7
Specialmotivering
4 §.Förhållande till annan lagstiftning.
Enligt 1 mom. utfärdas det i lagen bestämmelser som kompletterar Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG när personuppgifter behandlas i biobanker. I 1 mom. föreskrivs det dessutom att om inte något annat följer av biobankslagen eller någon annan lag, ska dataskyddslagen tillämpas på behandlingen av personuppgifter.
Vad gäller offentlighetslagen förblir 1 mom. oförändrat.
8 §.Den biobanksansvariges uppgifter.
I 1 mom. föreslås det en ny 7 punkt enligt vilken den biobanksansvarige har till uppgift att sköta utnämningen av ett dataskyddsombud som avses i den allmänna dataskyddsförordningen. I biobankerna behandlas känsliga uppgifter och uppgifter som hör till särskilda kategorier av personuppgifter, och då är det motiverat att utnämna ett dataskyddsombud för biobanken. Utnämningen av ett dataskyddsombud främjar också tillgodoseendet av de registrerades rättigheter.
I artikel 39 i den allmänna dataskyddsförordningen räknas det upp de uppgifter som dataskyddsombudet åtminstone ska ha. Dataskyddsombudet ska bl.a. övervaka efterlevnaden av den allmänna dataskyddsförordningen, av andra av unionens eller medlemsstaternas dataskyddsbestämmelser och av den personuppgiftsansvariges strategi som hänför sig till skyddet av personuppgifter. Det är motiverat att skilja åt uppgifterna för dataskyddsombudet och uppgifterna för den biobanksansvarige för att dataskyddsombudet ska ha möjlighet att effektivt övervaka behandlingen av personuppgifter i biobanken.
11 §. Samtycke.
Det föreslås att 1 mom. upphävs. Bestämmelser om behandling av personuppgifter i biobanker föreslås i den nya 11 a §.
Enligt 2 mom. är en förutsättning för insamling av prover och för utlämnande av prover och tillhörande uppgifter till en biobank att personen i fråga har gett ett frivilligt och informerat skriftligt samtycke.
Samtycke ska vara ett förhandsvillkor enligt biomedicinkonventionen, men inte en grund för behandling av personuppgifter enligt den allmänna dataskyddsförordningen. Med samtycke ska det i enlighet med principen i artikel 5 i biomedicinkonventionen säkerställas att det faktum att ett prov ska lämnas och förvaras för biobanksverksamhet motsvarar provgivarens vilja och baserar sig på tillräcklig förhandsinformation.
Det föreslås att paragrafens 3 mom. ändras i fråga om den svenskspråkiga författningstexten så att termen ”handikappad” ersätts med det modernare uttrycket ”person som saknar beslutskompetens”. Ändringen är endast av teknisk natur, och innehållet föreslås inte i övrigt eller i fråga om den finska författningstexten bli ändrat.
Enligt 4 mom. ska den som ska ge ett samtycke innan samtycket ges få tillräcklig information om biobanksverksamhetens natur, eventuella risker och olägenheter, syftet med insamlingen och förvaringen av prover, provernas ägare och den biobank som förvarar proverna, frivilligheten vid givande av samtycke och möjligheten att återkalla samtycket utan negativa följder och rätten att göra invändningar mot behandlingen av uppgifterna i enlighet med artikel 21 i den allmänna dataskyddsförordningen. Dessutom föreslås det att 4 mom. ändras i fråga om den svenskspråkiga författningstexten på motsvarande sätt som 3 mom. så att termen ”handikappad” ersätts med det modernare uttrycket ”person som saknar beslutskompetens”.
Enligt den gällande lagen ska en person få tillräcklig information om möjligheten att begränsa eller återkalla samtycket utan negativa följder. När behandlingen av personuppgifter grundar sig på en uppgift av allmänt intresse, föreslås det att det i 4 mom. anges att personen i fråga ska ges information om möjligheten att göra invändningar mot behandlingen av uppgifterna i enlighet med artikel 21 i dataskyddsförordningen. Rätten att göra invändningar tillämpas direkt med stöd av artikel 21 i den allmänna dataskyddsförordningen, när behandlingen av personuppgifter grundar sig på utförande av en uppgift av allmänt intresse. Enligt artikel 21.1 i den allmänna dataskyddsförordningen ska den registrerade, av skäl som hänför sig till hans eller hennes specifika situation, när som helst ha rätt att göra invändningar mot behandling av personuppgifter avseende honom eller henne. Rätten att göra invändningar ska uttryckligen delges den registrerade och presenteras tydligt och åtskilt från annan information. Biobankerna ska alltså uttryckligen göra provgivaren medveten om möjligheten att göra invändningar innan provet tas.
Den information som avses i 11 § ska vara tydlig och begriplig. Enligt förslaget ska informationen till en minderårig eller den som uppnått myndighetsåldern men som saknar beslutskompetens vara anpassad till hans eller hennes förmåga att förstå. Informationen ska ges på ett ändamålsenligt sätt och dessutom alltid skriftligen.
Enligt 5 mom. får bestämmelser om innehållet i den samtyckes- och godkännandehandling som avses i 2 mom., 14 § och 26 § 1 mom. och om undertecknandet och förvaringen av denna handling utfärdas genom förordning av statsrådet. Bestämmelser om arkiveringsskyldigheten finns i arkivlagen (831/1994).
Statsrådets förordning om biobanks samtyckeshandling (643/2013) ska upphävas genom en ny förordning av statsrådet om biobanks samtyckes- och godkännandehandling, i vilken det ska föreskrivas närmare om samtyckes- och godkännandehandlingen i enlighet med de föreslagna ändringarna.
11 a §. Behandling av personuppgifter i biobanker.
Paragrafen är ny. Enligt den föreslagna paragrafen får personuppgifter behandlas i en biobank med stöd av artiklarna 6.1 e (allmänt intresse) och 9.2 i (allmänt intresse på folkhälsoområdet) i den allmänna dataskyddsförordningen, om behandlingen är nödvändig för fullgörande av uppgifterna enligt 5 §. Grunderna för behandling av personuppgifter motsvarar de grunder för behandling av personuppgifter som anges i lagen om medicinsk forskning (488/1999) och lagen om klinisk prövning av läkemedel (983/2021) och som stöder en flexibel verksamhet inom forskningsinfrastrukturen.
Ändringen av grunden för behandling av personuppgifter beror på ikraftträdandet av den allmänna dataskyddsförordningen, vilket innebär att det breda samtycke som regleras i den gällande lagen inte längre är en ändamålsenlig grund för behandling av personuppgifter i biobanksverksamhet. Enligt artikel 9.2 a i den allmänna dataskyddsförordningen ska samtycket vara uttryckligt. Trots att ett samtycke till att använda ett prov och tillhörande uppgifter för biobanksforskning kan anses vara uttryckligt, motiverar omfattningen av det nuvarande samtycket en uppdatering av grunden för behandling av uppgifter. Dessutom kan den registrerades rätt att av den personuppgiftsansvarige få sina personuppgifter raderade i enlighet med artikel 17 i dataskyddsförordningen till följd av att samtycket återkallas medföra problem i biobanksverksamheten och i biobanksforskningen till exempel i sådana situationer där prover och tillhörande uppgifter kan behövas för validering av tidigare forskningsresultat.
Behandlingen av sådana personuppgifter som anknyter till prover behövs för skötseln av biobankernas uppgifter av allmänt intresse och i fråga om särskilda kategorier av personuppgifter för ändamål av allmänt intresse på folkhälsoområdet, bl.a. för att säkerställa höga kvalitets- och säkerhetsnormer för hälso- och sjukvård, läkemedelspreparat eller medicintekniska produkter. Den biobanksverksamhet som det föreskrivs om i biobankslagen ska när den tjänar uppgifter av allmänt intresse genomföra biobanksforskning och med hjälp av forskningen främja patienternas hälsa och folkhälsan samt utvecklingen av läkemedel och medicintekniska produkter. Uppgiften att upprätthålla och utveckla forskningsinfrastrukturen tjänar forskningens utveckling. Utvecklingen av forskningen inom hälsoområdet stöder allmännyttiga mål, såsom främjande av folkhälsan och effektivisering av hälso- och sjukvårdsfunktionerna.
Valet av grund för behandling för personuppgifter enligt biobankslagen behandlas närmare i avsnitt 5.1.
12 §. Återkallelse av samtycke.
Rubriken för paragrafen föreslås bli ändrad så att den motsvarar det konkreta innehållet i paragrafen.
Enligt 1 mom. har en person när som helst innan ett prov samlas in rätt att återkalla ett samtycke som avses i 11 §. Den som har tagit emot samtycket ska skriftligen informeras om att samtycket återkallas.
Det föreslagna momentet motsvarar den ändring som föreslås i 11 §, enligt vilken samtycke är ett förhandsvillkor enligt biomedicinkonventionen och ett etiskt förhandsvillkor enligt biomedicinkonventionen. När samtycket uttryckligen gäller en intervention som utgör en förutsättning för insamling av biobanksprover ska samtycket kunna återkallas tills denna intervention genomförs. Återkallelsen av samtycket efter den intervention som är föremål för samtycket har då ingen effekt, eftersom åtgärden de facto inte kan återkallas.
Det föreslås att bestämmelserna i 2–4 mom. upphävs i och med att rätten att göra invändningar mot grunden för behandling av personuppgifter blir tillämplig. Rätten att göra invändningar enligt artikel 21 i den allmänna dataskyddsförordningen är direkt tillämplig lagstiftning och därför är det inte nödvändigt att föreskriva särskilt om den i biobankslagen.
Den registrerade har i enlighet med artikel 21 i den allmänna dataskyddsförordningen, av skäl som hänför sig till hans eller hennes specifika situation, rätt att när som helst göra invändningar mot behandlingen av personuppgifter. Om den registrerade utnyttjar rätten att göra invändningar enligt artikel 21, får den personuppgiftsansvarige inte längre behandla personuppgifterna, såvida denne inte kan påvisa sådana tvingande berättigade skäl för behandlingen som väger tyngre än den registrerades intressen, rättigheter och friheter eller om det sker för fastställande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk.
Utövandet av rätten att göra invändningar ger den registrerade rätt att administrera användningen av sina egna uppgifter och att, om han eller hon så önskar, förhindra att uppgifterna används i biobanksverksamhet.
Om den registrerades uppgifter redan har hunnit lämnas ut för att behandlas i viss forskning och det inte är möjligt att radera dem, kan uppgifterna fortfarande behandlas med stöd av en grund för undantag enligt artikel 21.6 i den allmänna dataskyddsförordningen. Enligt den får personuppgifter trots rätten att göra invändningar behandlas för vetenskapliga eller historiska forskningsändamål eller statistiska ändamål i enlighet med artikel 89.1, om behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
Den registrerade kan göra invändningar endast mot en del av behandlingen av sina personuppgifter eller mot all behandling av sina personuppgifter i en biobank. Då ska personuppgifterna behandlas i enlighet med den registrerades vilja. Om den registrerade har gjort invändningar mot all behandling av sina personuppgifter, får provet och tillhörande uppgifter inte längre användas i biobanksverksamhet eller lämnas ut för biobanksforskning, utom när det är fråga om en grund för undantag enligt artikel 21.1.
14 §. Uppgifter som hör till prover.
Enligt paragrafen krävs det för att uppgifter om den registrerade och hans eller hennes hälsotillstånd samt om faktorer som inverkar på hans eller hennes hälsa ska få fogas till ett prov när prover samlas in eller överförs till en biobank att det finns en i 11 a § avsedd grund för behandling av personuppgifter och ett skriftligt godkännande av personen i fråga. För gamla prover gäller dessutom 13 §.
I regeringens proposition med förslag till biobankslag (RP 86/2011 rd, s. 58) konstateras det att de uppgifter som fogas till proverna och som avses i 14 § ska vara sådana att de hänför sig till provet i fråga, t.ex. uppgifter som identifierade en person samt uppgifter om personens hälsotillstånd och faktorer som påverkar hälsotillståndet. Faktorer som påverkar hälsan är till exempel uppgifter om en persons egenskaper, uppgifter om levnadsvanor och miljökonsekvenser samt eventuella genetiska faktorer. Valvira och dataombudsmannen har utfärdat en gemensam anvisning om vad som kan betraktas som uppgifter som hör till prover (dnr 2281/06.01.05.00/2015). Enligt anvisningarna avses med uppgifter som hör till prover 1) allmänna uppgifter om provgivaren, 2) uppgifter som hör till provet eller till den tekniska upptagningen, 3) hälsouppgifter som hör nära samman med provgivarens prov samt 4) forskningsrön som hänför sig till provet. Till dem hör bland annat uppgifter som härletts från proverna (såsom DNA-analyser, RNA-analyser och proteinanalyser) samt forskningsresultat som erhållits genom analys av proverna. Definitionen utesluter ur begreppet bl.a. uppgifter ur olika register om provgivarens hälsohistoria och andra uppgifter som inte direkt hänför sig till själva provet.
I den gällande paragrafen har fogande av ovannämnda uppgifter till provet förutsatt personens samtycke. Det föreslås att paragrafen ändras så att det i den inte hänvisas till den registrerades samtycke, eftersom grunden för behandling av personuppgifter bestäms i enlighet med 11 a §. Utöver grunden för behandling av personuppgifter krävs dock ett skriftligt godkännande av personen. En persons skriftliga godkännande till att uppgifter fogas till ett prov ska ges i samband med att personen ger sitt samtycke till provtagningen. Närmare bestämmelser om ett skriftligt godkännande ska utfärdas i förordningen om samtyckes- och godkännandehandling, som ska ändras i samband med detta förslag.
Som grund för behandlingen av personuppgifter när det gäller behandling av sådana personuppgifter som ska fogas till prov fungerar de grunder för behandling som avses i 11 a §. Ett skriftligt godkännande av en person fungerar som en skyddsåtgärd som skyddar behandlingen av personuppgifter och den registrerades rättigheter, inte som en grund för behandling av personuppgifter. Kravet på ett skriftligt godkännande säkerställer att personen i fråga är medveten om att det till ett prov som tagits på honom eller henne fogas de uppgifter som avses i 14 § och att personen i fråga ger sitt godkännande till att dessa uppgifter fogas till provet.
Jämfört med den gällande paragrafen stryks hänvisningen till det samtycke som avses i 11 §, eftersom fogande och behandling av uppgifter som hör till ett prov inte längre grundar sig på den registrerades samtycke. Uppgifter om den registrerade och hans eller hennes hälsotillstånd samt om faktorer som inverkar på den registrerades hälsa får fogas till provet, om fogandet av uppgifterna är enhetligt med avseende på genomförandet av de grunder behandling som anges i 11 a § i biobankslagen och således av de uppgifter som enligt 5 § hör till biobankerna. Grunden för behandling av de personuppgifter som fogas till ett prov bestäms alltså enligt 11 a §.
Enligt 2 mom. ska det i fråga om minderåriga och personer som saknar beslutskompetens iakttas vad som föreskrivs om givande av samtycke. Ett skriftligt godkännande kan på motsvarande sätt som givande av ett samtycke ges för en minderårigs räkning av vårdnadshavaren. Om en person som uppnått myndighetsåldern på grund av sjukdom eller nedsatt psykisk funktionsförmåga eller av någon annan orsak saknar förutsättningar att bedöma godkännandets betydelse, ska godkännandet för denna persons räkning kunna ges av en nära anhörig eller någon annan närstående. Godkännandet ska uttrycka den förmodade viljan hos en minderårig eller en person som saknar beslutskompetens.
15 §. Överföring av prover till en biobank.
Det föreslås i 1 mom. att den som har samlat in prover och tillhörande uppgifter är skyldig att överlämna proverna och uppgifterna till en biobank innan de används i forskning. Om proverna har samlats in som en del av ett enskilt forskningsprojekt, får de uppgifter som hör till proverna dock överlämnas till biobanken när forskningen i fråga har avslutats.
Jämfört med det gällande momentet stryks hänvisningen till att prover har samlats in på basis av ett samtycke som avses i 11 §, eftersom behandlingen av personuppgifter inte grundar sig på samtycke. Samtycket ska dock fortfarande vara ett förhandsvillkor för provtagning.
16 §. Allmän aktsamhetsplikt.
I 1 mom. föreslås en ändring av hänvisningsbestämmelsen. Det föreslås att hänvisningen till personuppgiftslagen stryks i momentet, eftersom personuppgiftslagen har upphävts. Denna strykning av hänvisningsbestämmelsen föranleder inga ändringar i paragrafens innehåll. Hänvisningsbestämmelsen har varit informativ till sin karaktär. Bestämmelserna om skydd av personuppgifter i den allmänna dataskyddsförordningen och dataskyddslagen är direkt tillämplig lagstiftning i biobanksverksamhet.
17 §. Skydd för uppgifter.
I 1 mom. föreslås en ändring av hänvisningsbestämmelsen. Det föreslås att hänvisningen till personuppgiftslagen stryks i momentet, eftersom personuppgiftslagen har upphävts. Denna strykning av hänvisningsbestämmelsen föranleder inga ändringar i paragrafens innehåll. Hänvisningsbestämmelsen har varit informativ till sin karaktär.
Det föreslås att 2 mom. upphävs, eftersom det i offentlighetslagen inte längre föreskrivs om skapande och genomförande av god informationshantering.
22 §. Samtyckesregister.
Ett samtyckesregister är enligt 1 mom. ett personregister som förs i syfte att säkerställa att självbestämmanderätten tillgodoses. Registret förs med hjälp av elektronisk databehandling. Samtyckesregistret kan enligt förslaget samköras med prov- och dataregistret med hjälp av ett kodregister.
Det föreslagna momentet motsvarar de bestämmelser som föreslås i 11 § och 11 a §. Samtycke ska inte vara någon grund för behandling av personuppgifter, och det ska inte längre på det sätt som avses i den gällande lagen registreras i syfte att administrera grunden för användningen av prover. Som ett förhandsvillkor är det dock fortfarande motiverat att anteckna samtycket för att trygga att självbestämmanderätten tillgodoses.
Enligt förslaget i 2 mom. 1 punkten ska det för samtyckesregistret inhämtas och i registret införas uppgifter om det samtycke som avses i 11 § 2 mom. och den tidpunkt när samtycke getts, den information som avses i 11 § 4 mom. och det meddelande som avses i 13 § 3 mom. Jämfört med det gällande momentet stryks hänvisningen till samtyckets innehåll och omfattning, eftersom samtycke inte längre ges för behandling av personuppgifter.
Enligt den föreslagna 2 mom. 2 punkten ska det i samtyckesregistret inhämtas och i registret införas uppgifter om det godkännande som avses i 14 § och 26 § 1 mom. I samtyckesregistret ska det föras in uppgifter om att provgivaren eller den person som för hans eller hennes del ger godkännandet i enlighet med 14 § och 26 § 1 mom. har gett sitt godkännande för att provet åtföljs av uppgifter om den registrerade och att uppgifterna kan lämnas ut från en biobank.
Enligt 2 mom. 3 punkten ska det för samtyckesregistret inhämtas och föras in uppgifter om utövande av rätten att göra invändningar enligt artikel 21 i den allmänna dataskyddsförordningen. I 2 mom. 2 punkten i den gällande lagen föreskrivs det om insamling och införande av uppgifter om återkallelse och ändring av samtycke samt när återkallelsen eller ändringen inkommit och hur den skett. I 2 mom. 3 punkten föreskrivs det om förbud mot och begränsningar av användning eller utlämnande av prover eller uppgifter samt när anmälan gjorts och när den inkommit. Behandlingen av personuppgifter ska inte längre grunda sig på samtycke och den registrerade har således inte möjlighet att begränsa eller återkalla sitt samtycke, vilket innebär att det inte är nödvändigt att föreskriva om det. I samtyckesregistret ska det däremot föras in uppgifter om den registrerades rätt att göra invändningar. Den föreslagna ändringen motsvarar de föreslagna bestämmelserna i 11 § och 11 a §.
Enligt 2 mom. 4 punkten ska det för samtyckesregistret inhämtas och föras in uppgifter om grunden och villkoren för användning av ett prov. Jämfört med det gällande momentet stryks i det föreslagna momentet villkoret för att få inhämta uppgifter om grunden och villkoren för användning av ett prov, om grunden inte är ett sådant samtycke som avses i 11 §. Samtycket fungerar inte längre som grund för behandling av personuppgifter, vilket innebär att detta tillägg inte behövs.
Det föreslås inga ändringar i 2 mom. 5 punkten.
23 §. Kodregister.
Det föreslås att 3 mom. ändras så att uppgifterna ska avföras ur kodregistret om användningen av ett prov upphör.
Enligt den gällande lagen ska uppgifterna avföras ur kodregistret om en person har återkallat sitt samtycke. Ändringen överensstämmer med ändringen i 11 §.
24 §. Rätt att få uppgifter ur prov- och dataregistret.
Det föreslås att bestämmelsen med en hänvisning till personuppgiftslagen ändras till en hänvisning till artikel 9 i den allmänna dataskyddsförordningen.
I paragrafen föreskrivs det på samma sätt som tidigare att inrättningar, företag, sammanslutningar och personer som bedriver biobanksforskning har rätt att ur prov- och dataregistret få sådana allmänna uppgifter om de prover som förvaras i biobanken som tjänar provernas användning för forskning (21 § 2 mom. 1 punkten). Dessa uppgifter ska vara nödvändiga för bedömning av hur användbara proverna och uppgifterna i biobanken är. Uppgifterna får inte heller innehålla uppgifter om sådana särskilda kategorier av personuppgifter som avses i artikel 9 i den allmänna dataskyddsförordningen. Enligt artikel 9 är dessa sådana personuppgifter som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse eller medlemskap i fackförening och behandling av genetiska uppgifter, biometriska uppgifter för att entydigt identifiera en fysisk person, uppgifter om hälsa eller uppgifter om en fysisk persons sexualliv eller sexuella läggning.
25 §.Avförande och överföring av prover och registeruppgifter.
Enligt 3 mom. i förslaget ska proverna och de tillhörande uppgifterna förstöras och samtyckesregistret och prov- och dataregistret överföras till ett arkiv, om en biobanks verksamhet upphör, om inte proverna och de tillhörande uppgifterna överförs till en annan biobank. När en biobanks verksamhet upphör ska den biobanksansvarige förstöra kodregistret.
I det gällande momentet föreskrivs det om överföring av samtyckesregistret och prov- och dataregistret till ett arkiv på det sätt som bestäms i personuppgiftslagen. Personuppgiftslagen har upphävts och därför föreslås det att den informativa hänvisningen till personuppgiftslagen stryks.
26 §. Principer för utlämnande av prover och uppgifter.
Det föreslås att det till 1 mom. fogas en ny 4 punkt, enligt vilken en biobank får lämna ut, undersöka och på annat sätt hantera och behandla prover och uppgifter som den förvarar, om det för utlämnandet finns en i 11 a § avsedd grund för behandling av personuppgifter och ett skriftligt godkännande av personen i fråga.
Enligt 3 mom. i den gällande paragrafen får personuppgifter lämnas ut endast med samtycke av den registrerade eller någon annan som har rätt att ge samtycke, om det inte finns någon annan i denna lag föreskriven grund för utlämnandet.
Det föreslås att paragrafen ändras så att det i den inte hänvisas till den registrerades samtycke, eftersom grunden för behandling av personuppgifter bestäms i enlighet med 11 a §. Utöver grunden för behandling av personuppgifter krävs det ett skriftligt godkännande av personen för utlämnande av prover och uppgifter. En persons skriftliga godkännande till att prov och uppgifter utlämnas ska ges i samband med att personen ger sitt samtycke till provtagningen. Närmare bestämmelser om ett skriftligt godkännande ska utfärdas i förordningen om samtyckes- och godkännandehandling, som ska ändras i samband med denna proposition.
Som grund för behandlingen av personuppgifter när det gäller utlämnande av uppgifter fungerar de grunder för behandling som avses i 11 a §. Ett skriftligt godkännande av en person är en skyddsåtgärd som skyddar behandlingen av personuppgifter och den registrerades rättigheter, inte en grund för behandling av personuppgifter. Kravet på skriftligt godkännande säkerställer att personen är medveten om att prover och tillhörande uppgifter får lämnas ut för forskning i enlighet med 26 § och att personen ger sitt samtycke till utlämnandet.
I biobankslagen föreskrivs det inte om grunderna för behandling av biobanksforskning, utan det ska bestämmas någon grund för behandling av personuppgifter för forskning i enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen.
28 §. Utlämnande av personuppgifter för samkörning av registeruppgifter.
Det föreslås att paragrafens 1 mom. ändras i fråga om den svenskspråkiga författningstexten så att termen ”registeransvarig” ersätts med termen ”personuppgiftsanvarig” i enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen. Ändringen är endast av teknisk natur, och innehållet föreslås inte i övrigt eller i fråga om den finska författningstexten bli ändrat.
Enligt 2 mom. ska Institutet för hälsa och välfärd och andra personuppgiftsansvariga koda sådana registeruppgifter som de samkört med personuppgifter med de projektspecifika koder som givits av biobanken innan uppgifterna lämnas vidare till den som ansvarar för forskningen, om det inte finns särskilda skäl att förfara på annat sätt.
Enligt 2 mom. i den gällande paragrafen ska Institutet för hälsa och välfärd och andra personuppgiftsansvariga koda sådana registeruppgifter som de samkört med personuppgifter med de projektspecifika koder som givits av biobanken innan uppgifterna lämnas vidare till den som ansvarar för forskningen, om inte den registrerade eller någon annan som har rätt att ge samtycke har gett ett uttryckligt samtycke till utlämnande av personuppgifter. Utlämnandet av personuppgifter ska inte grunda sig på samtycke, vilket innebär att samtycket inte heller längre kan användas som grund för undantag från skyldigheten att koda registeruppgifter. Genom den föreslagna ändringen är kodning huvudregeln, som det är möjligt att avvika från endast om det finns särskilda skäl att förfara på något annat sätt. Detta motsvarar också 26 § 2 mom. i den gällande biobankslagen, enligt vilket proverna och tillhörande uppgifter ska kodas innan de lämnas ut för forskning, om det inte finns särskilda skäl att förfara på annat sätt.
Ett särskilt skäl kan t.ex. hänföra sig till en sådan metod för förvaring av gamla prover som inte möjliggör kodning av proverna, samt till det faktum att materialet behöver samköras med annat material från den forskare som tar emot materialet på personnivå.
40 §. Tystnadsplikt och sekretess.
Enligt 2 mom. hindrar sekretessen inte att den till vilken prover eller tillhörande uppgifter har lämnats ut eller överförts informeras om utövandet av rätten att göra invändningar enligt artikel 21 i den allmänna dataskyddsförordningen.
Enligt 2 mom. i den gällande paragrafen hindrar sekretessen inte att den till vilken prover eller tillhörande uppgifter har lämnats ut eller överförts informeras om samtycke till användningen av ett prov, återkallelse eller ändring av samtycke eller förbud mot användning av ett prov.
När behandlingen av personuppgifter på det sätt som föreslås i 11 a § grundar sig på artiklarna 6.1 e och 9.2 i i den allmänna dataskyddsförordningen, motsvarar informationen om utövande av den registrerades rätt att göra invändningar syftet i det gällande 2 mom. I och med informationen om utövande av den registrerades rätt att göra invändningar blir den till vilken prover eller tillhörande uppgifter har lämnats ut eller överförts medveten om den registrerades vilja och kan på basis av detta avstå från sådana åtgärder som invändningarna riktas mot.
43 §. Straffbestämmelser.
I paragrafens 2 mom. görs det tekniska ändringar som följer av att personuppgiftslagen upphävts.
Paragrafens 2 mom. innehåller en informativ hänvisning enligt vilken bestämmelser om straff för dataintrång finns i 38 kap. 8 § i strafflagen (39/1889) och om straff för dataskyddsbrott i 9 § i det kapitlet. Vidare döms enligt 2 mom. till straff för brott mot tystnadsplikten enligt 38 kap.1 eller 2 § i strafflagen, om gärningen inte utgör brott enligt 40 kap. 5 § i den lagen eller om inte strängare straff för gärningen föreskrivs någon annanstans i lag.
44 §. Ikraftträdande.
I 3 mom. föreslås det ändringar av teknisk natur som beror på lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021) och anknytande ändringar i bestämmelserna i den lagen.
Enligt 3 mom. kan ett välfärdsområde som är huvudman för ett universitetssjukhus eller HUS-sammanslutningen inrätta en regional biobank i enlighet med vad som avtalas i en sådan servicestrategi som avses i 11 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård eller i ett sådant samarbetsavtal mellan välfärdsområden som avses i 36 § i den lagen eller på något annat sätt.
Enligt 3 mom. i den gällande paragrafen kan en samkommun som är huvudman för ett universitetssjukhus tillsammans med samkommuner för sjukvårdsdistrikten inom specialupptagningsområdet och kommuner och samkommuner som är huvudmän för verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården inrätta en regional biobank i enlighet med vad som avtalas i en sådan plan för ordnande av hälso- och sjukvård som avses i 34 § i hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010) och i ett sådant avtal om ordnande av specialiserad sjukvård som avses i 43 § i den lagen, eller överenskoms på något annat sätt.
Hälso- och sjukvårdslagens 34 och 43 § har upphävts genom lagen om ändring av hälso- och sjukvårdslagen (581/2022). Innehållet i det föreslagna momentet motsvarar i överensstämmelse med den gällande lagstiftningen de mål som eftersträvats genom den ursprungliga bestämmelsen.