7.1
Samarbetslagen
2 §. Tillämpningsområde.
Enligt förslaget motsvarar paragrafens
1 moment
i övrigt den gällande lagen, men gränsen för att tillämpa lagen höjs från företag och sammanslutningar som sysselsätter minst 20 arbetstagare till företag och sammanslutningar som sysselsätter minst 50 arbetstagare. Det ovan nämnda gäller även för de filialer som avses i momentets andra mening.
Paragrafens
2 moment
är nytt och innehåller en förteckning över de bestämmelser i lagen som tillämpas på företag, sammanslutningar och filialer som bedriver ekonomisk verksamhet och som regelbundet har 20–49 arbetstagare med ett anställningsförhållande. Det handlar om ett undantag till lagens allmänna tillämpningsområde. Principerna enligt den gällande lagen, vilka beskrivits närmare i förarbetena till den gällande lagen (RP 159/2021 rd), tillämpas på sättet för att räkna det regelbundna antalet arbetstagare med ett anställningsförhållande.
Momentets 1 punkt innehåller en hänvisningsbestämmelse till föreslagna 7 a §, som innehåller bestämmelser om genomförande av dialog i företag eller sammanslutningar med 20–49 arbetstagare.
Momentets 2 punkt innehåller en hänvisningsbestämmelse till föreslagna 16 a § i lagen, som innehåller bestämmelser om arbetsgivarens skyldighet att föra omställningsförhandlingar i vissa fall.
Momentets 3 punkt innehåller en hänvisningsbestämmelse till lagens 4 kap., som innehåller bestämmelser överlåtelse, fusion och delning av rörelse. Följaktligen tillämpas 4 kap. i lagen på företag, sammanslutningar och filialer som regelbundet sysselsätter minst 50 arbetstagare, men även på företag, sammanslutningar och filialer med 20–49 arbetstagare som regelbundet har ett anställningsförhållande.
Momentets 4 punkt innehåller en hänvisningsbestämmelse till lagens 5 §, som gäller personalrepresentation och lagens 6 kap., som innehåller vissa särskilda bestämmelser. Dessa bestämmelser ska också iakttas i företag, sammanslutningar och filialer som regelbundet sysselsätter 20–49 arbetstagare i de situationer som avses i 1–3 punkten i momentet.
Paragrafens
3 mom.
överensstämmer med 2 mom. i gällande lag.
7 §. Genomförande av dialogen.
På grund av den föreslagna ändringen av tillämpningsområdet för lagen tillämpas lagens 7 § inte längre på företag eller sammanslutningar som regelbundet sysselsätter mindre än 50 arbetstagare. På grund av detta avlägsnas omnämnandet om antalet möten i företag eller sammanslutningar med mindre än 30 arbetstagare från paragrafens
1 moment
.
7 a §.Genomförande av dialogen i företag eller sammanslutningar med 20–49 anställda.
Paragrafen är ny och den innehåller bestämmelser om genomförandet av dialog i företag eller sammanslutningar som regelbundet har 20–49 anställda. Med undantag för nya 7 a § och nuvarande 12 § tillämpas övriga procedurbestämmelser om dialogförfarandet i lagens 2 kap. inte på arbetsgivare som regelbundet sysselsätter 20–49 anställda.
Enligt paragrafens
1 moment
ska en arbetsgivare som regelbundet har 20–49 anställda utarbeta arbetsplatsspecifika rutiner för den regelbundna dialog som förs inom företaget eller sammanslutningen Med dialog avses enligt förslaget samma som det som föreskrivits i 6 § 2 mom. Med dialog avses följaktligen att arbetsgivaren och företrädaren för personalen behandlar ärenden på ett sätt som främjar tillräckligt och rättidigt informationsutbyte mellan arbetsgivaren och personalen samt personalens möjligheter till inflytande i ärenden som gäller personalens arbete, arbetsförhållanden eller ställning.
I bestämmelsen om dialogen lämnas en marginal för att genomföra dialogen på det sätt som lämpar sig bäst för varje arbetsplats. Målen för dialogen och sätten att genomföra den fastställs på det sätt som anses ändamålsenligt i företaget eller sammanslutningen. Arbetsgivaren och personalföreträdaren eller personalen ska i mån av möjlighet sträva efter att komma överens om dessa ärenden. Arbetsplatserna kan även ha existerande rutiner, som uppfyller de krav som gäller för dialogen. Eftersom arbetsgivaren dock ansvarar för ett ändamålsenligt genomförande av dialogen, har arbetsgivaren i sista hand bestämmanderätt om sättet att genomföra dialogen och dess innehåll.
Dialogen förs med arbetsgivaren och en företrädare för personalen enligt 5 §. Arbetsgivaren och personalföreträdaren kan dock komma överens om att dialogen förs tillsammans med personalen. Till den del som personalen saknar en företrädare enligt 5 §, ska arbetsgivaren föra dialogen tillsammans med personalen.
De rutiner som gäller dialogen och senare ändringar i rutinerna ska antecknas. Enligt förslaget uppfylls kravet av en handling som upprättats fysiskt eller elektroniskt eller till exempel en skriftlig redogörelse om dialogrutinerna som publicerats på ifrågavarande företags eller sammanslutnings intranätsidor eller en motsvarande elektronisk webbplats. Arbetsgivaren ska informera personalen om rutinerna för genomförandet av dialogen och eventuella senare ändringar i rutinerna.
Paragrafens
2 moment
innehåller en hänvisningsbestämmelse till lagens 12 §. I momentet föreskrivs att om arbetsgivaren behandlar ärenden som föreskrivs i 12 §, ska arbetsgivaren behandla dem som en del av dialogen. Om det i någon annan lag föreskrivits att ett ärende som ska behandlas på arbetsplatsen ska behandlas i dialog enligt samarbetslagen, behandlas ärendet på motsvarande sätt i ett företag eller en sammanslutning med 20–49 anställda som en del av dialogen enligt denna paragraf.
12 §.Ärenden som på grund av annan lagstiftning ska behandlas i dialog
. En hänvisning till nya 7 a § fogas till det inledande stycket i paragrafen. Det föreslås att paragrafen innehåller bestämmelser om ärenden som ska behandlas i dialog på grund av annan lagstiftning och dessa ska behandlas även i dialog som genomförs av ett företag eller en sammanslutning som regelbundet sysselsätter 20–49 anställda.
16 a §. Arbetsgivarens skyldighet att föra omställningsförhandlingar i vissa fall.
Paragrafen är ny och den innehåller bestämmelser om skyldigheten för en arbetsgivare som regelbundet har 20–49 anställda att föra omställningsförhandlingar när arbetsgivaren under en period på 90 dagar, i fråga om minst 20 arbetstagare, överväger uppsägning, överföring till anställning på deltid eller ensidig ändring av ett väsentligt villkor i arbetsavtalet av ekonomiska orsaker eller av produktionsorsaker eller permittering med stöd av 5 kap. 2 § 1 mom. 1 punkten i arbetsavtalslagen. Bakgrunden till bestämmelsen utgörs av de krav som följer av EU:s uppsägningsdirektiv.
För att en skyldighet att föra omställningsförhandlingar ska uppkomma i företag, sammanslutningar eller filialer som regelbundet sysselsätter 20–49 anställda krävs att tre förutsättningar uppfylls. För det första förutsätts att arbetsgivaren överväger uppsägning, överföring till anställning på deltid eller ensidig ändring av ett väsentligt villkor i arbetsavtalet av ekonomiska orsaker eller av produktionsmässiga orsaker eller permittering utifrån en grund som avses i 5 kap. 2 § 1 mom. 1 punkten i arbetsavtalslagen. För det andra förutsätts att de nedskärningsåtgärder som arbetsgivaren överväger kan leda till att minst 20 arbetstagare sägs upp, permitteras, överförs till anställning på deltid eller att ensidig ändring av ett väsentligt villkor görs i arbetsavtalet. För det tredje förutsätts att det krävda gränsvärdet på minst 20 arbetstagare uppnås under en tidsperiod på 90 dagar.
Arbetsgivarens skyldighet att föra omställningsförhandlingar gäller enligt förslaget uppsägning, överföring till anställning på deltid och ensidig ändring av ett väsentligt villkor i arbetsavtalet vilka övervägs av ekonomiska orsaker eller av produktionsmässiga orsaker och permittering som övervägs utifrån 5 kap. 2 § 1 mom. 1 punkten i arbetsavtalslagen. Det kan även handla om kombinationer av dessa, det vill säga till exempel en situation där omställningsförhandlingarna gäller såväl permittering av anställda som uppsägning av anställda. Förutsättningen är dock att de nedskärningsåtgärder som arbetsgivaren överväger kan leda till att minst 20 arbetstagare sägs upp, permitteras, överförs till anställning på deltid eller blir föremål för ensidig ändring av ett väsentligt villkor i arbetsavtalet under en tidsperiod på 90 dagar. Om det antal anställda som är föremål för de övervägda åtgärderna är mindre under en tidsperiod på 90 dagar, har en arbetsgivare som regelbundet sysselsätter 20–49 anställda inte någon lagstadgad skyldighet att föra omställningsförhandlingar enligt samarbetslagen. Permitteringar som övervägs utifrån 5 kap. 2 § 1 mom. 2 punkten i arbetsavtalslagen orsakar inte en skyldighet att föra omställningsförhandlingar för arbetsgivaren. Med detta avses situationer där arbetet eller arbetsgivarens förutsättningar att erbjuda arbete minskat tillfälligt för uppskattningsvis högst 90 dagar. Dessa permitteringar beaktas inte heller i den beräkning som gäller gränsvärdet på 20 anställda.
Eftersom granskningsperioden på 90 dagar är ny, är det behövligt att definiera i vilka situationer en skyldighet att föra omställningsförhandlingar uppkommer för arbetsgivaren. Det betydelsefulla i beräkningen av gränsvärdet på 20 arbetstagare är de av arbetsgivaren övervägda viljeyttringarna om uppsägning, permittering, överföring till anställning på deltid och ensidig ändring av ett väsentligt villkor i arbetsavtalet, vilka enligt arbetsgivarens uppskattning sker under en tidsperiod på 90 dagar. Med viljeyttring avses till exempel ett meddelande om att avsluta arbetsavtalet eller överlämnande av ett meddelande om permittering. Om en arbetsgivare till exempel överväger att permittera 25 arbetstagare och bedömer att alla permitteringar verkställs inom tre veckor från omställningsförhandlingarnas slut, har arbetsgivaren en skyldighet att föra omställningsförhandlingar. Detta beror på att minst 20 uppsägningsanmälningar överlämnas under en tidsperiod på 90 dagar enligt arbetsgivarens uppskattning. Tidsperioden är sammanhängande och den utgörs av vilken som helst tidsperiod på 90 dagar, inom vilken en enskild uppsägning, permittering, överföring till anställning på deltid eller ensidig ändring av ett väsentligt villkor i arbetsavtalet äger rum enligt arbetsgivarens uppskattning. Med andra ord granskas inte tidsperioden endast retroaktivt eller på basis av tiden efter nedskärningsåtgärderna. Tidsperioden räknas i kalenderdagar.
Arbetsgivaren kan överväga att minska användningen av arbetskraft på så sätt att viljeyttringar som övervägs av arbetsgivaren i fråga om uppsägning, permittering, överföring till deltid och ensidig ändring av ett väsentligt villkor i arbetsavtalet äger rum under en längre tidsperiod än under 90 dagar enligt arbetsgivarens uppskattning. Om gränsvärdet på 20 anställda inte uppfylls under en tidsperiod på 90 dagar enligt arbetsgivarens uppskattning, har arbetsgivaren inte någon skyldighet att föra omställningsförhandlingar.
Då arbetsgivaren reder ut om en skyldighet att föra omställningsförhandlingar föreligger, ska arbetsgivaren granska hela tidsperioden på 90 dagar. Om arbetsgivaren först övervägt till exempel att säga upp, permittera, överföra till anställning på deltid eller göra en ensidig ändring av ett väsentligt villkor i arbetsavtalet i fråga om högst 10 anställda under en tidsperiod på 90 dagar, har arbetsgivaren inte någon skyldighet att föra omställningsförhandlingar. Om arbetsgivaren senare dock inom tidsperioden på 90 dagar får ett behov av att på nytt överväga att minska användningen av arbetskraft, ska arbetsgivaren bedöma om gränsvärdet på 20 anställda uppfylls under en tidsperiod på 90 dagar. Det betydelsefulla i beräkningen av huruvida gränsvärdet överskrids är tidigare de facto genomförda uppsägningar, permitteringar, överföringar till anställning på deltid och ensidiga ändringar av ett väsentligt villkor i arbetsavtalet och en uppskattning av hur många arbetstagare som minskas på grund av de nedskärningsåtgärder som arbetsgivaren överväger. Om arbetsgivarens viljeyttringar om de facto genomförda uppsägningar, permitteringar, överföringar till anställning på deltid eller ensidiga ändringar av ett väsentligt villkor i arbetsavtalet och de uppskattade nya nedskärningsåtgärderna sammanlagt är 20 under en tidsperiod på 90 dagar, ska arbetsgivaren föra omställningsförhandlingar om de framtida nedskärningsåtgärderna. Tidigare genomförda minskningar av användningen av arbetskraft som genomförts utan omställningsförhandlingar ändras inte i efterskott till minskningar som gjorts i strid med lagen, eftersom regleringen inte är avsedd att tillämpas retroaktivt. En förutsättning är dock att arbetsgivaren inte ännu varit medveten om det framtida ytterligare behovet av att minska personal då arbetsgivaren övervägt de första nedskärningsåtgärderna. I annat fall borde arbetsgivaren redan från första början ha beaktat alla kända övervägda minskningar av användningen av arbetskraft i bedömningen av om en skyldighet att föra omställningsförhandlingar föreligger.
Det är möjligt att det för arbetsgivaren uppkommer en situation där arbetsgivaren först regelbundet sysselsatt minst 50 arbetstagare och fört omställningsförhandlingar enligt 16 § 1 mom. i lagen då arbetsgivaren övervägde uppsägningar av ekonomiska orsaker eller av produktionsmässiga orsaker. Efter omställningsförhandlingarna har anställda sagts upp eller så har arbetsavtalen slutat på så sätt att antalet anställda i företaget minskat till 20–49 anställda. Om arbetstagaren på nytt får ett behov av att överväga att minska användningen av arbetskraft, ska arbetsgivaren beakta de tidigare uppsägningarna i den beräkning som gäller gränsvärdet på 20 anställda och tidsperioden på 90 dagar. Efter att ha minskat antalet arbetstagare i företaget har arbetsgivaren i situationen en skyldighet att föra omställningsförhandlingar enligt föreslagna 16 a § i fråga om de framtida nedskärningsåtgärderna, om viljeyttringarna om tidigare de facto genomförda uppsägningar och viljeyttringarna om de uppskattade nya nedskärningsåtgärderna är sammanlagt minst 20 under en tidsperiod på 90 dagar.
I paragrafens
2 moment
finns bestämmelser om möjligheten till undantag från skyldigheten att föra omställningsförhandlingar om minskning av användningen av arbetskraft, då förhandlingsskyldigheten gäller en arbetsgivare som förfarit som fysisk person och avlidit eller då arbetsgivaren försatts i konkurs eller likvidation. Om arbetsgivaren avlider, har delägarna i dödsboet enligt 7 kap. 8 § 2 mom. i arbetsavtalslagen rätt att säga upp arbetstagarens arbetsavtal genom att iaktta en uppsägningstid på 14 dagar. Det undantag som gäller skyldigheten att föra omställningsförhandlingar är inte längre tillämpligt då delägarna i dödsboet fortsätter affärsverksamheten eller då den överlåtits i form av överlåtelse av rörelse till en ny arbetsgivare.
Alla procedurbestämmelser i 17–25 och 25 a § i lagen, som gäller omställningsförhandlingar då arbetsgivaren överväger att minska användningen av arbetskraft av ekonomiska orsaker eller av produktionsmässiga orsaker, ska tillämpas på de omställningsförhandlingar som omfattas av paragrafens tillämpningsområde. Bestämmelserna ska iakttas då arbetsgivaren, i fråga om 20 arbetstagare, under en tidsperiod på 90 dagar överväger uppsägning, överföring till anställning på deltid eller ensidig ändring av ett väsentligt villkor i arbetsavtalet av ekonomiska orsaker eller av produktionsmässig orsaker eller permittering utifrån 5 kap. 2 § 1 mom. 1 punkten i arbetsavtalslagen. Enligt förslaget föreskrivs detta i paragrafens
3 moment
.
23 §.Fullgörande av förhandlingsskyldigheten.
Det föreslås att
1 momentet
ändras så att den föreslagna nya 25 a § om den tid som ska reserveras för att utreda arbetskraftsservice avgränsas utanför förutsättningarna för fullgörande av förhandlingsskyldigheten. I fråga om tid handlar det om en procedurbestämmelse som gäller omställningsförhandlingarna, varvid arbetsgivaren efter att förhandlingsskyldigheten fullgjorts fattat ett beslut om eventuella uppsägningar. Därför kan tiden inte vara en förutsättning för att fullgöra förhandlingsskyldigheten.
Paragrafens
2 moment
ändras så att de kortaste förhandlingstider som föreskrivits i det halveras. Enligt momentet kan förhandlingsskyldigheten inte anses ha fullgjorts innan en förhandlingstid på tre veckor eller sju dagar beroende på ärendet har förflutit från det att förhandlingarna inleddes. Parterna i omställningsförhandlingarna kan på ett sätt som motsvarar den nuvarande lagen komma överens om en kortare förhandlingstid då förhandlingarna börjat. Momentet innehåller på ett sätt som motsvarar nuläget bestämmelser om situationer där en kortare förhandlingstid på sju dagar tillämpas.
Med undantag för momentets 3 punkt föreslås inte ändringar för situationer som gäller den kortare förhandlingstiden på sju dagar. De ändringar som gäller de arbetsgivare som omfattas av skyldigheten att föra omställningsförhandlingar orsakar dock ändringar i de situationer där förhandlingstiderna tillämpas, varför även de refererats nedan. Enligt 1 punkten i momentet gäller den kortare förhandlingstiden på sju dagar för uppsägning, permittering eller överföring till anställning på deltid av eller ensidig ändring av ett väsentligt villkor i arbetsavtalet för färre än tio arbetstagare. Punkten kan bli tillämplig i sådana företag, sammanslutningar och filialer, där antalet anställda med ett anställningsförhållande regelbundet är minst 50. Punkten kan bli tillämplig även för företag, sammanslutningar eller filialer som regelbundet sysselsätter minst 20–49 i en situation där arbetsgivaren först övervägt att säga upp 15 anställda under en tidsperiod på 90 dagar. I så fall har arbetsgivaren inte ännu någon skyldighet att föra omställningsförhandlingar. Om arbetsgivaren hade genomfört ovan nämnda uppsägningar och sedan senare inom en tidsperiod på 90 dagar på nytt fått ett behov av att överväga att minska användningen av arbetskraft och arbetsgivaren överväger till exempel att säga upp sju anställda, uppkommer en skyldighet att föra omställningsförhandlingar för arbetsgivaren i fråga om de sist nämnda nedskärningsåtgärderna. I en sådan situation är längden på skyldigheten att föra omställningsförhandlingar sju dagar, eftersom omställningsförhandlingarna gäller uppsägning av mindre än tio anställda.
Enligt 2 punkten i momentet gäller förhandlingstiden på sju dagar situationer där förhandlingarna gäller permittering i högst 90 dagar. Punkten kan bli tillämplig i företag, sammanslutningar och filialer, där antalet anställda med ett anställningsförhållande regelbundet är minst 50. Om antalet anställda med ett anställningsförhållande hos arbetsgivaren regelbundet är 20–49, har arbetsgivaren inte någon skyldighet att föra omställningsförhandlingar då arbetsgivaren överväger permitteringar på grund av att arbetet eller arbetsgivarens förutsättningar att erbjuda arbete tillfälligt minskat.
Momentets 3 punkt ändras enligt förslaget så att det krävda antalet anställda höjs från 30 till 50. Den kortare förhandlingstiden på sju dagar tillämpas i en situation där antalet anställda som tjänstgör för arbetsgivaren regelbundet är mindre än 50.
I momentets 4 punkt föreskrivs vidare att förhandlingstiden på sju dagar blir tillämplig då arbetsgivaren är föremål för ett saneringsförfarande enligt lagen om företagssanering (47/1993). Bestämmelserna i punkten kan bli tillämpliga i företag, sammanslutningar och filialer, där antalet anställda med ett anställningsförhållande regelbundet är minst 50. Dessutom kan punkten bli tillämplig i företag, sammanslutningar och filialer som är föremål för ett saneringsförfarande och som regelbundet sysselsätter 20–49 anställda, där förhandlingarna gäller minskning av minst 20 anställda, eftersom arbetsgivaren i andra situationer inte har någon skyldighet att föra omställningsförhandlingar.
Om omställningsförhandlingarna enligt 16 § 1 mom. eller föreslagna 16 a § 1 mom. inte omfattas av den kortare förhandlingstiden på sju dagar, och inget annat överenskommits, tillämpas förhandlingstiden på tre veckor.
I likhet med den gällande lagen fastställs den kortare eller längre förhandlingstiden som föreskrivs i paragrafen enligt det tidsmässiga sambandet för det ärende som behandlas vid ifrågavarande tidpunkt. Det är inte möjligt att dela upp förhandlingarna att gälla ett mindre antal anställda eller en kortare uppsägningstid än vad förhandlingarna de facto handlar om på grund av deras sakmässiga och tidsmässiga samband. Förhandlingstidens gång räknas på ett sätt som motsvarar nuläget.
Bestämmelsen innehåller inte något krav som motsvarar den nuvarande lagen om hur ofta man bör förhandla inom förhandlingstiden. Antalet förhandlingar beror framför allt på ärendets art och behovet. För att förhandlingsskyldigheten ska anses ha fullgjorts, ska kraven enligt 3 kap. och framför allt kraven på innehållet i omställningsförhandlingar enligt 20 § vara uppfyllda. Kravet är accentuerat i synnerhet i situationer där den kortaste förhandlingstiden förkortas till sju dagar. Även om den kortaste förhandlingstiden är sju dagar, fullgörs förhandlingsskyldigheten inte förrän kraven enligt 3 kap. är uppfyllda.
25 a §.Tid som ska reserveras för utredning av arbetskraftsservice.
Paragrafen är ny och innehåller bestämmelser om den tid som ska reserveras för utredning av arbetskraftsservice som främjar de uppsagda arbetstagarnas sysselsättning. I paragrafens
1 moment
föreskrivs att om arbetsgivaren har lämnat en förhandlingsframställning om sin plan att säga upp minst tio arbetstagare av produktionsorsaker eller av ekonomiska orsaker, får arbetsavtalet för en arbetstagare som sagts upp av sådana orsaker inte upphöra förrän 30 dagar har förflutit från det att en förhandlingsframställning enligt 19 § 4 mom. lämnades till arbetskraftsmyndigheten. Det handlar om en procedurbestämmelse som hör till omställningsförhandlingarna, vars syfte är att säkerställa tillräcklig tid för arbetskraftsmyndigheten att utreda den offentliga arbetskraftsservice som främjar sysselsättning tillsammans med arbetsgivaren innan arbetsavtalets slut. Bakgrunden till bestämmelsen utgörs av de krav som följer av EU:s uppsägningsdirektiv.
Den föreslagna tiden på 30 dagar blir tillämplig i en situation där arbetsgivaren gett en förhandlingsframställning om sin plan att säga upp minst tio anställda av ekonomiska orsaker och av produktionsmässiga orsaker. Tiden kan bli tillämplig för både företag, sammanslutningar och filialer som regelbundet sysselsätter 20–49 anställda och företag, sammanslutningar och filialer som regelbundet sysselsätter 50 anställda. Tiden kan bli tillämplig till exempel i en situation där en arbetsgivare som regelbundet sysselsätter 20–49 anställda överväger att säga upp 12 anställda och göra en ensidig ändring av ett väsentligt villkor i arbetsvillkoret för tio anställda under 90 dagar. Tiden gäller inte en situation där arbetsgivaren lämnat en förhandlingsframställning om sin plan att säga upp under tio arbetstagare av ekonomiska orsaker och av produktionsmässiga orsaker.
I en situation där arbetsgivaren lämnar en förhandlingsframställning om sin plan att säga upp minst tio arbetstagare av ekonomiska orsaker eller av produktionsmässiga orsaker, är arbetsgivaren skyldig att i början av omställningsförhandlingarna ge ett förslag till verksamhetsplan för att genomföra omställningsförhandlingarna systematiskt och för att lindra följderna av eventuella uppsägningar. När arbetsgivaren bereder sin verksamhetsplan ska arbetsgivaren i ett maximalt tidigt skede tillsammans med arbetskraftsmyndigheten utreda den offentliga arbetskraftsservicen enligt lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice, med vilken sysselsättningen för de anställda som sägs upp främjas. Arbetsgivarens samarbete med myndigheten börjar från det att förhandlingsframställningen lämnas och förhandlingsframställningen ska lämnas till arbetskraftsmyndigheten senast då omställningsförhandlingarna börjar. Det föreslås att starten för den föreslagna tiden på 30 dagar är bunden till överlämnandet av förhandlingsframställningen. Tiden börjar löpa från den tidpunkt då arbetsgivaren lämnar en förhandlingsframställning till arbetskraftsmyndigheten i enlighet med 19 § 4 mom. Arbetsgivaren har i sista hand skyldighet att bevisa att förhandlingsframställningen lämnats i enlighet med föreskrifterna i lagen till arbetskraftsmyndigheten.
Om arbetsgivaren efter att förhandlingsskyldigheten fullgjorts fattar ett beslut om att säga upp ett arbetsavtal av ekonomiska orsaker och av produktionsmässiga orsaker, får arbetsavtalet dock inte sluta förrän 30 dagar gått från det att förhandlingsframställningen lämnats till arbetskraftsmyndigheten. Detta innebär att arbetsgivaren ska schemalägga åtgärderna för att avsluta ett arbetsavtal så att tiden uppfylls. Uppsägningstiden och tiden på 30 dagar kan löpa parallellt. Tiden räknas i kalenderdagar. Tiden påverkar inte åtgärderna för att avsluta ett arbetsavtal i en situation där tiden från det att förhandlingsframställningen lämnats räknat samman med uppsägningstiden för arbetstagaren överskrider 30 dagar. Däremot kan den vara av betydelse till exempel i situationer där minimilängden på omställningsförhandlingarna är sju dagar och där parterna i omställningsförhandlingarna efter att omställningsförhandlingarna börjat gör en annan överenskommelse om omställningsförhandlingarnas längd eller där arbetstagaren utifrån lagen, kollektivavtalet eller avtalet har en kort uppsägningstid. Arbetsgivaren och arbetstagaren kan inte göra andra överenskommelser om hur tiden löper.
Exempel: En arbetsgivare lämnar en förhandlingsframställning till arbetskraftsmyndigheten den 1 oktober. Om arbetsgivaren efter att förhandlingsskyldigheten fullgjorts fattar ett beslut om att säga upp arbetsavtalet av ekonomiska orsaker eller av produktionsmässiga orsaker, kan det datum då avtalet upphör vara tidigast den 31 oktober.
Den tid som ska reserveras för utredningen av arbetskraftsservice påverkar i vissa situationer tidpunkten för åtgärderna för att avsluta ett arbetsavtal. Därför är det behövligt att förtydliga konsekvenserna av att inte iaktta tiden för ett enskilt anställningsförhållande. Enligt förslaget handlar tiden om en procedurbestämmelse som hör till omställningsförhandlingarna, vilket innebär att ett arbetsavtals existens och slut bedöms självständigt utifrån föreskrifterna i arbetsavtalslagen. Åtgärderna för att avsluta ett arbetsavtal ska schemaläggas så att tiden uppfylls. Följaktligen anses inte uteblivet iakttagande av tiden självständigt påverka tidpunkten för arbetsavtalets slut i efterskott, om arbetsavtalet upphört på grund av en uppsägning. På samma sätt som för övriga tidsfrister som föreskrivits i samarbetslagen, upphör de rättigheter och skyldigheter som beror på anställningsförhållandet då arbetsavtalets giltighet upphör, även om iakttagandet av tiden försummats. Uteblivet iakttagande av tiden bedöms däremot utifrån påföljdsbestämmelserna i samarbetslagen.
Enligt
2 moment
i paragrafen tillämpas den tid på 30 dagar som ska reserveras för utredning av arbetskraftsservicen inte i en situation där arbetsgivaren i enlighet med 17 § 3 mom. i lagen får avgöra ärendet utan föregående omställningsförhandlingar. Det handlar om en situation där särskilt vägande skäl som skadar företagets produktions- eller serviceverksamhet eller företagets ekonomi och som inte har kunnat vara kända på förhand utgör hinder för omställningsförhandlingar.
38 §.Avtalsrätt.
I den gällande lagens
1 moment
finns föreskrifter om från vilka bestämmelser i samarbetslagen arbetsgivarnas och arbetstagarnas riksomfattande föreningar inte får avvika genom avtal. Det föreslås att man till momentet fogar en hänvisning till nya föreslagna 25 a §, i vilken det föreskrivs att om arbetsgivaren gett en förhandlingsframställning om sin plan att säga upp minst tio arbetstagare av ekonomiska orsaker eller av produktionsorsaker, får arbetsavtalet för en arbetstagare som sagts upp utifrån sådana grunder inte upphöra förrän 30 dagar gått från det att förhandlingsframställningen lämnats till arbetskraftsmyndigheten. Bakgrunden till bestämmelsen utgörs av de krav som följer av EU:s uppsägningsdirektiv och direktivet ger inte möjlighet att avtala annat om ärendet.
44 §.Gottgörelse till arbetstagare.
Det föreslås att en hänvisning till föreslagna 25 a §, som innehåller bestämmelser om den tid på 30 dagar som ska reserveras för utredningen av arbetskraftsservice, fogas till 1 punkten i paragrafens
1 moment
. En arbetsgivare som sagt upp eller permitterat en arbetstagare eller överfört en arbetstagare till anställning på deltid eller ensidigt ändrat ett väsentligt villkor i en arbetstagares arbetsavtal och därvid uppsåtligen eller av oaktsamhet underlåtit att iaktta 17–23 eller 25 a §, ska enligt förslaget åläggas att till den arbetstagare som sagts upp, permitterats, överförts till anställning på deltid eller varit föremål för en ändring av ett väsentligt villkor i arbetsavtalet betala en gottgörelse på högst 35 000 euro.
Även om syftet med den tid som ska reserveras för att utreda arbetskraftsservicen är att säkerställa att arbetskraftsmyndigheten har tillräckligt med tid för att tillsammans med arbetsgivaren utreda den offentliga arbetskraftsservice som stödjer sysselsättningen innan arbetsavtalet upphör, påverkar den även schemaläggningen av åtgärderna för att avsluta en enskild arbetstagares arbetsavtal, om tiden från det att förhandlingsframställningen lämnades räknad samman med uppsägningstiden för arbetstagaren inte uppfyller den krävda tiden på 30 dagar. Därför är det motiverat att lägga till brott mot bestämmelsen till gottgörelsen.
Iakttagande av tiden kan anses ha försummats helt eller delvis i följande situationer. Arbetsgivaren kan ha låtit bli att iaktta tiden på så sätt att arbetsgivaren inte lämnat en förhandlingsframställning till arbetskraftsmyndigheten enligt föreskrifterna i 19 § 4 mom. Detta kan vara fallet till exempel i en situation där arbetsgivaren inte lämnat någon förhandlingsframställning överhuvudtaget till arbetskraftsmyndigheten eller lämnat den till fel myndighet och arbetsavtalet upphört på grund av uppsägningen. I ovan beskrivna situationer anses arbetsgivaren helt ha försummat att iaktta tiden, eftersom arbetskraftsmyndigheten inte fått någon förhandlingsframställning och tiden följaktligen inte kunnat starta. Arbetsgivaren har kunnat låta bli att iaktta tiden även på så sätt att arbetsgivaren, trots att en förhandlingsframställning lämnats, inte iakttar den krävda tidslängden och arbetsavtalet upphör på grund av uppsägningen innan tiden går ut. I denna situation anses arbetsgivaren ha försummat att iaktta tiden i den utsträckning som tiden på 30 dagar inte uppfylls. De omständigheter som påverkar storleken på gottgörelsen bedöms enligt den gällande lagen.
46 §
.
Straffbestämmelser
. I 1 och 2 mom. i den gällande bestämmelsen finns bestämmelser om brott mot samarbetsskyldigheten. Enligt paragrafens
1 moment
ska arbetsgivare eller en företrädare för denne som trots uppmaning från samarbetsombudsmannen uppsåtligen eller av oaktsamhet försummar eller inte genomför något av de ärenden som föreskrivits närmare i 1–6 punkten i momentet, om inte gärningen ska betraktas som ringa, för brott mot samarbetsskyldigheten dömas till böter.
I 1 mom. 1 punkten föreslås inga ändringar.
Det föreslås att den nya 2 punkten i paragrafens 1 mom. innehåller bestämmelser om straffbarheten för försummelse av dialogskyldigheten enligt 7 a § för företag och sammanslutningar med 20–49 arbetstagare. En arbetsgivare eller en företrädare för denne som trots uppmaning från samarbetsombudsmannen uppsåtligen eller av oaktsamhet försummar att ordna sådana arbetsplatsspecifika rutiner som avses i 7 a § för den regelbundna dialog som förs i företaget eller sammanslutningen, ska för brott mot samarbetsskyldigheten dömas till böter. På samma sätt som för övriga ärenden som föreskrivits i momentet, är en förutsättning för straffbarhet att samarbetsombudsmannen först gett en skriftlig uppmaning i ärendet till arbetsgivaren. Att arbetsgivaren försummar att ordna arbetsplatsspecifika rutiner för att genomföra dialogen trots en uppmaning är straffbart. Om gärningen dock betraktas som ringa, följer inget straff av den.
I förarbetena till den gällande lagen (RP 159/2021 rd, s. 119–120) beskrivs de förfaranden som ska iakttas då arbetsgivaren bryter mot någon av sina skyldigheter som gäller den kontinuerliga dialogen. Dessa förfaranden iakttas enligt förslaget även i situationer enligt 2 punkten. Det primära målet är att få arbetsgivaren att korrigera sitt förfarande på eget initiativ. Personalföreträdaren kan rikta arbetsgivarens uppmärksamhet på brottet på arbetsplatsnivå. Om arbetsgivaren inte korrigerar sitt förfarande, kan personalföreträdaren ta kontakt med samarbetsombudsmannen. Samarbetsombudsmannen kan med de metoder som föreskrivits i lagen om samarbetsombudsmannen utreda ärendet och ge arbetsgivaren en skriftlig uppmaning för att korrigera det lagstridiga förfarandet. Samarbetsombudsmannen fastställer på uppmaning en tidsfrist inom vilken arbetsgivaren ska korrigera sitt förfarande.
I föreslagna 7 a § lämnas marginal för företag och sammanslutningar med 20–49 arbetstagare att ordna arbetsplatsspecifika rutiner för den kontinuerliga dialogen på det sätt som de anser vara ändamålsenligt. Detta ska beaktas även i bedömningen av när det anses att arbetsgivaren eller en företrädare för arbetsgivaren förfarit på ett straffbart sätt. En straffbar gärning kan anses vara åtminstone att arbetsgivaren eller en företrädare för arbetsgivaren trots en uppmaning av samarbetsombudsmannen inte ordnat någon form av ramar eller rutiner för att genomföra den kontinuerliga dialogen eller att det är klart bristfälliga för att uppnå de mål som satts upp i lagen.
I paragrafens 1 mom. motsvarar 3–7 punkten 2–6 punkten i det gällande momentet.