1.1
Lagen om Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
1 kap.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas ställning och uppgifter
1§.Ställning och verksamhetsidé. I paragrafen föreskrivs om Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas ställning inom förvaltningen och verksamhetsidé. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ska enligt förslaget höra till finansministeriets förvaltningsområde. Till myndighetens uppdrag kommer dock även att höra uppgifter som ska skötas med stöd av lagstiftning inom justitieministeriets ansvarsområde. Myndighetens verksamhetsidé är att främja digitaliseringen i samhället, trygga uppgifternas tillgänglighet och tillhandahålla tjänster med avseende på kundernas livshändelser. Verksamhetsidén är utgångspunkten för myndighetens verksamhet och strategi. Myndighetens uppgifter definieras dock separat i 3 §.
Myndigheten ska främja och stödja digitalisering i synnerhet genom de tjänster som den producerar. Sådana är t.ex. stödtjänster för e-tjänster, vilka det föreskrivs om i lagen om förvaltningens gemensamma stödtjänster för e-tjänster (571/2016), och sakkunnigtjänster för informationshantering och datasäkerhet inom den offentliga förvaltningen; dessa sakkunnigtjänster föreskrivs det för närvarande om i statsrådets förordning om vissa uppgifter för Befolkningsregistercentralen (760/2017). Myndigheten stöder digitaliseringen i samhället också aktivt genom att förnya verksamhetssätt och tjänster inom sitt eget verksamhetsområde samt genom att kommunicera bästa praxis till hela den offentliga förvaltningen. Den nya myndigheten kommer att ha en central roll i uppdateringen av och kvalitetsledningen för befolkningsdata. Genom åliggandet att trygga uppgifternas tillgänglighet främjar myndigheten utnyttjandet av befolkningsdatasystemet och de andra register som myndigheten upprätthåller. Vidare främjar myndigheten uppgifternas tillgänglighet också mer allmänt genom gemensamma sakkunniguppgifter i informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen.
Myndigheten tillhandahåller inom sitt ansvarsområde tjänster för olika livshändelser. Med livshändelser avses olika skeden, förändringar eller situationer under en persons liv från födelse till död – t.ex. när en person bildar familj, byter bostadsort, invandrar eller är föremål för intressebevakning. Livshändelserna anknyter särskilt till de uppgifter som nu överförs från magistraterna och gäller olika skeden i en persons liv. Dessutom registreras olika livshändelser i befolkningsdatasystemet, och därmed finns det en väsentlig koppling mellan styrkandet av händelser i livet och uppdateringen av befolkningsdata. När tjänsterna planeras bör myndigheten sträva efter verksamhet som utgår från personer och händelser i deras liv och beaktar kundernas behov.
Genom lagen om Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ändras Befolkningsregistercentralens namn till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Till myndigheten överförs också uppgifterna vid magistraterna som lyder under regionförvaltningsverket och uppgifterna vid enheten för styrning och utveckling av magistraterna vid Regionförvaltningsverket i Östra Finland.
2 §.Verksamhetsområde. Enligt paragrafen är myndighetens verksamhetsområde hela landet, om inte något annat föreskrivs. Detta innebär att myndigheten är en riksomfattande tvåspråkig myndighet vars majoritetsspråk är finska. I dagsläget är Befolkningsregistercentralen en centralmyndighet. Enheten för styrning och utveckling av magistraterna vid Regionförvaltningsverket i Östra Finland som sammanslås med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och föreslås upphöra har också hela landet som verksamhetsområde. De nio magistraterna som sammanslås med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och som föreslås upphöra är lokala förvaltningsmyndigheter som är underställda regionförvaltningsverket, och i dagsläget har de regional behörighet. För de nuvarande magistraternas del innebär ändringen därmed att den regionala behörigheten avskaffas.
Magistraternas nuvarande uppgifter som nu föreslås bli överförda till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förutsätter inte att regionala skillnader eller särdrag beaktas i beslutsfattandet. Myndigheten bör i all verksamhet eftersträva nationellt likformiga rutiner och ett beslutsfattande som är nationellt enhetligt. Det är i fortsättningen möjligt att samla myndighetens åligganden så, att beslutsfattandets centraliserade fysiska placering är en annan än kundtjänstens, vars tillgänglighet i hela landet också i fortsättningen bör tryggas både regionalt och tidsmässigt samt vad sakkunskapen beträffar. Också i syfte att säkerställa den språkliga servicen är det möjligt att, om servicebehovet förutsätter det eller för att organisera arbetsuppgifterna ändamålsenligt, inrätta enspråkiga enheter med vars hjälp resurserna kan riktas dit där de behövs.
Bestämmelser om Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas verksamhetsställen ska enligt förslaget utfärdas genom förordning av statsrådet. Verksamhetsställena utgör inte en sådan regional organisation inom myndigheten som har ett tjänste- eller verksamhetsområde som bestäms på regionala grunder. Det är fråga om sådana verksamhetsställen vid en riksomfattande myndighet med enhetlig verksamhet där det kan placeras personal i olika uppgifter och där myndighetens kundtjänstuppgifter kan skötas i överensstämmelse med behoven samt handlingar som är riktade till myndigheten kan tas emot. Det är inte nödvändigt att samtliga uppgifter som myndigheten ålagts sköts på alla verksamhetsställen, utan avsikten är att personalen ska placeras vid olika verksamhetsställen på ett sätt som är ändamålsenligt med avseende på uppgifternas skötsel.
Utöver verksamhetsställena kan i arbetsordningen enligt 6 § bestämmas om organiseringen av myndighetens arbete. I arbetsordningen kan i detta syfte beslutas också t.ex. om orter där myndigheten har personal i arbete även annanstans än på verksamhetsställen. Det är fråga om arbetsställen i nätet av verksamhetsställen men därutöver eventuellt om arbetsställen som myndigheten använder och där tjänstemännen sköter sina uppgifter. Att arbetsorterna är fler än i det föreskrivna nätet av verksamhetsställen möjliggör en flexibel planering av organiseringen av funktionerna inom myndighetens vidsträckta uppgiftsfält, så att t.ex. de möjligheter som digitaliseringen innebär och de ovan beskrivna centraliseringsåtgärderna beaktas. När organiseringen av funktionerna planeras är det ändamålsenligt att bedöma också de möjligheter att utveckla verksamhetsställena utanför tillväxtcentra som digitala verksamhetssätt medför.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas verksamhetsområde omfattar också landskapet Åland. Enligt 3 § 2 mom. i lagen om registerförvaltningen, vilken föreslås bli upphävd, har Statens ämbetsverk på Åland skött de uppgifter i landskapet Åland som föreskrivits för magistraten. Avsikten är att Statens ämbetsverk på Åland även i fortsättningen ska sköta i landskapet de uppgifter som åligger de nuvarande magistraterna. Till dessa uppgifter hör bl.a. notarius publicus uppgifter, förmyndarmyndighetens uppgifter och vigslar. Avsikten är att det ska föreskrivas särskilt om dessa uppgifter i den berörda speciallagstiftningen.
3 §.Myndighetens uppgifter. I paragrafen föreskrivs om Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas uppgifter. Uppgifterna och deras närmare innehåll bestäms i princip med stöd av specifik materiell lagstiftning, och i den nu föreslagna bestämmelsen har dessa uppgifter samlats på allmän nivå. Ett undantag utgör en del av de i 1 mom. 1 punkten angivna uppgifterna, vilka det föreskrivs om i 2 mom. och närmare genom förordning.
I 1 mom. bestäms myndighetens uppgifter på allmän nivå. Enligt 1 mom. 1 punkten sköter myndigheten uppgifter som anknyter till främjande av digitaliseringen och informationssäkerheten samt användarstöd för tjänsterna. Uppgiftsområdet täcker t.ex. de uppgifter som avses i lagen om förvaltningens gemensamma stödtjänster för e-tjänster samt sakkunniguppgifter och tjänster i samband med informationshantering inom den offentliga förvaltningen. För tillfället föreskrivs det om de sistnämnda i statsrådets förordning om vissa uppgifter för Befolkningsregistercentralen, och i fortsättningen föreskrivs särskilt om dem i 2 mom. I uppgiftsområdet föreslås ingå också användarstöd för digitala tjänster; detta är en ny uppgift som det föreskrivs särskilt om i 2 mom. Inom detta uppgiftsområde kan myndigheten även ha andra uppgifter om vilka det föreskrivs särskilt.
Enligt 1 mom. 2 punkten hör det till myndighetens uppgiftsområde att utveckla datalager och informationstjänster. Särskilda bestämmelser om myndighetens behandling av uppgifter finns i lagen om befolkningsdatasystemet och Befolkningsregistercentralens certifikattjänster (661/2009), lagen om förmyndarverksamhet, lagen om förvaltningens gemensamma stödtjänster för e-tjänster (571/2016), lagstiftningen om vissa personregister vid de nuvarande magistraterna samt i annan speciallagstiftning som gäller datalager. Myndigheten ska ha det centrala ansvaret för befolkningsdatasystemet, men till uppgifterna hör också t.ex. registrering av ärenden som gäller äktenskapsförord, samboförhållanden och gåvor. Myndighetens uppgiftsområde omfattar också produktion av olika informationstjänster i enlighet med bestämmelserna om behandling av uppgifter. Inom detta uppgiftsområde kan myndigheten även ha andra uppgifter som det föreskrivs om särskilt.
Enligt 1 mom. 3 punkten omfattar myndighetens uppgiftsområden verifiering och certifiering av handlingar och elektroniska identiteter. Begreppet handling används i paragrafen i vid bemärkelse. Med handling avses allmänt utom en fysisk framställning i skrift eller bild även ett meddelande som avser ett visst objekt eller ärende och uttrycks i form av tecken som på grund av användningen är avsedda att höra samman och vilket kan uppfattas endast med hjälp av automatisk databehandling eller en ljud- eller bildåtergivningsanordning eller något annat hjälpmedel. Definitionen motsvarar i hög grad definitionen på handling i 5 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999). Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ska dock verifiera också andra handlingar än myndighetshandlingar. Det väsentliga är att myndighetens tjänster inte är begränsade till verifiering och certifiering av enbart fysiska handlingar. Till myndighetens uppgifter inom detta uppgiftsområde ska t.ex. höra notarius publicus uppgifter och uppgiften som köpvittne; dessa sköts nu av magistraterna. Till myndighetens uppgifter hör vidare certifieringsuppgifter i enlighet med lagen om befolkningsdatasystemet och Befolkningsregistercentralens certifikattjänster. Inom detta uppgiftsområde kan myndigheten även ha andra uppgifter som det föreskrivs om särskilt.
Enligt 1 mom. 4 punkten hör uppdatering av befolkningsdata, styrkande av livshändelser och övriga rättsskyddstjänster till myndighetens uppgiftsområde. Befolkningsdatasystemet är ett centralt basregister i samhället och för upprätthållande av det och för registerföringen svarar myndigheten tillsammans med Statens ämbetsverk på Åland. Bestämmelser om uppgiften föreslås i lagen om befolkningsdatasystemet och Befolkningsregistercentralens certifikattjänster. Med styrkande av händelser i livet hänvisas det särskilt till de nuvarande uppgifter som överförs från magistraterna och gäller olika skeden i en persons liv. Exempel på dem är namnärenden, bildande av familj och flyttning. Bestämmelser om uppgifterna finns i speciallagstiftning, bl.a. i lagen om hemkommun (201/1994), lagen om för- och efternamn (946/2017), faderskapslagen (11/2015), moderskapslagen (253/2018) och barnskyddslagen (417/2007), lagen om notarius publicus, äktenskapslagen (234/1929) och ärvdabalken (40/1965). Styrkandet av livshändelser refererar till att uppgifterna i fråga i princip förutsätter ett förvaltningsbeslut som en myndighet fattar och med stöd av vilket uppgift om händelsen kan registreras i befolkningsdatasystemet. I punkten hänvisas också till övriga rättsskyddstjänster som hör till myndigheten. Dessa är t.ex. förmyndarmyndighetens uppgifter som hör till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata med stöd av lagen om förmyndarverksamhet. Inom detta uppgiftsområde kan myndigheten även ha andra uppgifter som det föreskrivs om särskilt.
I 2 mom. föreskrivs det om sådana till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata hörande uppgifter som det inte föreskrivs särskilt om i någon annan lag. Uppgifterna ingår bland de i 1 mom. 1 punkten nämnda uppgifterna främjande av digitaliseringen och informationssäkerheten samt användarstöd för tjänsterna, men de inbegriper inte betydande utövning av offentlig makt eller beslutsfattande som ingriper i individens rättigheter eller skyldigheter. Sådana uppgifter som föreslås höra till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata är medborgarrådgivning, användarstöd för digitala tjänster samt sakkunniguppgifter i samband med informationshantering inom den offentliga förvaltningen. Enligt bestämmelsen ska närmare bestämmelser om dessa uppgifter utfärdas genom förordning av statsrådet. Av uppgifterna är användarstödet för digitala tjänster en ny uppgift. Bestämmelser om de övriga uppgifterna har utfärdats tidigare i statsrådets förordning om vissa uppgifter för Befolkningsregistercentralen. Enligt förordningen producerar och utvecklar Befolkningsregistercentralen tjänsten Medborgarrådgivningen samt producerar sakkunniguppgifter och tjänster för informationsförvaltning inom den offentliga förvaltningen för finansministeriet och andra myndigheter inom den offentliga förvaltningen. I dessa sakkunniguppgifter och tjänster ingår bl.a. sakkunnigtjänster som rör informationsförvaltning, informationshantering, informationssäkerhet och e-tjänster inom den offentliga förvaltningen.
Enligt 3 mom. kan myndigheten även ha andra uppgifter om vilka det föreskrivs särskilt. Exempel på sådana uppgifter är de uppgifter som myndigheten har enligt vallagen (714/1998).
2 kap.
Ledning av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
4 §.Ledning. I paragrafen föreskrivs om grunderna för ledningen av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Enligt paragrafen leds myndigheten av en generaldirektör. Generaldirektören utnämns av statsrådet. Om behörighetsvillkoren för generaldirektören föreskrivs i 7 § 1 mom. 4 punkten och 8 § 2 mom. i statstjänstemannalagen och om mandatperiodens längd i 9 a § i statstjänstemannalagen. Generaldirektören svarar enligt den föreslagna bestämmelsen för att myndighetens verksamhet utvecklas och leder till resultat och för att resultatmålen nås.
5 §.Beslutanderätt. I 1 mom. föreskrivs om generaldirektörens beslutanderätt. Myndigheten ska vara en s.k. chefsmyndighet. Generaldirektören har allmän befogenhet att avgöra ärenden, om det inte föreskrivs att de ska avgöras av någon annan tjänsteman. I myndighetens arbetsordning kan det bestämmas att ett ärende där generaldirektören har beslutanderätt ska avgöras av någon annan tjänsteman. Enligt den föreslagna 6 § utfärdas arbetsordningen av generaldirektören för myndigheten. Enligt allmänna principer har generaldirektören övertagningsrätt när det gäller ärenden som enligt 1 mom. hör till generaldirektörens beslutanderätt och som generaldirektören har delegerat till en annan tjänsteman.
6 §.Arbetsordning. I paragrafen föreskrivs om myndighetens arbetsordning. Generaldirektören bemyndigas att utfärda myndighetens arbetsordning. Avsikten är att generaldirektören ska besluta om myndighetens organisation och om den övriga organiseringen av den interna förvaltningen. I enlighet med detta bestäms det i arbetsordningen som generaldirektören utfärdar åtminstone om myndighetens organisation, om beredningen och avgörandet av ärenden samt om organiseringen av förvaltningen, funktionerna och arbetet. I arbetsordningen kan det t.ex. bestämmas närmare om sådana orter där myndigheten har personal i arbete. På arbetsorter av det slaget är det fråga om arbetsställen i det genom förordning av statsrådet föreskrivna nätet av verksamhetsställen, men därutöver eventuellt om arbetsställen som myndigheten använder och där tjänstemännen sköter sina uppgifter. I myndighetens arbetsordning bör det beslutas också om inrättande av eventuella språkenheter. Inrättandet av sådana bör vara smidigt och grunda sig på en detaljerad bedömning av uppgiften eller uppgiftshelheten i fråga. Generaldirektören får i arbetsordningen också bestämma om myndighetens övriga angelägenheter.
7 §.Styrning av myndigheten. I 1 mom. föreskrivs om styrningen av myndigheten. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas verksamhet styrs och övervakas av finansministeriet. Till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas åligganden hör dock även uppgifter som grundar sig på lagstiftning inom justitieministeriets ansvarsområde. Till den del som myndighetens uppgifter grundar sig på lagstiftning inom justitieministeriets ansvarsområde ska ministerierna enligt förslaget samarbeta om styrningen av myndigheten. Närmare bestämmelser om samarbetsmetoderna får utfärdas genom förordning av statsrådet.
I 2 mom. finns ett bemyndigande att vid behov föreskriva om styrningens innehåll och styrningsförfaranden genom förordning av statsrådet. Genom förordning är det möjligt att t.ex. föreskriva om förhandlingar mellan justitieministeriet, finansministeriet och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata eller om en formell styrgruppsstruktur.
3 kap.
Särskilda bestämmelser
8 §.Vissa serviceuppgifter. I paragrafen föreskrivs om möjligheten att genomföra vissa serviceuppgifter av biträdande art genom att köpa tjänsten av en privat aktör. Uppgifterna är rutinmässiga, biträdande stöduppgifter där betydande offentlig makt inte utövas. Motsvarande gällande reglering finns t.ex. i 2 b § i lagen om Skatteförvaltningen (503/2010). Enligt 124 § i grundlagen kan offentliga förvaltningsuppgifter anförtros andra än myndigheter endast genom lag eller med stöd av lag.
I 1 mom. föreskrivs att myndigheten genom avtal kan föra över uppgifter av biträdande art inom ärendehanteringen som hänför sig till myndighetens uppgifter enligt 3 § till en privat aktör. Myndigheten kan upphandla genomförandet av sådana uppgifter i form av köpta tjänster som en privat aktör tillhandahåller. Uppgiften kan enligt 1 mom. endast föras över till en aktör som har tillräckliga tekniska förutsättningar och tillräckligt kunnande för att sköta sådana uppgifter. Det närmare innehållet i dessa förutsättningar bestäms vid upphandlingsförfarandet och i det uppdragsavtal som ingås på basis av upphandlingen. Myndigheten ska givetvis följa utförandet av uppdraget och vid behov ingripa i det och avsluta avtalet om uppdragstagaren inte klarar av att utföra uppdraget på lämpligt sätt.
I uppdragsavtalet förutsätter myndigheten att den privata aktör som fått uppdraget förbinder sig att fullgöra skyldigheten att iaktta sådan sekretess som avses i 6 kap. i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) i all verksamhet som hänför sig till myndigheten samt förutsätter motsvarande förbindelse om sekretess också av den personal vars verksamhet rör myndigheten. Detsamma gäller en relation mellan uppdragstagaren och en eventuell underleverantör till denne. De nämnda aktörerna är i sin verksamhet skyldiga att iaktta allmänna förvaltningslagar, även om de i sin egenskap av privata aktörer delvis sköter också en offentlig förvaltningsuppgift.
Med uppgifter av biträdande art avses enligt 2 mom. mottagning, sortering och lagring av handlingar som ges in till myndigheten. Med stöd av ett avtal kan en privat aktör för myndighetens räkning därmed ta emot handlingar som riktas till myndigheten samt sortera handlingarna, inklusive internt överföra dem till rätt mottagare i myndighetens organisation. Med lagringsuppdraget avses optisk läsning och skanning av handlingar samt att handlingar på elektronisk väg förs in i arbetskön i myndighetens datasystem.
I lagen om förvaltningens gemensamma stödtjänster för e-tjänster föreskrivs bl.a. om förmedling av beslut och andra handlingar till mottagarna per post eller elektroniskt samt om förfaranden i samband med detta. Om dessa frågor föreskrivs alltså inte särskilt, eftersom de regleras i den nämnda lagen och genom statsrådets förordning om anordnande av statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster (132/2014).
I 3 mom. föreskrivs att bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar tillämpas på en person när han eller hon sköter i 2 mom. avsedda uppgifter. Bestämmelser om skadeståndsansvar för personer som sköter dessa uppgifter finns i skadeståndslagen (412/1974).
9 §.Ändringssökande. Paragrafen innehåller en allmän bestämmelse om ändringssökande i beslut som fattas av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Det är fråga om en informativ hänvisning till förvaltningsprocesslagen. I många lagar som gäller myndighetens uppgifter, t.ex. i lagen om förmyndarverksamhet, föreskrivs det särskilt om ändringssökande. Dessa bestämmelser ska tillämpas i första hand när man söker ändring i beslut av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, så den allmänna bestämmelsens tillämpningsområde är snävt.
I 12 § 2 mom. i förvaltningsprocesslagen föreskrivs om hur behörig förvaltningsdomstol fastställs när beslut har fattats av en myndighet vars verksamhetsområde omfattar hela landet. Enligt bestämmelsen ska besvär över beslut av myndigheter vars verksamhetsområde omfattar hela landet anföras hos den förvaltningsdomstol vars domkrets beslutet huvudsakligen hänför sig till på grund av att största delen av ett område eller en fastighet som avses i beslutet ligger inom domkretsen eller att den person eller sammanslutning som beslutet huvudsakligen gäller har hemkommun respektive hemort där. I regeringens proposition (RP 114/1999 rd) som ledde till en ändring av 12 § i förvaltningsprocesslagen konstateras i motiveringen till 12 § 2 mom. att en myndighet när den tillämpar bestämmelsen i fråga är riksomfattande när myndighetens verksamhetsområde omfattar hela landet med undantag för landskapet Åland. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata är sålunda som på det sätt som avses i bestämmelsen om forum i 12 § i förvaltningsprocesslagen en riksomfattande myndighet för vilken det gäller att behörig förvaltningsdomstol vid sökande av ändring i myndighetens beslut i alla situationer bestäms enligt 12 § 2 mom. i förvaltningsprocesslagen, om inte annat föreskrivs någon annanstans. Överklaganden som gäller beslut av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kommer alltså att rikta sig till alla förvaltningsdomstolar.
I paragrafen föreslås dessutom en allmän bestämmelse om besvärstillstånd, enligt vilken besvär över förvaltningsdomstolens beslut får anföras endast om högsta förvaltningsdomstolen beviljar besvärstillstånd. Eftersom bestämmelsen gäller endast sådana beslut av myndigheten som inte får överklagas med stöd av speciallagsbestämmelser om ändringssökande, blir bestämmelsen i princip tillämplig i fråga om beslut som myndighetens generaldirektör fattar med stöd av den behörighet som föreskrivs för generaldirektören i denna lag, när det är fråga om ett överklagbart förvaltningsbeslut som avses i förvaltningslagen. Därför behövs inget separat förfarande med omprövningsbegäran i fall som är förenliga med denna lag.
10 §.Ikraftträdande. I 1 mom. ingår en sedvanlig ikraftträdandebestämmelse. I 2 mom. föreskrivs om upphävande av lagen om registerförvaltningen. Enligt vedertagen tolkning upphävs tillsammans med lagar som upphävs också de förordningar som har utfärdats med stöd av bemyndiganden i dem. Sådana är förordningen om registerförvaltningen (248/1996), finansministeriets förordning om magistraternas placeringsorter och enheter (1428/2015), statsrådets förordning om magistraternas verksamhetsområden (1254/2015) och finansministeriets förordning om språkkunskaper som krävs av personalen vid vissa magistrater (1429/2015). En del av de förordningar som upphävs i samband med denna lag grundar sig emellertid också på annat än bemyndiganden i lagen om registerförvaltningen. För att det tydligt ska framgå vilka förordningar som upphävs och vilka som fortsätter att gälla anges det i 3 mom. särskilt vilka förordningar som upphävs. I 4 mom. föreskrivs det att Befolkningsregistercentralens namn ändras till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Enligt det föreslagna 5 mom. ska hänvisningar till Befolkningsregistercentralen i andra lagar eller förordningar avse Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata efter denna lags ikraftträdande.
11 §.Övergångsbestämmelser om Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas uppgifter och behörighet. Paragrafen innehåller övergångsbestämmelser som gäller Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas uppgifter och behörighet. Bestämmelser om Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas uppgifter föreslås i 3 § i lagen om myndigheten. I samband med beredningen av propositionen har man så täckande och fullständigt som möjligt försökt ta reda på alla de speciallagar som gäller arbetsuppgifter som överförs till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Förslagen till ändring av de identifierade författningarna ingår i en regeringsproposition som överlämnas separat. Eftersom det finns en påfallande stor mängd uppgifter som överförs bl.a. från magistraterna till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och bestämmelserna om dem är mycket rikliga, har man i samband med beredningen av propositionen dock ansett att det finns behov av att i lagen också ta in bestämmelser som gör det möjligt att fastställa den behöriga myndigheten i sådana fall där en enstaka specialbestämmelse om en uppgift inte har ändrats.
12 §.Övergångsbestämmelser om avtal, anhängiga ärenden samt rättigheter och skyldigheter som hänför sig till uppgifterna. I 1 mom. finns övergångsbestämmelser som gäller anhängiga ärenden, ingångna avtal och förbindelser med därav följande rättigheter och skyldigheter som överförs till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata samt övergångsbestämmelser som gäller de rättigheter och skyldigheter som hänför sig till arbetsuppgifterna. Ärenden som är anhängiga vid magistraterna och enheten för styrning och utveckling av magistraterna, ingångna avtal och förbindelser samt de rättigheter och skyldigheter som följer av dem övergår på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata när lagen träder i kraft. Enligt 2 mom. ska de föreslagna övergångsbestämmelserna om avtal och förbindelser emellertid inte bli tillämpade, om något annat följer av avtalens och förbindelsernas innehåll. Av ett avtal kan t.ex. uttryckligen framgå att det inte är avsett att fortgå efter en omorganisering av det slag som föreslås.
13 §.Övergångsbestämmelser som gäller personalen. I paragrafen föreskrivs om övergångsarrangemang som gäller personalen. Tjänsterna vid magistraterna och vid enheten för styrning och utveckling av magistraterna samt de tjänstemän som har utnämnts till dem överförs till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Enligt 1 mom. iakttas vid överföringen bestämmelserna i 5 a–5c § i statstjänstemannalagen, vilkas innehåll och tillämpning det redogörs närmare för i avsnitt 4.2.2. När Befolkningsregistercentralen ändras till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata i enlighet med 10 § i den föreslagna lagen överförs inte Befolkningsregistercentralens personal, utan den stannar hos myndigheten som byter namn.
För att övergångsbestämmelserna ska vara tydliga föreskrivs det i 2 mom. att Befolkningsregistercentralens överdirektör när den föreslagna lagen träder i kraft fortsätter som generaldirektör för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata under den tid som återstår av den gällande utnämningen till överdirektör för viss tid.
14 §.Övergångsbestämmelser som gäller behörighetsvillkoren. I paragrafen föreskrivs om en övergångsbestämmelse som gäller behörighetsvillkoren. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata är en tvåspråkig, riksomfattande myndighet som hör till den statliga centralförvaltningen. Med anledning av de eventuella ändringar av behörighetsvillkoren för språkkunskaper som följer av detta föreskrivs i lagen att de som när lagen träder i kraft är utnämnda till tjänster vid Befolkningsregistercentralen, en magistrat eller enheten för styrning och utveckling av magistraterna fortfarande är behöriga för tjänsten.
15 §.Övergångsbestämmelser som gäller ändringssökande. Paragrafen innehåller övergångsbestämmelser som gäller ändringssökande. Enligt 1 mom. söks ändring i ett beslut som har fattats innan lagen om Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata trädde i kraft enligt de bestämmelser som gällde vid lagens ikraftträdande. Enligt 2 mom. tillämpas på motsvarande sätt de bestämmelser som gällde när lagen om Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata trädde i kraft på behandlingen av besvärsärenden som är anhängiga vid en domstol vid lagens ikraftträdande. I 3 mom. föreskrivs att om en domstol upphäver ett beslut som har fattats innan lagen om Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata trädde i kraft och återförvisar ärendet att i sin helhet behandlas på nytt, ska ärendet behandlas och avgöras i enlighet med lagen om Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.