1
Lagförslag
33 §.Kommunal avfallshantering i andra hand. Till 1 mom. fogas för tydlighetens skull en definition av kommunal avfallshantering i andra hand. Paragrafrubriken ändras på motsvarande sätt. En förutsättning för kommunal avfallshantering i andra hand är, i likhet med i den gällande lagen, att avfallsinnehavaren begär det på grund av bristande utbud av andra tjänster och avfallet till sin beskaffenhet och mängd lämpar sig för transport eller behandling i kommunens avfallshanteringssystem. Enligt förslaget kan begäran utöver av avfallsinnehavaren framställas av det företag som erbjuder avfallsinnehavaren avfallshanteringstjänster. I det fallet kan begäran gälla behandling av avfall. Ändringen skapar ökad klarhet i fråga om de olika aktörernas rättigheter och återspeglar bättre tolkningen och tillämpningen av den gällande bestämmelsen. Bestämmelsen kan också tillämpas i situationer där ett företag begär kommunal avfallshantering i andra hand exempelvis som en del av en byggentreprenad som erbjuds avfallsinnehavaren.
När det är frågan om kommunal avfallshantering i andra hand som föranleds av annan orsak än oförutsebar brådska och vars värde är minst 1 000 euro per år, avviker det föreslagna förfarandet från nuläget. Avfallsinnehavaren måste enligt 2 mom. påvisa bristande utbud av andra tjänster genom att använda den dataplattform för avfall och biflöden som avses i föreslagna 143 a §. En begäran om kommunal avfallshantering i andra hand kan framställas när avfallsinnehavaren har publicerat en anbudsbegäran i dataplattformen angående den tjänst som behövs, och en tjänst på marknadsmässiga villkor som motsvarar anbudsbegäran inte skäligen finns att tillgå inom en av avfallsinnehavaren fastställd tid på minst 14 dygn. Den föreslagna tidsfristen säkerställer att också mindre tjänsteleverantörer har tillräcklig tid att reagera på en anbudsbegäran som publicerats i dataplattformen, samtidigt som avfallsinnehavaren inom skälig tid kan få kommunal avfallshantering i andra hand. Avfallsinnehavaren kan välja att ange en längre tidsfrist än 14 dygn. Avfallsinnehavaren kan också innan tidsfristen löpt ut godkänna vilken som helst lämplig tjänst som erbjuds på marknadsmässiga villkor.
Skyldigheten att använda plattformen för avfall och biflöden gäller sådan kommunal avfallshantering i andra hand som överskrider ett visst belopp och som behövs för ett enskilt avfallsparti eller kontinuerligt och regelbundet. Förfarandet med dataplattformen tillämpas dock inte om kommunal avfallshantering i andra hand behövs omedelbart på grund av oförutsebar brådska som avfallsinnehavare skäligen inte kan ha förutsett. Det kan då vara frågan om exempelvis olyckshändelser, oförutsebara skador på maskiner eller anläggningar som är kritiska för avfallshanteringsfunktionerna eller oförutsebara förseningar i tillgången till avfallshanteringstjänster. Avfallsinnehavaren ska för varje kalenderår följa kostnaderna för kommunal avfallshantering i andra hand och iaktta om beloppsgränsen överskrids. Som grund för beräkningen används faktureringsvärdet för kommunal avfallshantering i andra hand per avfallsanläggning. Beloppsgränsen gäller per företag, inte exempelvis per arbetsobjekt. Det åligger enligt ordalydelsen i 2 mom. dessutom avfallsinnehavaren att vid behov använda dataplattformen. På grundval av sin skyldighet enligt 12 § 2 mom. i avfallslagen att känna till avfallet ska avfallsinnehavaren i plattformen framställa de uppgifter om avfallet som är väsentliga för ordnandet av avfallshanteringen. Med stöd av 5 mom. utfärdas närmare bestämmelser om dessa uppgifter genom förordning av statsrådet. Anbudsbegäran kan gälla all avfallshantering som avfallsinnehavaren behöver eller något element i avfallshanteringen (t.ex. insamling, transport, behandling).
Huruvida det skäligen finns andra tjänster att tillgå avgörs utifrån avfallsinnehavarens bedömning, som ska motiveras i dataplattformen för avfall och biflöden. Det faktum att plattformen används för anbudsbegäran och att avfallsinnehavaren gör en motiverad bedömning av skäligheten är enligt förslaget en tillräcklig förutsättning för konstaterande av ett bristande utbud på andra tjänster. Att kvaliteten på en tjänst är oskälig kan exempelvis påvisas genom hänvisning till tidpunkten för tjänsten, långa transportsträckor inklusive transport av avfallet till ett annat land, anbudsgivarens försummelser av lagfästa skyldigheter eller att anbudet strider mot prioritetsordningen i 8 § i avfallslagen. Oskälig kvalitet kan också anföras om anbudet liknar förmedling av avfall och baserar sig enbart på utnyttjande av kommunal avfallshantering i andra hand (transport, behandling). Oskäligt är däremot normalt inte ett anbud om ett övergripande avfallsservicepaket, även om det i vissa delar grundar sig på kommunal avfallshantering i andra hand. Bristande utbud av andra tjänster kan också anföras om priset på en privat avfallshanteringstjänst är oskäligt. Likväl kan en smärre avvikelse från det pris som begärs för en kommunalt ordnad tjänst inte utgöra tillräcklig grund för kommunal avfallshantering i andra hand.
En begäran om kommunal avfallshantering i andra hand ska i de fall som anges i 2 mom. göras i dataplattformen för avfall och biflöden. Till följd av funktionens operativa karaktär och för att säkerställa smidiga avfallshanteringsrutiner ska begäran likväl ställas till en kommunal avfallsanläggning (kommunalt avfallshanteringsbolag, en samkommun, ett kommunalt affärsverk, en balansenhet). I första hand ska begäran framställas till den närmaste avfallsanläggningen. Om avsikten är att framställa en begäran till en längre bort belägen avfallsanläggning, bör avfallsinnehavaren ta hänsyn till detta också vid bedömningen av hur skäliga anbuden är. Oberoende av marknadsläget har en kommunal avfallsanläggning fortsättningsvis rätt att vägra ordna avfallshantering, om avfallet till sin mängd och beskaffenhet är tekniskt olämpligt för kommunens avfallshanteringssystem. Den kommunala avfallsanläggningen är rent allmänt skyldig att erbjuda kommunal avfallshantering i andra hand endast inom gränserna för sin avfallshanteringskapacitet. Om kommunens avfallsanläggning vägrar ta emot avfallet, ska en avfallsinnehavare som är missnöjd med beslutet vid behov anvisas att föra ärendet till den kommunala avfallshanteringsmyndigheten för avgörande. Avfallshanteringsmyndighetens beslut kan överklagas genom besvär hos förvaltningsdomstolen.
I föreslagna 3 mom. föreskrivs om kommunens skyldighet att ingå ett avtal om sådan kommunal avfallshantering i andra hand som avses i 2 mom. Till skillnad från de gällande bestämmelserna ska avtal ingås om all kommunal avfallshantering i andra hand som överskrider det föreslagna tröskelvärdet, oberoende av om det är frågan om ett regelbundet och kontinuerligt behov av tjänsten eller ett enskilt avfallsparti. Avtalsparter är den kommunala avfallsanläggningen och den avfallsinnehavare som har begärt kommunal avfallshantering i andra hand eller ett företag som i enlighet med 1 mom. har erbjudit avfallsinnehavaren en avfallshanteringstjänst. Avtalet får liksom i dag gälla i högst tre år i sänder, så att behovet av avfallshantering i andra hand och utbudet av privata tjänster kan bedömas regelbundet med hänsyn till att marknadssituationen tidvis förändras. Trots att avtalet ingås för viss tid ska parterna kunna säga upp det efter en uppsägningstid som anges i avtalsvillkoren. Det åligger den kommunala avfallsanläggningen att innan avtalet ingås och på grundval av den bedömning som avfallsinnehavaren har gjort i dataplattformen för avfall och biflöden kontrollera om avfallsinnehavaren har konstaterat att det råder ett bristande utbud på andra tjänster på det sätt som avses i 2 mom. Den kommunala avfallsanläggningen bör inte ingå avtal om dataplattformen inte har använts korrekt.
Avtal kan ingås utifrån färdiga avtalsmodeller direkt i dataplattformen för avfall och biflöden. Alternativt kan avtal ingås utanför plattformen. Den kommunala avfallsanläggningen ska då, för uppföljningen av den kommunala avfallshanteringen i andra hand, lämna de väsentliga uppgifterna om avtalet till plattformen senast 14 dygn från det att avtalet ingicks. Med väsentliga uppgifter avses uppgifter om avtalsparterna, avfallet, avfallsmängden och var avfallet finns, arten och varaktigheten för den kommunala avfallshanteringstjänsten i andra hand och tjänstens pris. När avtal ingås med hjälp av plattformen, lagras avfallsuppgifterna automatiskt och behöver inte lämnas in separat. Endast avtalsparterna och de myndigheter som avses i 143 b § har åtkomst till uppgifterna. För ökad öppenhet och transparens kan det i plattformen likväl publiceras en sammanställning över den kommunala avfallshanteringen i andra hand specificerat exempelvis per område eller erbjuden tjänst.
Den kommunala avfallsanläggningen ska dessutom enligt paragrafens 4 mom. årligen före utgången av mars lämna de väsentliga uppgifterna om annan kommunal avfallshantering i andra hand än sådan som avses i 2 mom. specificerad enligt avfallsslag och behandlingsmetod. Det är frågan om sådan kommunal avfallshantering i andra hand som underskrider det tröskelvärde som anges i 2 mom. och som enligt förslaget till 3 mom. inte kräver avtal. Bestämmelsen täcker också sådan kommunal avfallshantering i andra hand för vilken avfallsinnehavaren inte förutsätts använda plattformen på grund av oförutsebar brådska och kommunal avfallshantering i andra hand som under de föreslagna övergångsperioderna lämnats utanför skyldigheten att använda plattformen. Med stöd av förslaget till 1 mom. kan avfallsinnehavaren i de nämnda fallen liksom i nuläget framställa begäran om en avfallshanteringstjänst direkt till den kommunala avfallsanläggningen. Begäran ska normalt lämnas in i skriftlig form. Olika slag av sammanställningar får publiceras i plattformen också över denna typ av kommunal avfallshantering i andra hand.
Genom de bemyndiganden att utfärda förordning som samlats i 5 mom. får det utfärdas närmare bestämmelser om de uppgifter som ska ingå i den anbudsbegäran som avses i 2 mom. och i begäran om kommunal avfallshantering i andra hand, de väsentliga uppgifter som avses i 3 och 4 mom. samt om andra omständigheter som kan jämställas med dessa.
Efter den föreslagna övergångsperioden på ett år är en förutsättning för kommunal avfallshantering i andra hand dessutom att dataplattformen för avfall och biflöden används också i det fall att avfallsinnehavaren är en upphandlande enhet enligt 5 § i upphandlingslagen. Den upphandlande enheten är enligt upphandlingslagen skyldig att konkurrensutsätta den önskade avfallshanteringstjänsten genom annonsering på annonseringskanalen för offentliga upphandlingar HILMA, adress www.hankintailmoitukset.fi. Upphandlingsförfarandet integreras med dataplattformsprocessen genom ett gränssnitt mellan dataplattformen och HILMA. Via gränssnittet förmedlas uppgifter om upphandlingsannonsen, anbudsbegäran och erhållna anbud mellan systemen. Bristande utbud på andra tjänster kan alltså också i dessa fall påvisas transparent genom att uppgifterna om upphandlingsförfarandet införs i dataplattformen för avfall och biflöden. På upphandlingsförfarandet tillämpas bestämmelserna i upphandlingslagen. De upphandlande enheterna har enligt upphandlingslagen ingen lagfäst skyldighet att konkurrensutsätta upphandlingar av avfallshanteringstjänster som underskrider det nationella tröskelvärdet, men enheternas interna upphandlingsanvisningar kan förutsätta konkurrensutsättning. Trots att upphandlingslagen inte tillämpas är den upphandlande enheten likväl skyldig att efter den föreslagna övergångsperioden använda dataplattformen för avfall och biflöden på det sätt som förutsätts i bestämmelserna.
Om den upphandlande enheten inte får något lämpligt anbud eller något anbud alls genom konkurrensutsättningen, kan den med stöd av 125 § i upphandlingslagen avbryta upphandlingen eller med stöd av 40 § 2 mom. 1 punkten i den lagen göra en direktupphandling av kommunal avfallshantering i andra hand genom att framställa en begäran till den kommunala avfallsanläggningen i dataplattformen för avfall och biflöden. Avtalet om kommunal avfallshantering i andra hand motsvarar då ett direktupphandlingsavtal. En förutsättning för direktupphandling är att de ursprungliga villkoren i anbudsförfrågan inte ändras väsentligt. Om exempelvis innehållet i anbudsbegäran eller kraven på anbudsgivarens lämplighet ändras, förutsätts i princip en ny upphandlingsannons och en ny anbudsbegäran.
När kommunen tillhandahåller kommunal avfallshantering i andra hand är den inte verksam på en marknad där det förekommer konkurrens, och omsättningen för tjänsten räknas inte in i den i 145 a § föreskrivna procentandel för försäljning till utomstående som begränsar anknutna enheters och upphandlande enheters verksamhet på marknadsvillkor. Bestämmelsen om procentandelar träder i kraft genom lagen om ändring av avfallslagen (445/2018). Det är frågan om en lagfäst skyldighet för kommunerna, och den äventyrar inte kommunernas avfallshanteringsbolags ställning som anknuten enhet och gäller överhuvudtaget inte om det finns ett utbud av andra tjänster på marknaden. På kommunal avfallshantering i andra hand tillämpas följaktligen inte heller förfarandet i 15 § 3 mom. och 16 § 2 mom. i upphandlingslagen angående en öppenhetsannons avsedd för bedömning av marknadsbristen.
44 §.Bokföring över avfallshanteringstjänster samt transportörens skyldighet att lämna uppgifter. I 1 mom. föreslår regeringen en precisering av skyldigheten att specificera uppgifterna om kommunens lagstadgade avfallshanteringstjänster och om eventuella andra, icke lagstadgade avfallshanteringstjänster så att kommunen eller det kommunala avfallshanteringsbolaget för varje räkenskapsperiod ska upprätta separata kalkyler över såväl omsättningen som det ekonomiska resultatet av de tillhandahållna tjänsterna. Bestämmelsen om specificerade omsättningsuppgifter i bokföringen behövs för att kontrollera efterlevnaden av den procentandel för anknutna enheters och upphandlande enheters försäljning till utomstående på marknadsvillkor som föreskrivs i avfallslagens 145 a §, vilken träder i kraft den 1 januari 2019. Enligt 15 § 2 mom. och 16 § 1 mom. i upphandlingslagen ska den genomsnittliga totala omsättningen under de tre omedelbart föregående åren användas som grund för beräkning av procentandelen. Närmare bestämmelser om de uppgifter som ska ingå i kalkylerna får utfärdas genom förordning av statsrådet. Paragrafens 2 och 3 mom. ändras inte.
78 §.Kommunal avfallsavgift. Till paragrafen fogas ett nytt 3 mom. Därmed blir gällande 3 mom. nytt 4 mom. och gällande 4 mom. nytt 5 mom. Paragrafens övriga moment förblir oförändrade till innehållet. Enligt det föreslagna nya 3 mom. får den avfallsavgift som tas ut för kommunal avfallshantering i andra hand inte underskrida den avfallsavgift som tas ut för sådan hantering av avfall av motsvarande typ och beskaffenhet som ordnas med stöd av 32 §. Bestämmelsen behövs, eftersom avfallsavgiften för kommunal avfallshantering i andra hand ska täcka kostnaderna för ordnandet av avfallshanteringen, inklusive administrationskostnaderna för användning av dataplattformen för avfall och biflöden och för rådgivning i anknytning till den kommunala avfallshanteringen i andra hand. Kostnaderna får inte kompenseras eller täckas genom de avfallsavgifter som tas ut av hushållen eller genom intäkterna från verksamhet som bedrivs på marknadsvillkor. I den avfallstaxa som kommunen antar med stöd av 79 § i avfallslagen ska dessutom avgiftsgrunderna för kommunal avfallshantering i andra hand anges så entydigt som möjligt.
143 a §.Dataplattformen för avfall och biflöden. I föreslagna 1 mom. finns en allmän bestämmelse om ändamålet med och datainnehållet i dataplattformen för avfall och biflöden. Syftet med användningen av dataplattformen är att öka öppenheten och transparensen i den kommunala avfallshanteringen i andra hand. Plattformen används för konstaterande av det bristande utbud av andra tjänster som förutsätts för kommunal avfallshantering i andra hand, för hantering och behandling av uppgifter om avfallshanteringstjänsten samt för uppföljning och tillsyn av tjänsten. I syfte att främja återvinningsmarknaden kan plattformen också utnyttjas för annan handel med avfall och biflöden. Den kan i det sammanhanget erbjuda information om återvinningsbart material och därmed bidra till att materialproducenterna och de som kan utnyttja materialen möts. Dataplattformen kan förses med öppna gränssnitt genom vilka andra system avsedda för exempelvis handel med sekundära material kan ansluta till plattformen. Plattformen utesluter alltså inte andra lösningar och begränsar inte deras funktion.
Enligt 2 mom. ska Motiva Oy förvalta dataplattformen för avfall och biflöden. Motiva Oy ska också i samarbete med miljöministeriet ansvara för att plattformens innehåll och funktion utvecklas. Motiva Oy:s uppgifter omfattar enligt förslaget förvaltningen av plattformen, inklusive underhåll och uppdatering av den, rådgivning i anknytning till användningen av plattformen, uppföljning av användningen och direkt administration som anknyter till dessa uppgifter. Med stöd av sin rådgivande och uppföljande uppgift handleder Motiva Oy användarna i tekniska frågor som anknyter till användningen av plattformen. Däremot kan bolaget inte ta ställning till innehållsrelaterade frågor som gäller kommunal avfallshantering i andra hand. I sådana frågor svarar kommunens avfallshanteringsmyndighet och avfallsanläggningar för rådgivningen. Motiva Oy svarar också på de begäranden om information ur dataplattformen för avfall och biflöden som framställs av de myndigheter som avses i 143 b §. De uppgifter som föreslås för Motiva Oy omfattar offentliga tjänster som anvisats bolaget och förvaltningsuppgifter som med stöd av 124 § i grundlagen kan överföras på andra än myndigheter. Motiva Oy ansvarar såväl för ordnandet av de uppgifter som avses i bestämmelsen som för faktiska serviceuppgifter som anknyter till förvaltningen av dataplattformen för avfall och biflöden. De som sköter offentliga förvaltningsuppgifter hos Motiva Oy ska ha tillräcklig utbildning och andra kunskaper som krävs för att sköta uppgifterna. Miljöministeriet följer och styr Motiva Oy i skötseln av uppgifterna med stöd av bemyndigandet om den allmänna styrningen och uppföljningen i 22 § i avfallslagen.
Motiva Oy är enligt förslaget dessutom en sådan personuppgiftsansvarig som avses i den allmänna dataskyddsförordningen. De uppgifter om kommunal avfallshantering i andra hand som lämnas till dataplattformen för avfall och biflöden innehåller också personuppgifter. Vid behandlingen av dem gäller det att beakta de skyldigheter som den allmänna dataskyddsförordningen ställer på den personuppgiftsansvarige liksom också de principer som fastställts för behandling av personuppgifter och de rättigheter som de registrerade har. Motiva Oy har en sådan grund för behandling av personuppgifter som avses i artikel 6.1 c, nämligen att behandling av personuppgifter är nödvändigt för att fullgöra den ålagda uppgiften att förvalta dataplattformen för avfall och biflöden.
Eftersom de uppgifter som Motiva Oy ska sköta enligt 2 mom. utgör offentliga förvaltningsuppgifter enligt 124 § i grundlagen, kommer enligt föreslagna 3 mom. bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar att tillämpas på anställda vid Motiva Oy när de sköter dessa uppgifter. Vid skötseln av offentliga förvaltningsuppgift ska dessutom de allmänna förvaltningslagarna följas. Dessa tillämpas utan särskild hänvisning i lagen. Till de allmänna förvaltningslagarna hör förvaltningslagen (434/2003), språklagen (423/2003), samiska språklagen (1086/2003), lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet, personuppgiftslagen och lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet (13/2003).
143 b §.Rätt att få uppgifter ur dataplattformen för avfall och biflöden. I paragrafens 1 mom. föreskrivs det om vissa myndigheters rätt att trots sekretessbestämmelserna och avgiftsfritt ur dataplattformen för avfall och biflöden få de väsentliga uppgifter som anknyter till den kommunala avfallshanteringen i andra hand och som de behöver för att kunna sköta de uppgifter som föreskrivs för dem i lag. Uppgifter om kommunal avfallshantering i andra hand som sparas i dataplattformen kan innehålla företagshemligheter eller andra motsvarande uppgifter om affärsverksamhet som det enligt 24 § i offentlighetslagen är motiverat att sekretessbelägga. Dessutom kan vissa statliga ämbetsverks verksamhet vara förknippad med behov som kräver sekretessbeläggning av uppgifter om användare, adresser eller avfall. Enligt 26 § 1 mom. 1 punkten i offentlighetslagen kan en myndighet lämna ut uppgifter ur en sekretessbelagd myndighetshandling om det i lag särskilt tagits in uttryckliga bestämmelser om rätten att lämna ut eller att få uppgifter. Den föreslagna rätten att få uppgifter gäller de väsentliga uppgifter om kommunal avfallshantering i andra hand som avses i 33 § 3 och 4 mom. Dessutom sträcker sig rätten att få uppgifter till alla andra uppgifter om kommunal avfallshantering i andra hand som finns i plattformen, exempelvis lämnade anbud, grunder för avvisning av anbuden och framställda begäranden om kommunal avfallshantering i andra hand.
De föreslagna bestämmelserna kompletterar den rätt till uppgifter som den kommunala avfallshanteringsmyndigheten har, och de underlättar därmed den uppföljning av den kommunala avfallshanteringen i andra hand som anknyter till kommunens uppdrag att ordna avfallshantering. Rätt att få uppgifter har dessutom, i egenskap av allmänna tillsynsmyndigheter, närings-, trafik- och miljöcentralen och kommunens miljövårdsmyndigheter när de sköter den tillsynsuppgift som ålagts dem i 24 § i avfallslagen. De kan ingripa vid upptäckta försummelser och övervaka verksamheten hos dem som ansvarar för olika uppgifter inom avfallshanteringen. Bestämmelserna kompletterar också Konkurrens- och konsumentverkets rätt att få uppgifter enligt konkurrenslagen, när verket med stöd av 4 a kap. i konkurrenslagen utövar tillsyn över att det allmänna och det privata näringslivet konkurrerar på rättvisa villkor. De nämnda myndigheterna åläggs enligt förslaget ingen skyldighet till regelbunden uppföljning, och de behöver alltså inte kontinuerligt följa eller övervaka den kommunala avfallshanteringen i andra hand. Myndigheterna kan dock utifrån sina befogenheter ingripa om de upptäcker missförhållanden och i sådana fall med stöd av sin rätt till uppgifter få uppgifter om den kommunala avfallshanteringen i andra hand. Tillsynen ska inriktas på avfallsinnehavaren, när denne försummar sin skyldighet enligt 33 § 2 mom. att lämna en anbudsbegäran till dataplattformen för avfall och biflöden. Om en kommunal avfallsanläggning ingår ett avtal om kommunal avfallshantering i andra hand ska, även i det fall att plattformen inte använts, tillsynsåtgärderna inriktas inte bara på avfallsinnehavaren utan även på avfallsanläggningen. Likaså ska tillsynen inriktas på den kommunala avfallsanläggningen i det fall att den underlåter att lämna uppgifter om en kommunal avfallshanteringstjänst i andra hand till dataplattformen.
3
Ikraftträdande
Lagen föreslås träda i kraft den 1 januari 2020. Förslaget till ikraftträdandetidpunkt beaktar behovet av att testa dataplattformen för avfall och biflöden innan användningen av plattformen blir obligatorisk med stöd av lag. Avsikten är att plattformen ska introduceras våren 2019. Om lagen träder i kraft vid kalenderårets ingång är ikraftträdandet dessutom överensstämmande med ingången av de kommunala avfallsanläggningarnas räkenskapsperiod, vilket vid bevakningen av lagändringens konsekvenser underlättar jämförelser mellan olika räkenskapsperioder. Den föreslagna tidpunkten för ikraftträdandet gör det också lättare att beakta lagändringens påverkan på den kommunala avfallstaxan, som normalt fastställs en gång per år.
De förutsättningar för konstaterande av bristande utbud på andra tjänster och för avfallsinnehavarens begäran om kommunal avfallshantering i andra hand som avses i 33 § 2 mom. samt de krav på ett avtal om kommunal avfallshantering i andra hand som avses i 33 § 3 mom. tillämpas på upphandlande enheter enligt 5 § i upphandlingslagen när det gått ett år från lagens ikraftträdande. Det pågår som bäst en översyn av annonseringskanalen för offentliga upphandlingar HILMA. Det är mest ändamålsenligt att skapa gränssnittet mellan dataplattformen för avfall och biflöden och HILMA först när översynen slutförts. Det behövs därför en övergångsperiod. Den föreslagna övergångsperioden gäller också offentliga upphandlingar som underskrider det nationella tröskelvärdet, eftersom de upphandlande enheterna ofta konkurrensutsätter dem i enlighet med upphandlingslagen.
Den beloppsgräns för skyldigheten att använda dataplattformen som anges i 33 § 2 mom. är dessutom med stöd av den föreslagna övergångsperioden 2 000 euro i tre års tid från det att lagen träder i kraft. Övergångsperioden gäller användare av tjänster som tillhandahålls av kommunens småavfallsstation eller andra kundförhållanden av relativt ringa ekonomiskt värde. Dessa användare och kunder är många till antalet. Övergångsperioden behövs för att den administrativa börda som införandet av dataplattformen för avfall och biflöden orsakar för kommunen ska kunna jämnas ut över tid och för att säkerställa förutsättningarna för den kommunala avfallshanteringen i andra hand. Övergångsperioden kan också sporra till en privat utveckling av ett serviceutbud som motsvarar den kommunala avfallshanteringen i andra hand.
De avfallsinnehavare som berörs av de föreslagna övergångsperioderna kan med stöd av 33 § 1 mom. under övergångsperioden liksom i nuläget framställa en begäran om kommunal avfallshantering i andra hand direkt till en kommunal avfallsanläggning. Den kommunala avfallsanläggningen ska dock i enlighet med föreslagna 33 § 4 mom. lämna de väsentliga uppgifter om den tillhandahållna tjänsten till dataplattformen, vilket säkerställer att den kommunala avfallshanteringen i andra hand är transparent också under övergångsperioderna.
Avtal mellan kommunen och en avfallsinnehavare om ordnande av kommunal avfallshantering i andra hand som har ingåtts enligt de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet av denna lag gäller till utgången av avtalsperioden, och på avtalen tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet. Avtal om en avfallshanteringstjänst som behövs kontinuerligt och regelbundet får enligt gällande 33 § i avfallslagen gälla högst tre år i sänder, så avtalen upphör att gälla senast tre år efter det att lagen har trätt i kraft.
4
Förhållande till grundlagen samt lagstiftningsordning
Propositionen om ändring av avfallslagen innehåller förslag till bestämmelser med konstitutionell relevans. De grundläggande fri- och rättigheter som förslaget främst anknyter till är ansvaret för miljön enligt 20 §, jämlikheten enligt 6 §, skyddet för personuppgifter enligt 10 § och näringsfriheten enligt 18 § i grundlagen. Också grundlagens 80 § om bemyndigande att utfärda förordning och 124 § om offentliga förvaltningsuppgifter måste beaktas.
Kommunens ansvar för hanteringen av kommunalt avfall tillgodoser kravet på ansvar för miljön i 20 § och jämlikhetskravet i 6 § i grundlagen (GrUU 58/2010 rd). Den kommunala avfallshanteringen i andra hand kompletterar denna uppgift att ordna avfallshanteringen genom att den säkerställer en skälig tillgång till lämpliga avfallshanteringstjänster också när tillgången i första hand är beroende av avtal mellan avfallsinnehavarna och privata avfallsbolag. Regleringen beskriver avfallshanteringen som en nödvändighetstjänst som det allmänna ytterst ska sörja för. De preciseringar av den kommunala avfallshanteringen i andra hand som föreslås i 33 § i förening med den dataplattform för avfall och biflöden som avses i 143 a § ökar å andra sidan transparensen i verksamheten och affärsmöjligheterna för företag inom avfallshanteringssektorn. Därigenom skapas förutsättningar för den näringsfrihet som avses i 18 § i grundlagen.
I 143 b § föreslås att Motiva Oy ska förvalta och utveckla dataplattformen för avfall och biflöden. Uppdraget utgör en offentlig förvaltningsuppgift enligt 124 § i grundlagen, även om det i sig inte innefattar utövning av offentlig makt. De uppgifter som överförs på Motiva Oy påverkar likväl avsevärt den kommunala avfallshanteringen i andra hand och konstaterandet av förutsättningarna för denna avfallshantering. Därigenom påverkar den också tillgodoseendet av de grundläggande rättigheterna i fråga om miljön och jämlikheten. Grundlagsutskottet har ansett att offentliga förvaltningsuppgifter i praktiken kan utgöras av en uppgiftshelhet bestående av ett flertal element (GrUB 8/2002 rd, GrUU 55/2010 rd, GrUU 6/2013 rd). Dataförvaltningen i anknytning till en viss offentlig förvaltningsuppgift kan anses utgöra en del av en uppgiftshelhet som anknyter till skötseln av en offentlig förvaltningsuppgift. De uppgifter som Motiva Oy föreslås få och som uttryckligen också innefattar att föra ett register kan, eftersom de utgör en del av en uppgiftshelhet som gäller kommunal avfallshantering i andra hand, anses utgöra skötsel av en offentlig förvaltningsuppgift.
Enligt 124 § i grundlagen kan offentliga förvaltningsuppgifter anförtros andra än myndigheter endast om det behövs för en ändamålsenlig skötsel av uppgifterna. Kravet på ändamålsenlighet är ett juridiskt villkor och det måste bedömas från fall till fall huruvida kravet uppfylls varje gång då en offentlig förvaltningsuppgift föreslås bli anförtrodd någon utanför myndighetsorganisationen (t.ex. GrUU 5/2014 rd, GrUU 23/2013 rd, GrUU 10/2013 rd, GrUU 6/2013 rd och GrUU 53/2010 rd). Vid bedömning av ändamålsenligheten måste man också beakta vilken typ av förvaltningsuppgift det handlar om (GrUU 16/2016 rd, GrUU 5/2014 rd). Det är frågan om sådana faktiska serviceuppgifter i anknytning till förvaltningen och utvecklingen av dataplattformen som det med hänsyn till en effektiv förvaltning av plattformen är motiverat att överföra till Motiva Oy. Att överlåta de nämnda uppgifterna till någon annan än en kommersiell aktör är dessutom motiverat för att säkerställa en rättvis och oberoende verksamhet. När anställda vid Motiva Oy sköter en offentlig förvaltningsuppgift gör de det under straffrättsligt tjänsteansvar och skadeståndsansvar och är skyldiga att tillämpa de allmänna förvaltningslagarna, vilket säkerställer att överföringen av uppgifterna inte äventyrar de grundläggande fri- och rättigheterna, rättsskyddet eller andra garantier för god förvaltning. Det är dock inte nödvändigt att ta in en hänvisning till allmänna förvaltningslagar i lagen, eftersom dessa med stöd av sina bestämmelser om tillämpningsområde, myndighetsdefinition eller kraven för en enskild att tillhandahålla språkliga tjänster också tillämpas på enskilda när de har hand om offentliga förvaltningsuppgifter (t.ex. GrUU 50/2017 rd, GrUU 26/2017 rd, GrUU 20/2006 rd, GrUU 3/2009 rd, GrUU 30/2010 rd). Med avseende på de grundläggande fri- och rättigheterna, rättsskyddet och säkerställandet av en god förvaltning är det också av vikt att de anställda vid Motiva Oy har tillräcklig behörighet och kompetens för skötseln av uppgifterna. Av betydelse är också den styrning och uppföljning som miljöministeriet utövar med stöd av 22 § i avfallslagen. Eftersom Motiva Oy är ett statligt bolag kan styrningen och tillsynen utövas också genom den statliga ägarstyrningen.
De föreslagna 33 § och 143 a § är relevanta med avseende på grundlagens 10 § om skydd för personuppgifter, eftersom de innehåller bestämmelser om vilka uppgifter som ska lämnas till dataplattformen för avfall och biflöden, om ändamålet med dataplattformen och om den personuppgiftsansvaren. Den personuppgiftsansvarige, det vill säga Motiva Oy, är också bunden av principerna för behandling av personuppgifter i den allmänna dataskyddsförordningen. Det bidrar till att uppfylla kraven på räckvidd för, exakthet hos och noggrann avgränsning av bestämmelser om skyddet av personuppgifter (GrUU 1/2018 rd).
Den rätt att få uppgifter som myndigheterna har med stöd av föreslagna 143 b § gäller enligt grundlagsutskottets utlåtandepraxis endast sådana uppgifter om kommunal avfallshantering i andra hand som är nödvändiga för att myndigheterna ska kunna sköta sina uppgifter. När grundlagsutskottet har bedömt bestämmelser om myndigheternas rätt att få och skyldighet att lämna ut information med avseende på skyddet för privatliv och personuppgifter i 10 § 1 mom. i grundlagen, har utskottet noterat bland annat vad och vem rätten att trots sekretessbestämmelserna få information gäller och hur rätten är kopplad till nödvändighetskriteriet. Myndigheternas rätt att få information kan gälla ”behövliga uppgifter” för ett visst syfte, om lagen ger en uttömmande förteckning över innehållet i uppgifterna. Om innehållet däremot inte anges i form av en förteckning, ska det i lagstiftningen ingå ett krav på att "uppgifterna är nödvändiga" för ett visst syfte (t.ex. GrUU 15/2018 rd, GrUU 17/2016 rd, GrUU 10/2014 rd).
De bemyndiganden att utfärda förordning som ingår i lagförslaget måste bedömas mot grundlagens 80 §, enligt vilken statsrådet kan utfärda förordningar med stöd av ett bemyndigande i lag. Det ska dock föreskrivas i lag om grunderna för individens rättigheter och skyldigheter. De bemyndiganden att utfärda förordning som är centrala för verkställighet av lagen finns i 33 § 5 mom. och 44 § 1 mom. Bemyndigandena att utfärda förordning är bundna till de grundläggande bestämmelserna om de aktuella frågorna, och vid formuleringen av dem har det tagits hänsyn till grundlagens 80 § på så sätt att strävan varit att göra bemyndiganden tillräckligt exakta och noga avgränsade.
Med stöd av vad som anförts ovan kan lagförslaget enligt regeringens uppfattning behandlas i vanlig lagstiftningsordning.