Senast publicerat 02-07-2025 19:31

Regeringens proposition RP 19/2023 rd Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om driftskompatibilitet för elektroniska vägtullsystem

PROPOSITIONENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL

I denna proposition föreslås det att lagen om driftskompatibilitet för elektroniska vägtullsystem ändras. Syftet med ändringarna är att komplettera införlivandet i den nationella lagstiftningen av Europaparlamentets och rådets direktiv om driftskompatibilitet mellan elektroniska vägtullsystem.  

Direktivet har år 2021 införlivats i den nationella lagstiftningen genom lagen om driftskompatibilitet för elektroniska vägtullsystem. Europeiska kommissionen har dock skickat en formell underrättelse till Finland om brister i det nationella genomförandet av vissa artiklar i direktivet. I propositionen föreslås det att lagen om driftskompatibilitet för elektroniska vägtullsystem ändras till den del det nationella genomförandet av direktivet har ansetts vara bristfälligt.  

Till lagen fogas definitioner som används i direktivet och vissa bestämmelser som gäller medlemsstaternas skyldigheter preciseras. Direktivet förpliktar inte medlemsländerna att införa vägtullar eller vägavgifter, och i denna proposition föreslås det inte att sådana införs.  

Lagen avses träda i kraft så snart som möjligt under 2023. 

MOTIVERING

Bakgrund och beredning

1.1  Bakgrund

Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/520 om driftskompatibilitet mellan elektroniska vägtullsystem och underlättande av gränsöverskridande informationsutbyte om underlåtenhet att betala vägavgifter i unionen (EETS-direktivet) antogs den 19 mars 2019. Direktivet skulle införlivas i den nationella lagstiftningen senast den 19 oktober 2021. 

I EETS-direktivet föreskrivs det om förutsättningarna för driftskompatibilitet mellan elektroniska vägtullsystem inom Europeiska unionen och om gränsöverskridande informationsutbyte om underlåtenhet att betala vägavgift. EETS-direktivet förpliktar inte medlemsländerna att införa vägtullar eller vägavgifter, och sådana har inte införts i Finland. I denna proposition föreslås det inte heller att vägtullar införs. Bestämmelserna i direktivet måste dock införlivas i den nationella lagstiftningen också i Finland. 

I Finland har direktivet genomförts genom lagen om driftskompatibilitet för elektroniska vägtullsystem (887/2021), som trädde i kraft den 23 oktober 2021. Finland har anmält den nämnda lagen till kommissionen som en nationell införlivandeåtgärd för direktivet. 

Kommissionen skickade den 29 september 2022 en formell underrättelse till Finland om brister i det nationella genomförandet av EETS-direktivet. Enligt kommissionen har Finland inte införlivat direktivets alla bestämmelser i den nationella lagstiftningen. Av denna anledning föreslås det att lagen om driftskompatibilitet för elektroniska vägtullsystem kompletteras med bestämmelser genom vilka alla artiklar i EETS-direktivet införlivas i den nationella lagstiftningen. 

1.2  Beredning

Propositionen har beretts som tjänsteuppdrag vid kommunikationsministeriet. Transport- och kommunikationsverket har hörts vid beredningen. 

Utkastet till regeringsproposition var på remiss mellan den 17 februari och den 8 mars 2023. Begäran om utlåtande sändes till sammanlagt 23 aktörer. Sammanlagt 7 utlåtanden lämnades in. Det har gjorts ett sammandrag av remissyttrandena. Propositionen har också sänts för kännedom till landskapet Åland. EETS-direktivet reglerar standardisering samt skatter och avgifter som enligt 27 § 19 och 36 punkten i självstyrelselagen för Åland (1144/1991) hör till rikets lagstiftningsbehörighet. 

Beredningsunderlaget till regeringspropositionen finns allmänt tillgängligt på finska i statsrådets tjänst för projektinformation Hallituksen esitys eduskunnalle sähköisten tietullijärjestelmien yhteentoimivuudesta annetun lain muuttamisesta (valtioneuvosto.fi)

EU-rättsaktens målsättning och huvudsakliga innehåll

I EETS-direktivet föreskrivs det om förutsättningarna för att driftskompatibiliteten mellan elektroniska vägtullsystem ska förbättras och gränsöverskridande informationsutbyte om underlåtenhet att betala vägavgift underlättas inom hela Europeiska unionen. 

I direktivet föreskrivs det inte om obligatoriska vägtullar, och därför kan medlemsstaterna också i fortsättningen själva besluta om de tar i bruk sådana tullar. Syftet med direktivet är att göra elektroniska vägtullsystem driftskompatibla så att de kostnader och bördor som är förknippade med betalning av vägtullar inom unionen kan minskas. 

Med Europeiska systemet för elektroniska vägtulltjänster (European Electronic Toll Service, EETS) avses en vägtulltjänst där väganvändaren ingår ett avtal med en EETS-leverantör och på basis av avtalet har rätt att använda ett fordon inom ett eller flera EETS-områden. EETS-leverantören ställer den fordonsutrustning som ska användas som en del av vägtulltjänsten till kundens förfogande. Med hjälp av fordonsutrustningen samlas information om fordonets rörelser inom de vägtullsområden som omfattas av EETS och fastställs vägtullen eller vägavgiften. 

EETS-direktivets mål och huvudsakliga innehåll beskrivs närmare i regeringens proposition om genomförande av direktivet (RP 115/2021 rd). Europeiska kommissionen har ansett att det finns brister i genomförandet av EETS-direktivet i Finland i fråga om artiklarna 2, 21 (21.1 och 21.2), 23 (23.3), 24–27 samt bilagorna I och II. 

I artikel 2 i EETS-direktivet föreskrivs det om de definitioner som används i direktivet. Enligt kommissionens underrättelse har följande definitioner i direktivet inte införlivats i den nationella lagstiftningen: vägtullsystem, utsedd avgiftsupptagare, EETS-kompatibelt system, huvudsaklig tjänsteleverantör, tullkontextdata, parametrar för klassificering av fordon, back office, väsentligen ändrat system, ackreditering, vägtull eller vägavgift, underlåtenhet att betala vägavgift, registreringsmedlemsstat, nationell kontaktpunkt, automatisk sökning, fordon, innehavare av fordonet, tungt fordon och lätt fordon. 

I artikel 21 i EETS-direktivet föreskrivs det om de nationella elektroniska register som ska föras i syfte att genomföra direktivet. Artikel 21.1 andra stycket innehåller en bestämmelse om medlemsstaternas ansvarsfrihet. Enligt bestämmelsen ska en medlemsstat inte hållas ansvarig för handlingar som utförs av en EETS-leverantör som anges i dess register. Enligt artikel 21.2 ska medlemsstaterna vidta alla åtgärder som är nödvändiga för att säkerställa att alla uppgifter i det nationella elektroniska registret är uppdaterade och korrekta. 

I artikel 23 i EETS-direktivet föreskrivs det om förfarandet för informationsutbyte mellan medlemsstaterna. Artikel 23.3 innehåller bestämmelser om den nationella kontaktpunktens skyldighet att utföra automatiska sökningar och om medlemsstatens skyldighet att använda de uppgifter som erhållits för att fastställa den avgiftsskyldige. 

I artikel 24 i EETS-direktivet föreskrivs det om informationsbrev om underlåtenhet att betala vägavgift. 

I artikel 25 i EETS-direktivet föreskrivs det om uppföljningsförfarandena för enheter som tar ut vägavgifter. 

I artikel 26 i EETS-direktivet föreskrivs det om medlemsstaternas rapportering till kommissionen. Varje medlemsstat ska skicka in en rapport till kommissionen senast den 19 april 2023 och därefter vart tredje år. Artikeln innehåller också bestämmelser om de uppgifter som ska ingå i rapporten. 

I artikel 27 i EETS-direktivet föreskrivs det om efterlevnaden av bestämmelserna om dataskydd. 

I bilaga I till EETS-direktivet föreskrivs det om de uppgifter som behövs för att göra den automatiska sökning som avses i artikel 23.1. 

I bilaga II till EETS-direktivet föreskrivs det om den mall för informationsbrev om underlåtenhet att betala vägavgift som avses i artikel 24 i direktivet. 

Nuläge och bedömning av nuläget

I den gällande lagen om driftskompatibilitet för elektroniska vägtullsystem ingår inte de definitioner i artikel 2 i EETS-direktivet som nämns i avsnitt 2, med undantag för definitionen av tullkontextdata i 22 §. De definitioner i direktivet som saknas ska tas in i lagen. 

I 25 § föreskrivs det om tillsynsmyndighetens rättigheter och skyldigheter, men den innehåller ingen bestämmelse om ansvarsfrihet som motsvarar artikel 21.1 andra stycket i EETS-direktivet. Till denna del måste det nationella genomförandet av direktivet kompletteras. 

I 22 och 23 § föreskrivs det om det register som avses i artikel 21 i EETS-direktivet. Dessa paragrafer innehåller dock inga bestämmelser som motsvarar artikel 21.2 och som säkerställer att uppgifterna i registret är uppdaterade och korrekta. Till dessa delar måste det nationella genomförandet av direktivet kompletteras. 

I 27 § föreskrivs det om informationsutbyte mellan medlemsstaterna om underlåtenhet att betala vägavgift. Paragrafen innehåller dock inga bestämmelser som motsvarar artikel 23.3 i EETS-direktivet om automatiska sökningar och skyldigheten att använda uppgifterna för att fastställa den avgiftsskyldige. Till denna del måste det nationella genomförandet av direktivet kompletteras. 

Lagen innehåller inga bestämmelser som motsvarar artiklarna 24–27 och bilaga II till EETS-direktivet. Till dessa delar måste det nationella genomförandet av direktivet kompletteras. 

En bestämmelse om bilaga I till EETS-direktivet ingår i 27 §. Till denna del är det inte nödvändigt att komplettera det nationella genomförandet av direktivet. Införandet av en bilaga i lagen om driftskompatibiliteten för elektroniska vägtullsystem som motsvarar bilaga I till EETS-direktivet är dock en lagteknisk ändring som förbättrar nuläget och förtydligar genomförandelagen. 

Förslagen och deras konsekvenser

4.1  De viktigaste förslagen

I lagen om driftskompatibilitet för elektroniska vägtullsystem föreslås de ändringar som behövs för att komplettera det nationella genomförandet av EETS-direktivet till den del Europeiska kommissionen i den officiella underrättelsen till Finland har ansett att genomförandet är bristfälligt i fråga om artiklarna 2, 21 (21.1 och 21.2), 23 (23.3), 24–27 samt bilagorna I och II. De föreslagna ändringarna är huvudsakligen lagstiftningstekniska, eftersom Finland inte har några vägtullar eller vägavgifter som omfattas av tillämpningsområdet för EETS-direktivet. 

Alla definitioner i artikel 2 i EETS-direktivet tas in i definitionerna i 2 § eller i samband med de materiella bestämmelserna. Av definitionerna tas färdvägsdeklaration, huvudsaklig tjänsteleverantör, ackreditering, EETS-kompatibelt system, vägtull eller vägavgift, underlåtenhet att betala vägavgift, fordon, registreringsstat och innehavare av fordonet in i den egentliga definitionsparagrafen, medan resten av de definitioner som saknas tas in i den paragraf där definitionen används. 

En bestämmelse som motsvarar artikel 21.1 andra stycket i EETS-direktivet och som gäller tillsynsmyndighetens ansvarsfrihet i fråga om handlingar som utförs av en EETS-leverantör fogas till 25 §, som gäller tillsynsmyndighetens rättigheter och skyldigheter. 

De bestämmelser om Transport- och kommunikationsverkets skyldighet att se till att uppgifterna i registret är uppdaterade och korrekta som förutsätts i artikel 21.2 i EETS-direktivet fogas till 22 §, som gäller registret över EETS-områden, och till 23 §, som gäller registret över EETS-leverantörer. 

De bestämmelser om utförande av automatiska sökningar och om användning av uppgifterna för att fastställa ansvaret som förutsätts i artikel 23.3 i EETS-direktivet fogas till 27 §. 

Den nationella lagstiftning om informationsbrev om underlåtenhet att betala vägavgift som förutsätts i artikel 24 i EETS-direktivet fogas till en ny 27 a §. 

Den nationella lagstiftning om uppföljningsförfaranden för enheter som tar ut vägavgifter som förutsätts i artikel 25 i EETS-direktivet fogas till en ny 27 b §. 

En bestämmelse som motsvarar artikel 26 i EETS-direktivet om medlemsstaternas rapportering till kommissionen och som gäller Transport- och kommunikationsverkets skyldighet att lämna en rapport fogas till en ny 27 c §. 

De bestämmelser om dataskydd som förutsätts i artikel 27 i EETS-direktivet fogas till en ny 1 a §. Dessutom fogas avgränsningarna enligt artikel 27.2 till 27 §, 27 a § och 27 b §. 

Den nationella lagstiftning om en mall för informationsbrev om underlåtenhet att betala vägavgift som förutsätts i bilaga II till EETS-direktivet fogas till den nya 27 a §. Till lagen fogas dessutom bilagor som motsvarar bilagorna I och II till EETS-direktivet. 

4.2  De huvudsakliga konsekvenserna

Propositionen har inga konsekvenser i Finland. De föreslagna ändringarna är av teknisk natur. EETS-direktivet förpliktar inte medlemsländerna att införa vägtullar eller vägavgifter, och det föreslås inte att sådana införs genom denna proposition. I Finland tillämpas inte sådana vägtullar eller vägavgifter som omfattas av EETS-direktivet. 

Remissvar

I utlåtandena konstaterades det att de ändringar som nu föreslås närmast är tekniska och att de behövs på grund av att Europeiska kommissionen i den formella underrättelsen till Finland har ansett att det nationella genomförandet är bristfälligt. 

Kommentarerna i utlåtandena gällde särskilt preciseringen av dataskyddslagstiftningen och lagstiftningens förhållande till EU:s allmänna dataskyddsförordning. I utkastet till proposition specificerades inte närmare vilka bestämmelser i den allmänna dataskyddsförordningen det nationella handlingsutrymmet grundar sig på, även om det har redogjorts tillräckligt för användningen av handlingsutrymmet. Remissinstanserna fäste också uppmärksamhet vid de informativa hänvisningarna i propositionen till de allmänna bestämmelserna om dataskydd. Dessutom fästes uppmärksamhet vid vissa lagtekniska frågor samt vid enstaka inkonsekvenser. 

Specialmotivering

1 a §. Dataskydd. Det föreslås att det till lagen fogas en ny paragraf där det föreskrivs om dataskydd. Genom paragrafen säkerställs det att det nationella genomförandet av direktivet kan anses vara tillräckligt. 

Inom EU-systemet grundar sig behandlingen av personuppgifter i regel direkt på  

Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning). Genom unionsrätten eller medlemsstaternas nationella rätt kan bestämmelser om behandlingen av personuppgifter som är mer specifika än bestämmelserna i förordningen utfärdas till den del förordningen ger ett uttryckligt nationellt handlingsutrymme. Nationella specialbestämmelser kan utfärdas med stöd av artikel 6.3 i den allmänna dataskyddsförordningen när behandlingen grundar sig på en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige (artikel 6.1 c) eller behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning (artikel 6.1 e). 

Med undantag för preciseringen av lagringstiden för uppgifter grundar sig alla bestämmelser om dataskydd i propositionen direkt på EETS-direktivet, där det bland annat föreskrivs om den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifter, ändamålet med behandlingen, typen av uppgifter som behandlas och utlämnande av uppgifter. Rätten att behandla personuppgifter grundar sig således i regel på artikel 6.3 a i den allmänna dataskyddsförordningen. De viktigaste artiklarna till den denna del är artiklarna 21, 23, 24, 25 och 27 i direktivet. I Finland har dessa bestämmelser redan delvis genomförts, men genom denna proposition kompletteras de på det sätt som kommissionen förutsätter. De viktigaste är de nu föreslagna 1 a, 27 a och 27 b § samt de ändringar som görs i 22, 23 och 27 §. 

I 1 mom. föreskrivs det om de ändamål för vilka personuppgifter får behandlas med stöd av denna lag. Förteckningen är uttömmande i enlighet med vad som förutsätts i artikel 27.2 i direktivet. Det föreslagna 1 mom. grundar sig direkt på artikel 27.2 a–c i EETS-direktivet och innehåller inget nationellt handlingsutrymme. 

I 2 mom. föreskrivs det om tidsgränsen för lagring av personuppgifter i enlighet med artikel 27.2 c. Enligt det föreslagna 2 mom. ska de personuppgifter som behandlas raderas senast två år från det att uppgifterna samlades in, om inte något annat föreskrivs senare i denna lag. En annan särskild bestämmelse om radering av uppgifter ingår i den föreslagna 27 b §. 

Det föreslagna 2 mom. grundar sig på artikel 27.2 c i EETS-direktivet, enligt vilken det ska fastställas en tidsgräns för lagring av personuppgifter. Den föreslagna bestämmelsen är mer exakt än principen om begränsning av lagring av personuppgifter i artikel 5.1 e i den allmänna dataskyddsförordningen. Enligt denna princip får personuppgifter inte förvaras i en form som möjliggör identifiering av den registrerade under en längre tid än vad som är nödvändigt för de ändamål för vilka personuppgifterna behandlas. I det föreslagna 2 mom. används således det nationella handlingsutrymmet enligt artikel 6.3 b i den allmänna dataskyddsförordningen så att maximitiden fastställs till två år, om inte något annat föreskrivs senare i lagen. Den föreslagna lagringstiden på två år kan bedömas vara den minimitid som behövs för att säkerställa att uppgifternas användningsändamål genomförs, särskilt med beaktande av en eventuell process till följd av betalningsförsummelse. 

I 3 mom. föreslås en informativ hänvisning till de EU-rättsakter och nationella författningar som innehåller bestämmelser om behandling av personuppgifter. I momentet preciseras det att om inte något annat föreskrivs i denna lag, tillämpas på behandlingen av personuppgifter EU:s allmänna dataskyddsförordning (EU) 2016/679, den nationella dataskyddslagen (1050/2018), som preciserar och kompletterar förordningen, och lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation (917/2014). På motsvarande sätt hänvisas det till lagen om behandling av personuppgifter i brottmål och vid upprätthållandet av den nationella säkerheten (1054/2018), genom vilken dataskyddsdirektivet (EU) 2016/680 har genomförts nationellt. 

I den allmänna dataskyddsförordningen föreskrivs det om personuppgifters korrekthet och uppdatering av personuppgifter i artikel 5.1 d, om tillgodoseende av den registrerades rättigheter utan ogrundat dröjsmål i artikel 12.3, om den registrerades rätt till tillgång till sina egna uppgifter inklusive uppgifter om mottagarna av personuppgifterna i artikel 15, om den registrerades rätt till rättelse och genomförandet av rättelse i artikel 16, om den registrerades rätt till radering av uppgifter och om radering av uppgifter i artikel 17, om den registrerades rätt till begränsning av behandling av personuppgifter i artikel 18 och om rätt till ersättning i artikel 82. Bestämmelser om rätten att föra ett ärende till dataombudsmannen för behandling och om sökande av ändring finns i 21 och 25 § i dataskyddslagen. 

Det föreslagna 3 mom. är en följd av artikel 27.2 tredje stycket i EETS-direktivet. Enligt artikeln ska medlemsstaterna vidta de åtgärder som är nödvändiga för att säkerställa att de registrerade har samma rätt till information, tillgång, rättelse, radering och begränsning av behandlingen av uppgifter och att lämna in klagomål till en tillsynsmyndighet för dataskydd, att begära ersättning samt att få tillgång till ett effektivt rättsmedel enligt vad som föreskrivs i den allmänna dataskyddsförordningen. Eftersom det i den allmänna dataskyddsförordningen och i annan allmän lagstiftning finns heltäckande bestämmelser om dessa frågor och det inte finns något behov av att utnyttja det nationella handlingsutrymmet genomförs punkten i fråga genom en hänvisningsbestämmelse. Hänvisningsbestämmelsen behövs eftersom kommissionen har fäst uppmärksamhet vid att artikeln har genomförts bristfälligt i Finland. Bestämmelsen förtydligar också att det i denna lag, inom ramen för det handlingsutrymme som dataskyddsförordningen medger, föreskrivs mer ingående om behandling av personuppgifter än i den allmänna dataskyddsförordningen. 

2 §. Definitioner. 

Till paragrafen fogas en ny 12 punkt där huvudsaklig tjänsteleverantör definieras på motsvarande sätt som i artikel 2.12 i EETS-direktivet. 

Till paragrafen fogas en ny 13 punkt där ackreditering definieras på motsvarande sätt som i artikel 2.20 i EETS-direktivet. Med ackreditering avses ett förfarande som definieras och handhas av avgiftsupptagaren och som EETS-leverantörer måste genomgå innan de får tillstånd att tillhandahålla EETS i ett EETS-område, det vill säga resultatet av ackrediteringsprocessen för EETS-leverantörer. Termen används i 9 § 2 och 4 mom. i den gällande lagen (877/2021). Med ackreditering avses alltså inte i detta sammanhang ackreditering enligt lagen om konstaterande av tillförlitligheten hos tjänster för bedömning av överensstämmelse med kraven (920/2005) eller därmed jämförbar ackreditering. 

Till paragrafen fogas en ny 14 punkt, där EETS-kompatibelt system definieras på motsvarande sätt som i artikel 2.9 i EETS-direktivet. 

Till paragrafen fogas en ny 15 punkt där vägtull och vägavgift definieras på motsvarande sätt som i artikel 2.21 i EETS-direktivet. 

Till paragrafen fogas en ny 16 punkt där underlåtenhet att betala vägavgift definieras på motsvarande sätt som i artikel 2.22 i EETS-direktivet. 

Till paragrafen fogas en ny 17 punkt där fordon definieras på motsvarande sätt som i artikel 2.26 i EETS-direktivet. 

Till paragrafen fogas en ny 18 punkt där registreringsmedlemsstat definieras på motsvarande sätt som i artikel 2.23 i EETS-direktivet. 

Till paragrafen fogas en ny 19 punkt där innehavaren av fordonet definieras på det sätt som förutsätts i artikel 2.27 i EETS-direktivet genom en hänvisning till definitionen av innehavare i 2 § 15 punkten i fordonslagen (82/2021). 

2 a §.Vägtulltjänster. Till lagen fogas en ny paragraf där det föreskrivs om vägtulltjänster i enlighet med artikel 2.1 i EETS-direktivet. 

9 §.Avgiftsupptagares skyldigheter för säkerställande av vägtullsystemets kompatibilitet. I 2 mom. tas det in en definition av utsedd avgiftsupptagare i enlighet med artikel 2.4 i EETS-direktivet. 

I 4 mom. tas det in en definition av väsentligen ändrat system i enlighet med artikel 2.19 i EETS-direktivet och en hänvisning till den utsedda avgiftsupptagare som avses i 2 mom.. I momentet tas det dessutom in en definition av back office i enlighet med artikel 2.18 i EETS-direktivet. 

12 §.Avgiftsupptagares tjänsteersättning till EETS-leverantörer. Bestämmelsen i 3 mom. om skillnader i tjänsteersättningarna preciseras så att den motsvarar artikel 7.3 i EETS-direktivet. 

14 §.Vägtullar. I 2 mom. tas det in en definition av parametrar för klassificering av fordon i enlighet med artikel 2.17 i EETS-direktivet. 

22 §.Register över EETS-områden. Till paragrafen fogas ett nytt 5 mom. där det föreskrivs om en skyldighet för Transport- och kommunikationsverket att se till att uppgifterna i registret är uppdaterade och korrekta. Genom bestämmelsen genomförs nationellt artikel 21.2 i EETS-direktivet, där det föreskrivs om en skyldighet för medlemsstaterna att vidta alla åtgärder som är nödvändiga för att säkerställa att alla uppgifter i det nationella elektroniska registret är uppdaterade och korrekta. 

I fråga om personuppgifter ingår skyldigheten att se till att uppgifterna är uppdaterade och korrekta redan i artikel 5.1 d i den allmänna dataskyddsförordningen. Artikeln förutsätter att den personuppgiftsansvarige vidtar alla rimliga åtgärder för att säkerställa att personuppgifter som är felaktiga i förhållande till de ändamål för vilka de behandlas raderas eller rättas utan dröjsmål. 

Det bör dock noteras att största delen av uppgifterna i registret över EETS-områden till sin natur är sådana tekniska uppgifter som hänför sig till EETS-områden och den teknik som används och som knappast kan betraktas som personuppgifter. Därför är det motiverat att genomföra artikel 21.2 i direktivet genom en särskild bestämmelse. Dessutom har kommissionen i den formella underrättelsen fäst uppmärksamhet vid att bestämmelsen har genomförts bristfälligt. 

23 §.Register över EETS-leverantörer. Till paragrafen fogas ett nytt 4 mom. där det föreskrivs om en skyldighet för Transport- och kommunikationsverket att se till att uppgifterna i registret är uppdaterade och korrekta. Genom bestämmelsen genomförs nationellt artikel 21.2 i EETS-direktivet, där det föreskrivs om en skyldighet för medlemsstaterna att vidta alla åtgärder som är nödvändiga för att säkerställa att alla uppgifter i det nationella elektroniska registret är uppdaterade och korrekta. 

I fråga om personuppgifter ingår skyldigheten att se till att uppgifterna är uppdaterade och korrekta redan i artikel 5.1 d i den allmänna dataskyddsförordningen. Artikeln förutsätter att den personuppgiftsansvarige vidtar alla rimliga åtgärder för att säkerställa att personuppgifter som är felaktiga i förhållande till de ändamål för vilka de behandlas raderas eller rättas utan dröjsmål. 

Också registret över EETS-leverantörer innehåller uppgifter av teknisk natur som inte nödvändigtvis kan kopplas till fysiska personer. Därför är det motiverat att genomföra artikel 21.2 i direktivet genom en särskild bestämmelse. Dessutom har kommissionen i den formella underrättelsen fäst uppmärksamhet vid att bestämmelsen har genomförts bristfälligt. 

25 §.Tillsynsmyndighetens rättigheter och skyldigheter. Till paragrafen fogas ett nytt 4 mom. där det i enlighet med artikel 21.1 andra stycket i EETS-direktivet föreskrivs om medlemsstaternas ansvarsfrihet i fråga om handlingar som utförs av en EETS-leverantör som anges i deras register. 

26 §.Pilotsystem för vägtullar. Till 1 mom. fogas en bestämmelse om att ett pilotsystem för vägtullar får tillåtas parallellt med det EETS-kompatibla systemet i enlighet med artikel 22.1 i EETS-direktivet. Genom ändringen förenhetligas lagens ordalydelse med direktivet. 

27 §.Informationsutbyte mellan medlemsstaterna om underlåtenhet att betala vägavgift. Det föreslås att bestämmelserna i den föreslagna paragrafen utfärdas i sin helhet på nytt. Genom ändringarna genomförs artiklarna 23.3, 2.24 och 2.25 i EETS-direktivet nationellt. 

Till 1 mom. fogas en definition av nationell kontaktpunkt i enlighet med artikel 2.24 i EETS-direktivet.  

Det föreslagna 2 mom. motsvarar huvudsakligen gällande 2 mom. I momentet ingår också en definition av automatisk sökning. Det är ändamålsenligt att ta in definitionen i detta moment där begreppet används och inte i den allmänna definitionsparagrafen. Genom bestämmelsen genomförs artikel 23.1 samt artikel 27.2 a i EETS-direktivet, till den del den avser artikel 23.  

Till paragrafen fogas ett nytt 3 mom. där det föreskrivs att Transport- och kommunikationsverket ska använda det fullständiga registreringsnumret när en automatisk sökning utförs i form av en utgående förfrågan och att de uppgifter som erhållits ska användas för att fastställa den avgiftsskyldige. Enligt förslaget ska det dessutom föreskrivas om de förfaranden som ska iakttas vid automatiska sökningar.  

27 a §.Informationsbrev om underlåtenhet att betala vägavgift. Till lagen fogas en ny paragraf genom vilken artikel 24 och artikel 27.2 a, till den del den avser artikel 24, samt artikel 27.4 genomförs nationellt. Kommissionen har i sin formella underrättelse fäst uppmärksamhet vid att genomförandet av dessa punkter är bristfälligt. 

Det bör noteras att det i Finland inte har föreskrivits på nationell nivå om påföljder vid underlåtenhet att betala vägavgift eller om hur påföljderna ska verkställas i praktiken. Det är ändamålsenligt att bestämmelser om ett påföljdssystem utfärdas först i det skedet när man beslutar att vägavgifter ska införas. Därför har den föreslagna 27 a § skrivits i passiv form i enlighet med bland annat 6 kap. i vägtrafiklagen (729/2018). 

27 b §.Uppföljningsförfaranden för enheter som tar ut vägavgifter. Till lagen fogas en ny paragraf genom vilken artikel 25 och artikel 27.2 a, till den del den avser artikel 25, genomförs nationellt. Kommissionen har i sin formella underrättelse fäst uppmärksamhet vid att genomförandet av dessa punkter är bristfälligt. 

27 c §.Rapportering till kommissionen. Till lagen fogas en ny paragraf där det föreskrivs en skyldighet för Transport- och kommunikationsverket att lämna kommissionen en fullständig rapport enligt artikel 26 i EETS-direktivet. 

30 §.Ikraftträdande och övergångsbestämmelse. Till 4 mom. fogas den definition av lätt fordon som avses i artikel 2.29 i EETS-direktivet. 

Bilaga I. Till lagen fogas en bilaga som motsvarar bilaga I till EETS-direktivet. Bilagan gäller de uppgifter som behövs för att utföra sådana automatiska sökningar som avses i 27 § 3 mom. och i artikel 23.1 i EETS-direktivet. I bilagan tas också in en definition av tungt fordon i enlighet med artikel 2.28 i direktivet. 

Bilaga II. Till lagen fogas en bilaga som motsvarar bilaga II till EETS-direktivet. Bilagan innehåller den mall för informationsbrev som avses i 27 a § och i artikel 24 i EETS-direktivet. 

Ikraftträdande

Enligt artikel 32 i EETS-direktivet skulle medlemsstaterna senast den 19 oktober 2021 anta och offentliggöra bestämmelser för genomförande av direktivet. De föreslagna ändringarna har inga identifierade konsekvenser i Finland. Av dessa orsaker föreslås det att lagen träder i kraft så snart som möjligt efter riksdagsbehandlingen under 2023. 

Förhållande till grundlagen samt lagstiftningsordning

Skyddet av personuppgifter som en grundläggande rättighet baserar sig på 10 § i grundlagen, artikel 8 i Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna och artikel 8 i Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna. 

Grundlagsutskottet anser att dataskyddsförordningens detaljerade bestämmelser, som tolkas och tillämpas i enlighet med de rättigheter som garanteras i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna, överlag utgör en tillräcklig rättslig grund även med avseende på skyddet för privatlivet och personuppgifter enligt 10 § i grundlagen. Skyddet för personuppgifter bör i första hand tillgodoses med stöd av EU:s allmänna dataskyddsförordning och den nationella allmänna lagstiftningen. Ett restriktivt förhållningssätt till att införa nationell speciallagstiftning är sålunda att föredra och sådan lagstiftning bör vara avgränsad till nödvändiga bestämmelser inom ramen för det nationella handlingsutrymme som dataskyddsförordningen medger (se GrUU 14/2018 rd, s. 4–5, GrUU 52/2022 rd, punkt 4). 

Grundlagsutskottet anser det dock vara klart att behovet av speciallagstiftning, i enlighet med det riskbaserade synsätt som också krävs i dataskyddsförordningen, måste bedömas utifrån de hot och risker som behandlingen av personuppgifter medför. Ju större risk fysiska personers rättigheter och friheter utsätts för på grund av behandlingen, desto mer motiverat är det med mer detaljerade bestämmelser. Denna omständighet är av särskild betydelse när det gäller behandling av känsliga uppgifter (se GrUU 14/2018 rd, s. 5). Behandlingen av känsliga uppgifter ska vara nödvändig och regleringen exakt och noggrant avgränsad (se GrUU 52/2022 rd, punkt 7). 

Grundlagsutskottet har sett det som viktigt att det, i den mån som EU-lagstiftningen kräver reglering på det nationella planet eller möjliggör sådan, tas hänsyn till de krav som de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna ställer när det nationella handlingsutrymmet utnyttjas. Grundlagsutskottet har framhållit att det finns anledning att särskilt i fråga om bestämmelser som är av betydelse med hänsyn till de grundläggande fri- och rättigheterna tydligt klargöra ramarna för det nationella handlingsutrymmet. (GrUU 51/2022 rd, punkt 2). 

Inom EU grundar sig behandlingen av personuppgifter i regel direkt på Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning). I artikel 6.1 föreskrivs det om grunden för behandlingen, och i enlighet med led c är behandling tillåten om den är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige. I artikel 6.2 i föreskrivs det om eventuell användning av det nationella handlingsutrymmet för att efterleva punkt 1 c och e. Enligt artikel 6.3 ska den grund för behandlingen som avses i punkt 1 c och e fastställas i enlighet med unionsrätten eller medlemsstatens nationella rätt. Då ska det föreskrivas om ändamålet med behandlingen och det är möjligt att anpassa tillämpningen av bestämmelserna i den allmänna dataskyddsförordningen, bland annat de allmänna villkor som ska gälla för den personuppgiftsansvariges behandling, vilken typ av uppgifter som ska behandlas, utlämnande av uppgifter, ändamålsbegränsningar och lagringstid. 

Med undantag för preciseringen av lagringstiden för uppgifterna grundar sig alla bestämmelser om dataskydd i propositionen direkt på bestämmelserna i EETS-direktivet i enlighet med artikel 6.3 a i den allmänna dataskyddsförordningen, och de inbegriper inte användning av nationellt handlingsutrymme. I EETS-direktivet föreskrivs det om grunden för behandlingen, ändamålet med behandlingen, vilken typ av uppgifter som behandlas och utlämnande av uppgifter. De viktigaste artiklarna till den denna del är artiklarna 21, 23, 24, 25 och 27 i direktivet. I Finland har dessa bestämmelser redan delvis genomförts genom lag 887/2021, men genom denna proposition kompletteras de på det sätt som kommissionen förutsätter. De viktigaste bestämmelserna finns i 1 a, 27 a och 27 b §. 

Enligt förslaget ska det nationella handlingsutrymmet användas endast i det föreslagna 1 a § 2 mom. med stöd av artikel 6.3 b i den allmänna dataskyddsförordningen. I det föreslagna 1 a § 2 mom. föreskrivs det om lagringstiden för personuppgifter. Skyldigheten att fastställa en maximitid grundar sig på artikel 27.2 c i EETS-direktivet. Fastställandet av maximitiden hör till den nationella prövningsrätten. Fastställandet av varaktigheten styrs dock av principen om lagringsminimering, som är en av de grundläggande principerna för behandling av personuppgifter. Enligt principen får personuppgifter inte förvaras i en form som möjliggör identifiering av den registrerade under en längre tid än vad som är nödvändigt för de ändamål för vilka personuppgifterna behandlas. Den föreslagna lagringstiden på två år kan bedömas vara den minimitid som behövs för att syftet med behandlingen ska nås, särskilt med beaktande av en eventuell process till följd av betalningsförsummelse. 

I 1 a § 3 mom. föreslås en informativ hänvisning till de allmänna bestämmelserna om dataskydd. När den ursprungliga lagen stiftades ansågs det inte behövligt att utfärda särskilda bestämmelser, och samtidigt beslutade man att stryka de informativa hänvisningar till de allmänna bestämmelserna om dataskydd som fanns i den lag (21/2014) som skulle upphävas (RP 115/2021, s. 9). De allmänna lagarna är nämligen tillämpliga i enlighet med bestämmelserna om deras tillämpningsområde, och tillämpningen av en direkt tillämplig EU-förordning kan inte bindas till en materiell hänvisning i en nationell lag (mål 34/73, Variola, punkt 10). På grund av kommissionens åsikt har det dock ansetts nödvändigt med en informativ hänvisning. En informativ hänvisning måste vara omfattande för att e contrario-tolkning ska kunna undvikas (GrUU 42/2005 rd, s. 3). Hänvisningen omfattar de lagar genom vilka de EU-rättsakter som det hänvisas till i artikel 27.1 i direktivet har genomförts. Det föreslagna momentet förtydligar dessutom att det i denna lag till vissa delar föreskrivs mer specifikt än i dataskyddsförordningen om behandlingen av personuppgifter. Till den del det i denna lag inte föreskrivs om behandling av personuppgifter tillämpas på behandlingen av personuppgifter unionsrättens och den nationella rättens allmänna bestämmelser om dataskydd, det vill säga bestämmelserna i den allmänna dataskyddsförordningen, den nationella dataskyddslagen, dataskyddslagen avseende brottmål eller lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation. 

Bestämmelser om behandlingen av personuppgifter finns också i de föreslagna 27, 27 a och 27 b §. De hänför sig till situationer där det förekommit en underlåtenhet att betala vägavgift. Den föreslagna regleringen grundar sig direkt på artiklarna 23–25 i direktivet och inbegriper således inte användning av det nationella handlingsutrymmet. 

På de grunder som anges ovan kan lagförslagen behandlas i vanlig lagstiftningsordning. 

Kläm 

Kläm 

Eftersom Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/520 om driftskompatibilitet mellan elektroniska vägtullsystem och underlättande av gränsöverskridande informationsutbyte om underlåtenhet att betala vägavgifter i unionen innehåller bestämmelser som föreslås bli genomförda genom lag, föreläggs riksdagen följande lagförslag: 

Lag om ändring av lagen om driftskompatibilitet för elektroniska vägtullsystem 

I enlighet med riksdagens beslut  
ändras i lagen om driftskompatibilitet för elektroniska vägtullsystem (887/2021), 9 § 2 och 4 mom., 12 § 3 mom., 14 § 2 mom., 26 och 27 § och 30 § 4 mom., samt 
fogas till lagen en ny 1 a §, till 2 § nya 12–19 punkter, till lagen en ny 2 a §, till 22 § ett nytt 5 mom., till 23 § ett nytt 4 mom., till 25 § ett nytt 4 mom. samt till lagen nya 27 a–27 c § och en ny bilaga I och en ny bilaga II som följer:  
1 a § Dataskydd 
Personuppgifter som behandlas i enlighet med denna lag får användas endast för att 
1) identifiera personer som misstänks ha brutit mot skyldigheten att betala vägavgifter, 
2) säkerställa att avgiftsupptagaren uppfyller sina skyldigheter gentemot skattemyndigheterna,  
3) identifiera det fordon och den ägare eller innehavare av det fordon för vilket en underlåtenhet att betala vägavgift har fastställts. 
Om inte något annat föreskrivs i denna lag, ska de personuppgifter som behandlas i enlighet med denna lag raderas senast två år från det att uppgifterna samlades in. 
Om inte något annat föreskrivs i denna lag, tillämpas på behandlingen av personuppgifter vad som föreskrivs i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning), dataskyddslagen (1050/2018), lagen om behandling av personuppgifter i brottmål och vid upprätthållandet av den nationella säkerheten (1054/2018) och lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation (917/2014). 
2 § Definitioner 
I denna lag avses med 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
12) huvudsaklig tjänsteleverantör en leverantör av vägtulltjänster som har skyldighet att underteckna avtal med alla intresserade användare eller andra motsvarande särskilda skyldigheter eller har särskild ersättning, ett garanterat långtidskontrakt eller någon annan motsvarande särskild rättighet, och vars rättigheter och skyldigheter skiljer sig från de rättigheter och skyldigheter som andra tjänsteleverantörer har, 
13) ackreditering förfarande som definieras och handhas av avgiftsupptagaren och som EETS-leverantörer måste genomgå innan de får tillstånd att tillhandahålla EETS-tjänster i ett EETS-område, 
14) EETS-kompatibelt system de delar av ett elektroniskt vägtullsystem som behövs för integrationen av EETS-leverantörer i systemet och för driften av EETS, 
15) vägtull eller vägavgift en avgift som en väganvändare måste betala för att få trafikera en viss väg, ett vägnät eller en bro, en tunnel, en färja eller någon annan motsvarande konstruktion, 
16) underlåtenhet att betala vägavgift en överträdelse som består av att en väganvändare underlåter att betala en vägavgift i en medlemsstat, 
17) fordon motorfordon eller ledade fordonskombinationer som är avsedda för eller som används för person- eller godstransport på väg, 
18) registreringsmedlemsstat den medlemsstat där det fordon för vilket vägavgiften ska betalas är registrerat,  
19) innehavare av fordonet innehavare som avses i 2 § 15 punkten i fordonslagen (82/2021). 
2 a § Vägtulltjänster 
Med vägtulltjänst avses en tjänst som gör det möjligt för användare att använda ett fordon inom ett eller flera EETS-områden inom ramen för ett och samma kontrakt och vid behov med en och samma fordonsutrustning. 
Vägtulltjänsterna inbegriper att 
1) vid behov tillhandahålla en anpassad fordonsutrustning till användare och bibehålla dess funktionalitet, 
2) garantera att avgiftsupptagaren får betalning för den vägtull som användaren är skyldig att betala, 
3) tillhandahålla användaren de verktyg genom vilka betalningen ska ske eller acceptera ett befintligt betalningssätt, 
4) ta ut vägtullen från användaren, 
5) sköta kundkontakterna med användaren,  
6) genomföra och följa säkerhets- och integritetspolicyer för vägtullsystemen. 
9 § Avgiftsupptagares skyldigheter för säkerställande av vägtullsystemets kompatibilitet 
Kläm 
Med utsedd avgiftsupptagare avses en offentlig eller privat enhet som har utsetts till avgiftsupptagare i ett framtida EETS-område. När ett elektroniskt vägtullsystem inrättas ska den utsedda avgiftsupptagaren på sin webbplats offentliggöra EETS-områdesdeklarationen i så god tid innan det nya EETS-området tas i drift att EETS-leverantörer kan ackrediteras senast en månad innan det nya systemet tas i drift. 
Kläm 
Innan det elektroniska vägtullsystemet ändras väsentligt ska den utsedda avgiftsupptagaren, utöver vad som föreskrivs i 1 mom., i EETS-områdesdeklarationen fastställa och offentliggöra en detaljerad plan av den förnyade bedömningen av huruvida driftskompatibilitetskomponenter tillhörande EETS-leverantörer som redan ackrediterats för systemet innan det ändrades väsentligt överensstämmer med specifikationerna och lämpar sig för användning Planen ska medge att berörda EETS-leverantörer kan få förnyad ackreditering senast en månad innan det ändrade systemet tas i drift. Avgiftsupptagaren ska iaktta planen. Som väsentlig ändring av ett elektroniskt vägtullsystem betraktas sådana ändringar som kräver förnyad ackreditering, såsom omprogrammering eller anpassning av gränssnitten för back office-system eller andra motsvarande ändringar i sådana driftskompatibilitetskomponenter tillhörande EETS-leverantörer som är i drift.  
Kläm 
12 § Avgiftsupptagares tjänsteersättning till EETS-leverantörer 
Kläm 
Om det i EETS-området finns en huvudsaklig tjänsteleverantör, ska den metod som används för att fastställa tjänsteersättningen till EETS-leverantörer följa samma struktur som ersättningen för jämförbara tjänster som tillhandahålls av den huvudsakliga tjänsteleverantören. Beloppet av tjänsteersättningen till EETS-leverantören får skilja sig från ersättningen till den huvudsakliga tjänsteleverantören om 
1) den huvudsakliga tjänsteleverantören orsakas kostnader för sådana särskilda krav och skyldigheter som inte åligger EETS-leverantören, och 
2) det från EETS-leverantörens ersättning ska dras av de fasta avgifter som avgiftsupptagaren tar ut baserat på de ackrediteringskostnader och övriga kostnader som det medför för avgiftsupptagaren att tillhandahålla, driva och underhålla ett EETS-kompatibelt system på sitt vägtullområde, och dessa kostnader inte ingår i vägtullen. 
14 § Vägtullar 
Kläm 
Om den av EETS-leverantören använda och på fordonsrelaterade uppgifter grundade fordonsklassificering för fastställande av vägtullstaxan, i enlighet med vilken vägtullar beräknas på grundval av tullkontextdata, avviker från den som avgiftsupptagaren använder ska avgiftsupptagarens klassificering tillämpas, om det inte kan påvisas att den är felaktig. 
Kläm 
22 § Register över EETS-områden 
Kläm 
Transport- och kommunikationsverket ska se till att uppgifterna i registret är uppdaterade och korrekta. 
23 § Register över EETS-leverantörer 
Kläm 
Transport- och kommunikationsverket ska se till att uppgifterna i registret är uppdaterade och korrekta. 
25 § Tillsynsmyndighetens rättigheter och skyldigheter 
Kläm 
Transport- och kommunikationsverket ska inte hållas ansvarig för handlingar som utförs av en EETS-leverantör som anges i det register som avses i 23 §. 
26 § Pilotsystem för vägtullar 
Transport- och kommunikationsverket kan i försökssyfte inom ett EETS-område temporärt och parallellt med det EETS-kompatibla systemet tillåta ett pilotsystem för vägtullar som innefattar ny teknik eller nya metoder som avviker från de krav som anges i denna lag, i EETS-genomförandeförordningen eller i den delegerade EETS-förordningen. 
För att inleda ett pilotsystem för vägtullar ska Transport- och kommunikationsverket begära tillstånd av Europeiska kommissionen. 
27 § Informationsutbyte mellan medlemsstaterna om underlåtenhet att betala vägavgift 
Transport- och kommunikationsverket är den nationella kontaktpunkt enligt artikel 23.2 i Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/520 om driftskompatibilitet mellan elektroniska vägtullsystem och underlättande av gränsöverskridande informationsutbyte om underlåtenhet att betala vägavgifter i unionen, nedan EETS-direktivet, som utsetts till behörig myndighet för gränsöverskridande utbyte av fordonsregistreringsuppgifter. 
Transport- och kommunikationsverket ska ge de nationella kontaktpunkterna i de övriga medlemsstaterna de obligatoriska uppgifterna till följd av automatisk sökning enligt bilaga I om fordon och deras ägare och innehavare för identifiering av fordonet och ägaren eller innehavaren vid underlåtenhet att betala vägavgift. Vid informationsutbytet ska det europeiska informationssystemet avseende fordon och körkort användas. Med automatisk sökning avses ett förfarande för tillgång online för att söka i databaser i en, fler än en eller samtliga EU-medlemsstater. 
Transport- och kommunikationsverket ska använda det fullständiga registreringsnumret när en automatisk sökning utförs i form av en utgående förfrågan. Automatiska sökningar ska utföras i enlighet med bilaga I och kapitel 3 punkterna 2 och 3 i bilagan till rådets beslut 2008/616/RIF om genomförande av beslut 2008/615/RIF om ett fördjupat gränsöverskridande samarbete, särskilt för bekämpning av terrorism och gränsöverskridande brottslighet. De uppgifter som erhållits ska användas för att fastställa vem som är ansvarig för att betala avgiften i fråga. 
27 a § Informationsbrev om underlåtenhet att betala vägavgift 
Om det till följd av en underlåtenhet att betala vägavgift fattas beslut om att ett uppföljningsförfarande ska inledas, ska ägaren, innehavaren av fordonet eller den på annat sätt identifierade person som misstänks för underlåtenhet att betala vägavgift informeras. Informationsbrevet ska innehålla information om vilket slags underlåtenhet att betala vägavgift som avses, ort, datum och tidpunkt för underlåtenheten att betala vägavgift, vilka bestämmelser som överträtts, rätten att överklaga och rätten till tillgång till information, påföljderna för underlåtenheten att betala vägavgift och i tillämpliga fall uppgifter om den utrustning som har använts för att upptäcka underlåtenheten att betala vägavgiften. Informationsbrevet ska utformas utifrån mallen i bilaga II. 
Informationsbrevet ska avfattas på det språk som registreringsbeviset för fordonet är avfattat på, om detta är känt. Om detta inte är känt, ska informationsbrevet avfattas på något av de officiella språken i den medlemsstat där det fordon för vilket vägavgiften ska betalas är registrerat. 
Den person som avses i 1 mom. har rätt att utan onödigt dröjsmål få information om vilka registrerade personuppgifter enligt bilaga I som skickats till den medlemsstat där underlåtenheten att betala vägavgift ägde rum, vilken behörig myndighet i medlemsstaten som begärt informationen och datum för begäran. 
27 b § Uppföljningsförfaranden för enheter som tar ut vägavgifter 
Uppgifter som erhållits genom förfarandet enligt 27 § 2 och 3 mom. får lämnas till den enhet som ansvarar för att ta ut obetalda vägavgifter endast om 
1) de överförda uppgifterna är begränsade till vad denna enhet behöver för att erhålla den vägavgift som ska betalas, 
2) det förfarande som följer av underlåtenhet att betala vägavgift överensstämmer med 27 a §, 
3) den berörda enheten ansvarar för att genomföra det förfarande som föreskrivs i 27 a §,  
4) fullgörandet av det betalningsåläggande som utfärdats av den berörda enheten betyder att underlåtenheten att betala vägavgift har åtgärdats. 
De uppgifter som lämnas till den enhet som ansvarar för att ta ut obetalda vägavgifter får användas enbart för att driva in vägavgiften och de ska raderas omedelbart efter det att avgiften har betalats. Om underlåtenheten att betala fortsätter ska uppgifterna raderas senast två år efter överföringen av uppgifter. 
27 c § Rapportering till Europeiska kommissionen 
Transport- och kommunikationsverket ska till Europeiska kommissionen skicka in fullständiga rapporter enligt artikel 26 i EETS-direktivet. 
30 § Ikraftträdande och övergångsbestämmelse 
Kläm 
EETS-leverantörer får till och med den 31 december 2027 förse användare av sådana lätta fordon vars tillåtna totalvikt inte överstiger 3,5 ton med sådan fordonsutrustning som lämpar sig för användning med endast 5,8 GHz mikrovågsteknik, för användning i EETS-områden som inte kräver satellitbaserad positionsbestämning eller mobilkommunikationsteknik. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

Bilaga I

Uppgifter som är nödvändiga för att göra den automatiska sökning som avses i 27 § 2 mom. 
Typ av uppgift 
O/V ( O = obligatorisk när den finns i ett nationellt register, V = valfri.
Anmärkningar 
Uppgifter om fordon 
 
Registreringsmedlemsstat 
 
Registreringsnummer 
(A ( Harmoniserad unionskod, se rådets direktiv 1999/37/EG av den 29 april 1999 om registreringsbevis för fordon (EGT L 138, 1.6.1999, s. 57).)) 
Uppgifter om underlåtenheten att betala vägavgift 
 
Medlemsstat på vars territorium en underlåtenhet att betala vägavgift ägde rum 
 
Händelsens referensdatum 
 
Händelsens referenstidpunkt 
 
Uppgifter som lämnas till följd av automatisk sökning enligt 27 § 2 mom. 
Del I  Uppgifter om fordon 
Typ av uppgift 
O/V ( O = obligatorisk när den finns i ett nationellt register, V = valfri.
Anmärkningar 
Registreringsnummer 
 
Chassinummer/fordonets identifieringsnummer  
 
Registreringsmedlemsstat 
 
Märke 
(D.1 ( Harmoniserad unionskod, se direktiv 1999/37/EG)), t.ex. Ford, Opel, Renault 
Fordonets modell 
(D.3), t.ex. Focus, Astra, Megane 
EU-kategorikod 
(J), t.ex. mopeder, motorcyklar, bilar 
Euro-utsläppsklass 
t.ex. Euro 4, Euro 6 
Koldioxidutsläppsklass 
tillämpligt på tunga fordon med en tillåten totalvikt som överstiger 3,5 ton 
Datum för omklassificering 
tillämpligt på tunga fordon med en tillåten totalvikt som överstiger 3,5 ton 
Koldioxid uttryckt i gCO2 g/tonkm 
tillämpligt på tunga fordon med en tillåten totalvikt som överstiger 3,5 ton 
Fordonets högsta tekniskt tillåtna lastade vikt 
 
Del II Uppgifter om fordonsägare eller fordonsinnehavare 
Typ av uppgift 
O/V ( O = obligatorisk när den finns i ett nationellt register, V = valfri.
Anmärkningar 
Uppgifter om fordonsinnehavare 
 
(C.1 ( Harmoniserad unionskod, se direktiv 1999/37/EG)) 
Uppgifterna avser innehavaren av det berörda registreringsbeviset. 
Registrerad innehavares (företags)namn 
(C.1.1) 
Separata fält ska användas för efternamn, infix, titlar osv., och namnet ska kommuniceras i utskriftsvänligt format. 
Förnamn 
(C.1.2) 
Separata fält ska användas för förnamn och initialer, och namnet ska kommuniceras i utskriftsvänligt format. 
Adress 
(C.1.3) 
Separata fält ska användas för gata, husnummer och annex, postnummer, bostadsort, bosättningsland osv., och adressen ska kommuniceras i utskriftsvänligt format. 
Kön 
Man, kvinna 
Födelsedatum 
 
Rättslig enhet 
Enskild person, förening, bolag, företag m.m. 
Födelseort 
 
ID-nummer 
Ett nummer som entydigt identifierar personen eller företaget. 
Uppgifter om fordonsägaren 
 
(C.2) Uppgifterna avser fordonets ägare. 
Ägarens (företagets) namn 
(C.2.1) 
Förnamn 
(C.2.2) 
Adress 
(C.2.3) 
Kön 
Man, kvinna 
Födelsedatum 
 
Rättslig enhet 
Enskild person, förening, bolag, företag m.m. 
Födelseort 
 
ID-nummer 
Ett nummer som entydigt identifierar personen eller företaget. 
 
 
För skrotade fordon, stulna fordon eller registreringsskyltar eller inaktuell fordonsregistrering ska inga uppgifter om ägare eller innehavare anges. I stället ska meddelandet ”Information saknas” skickas. 
Bilaga II 
Mall för informationsbrevet enligt 27 a § om uppföljningsförfaranden som inleds avseende underlåtenheten att betala vägavgift 
[Försättsblad] 
… 
… 
[Avsändarens namn, adress och telefonnummer] 
… 
… 
[Adressatens namn och adress] 
INFORMATIONSBREV 
om den underlåtenhet att betala vägavgift som konstaterats i … 
[namn på den medlemsstat på vars territorium en underlåtenhet att betala vägavgift konstaterats] 
Sida 2 
Den … upptäcktes en underlåtenhet att betala vägavgift avseende fordonet [datum] 
med registreringsnummer … av märket… modell… 
vilket upptäcktes av … 
[namn på ansvarigt organ] 
[Alternativ 1] ( Stryk det som ej är tillämpligt.
Du är registrerad som innehavare av registreringsbeviset för ovannämnda fordon. 
[Alternativ 2] ( Stryk det som ej är tillämpligt.
Innehavaren av registreringsbeviset för ovannämnda fordon har uppgett att du körde fordonet vid tidpunkten för underlåtenheten att betala vägavgift. 
Underlåtenheten att betala vägavgift beskrivs närmare nedan på sidan 3. 
Bötesbeloppet för underlåtenhet att betala vägavgift är … EUR/nationell valuta. ( Stryk det som ej är tillämpligt.
Vägavgiften att betala är... EUR/nationell valuta. ( Stryk det som ej är tillämpligt.
Betalningsfristen löper ut den 
Om du inte har för avsikt att betala boten ( Stryk det som ej är tillämpligt.) / vägavgiften ( Stryk det som ej är tillämpligt.) ombeds du att fylla i den bifogade svarsblanketten (sidan 4) och skicka den till den angivna adressen. 
Detta brev ska behandlas i enlighet med nationell rätt i … [namn på den medlemsstat på vars territorium en underlåtenhet att betala vägavgift ägde rum] 
Sida 3 
Närmare beskrivning av underlåtenheten att betala vägavgift 
a) Uppgifter om det fordon som användes vid underlåtenheten att betala vägavgift 
Registreringsnummer: … 
Registreringsmedlemsstat: … 
Märke och modell: … 
b) Uppgifter om underlåtenheten att betala vägavgift 
Plats, datum och tidpunkt för underlåtenheten att betala vägavgift: 
… 
… 
… 
… 
Art och rättslig rubricering avseende underlåtenheten att betala vägavgift: 
… 
… 
… 
… 
Närmare beskrivning av underlåtenheten att betala vägavgift: 
… 
… 
Hänvisning till relevant lagstiftning: 
… 
… 
Beskrivning av eller hänvisning till bevis som rör underlåtenheten att betala vägavgift: 
… 
… 
c) Uppgifter om den utrustning som användes för att upptäcka underlåtenheten att betala vägavgift ( Ej tillämpligt om ingen utrustning använts.): 
Specifikation av utrustningen: 
… 
… 
Utrustningens identifieringsnummer: 
… 
… 
Senaste kalibreringen giltig till och med: 
… 
… 
Sida 4 
Svarsblankett 
(ifylles med versaler) 
A. Förarens personuppgifter: 
— Fullständigt namn: 
… 
… 
— Födelseort och födelsedatum: 
… 
— Körkortsnummer: … utställt den (datum): … i (ort): … 
— Adress: 
… 
… 
… 
B. Frågor: 
1. Är fordonet av märket ... med registernummer ..., registrerat i ditt namn? … ja/nej ( Stryk det som ej är tillämpligt.
Om inte, ange vem som är innehavare av registreringsbeviset: 
… 
(efternamn, förnamn, adress) 
2.  
Medger du att du underlåtit att betala en vägavgift? ja/nej ( Stryk om ej tillämpligt.
3. Om inte, förklara varför du inte medger det: 
… 
… 
Den ifyllda blanketten ska skickas inom 60 dagar från och med detta informationsbrevs datum till följande myndighet eller enhet: … 
på följande adress: … 
INFORMATION 
(Om informationsbrevet skickas av den enhet som är ansvarig för att ta ut vägavgiften enligt artikel 25): 
Om den utestående vägavgiften inte betalas inom den tidsfrist som anges i detta informationsbrev kommer ärendet att vidarebefordras till och behandlas av den behöriga myndigheten i … [namn på den medlemsstat på vars territorium en underlåtenhet att betala vägavgift konstaterats]. 
Om ärendet inte fullföljs kommer du att underrättas inom 60 dagar efter det att myndigheten tagit emot svarsblanketten eller betalningsbekräftelsen. ( Stryk om ej tillämpligt.) ( Stryk om ej tillämpligt.
(Om informationsbrevet skickas av medlemsstatens behöriga myndighet): 
Detta ärende kommer att behandlas av den behöriga myndigheten i … [namn på den medlemsstat på vars territorium det konstaterades en underlåtenhet att betala vägavgift] 
Om ärendet inte fullföljs kommer du att underrättas inom 60 dagar efter det att myndigheten tagit emot svarsblanketten eller betalningsbekräftelsen. (18 Stryk om ei tillämpligt
Om ärendet fullföljs, kommer följande förfarande att tillämpas: 
… 
… 
… 
… 
… 
… 
… 
… 
… 
… 
… 
… 
… 
… 
… 
… 
… 
… 
… 
… 
… 
… 
… 
[Ifylles av den medlemsstat på vars territorium en underlåtenhet att betala vägavgift ägde rum. Redogörelse för vidare förfarande, inklusive närmare information om möjligheten att överklaga beslutet att fullfölja ärendet och om förfarandet för detta. Denna information ska under alla omständigheter omfatta namn på och adress till den myndighet eller enhet som ansvarar för att fullfölja ärendet, betalningsfrist, namn på och adress till berörd instans för överklagande samt sista dag för överklagande]. 
Detta brev medför i sig inga rättsliga följder. 
Dataskydd –friskrivning 
[Om förordning (EU) 2016/679 är tillämplig: 
I enlighet med förordning (EU) 2016/679 har du rätt att begära tillgång till och rättelse eller radering av personuppgifter eller begränsning av behandling av dina personuppgifter eller att invända mot behandling, samt rätt till dataportabilitet. Du har också rätt att lämna in ett klagomål hos [namn och adress på relevant tillsynsmyndighet].] 
[Om direktiv (EU) 2016/680 är tillämpligt: 
[I enlighet med [namn på den nationella lag som tillämpar direktiv (EU) 2016/680], har du rätt att av den personuppgiftsansvariga begära tillgång till och rättelse eller radering av personuppgifter och begränsning av behandlingen av personuppgifter. Du har också rätt att lämna in ett klagomål hos [namn och adress på relevant tillsynsmyndighet].] 
Helsingfors den 28 september 2023 
Statsminister Petteri Orpo 
Kommunikationsminister Lulu Ranne