6
Remissvar
Regeringens proposition har beretts som tjänsteuppdrag vid jord- och skogsbruksministeriet. Förslaget var på remiss under tiden 15.11.2019—3.1.2020. Yttranden begärdes av följande myndigheter och sammanslutningar: Justitiekanslersämbetet, Dataombudsmannen, justitieministeriet, finansministeriet, social- och hälsovårdsministeriet, miljöministeriet, arbets- och näringsministeriet, Ålands landskapsregering, Livsmedelsverket, Naturresursinstitutet, Lantmäteriverket, Säkerhets- och kemikalieverket, Trafiksäkerhetsverket Traficom, Statskontoret, Forststyrelsen, högsta förvaltningsdomstolen, Åbo förvaltningsdomstol, Helsingfors förvaltningsdomstol, Tavastehus förvaltningsdomstol, Östra Finlands förvaltningsdomstol, Norra Finlands förvaltningsdomstol, Vasa förvaltningsdomstol, närings-, trafik- och miljöcentralerna, regionförvaltningsverken, Statens ämbetsverk på Åland, Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt LPA, Sametinget, Renbeteslagsföreningen, Skolternas byastämma, Finlands Kommunförbund rf, Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC, Livsmedelsindustriförbundet, Finlands Dagligvaruhandel, Finlands Byar rf, Leader-ombudsman Heli Walls, Skogsindustrin rf, Finlands naturskyddsförbund rf, Centralförbundet för Fiskerihushållning, Finlands Fiskodlarförbund rf, Finlands viltcentral, Finlands Fiskhandlarförbund rf, WWF-Finland, Finlands Yrkesfiskarförbund rf, Suomen sisävesiammattikalastajat ry.
Följande instanser yttrade sig: Justitiekanslersämbetet, Dataombudsmannen, justitieministeriet, finansministeriet, social- och hälsovårdsministeriet, miljöministeriet, arbets- och näringsministeriet, Livsmedelsverket, Naturresursinstitutet, Lantmäteriverket, Säkerhets- och kemikalieverket, Trafiksäkerhetsverket Traficom, Statskontoret, Forststyrelsen, högsta förvaltningsdomstolen, Helsingfors förvaltningsdomstol, Tavastehus förvaltningsdomstol, Östra Finlands förvaltningsdomstol, Närings-, trafik- och miljöcentralen i Tavastland, Statens ämbetsverk på Åland, Lantbruksföretagarnas pensionsanstalt LPA, Renbeteslagsföreningen, Skolternas byastämma, Finlands Dagligvaruhandel, Finlands naturskyddsförbund rf och Finlands viltcentral.
Överlag ansåg remissinstanserna att de föreslagna ändringarna är nödvändiga och kan understödas på grund av lagen om rättegång i förvaltningsärenden och de mål som satts för propositionen.
Högsta förvaltningsdomstolen konstaterade i sitt yttrande att man finner det viktigt att lagstiftningen revideras i enlighet med den linje som angetts i utkastets huvudsakliga innehåll, alltså att överklagande hos högsta domstolen alltid ska förutsätta besvärstillstånd i fortsättningen. I en del yttranden fästes uppmärksamhet vid formuleringen av den föreslagna bestämmelserna om ändringssökande, som delvis ansågs vara oenhetliga, till exempel beträffande om det är fråga om en informativ eller materiell hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Exempelvis en materiell hänvisning till den allmänna lagen kommer enligt justitieministeriet i fråga bara när man vill att den allmänna lagens bestämmelser ska tillämpas helt eller delvis trots att den allmänna lagen enligt sina bestämmelser inte är direkt tillämplig på de aktuella fallen. I vissa yttranden fäste man dessutom uppmärksamhet vid bland annat att de föreslagna bestämmelserna ansåg ha kvar en del omotiverade överlappningar med lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Högsta förvaltningsdomstolen och justitieministeriet fäste uppmärksamhet vid linjen för besvärstillstånd i lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Bägge ansåg att det inte är motiverat att avvika från linjen för besvärstillstånd i lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
Till följd av remissvaren kompletterades den allmänna motiveringen och detaljmotiveringen i utkastet till proposition. Utkastet till proposition ändrades så att alla lagförslag som ingår i det följer nu linjen för besvärstillstånd i lagen om rättegång i förvaltningsärenden, dvs. överklagande hos högsta förvaltningsdomstolen förutsätter alltid besvärstillstånd i fortsättningen. Hänvisningarna i bestämmelserna om ändringssökande i propositionen preciserades och förenhetligades så att skillnaden mellan informativa och materiella hänvisningar är tydligare. Likaså förenhetligades formuleringarna samt strukturen i bestämmelserna om ändringssökande i övrigt, till exempel i förhållande till begäran om omprövning och centraliserat överklagande. Bestämmelserna om ändringssökande fick också en allmännare skrivning. Ett förenhetligande är dock inte möjligt i alla avseenden med beaktande av att propositionen täcker sammanlagt 46 lagar med olika innehåll inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde och att de företräder mycket olika tidsperioder från 1960-talet tills i dag. Bland annat alla system med avträdelsestöd har avslutats och inga nya förmåner beviljas från dem. Dessutom är det skäl att beakta att på EU-nivå bereds som bäst förslag till lagstiftning som ska börja tillämpas i och med totalreformen av den gemensamma jordbrukspolitiken efter 2020. Till följd av totalreformen kommer de nationella lagar som gäller i synnerhet jordbrukssektorn att revideras. Sådana ingår även i denna proposition. För dessa sektorlagars del är det ändamålsenligt att göra en mer övergripande bedömning av behoven av förenhetligande i samband med ovannämnda totalreform av Europeiska unionens gemensamma jordbrukspolitik.
7
Specialmotivering
7.1
Lagen om gårdsbrukets utvecklingsfond
3 a §. I 1 mom. ersätts hänvisningen till förvaltningsprocesslagen med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
Paragrafens 2 och 3 mom. motsvarar nuläget.
7.2
Lagen om avträdelsepension
23 §. I paragrafen ersätts hänvisningen till förvaltningsprocesslagen med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Lagen om rättegång i förvaltningsärenden tillämpas när ändring av beslut som pensionsanstalten har meddelat i förvaltningsärenden söks genom besvär eller extraordinärt rättsmedel hos besvärsnämnden för arbetspensionsärenden eller försäkringsdomstolen. Lagen om rättegång i förvaltningsärenden tillämpas också när man hos högsta förvaltningsdomstolen ansöker om återbrytande av försäkringsdomstolens beslut på grund av ett fel i förfarandet i enlighet med 20 § i lagen om rättegång i försäkringsdomstolen. Lagen om rättegång i förvaltningsärenden tillämpas på förfarandet för sökande av ändring i arbetspensionsärenden till den del det inte finns några specialbestämmelser om saken i arbetspensionslagstiftningen eller som komplettering vid sidan av bestämmelserna i lagen om pension för arbetstagare.
7.3
Renskötsellagen
44 och 45 §. I paragraferna ersätts hänvisningarna till förvaltningsprocesslagen med hänvisningar till lagen om rättegång i förvaltningsärenden. I övrigt motsvarar momenten i de gällande paragraferna de föreslagna momenten.
7.4
Lagen om avträdelsestöd för lantbruksföretagare
37 §.Ändringssökande. I paragrafen ersätts hänvisningarna till förvaltningsprocesslagen med hänvisningar till lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Lagen om rättegång i förvaltningsärenden tillämpas när ändring av beslut som pensionsanstalten har meddelat i förvaltningsärenden söks genom besvär eller extraordinärt rättsmedel hos besvärsnämnden för arbetspensionsärenden eller försäkringsdomstolen. Lagen om rättegång i förvaltningsärenden tillämpas också när man hos högsta förvaltningsdomstolen ansöker om återbrytande av försäkringsdomstolens beslut på grund av ett fel i förfarandet i enlighet med 20 § i lagen om rättegång i försäkringsdomstolen. Lagen om rättegång i förvaltningsärenden tillämpas på förfarandet för sökande av ändring i arbetspensionsärenden till den del det inte finns några specialbestämmelser om saken i arbetspensionslagstiftningen eller som komplettering vid sidan av bestämmelserna i lagen om pension för arbetstagare.
7.5
Skoltlagen
49 §.Besvär över beslut av valnämnden. Hänvisningen till förvaltningsprocesslagen ändras till en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
50 §.Tillkännagivande och delgivning av beslut. Paragrafen ändras till följd av ändringen av förvaltningslagens bestämmelse om offentlig delgivning så att i stället för att beslutet eller valresultatet sätts upp på anslagstavlan sker offentlig delgivning genom att de görs tillgängliga i Enare kommun i enlighet med 108 § i kommunallagen (410/2015).
51 §.Besvär över beslut av byastämma eller skoltråd. Hänvisningen till förvaltningsprocesslagen ändras till en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
63 §.Ändringssökande. I 1 mom. föreskrivs om centraliserat sökande av ändring i beslut av närings-, trafik- och miljöcentralen hos Norra Finlands förvaltningsdomstol.
Enligt paragrafens gällande 2 mom. får besvärsskriften också ges in också till den myndighet som fattat beslutet. Denna bestämmelse stryks. Numera är det inte längre praxis att föreskriva om en sådan möjlighet. Bestämmelser om inlämnande av besvär finns i 14 § i lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
Enligt det gällande 3 mom. får ändring i beslut i ärenden enligt 36–39 § 36 § Begränsningar (överlåtelse av lägenhet), 37 § Tilläggsvillkor (beslut om att statens fordran, statligt lån m.m. ska betalas tillbaka), 38 § Uppsägning av försäljningsprisfordringar och lån, 39 § Återkrav av bidrag eller i ärenden som gäller att en frivillig skuldsanering eller någon annan betalningslättnad ska förfalla sökas genom besvär hos högsta förvaltningsdomstolen på det sätt som föreskrivs i förvaltningsprocesslagen. I övrigt förutsätter anförande av besvär hos högsta förvaltningsdomstolen besvärstillstånd. Eftersom det enligt lagen om rättegång i förvaltningsärenden numera förutsätts besvärstillstånd för anförande av besvär hos högsta förvaltningsdomstolen ändras bestämmelsen så att momentet får en informativ hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Den lagen blir således tillämplig på allt ändringssökanden, med undantag av det centraliserade sökandet av ändring i beslut av närings-, trafik- och miljöcentralen hos Norra Finlands förvaltningsdomstol som det föreskrivs särskilt om i 1 mom.
Det föreslås att paragrafens nuvarande 4 mom. om sökande av ändring i beslut av jord- och skogsbruksministeriet stryks som onödigt.
7.6
Djurskyddslagen
51 §.Besvär. Paragrafen ändras så att i 1 mom. hänvisas det till lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
Paragrafens 2 mom. gäller beslut som fattats av kommunala myndigheter. Även på dem tillämpas lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
Paragrafens 3 mom. motsvarar det nuvarande 2 mom.
7.7
Skogslagen
23 §.Ändringssökande. I paragrafen ersätts Landsbygdsverket med Livsmedelsverket, eftersom Livsmedelssäkerhetsverket och Landsbygdsverket har slagits samman till Livsmedelsverket.
I 1 mom. ersätts hänvisningen till förvaltningsprocesslagen med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Eftersom reglerginen i 2 mom. avviker från de allmänna bestämmelserna i lagen om rättegång i förvaltningsärenden ingår en begränsning som gäller detta i 1 mom.
Paragrafens gällande 2 och 3 mom. slås samman till 2 mom. Omnämnandena av besvärstillstånd samt skogscentralens rätt att söka ändring i ett beslut genom vilket förvaltningsdomstolen har ändrat skogscentralens beslut stryks som onödiga. Skogscentralen behåller rätten att överklaga Livsmedelsverkets beslut, om beslutet avviker från skogscentralens framställning. Skogscentralen ska också fortfarande ha rätt att söka ändring i förvaltningsdomstolens beslut, om förvaltningsdomstolen har ändrat eller upphävt Livsmedelsverkets beslut. Eftersom det nuvarande omnämnandet av besvärstillstånd i paragrafen stryks som onödigt, formuleras bestämmelsen i 2 mom. så att skogscentralen ska ha rätt att ansöka om besvärstillstånd i fråga om förvaltningsdomstolens beslut.
7.8
Lagen om stödjande av grundtorrläggning
27 §.Ändringssökande. I 1 mom. ersätts hänvisningen till förvaltningsprocesslagen med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Behörig förvaltningsdomstol är i enlighet med 10 § 3 mom. i lagen om rättegång i förvaltningsärenden den förvaltningsdomstol inom vars domkrets grundtorrläggningsområdet eller största delen av det är beläget. Motsvarande bestämmelse i 1 mom. stryks som onödig.
Enligt det gällande 2 mom. får besvärsskriften ges in också till den NTM-central som fattat beslutet, och som utan dröjsmål ska sända besvärsskriften samt handlingarna i ärendet och sitt utlåtande över besvären till förvaltningsdomstolen. Bestämmelsen motsvarar inte längre rådande praxis, och den stryks som onödig. Bestämmelser om inlämnande av besvär finns i 14 § i lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
Enligt det gällande 3 mom. får ändring i beslut av förvaltningsdomstolen som gäller återkrav av understöd eller uppsägning av lån sökas genom besvär hos högsta förvaltningsdomstolen på det sätt som föreskrivs i förvaltningsprocesslagen. Ändring i ett beslut av förvaltningsdomstolen får i övrigt sökas genom besvär endast om högsta förvaltningsdomstolen beviljar besvärstillstånd. Enligt 107 § i lagen om rättegång i förvaltningsärenden förutsätts besvärstillstånd för anförande av besvär över förvaltningsdomstolens beslut hos högsta förvaltningsdomstolen, så det föreskrivs till denna del om saken i förslaget till 1 mom. och det nuvarande 3 mom. stryks som onödigt.
7.9
Lagen om verkställighet av ett identifierings- och meddelandesystem inom Europeiska gemenskapens gemensamma jordbrukspolitik
7 §.Ändringssökande. I paragrafen ersätts hänvisningen till förvaltningsprocesslagen med en informativ hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
7.10
Lagen om finansiering av landsbygdsnäringar
58 §.Ändringssökande. I 1 mom. föreskrivs som centraliserat sökande av ändring hos Tavastehus förvaltningsdomstol.
Enligt den gällande bestämmelsen i 2 mom. får besvärsskriften ges in också till den myndighet som fattat beslutet, och som utan dröjsmål ska sända besvärsskriften samt handlingarna i ärendet och sitt utlåtande över besvären till förvaltningsdomstolen. Denna bestämmelse stryks i paragrafen. Numera är det inte längre praxis att föreskriva om en sådan möjlighet. Bestämmelser om inlämnande av besvär finns i 14 § i lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
Enligt den gällande bestämmelsen i 3 mom. förutsätter anförande av besvär hos högsta förvaltningsdomstolen besvärstillstånd, om det inte är fråga om att en frivillig skuldsanering ska förfalla. Till denna del ändras paragrafen så att det i 2 mom. hänvisas till lagen om rättegång i förvaltningsärenden, så anförande av besvär förutsätter alltid besvärstillstånd.
7.11
Lagen om utövning av veterinäryrket
39 §.Ändringssökande. Ordningsföljden mellan 1 och 2 mom. ändras i överensstämmelse med rådande praxis så att det först föreskrivs om begäran om omprövning och därefter om anförande av besvär hos förvaltningsdomstolen. Tillämpningsområdet för begäran om omprövning ändras inte. Paragrafens hänvisningar till förvaltningslagen ersätts med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
Enligt det gällande 2 mom. förutsätter anförande av besvär hos högsta förvaltningsdomstolen besvärstillstånd, om det inte är fråga om ett ärende som avses i 20, 21, 23—26 och 29 § 20 § Utredning av arbetsförmågan, 21 § Utredning av yrkesskickligheten, 23-26 § administrativa säkerhetsåtgärder som avses i 5 kap. (23 § Felaktigt förfarande, 24 § Oförmögenhet att utöva yrke, 25 § Brott i samband med yrkesutövningen, 26 § Temporära administrativa säkerhetsåtgärder), 29 § Skriftlig varning . I 2 mom. i den föreslagna paragrafen hänvisas i fråga om anförande av besvär hos förvaltningsdomstolen till lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Anförande av besvär hos högsta förvaltningsdomstolen förutsätter således alltid besvärstillstånd i fortsättningen.
I paragrafen ersätts också Livsmedelssäkerhetsverket med Livsmedelsverket till följd av att Livsmedelssäkerhetsverket och Landsbygdsverket slagits samman till Livsmedelsverket.
7.12
Lagen om bekämpning av flyghavre
22 §. Ändringssökande. Paragrafens gällande 1 mom. motsvarar det föreslagna 1 mom.
I 2 mom. ersätts Livsmedelssäkerhetsverket med Livsmedelsverket till följd av att Livsmedelssäkerhetsverket och Landsbygdsverket slagits samman till Livsmedelsverket. Dessutom föreskrivs det om centraliserat sökande av ändring i beslut av Livsmedelsverket samt i ett beslut som meddelats av närings-, trafik- och miljöcentralen med anledning av en begäran om omprövning eller i något annat beslut av centralen hos Tavastehus förvaltningsdomstol.
Enligt det gällande 3 mom. förutsätter anförande av besvär hos högsta förvaltningsdomstolen besvärstillstånd, om det inte är fråga om ett ärende som gäller beslut enligt 6 § eller 5 kap. 6 § Syn och bekämpningsplan (bekämpningsanvisning/bekämpningsplan) och 5 kap. Administrativa tvångsmedel . I förslaget till 3 mom. ersätts den nuvarande bestämmelsen till denna del med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden, dvs. anförande av besvär förutsätter alltid besvärstillstånd.
Till 3 mom. överförs från det nuvarande 2 mom. besvärsrätt i fråga om beslut av den kommunala landsbygdsnäringsmyndigheten, som i enlighet med 2 mom. koncentreras till Tavastehus förvaltningsdomstol med tillämpning av vad som föreskrivs i lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
7.13
Lagen om handel med skogsodlingsmaterial
29 §.Ändringssökande. Bestämmelsen om begäran om omprövning i den första meningen i det nuvarande 2 mom. flyttas till 1 mom. Det nuvarande 1 mom., den andra meningen i 2 mom. samt bestämmelserna i 3 och 4 mom. om den lag som ska tillämpas på ändringssökande, behörig förvaltningsdomstol och besvärstillstånd ersätts med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden som tas in i 2 mom.
7.14
Lagen om samfällda skogar
47 § a. Ändringssökande. Hänvisningen till förvaltningsprocesslagen i 1 mom. ersätts med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Enligt det gällande 2 mom. får besvärsskriften ges in också till Finlands skogscentral som utan dröjsmål ska sända besvärsskriften samt handlingarna i ärendet och sitt utlåtande över besvären till förvaltningsdomstolen. Bestämmelsen motsvarar inte längre rådande praxis, och den stryks som onödig. Bestämmelser om inlämnande av besvär finns i 14 § i lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
7.15
Lagen om gödselfabrikat
41 §.Ändringssökande. Enligt det gällande 1 mom. söks ändring genom besvär hos förvaltningsdomstolen på det sätt som föreskrivs i förvaltningsprocesslagen. Enligt det nuvarande momentet är dessutom behörig förvaltningsdomstol den förvaltningsdomstol vars domkrets beslutet huvudsakligen hänför sig till antingen på grund av områdets läge eller näringsutövarens hemort. Eftersom lagen om rättegång i förvaltningsärenden upphäver förvaltningsprocesslagen och det föreskrivs om hur den behöriga förvaltningsdomstolen bestäms i 10 § i den lagen och avsikten inte är att avvika från detta, ersätts de föråldrade bestämmelserna med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
Enligt det gällande 2 mom. får besvärsskriften ges in också till den myndighet som fattat beslutet. Denna bestämmelse stryks i paragrafen. Numera är det inte längre praxis att föreskriva om en sådan möjlighet. Bestämmelser om inlämnande av besvär finns i 14 § i lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
Enligt det gällande 3 mom. förutsätter anförande av besvär över förvaltningsdomstolens beslut hos högsta förvaltningsdomstolen besvärstillstånd, om det inte är fråga om ett ärende som gäller ett beslut enligt 6 kap. Administrativa tvångsmedel och påföljder. Enligt 107 § i lagen om rättegång i förvaltningsärenden förutsätts besvärstillstånd för anförande av besvär över förvaltningsdomstolens beslut hos högsta förvaltningsdomstolen, så 3 mom. stryks som föråldrat.
Paragrafens gällande 4 mom. motsvarar det föreslagna 2 mom.
7.16
Lagen om stöd för upphörande med att bedriva jordbruk
57 §.Sökande av ändring. I paragrafen ersätts hänvisningarna till förvaltningsprocesslagen med hänvisningar till lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Lagen om rättegång i förvaltningsärenden tillämpas när ändring av beslut som pensionsanstalten har meddelat i förvaltningsärenden söks genom besvär eller extraordinärt rättsmedel hos besvärsnämnden för arbetspensionsärenden eller försäkringsdomstolen. Lagen om rättegång i förvaltningsärenden tillämpas också när man hos högsta förvaltningsdomstolen ansöker om återbrytande av försäkringsdomstolens beslut på grund av ett fel i förfarandet i enlighet med 20 § i lagen om rättegång i försäkringsdomstolen. Lagen om rättegång i förvaltningsärenden tillämpas på förfarandet för sökande av ändring i arbetspensionsärenden till den del det inte finns några specialbestämmelser om saken i arbetspensionslagstiftningen eller som komplettering vid sidan av bestämmelserna i lagen om pension för arbetstagare.
7.17
Lagen om strukturstöd till jordbruket
67 §.Överklagande. Enligt det gällande 1 mom. får Landsbygdsverkets samt närings-, trafik- och miljöcentralens beslut enligt denna lag överklagas genom besvär hos Tavastehus förvaltningsdomstol på det sätt som föreskrivs i förvaltningsprocesslagen. Momentet ändras så att den endast innehåller en bestämmelse om centraliserat sökande av ändring i beslut som meddelats med stöd av denna lag hos Tavastehus förvaltningsdomstol.
Enligt det gällande 2 mom. får besvärsskriften ges in också till den myndighet som fattat beslutet. Denna bestämmelse stryks i paragrafen. Numera är det inte längre praxis att föreskriva om en sådan möjlighet. Bestämmelser om inlämnande av besvär finns i 14 § i lagen om rättegång i förvaltningsärenden. I momentet intas en informativ bestämmelse enligt vilken det, förutom när det gäller det föreslagna 1 mom., föreskrivs om sökande av ändring i lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
Enligt det gällande 3 mom. förutsätter anförande av besvär över förvaltningsdomstolens beslut hos högsta förvaltningsdomstolen besvärstillstånd, om det inte är fråga om ett ärende som gäller avbrytande av utbetalning eller återkrav av stöd. I förslaget till 2 mom. hänvisas till denna del till lagen om rättegång i förvaltningsärenden, dvs. anförande av besvär förutsätter alltid besvärstillstånd.
7.18
Viltskadelagen
47 §.Ändringssökande. I 2 mom. ersätts Landsbygdsverket med Livsmedelsverket, eftersom Livsmedelssäkerhetsverket och Landsbygdsverket har slagits samman till Livsmedelsverket.
I 4 mom. ersätts hänvisningen till förvaltningsprocesslagen med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
I paragrafen stryks det nuvarande 4 mom., enligt vilket ändring i ett beslut av förvaltningsdomstolen som gäller återkrav av ersättning får sökas genom besvär hos högsta förvaltningsdomstolen utan besvärstillstånd. Paragrafens 1 mom. och 5 mom. ändras inte.
7.19
Veterinärvårdslagen
35 §.Ändringssökande. Innehållet i 1 mom. motsvarar det gällande 1 mom.
I 2 mom. ersätts Livsmedelssäkerhetsverket med Livsmedelsverket, eftersom Livsmedelssäkerhetsverket och Landsbygdsverket har slagits samman till Livsmedelsverket. I 2 mom. ersätts dessutom hänvisningen till förvaltningsprocesslagen med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
7.20
Lagen om växtförädlarrätt
45 §.Sökande av ändringi Livsmedelsverkets beslut. I paragrafens rubrik ersätts Evira med Livsmedelsverket, eftersom Livsmedelssäkerhetsverket Evira och Landsbygdsverket har slagits samman till Livsmedelsverket. I 1 mom. ersätts hänvisningen till förvaltningsprocesslagen med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
7.21
Lagen om hantering av översvämningsrisker
17 §.Deltagande och information. Enligt det gällande 2 mom. ordnar närings-, trafik- och miljöcentralerna vid behov informationsmöten där allmänheten kan framföra sina åsikter om förslag som är på remiss. På grund av de andra ändringar som föreslås i paragrafen flyttas bestämmelsen till 1 mom. I övrigt förblir 1 mom. oförändrat.
Enligt 2 mom. delger närings-, trafik- och miljöcentralerna förslag som avses i 1 mom. genom en offentlig kungörelse enligt 62 a § i förvaltningslagen. När den nämnda paragrafen tillämpas blir också 62 b § i förvaltningslagen om publicering av person- och andra uppgifter tillämplig. Delgivningen anses i enlighet med 62 a § 3 mom. i förvaltningslagen har skett den sjunde dagen efter det att kungörelsen publicerades på NTM-centralens webbplats. Information om kungörelsen publiceras i de berörda kommunerna i enlighet med 108 § i kommunallagen (410/2015). Enligt 108 § i kommunallagen ska kommunala tillkännagivanden göras kända genom att de offentliggörs i det allmänna datanätet, om inte något annat följer av sekretessbestämmelserna, samt vid behov på något annat sätt som kommunen har fattat beslut om.
Enligt 7 § i statsrådets förordning om hantering av översvämningsrisker (659/2010) är det möjligt att framföra åsikter om förslag till angivande av områden med betydande översvämningsrisk under tre månaders tid och om förslag till riskhanteringsplaner under sex månaders tid. I enlighet med 62 a § i förvaltningslagen ska kungörelsen och den handling som kungörs hållas tillgängliga under den tid som angetts för framförande av åsikter. Eftersom det är fråga om elektroniska handlingar som publiceras på NTM-centralens webbplats eller i en nättjänst som är kopplad till den, räcker det för kommunens del att länkar till handlingarna finns tillgängliga på kommunens webbplats.
Enligt det gällande 17 § 2 mom. informerar närings-, trafik- och miljöcentralerna dessutom om förslaget till riskhanteringsplan i tidningar som utkommer allmänt i området eller på något annat sätt som de anser lämpligt. Bestämmelsen stryks som onödig i lagen om hantering av översvämningsrisker, eftersom en motsvarande bestämmelse ingår i 62 a § i förvaltningslagen.
18 §.Godkännande av riskhanteringsplaner för avrinningsområden och kustområden. Paragrafens 1 mom. ändras inte. Enligt 2 mom. sänder jord- och skogsbruksministeriet beslutet om godkännande av riskhanteringsplanen på elektronisk väg till de berörda NTM-centralerna. Enligt 3 mom. delger NTM-centralerna beslutet inom sina verksamhetsområden genom en offentlig kungörelse i enlighet med 62 a § i förvaltningslagen. När den nämnda paragrafen tillämpas blir också 62 b § i förvaltningslagen om publicering av person- och andra uppgifter tillämplig. Information om kungörelsen ska dessutom publiceras i de berörda kommunerna i enlighet med 108 § i kommunallagen. NTM-centralen sänder beslutet på elektronisk väg till de myndigheter som har hörts i det skede då förvaltningsplanerna bereddes.
I enlighet med 62 a § i förvaltningslagen hålls ministeriets beslut och de godkända riskhanteringsplanerna tillgängliga på NTM-centralens och de berörda kommunernas webbplatser under den tid som angetts för sökande av ändring. På samma sätt som i 17 § räcker det för kommunens del att på sin webbplats ha elektroniska länkar till de handlingar som NTM-centralen publicerat.
22 §.Överklagande. Paragrafens 1 mom. ändras så att det börjar motsvara lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019), som trädde i kraft den 1 januari 2020. Paragrafens 2 och 3 mom. ändras inte.
7.22
Lagen om registrering av fiskefartyg och vattenbruksfartyg som används till havs
33 §.Ändringssökande. I paragrafen stryks den onödiga bestämmelsen enligt vilken ett beslut av jord- och skogsbruksministeriet får inte överklagas. Jord- och skogsbruksministeriet fattar inte längre några beslut enligt denna lag. Bestämmelser om sökande av ändring i förvaltningsdomstol finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019).
7.23
Lagen om strukturstöd för renhushållning och naturnäringar
115 §.Överklagande. Enligt det gällande 1 mom. får Landsbygdsverkets, Forststyrelsens samt närings-, trafik- och miljöcentralens beslut överklagas genom besvär till Norra Finlands förvaltningsdomstol på det sätt som föreskrivs i förvaltningsprocesslagen. Momentet ändras så att det endast innehåller en bestämmelse om centraliserat sökande av ändring hos Norra Finlands förvaltningsdomstol.
Enligt det gällande 2 mom. får besvärsskriften ges in också till den myndighet som fattat beslutet. Denna bestämmelse stryks i paragrafen. Numera är det inte längre praxis att föreskriva om en sådan möjlighet. Bestämmelser om inlämnande av besvär finns i 14 § i lagen om rättegång i förvaltningsärenden. I momentet intas en informativ bestämmelse enligt vilken det, förutom när det gäller det föreslagna 1 mom., föreskrivs om sökande av ändring i lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
Enligt det gällande 3 mom. förutsätter anförande av besvär över förvaltningsdomstolens beslut hos högsta förvaltningsdomstolen besvärstillstånd, om det inte är fråga om ett ärende som gäller avbrytande av utbetalning eller återkrav av stöd. I förslaget till 2 mom. hänvisas till denna del till lagen om rättegång i förvaltningsärenden, dvs. anförande av besvär förutsätter alltid besvärstillstånd.
7.24
Viltförvaltningslagen
31 §.Överklagande. I 1 mom. ersätts hänvisningen till förvaltningsprocesslagen med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Bestämmelsen om besvärstillstånd i momentet stryks som onödig. Paragrafens 2 mom. ändras inte.
7.25
Lagen om ersättande av skador som drabbat renhushållningen
14 a §.Ändringssökande. Paragrafens 1 mom. motsvarar det nuvarande 1 mom.
I 2 mom. ersätts Livsmedelssäkerhetsverket med Livsmedelsverket, eftersom Livsmedelssäkerhetsverket och Landsbygdsverket har slagits samman till Livsmedelsverket.
I 3 mom. ersätts hänvisningen till förvaltningsprocesslagen med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
7.26
Lagen om växtskyddsmedel
48 §.Ändringssökande. Paragrafens hänvisningar till förvaltningsprocesslagen ersätts med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden. I 1 mom. preciseras bestämmelsen om examen så att där hänvisas till ett beslut om godkännande av examen i stället för bedömning av examen.
Enligt det gällande 3 mom. förutsätter anförande av besvär över förvaltningsdomstolens beslut hos högsta förvaltningsdomstolen besvärstillstånd, om det inte är fråga om ett beslut som gäller ett ärende som avses i 38 och 39 § 38 § Förbud, 39 § Föreläggande om bortskaffande eller utförsel. I förslaget till 2 mom. hänvisas till denna del till lagen om rättegång i förvaltningsärenden, dvs. anförande av besvär förutsätter alltid besvärstillstånd.
Innehållet i 3 mom. motsvarar det gällande 4 mom. och innehållet i 4 mom. det gällande 5 mom.
7.27
Lagen om försäkringsstöd för kommersiellt fiske
20 §. Ändringssökande. Paragrafens gällande 1 mom. motsvarar det föreslagna 1 mom.
Laghänvisningen i 2 mom. ändras så att den avser lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Punkten som gäller hur sökande av ändring inverkar på verkställigheten förtydligas. Ändringarna inverkar inte på besvärsrätten.
7.28
Lagen om en marknadsordning för jordbruksprodukter
90 §.Ändringssökande. I paragrafen beaktas att förfarandet med begäran om omprövning kommer i första hand samt lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Samtidigt ändras ordningsföljden mellan momenten.
Enligt 1 mom. får omprövning av beslut begäras på det sätt som föreskrivs i förvaltningslagen med undantag av beslut som gäller administrativt tvång. När det gäller sådana är det motiverat att i enlighet med nuläget få saken behandlad av domstol så snabbt som möjligt. Bestämmelser om administrativa tvångsmedel finns i lagens 12 kap.
I 2 mom. ingår en informativ hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden vad gäller sökande av ändring.
I 3 mom. föreskrivs om sökande av ändring i beslut av kommunala tjänsteinnehavare. Bestämmelsen ersätter hänvisningen till 74 § i livsmedelslagen. Med stöd av bestämmelsen tillämpas i enlighet med nuläget sökande av ändring enligt den allmänna förvaltningslagstiftningen i stället för kommunallagen.
I 4 mom. ingår en informativ hänvisning till tullagen i fråga om sökande av ändring i Tullens beslut. Bestämmelsens innehåll motsvarar i sak nuläget.
7.29
Lagen om verkställighet av jordbruksstöd
54 §.Ändringssökande. Hänvisningarna till förvaltningsprocesslagen ersätts i paragrafen med hänvisningar till lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
Landsbygdsverket ersätts i paragrafen med Livsmedelsverket, eftersom Landsbygdsverket och Livsmedelssäkerhetsverket har slagits samman till Livsmedelsverket.
Innehållet i 1 och 2 mom. motsvarar i sak de gällande 1 och 2 mom.
Bestämmelserna i 3 mom. om centraliserat sökande av ändring hos Tavastehus förvaltningsdomstol, Norra Finlands förvaltningsdomstol och Ålands förvaltningsdomstol i de situationer som anges närmare i momentet ändras inte. Hänvisningen till förvaltningsprocesslagen ersätts med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden, som enligt bestämmelsen tillämpas i övrigt vid sökande ändring, med undantag de ovannämnda bestämmelserna om centraliserat sökande av ändring i momentet.
Enligt det gällande 4 mom. förutsätter anförande av besvär över förvaltningsdomstolens beslut hos högsta domstolen besvärstillstånd, om det inte är fråga om ett ärende som gäller återkrav av stöd. I förslaget till 3 mom. hänvisas till denna del till lagen om rättegång i förvaltningsärenden, dvs. anförande av besvär förutsätter alltid besvärstillstånd så 4 mom. stryks som onödigt.
7.30
Lagen om mätning av virke
46 §.Överklagande av en officiell mätares beslut. Hänvisningen till förvaltningsprocesslagen i 1 mom. ersätts med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
Paragrafens 2 och 3 mom. motsvarar de gällande 2 och 3 mom.
51 §.Överklagande av mätningsnämndens beslut. Enligt det gällande 1 mom. får mätningsnämndens beslut överklagas genom besvär hos den förvaltningsdomstol inom vars domkrets mätningen har utförts. Det behöver således fortfarande föreskrivas om den behöriga förvaltningsdomstolen på ett sätt som avviker från den allmänna lagen. Momentets hänvisning till förvaltningsprocesslagen ersätts med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden, och momentets bestämmelse om besvärstillstånd stryks som onödig.
Paragrafens 2 mom. motsvarar de gällande 2 mom.
7.31
Lagen om skydd av djur som används för vetenskapliga ändamål eller undervisningsändamål
56 §.Ändringssökande. I 1 mom. ersätts hänvisningen till förvaltningsprocesslagen med en informativ hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Samtidigt stryks hänvisningarna till myndighetsaktörerna som onödiga. Nämnden för projektgodkännanden är en myndighet som avses i 124 § i grundlagen, inte ”en annan än en myndighet” (GrUU 2/2013 rd).
Paragrafens 2 och 3 mom. motsvarar de gällande 2 och 3 mom.
7.32
Lagen om bekämpning av skogsskador
27 §.Ändringssökande. Hänvisningen till förvaltningsprocesslagen i 1 mom. ersätts med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Eftersom reglerginen i 4 mom. avviker från de allmänna bestämmelserna i lagen om rättegång i förvaltningsärenden ingår en begränsning som gäller detta i 1 mom.
Bestämmelsen om behörig förvaltningsdomstol i 1 mom. stryks som onödig, likaså hänvisningen till 24 § 1 mom., som är den enda bestämmelsen om Finlands skogscentrals överklagbara beslut. Bestämmelserna om jord- och skogsbruksministeriets och Finlands skogscentrals rätt att bestämma att ett beslut ska verkställas trots att ändring har sökts tas in som 2 och 3 mom. I det nuvarande 3 mom., som blir 4 mom., ersätts Landsbygdsverket med Livsmedelsverket, eftersom Livsmedelssäkerhetsverket och Landsbygdsverket har slagits samman till Livsmedelsverket. Finlands skogscentral behåller rätten att överklaga Livsmedelsverkets beslut, om beslutet avviker från skogscentralens framställning. Finlands skogscentral ska också fortfarande ha rätt att söka ändring i förvaltningsdomstolens beslut, om förvaltningsdomstolen har ändrat eller upphävt Livsmedelsverkets beslut. Eftersom sökande av ändring ska förutsätta besvärstillstånd i enlighet med den allmänna regleringen, formuleras bestämmelsen i 4 mom. så att skogscentralen i stället för direkt sökande av ändring ska ha rätt att ansöka om besvärstillstånd i fråga om förvaltningsdomstolens beslut.
7.33
Lagen om förvaltning av utvecklingsprogrammen för landsbygden
20 §.Ändringssökande. I paragrafen ersätts hänvisningen till förvaltningsprocesslagen med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
7.34
Lagen om stödjande av landsbygdens utveckling
69 §.Ändringssökande. Hänvisningarna till förvaltningsprocesslagen ersätts i paragrafen med hänvisningar till lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
Enligt paragrafens gällande 1 mom. får beslut som fattats av Landsbygdsverket eller närings-, trafik- och miljöcentralen överklagas genom besvär hos Tavastehus förvaltningsdomstol på det sätt som föreskrivs i förvaltningsprocesslagen. Momentet ändras så att endast bestämmelsen om centraliserat sökande av ändring hos Tavastehus förvaltningsdomstol blir kvar.
Enligt det gällande 2 mom. får besvärsskriften lämnas in också till den myndighet som fattat beslutet. Denna bestämmelse stryks i paragrafen. Numera är det inte längre praxis att föreskriva om en sådan möjlighet. Bestämmelser om inlämnande av besvär finns i 14 § i lagen om rättegång i förvaltningsärenden. I momentet intas en informativ bestämmelse enligt vilken det, förutom när det gäller det föreslagna 1 mom., föreskrivs om sökande av ändring i lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
Enligt det gällande 3 mom. förutsätter anförande av besvär över förvaltningsdomstolens beslut hos högsta förvaltningsdomstolen besvärstillstånd, om det inte är fråga om ett beslut som gäller avbrytande av betalning eller återkrav av ett stöd. I förslaget till 2 mom. hänvisas till denna del till lagen om rättegång i förvaltningsärenden, dvs. anförande av besvär förutsätter alltid besvärstillstånd.
7.35
Lagen om djuravelsverksamhet
21 §.Ändringssökande. Hänvisningarna till förvaltningsprocesslagen ersätts i paragrafen med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
Enligt det gällande 2 mom. förutsätter anförande av besvär över förvaltningsdomstolens beslut hos högsta förvaltningsdomstolen besvärstillstånd, om det inte är fråga om ett ärende som gäller beslut som avses i 14 och 15 § 14 § Administrativa tvångsmedel i fråga om stamboksförande eller avelsregisterförande sammanslutningar, 15 § Förbud mot användning. I förslaget till 1 mom. hänvisas i detta avseende till lagen om rättegång i förvaltningsärenden, dvs. anförande av besvär förutsätter alltid besvärstillstånd.
Den gällande paragrafens 3 mom. blir 2 mom. och enligt det finns bestämmelser om sökande av ändring i en avgift som påförts av en statlig myndighet i lagen om grunderna för avgifter till staten.
7.36
Lagen om medicinsk behandling av djur
49 §.Sökande av ändring i beslut av en tillsynsmyndighet. I 1 mom. ersätts hänvisningen till förvaltningsprocesslagen med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
Den gällande paragrafens 2 mom. motsvarar det föreslagna 2 mom.
7.37
Lagen om det nationella genomförandet av den europeiska förordningen om Europeiska havs- och fiskerifonden
39 §.Ändringssökande. I 1 mom. stryks den föråldrade bestämmelsen enligt vilken besvär över jord- och skogsbruksministeriets beslut anförs hos högsta förvaltningsdomstolen. Lagen om rättegång i förvaltningsärenden ska tillämpas på sökande av ändring och det ska inte längre vara möjligt att anföra besvär hos högsta förvaltningsdomstolen utan besvärstillstånd.
Den gällande paragrafens 2 och 3 mom. stryks.
7.38
Lagen om ett påföljdssystem för och tillsynen över den gemensamma fiskeripolitiken
71 §.Sökande av ändring. Paragrafens 1 mom. förtydligas så att den onödiga hänvisningen till 8 § och certifiering av maskinstyrka utelämnas. Maskinstyrkan kan inte certifieras utan mätning. I övrigt motsvarar det föreslagna 1 mom. det gällande 1 mom.
Den gällande paragrafens 2 mom. ändras så att laghänvisningen gäller lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Samtidigt preciseras uttrycket ”om inte något annat föreskrivs någon annanstans i lag” genom att tillfoga ”om inte något annat föreskrivs någon annanstans i denna lag”. I lagens 60 och 61 § föreskrivs om förbud mot sökande av ändring. Ändringarna inverkar inte på besvärsrätten.
Den gällande paragrafens 3 mom. stryks som onödigt, eftersom det föreskrivs om motsvarande besvärsrätt i lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
7.39
Lagen om tillsyn över ekologisk produktion
37 §.Ändringssökande. Hänvisningen till förvaltningsprocesslagen ersätts i paragrafen med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
Den gällande paragrafens 1 mom. motsvarar det föreslagna 1 mom.
Hänvisningen till förvaltningsprocesslagen i den gällande paragrafens 2 mom. ersätts med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Bestämmelsen om tillämplig lag vid sökande av ändring i Tullens beslut i det gällande 2 mom. lösgörs till ett separat 3 mom. Enligt det gällande 3 mom. förutsätter anförande av besvär över förvaltningsdomstolens beslut hos högsta förvaltningsdomstolen besvärstillstånd, om det inte är fråga om ett ärende som gäller återtagande av godkännande av privata produktionsvillkor eller i 32 § 2 mom. avsedda visstidsförbud att saluföra produkter. I förslaget till 2 mom. hänvisas till denna del till lagen om rättegång i förvaltningsärenden, dvs. anförande av besvär förutsätter alltid besvärstillstånd.
Den gällande paragrafens 4 mom. motsvarar det föreslagna 4 mom.
7.40
Den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk
46 §.Ändringssökande. I paragrafen föreskrivs om sökande av ändring. Enligt lagförslaget tillämpas på sökande av ändring i beslut som fattats med stöd av den aktuella lagen bestämmelserna om ändringssökande i statsunderstödslagen. Enligt lagförslaget överklagas emellertid ärenden som gäller återkrav, hävande och uppsägning av avtal och temporära förbud för ombud genom besvär hos förvaltningsdomstolen utan omprövningsförfarande. I detta avseende är lagförslaget identiskt med den gällande lagen.
I den gällande 46 § föreskrivs också om omprövningsförfarande och ändringssökande i anslutning till det, behörig förvaltningsdomstol samt sökande av ändring i förvaltningsdomstolens beslut. Dessa bestämmelser är onödiga, eftersom motsvarande bestämmelser finns i statsunderstödslagen (688/2001), förvaltningslagen och lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Rättsläget förändras alltså inte.
7.41
Lagen om animaliska biprodukter
73 §.Ändringssökande. Hänvisningarna till förvaltningsprocesslagen ersätts i paragrafen med hänvisningar till lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
Enligt det gällande 1 mom. får ändring i ett beslut som meddelats med stöd av denna lag, förordningen om animaliska biprodukter och genomförandeförordningen sökas genom besvär hos förvaltningsdomstolen på det sätt som anges i förvaltningsprocesslagen. Enligt det gällande 1 mom. är vidare behörig förvaltningsdomstol är den vars domkrets beslutet huvudsakligen hänför sig till på basis av antingen områdets läge eller den driftansvariges hemort. Lagen om rättegång i förvaltningsärenden upphäver förvaltningsprocesslagen och den innehåller också bestämmelser om bland annat hur den behöriga förvaltningsdomstolens bestäms, så bestämmelsen enligt det gällande 1 mom. om behörig förvaltningsdomstol styrks som onödig och hänvisningen till förvaltningsprocesslagen ersätts med en informativ hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
Enligt det gällande 2 mom. förutsätter anförande av besvär över förvaltningsdomstolens beslut hos högsta förvaltningsdomstolen besvärstillstånd, om det är fråga om andra beslut än sådana som avses i 10 kap. Enligt 107 § i lagen om rättegång i förvaltningsärenden förutsätts besvärstillstånd för anförande av besvär över förvaltningsdomstolens beslut hos högsta förvaltningsdomstolen. I förslaget till 1 mom. hänvisas till denna del till lagen om rättegång i förvaltningsärenden, dvs. anförande av besvär förutsätter alltid besvärstillstånd. Paragrafens gällande 2 mom. ändras så att där intas en materiell hänvisning, enligt vilken vid sökande av ändring i beslut av kommunalveterinären tillämpas lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
Paragrafens gällande 3 mom. motsvarar det föreslagna 3 mom.
7.42
Lagen om Forststyrelsen
21 §.Ändringssökande. Regleringen i 22 och 23 § i den gällande lagen flyttas till 21 §. Hänvisningarna till förvaltningsprocesslagen ersätts med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
Paragrafens 1 mom. ändras inte.
I 2 mom. intas en bestämmelse om omprövningsförfarandet som motsvarar lagens nuvarande 22 § 1 mom.
I 3 mom. intas en bestämmelse om sökande av ändring som motsvarar lagens nuvarande 21 § 2 mom. och 22 § 2 mom. Eftersom regleringen i 4 mom. avviker från de allmänna bestämmelserna i lagen om rättegång i förvaltningsärenden ingår en begränsning som gäller detta i 3 mom.
I 4 mom. intas en bestämmelse om behörig förvaltningsdomstol som motsvarar den nuvarande 23 §. Enligt den gällande 23 § är behörig förvaltningsdomstol att behandla besvär som anförts över Forststyrelsens beslut den förvaltningsdomstol inom vars domkrets det område eller största delen av det område som beslutet gäller är beläget. Om denna grund inte kan tillämpas, är den förvaltningsdomstol behörig inom vars domkrets hemorten för den som anfört besvären är belägen. Nästan alla offentliga förvaltningsuppgifter som ålagts Forststyrelsen hänför sig till Forststyrelsens ställning som besittare av statens mark. Ett exempel på ett typiskt förvaltningsärende som ankommer på Forststyrelsen är beviljande av en överklagbar jaktlicens. Trots att det i ett ärende som gäller beviljande av jaktlicens i första hand är fråga om rätten att få jaktlicens, påverkas avgörandet de facto avsevärt av det område för vilket licens söks, samt av beslutet om jaktlicenskvot för området i fråga. Av denna orsak bibehålls det nuvarande sakinnehållet, som delvis avviker från den allmänna lagen, i regleringen om behörig förvaltningsdomstol i 4 mom..
I 5 mom. föreskrivs om verkställande av beslut trots ändringssökande. Bestämmelsen motsvarar den nuvarande regleringen i 21 § 3 mom. och 22 § 3 mom.
22 §.Sökande av ändring i beslut om enskilda tillstånd. Regleringen i 22 § flyttas till 21 § och 22 § upphävs.
23 §.Behörig förvaltningsdomstol. Regleringen i 23 § flyttas till 21 § och 23 § upphävs.
7.43
Lagen om fristående tillandningars upphörande som fastigheter
2 §.Utredning av äganderätten till en fristående tillandning. I paragrafen föreskrivs om det förfarande som ska iakttas vid en fastighetsbestämningsförrättning för utredande av äganderätten till en fristående tillandning. När det är oklart vem som äger fristående tillandningar som är föremål för en fastighetsbestämningsförrättning, ska det ha informerats om förrättningen i större utsträckning än vad som i 168 ja 169 § i fastighetsbildningslagen föreskrivs om information om en fastighetsförrättning för att nå eventuella ägare. För att nå en på förhand obestämd krets av mottagare och parter ska en förrättning där frågan om äganderätten till en fristående tillandning avgörs ha delgetts på det sätt som föreskrivs i 62 § i förvaltningslagen. Enligt bestämmelsen ska information om förrättningen ha delgetts bland annat genom att publicera en kungörelse om förrättningen (möteskallelse) i den officiella tidningen. Den som har ansett sig vara ägare till en fristående tillandning på fastighetsbestämningens målområde ska ha lagt fram en utredning över sin äganderätt inom sex månader från det att kungörelsen publicerades i den officiella tidningen.
Eftersom det föreslås i 62 § i förvaltningslagen att ett meddelande om att handlingen finns tillgänglig ska publiceras på myndighetens webbplats i det allmänna datanätet och endast i undantagsfall i den officiella tidningen, föreslås det att 2 mom. ändras så att en utredning över äganderätten till en fristående tillandning ska läggas fram inom sex månader från delfåendet av kallelsen. Enligt 62 § i förvaltningslagen anses delfåendet ha skett den sjunde dagen efter det att meddelandet publicerades. I övrigt motsvarar paragrafen den nuvarande, dvs. de gällande 1 och 3 mom. motsvarar de föreslagna 1 och 3 mom.
7.44
Lagen om det nationella genomförandet av Europeiska unionens gemensamma fiskeripolitik
48 §.Ändringssökande. Laghänvisningen i paragrafen ändras så att den börjar avse lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Samtidigt ändras paragrafens uppbyggnad i moment. Ändringarna inverkar inte på besvärsrätten.
Enligt det gällande 1 mom. får ändring i beslut som meddelats av jord- och skogsbruksministeriet samt närings-, trafik- och miljöcentralen enligt denna lag sökas genom besvär hos Åbo förvaltningsdomstol på det sätt som föreskrivs i förvaltningsprocesslagen och i ett beslut som meddelats av Åbo förvaltningsdomstol får ändring sökas genom besvär endast om högsta förvaltningsdomstolen beviljar besvärstillstånd. Enligt det gällande 2 mom. har en myndighet som fattat ett beslut enligt denna lag besvärsrätt i fråga om Åbo förvaltningsdomstols beslut, om förvaltningsdomstolen har ändrat myndighetens beslut eller upphävt det. Den gällande paragrafens 1 mom. ändras så att där föreskrivs endast om centraliserat sökande av ändring hos Åbo förvaltningsdomstol. Lagen om rättegång i förvaltningsärenden upphäver förvaltningsprocesslagen, så till denna del ersätts bestämmelsen om den lag som ska tillämpas på sökande av ändring i det gällande 1 mom. med en informativ hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden och blir samtidigt 2 mom. och ersätter det gällande 2 mom., där den gällande bestämmelsen stryks som onödig.
Den gällande paragrafens 3 mom. motsvarar det föreslagna 3 mom.
Enligt det gällande 4 mom. iakttas vid ändringssökande i övrigt förvaltningsprocesslagen. I det föreslagna 2 mom. hänvisas till denna del till lagen om rättegång i förvaltningsärenden och det gällande 4 mom. stryks som onödigt.
7.45
Lagen om begränsning av odling av genetiskt modifierade organismer
13 §.Ändringssökande. I paragrafen ersätts hänvisningen till förvaltningsprocesslagen med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Samtidigt ändras paragrafens uppbyggnad i moment.
Enligt det gällande momentet får omprövning av ett förbud eller ett föreläggande som Livsmedelsverket meddelat med stöd av 12 § får begäras på det sätt som anges i förvaltningslagen. Momentet ändras så att bestämmelsen om begäran om omprövning tas in i 1 mom. och den gällande paragrafens hänvisning till förvaltningsprocesslagen ersätts med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Bestämmelsen blir samtidigt nytt 2 mom.
7.46
Utsädeslagen
44 §.Ändringssökande. I paragrafen ersätts hänvisning till förvaltningsprocesslagen med en hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden.
Enligt det gällande 1 mom. får ändring i ett beslut av Livsmedelsverket och i ett beslut som växtsortsnämnden har fattat om en ansökan om godkännande av en sort sökas genom besvär hos förvaltningsdomstolen på det sätt som föreskrivs i förvaltningsprocesslagen. Enligt det gällande 1 mom. är vidare behörig förvaltningsdomstol den vars domkrets beslutet huvudsakligen hänför sig till antingen på grund av områdets läge eller näringsidkarens hemort. Lagen om rättegång i förvaltningsärenden upphävde förvaltningsprocesslagen och i dess 10 § föreskrivs om behörig förvaltningsdomstol. Till denna del ersätts bestämmelserna i det gällande 1 mom. med en informativ hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Till den del det är fråga om sökande av ändring i ett beslut som växtsortsnämnden har fattat om en sökande om godkännande av en sort flyttas bestämmelsen till 2 mom., som till denna del får en materiell hänvisning till lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Enligt det gällande 2 mom. förutsätter anförande av besvär över förvaltningsdomstolens beslut hos högsta förvaltningsdomstolen besvärstillstånd. Bestämmelsen stryks som onödig, eftersom enligt 107 § 1 mom. i lagen om rättegång i förvaltningsärenden förutsätter anförande av besvär över förvaltningsdomstolens beslut hos högsta förvaltningsdomstolen besvärstillstånd.
Paragrafens gällande 3 mom. motsvarar det föreslagna 3 mom.