfattas av bestämmelsen.
Bestämmelsen ska inte tillämpas på personer som är finska medborgare. Tillämpningsområdet ska inte heller omfatta personer som söker internationellt skydd eller som uppehåller sig i landet med visum eller visumfritt. Även personer som ansöker om sitt första uppehållstillstånd står utanför tillämpningsområdet tills de har beviljats uppehållstillstånd.
Med statsunderstödet kan finansieras yrkesinriktade grundexamina som avläggs i form av både grundläggande yrkesutbildning och fristående examina, utbildning som förbereder för yrkesinriktad grundexamen, utbildning som förbereder för grundläggande yrkesutbildning, yrkesexamina, specialyrkesexamina och utbildning som förbereder för dem samt ordnande av stöd-, handlednings- och rådgivningstjänster. Grundexamina som ordnas i form av grundläggande yrkesutbildning och utbildning som förbereder för grundläggande yrkesexamen ska ordnas vid en läroanstalt.
När understöden beviljas och utbildning ordnas med dem är avsikten att utnyttja de verksamhetsmodeller som tillkommit inom kompetensprogrammet för unga vuxna. I de utbildningsprojekt som genomförs med understöden kan man betona i synnerhet omfattande individualisering, integrering av stärkande av språkkunskaperna i yrkesutbildningen, samarbetet mellan yrkesläraren, läraren i finska som andra språk och handledaren, arbetslivsorientering, inlärning på arbetsplatsen, integrering av undervisningsinnehållet, pedagogiskt kunnande om invandrarutbildning och kunskaper om språkmedveten undervisning.
Grundläggande yrkesexamina, yrkesexamina och specialyrkesexamina kan avläggas i form av fristående examina. I examina som avläggs som fristående examina tillämpas inte kraven på språkkunskaper enligt grunderna för antagningen av studerande, utan utbildning som förbereder för fristående examen gör det i praktiken möjligt att komma in på utbildningen med lägre språkkunskaper än på grundläggande yrkesutbildning. I det personliga ansökningsskedet bedöms sökandens kunskaper i undervisningsspråket i förhållande till kraven enligt den examen som ska avläggas och arbetslivets behov. I grundexamina, yrkesexamina och specialyrkesexamina som avläggs som fristående examina varierar kraven på språkkunskaper enligt arbetslivets krav på yrkesskicklighet. Vanligtvis integreras kraven på språkkunskaper i och påvisas som en del av den övriga yrkesskickligheten.
Yrkesutbildningen kan i början av studierna genomföras antingen på personens eget modersmål eller engelska och i detta sammanhang studerar man samtidigt branschens fackspråk på finska eller svenska. Parallellt kan det ordnas intensifierad utbildning i finska eller svenska. När kunskaperna i det egentliga undervisningsspråket, dvs. finska eller svenska, utvecklas, kan studierna fortsätta på undervisningsspråket. De nuvarande bestämmelserna möjliggör ett sådant förfarande eftersom en del av undervisningen kan ges på något annat språk än det undervisningsspråk som nämns i utbildningsanordnares tillstånd att ordna utbildning.
Inom utbildning som förbereder för fristående examen individualiseras studierna. När det gäller vuxna invandrare är det viktigt att kunna erbjuda dem den utbildning de behöver i arbetslivet samt att säkra eller stärka yrkesskicklighet som de redan förvärvat. Målet är att examina, studier och arbetserfarenhet som förvärvats i utlandet ska ligga till grund för planering och komplettering av utbildningen i Finland. Vid kompetenskartläggningen i anslutning till individualiseringen bedömer man inte bara den tidigare utbildningen, kompetensen och arbetserfarenheten och språkkunskaperna, utan också till exempel läs- och skrivkunnigheten samt de informations- och kommunikationstekniska färdigheterna. Inom utbildning som finansieras med statsunderstöd i enlighet med de verksamhetsmodeller som tillämpats inom kompetensprogrammet för unga vuxna vore det möjligt att koppla även så kallad stödjande verksamhet till utbildningen, där tyngdpunkten ligger på att stöda studieberedskapen, inlärningsmetoder, språkundervisning i kombination med yrkesundervisning och psykosocialt stöd.
Till skillnad från kompetensprogrammet för unga vuxna kan med statsunderstöd finansieras även grundexamina som ordnas i form av grundläggande yrkesutbildning samt utbildning som förbereder för grundläggande yrkesutbildning. Grundexamina som ordnas i form av grundläggande yrkesutbildning är ofta primära examina som avslutar grundstadiet. För invandrare kan det dock vara mer krävande att avlägga dem än en fristående examen på grund av de gemensamma examensdelar som ingår i grundexamina som ordnas i form av grundläggande yrkesexamina och kraven på språkkunskaper i anslutning till antagningen av studerande. Det är ändå motiverat att finansiera alla olika former av yrkesutbildning med statsunderstöd, då man beaktar att invandrarungdomars inlärningsresultat i genomsnitt är sämre än majoritetsbefolkningens. Situationen har varit särskilt problematisk för unga som anlänt i det skede då den grundläggande utbildningen håller på att slutföras. Risken för att stanna utanför utbildningen på andra stadiet har också varit ungefär dubbelt större bland dem som talar främmande språk än bland majoritetsbefolkningen.
I 4 mom. föreskrivs att statsunderstöd som avses i paragrafen kan beviljas utbildningsanordnare. Med utbildningsanordnare avses kommuner, samkommuner, registrerade sammanslutningar eller stiftelser som har sådant tillstånd att ordna utbildning som avses i lagen om yrkesutbildning (630/1998) eller lagen om yrkesinriktad vuxenutbildning (631/1998).
Förutsättningen för att statsunderstöd ska beviljas för grundläggande yrkesutbildning som ordnas vid en läroanstalt och för utbildning som förbereder för yrkesutbildning är att det i ansökan om statsunderstöd ingår en plan som visar att utbildningsanordnaren kommer att ordna grundläggande yrkesutbildning med statsandelsfinansiering i sådan omfattning att det antal studerande som ligger till grund för finansieringen för finansåret enligt 48 § 1 mom. är 87,56 procent av det högsta antalet studerande enligt tillståndet att ordna utbildning. Eftersom omfattningen av grundläggande utbildning som ordnas i form av läroavtalsutbildning inte regleras, kan den ordnas med statsandelsfinansiering i överensstämmelse med efterfrågan.
På motsvarande sätt ska förutsättningen för att statsunderstöd ska beviljas för ordnande av yrkes- och specialyrkesexamina vid en läroanstalt och för ordnande av examenstillfällen vara att det i ansökan ingår en plan som visar att sökanden ordnar utbildning minst i en omfattning som motsvarar det antal studerandeårsverken som godkänns som grund för statsandelsfinansieringen för yrkesinriktad tilläggsutbildning eller det högsta antal studerande som fastställts som grund för finansieringen för läroavtalsutbildning. Med statsunderstödet ersätts inte ordnandet av statsandelsfinansierad utbildning och utbildningsanordnaren kan inte överföra studerande som hör till målgruppen och som redan påbörjat statsandelsfinansierad utbildning så att de börjar omfattas statsunderstödsfinansieringen.
I 5 mom. föreslås på samma sätt som i nuläget att statsunderstöd får inte användas för sådana kostnader för studerande som finansieras med statsandel som betalas för driftskostnaderna för grundläggande yrkesutbildning eller yrkesinriktad tilläggsutbildning eller som arbetskraftsutbildning som avses i lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (916/2012).
48 §.Beräkning av antalet studerande och elever. I det gällande 1 mom. föreskrivs om beräkning av antalet elever i förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt antalet studerande i utbildning som avses i gymnasielagen och i yrkesutbildning. Det föreslås att momentet ändras vad gäller förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen samt den grundläggande yrkesutbildningen.
På grund av de besparingar som riktas mot den grundläggande yrkesutbildningen föreslås att det högsta antal studerande som används som finansieringsgrund ska ligga på en nivå som är 12,44 procent lägre än det totala antalet studerande enligt tillståndet att ordna utbildning. Förfarandet minskar finansieringen under finansåret för dem som anordnar grundläggande yrkesutbildning. Förfarandet gör det dock möjligt att genomföra besparingarna på det sätt som är mest ändamålsenligt för respektive utbildningsanordnare genom att antingen effektivisera verksamheten, minska antalet studerande eller bägge. Förfarandet innebär vidare att det totala antalet studerande enligt tillstånden att ordna yrkesutbildning i regel inte behöver ändras för 2017, och priserna per enhet inom den grundläggande yrkesutbildningen behöver inte skäras ned.
Eftersom det föreskrivs i den nya 48 a § om de prestationer som ska användas som grund för finansieringen av förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen, föreskrivs det inte längre i 1 mom. om beräkning av antalet studerande inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen.
Det föreslås att 3 mom. upphävs. Bestämmelser om beräkning av finansieringen av förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen föreslås ingå i den nya 48 a §.
I propositionen föreslås att som grund för finansieringen kan användas inte bara antalet elever och studerande utan också andra prestationer, såsom kurser och närvaromånader. Av denna orsak föreslås att 4 mom. preciseras så att det motsvarar den förändrade situationen. Innehållet i momentet förblir oförändrat. Det ska fortfarande vara möjligt att samtidigt räkna en studerande och en elev som en sådan prestation som utgör grund för finansiering inom endast en utbildning som omfattas av tillämpningsområdet för finansieringslagen.
I 5 mom. företas en teknisk precisering. Det föreslås att momentets ordalydelse ändras så att det gäller även andra prestationer som utgör grund för finansiering än elever och studerande.
48 a §.Prestationer inom den grundläggande utbildningen som används som grund för finansieringen. Det är fråga om en ny paragraf och i den föreskrivs om de nya prestationer som kan användas som grund för finansiering.
Enligt 1 mom. ska finansieringen för finansåret när det gäller grundläggande utbildning på nuvarande sätt beräknas enligt elevantalet den 20 september det år som föregår finansåret, med undantag av finansieringen av den förberedande undervisningen före den grundläggande utbildningen och den grundläggande utbildningen för dem som passerat läropliktsåldern. Tillägget för internatskola för undervisning som avses i lagen om grundläggande utbildning ska fortfarande beräknas enligt elevantalet den 20 september även i fråga om den förberedande undervisningen före den grundläggande utbildning och den grundläggande utbildningen för dem som passerat läropliktsåldern.
I 2 mom. föreskrivs om finansiering som beviljas för att inleda verksamhet. Finansieringen beräknas enligt det uppskattade antalet elever eller studerande, och den ses över det år som följer på året efter det aktuella finansåret.
I 3 mom. föreskrivs om finansieringen av den förberedande undervisningen före den grundläggande utbildningen. Finansieringen ska basera sig på antalet närvaromånader i stället för den nuvarande årliga beräkningsdagen. Men en närvaromånad avses inom den förberedande undervisningen före den grundläggande utbildningen en tidsperiod på 30 kalenderdagar under vilken en elev har varit elev hos utbildningsanordnaren. Vid beräkningen av finansieringen beaktas det uppskattade antalet närvaromånader under finansåret och skillnaden mellan det faktiska och det uppskattade antalet närvaromånader under året före det år som föregår finansåret.
Om elevantalet har förändrats avsevärt, kan finansieringen på ansökan av utbildningsanordnaren beräknas i enlighet med det uppskattade antalet närvaromånader. Som en avsevärd förändring anses i regel en förändring på över 20 procent i elevantalet.
Som grund för finansieringen kan för en elevs del godkännas högst nio närvaromånader. Detta motsvarar den nuvarande finansieringen som gäller ett års studier. För privata utbildningsanordnare för vilka ett högsta tillåtet antal elever har fastställts i tillståndet att ordna utbildning kan som grund för finansieringen under finansåret godkännas högst det antal månader som fås när det högsta tillåtna antalet studerande enligt tillståndet multipliceras med nio. Avsikten är att man även i fortsättningen som grund för finansieringen i dessa fall årligen ska kunna räkna högst antalet elever enligt tillståndet att ordna utbildning.
Följande tabell beskriver hur finansieringen av den förberedande undervisningen före den grundläggande utbildningen för dem som passerat läropliktsåldern ska fastställas i fortsättningen.
Tabell 9.
I 4 mom. föreskrivs om finansieringen för dem som passerat läropliktsåldern, så kallad ämnesundervisning. Finansieringen ska basera sig på antalet slutförda kurser i stället för en årlig beräkningsdag. Finansieringen ska vara densamma för alla kurser. Vid beräkningen av finansieringen ska beaktas det uppskattade antalet slutförda kurser under finansåret och skillnaden mellan det faktiska och de uppskattade antalet slutförda kurser under året före det år som föregår finansåret. Med slutförd kurs avser en kurs som en elev slutfört. Det förutsätts ändå inte att kursen ska ha slutförts med godkänt betyg. Det räcker att utbildningsanordnaren har ordnat eller skaffat en kurs som berättigar till finansiering. Tillgodoräknade kurser är inte kurser som berättigar till finansiering.
Om elevantalet har förändrats avsevärt, beräknas finansieringen på ansökan av utbildningsanordnaren i enlighet med det uppskattade antalet kurser. Som en avsevärd förändring anses i regel en förändring på över 20 procent i elevantalet.
Följande tabell beskriver hur finansieringen för andra än läropliktiga fastställs i fortsättningen.
Tabell 10.
Enligt 5 mom. räknas finansieringen för finansåret för ämnesundervisning inom den grundläggande utbildningen utifrån antalet kurser som ingår i den grundläggande utbildningens lärokurs och som slutförts under det läsår som föregår finansåret.
I 6 mom. föreskrivs om det högsta antalet kurser per studerande som berättigar till finansiering. I regeringens proposition som gäller ändring av 1 och 46 § i lagen om grundläggande utbildning föreslås att strukturen på den grundläggande utbildning som är avsedd för dem som passerat läropliktsåldern ska ändras. Den grundläggande utbildningen för dem som passerat läropliktsåldern ska enligt förslaget byggas upp av tre skeden, för vilka timfördelningarna förskrivs genom förordning av statsrådet. Undervisningen i läs- och skrivkunnighet ska utgöra en del av den grundläggande utbildningen.
Enligt momentet ska som grund för finansieringen kunna godkännas högst 100 kurser för sådana studerande som behöver undervisning i hela inlednings- och slutskedet och högst 130 kurser för sådana studerande som dessutom behöver undervisning i läskunnighetsskedet. Även ämnesstudier inom den grundläggande utbildningen ska räknas in i ovannämnda kursantal. Den gällande lagstiftningen innehåller inga motsvarande begränsningar.
I momentet föreskrivs dessutom att för privata utbildningsanordnare för vilka ett högsta tillåtet antal studerande har fastställts i tillståndet att ordna utbildning kan som grund för finansieringen under finansåret godkännas högst det antal kurser som fås när det högsta tillåtna antalet studerande enligt tillståndet multipliceras med 30. Avsikten är att man även i fortsättningen i dessa fall ska kunna räkna högst antalet elever enligt tillståndet att ordna utbildning som grund för finansieringen.
Enligt 7 mom. ska utbildningsanordnarens ansökan, genom vilken man ansöker om att det uppskattade antalet studerande ska ändras på grund av en avsevärd förändring, inlämnas till undervisnings- och kulturministeriet före utgången av september det år som föregår finansåret.
48 b §.Prestationer som 2017 och 2018 används som grund för finansieringen inom den förberedande undervisningen före den grundläggande utbildningen. Det är fråga om en ny paragraf. Den är temporär och i den föreskrivs om beräkning av finansieringen av den förberedande undervisningen före den grundläggande utbildningen 2017 och 2018.
Finansieringen av den förberedande undervisningen före den grundläggande utbildningen ska i fortsättningen fastställas på basis av närvaromånaderna. Eftersom det inte finns någon statistik över närvaromånaderna, ska beräkningen av finansieringen 2017 och 2018 enligt 1 mom. basera sig på en uppskattning av antalet närvaromånader, som ställs i relation till antalet elever tidigare år. Den finansiering som baserar sig på uppskattningen ska ses över så att den överensstämmer med de faktiska närvaromånaderna året efter det år som följer på finansåret genom att skillnaden mellan det faktiska och det uppskattade antalet kurser beaktas.
Enligt 2 mom. kan undervisnings- och kulturministeriet på ansökan av utbildningsanordnaren ändra uppskattningen av antalet närvaromånader. Ansökan ska lämnas till ministeriet före utgången av augusti under finansåret.
48 c §.Prestationer som 2017 och 2018 används som grund för finansieringen av den grundläggande utbildning som avses i 46 § i lagen om grundläggande utbildning. Det är fråga om en ny paragraf. Den är temporär och i den föreskrivs om beräkning av finansieringen för andra än läropliktiga 2017 och 2018.
Grunden för fastställandet av finansieringen för andra än läropliktiga ska i fortsättningen vara antalet slutförda kurser. Eftersom det inte finns någon statistik över antalet kurser, ska beräkningen av finansieringen 2017 och 2018 enligt 1 mom. basera sig på en uppskattning av antalet kurser, som ställs i relation till antalet elever tidigare år. Den finansiering som baserar sig på det uppskattade antalet kurser ska ses över så att den överensstämmer med det faktiska antalet slutförda kurser året efter det år som följer på finansåret genom att skillnaden mellan det faktiska och det uppskattade antalet kurser beaktas. Momentet ska inte gälla sådan ämnesundervisning inom den grundläggande utbildningen som avses i 46 § 2 mom. i lagen om grundläggande utbildning.
Enligt 2 mom. kan undervisnings- och kulturministeriet på ansökan av utbildningsanordnaren ändra uppskattningen av antalet kurser. Ansökan ska lämnas till ministeriet före utgången av augusti under finansåret.
50 §.Beviljande och justering av finansiering. Det föreslås att paragrafen revideras i sin helhet. Innehållet i 1 mom. motsvarar det gällande 1 mom. I momentet företas endast tekniska ändringar som gäller paragrafhänvisningarna, eftersom det föreslås att 12—18 § i den gällande lagen upphävs.
I 2 mom. föreskrivs om justering av det genomsnittliga antalet studerande. Antalet elever och studerande ska inte längre justeras vid finansieringen av verksamheter enligt lagen om grundläggande utbildning. Eftersom det har varit etablerad praxis att inte justera antalet studerande inom yrkesinriktad tilläggsutbildning och vid särskilda yrkesläroanstalter, preciseras momentet till denna del. På grund av de besparingar som riktas mot den grundläggande yrkesutbildningen ska dock finansieringen av den grundläggande yrkesutbildningen kunna justeras så att den högst motsvarar 87,56 procent av det totala antalet studerande som fastställts i tillståndet att ordna yrkesutbildning.
Förfarandet minskar rätten till finansiering för dem som ordnar grundläggande yrkesutbildning med sammanlagt 190 miljoner euro. I statsbudgeten beaktas utvecklingen av såväl det faktiska antalet årsstuderande inom den grundläggande yrkesutbildningen som det kalkylerade antalet årsstuderande, som ligger till grund för finansieringen. I antalet årsstuderande, som ligger till grund för finansieringen, har man vid sidan av annat beaktat över- och underskridningar av tillstånden att ordna utbildning. I statsbudgeten motsvarar den faktiska uppskattningen av antalet årsstuderande 2016 det högsta tillåtna antalet studerande enligt tillstånden att ordna utbildning, men den uppskattning av antalet studerande som ligger till grund för finansieringen är lägre än så. Som grund för finansieringen 2017 ska fastställas det antal årsstuderande, för vilket finansieringen räcker enligt statsbudgeten efter att inverkan av besparingen på 190 miljoner euro har dragits av. I statsbudgeten kan då det inte längre ingå det beläggningsglapp som uppskattats tidigare år mellan det antal studerande som ligger till grund för finansieringen och det högsta tillåtna antalet studerande enligt tillstånden att ordna utbildning. Av denna orsak måste det högsta antalet tillåtna studerande enligt tillstånden att ordna utbildning minskas med 12,44 procent, trots att det uppskattande antalet studerande som ligger till grund för finansieringen i statsbudgeten minskar mindre än så från 2016 till 2017.
Enligt 3 mom. beviljar undervisnings- och kulturministeriet 2017 en övergångsersättning vid förberedande undervisning före den grundläggande utbildningen. Enligt ikraftträdandebestämmelsen gäller momentet till utgången av 2017. Avsikten är att övergångsersättningen ska beviljas och betalas i samband med annan statsandelsfinansiering.
Ikraftträdandebestämmelse. Enligt ikraftträdandebestämmelsen ska lagen träda i kraft vid ingången av 2017. Bestämmelserna om övergångsersättning vid förberedande undervisning före den grundläggande utbildningen ska gälla till utgången av 2017. Bestämmelserna om den finansiering som baserar sig uppskattning av den förberedande undervisningen före den grundläggande utbildningen och den grundläggande utbildningen för dem som passerat läropliktsåldern 2017 och 2018 liksom bestämmelserna om statsunderstödsfinansiering av yrkesutbildningen ska gälla till utgången av 2018. Lagen ska tillämpas första gången på den finansiering och statsandel som beviljas för 2017.